Ben wel benieuwd of meer honden zo zijn.
Ben wel benieuwd of meer honden zo zijn.
Ik ben er zelf aan gewend geraakt dat Guus ontzettend opgefokt raakt als ik iets met Bas moet doen. Als ik Bas optil staat hij er super gespannen onder en doet heel opdringerig om bij Bas te komen. Als Bas haar baardje geknipt moet worden is hij absoluut niet weg te sturen en staat hij volledig opgewonden te blaffen en zich druk te maken. Bemoeien eigenlijk. Eigenlijk als Bas ergens stress van zou kunnen ervaren heeft hij dat.
Het is absoluut geen jaloezie want ik mag Bas uitgebreid knuffelen. Bij haar mandje knielen en haar knuffelen etc. Guus interesseert het niks. Pak ik echter een schaar en loop dan naar Bas is het mis.
Gisteren knipte ik haar baard en besefte ik hoe idioot het eigenlijk is dat je je blaffende hond staat weg te duwen als je bij de ander de baard bijknipt.
Mijn gevoel zegt dat hij zo gevoelig over Bas is dat hij haar beschermd. En dat Bas maar een stresssignaal hoeft te laten zien en haar bodyguard is er. Beetje raar toch? Ik heb vaker meer honden gehad maar dit herken ik totaal niet. Is hij zo dol op haar of is het rellen en opwinding? Maar waarom dan alleen bij kammen, scheren, knippen, optillen en alle dingen die Bas haat. Hij doet het alleen dan. Vaak zet ik hem in de keuken als er iets met Bas moet. Een klit wegknippen of een oogpups weghalen. Anders laat hij dat bijna niet toe zonder zich ertussen te wringen met veel gedoe en geblaf en gestress.
Bijzonder detail is dat hij het ook doet als Bas piept of zelf iets heeft. Dus het is niet tegen mij gericht. Als ze piept springt hij op, stuift er naartoe en ruikt neus aan neus of alles ok is. Dan is het pas goed. Hem dan tegenhouden is ook geen optie. Moet kijken wat met Bas is.
Nog meer mensen met zoiets?
Ik dacht gisteren, ben blij dat het geen Rottweilers zijn.
Het is absoluut geen jaloezie want ik mag Bas uitgebreid knuffelen. Bij haar mandje knielen en haar knuffelen etc. Guus interesseert het niks. Pak ik echter een schaar en loop dan naar Bas is het mis.
Gisteren knipte ik haar baard en besefte ik hoe idioot het eigenlijk is dat je je blaffende hond staat weg te duwen als je bij de ander de baard bijknipt.
Mijn gevoel zegt dat hij zo gevoelig over Bas is dat hij haar beschermd. En dat Bas maar een stresssignaal hoeft te laten zien en haar bodyguard is er. Beetje raar toch? Ik heb vaker meer honden gehad maar dit herken ik totaal niet. Is hij zo dol op haar of is het rellen en opwinding? Maar waarom dan alleen bij kammen, scheren, knippen, optillen en alle dingen die Bas haat. Hij doet het alleen dan. Vaak zet ik hem in de keuken als er iets met Bas moet. Een klit wegknippen of een oogpups weghalen. Anders laat hij dat bijna niet toe zonder zich ertussen te wringen met veel gedoe en geblaf en gestress.
Bijzonder detail is dat hij het ook doet als Bas piept of zelf iets heeft. Dus het is niet tegen mij gericht. Als ze piept springt hij op, stuift er naartoe en ruikt neus aan neus of alles ok is. Dan is het pas goed. Hem dan tegenhouden is ook geen optie. Moet kijken wat met Bas is.
Nog meer mensen met zoiets?
Ik dacht gisteren, ben blij dat het geen Rottweilers zijn.
Laatst gewijzigd door Marc op 02 dec 2024, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ben wel benieuwd of meer honden zo zijn.
Die baard knip je toch niet iedere dag? Hop, Guus de tuin in.
Katus doet het trouwens ook als ik mn andere honden op tafel verzorg. ZIJ wil op die tafel. Zou het iets te maken hebben met de kaas die ze naderhand krijgen
Het gaat prima en soms vind ik het zelfs grappig. Maar waarom doet hij dat? Ik heb nooit eerder honden gehad die zo bezorgd waren om een andere hond. Zou Dapper echt aan zijn reet roesten of je Eva stond te plukken of dat Cleo hem gesmeerd was. Ik vind het gewoon raar gedrag en zo invoelend op een of andere manier. Maar misschien mis ik iets en doen veel honden zo? Ik duw hem meestal gewoon weg en dan kafferen we wat tegen elkaar en als ik klaar ben mag hij bij Bas kijken en is iedereen weer blij.
-
- Posts in topic: 8
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Mijn honden zijn moeder en dochter en dat is net zo interessant als het klinkt maar ik ben De Messias als het om mijn honden gaat.
Ze mogen zich niet druk maken over elkaar. Ik zeg dat dus het is zo.
Laatste keer dat ik zoiets had was toen Mira een zere pink had.
Pieperdepiep maar ik moest toch even goed kijken dus onder de arm en gewoon even checken of het gebroken is.
Komt Echo om de hoek van "Ja, knijp d'r!"
Nee. Terug naar je oorsprong, Geen fucking sprake van!!
Niemand heeft je om je vierjarige hondenmeninkje gevraagd. Smoeltoe.
Pieperdepiep maar ik moest toch even goed kijken dus onder de arm en gewoon even checken of het gebroken is.
Niemand heeft je om je vierjarige hondenmeninkje gevraagd. Smoeltoe.
Haha. Maar het is toch juist lief als ze zo bezorgd zijn. Andersom trouwens niks. Bas zou het aan haar reet roesten als ik Guus levend door zou zagen voor haar ogen. Ze zou denk ik een pootje geven voor wat bevestiging en daarna weer gaan slapen na een aai. De liefde en bezorgdheid is volledig eenrichtingsverkeerEchoMira schreef: ↑02 dec 2024, 23:37 Mijn honden zijn moeder en dochter en dat is net zo interessant als het klinkt maar ik ben De Messias als het om mijn honden gaat.
Niemand heeft je om je vierjarige hondenmeninkje gevraagd. Smoeltoe. Jullie zijn nette meisjes en mogen niet rellen en al helemaal niet ten koste van elkaar.
Bertus doet dat ook. Gewoon omdat er “ iets” gebeurd en daar wil hij niks van missen.
Als we Heavy gewoon aaien is er niks aan de hand maar als we haar kammen of onderzoeken dan staat hij met zijn neus vooraan
Als Heavy door mijn vriend wordt uitgelaten en ze komt terug thuis blaft Bertus hoog van opwinding
Kan ook komen omdat het dan tijd voor de brokken is
Ze gaan ook samen naar de dierenarts en dan is er natuurlijk niks aan de hand als Heavy een prik krijgt
Ik denk een combinatie van snel opgewonden zijn,nieuwsgierig en een keer een brokje gehad als beloning
Als we Heavy gewoon aaien is er niks aan de hand maar als we haar kammen of onderzoeken dan staat hij met zijn neus vooraan
Als Heavy door mijn vriend wordt uitgelaten en ze komt terug thuis blaft Bertus hoog van opwinding
Kan ook komen omdat het dan tijd voor de brokken is
Ze gaan ook samen naar de dierenarts en dan is er natuurlijk niks aan de hand als Heavy een prik krijgt
Ik denk een combinatie van snel opgewonden zijn,nieuwsgierig en een keer een brokje gehad als beloning
Geknipt en nagekeken worden. Vanwege de kaas die volgt
Ik denk eigenlijk meer dat het ‘ganging up’ is van Guus. We pakken die ouwe. Je duwt hem nu weg om Bas te beschermen maar ik vrees dat als je hem zn gang liet gaan hij haar zou bijten.
Honden doen niet aan lief en bezorgd.
Honden doen niet aan lief en bezorgd.
Die gedachte is ook al eens door mijn hoofd gegaan en een van de redenen dat we er nu geen andere hond bij zetten. Bas heeft soms een flauwval moment en kermt dan en piept. Guus stuift er op af en ruikt dan aan haar. Een nieuwe hond zou die situatie wel eens anders kunnen benaderen.
Toch weet ik niet of het ganging up is omdat hij ook als ik me niet bemoei alleen ruikt en checkt of alles goed is. Ik zie echt geen bijna aanval.
Hij verdedigt haar ook echt tegen andere honden en mensen. Het is echt vreemd gedrag. Als Bas een hond leuk vind spelen ze allemaal. Als Bas gromt of piept valt Guus de andere hond aan. Als ik Bas pijn doe per ongeluk omdat ze zo fragiel is hapt hij mij ook. Als iemand mij een tik geeft hapt hij ook naar die persoon. Hij is erg beschermend en ik dacht dat het meer daarmee te maken had.
- Frootje
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Froo wil zich gewoon altijd overal mee bemoeien dus die doet het ook, maar niet omdat ze iemand wil beschermen. Zij is gewoon een gigantische bemoeial. Ze mag dat dus ook niet.
Ik geloof niet in ‘de beschermende hond’. Ik geloof wel in bezitsagressie
https://kwispelcoach.be/beschermt-je-ho ... 0van%20jou.
- CatnDog
- Posts in topic: 13
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Het artikel komt met de verklaringen:Nanna schreef: ↑03 dec 2024, 13:32 Ik geloof niet in ‘de beschermende hond’. Ik geloof wel in bezitsagressie
Bezitsagressie kan veroorzaakt worden door tekortkoming : je hond heeft in het verleden gebrek gehad aan iets.
Bezitsagressie kan ook veroorzaakt worden door angst, onzekerheid of slechte ervaringen uit het verleden.
Volgens mij kan het ook gewoon voorkomen bij honden die helemaal niets tekort komen en gewoon strontverwend zijn.
Ik snap alle redenatie maar Guus vertoont op geen enkele wijze bezitsagressie. Hij verdedigt niks. Eten niet. Speelgoed niet. Mand niet. Niks. Alleen ons en Bas. Of zijn wij dan zijn bezit?
Ik vind het trouwens raar. Want waarom verdedigen honden elkaar dan wel degelijk in bepaalde situaties? En hun pups? Je kan alles op bezitsagressie duwen. De pups zijn bezit van de moeder. De teef bezit van de reu. Dan bestaat verdedigen überhaupt niet. Toch zie ik wel verdedigen in mijn honden. Guus heeft Bas niet in bezit. Zij is de baas. Wij zijn ook de baas. Hij is juist een ontzettende omega type. Hij is gewoon heel erg scherp op wat er met Bas of ons gebeurd. Nooit agressief echt. Hij hapt en gromt wel naar me maar nooit echt en als ik meteen zeg ben jij gek en ga spelen is het meteen een super vrolijk spelletje. Niks serieus aan. Behalve als het buiten de roedel is. Dus een vreemde die mij intimideert of een vreemde die Bas laat piepen. Hij mag ook niet mee naar de dierenarts bv. Bij hem kan alles maar bij Bas mag niks gedaan worden.
Ik ga ver mee met alle geopperde redenen maar toch verbaas ik me. Waarom zo enorm gefixeerd en waarom alleen bij negatieve gevoelens van Bas? Alle andere zaken zijn prima.
Ik vind het trouwens raar. Want waarom verdedigen honden elkaar dan wel degelijk in bepaalde situaties? En hun pups? Je kan alles op bezitsagressie duwen. De pups zijn bezit van de moeder. De teef bezit van de reu. Dan bestaat verdedigen überhaupt niet. Toch zie ik wel verdedigen in mijn honden. Guus heeft Bas niet in bezit. Zij is de baas. Wij zijn ook de baas. Hij is juist een ontzettende omega type. Hij is gewoon heel erg scherp op wat er met Bas of ons gebeurd. Nooit agressief echt. Hij hapt en gromt wel naar me maar nooit echt en als ik meteen zeg ben jij gek en ga spelen is het meteen een super vrolijk spelletje. Niks serieus aan. Behalve als het buiten de roedel is. Dus een vreemde die mij intimideert of een vreemde die Bas laat piepen. Hij mag ook niet mee naar de dierenarts bv. Bij hem kan alles maar bij Bas mag niks gedaan worden.
Ik ga ver mee met alle geopperde redenen maar toch verbaas ik me. Waarom zo enorm gefixeerd en waarom alleen bij negatieve gevoelens van Bas? Alle andere zaken zijn prima.
Het kan dat hij jou en Bas ziet als ‘bezit’. En rondom jullie mag dus niets gebeuren dat opwinding veroorzaakt want dat trekt ie dan slecht. Hoeft natuurlijk helemaal niet vervelend te zijn maar in ‘beschermen’ geloof ik bij een hond nooit. Alleen dus wel bij die teef met pups. Maar ook dat heeft meer met instinct te maken dan met een daadwerkelijke beredenering.
Maar waar zit dan volgens jou precies een verschil tussen een teef met pups en een reu en zijn teef om het bij honden te houden. Je zegt een teef beëdigd instinctief maar een reu niet? Waarom verdedigen reuen hun teven en bv roedel genoten dan niet ook gewoon instinctief? Daar zit toch net zo goed soortgelijk belang aan?Nanna schreef: ↑03 dec 2024, 15:07 Het kan dat hij jou en Bas ziet als ‘bezit’. En rondom jullie mag dus niets gebeuren dat opwinding veroorzaakt want dat trekt ie dan slecht. Hoeft natuurlijk helemaal niet vervelend te zijn maar in ‘beschermen’ geloof ik bij een hond nooit. Alleen dus wel bij die teef met pups. Maar ook dat heeft meer met instinct te maken dan met een daadwerkelijke beredenering.
Ik vind het ook totaal niet vervelend en zelfs schattig en moedig. Dus geen probleemNanna schreef: ↑03 dec 2024, 15:07 Het kan dat hij jou en Bas ziet als ‘bezit’. En rondom jullie mag dus niets gebeuren dat opwinding veroorzaakt want dat trekt ie dan slecht. Hoeft natuurlijk helemaal niet vervelend te zijn maar in ‘beschermen’ geloof ik bij een hond nooit. Alleen dus wel bij die teef met pups. Maar ook dat heeft meer met instinct te maken dan met een daadwerkelijke beredenering.
- CatnDog
- Posts in topic: 13
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Het verdedigen van jongen door moeders is vanuit evolutionair oogpunt goed verklaarbaar. Moeders heeft 50% van haar genen gemeen met de pups.
Een reu heeft dat niet met een teef.
Een reu heeft dat niet met een teef.
- Lothian
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Dalí is heel gevoelig voor de stemming van anderen. Bij stress raakt hij ook gestresst. Bij opwinding gaat hij meeblaffen. En als een van de andere honden gespannen is (bijvoorbeeld omdat ik nagels knip) wil hij zich er het liefst tegenaan bemoeien met van die geschifte ogen. Mag niet, hoeft niet, weet hij inmiddels. Maar ik zie het niet als zorgzaam. Denk eerder dat hij mij of de andere hond een snep wil geven zodat we weer normaal doen en alles weer klopt.
Ik denk dat Guus gewoon reageert met opwinding op opwinding. Opwinding (fysiologisch) is zowel activeren als vertragen. Want ik neem aan dat Bas in de meeste situaties die jij beschrijft vertraagt?
Deze redenatie houdt biologisch gezien geen stand. Immers met teef heeft de reu de kans 6 keer de helft van zijn genen door te geven. Genoeg belang om een teef te beschermen lijkt mij. Verder is een roedel ook een primaire levensbehoefte van een hond. Waarom zou een zebrahengst anders zijn merries beschermen. Of een buffel elke andere buffel uit de kudde? Die zijn zelden of nooit familie. Er zijn ontzettend veel dieren die elkaar beschermen zonder familie te zijn.
Kan best hoor. Ik weet het niet zeker. En ik ken het ook absoluut niet in deze mate en op deze manier. En ik vind het ondanks alle aangedragen verklaringen toch niet helemaal kloppen omdat hij het alleen doet als Bas niet blij is. Als we raar met haar doen en het bevalt haar is er echt niks aan de hand. Hij is wel super super reactief en gevoelig. Dus dat verklaart het een en ander. Er zit echter geen kwaad in die hond tenzij hij heel heel erg druk of opgefokt raakt. Als er iets met Bas is dus.Lothian schreef: ↑03 dec 2024, 17:21 Dalí is heel gevoelig voor de stemming van anderen. Bij stress raakt hij ook gestresst. Bij opwinding gaat hij meeblaffen. En als een van de andere honden gespannen is (bijvoorbeeld omdat ik nagels knip) wil hij zich er het liefst tegenaan bemoeien met van die geschifte ogen. Mag niet, hoeft niet, weet hij inmiddels. Maar ik zie het niet als zorgzaam. Denk eerder dat hij mij of de andere hond een snep wil geven zodat we weer normaal doen en alles weer klopt.
Wat bedoel je met vertragen? Bas ligt altijd in haar mand en daar knip ik haar baard en doe ik die dingen. Net met haar geknuffeld en dan kijkt hij op en niks aan het handje. Pak ik de schaar en loop ik er heen en begin ik te knippen gaat het mis. Waarschijnlijk stel ik haar dan wel gerust en dat zou de trigger kunnen zijn. Maar dan nog? Er gebeurd nauwelijks iets. Bas ligt in de mand met grote angstige ogen en laat zich knippen. Guus blaft, duwt en springt dan non stop tegen me aan en wrikt zich ertussen. Mag hij erbij of loop ik weg dan richt hij die energie op mij en niet op Bas. Die besnuffelt hij alleen of ze wel ok is denk ik dan. Ik zal het eens filmen. Ook dat beschermen tegen andere honden. Als ik Bas optil gaat het altijd goed. Bas alleen ook. Maar samen hoeft ze maar een grens aan te geven of een brommetje en Guus keert zich tegen de andere hond. Heel overdreven.