Waar gaat dit heen met de Mechelse herder?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Marc
Posts in topic: 6

Waar gaat dit heen met de Mechelse herder?

Bericht door Marc »

Ik zie steeds vaker Mechelse herders in ontzettend mooie kleuren. Zo mooi dat het natuurlijk trendy en gewild is geworden. In de VS zitten asielen vol met Mechelse herders in de meest mooie schakeringen van geel naar zwart.

Wordt de Mechelse herder de nieuwe pitbull of Cane Corso? Die worden ook massaal op kleur en uitstraling gefokt, verkocht en gedumpt.

Ik vind het dus helemaal niks dat Mechelse herders zo mooi gefokt worden dat ze dus hebberigheid bij trendgevoelige mensen aanwakkeren..

Zeg nou zelf? Zijn dit werkhonden of honden waar mensen hebberig van worden? Ik geef toe dat ik het zelf ook waanzinnig mooi vind maar het ras is niet echt gebaat bij kleurfok en trendy raken natuurlijk.

https://www.facebook.com/share/r/1EJYEogVsZ/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maart
Posts in topic: 1
Honden: 3
Contacteer:

Re: Waar gaat dit heen met de Mechelse herder?

Bericht door Maart »

Het is ook weer enorm trendy om ze enorm te fokken. 'Mijn pup van 9 maanden is al 69cm, mijn reu weegt 45kg,... :19: )
Ik vind het ras in alle geval zijn capaciteiten verliezen, hun veelzijdige werkdoel wordt ondergeschikt. Wat ik er charmant aan vind, gaat in alle geval verloren. De kleur selectie inderdaad ook, het moeder falabella's worden waarmee je kunt pronken.

Ik hoef er gelukkig geen meer na de huidige (denk ik) dus ze doen maar. Zonde dat er inderdaad overal massaal in het asiel zitten. Het blijven onder de rashonden ook nog steeds de goedkopere honden met grote nesten dus dat zal ook nog wel meespelen aan de massale overschot.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
EchoMira
Posts in topic: 11
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik vind ze echt prachtig!

Ik weet niet of ik de redenatie volg dat je ze niet mooi mag fokken omdat er dan onverlaten op af komen.
Mensen zijn gewoon verantwoordelijk voor de dieren die ze hebben. Punt. Dat is de norm.

Je moet natuurlijk nooit binnen een al gesloten populatie een bepaald richting op willen fokken maar dat geld net zo of nog meer voor gedrag en drive dan voor kleur.
Ik vind het dus niet erg.

Ik vind het verrrrreweg het leukste ras op aard maar je moet inderdaad zeeen van tijd hebben. En een kennel, of je moet van je huis een kennel willen maken. Dat lijken sommige mensen ook leuk te vinden. Zo'n afgekloven halletje waar je draak bij thuiskomst op je wacht.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 04 dec 2024, 09:12 Ik vind ze echt prachtig!

Ik weet niet of ik de redenatie volg dat je ze niet mooi mag fokken omdat er dan onverlaten op af komen.
Mensen zijn gewoon verantwoordelijk voor de dieren die ze hebben. Punt. Dat is de norm.

Je moet natuurlijk nooit binnen een al gesloten populatie een bepaald richting op willen fokken maar dat geld net zo of nog meer voor gedrag en drive dan voor kleur.

Ik vind het verrrrreweg het leukste ras op aard maar je moet inderdaad zeeen van tijd hebben. En een kennel, of je moet van je huis een kennel willen maken. Dat lijken sommige mensen ook leuk te vinden. Zo'n afgekloven halletje waar je draak bij thuiskomst op je wacht.
Ik vind ze natuurlijk ook prachtig en helemaal in die kleuren. Maar ik vermoed dat ze straks trendy worden en in de VS zijn ze dat al. En dat geeft dierenleed bij dit ras. Dus dat staat me tegen aan kleurfok. En natuurlijk is iedereen zelf verantwoordelijk. Alleen hebberig worden van zulke puppies is wel gevaarlijk. Ik word er zelfs hebberig van 🫣
Crutz
Posts in topic: 10

Bericht door Crutz »

Die kleurtjes zijn veelal Mexicaanse fok met vervalste papieren.
Je ziet ziet ze ook dan vaak in de USA, maar daar is er ook al voldoende praat over dat dat niet gewenst is.

Ik denk persoonlijk niet dat het zo’n vaart loopt dat er echte kleur fok komt

Grootte (wat maart schrijft) is in Nederland in de KNPV en in België in de NVBK wel een aandachtspunt geweest, maar ik zie dat ook al weer veranderen
Sabientje
Posts in topic: 2

Bericht door Sabientje »

Vind de kleur wel mooi, maar vind persooonlijk dat de mechelaar de kleur moet houden die hij heeft zoals beschreven is.

MIsschien ouderwets, maar soms moet je blijven met wat het was. Vooral als het goed was.
Elian
Welke: Russische tzarin en een westjeutapets

Bericht door Elian »

Vind 't vooral prima als er variatie is en er vooral gelet wordt op de belangrijke dingen. Ze moeten niet allemaal exact hetzelfde kleurtje hebben. Er is een standaard maar ze hoeven niet allemaal identiek blond-met-donker-masker, of allemaal superdonker van kleur.
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Sabientje schreef: 04 dec 2024, 09:45 Vind de kleur wel mooi, maar vind persooonlijk dat de mechelaar de kleur moet houden die hij heeft zoals beschreven is.

MIsschien ouderwets, maar soms moet je blijven met wat het was. Vooral als het goed was.
Het was maagkanker en epilepsie. Juist vanwege die nultolerantie op diversiteit.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 04 dec 2024, 09:27
EchoMira schreef: 04 dec 2024, 09:12 Ik vind ze echt prachtig!

Ik vind ze natuurlijk ook prachtig en helemaal in die kleuren. Maar ik vermoed dat ze straks trendy worden en in de VS zijn ze dat al. En dat geeft dierenleed bij dit ras. Dus dat staat me tegen aan kleurfok. En natuurlijk is iedereen zelf verantwoordelijk. Alleen hebberig worden van zulke puppies is wel gevaarlijk. Ik word er zelfs hebberig van 🫣

Dat geldt toch net zo goed voor rode goldens en bruine labradors?

De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar. Misschien moeten we de echte imbecielen die een mechelaar kopen omdat hij zo'n mooie vachtkleur heeft maar gewoon identificeren en onder curatele stellen.

Ik denk dat we als maatschappij gewoon moeten accepteren dat er onwetenden zijn en dat die gewoon eerst wetend gemaakt moeten worden voor ze bepaalde dingen mogen.
Je moet helemaal niet zomaar een hond kunnen kopen zonder basaal testje.

Heel veel mensen denken dat een afghaan en een beagle hetzelfde zijn en het verschil alleen aan de buitenkant zit.
Die mensen moeten geen hondendiploma krijgen.
Eerst verplicht een half jaartje wekelijks cursus.

En dan is je hond daarna gratis want erfgoed en erfgoed verpats je niet.
malinois
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Ik vind ze prachtig deze kleur. Het is nog nooit echt "gelukt" de mechel te hypen. Ook niet na die film in Amerika. Denk dat het wel mee zal vallen, hoop ik tenminste.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kelperuaantjes
Posts in topic: 5

Bericht door Kelperuaantjes »

EchoMira schreef: 04 dec 2024, 20:46
Sabientje schreef: 04 dec 2024, 09:45 Vind de kleur wel mooi, maar vind persooonlijk dat de mechelaar de kleur moet houden die hij heeft zoals beschreven is.

Het was maagkanker en epilepsie. Juist vanwege die nultolerantie op diversiteit.
Maagkanker en epilepsie zijn vooral te zien bij beide langharige variëteiten, niet zo zeer bij de Mechel.

Ik vind de kleur niet zo belangrijk eihenlijk. Het karakter en passen binnen de huidige maatschappij wel.
Marc

Bericht door Marc »

Ik vind normaal kleur ook niet zo belangrijk. Ik heb altijd bruine of zwarte honden gehad. Nog nooit een andere kleur. Maar deze kleur vind ik toch wel erg aantrekkelijk op een of andere manier. En door de pels van de Mechelse herder ook precies op dat ras het mooist. Bij een husky zou het haar uitstaan en dus alles lichter zijn en bij een langharige hond is het hele patroon weg. Dus het is wel echt bijzonder en ergens vind ik een mooie hond ook leuk. Niet merle of andere gekkigheid maar dit vind ik wel echt mooi.

Maar Guus bv vind ik ook een hele mooie pels hebben. Mooie kleur. Allemaal.schakeringen en een mooie zwarte lijn over de rug. Mooi zacht en glimmend en mooi dik met ondervacht. Blijkbaar heb ik wel met vachten in mooie tinten..
Laatst gewijzigd door Marc op 04 dec 2024, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Kelperuaantjes schreef: 04 dec 2024, 22:01 Het was maagkanker en epilepsie. Juist vanwege die nultolerantie op diversiteit.
Maagkanker en epilepsie zijn vooral te zien bij beide langharige variëteiten, niet zo zeer bij de Mechel.[/quote]

Oh. Oke.
Kunnen we in de notulen zetten dat ik de verkeerde vachtvarieteit van het ras Belgische Herder benoemd heb?
Het moet de groenendalers en de terveurense zijn.
Wereld van verschil. :mrgreen:
Ik vind de kleur niet zo belangrijk eihenlijk. Het karakter en passen binnen de huidige maatschappij wel.
Maar waarom zou je met een mechelaar beginnen als je een veelzijdige hond voor in de maatschappij zoekt?
Moeten alle rassen een lieve uitlaatstroker voor in purmerend-zuid worden?
Sabientje

Bericht door Sabientje »

Er bestaan blijkbaar ook zogenaamde blauwe mechelse herders
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja dat was al bekend. Dat is trouwens niet zogenaamd blauw.
Iedereen met een belg weet hoe het ras ontstaan is en hoe wijd die bron geweest is.
Staal was toen allang, net als bij de hollander, een bekende kleur en sindsdien nooit weggeweest.

Overigens gaat het niet om blauw maar om zwart. Omdat een hond in eerste instantie erfelijk zwart moet zijn om blauw te kunnen worden en daarom dan ook per se een groenendaler moet zijn omdat niet langharige zwarte belgen kennelijk harram zijn....
Sorry hoor. Het is te dom voor woorden.

Iedereen die drie keer de toepoel doorgenomen heeft ziet dat dat een belg is. Al is hij lila met groene stippen en krullen.
Hoeveel fucking type wil je hebben?

Een gele teef van 18 kilo met zwart masker en perfect driehoekige oren is namelijk een kloon. Geen standaard.
Wil je kloontjes?
Moeten honden identiek zijn voor ze rastypisch bevonden kunnen worden? Ik merk dat ik heel moe word van dit soort redenaties.
Kelperuaantjes

EchoMira schreef: 04 dec 2024, 22:12 Oh. Oke.
Kunnen we in de notulen zetten dat ik de verkeerde vachtvarieteit van het ras Belgische Herder benoemd heb?
Het moet de groenendalers en de terveurense zijn.
Wereld van verschil. :mrgreen:
Grapjas. :LOL:
Maar speciaal voor jou genotuleerd, waarvan akte. ;)
Maar waarom zou je met een mechelaar beginnen als je een veelzijdige hond voor in de maatschappij zoekt?
Moeten alle rassen een lieve uitlaatstroker voor in purmerend-zuid worden?
Eh.... nee. Maar dat zeg ik ook niet. ;)
Ik zeg, of bedoel in ieder geval, dat ik de kleur ondergeschikt vind aan het karakter. Dat is alles.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Kelperuaantjes schreef: 04 dec 2024, 23:00 Ik zeg, of bedoel in ieder geval, dat ik de kleur ondergeschikt vind aan het karakter. Dat is alles.
Ja dat vind ik natuurlijk ook.

Maar nu hadden we het er eigenlijk over dat "nieuwe" kleurtjes niet mogen en de gebruikelijke kleur dus semi-verplicht is.
Goede fokkers fokken gele mechelaars. De rest is een beunhaas met mooie maar ongeschikte hondjes. Dat is de breuklijn die Marc stelt. :engel:
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik ben trouwens heel blij dat we het weer eens over echte kynologische dingetjes hebben.
Crutz

Bericht door Crutz »

EchoMira schreef: 04 dec 2024, 23:06
Kelperuaantjes schreef: 04 dec 2024, 23:00 Ik zeg, of bedoel in ieder geval, dat ik de kleur ondergeschikt vind aan het karakter. Dat is alles.

Maar nu hadden we het er eigenlijk over dat "nieuwe" kleurtjes niet mogen en de gebruikelijke kleur dus semi-verplicht is.
Goede fokkers fokken gele mechelaars. De rest is een beunhaas met mooie maar ongeschikte hondjes. Dat is de breuklijn die Marc stelt. :engel:

Er is een verschil tussen enkel de gele met zwart masker en de specifieke kleurtjes die Marc bedoelt
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Crutz schreef: 04 dec 2024, 23:33

Er is een verschil tussen enkel de gele met zwart masker en de specifieke kleurtjes die Marc bedoelt
Oke. Wat is het verschil dan?
Crutz

Bericht door Crutz »

EchoMira schreef: 04 dec 2024, 23:36

Echte kleurfok zonder oog voor karakter en/of gezondheid.
Nerveuze angstige dieren die enkel en alleen om hun kleur ingezet worden
Kelperuaantjes

Daar ben ik het niet mee eens dan. Een Mechelaar zou trouwens rossig/rosgevlamd moeten zijn met een zwart masker, als je de rasstandaard neemt. De haarpunten horen zwart te zijn, het zogenoemde charbonné.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Crutz schreef: 04 dec 2024, 23:39
EchoMira schreef: 04 dec 2024, 23:36

Echte kleurfok zonder oog voor karakter en/of gezondheid.
Nerveuze angstige dieren die enkel en alleen om hun kleur ingezet worden
Want de 800 exact identieke groenendalers op crufts werden voor hun karakter en gezondheid gefokt. oke.
Marc

Bericht door Marc »

Haha. Wat een heerlijke discussie. Ik vind dat een ras alle kleuren mag hebben. Kan me niks schelen. Maar wat ik zag was dat Mechelse herders in deze kekke kleur ineens overal in de wereld opduiken. Dat betekent inteelt en broodfok en dat vond ik zonde. Deze aftekening komt binnenkort op blauwe Mechelse herders en dan is het helemaal los. Ik vind dat zielig voor de honden die het betreft. Daarom vind ik het jammer als dat aan de gang is. Bordercollies waren vroeger zelden merle. Nu is elk ras haast merle. Dat betekent dat die ene hond met die mutatie nu zo ongeveer in de stamboom van God weet welk percentage honden op de wereld zit. Straks stamt elke mechel af van deze honden omdat deze honden non stop fokken door populariteit.

Stel dat ze een whippet fokken met een bizar vette aftekening en die wordt mediahype etc. reutje gaat dekken en het vererft. Vervolgens willen ze die afdeling ook in chihuahua en pitbull. En bang....een eeuw later is je whippet over de hele wereld in rassen gegaan. En duizenden honden in die periode niet mee gefokt. Verkeerde kleur. Dat verarmt alles nogal.
Crutz

Bericht door Crutz »

Marc schreef: 05 dec 2024, 00:27 Haha. Wat een heerlijke discussie. Ik vind dat een ras alle kleuren mag hebben. Kan me niks schelen. Maar wat ik zag was dat Mechelse herders in deze kekke kleur ineens overal in de wereld opduiken. Dat betekent inteelt en broodfok en dat vond ik zonde. Deze aftekening komt binnenkort op blauwe Mechelse herders en dan is het helemaal los. Ik vind dat zielig voor de honden die het betreft. Daarom vind ik het jammer als dat aan de gang is. Bordercollies waren vroeger zelden merle. Nu is elk ras haast merle. Dat betekent dat die ene hond met die mutatie nu zo ongeveer in de stamboom van God weet welk percentage honden op de wereld zit. Straks stamt elke mechel af van deze honden omdat deze honden non stop fokken door populariteit.

Stel dat ze een whippet fokken met een bizar vette aftekening en die wordt mediahype etc. reutje gaat dekken en het vererft. Vervolgens willen ze die afdeling ook in chihuahua en pitbull. En bang....een eeuw later is je whippet over de hele wereld in rassen gegaan. En duizenden honden in die periode niet mee gefokt. Verkeerde kleur. Dat verarmt alles nogal.
Niet ineens. Dit is al jaren aan de gang en dan voornamelijk in Mexico, delen van de USA en Azië

Ze zijn over het algemeen nul geschikt voor sport en/of werk dus een groot deel van de fokkers blijft er ver van.
Ze zijn vooral populair onder mensen die eigenlijk niet weten wat ze kopen. En daarom lost het probleem zich ook vanzelf op.
Want ze zijn vaak dus angstig en onzeker maar hebben wel werk nodig. En dat is iets wat het type koper eigenlijk niet zoekt
Plaats reactie