Wat vinden deze twee meisjes van elkaar?

Alfilillo
Posts in topic: 10
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Wat vinden deze twee meisjes van elkaar?

Bericht door Alfilillo »

Wat zien jullie in dit wederzijdse bek-likken?

Lily (9 jaar oud ongecastreerd teefje) is gisteren voor het eerst bij Tai (2 jaar oud ongecastreerd teefje) op bezoek geweest. Tai Wil normaliter geen andere honden in huis. Ze is sowieso niet zo geïnteresseerd in soortgenoten, maar thuis wordt ze opgewonden en claimerig, wat betreft eten, haar baasje, de bank etc.
Eerst hebben we wel een lange wandeling gemaakt, wat een soort band heeft smeedde. Tai werd namelijk aangevallen door een roedel van 5 grote honden (niks ernstigs gelukkig) en toen de avond viel rook Lily Wilde zwijnen waardoor ze van zich af schreeuwend door het bos ging, wat Tai nogal interessant vond.

Eenmaal thuis ging ze inderdaad claimen, op een niet agressieve manier gelukkig. Maar na een poosje samen met baasjes op de bank , vertoonden ze dit gedrag. Wat vinden ze van elkaar denken jullie? (Overigens is Tai altijd een opgewonden standje, maar ze hijgt voor een deel omdat die kachel echt gloeiend heet was.)

https://youtu.be/fwUyigyIZLc?si=JMs_NTxOuAE0wCgG
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 2

Re: Wat vinden deze twee meisjes van elkaar?

Bericht door Nanna »

Is het een Border Collie? Die snap ik nooit met dat vaak rare en obsessieve gedrag dus aan mij heb je niks. Maar ik zie iig geen agressie
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 3
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik denk dat Lily probeert Tai te kalmeren met dat beklikken. Ze zijn allebei nog een beetje aan het aftasten, maar ik zie niets waar ik me zorgen om zou maken.
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Welke hond is Tai en welke hond is Lily? :F:
Ik vind het er eigenlijk wel vriendelijk aan toegaan. De Border Collie zit wat hoger in haar energie, maar ze doet haar bek wel open en dat is ook wel ontspanning. Ze probeert misschien lief gevonden te worden.
De bruine hond heeft haar bek gesloten, maar ze reageert niet gespannen met af en toe een likje; een kalmerend signaal.
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

@Nanna Tai is inderdaad een blue merle border collie. Staat werkelijk altijd aan.

@Diana ik zag inderdaad ook niks waar we ons zorgen om moeten maken, ondanks dat we het misschien niet op de meest pedagogische wijze hadden aangepakt. Lily is ook zo ontzettend makkelijk. Kalmerend. Maar ik Ken haar: ze is ook vastberaden haar plekje op de bank naast mij niet af te staan. Ze heeft grenzen :F:

@CatnDog Tai is de border collie en Lily de podenco. Ja, vriendelijk voor een eerste keer toch?
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Ik zie ook geen signalen waar ik ongerust van zou worden.
Lily lijkt me de zaken prima in de hand te hebben.
Tai vindt dat bek likken (kalmeren?) een beetje onwennig, maar niet verkeerd.
Oortjes naar achteren, klein tikje deemoed.
Zeker bij een eerste bezoek prima zo :ok:
Afbeelding
S.V.

Bericht door S.V. »

Het is aftastten, maar het kan nog alle kanten op, valt weinig te zeggen over de langere termijn.
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

ranetje schreef: 04 dec 2024, 16:04 Ik zie ook geen signalen waar ik ongerust van zou worden.
Lily lijkt me de zaken prima in de hand te hebben.
Tai vindt dat bek likken (kalmeren?) een beetje onwennig, maar niet verkeerd.
Oortjes naar achteren, klein tikje deemoed.
Zeker bij een eerste bezoek prima zo :ok:
Zo zag ik het ook inderdaad. Vond het wederzijdse bek likken een beetje apart, want zie het meestal als één-richtings-verkeer.
Ik dacht ook dat het altijd een uiting was van onderdanigheid, maar in dit geval heeft Tai ook een wat onderdanige houding, en tegelijkertijd een beetje hyper. Waarschijnlijk is dat bek likken van Lily meer kalmerend bedoeld dan een uiting van onderdanigheid (ze kan wel zijn hoor).
Afbeelding
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Gezien dat ze beide op dezelfde schoot zitten vind ik dit wel heel netjes en oke :ok:
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 7

Bericht door Marc »

S.V. schreef: 04 dec 2024, 16:08 Het is aftastten, maar het kan nog alle kanten op, valt weinig te zeggen over de langere termijn.
Zo zie ik dat ook. Wat is het doel? Moeten ze samen gaan leven? Vriendinnen worden voor logeerpartijtjes? Ik zelf zou niet gerust en niet bezorgd zijn over dit gedrag. Ik zie veel liever dat honden niet zo in elkaars face gaan als het doel is volledig accepteren van elkaar. Dit indringende opzoeken en aanraken is een recept voor opbouwen van spanning. Ik zeg absoluut niet dat die er is of dat die er komt maar voor mij zijn ze op een veel te intieme indringende manier met elkaar bezig. En dat kan zoals Sandra zegt twee kanten op. De ene hond gaat drukken tot de andere in de verdediging schiet en de vlam in de pan vliegt of ze raken aan elkaar gewend en gaan elkaar meer met rust laten of misschien spelen. Dan zou ik er dus meer vertrouwen in hebben op termijn. Ik zie nu niets anders dan twee teven die een beetje onzeker en ambivalent heel erg in elkaars face drukken. Zoals ik zei, ik hou er zelf niet van. Liever zie ik ze kalmeren en slapen in elkaars buurt en rust bewaren.
Marc

Bericht door Marc »

Mo-yi schreef: 05 dec 2024, 09:54 Gezien dat ze beide op dezelfde schoot zitten vind ik dit wel heel netjes en oke :ok:
Maar waarom dat gedruk? Laat ik het zo zeggen. Bas en de meeste van mijn teven die ik heb gehad zouden dit gedrag ervaren als druk. Druk op hun persoonlijke zone. Ze zouden dus de bruine hond gaan bedreigen om meer ruimte om hun gezicht te krijgen. Bas zeker. Die pikt dit absoluut niet van een teef. Een spannende teckelreu of een opdringerig ongecastreerd Yorkie mag dit. Een andere teef never...die krijgt een rij tanden en een diepe grom. Veel te invasief voor Bas dit gelik en de constante druk recht in het gezicht. Cleo zou ook al lang haar geduld verloren zijn. En Wuilus had de bruine hond op zeker gegrepen en tegen de grond gedrukt. Maar die was hoe dan ook alpha over elke teef vond ze.

Ik vind dat twee teven die elkaar niet goed kennen en zo dicht op elkaar zitten hun hoofd af moeten wenden en conflict vermijdende signalen moet afgeven. Dan weet je dat ze beiden niet zitten te wachten op een conflict. En dat zou ik het meest geruststellend vinden.
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Marc schreef: 05 dec 2024, 10:04
Mo-yi schreef: 05 dec 2024, 09:54 Gezien dat ze beide op dezelfde schoot zitten vind ik dit wel heel netjes en oke :ok:
Maar waarom dat gedruk? Laat ik het zo zeggen. Bas en de meeste van mijn teven die ik heb gehad zouden dit gedrag ervaren als druk. Druk op hun persoonlijke zone. Ze zouden dus de bruine hond gaan bedreigen om meer ruimte om hun gezicht te krijgen. Bas zeker. Die pikt dit absoluut niet van een teef. Een spannende teckelreu of een opdringerig ongecastreerd Yorkie mag dit. Een andere teef never...die krijgt een rij tanden en een diepe grom. Veel te invasief voor Bas dit gelik en de constante druk recht in het gezicht. Cleo zou ook al lang haar geduld verloren zijn. En Wuilus had de bruine hond op zeker gegrepen en tegen de grond gedrukt. Maar die was hoe dan ook alpha over elke teef vond ze.

Ik vind dat twee teven die elkaar niet goed kennen en zo dicht op elkaar zitten hun hoofd af moeten wenden en conflict vermijdende signalen moet afgeven. Dan weet je dat ze beiden niet zitten te wachten op een conflict. En dat zou ik het meest geruststellend vinden.
Dat is ook weer zo ja. Ik zou zelf denken dat de bruine niet wil delen nog en meer de ruimte zou claimen, dat gebeurd niet echt dus dat vond ik dan positief tegenover de nieuwe
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

@Marc ik snap wat je bedoelt en het is interessant om het vanuit een ander perspectief te bezien. Maar de context mist misschien. De bruine hond is mijn hond Lily. Bij binnenkomst had Tai het heel druk om alles te claimen tov Lily, op een vriendelijke manier gelukkig: haar eten, haar baasje, mij... Ze wordt gewoon best gestresst van andere honden in huis. Toen ik op de bank ging zitten, sprong Lily erop om naast mij te gaan liggen. Haar ligplek is überbelangrijk voor haar. Later kwam Tai's baasje naast mij zitten, en sprong Tai ertussen. En toen ging het even zo. Tai kwam juist op mijn schoot, boven Lily. Niet om vervelend te doen hoor, maar ze weet niet wat ze met de situatie aan moet. Lily is veel rustiger. Ze likt inderdaad, maar zoals anderen opmerkten, om te kalmeren denk ik. Je ziet Lily ook regelmatig haar kop afwenden.
Arme Tai. Ze was behoorlijk gestresst, maar later hebben ze ook liggen pitten.
Ze hoeven niet samen te wonen, maar af en toe een logeerpartij zou leuk zijn.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Alfilillo schreef: 05 dec 2024, 16:35 @Marc ik snap wat je bedoelt en het is interessant om het vanuit een ander perspectief te bezien. Maar de context mist misschien. De bruine hond is mijn hond Lily. Bij binnenkomst had Tai het heel druk om alles te claimen tov Lily, op een vriendelijke manier gelukkig: haar eten, haar baasje, mij... Ze wordt gewoon best gestresst van andere honden in huis. Toen ik op de bank ging zitten, sprong Lily erop om naast mij te gaan liggen. Haar ligplek is überbelangrijk voor haar. Later kwam Tai's baasje naast mij zitten, en sprong Tai ertussen. En toen ging het even zo. Tai kwam juist op mijn schoot, boven Lily. Niet om vervelend te doen hoor, maar ze weet niet wat ze met de situatie aan moet. Lily is veel rustiger. Ze likt inderdaad, maar zoals anderen opmerkten, om te kalmeren denk ik. Je ziet Lily ook regelmatig haar kop afwenden.
Mijn honden zouden deze nabijheid gewoon niet opzoeken met een vreemde hond en niet accepteren. Dus het is ook wel bijzonder dat ze het doen en toelaten. Ik zei al dat ik er niet direct iets slechts in zie behalve dat ik als baasje wel had ingegrepen en ze nooit samen op de bank zou laten bij de baasjes. Bij mij blijft alles op de grond als er een vreemde hond in huis is. Niemand claimt en niemand mag op de bank. Maar misschien ben ik te streng. Of te bang? Geen idee. Mijn honden vliegen ook veel sneller uit de bocht vanaf de bank tov van vanaf de grond. Op de grond werkt het. Op schoot of naast je op de bank helemaal niet.
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Marc schreef: 05 dec 2024, 20:12
Alfilillo schreef: 05 dec 2024, 16:35 @Marc ik snap wat je bedoelt en het is interessant om het vanuit een ander perspectief te bezien. Maar de context mist misschien. De bruine hond is mijn hond Lily. Bij binnenkomst had Tai het heel druk om alles te claimen tov Lily, op een vriendelijke manier gelukkig: haar eten, haar baasje, mij... Ze wordt gewoon best gestresst van andere honden in huis. Toen ik op de bank ging zitten, sprong Lily erop om naast mij te gaan liggen. Haar ligplek is überbelangrijk voor haar. Later kwam Tai's baasje naast mij zitten, en sprong Tai ertussen. En toen ging het even zo. Tai kwam juist op mijn schoot, boven Lily. Niet om vervelend te doen hoor, maar ze weet niet wat ze met de situatie aan moet. Lily is veel rustiger. Ze likt inderdaad, maar zoals anderen opmerkten, om te kalmeren denk ik. Je ziet Lily ook regelmatig haar kop afwenden.
Mijn honden zouden deze nabijheid gewoon niet opzoeken met een vreemde hond en niet accepteren. Dus het is ook wel bijzonder dat ze het doen en toelaten. Ik zei al dat ik er niet direct iets slechts in zie behalve dat ik als baasje wel had ingegrepen en ze nooit samen op de bank zou laten bij de baasjes. Bij mij blijft alles op de grond als er een vreemde hond in huis is. Niemand claimt en niemand mag op de bank. Maar misschien ben ik te streng. Of te bang? Geen idee. Mijn honden vliegen ook veel sneller uit de bocht vanaf de bank tov van vanaf de grond. Op de grond werkt het. Op schoot of naast je op de bank helemaal niet.
Je hebt gelijk, heel pedagogisch verantwoord was het niet. Meer Spaanse stijl laissez faire :lol1: . Maar goed, we weten natuurlijk dat het allebei geen conflictieve honden zijn.

En hey, Lily is een podenco, die MOET hoog en zacht liggen. Das een harde grens :F:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Alfilillo schreef: 05 dec 2024, 22:32
Je hebt gelijk, heel pedagogisch verantwoord was het niet. Meer Spaanse stijl laissez faire :lol1: . Maar goed, we weten natuurlijk dat het allebei geen conflictieve honden zijn.

En hey, Lily is een podenco, die MOET hoog en zacht liggen. Das een harde grens :F:
Haha. Vaak kan dat ook natuurlijk maar met name Bas is daar veel te bezitterig voor. Vanaf mijn schoot of de bank hakt ze naar de Duits herder van mijn tante bv. Op de grond gaat het prima. Dus ik moet wel pedagogisch verantwoord doen want dan werkt het. Als ik een lieve dweil had die alles goed vond zoals Guus wel is kon ik ook makkelijker zijn. Guus vindt het wel goed.
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Alfilillo schreef: 04 dec 2024, 13:47 @Nanna Tai is inderdaad een blue merle border collie. Staat werkelijk altijd aan.
Dubbel merle en dat gaat vrij vaak gepaard met een verstandelijke beperking. Die ik hier overigens niet zie.

Dit gaat heel duidelijk over het claimen van de personen. Maar dat doen ze eigenlijk wel op een vrij soepele, evenwichtige manier. Ik zou het niet opzoeken maar het gaat voor nu nog goed.

Als ze elkaar niet leuk vonden was het matten geworden maar dat is kennelijk niet aan de orde.
Echo en mira doen dit ook wel als we thuis komen en de boel weer even rechtgezet moet worden. Dan willen ze echt even vaak en lang knuffelen. Dat houden ze van elkaar ook bij want ze laten zich niet de kaas van het brood eten maar daarom komt het nog niet in de buurt van een conflict.
Diana

Bericht door Diana »

Marc schreef: 05 dec 2024, 22:40

Haha. Vaak kan dat ook natuurlijk maar met name Bas is daar veel te bezitterig voor. Vanaf mijn schoot of de bank hakt ze naar de Duits herder van mijn tante bv. Op de grond gaat het prima. Dus ik moet wel pedagogisch verantwoord doen want dan werkt het. Als ik een lieve dweil had die alles goed vond zoals Guus wel is kon ik ook makkelijker zijn. Guus vindt het wel goed.
Ja, ik denk dat je ook vanuit jezelf en je eigen honden redeneert als je schrijft dat bij jou alles op de grond blijft als er een vreemde hond op bezoek komt. Hier laat ik ze gewoon doen wat ze altijd doen als er een vreemde hond op bezoek is. Dat wil dus zeggen: Amy en Arlo liggen op de bank of op het bed, want die liggen altijd op de bank of op het bed. Maar die claimen allebei ook niets en een andere hond kan er zo bij komen liggen.
Mila wil net als Bas een vreemde hond niet zo in haar face, zelfs bij bekende honden accepteert ze dat eigenlijk alleen als het initiatief van haarzelf komt. Maar die wendt in eerste instantie dan haar kop af en als dat niet genoeg is, trekt ze een lipje op en dan stopt de andere hond daarmee; ook helemaal prima wat mij betreft. Een vreemde hond mag overigens best bij haar komen liggen, ook tegen haar aan, maar dan wel met de kop de andere kant op. Mila claimt zo ongeveer alles, behalve ligplekken :mrgreen:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Diana schreef: 06 dec 2024, 07:06

Ja, ik denk dat je ook vanuit jezelf en je eigen honden redeneert als je schrijft dat bij jou alles op de grond blijft als er een vreemde hond op bezoek komt. Hier laat ik ze gewoon doen wat ze altijd doen als er een vreemde hond op bezoek is. Dat wil dus zeggen: Amy en Arlo liggen op de bank of op het bed, want die liggen altijd op de bank of op het bed. Maar die claimen allebei ook niets en een andere hond kan er zo bij komen liggen.
Mila wil net als Bas een vreemde hond niet zo in haar face, zelfs bij bekende honden accepteert ze dat eigenlijk alleen als het initiatief van haarzelf komt. Maar die wendt in eerste instantie dan haar kop af en als dat niet genoeg is, trekt ze een lipje op en dan stopt de andere hond daarmee; ook helemaal prima wat mij betreft. Een vreemde hond mag overigens best bij haar komen liggen, ook tegen haar aan, maar dan wel met de kop de andere kant op. Mila claimt zo ongeveer alles, behalve ligplekken :mrgreen:
Grappig hoe dat werkt. Elke hond is anders. En trekt ook andere dingen wel of niet. Mijn honden zouden ook op de bank mogen maar niet op schoot of op de bank naast mij. Vooral mijn aanwezigheid maakt alles erger. De bank zelf niet eens zozeer. Dus denk dat ik me daarin verkeerd uitgedrukt heb. Bij mij op de bank mag niet en bij mijn honden betekent dat op de grond want die kruipen altijd bij ons.
Diana

Bericht door Diana »

Marc schreef: 06 dec 2024, 08:29

Grappig hoe dat werkt. Elke hond is anders. En trekt ook andere dingen wel of niet. Mijn honden zouden ook op de bank mogen maar niet op schoot of op de bank naast mij. Vooral mijn aanwezigheid maakt alles erger. De bank zelf niet eens zozeer. Dus denk dat ik me daarin verkeerd uitgedrukt heb. Bij mij op de bank mag niet en bij mijn honden betekent dat op de grond want die kruipen altijd bij ons.
Precies, en ook logisch dat je je aanpast aan hoe de kennismaking en het samenzijn bij je eigen honden het fijnst verloopt. Er zijn natuurlijk best veel honden die vanuit een hogere positie of op schoot bij de eigenaar sneller fel reageren.
Als ik uit eerdere verhalen had geweten dat de border collie claimend was ten opzichte van baas en ligplekken, had ik dit denk ik uit voorzorg overigens niet gedaan. Maar blijkbaar voelde ze toch geen behoefte om te verdedigen in deze situatie.
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

EchoMira schreef: 05 dec 2024, 23:44
Alfilillo schreef: 04 dec 2024, 13:47 @Nanna Tai is inderdaad een blue merle border collie. Staat werkelijk altijd aan.
Dubbel merle en dat gaat vrij vaak gepaard met een verstandelijke beperking. Die ik hier overigens niet zie.

Dit gaat heel duidelijk over het claimen van de personen. Maar dat doen ze eigenlijk wel op een vrij soepele, evenwichtige manier. Ik zou het niet opzoeken maar het gaat voor nu nog goed.

Als ze elkaar niet leuk vonden was het matten geworden maar dat is kennelijk niet aan de orde.
Echo en mira doen dit ook wel als we thuis komen en de boel weer even rechtgezet moet worden. Dan willen ze echt even vaak en lang knuffelen. Dat houden ze van elkaar ook bij want ze laten zich niet de kaas van het brood eten maar daarom komt het nog niet in de buurt van een conflict.
Hoe zie je het verschil tussen merle en dubbel merle? Verstandelijk beperkt is deze hond inderdaad niet. Reteslim en zo neurotisch als een border collie.

Bedoel je dat Echo en Mira dit gedrag vertonen nadat er even wat spanning is geweest?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Gewoon merle heeft zo goed als altijd een gekleurd hoofd. Dubbel merle heeft veelal witte koppen.
Kan geen foto’s plaatsen maar google maar eens bij Afbeeldingen op Border Collie double merle.
Witte koppen wat de klok slaat
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Diana schreef: 06 dec 2024, 11:19
Marc schreef: 06 dec 2024, 08:29
Precies, en ook logisch dat je je aanpast aan hoe de kennismaking en het samenzijn bij je eigen honden het fijnst verloopt. Er zijn natuurlijk best veel honden die vanuit een hogere positie of op schoot bij de eigenaar sneller fel reageren.
Als ik uit eerdere verhalen had geweten dat de border collie claimend was ten opzichte van baas en ligplekken, had ik dit denk ik uit voorzorg overigens niet gedaan. Maar blijkbaar voelde ze toch geen behoefte om te verdedigen in deze situatie.
Tai is ciaimend, maar op een niet agressieve manier. Ze perst zich er constant tussen, likken, heel erg in je gezicht, nerveus, maar nooit agressief. Misschien is het ook gewoon bemoeien.

Lily kan inderdaad ligplekken claimen, maar ook niet op agressieve wijze. Die maakt zich gewoon zo zwaar als een rotsblok. Heb je een hijskraan voor nodig om haar dan weg te krijgen.

Lily lag trouwens als eerste op de bank naast mij (die plek had ze natuurlijk direct gespot), Tai kwam er later bij.
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Nanna schreef: 06 dec 2024, 18:07 Gewoon merle heeft zo goed als altijd een gekleurd hoofd. Dubbel merle heeft veelal witte koppen.
Kan geen foto’s plaatsen maar google maar eens bij Afbeeldingen op Border Collie double merle.
Witte koppen wat de klok slaat
Ik zie het. Maar die honden hebben ziekelijke oogjes. Die heeft Tai niet.
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Het witte hoofd inderdaad maar vooral de 2 lichtblauwe ogen. Eigenlijk zijn dit albino-ogen.
Ik vind het best mooi hoor maar pigmentcellen en zenuwcellen delen een stamcel, de melanoblast, dus verstoord pigment hangt samen met een incompleet zenuwstelsel.

Ik weet bijna zeker dat deze hond twee merle ouderdieren heeft en als ze dan uit een onbeheerde foksituatie komt is dat meestal inteelt.
Maar nogmaals, deze hond gedraagt zich alsof er niets aan de hand is en dat is dan waarschijnlijk ook zo. Ze hoort ook goed?
Ik zou een embarkje doen.

Het gedrag is gewoon normaal, hoor.
Echo en Mira doen dit niet zo specifiek als deze twee maar ze zijn wel moeder en dochter zonder andere honden dus de tevenfactor is sterk hier in huis.
Maar ze wisselen een bepaalde machtstrijd wel uit maar dat dan binnen de kaders van ongebreidelde afffectie.

Dit gaat vooral over jullie als eigenaren die daar zo dicht bij elkaar zitten en welke positie de honden daarbij moeten bedenken.
Overigens denk ik dat de bazen verliefd op elkaar zijn.
Plaats reactie