Hondengedrag tijdens wandeling
Hondengedrag tijdens wandeling
Bijna dagelijks loop ik met mijn hond in een losloopgebied. Ik heb zelf een reu, Golden Retriever, gecastreerd van 8 jaar oud. Sociaal maar niet erg hondgericht.
We komen wel eens een Labradorachtige hond tegen (is denk ik een kruising). Deze hond borstelt als hij mijn hond ziet en gaat boven hem hangen. Dit vindt mijn hond niet leuk dus dan neem ik hem snel mee. Mijn hond kan goed grommen als een andere reu dit bij hem doet, maar verder niet zoveel.
Moet ik nu bang zijn dat dit fout gaat? Aan de lijn is deze hond als ik flink uitgevallen, tot schrik van zijn vrouwtje en ook van mij. Mijn hond zat ook vast en ik ben snel doorgelopen. Los duikt deze hond er bovenop mijn hond maar echt patsen, niet grijpen.
Ik merk dat ik niet ontspannen wandel omdat ik bang ben deze hond tegen te komen.
Maar ik heb weinig verstand van hondentaal en denk misschien te negatief.
Dus graag hoor ik jullie ervaringen op dit gebied.
We komen wel eens een Labradorachtige hond tegen (is denk ik een kruising). Deze hond borstelt als hij mijn hond ziet en gaat boven hem hangen. Dit vindt mijn hond niet leuk dus dan neem ik hem snel mee. Mijn hond kan goed grommen als een andere reu dit bij hem doet, maar verder niet zoveel.
Moet ik nu bang zijn dat dit fout gaat? Aan de lijn is deze hond als ik flink uitgevallen, tot schrik van zijn vrouwtje en ook van mij. Mijn hond zat ook vast en ik ben snel doorgelopen. Los duikt deze hond er bovenop mijn hond maar echt patsen, niet grijpen.
Ik merk dat ik niet ontspannen wandel omdat ik bang ben deze hond tegen te komen.
Re: Hondengedrag tijdens wandeling
Aan de mevrouw vragen haar hond aan te lijnen. Of gewoon ontlopen.
- CatnDog
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Het is inderdaad geen vriendelijk gedrag en het is fijn dat jouw hond zich heeft ingehouden, want het kan net zo goed uitmonden in een gevecht.
Verder ben ik het met Nanna eens: je kan je zorgen uiten tegen deze mevrouw en dan maar hopen dat ze rekening met jullie wil houden en haar hond bij zich wil houden. En anders wordt het inderdaad haar zelf proberen te ontlopen.
Verder ben ik het met Nanna eens: je kan je zorgen uiten tegen deze mevrouw en dan maar hopen dat ze rekening met jullie wil houden en haar hond bij zich wil houden. En anders wordt het inderdaad haar zelf proberen te ontlopen.
-
- Posts in topic: 5
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Even over cruciale annames. Je wandelt niet voor je eigen plezier. Dat is het ene uurtje per dag dat het even over je hond gaat.
Wilde ik even zeggen. Of jij daar zen bij bent is niet heel belangrijk.
Niet meteen in de verdediging schieten.
Wat zou er gebeuren als je ze allebei los liet?
- CatnDog
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Als ik het goed heb begrepen, gebeurt dit over haar hond heen hangen juist in losloopgebied, terwijl ze allebei los zijn.
En aangelijnd valt de andere hond (de labradorkruising) uit naar haar hond (de golden retriever).
-
Het los liet dan.
- Kells
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Emmy12 schreef: ↑08 dec 2024, 18:06 Bijna dagelijks loop ik met mijn hond in een losloopgebied. Ik heb zelf een reu, Golden Retriever, gecastreerd van 8 jaar oud. Sociaal maar niet erg hondgericht.
Ik begreep dat beide honden aangelijnd waren.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Het zijn geen vriendjes zeg maar en als ze elkaar vaak tegenkomen kan er best een ongewenst situatie ontstaan, als jij je er niet prettig bij voelt ga je dat niet afwachten natuurlijk. Niemand zegt dat deze twee iets met elkaar zouden moeten.
-
Ik quote mezelf. Zo ben ik.
De echte kwestie is wat er zou gebeuren als je niets deed. En waarom is dat niet goed?
Normale honden maken elkaar niet dood, hoor. Als het een beetje gangbare rassen zijn zie ik niet meteen waarom twee honden waarvan nu al duidelijk is wie er de baas is dat niet zelf mogen beleven. En ja, dat is soms onprettig voor een van de honden. En nu?
Hoe ga je je hond contact met andere honden geven als er niets mag gebeuren?
- Budkes
- Posts in topic: 1
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Dit dus. Als jij je er niet prettig bij voelt dan vraag je de volgende keer of zij haar hond even bij zich wil roepen zodat jullie elkaar kunnen passeren zonder dat de honden contact met elkaar hebben. Soms mogen honden elkaar niet, prima toch.
-
Inderdaad prima. Waarom moet je dan per se vermijden dat ze elkaar treffen?
Je kunt honden gewoon bij elkaar weg houden. Ga je lekker door het centrum fietsen met je pitbull.
Als je daar niet voor kiest en ze wel "laat spelen" stel ik voor om ze te laten oefenen in hoe dat samen rondlopen werkt.
Maar of jij je prettig voelt is dat 1 wandelingetje per dag even niet waar het over gaat. Kan dat, Karin?
Twee reuen die elkaar door de struiken jagen is namelijk niet het eind van de wereld.
Ik snap nooit zo goed waarom je aangelijnde honden aan elkaar wilt laten snuffelen
Snuffelen gebeurdt hier los. Dat gesodemieter met dat gepats van sommige reuen is los vaak beter maar das mijn ervaring.
Als het losloop is brul ik doorlopen naar kodi als ie ook maar neigt vervelend te gaan doen.
Snuffelen gebeurdt hier los. Dat gesodemieter met dat gepats van sommige reuen is los vaak beter maar das mijn ervaring.
Als het losloop is brul ik doorlopen naar kodi als ie ook maar neigt vervelend te gaan doen.
-
En het past ook onder het kopje normaal hondengedrag dat je hond snapt wanneer hij even met een boog ergens omheen moet lopen.
Ik heb mijn honden nooit aangelijnd. Hooguit vanuit de auto ergen naar binnen en andersom. Of op zo'n armoedige uitlaatstrook.
Daar wordt niet gesnuffeld.