racen met windhonden verboden
- annnie
- Posts in topic: 6
- Honden: 3
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
racen met windhonden verboden
nu de rest van de wereld nog.Tenminste dat "professionele" gedoe. Ronja wil nog wel graag rondjes op de renbaan in Lelystad lopen
naast het dierenleed, lijkt me dat stomme gegok wat er bij hoort ook niet zo gezond
https://www.nu.nl/buitenland/6338571/ni ... ieden.html
naast het dierenleed, lijkt me dat stomme gegok wat er bij hoort ook niet zo gezond
https://www.nu.nl/buitenland/6338571/ni ... ieden.html
-
- Posts in topic: 7
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Re: racen met windhonden verboden
Typisch weer de sloopkogel van overheden die zich bemoeien met dingen waar ze geen verstand van hebben. Verbied gewoon het gokken zelf. Haal het geld er uit.
En om heel eerlijk te zijn hoeft dat voor mij ook niet. Overheden zijn er niet om het volk op te voeden of rare willekeurige deugstuipen te hebben over zielige diertjes.
Ga wegen bouwen als dat nog lukt met die pakken boter op je hoofd.
En om heel eerlijk te zijn hoeft dat voor mij ook niet. Overheden zijn er niet om het volk op te voeden of rare willekeurige deugstuipen te hebben over zielige diertjes.
In NL hebben we ook windhondenrennen. Verreweg de meeste honden zijn gewaardeerde huisgenoten. Maar goed, hier kan ook niet gewed worden en is het allemaal fun and games.
De windhonden hebben er ook echt een uitlaatklep in.
Eerlijk gezegd zie ik ook honderd keer liever een goed getrainde atleet die de Grey is dan uw volgende volgevreten obese Lab…verbied dát maar eens.
Eerlijk gezegd zie ik ook honderd keer liever een goed getrainde atleet die de Grey is dan uw volgende volgevreten obese Lab…verbied dát maar eens.
Er zijn inderdaad hier heel watwindhonden die lekker in een mand liggen in de woonkamer en af en toe gezellig mee racen op de baan.Nanna schreef: ↑10 dec 2024, 17:49 In NL hebben we ook windhondenrennen. Verreweg de meeste honden zijn gewaardeerde huisgenoten. Maar goed, hier kan ook niet gewed worden en is het allemaal fun and games.
Dat is dan toch ook een prima uitlaatklep voor ze?
Zonder gokken is de drang ook minder groot om de honden in de problemen te laten komen (hoop ik).
- annnie
Ik was pas op de show in Leeuwarden. Achter de ring met galgo's liepen de rottweilers. Het verschil was te tragisch om grappig te zijnNanna schreef: ↑10 dec 2024, 17:49 In NL hebben we ook windhondenrennen. Verreweg de meeste honden zijn gewaardeerde huisgenoten. Maar goed, hier kan ook niet gewed worden en is het allemaal fun and games.
- annnie
Met racen op een baan is ook helemaal niks mis. Ik doe dat eens in de zoveel tijd met mijn hond ook. Fantastisch. Je hoeft haar helemaal niks uit te leggen. Ze weet precies wat de bedoeling is. Maar dat heeft niks te maken met die grote banen in Australië en Nieuwzeeland en wat er allemaal achter de schermen gebeurtranetje schreef: ↑10 dec 2024, 18:18Er zijn inderdaad hier heel watwindhonden die lekker in een mand liggen in de woonkamer en af en toe gezellig mee racen op de baan.Nanna schreef: ↑10 dec 2024, 17:49 In NL hebben we ook windhondenrennen. Verreweg de meeste honden zijn gewaardeerde huisgenoten. Maar goed, hier kan ook niet gewed worden en is het allemaal fun and games.
Dat is dan toch ook een prima uitlaatklep voor ze?
Zonder gokken is de drang ook minder groot om de honden in de problemen te laten komen (hoop ik).
- annnie
Denk je dan dat zoiets zich vanzelf oplost?EchoMira schreef: ↑10 dec 2024, 17:40 Typisch weer de sloopkogel van overheden die zich bemoeien met dingen waar ze geen verstand van hebben. Verbied gewoon het gokken zelf. Haal het geld er uit.
-
De vraag is of het opgelost moet worden en wat je dat dan precies wil oplossen.
Als mensen het leuk vinden om hun honden te laten rennen en een wedje te leggen is daar in essentie niets mis mee toch?
En regels over dierenwelzijn zijn er al. Die worden natuurlijk in acht genomen.
Als mensen het leuk vinden om hun honden te laten rennen en een wedje te leggen is daar in essentie niets mis mee toch?
- annnie
EchoMira schreef: ↑10 dec 2024, 19:18 De vraag is of het opgelost moet worden en wat je dat dan precies wil oplossen.
Het gaat hier niet om een paar mensen die gezellig al dierenwelzijnregels in acht nemend wedjes leggen en Fikkie na de race weer lekker in z'n mandje terug stoppen.
https://www.bbc.com/news/articles/c8vdrzr9mq1o
-
Nee. Maar het gaat ook niet over een apparaat dat op een subtiele manier kleine verbeteringen aan kan brengen. Die olifantenpoot met straffen en een enorme scope is gewoon geen passend middel.annnie schreef: ↑10 dec 2024, 20:22EchoMira schreef: ↑10 dec 2024, 19:18 De vraag is of het opgelost moet worden en wat je dat dan precies wil oplossen.
Het gaat hier niet om een paar mensen die gezellig al dierenwelzijnregels in acht nemend wedjes leggen en Fikkie na de race weer lekker in z'n mandje terug stoppen.
https://www.bbc.com/news/articles/c8vdrzr9mq1o
Een paar jaar geleden wilde Sharon Dijksma
hier een eind aan importpups uit vage oorden maken. Gooit ze de grens dicht voor alle pups onder 16 weken.
Ja, dat werkt dus niet.
Net als de klapkaakclausule. Werkte ook niet. Paar duizend dode honden later en je hebt niets bereikt.
Je vernielt er alleen maar van alles maar je regelt er geen gram dierenwelzijn mee. Integendeel. Je verklaat de honden die nu ingezet worden op die races vogelvrij.
Het gaat me niet om de reden waarom je beleid maakt. Het gaat om het behaalde resultaat en dat is bij dit soort bombastisch overheidsgedeug bijna altijd teleurstellend.
Het enige dat je ermee bereikt is dat je de wedrennetjes naar het zwarte circuit verbant waar je er helemaal geen zicht meer op hebt.
Je hebt al regels over dierenwelzijn en principekwesties zijn er gewoon niet voor een seculaire overheid.
Nieuwe regels bedenken omdat de vorige regels niet hebben gewerkt is echt te imbeciel om te accepteren.
Gewoon nee.
En ja, er zijn vast duizenden hartverscheurende foto's van greyhounds. Die zijn er ook van slachtvarkens. Daarom verbieden we vlees nog niet.
Niet alles is een overheidstaak. De band tussen mens en dier is niet weg te wetgeven.
Ik wed je nu al een maandsalaris dat over 5 jaar de gemiddelde gezondheid van de nieuw zeelandse greyhound niet significant is verbeterd maar alleen maar minder meetbaar is geworden. Dat gaat altijd zo met dit soort misplaatste deugkruistochten.
Net zoals er meer klapkaken dan ooit zijn en er nog steeds ongeziene pups heen en weer over de grens vliegen.
Alleen de mensen die zich toch al aan regels hielden gaan er iets mee doen en die hebben geen verwaarloosde honden in een schuur.
Je bereikt veel meer door verplichte aanwezigheid van een onafhankelijke dierenarts. Maar ja, daar kun je als tweederangs ambtenaar niet mee deugstunten.
Mits die huishond neem ik aan? Want een Greyhound op een racebaan ligt permanent in een veredelde bench of staat op een loopband. Enige verzetje is die race. Meer kennen en zien ze niet en na 3 jaar worden ze afgemaakt. Dan ben ik liever die volgevreten labrador. Dat zijn we al allemaal haha.
Ik heb het over de situatie in NL. Als ik op de renbaan kom zie ik puur getrainde atleten die bij de baas op schoot liggen, afgelebberd worden en in de camper pitten. Hier is er geen droog brood mee te verdienen en kóst het alleen maar geld. Totaal andere insteek.Marc schreef: ↑10 dec 2024, 21:14Mits die huishond neem ik aan? Want een Greyhound op een racebaan ligt permanent in een veredelde bench of staat op een loopband. Enige verzetje is die race. Meer kennen en zien ze niet en na 3 jaar worden ze afgemaakt. Dan ben ik liever die volgevreten labrador. Dat zijn we al allemaal haha.
-
Hoeveel volgevroten labradors liggen er alsnog in een bench? Of 9 uur in een eigen kamertje. Of bewusteloos van de diabetes op de bank.
Want dat is hetzelfde.
Oh.
Je kunt eeuwig dingen tegenover elkaar blijven zetten maar als na 150.000 jaar ineens wordt besloten dat je dieren niet mag laten vliegen, rennen, eieren leggen of kraaien voor geld dan zie ik dat als een voorteken van een maatschappij waar ik nooit onderdeel van ga worden.
Ik ben echt ook gewoon voor hondenwelzijn maar dat rad ga je me gewoon niet voor de ogen draaien. Je gaat geen land waar geen dierenleed is worden. Je gaat niet echt iets doen aan hoe de gemiddelde hond in nieuw of oud zeeland zich voelt. Je bent kiezers aan het opgeilen. Dat is iets anders. Het is een reclamespotje.
Maar goed, wij hebben een hele partij voor de dieren. Ik kan er echt helemaal niets mee.
En ik ben volgens mij best een dierenvriend. Dat betekent niet dat ik ineens allerlei shit wil verbieden.
Vind ik een pony die een julimiddag op het strand staat te vertieven in de zon zielig? Ja. Natuurlijk?
Maar wat gebeurt er met die pony als ik het ritje voor een euro eenzijdig verbied? Krijgt die dan een koel weitje met een dakje en dagelijks een borstelbeurt?
Want dat is hetzelfde.
Oh.
Je kunt eeuwig dingen tegenover elkaar blijven zetten maar als na 150.000 jaar ineens wordt besloten dat je dieren niet mag laten vliegen, rennen, eieren leggen of kraaien voor geld dan zie ik dat als een voorteken van een maatschappij waar ik nooit onderdeel van ga worden.
Ik ben echt ook gewoon voor hondenwelzijn maar dat rad ga je me gewoon niet voor de ogen draaien. Je gaat geen land waar geen dierenleed is worden. Je gaat niet echt iets doen aan hoe de gemiddelde hond in nieuw of oud zeeland zich voelt. Je bent kiezers aan het opgeilen. Dat is iets anders. Het is een reclamespotje.
Maar goed, wij hebben een hele partij voor de dieren. Ik kan er echt helemaal niets mee.
En ik ben volgens mij best een dierenvriend. Dat betekent niet dat ik ineens allerlei shit wil verbieden.
Vind ik een pony die een julimiddag op het strand staat te vertieven in de zon zielig? Ja. Natuurlijk?
Maar wat gebeurt er met die pony als ik het ritje voor een euro eenzijdig verbied? Krijgt die dan een koel weitje met een dakje en dagelijks een borstelbeurt?
Nee precies. Niks mis mee natuurlijk. Dacht even dat je het over baanhonden in Ierland had. Dat is geen pretje namelijk. Gestapelde benches in donkere kelders. Plaatje erbij lukt niet.Nanna schreef: ↑10 dec 2024, 21:18Ik heb het over de situatie in NL. Als ik op de renbaan kom zie ik puur getrainde atleten die bij de baas op schoot liggen, afgelebberd worden en in de camper pitten. Hier is er geen droog brood mee te verdienen en kóst het alleen maar geld. Totaal andere insteek.Marc schreef: ↑10 dec 2024, 21:14Mits die huishond neem ik aan? Want een Greyhound op een racebaan ligt permanent in een veredelde bench of staat op een loopband. Enige verzetje is die race. Meer kennen en zien ze niet en na 3 jaar worden ze afgemaakt. Dan ben ik liever die volgevreten labrador. Dat zijn we al allemaal haha.
Maar dit is Nieuw Zeeland. Ik neem aan dat het om grote professionele renbanen gaat? En als je die verbiedt dan zitten er daar domweg geen Greyhound meer in benches die na 3 jaar afgemaakt worden. Plus alle overschot die afgemaakt wordt. En dus daarvoor ook gefokt. Het scheelt bergen leed als dat stopt. Zelfde effect als wanneer ze in Spanje de jacht met galgo zouden verbieden. Is het in een keer afgelopen met alle leed.EchoMira schreef: ↑10 dec 2024, 21:23 Hoeveel volgevroten labradors liggen er alsnog in een bench? Of 9 uur in een eigen kamertje. Of bewusteloos van de diabetes op de bank.
Want dat is hetzelfde.
Oh.
Ik zie het toch echt meer in de categorie stierenvechten stoppen dan het afnemen van een hobby. Hier in Nederland is het hobby. Dat gaan ze echt niet verbieden. Maar van die gokbanen met 150 honden in de kelders? Waarom moet dat blijven? Voor de gokkers? De honden zelf hebben een rotleven. Liggen dagen in benches op gaas vloeren. Nooit iets anders dan de baan op en af of op de loopband.
- annnie
Dat een overheid het ene probleem niet kan oplossen betekent toch niet dat ze het andere probleem maar moeten laten door bestaan? Ook binnen Nieuw Zeeland is vast heel wat meer dierenleed. Zielige schaapjes enzo en daar vind ik wat van. Maar er moet ergens begonnen worden. En als ik de artikelen lees heeft de windhondenraceindustrie daar genoeg kansen gehad, maar ze niet waargemaakt.
Voor de honden die er nu nog lopen wordt/is gedacht. Maar ook als ze compleet vogelvrij waren betekent het dat er duizenden honden niet geboren gaan worden voor hetzelfde lot.
Voor de honden die er nu nog lopen wordt/is gedacht. Maar ook als ze compleet vogelvrij waren betekent het dat er duizenden honden niet geboren gaan worden voor hetzelfde lot.
ik vraag me echt af hoe veel het precies gaat oplossen. ik denk dat EM wel een punt heeft.
Hondengevechten zijn ten slotte ook verboden. Gaan we dan ook doen alsof die niet meer plaatsvinden?
Hondengevechten zijn ten slotte ook verboden. Gaan we dan ook doen alsof die niet meer plaatsvinden?
Hondengevechten vinden plaats in schuurtjes en kelders. Waar wilde je precies illegale windhonden laten rennen? En wie moet er dan op wedden. Nu is dat Jan Publiek.
Hoe denk je dat de stand van zaken was geweest als het wel legaal was en er overal door het land grote hondenvecht arenas waren waar je legaal kon wedden? Als ze commerciële renbanen verbieden is het probleem grotendeels weg. Er zal best een keer ergens illegaal gewed worden maar in elk geval worden er geen duizenden Greyhounds meer gedood.
Overigens vraag ik me oprecht af wat het verschil is met dravers in de paardensport. Is volgens mij exact hetzelfde. Stal...loopband..wedstrijden...slager...
Geldt dan ook voor springsport, dressuur en manegepaarden die door beginnelingen aan hun bek getrokken worden terwijl ze rondjes lopen door een stoffige manege.
Maar die lopen nog buiten en worden ouder dan enkele jaren. Merries die in de draafsport zitten gaan met 7 al naar de slager....of ze worden fokmerrie natuurlijk. In elk geval is een merrie met 7 jaar afgeschreven en een goede hengst met hooguit 10
Volgens mij rijden best veel mensen op ex dravers.
-
Marc schreef: ↑11 dec 2024, 06:54Maar dit is Nieuw Zeeland. Ik neem aan dat het om grote professionele renbanen gaat? En als je die verbiedt dan zitten er daar domweg geen Greyhound meer in benches die na 3 jaar afgemaakt worden. Plus alle overschot die afgemaakt wordt. En dus daarvoor ook gefokt. Het scheelt bergen leed als dat stopt. Zelfde effect als wanneer ze in Spanje de jacht met galgo zouden verbieden. Is het in een keer afgelopen met alle leed.EchoMira schreef: ↑10 dec 2024, 21:23 Hoeveel volgevroten labradors liggen er alsnog in een bench? Of 9 uur in een eigen kamertje. Of bewusteloos van de diabetes op de bank.
Want dat is hetzelfde.
Oh.
Ik zie het toch echt meer in de categorie stierenvechten stoppen dan het afnemen van een hobby. Hier in Nederland is het hobby. Dat gaan ze echt niet verbieden. Maar van die gokbanen met 150 honden in de kelders? Waarom moet dat blijven? Voor de gokkers? De honden zelf hebben een rotleven. Liggen dagen in benches op gaas vloeren. Nooit iets anders dan de baan op en af of op de loopband.
Dat gemagniet trek ik heel slecht. Mensen met een klein beetje macht kunnen daar niet mee overweg. Die gaan lopen heersen.
En dat is logisch want ze redeneren vanuit de gedachte dat burgers zelf geen moreel kompas hebben en je ze dus moet beperken in hun moogelijkheden. Dat vind ik nogal problematisch.
Ik vind het zielig dat die greyhounds in die bench liggen. Natuurlijk is dat zielig. Maar de gemiddelde nederlander met een hond houdt hem exact zo en een greyhound die moet winnen krijgt natuurlijk training en een goede verzorging dus het is niet zo dat ze nooit die bench uit komen.
Je kunt gewoon een dierenarts invliegen die er op toeziet dat die honden volgens bepaalde voorwaarden gehouden worden. Je kunt verplichten dat die honden in groepjes gehouden worden. Je kunt zelfs verplichten dat die honden bij mensen thuis leven.
Het hele fenomeen eenzijdig verbieden vind ik dom. Dat lukt niet. Je WEET dat het dan de illegaliteit in gaat. Dat is gewoon echt bekend.
En dat is wat me stoort aan zulke politici en die manier van besturen. Het gaat alleen maar om zelf goed voor de dag komen. Je wil scoren bij de dierenliefhebbers om zo meer zetels te krijgen.
Als je het voor die honden doet doe je het niet op deze manier.
Het is dat "een betere wereld door meer verbieden" gedachtengoed dat me echt de rillingen geeft.
Ondertussen kun je gewoon verplichten dat die honden een logboek hebben waar minimale eisen aan gesteld worden.
Is minder lekker sappig rood vlees op het deugstuntvlak maar het werkt ook. En dat is je bestaansrecht. Dingen regelen. Met een minimum aan geheers op niks af graag.
Overigens blijft berners senners fokken ook legaal. Die worden ook niet ouder dan gemiddeld 4.
Maar hou maar stil anders komt daar ook zo'n broekbak op af om het te verbieden.
-
Het blijft sowieso bestaan. Het wordt alleen verboden en dus niet meer openbaar en inzichtelijk.
Als je iets wil oplossen ga je het oplossen. Niet alleen maar van je bureau afschuiven en dat is wat er hier gebeurt.
Daarnaast heb je als overheids domweg niet de morele standing om je met zielige diertjes te bemoeien. Ga eerst maar sorry zegggen voor het lamsvlees dat je voor dumpprijzen exporteert. Alsof dat allemaal zo netjes gaat.
Boter op je hoofd.
Waar ik overigens wel voorstander van ben is het tegengaan van gokken. Mensen verliezen daar soms echt alles aan. Het is een echte verslaving. Maar ja, dat is lastig verbieden als je wel staatsloterijen en casinobelasting wil heffen. Daar is dan ineens geen oog voor.