Bij Amy hetzelfde, die speurde het liefst in volle galop als het aan haar lag. Dat kon natuurlijk niet, omdat ik niet zo hard door het bos kon sjezen een uur lang, maar alsnog moest ik er in een flink tempo erachteraan over lastige bospaadjes, heuvel op heuvel af, doodmoe was ik na die speurlessen!
Praktijkspeuren
- Diana
- Posts in topic: 2
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: Praktijkspeuren
Leuk dat jullie er zoveel plezier in hebben!

- Jetski
- Posts in topic: 3
- Welke: Portugese waterhond
blondie schreef: ↑29 apr 2026, 11:56Whaha, dit is maar paar seconden en we zijn net bezig he.
Bij Glory (de kleinste) nu vooral stimuleren om door te zoeken, en bij haar had ik vriend al aangegeven lijn te geven omdat zij best snel van slag is, dus bij weerstand op de lijn kan zij al denken dat ze iets niet goed doet, dus moet je voorkomen dat ze tegendruk krijgt.
Denk zomaar dat als zij wat lesjes verder is, ik in een streep achter haar aan kan met strakke lijn omdat ze weet wat ze aan het doen is![]()
Bij Chara liet ik lijn af en toe ook losser omdat zij echt op kruispunten gaat snuiven en geen strakke lijn omdat ik soms ook geen idee had waar de instructrice zich had verstopt.
Mijn vorig les dat Glory een oud spoor volgde stond lijntje wel strak hoor, en kon ik gaan klimmen maar zonder resultaat.. toen ze lucht weer had te pakken kon ik me net aan rechthouden omdat ze als een speer weer naar beneden vertrok... en ik met mijn twee benen niet zo rap was als zij![]()
Haha. Wel leuk dan dat je in ieder geval een foto hebt met een ontspannen lijn
Toch wat comfortabeler dan zo n vliegende start
Dat gevoelige op een ruk aan de lijn had Ollie ook idd.
Normale wandeling betekende strakke lijn niet verder lopen, dat zit er dan toch in.
Maar idd na een paar lessen wist Ollie ook dat speuren met (constantere) druk op de lijn okee was.

- Jetski
- Posts in topic: 3
- Welke: Portugese waterhond
Haha ja een goede workout voor beideDiana schreef: ↑29 apr 2026, 12:04 Leuk dat jullie er zoveel plezier in hebben!
Bij Amy hetzelfde, die speurde het liefst in volle galop als het aan haar lag. Dat kon natuurlijk niet, omdat ik niet zo hard door het bos kon sjezen een uur lang, maar alsnog moest ik er in een flink tempo erachteraan over lastige bospaadjes, heuvel op heuvel af, doodmoe was ik na die speurlessen!
De pauzemomenten zijn geen overbodige luxe.

Vanmiddag weer geweest, er waren veel muizen actief
tot grote pret van Chara.. zucht.
Maar ze deed het verder goed hoor. Alleen wat afgeleid, waarna ze vervolgens niet geur van persoon die nu uitliep zocht, maar ineens op spoor van de begeleidster bleek te zitten. We hebben dus wat extra meters gemaakt en moesten weer terug naar een kruispunt (we hebben geen walky talky's)
Glory ging erg gedreven van start, na 2 vrij goed uitgelopen zoektochten was ze echter het een beetje zat leek wel.
Toen nam Chara het ineens over, los.. kortere lijn waar ze aanzat werd los gelaten en ze ging recht op doel af.
Bijzonder om te zien en ervaren, ze zou kunnen denken oh mooi ik ben vrij dus kan ik doen en laten waar ik zin in heb, maar ze ging echt op zoek verder naar te zoeken persoon, toen pakte Glory het ook weer terug op.
Beiden hebben echt totaal andere manier van speuren, maar zijn ook totaal anders te motiveren/stimuleren.
Bij Glory vooral bemoedigen en zorgen dat ik niet per abuis haar met lijn tegen houdt, Chara wil juist die spanning op de lijn voelen en moet ik soms wel sommeren om terug te gaan naar spoor of de taak die we aan het doen zijn, anders maakt ze er een snuffeluitlaatrondje door bos soms van
Maar ze deed het verder goed hoor. Alleen wat afgeleid, waarna ze vervolgens niet geur van persoon die nu uitliep zocht, maar ineens op spoor van de begeleidster bleek te zitten. We hebben dus wat extra meters gemaakt en moesten weer terug naar een kruispunt (we hebben geen walky talky's)
Glory ging erg gedreven van start, na 2 vrij goed uitgelopen zoektochten was ze echter het een beetje zat leek wel.
Toen nam Chara het ineens over, los.. kortere lijn waar ze aanzat werd los gelaten en ze ging recht op doel af.
Bijzonder om te zien en ervaren, ze zou kunnen denken oh mooi ik ben vrij dus kan ik doen en laten waar ik zin in heb, maar ze ging echt op zoek verder naar te zoeken persoon, toen pakte Glory het ook weer terug op.
Beiden hebben echt totaal andere manier van speuren, maar zijn ook totaal anders te motiveren/stimuleren.
Bij Glory vooral bemoedigen en zorgen dat ik niet per abuis haar met lijn tegen houdt, Chara wil juist die spanning op de lijn voelen en moet ik soms wel sommeren om terug te gaan naar spoor of de taak die we aan het doen zijn, anders maakt ze er een snuffeluitlaatrondje door bos soms van