En toch laat je ze te dicht bij elkaar komen.
Wel kudos voor de fotograaf die op het juiste moment afdrukte
Er raakte niemand gewond.

Denk dat jouw situatie anders was dan deze aangezien deze mensen willens en wetens dicht op elkaar staan met twee dogos en dit dus gewoon moeten zien aankomen. Ik vind het hartstikke leuk dat je zelf vind dat het tegen de grond werken van je hond die stijf staat van de stress in een situatie prima is maar ik kan me best vinden in de mensen die dat mishandeling vinden. Ik vind dat ook als iemand vol op zijn hond duikt. Dat vind je volgens mij overigens zelf ook.blondie schreef: 05 aug 2026, 15:45 Goed geschoten.
Dierenmishandeling? Ah ja, is mij ook eens voor mijn voeten geworpen toen ik in situatie kwam dat ik mijn aangelijnde hond die al 10 minuten vanwege treiterende losloper op straat enorme spanning aan het opbouwen was.
Ik had voor mijn gevoel 2 opties op bepaald moment want ik verloor grip op de situatie, lijn loslaten en mogelijk knokken of achtervolging op straat met verkeer, of mijn eigen hond tegen de grond werken en even door te laten krijgen dat ik ook nog in beeld was aan de andere kant van zijn lijn, dat was even code rood geworden namelijk en ik begreep hem volkomen, die (even grote)hond was strontvervelend en geen baas in de buurt. Ik kreeg hem ook niet weg dus e.e.a. escaleert dan gemakkelijk..
Kreeg ik ook naar mijn hoofd dat ik een dierenbeul was richting eigen hond.
Liever dat dan 2 platte honden, of knokkende honden.
Ook eens gehad dat ik een hond op de manier van de rechter achteruit trok, ook vanwege conflict. Andere baas deed vervolgens niets, waarop zijn hond opnieuw aan kwam zetten en ik mijn eigen hond dus in zeer kwetsbare positie met buik ontbloot had.
Dan had ik liever een baas gehad zoals de man op links eerlijk gezegd.
Oh echt. Ik zou dat echt niet durven en willen om twee honden te laten vechten. Moet er niet aan denken.Marc schreef: 05 aug 2026, 19:51 Ik ben zelf eigenlijk nooit zo bang voor knokkende honden die gelijkwaardig zijn. Wuilus mocht ook zelf andere honden corrigeren voor agressief gedrag. Bas stond ook te vechten met de jack van de buren een paar jaar geleden. Wij hebben gewoon gekeken wie won. Toen Cleo en Eva ineens vol ging vechten hebben we ze eerst ook laten gaan. Wie weet kwam er een evenwicht uit. Toen Eva Cleo begon af te rammelen en echt begon te bijten hebben we het afgekapt om een verwonding te voorkomen. Ging ook prima.
Honden gaan zelden echt vechten. Wat wij vechten vinden is vaak gewoon hardhandig communiceren. Dat is onderdeel van de taal van honden. Ik heb nog nooit een situatie gehad met mijn honden waarin ik echt dacht dit gaat mis. Behalve natuurlijk met kleine hondjes die aangevallen worden door grote honden of als het om vechthonden gaat.Sterre schreef: 05 aug 2026, 20:06Oh echt. Ik zou dat echt niet durven en willen om twee honden te laten vechten. Moet er niet aan denken.Marc schreef: 05 aug 2026, 19:51 Ik ben zelf eigenlijk nooit zo bang voor knokkende honden die gelijkwaardig zijn. Wuilus mocht ook zelf andere honden corrigeren voor agressief gedrag. Bas stond ook te vechten met de jack van de buren een paar jaar geleden. Wij hebben gewoon gekeken wie won. Toen Cleo en Eva ineens vol ging vechten hebben we ze eerst ook laten gaan. Wie weet kwam er een evenwicht uit. Toen Eva Cleo begon af te rammelen en echt begon te bijten hebben we het afgekapt om een verwonding te voorkomen. Ging ook prima.
Ja sorry hoor. Jij komt met een heel verhaal en hangt nu de beledigde majesteit uit. Dat vind ik een beetje jammer. Je begint met mij wel degelijk te quoten door het woord mishandeling te herhalen en dan uit te leggen dat het dat in jouw ogen niet is. Je reageert 1 op 1 op mijn opmerking zonder dat het over jou ging of ik ook maar iets tegen je zeg en dan nu dit. Dat vind ik jammer en ook oneerlijk. Dus ik vind dat je nu een beetje flauw doet.blondie schreef: 05 aug 2026, 20:15 Ik heb je bewust niet gequote.
Maar prima, ook heb ik mijn hond niet tegen de grond gepind of gehouden met risico dat de ander kon komen. Maar geen zin meer om dat uit te gaan leggen of verder te verklaren.
Ik ook niet en ik was blij dat de eigenaar van een andere setter reu gelijk er boven op dook toen deze onze Finbar te lijf wilde gaan. Het baasje had een paar gaatjes en Fin bleef gewoon de gezellige Fin zoals hij altijd al was.Sterre schreef: 05 aug 2026, 20:06Oh echt. Ik zou dat echt niet durven en willen om twee honden te laten vechten. Moet er niet aan denken.Marc schreef: 05 aug 2026, 19:51 Ik ben zelf eigenlijk nooit zo bang voor knokkende honden die gelijkwaardig zijn. Wuilus mocht ook zelf andere honden corrigeren voor agressief gedrag. Bas stond ook te vechten met de jack van de buren een paar jaar geleden. Wij hebben gewoon gekeken wie won. Toen Cleo en Eva ineens vol ging vechten hebben we ze eerst ook laten gaan. Wie weet kwam er een evenwicht uit. Toen Eva Cleo begon af te rammelen en echt begon te bijten hebben we het afgekapt om een verwonding te voorkomen. Ging ook prima.

Eens.ranetje schreef: 05 aug 2026, 21:01 Honden die niet bij elkaar horen, die niet tot dezelfde roedel horen, heb ik het nooit zelf laten uitzoeken en dat zal ik ook nooit doen.
Gelijke grootte zegt niets over gelijke kracht of gelijke intentie.
Ze horen niet bij elkaar dus er wordt niet geknokt.
Iemand in het bos vond ooit dat het heel normaal was dat mijn oude Griffon door haar jonge Mechelaar te grazen werd genomen.
Want dat moesten ze zelf uitzoeken.
Mooi niet.
Je zegt feitelijk niks. Je zegt wat je vindt. Ik vind precies hetzelfde. Maar wat doe je? Wat doe je met je hond als die aangevallen wordt?ranetje schreef: 05 aug 2026, 21:01 Honden die niet bij elkaar horen, die niet tot dezelfde roedel horen, heb ik het nooit zelf laten uitzoeken en dat zal ik ook nooit doen.
Gelijke grootte zegt niets over gelijke kracht of gelijke intentie.
Ze horen niet bij elkaar dus er wordt niet geknokt.
Iemand in het bos vond ooit dat het heel normaal was dat mijn oude Griffon door haar jonge Mechelaar te grazen werd genomen.
Want dat moesten ze zelf uitzoeken.
Mooi niet.

Nou precies dit dus. Ik ben er van overtuigd dat honden meestal zelf prima zorgen voor de-escalatie van de situatie. De hele agressie komt vaak juist doordat wij de honden verbieden hun taal te spreken. Dus als daar een misverstand ontstaat is vaak juist de honden vrijheid geven om hun taal te spreken en hun eigen discussie te hebben de oplossing.Tineke schreef: 06 aug 2026, 06:27 Voor mij ligt het aan de situatie en het verschil in hond qua grootte en kracht.
Orson heeft weleens een beagle aan zijn hielen hebben hangen die heb ik gewoon weggebonjourd.
Bij de twee boxerreuen die op een vroege ochtend los op mij en Orson , Rio en Micron kwamen afgestoven voor een vechtpartij heb ik voor de groters loslaten gekozen om mij op Micron te richten
Sowieso was ik niet van plan daar tussen te gaan zitten en wist van zowel Rio als Orson dat het geen slopers waren dus daar vertrouwde ik maar op.
Indien mogelijk voorkom ik een gevecht of handel het zelf af door in te grijpen met honden van buiten het roedel.
Toch heb ik Orson weleens de gelegenheid gegeven een andere hond te corrigeren omdat ik wist dat hij dat perfect kon en het altijd afdoende was en enkel egoschade tot gevolg had.
Net als Luus overigens, die maakte prima een heel duidelijk punt zonder ooit verwondingen aan te brengen.
Ook zij corrigeerde weleens een hond die agressief of te wild was tegen of met Abra toen zij ziek was of haarzelf
Ik beleef het eigenlijk altijd zo. Aangelijnde en tegen gehouden honden zijn de meest lastige honden. Eigenlijk zou het heel erg goed zijn als die golden eens een goed gesprek met Bertus kon hebben. Heeft hij überhaupt wel eens een hond gebeten? Veel honden doen dat nooit al tonen ze een enorm scala aan gedragingen die dat aan lijken te geven. Van blikkerende tanden tot krijsen. Eenmaal los en face to face is er zelden echt iets aan de hand.Smoushond schreef: 06 aug 2026, 06:51 Ik vind dat moeilijk in te schatten bij Bertus. Dat komt ook doordat hij van 0 naar 100 schiet en erg tekeer gaat als er een hond op hem komt aanstormen. Ik heb al wat nare situaties meegemaakt en dat speelt ook mee daar wordt je toch banger van
En ik denk dat ik het erger zou vinden als Bertus een hond zou verwonden dan andersom
Toevallig kwamen we gisteren de golden retriever reu tegen waar Bertus altijd enorm naar uitvalt,die hond loopt altijd vast en heeft nog nooit iets raars of naars gedaan naar Bertus maar hij is gewoon enorm groot en komt dan op ons af reden genoeg voor Bertus om te flippen
Ik ging een weiland op en maakte genoeg ruimte en begon met een speeltje met Bertus te spelen,dat ging prima ( behalve dat hij speeltje mis hapte en ik gat in mijn broek had ) daar ging het mis en ontglipte de riem me
Bertus rende blaffend op de retriever af en ik zag in mijn hoofd al gebeuren waar ik heel lang bang voor ben
Maar toen Bertus door had dat hij los was was hij ineens niet meer zo stoeren toen ik riep stop stond hij meteen stil
Ik zou het nooit uit mezelf uitgeprobeerd hebben daar ben ik te voorzichtig of schijterig voor maar nu ik dit weet loop ik toch wel wat rustiger![]()