Er zijn 12 resultaten gevonden

door Smoushond
05 jun 2026, 16:19
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

Yuki schreef: 05 jun 2026, 12:49
blondie schreef: 05 jun 2026, 11:28
blondie schreef: 03 jun 2026, 14:01

ik zou dus minder met woord gaan werken, maar meer letten op gedrag en houding en daar op inspelen en zelf op die momenten weg roepen, snel een leuk commando dat hij kent vragen en dat belonen, even andere mindset geven. En blokken bij wel willen gaan rijden en dan bedoel ik ook echt belemmeren dat hij in kan klimmen en vast kan gaan houden.
Een andere mindset, kun je ook bereiken door zodra je ziet dat om welke reden dan ook hij wil gaan rijden op jullie (of op andere honden) dat te belemmeren en hem een andere opdracht te geven, een zit of een af of high five, je gaf aan dat je al oefent en opvoed dus dan zijn die basiscommando's hem wel al bekend lijkt me.

Ik ken dit ras niet goed (maar lijkt me een flinkerd), maar om te voorkomen dat dit zijn manier van spanning afreageren wordt ook als hij straks ouder wordt en die neiging bij honden gaat krijgen, is het goed dat je dit nu ter sprake brengt hier in ieder geval.

Eerder gaf Marc ook al ergens opmerking over zijn teef die behoorlijk fel kon worden als een andere hond besteeg. Ik herken dat ook, van 2 kanten zelfs.
Aki als jonge puber, denk ook die leeftijd van jouw hond had zoals ik zei ons toen hij nog iets jonger was te bereiden.. uitgestoken been was de trigger :19: , maar toen hij ouder werd dus rond die 7 à 9 maanden raakte hij in spel met een golden retriever die net paar maanden ouder was gok ik.
Blijkbaar gebeurde daar toen iets in dat koppie, dat toen de golden omviel of zich op de rug wierp en ging trappelen (het was echt spel op dat moment nog geloof me) Aki hem begon te berijden, de arme hond deed niets terug, maar lag ook nog eens in een zwin :schrik:
Uiteraard direct Aak er toen vanaf geplukt, sorry gezegd tegen eigenaar, en Aak dus heel even aan de lijn gehouden en wat gehoorzaamheidsoefeningetjes gedaan.
Daarna kon hij weer los, en had hij weer andere mindset.
Het is daarna eigenlijk niet meer voorgekomen dat hij dit bij een andere jonge hond of volwassen hond probeerde. Maar wij waren wel alert op de mogelijkheid, dus misschien niet meer voorgekomen omdat wij soms best snel beslisten met welke hond wel en met welke er niet "gespeeld" werd.

En vanwege zijn ras, hield ik wel voor ogen of het testen van hoe ver hij kon gaan was (toch soort van dominantie) of dat het uiting was van te veel opwinding en spanning. Maar omdat ik rijden om welke reden dan ook niet wenste, greep ik hoe dan ook in.

Mijn volwassen vorige reu werd namelijk behoorlijk link, als een hond dat probeerde of 1x zelfs deed.
Zat overigens ook verschil in, honden die begonnen met nek over hem proberen te leggen en poot op de rug, dat was rode vlag dat accepteerde hij absoluut niet.
Maar er was ook eens een golden die eigenlijk geen kwade bedoelingen had, maar dus ook die opwinding had en hem plots besteeg.. hij was even beduusd, maar gaf ook wel aan dat hij daar niet van gediend was, maar op een andere manier dan bij de honden die hem probeerden te domineren.

Van mijn eigen honden wil ik om die reden dat gedrag als uiting dus niet hebben, niet op mensen, maar ook niet op andere dieren.

Ik hoop dat door de vele invalshoeken die je in dit topic hebt gekregen er 1 tussen zat die uitwerking heeft en dat het al wat verminderd is :ok:
Het is wel iets geminderd, maar ik zie wel heel duidelijk dat het de prikkelverwerking is die hem parten speelt. Hij is overigens niet zo groot, kleiner dan mijn Shar-Peis en weegt 21 kg. Hij is wel erg slim en ik moet hem ook geestelijk uitdagen maar hij heeft alles meteen door. Spelletjes, zoekspelletjes, kong. Wat goed werkt? Heb super moe maken, op een omheind landje (kan nu nog niet los) waar hij als een malle met anderen kan spelen. Hij vindt ook echt alle honden leuk en gedraagt zich sociaal. Hij is zachtaardig en gevoelig. Maar desondanks voor ons een uitdaging. Het rijden wordt afgekapt en soms met stemverheffing gepaard. Daarna gooit hij het over een andere boeg en gaat dan tegen mij aan pletten, mijn handen likken etc. En altijd alleen bij ons, niet bij andere honden of mensen. Ik vind hem superleuk maar heel eerlijk? Ik Adopteer voortaan weer stabiele volwassen honden :mrgreen:

Bertus was op die leeftijd ook een ettertje :F: maar probeer het te voorkomen. Dus beweging en dan verplicht rust .
door Smoushond
04 jun 2026, 21:17
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

Marc schreef: 04 jun 2026, 18:11 Ik denk dat iedereen de dingen vooral op zijn eigen manier moet doen. Ik fok mijn honden nooit op want ik vind opgedraaide honden niet prettig. Ook niet voor de honden zelf. Wat ze onderling doen en met zichzelf moeten ze helemaal zelf weten. Ik stoei, ik een, ik gooi stokjes en zwem met Guus. Maar zodra hij opgefokt gaat lopen doen vind ik dat een negatief effect van mijn gedrag. En dan stop ik er meteen mee. Ik hoef geen interactie waarbij hij in mijn broek gaat hangen, hysterisch gaat lopen krijsen en zichzelf in een soort van dolle trance werkt.

Maar als je hond dat niet heeft en netjes blijft doen prima natuurlijk. Ik fok al mijn leven lang mijn honden niet op. Gevoelsmatig is dat niet ok voor mij. Zolang er controle is en de hond netjes meedoet kan veel. Maar trek spelletjes ed vind ik echt nergens goed voor. Behalve voor evt per ongeluk in je handen gebeten te worden of een hond krijgen die de kick van doordraaien gaat waarderen.
Ik fok hem ook niet op hoor, maar even stoeien inderdaad en dat gaat er niet zo wild aan toe . En dat trekspelletje gaat ook beheerst . Ik jut hem niet op met een jute zak 😂 al dat gedoe met opjutten staat mij ook niet aan

Als ik groter woonde en een grotere tuin had en een hondje erbij was het waarschijnlijk helemaal niet nodig. Dan kon hij daar zijn energie wel mee kwijt 😉 het mooiste vind hij zwemmen

Hij wil gewoon actie ,elke dag een uur snuffelen en wandelen alleen is niet genoeg ,nouja als het echt warm is wel
door Smoushond
04 jun 2026, 17:28
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

Nanna schreef: 04 jun 2026, 15:32 Ik fok die Puli’s (herdertjes) soms op tot ongekende hoogtes😂 Krijsen, dokter.
Maar nog niet misschien dat ze gaan rijden of dingen stukmaken. Want dat mag niet.
Het is juist de bedoeling dat er niet meer gereden hoeft te worden na dat druk spelen 😉
door Smoushond
04 jun 2026, 17:27
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

Marc schreef: 04 jun 2026, 14:29 Als je hem maar niet opfokt. Want dan ben je juist het tegendeel aan het stimuleren. Bij herders is vooral niet opfokken de crux en bij Guus in elk geval ook. Lekker rustig en beheerst samen iets leuks doen is wel super goed natuurlijk.
Die vrouw van terrierschool heeft 2 border terriërs en zij zegt juist wel 10 minuten trekspelletje
door Smoushond
04 jun 2026, 12:43
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

Bertus is ook mijn eerste reu die het zo extreem heeft. Maar beetje terriër is snel opgewonden
Maar als pup vloog hij door de bank met zoomies en als puber trok hij theedoeken van het haakje als hij doorhad dat we gingen wandelen

Ik voorkom dat nu door hem zijn bal te laten zoeken terwijl ik mijn schoenen aan doe ,zodra hij dat namelijk ziet wordt hij helemaal wild
Maar het is nog steeds leuk om een kussen of deken uit de bank te pikken en daarop te gaan rijden als ik niet oplet 🙃

Hij moet gewoon keten om zijn spanning kwijt te kunnen en ik volg nu een account op Instagram Terrierschool en daar las ik : speel elke dag 10 minuten met je hond en je zal een transformatie zien dus dat ga ik nu doen
door Smoushond
04 jun 2026, 07:11
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

Ik denk ook dat heel veel mensen de eerste keer lachen als het gebeurd ,dat gebeurde hier in ieder geval wel maar Bertus deed het op een kussen
En dan naar hun hond rennen en die rent dan vervolgens weg en dan heb je een leuk spelletje 😂

Bertus doet het ook vaak op momenten dat hij geen aandacht krijgt of zelfs ook als hij zijn zin niet krijgt
door Smoushond
03 jun 2026, 16:35
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

En als je hem 6 keer achter elkaar corrigeert dan ben je niet aan het opvoeden maar aan het spelen in zijn ogen 😉 en dat vinden ze een heel leuk spelletje

Geen verwijt hoor want ik deed het zelf ook 😉
door Smoushond
03 jun 2026, 16:23
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

Hormonen en opwinding: Tijdens het wachten op en eten van voedsel maakt het lichaam adrenaline en dopamine (het beloningshormoon) aan. Dit zorgt voor fysieke spanning, wat zich uit in ijsberen, hijgen, piepen of na het eten juist hyperactief gedrag vertonen.

vandaar dat Bertus na het eten altijd wil rijden 😉
door Smoushond
03 jun 2026, 16:08
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

ellen en de birmanen schreef: 02 jun 2026, 14:50
Yuki schreef: 02 jun 2026, 12:53
EchoMira schreef: 02 jun 2026, 12:32 Maar je corrigeert het afwijken van de afgesproken modus dus die moet altijd eerst staan als een huis.
Als je hond op bed mag leer je wat hij daar moet doen. Niet mag. Moet. Wat is het ritueel?

En nogmaals, ga nou alsjeblieft niet doen alsof hij seksueel gestoord is. Geen druppels, geen injectie en geen castratie. Prima zaken op hun eigen plek maar zolang je je hond niet opgevoed hebt slaat het nergens op.
We zijn druk met opvoeden, wat soms pittig is omdat we hem precies aan begin van zijn puberteit pas kregen. Hij is heel slim en leerbaar maar ook echt de puberstreken die er bij horen. Ondanks ervaring met honden is dit nieuw voor mij. De mensen die ik ken met reuen hebben hier nooit ervaring mee gehad. Ik koppelde het al helemaal niet aan seksueel iets. Maar lastig vind ik het begrenzen zonder hem af te wijzen omdat hij overduidelijk overprikkeld is en een onzekere hond. Negeren helpt totaal niet maar ik probeer zijn prikkels te beperken en hem meer rust te laten nemen. Wat niet makkelijk is omdat hij veel energie heeft. We zijn met denkspelletjes bezig maar meneer heeft alles megasnel door.

Dit is echt nieuw voor mij na 22 jaar Shar-Pei die relatief onbenullig waren en stoïcijns en mega makkelijke honden😉 Ik maak me ook geen grote zorgen maar wil het vooral goed doen. Castratie is niet aan de orde.
door hem te begrenzen wijs je hem juist niet af, je wijst hem leiderschap en dat is wat een onzekere hond nodig heeft.
ik heb een reu in huis die na het eten altijd wil rijden, even spanning af laten vloeien, dus als hij komt logeren krijgt hij zijn eigen deken met gaten er in en daar mag hij op rijden. duurt 2 minuten en klaar. maar o wee als hij op mij gaat rijden, dat haalt hij echt niet in zijn hoofd.
geef hem rust, leg hem weg met wat te knagen, knagen ontspant en laat spanning afvloeien. strooi zijn voer eens buiten in het gras en laat hem daar zoeken, snuffelen ontspant ook.
Bertus stopt niet na 2 minuten,heb het geprobeerd maar die blijft doorgaan 😂
door Smoushond
03 jun 2026, 12:58
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

Ik merk dat je een beetje onzeker bent . Het is gedrag wat je nog niet mee hebt gemaakt en waarvan je denkt dat het weer overgaat als hij de puberteit door is

Maar het gaat niet vanzelf over zoals die zoomies bijvoorbeeld,dit is echt uittesten hij kijkt hoever hij kan gaan bij je en als je halfslachtig corrigeert wordt dit gedrag een gewoonte en zijn uitlaatklep

Ik ben nu zover met mijn reu dat hij het alleen maar doet na het eten maar als ik goed oplet kan ik hem dan met een uuuh pas op hê van het idee afbrengen

Maar ik moest hem eerst wel heel erg duidelijk maken dat ik het écht niet leuk vond 😉 en hij is erg koppig net zoals jouw ras lees ik
Een echte brul vanuit je tenen en voor hem gaan staan en je groot maken maakt meer indruk dan een nee

Hypersex maakte het hier alleen maar erger en andere supplementen hielpen ook niet
Het is echt een kwestie van de touwtjes wat strakker aantrekken ook op andere gebieden,ook tijdens wandelen enz
door Smoushond
02 jun 2026, 07:46
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

Als er geen loopse teef in de buurt is probeer dan eens goed op te letten wanneer hij het rijgedrag laat zien
Is het na een wandeling dan kan het ook zo zijn dat hij de wandeling spannend vind en het afreageert door te rijden
Dat zie ik bij mijn reu namelijk,hij doet het echt om spanning af te reageren

Maak de wandeling dan minder spannend ,misschien wat minder contact met andere honden of een rustigere plek om te wandelen
Mijn reu rijd nog dagelijks en altijd op vaste momenten ,na zijn avondeten
Hij weet dat hij na ons eten krijgt en bouwt dus al spanning op als ik de tafel afruim enz

En nadat hij dan eindelijk eten krijgt moet die spanning eruit
In de ochtend gaat hij na zijn ontbijt meteen in zijn mand liggen dan is zijn hoofd nog niet vol 😉
Ook na druk spelen draaft hij door en wil hij rijden
door Smoushond
01 jun 2026, 21:47
Forum: Gedrag & Opvoeding
Onderwerp: Extreem gedrag?
Reacties: 76
Weergaves: 1572

Re: Extreem gedrag?

Is er misschien een teef loops in de buurt? Ik corrigeer wel als hij het in zijn hoofd haalt om op mijn voet te proberen te rijden . Is misschien 2 keer gebeurd in de afgelopen 5 jaar en dat was toen er een teef in de buurt loops was en hij liep te hijgen,piepen en op alle kussens wilde rijen en toen mijn voet zag en dacht hee dat kan ook 😂

Dat is écht wel mijn grens dus meteen duidelijk gemaakt dat ik dat niet wil.
Verder helpt veel afleiden wel,extra bewegen ,wandelen en met zijn neus laten werken
En ik let goed op tijdens het wandelen en dan vertelt hij me wel waar de teef woont en gaan we dus de komende weken de andere kant op 😉