Yuki schreef: ↑05 jun 2026, 12:49Het is wel iets geminderd, maar ik zie wel heel duidelijk dat het de prikkelverwerking is die hem parten speelt. Hij is overigens niet zo groot, kleiner dan mijn Shar-Peis en weegt 21 kg. Hij is wel erg slim en ik moet hem ook geestelijk uitdagen maar hij heeft alles meteen door. Spelletjes, zoekspelletjes, kong. Wat goed werkt? Heb super moe maken, op een omheind landje (kan nu nog niet los) waar hij als een malle met anderen kan spelen. Hij vindt ook echt alle honden leuk en gedraagt zich sociaal. Hij is zachtaardig en gevoelig. Maar desondanks voor ons een uitdaging. Het rijden wordt afgekapt en soms met stemverheffing gepaard. Daarna gooit hij het over een andere boeg en gaat dan tegen mij aan pletten, mijn handen likken etc. En altijd alleen bij ons, niet bij andere honden of mensen. Ik vind hem superleuk maar heel eerlijk? Ik Adopteer voortaan weer stabiele volwassen hondenblondie schreef: ↑05 jun 2026, 11:28Een andere mindset, kun je ook bereiken door zodra je ziet dat om welke reden dan ook hij wil gaan rijden op jullie (of op andere honden) dat te belemmeren en hem een andere opdracht te geven, een zit of een af of high five, je gaf aan dat je al oefent en opvoed dus dan zijn die basiscommando's hem wel al bekend lijkt me.blondie schreef: ↑03 jun 2026, 14:01
ik zou dus minder met woord gaan werken, maar meer letten op gedrag en houding en daar op inspelen en zelf op die momenten weg roepen, snel een leuk commando dat hij kent vragen en dat belonen, even andere mindset geven. En blokken bij wel willen gaan rijden en dan bedoel ik ook echt belemmeren dat hij in kan klimmen en vast kan gaan houden.
Ik ken dit ras niet goed (maar lijkt me een flinkerd), maar om te voorkomen dat dit zijn manier van spanning afreageren wordt ook als hij straks ouder wordt en die neiging bij honden gaat krijgen, is het goed dat je dit nu ter sprake brengt hier in ieder geval.
Eerder gaf Marc ook al ergens opmerking over zijn teef die behoorlijk fel kon worden als een andere hond besteeg. Ik herken dat ook, van 2 kanten zelfs.
Aki als jonge puber, denk ook die leeftijd van jouw hond had zoals ik zei ons toen hij nog iets jonger was te bereiden.. uitgestoken been was de trigger, maar toen hij ouder werd dus rond die 7 à 9 maanden raakte hij in spel met een golden retriever die net paar maanden ouder was gok ik.
Blijkbaar gebeurde daar toen iets in dat koppie, dat toen de golden omviel of zich op de rug wierp en ging trappelen (het was echt spel op dat moment nog geloof me) Aki hem begon te berijden, de arme hond deed niets terug, maar lag ook nog eens in een zwin![]()
Uiteraard direct Aak er toen vanaf geplukt, sorry gezegd tegen eigenaar, en Aak dus heel even aan de lijn gehouden en wat gehoorzaamheidsoefeningetjes gedaan.
Daarna kon hij weer los, en had hij weer andere mindset.
Het is daarna eigenlijk niet meer voorgekomen dat hij dit bij een andere jonge hond of volwassen hond probeerde. Maar wij waren wel alert op de mogelijkheid, dus misschien niet meer voorgekomen omdat wij soms best snel beslisten met welke hond wel en met welke er niet "gespeeld" werd.
En vanwege zijn ras, hield ik wel voor ogen of het testen van hoe ver hij kon gaan was (toch soort van dominantie) of dat het uiting was van te veel opwinding en spanning. Maar omdat ik rijden om welke reden dan ook niet wenste, greep ik hoe dan ook in.
Mijn volwassen vorige reu werd namelijk behoorlijk link, als een hond dat probeerde of 1x zelfs deed.
Zat overigens ook verschil in, honden die begonnen met nek over hem proberen te leggen en poot op de rug, dat was rode vlag dat accepteerde hij absoluut niet.
Maar er was ook eens een golden die eigenlijk geen kwade bedoelingen had, maar dus ook die opwinding had en hem plots besteeg.. hij was even beduusd, maar gaf ook wel aan dat hij daar niet van gediend was, maar op een andere manier dan bij de honden die hem probeerden te domineren.
Van mijn eigen honden wil ik om die reden dat gedrag als uiting dus niet hebben, niet op mensen, maar ook niet op andere dieren.
Ik hoop dat door de vele invalshoeken die je in dit topic hebt gekregen er 1 tussen zat die uitwerking heeft en dat het al wat verminderd is![]()
![]()
Bertus was op die leeftijd ook een ettertje