Nooit los lopen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Gonnie
Posts in topic: 8

Re: Nooit los lopen

Bericht door Gonnie »

Dirkje schreef: 17 mar 2022, 16:41
EchoMira schreef: 17 mar 2022, 12:13 Ik vind flexlijnen ook minder lomp en onhandig dan veel andere mensen.
Jij en je hond moeten er wel mee leren omgaan, dat klopt. Maar als je gewend bent ermee te lopen ontbreekt het niets aan finesse of contact.

Je moet het vergelijken met de evenknie en een 8 meterlijn zonder flex vind ik op geen enkele manier handiger in het gebruik of meer contact bieden.
Ik geloof zonder meer dat andere mensen prima uit de voeten kunnen met flexlijnen. Ik kan dat niet.
En tuurlijk snap ik dat de meeste poolhonden, en een aantal herplaatsers echt niet los kunnen lopen.
Het gaat me niet om de mensen hier, de meesten hier op het forum hebben het welzijn van hun hond centraal staan. Niet kunnen loslopen wordt bij de meesten gecompenseerd met andere bezigheden om de honden een voldaan gevoel te geven.

Ik heb het over de sneue labrador die aan een riem loopt met een man die altijd op z’n telefoon kijkt. Soms mag hij naast de kinderwagen mee naar school om het oudere kind op te halen. Altijd vast en nooit gaat het om de behoeftes van de hond. En ja, ik weet dat dat al jaren zo gaat. Altijd. Die hele hond doet er niet toe.
Dát soort honden vind ik doodzielig. Want die lab is niet de enige.
Hier liep vanochtend in het bos een vrouw met een Labrador, die was druk aan het telefoneren, haar hond kwam toen naast mij lopen en pakte mijn hand in zijn bek, dat deed hij een paar keer. Later kwam hij een knuffel halen, ging voor me staan en wreef zich langs mijn benen en wilde dat ik hem aaide.
Later kwam hij weer maar toen vond ik hem stinken (althans, ik dacht dat hij het was) de wind waaide in mijn gezicht en mijn eigen honden liepen een heel stuk verderop.
Dus toen wilde ik hem niet meer aaien. Bleek later dat het mijn eigen honden waren, die hadden in iets smerigs liggen rollen. Zag, en rook het aan het eind van de wandeling.
Maar die vrouw heeft dus de hele wandeling getelefoneerd. Ze liep dezelfde route als ons.
Afbeelding

Tanja en Anne
Marc

Bericht door Marc »

Inge O schreef: 17 mar 2022, 17:02
ranetje schreef: 17 mar 2022, 16:34
Zou het met een andere brak van dezelfde soort ook gelukt zijn?

Bij jou misschien wel hoor, ik weet vrijwel zeker dat er bij mij geen garantie zou zijn :P
En ik ben er aan gewend om er hard voor te werken.

Ook ik krijg de indruk uit reacties in dit topic dat het eigenlijk aan de baas ligt als een hond niet los kan.
Ik denk dat dat in lang niet alle gevallen terechte opmerking is.
Of dat met een andere was gelukt weet niemand, maar het was ook niet zo dat ze er eentje was waarbij het ondanks haar aanleg toch bij toeval goed ging.
Maar Marc vroeg in eerste instantie of iemand van 'kant loslopen' het ook wel al eens zelf had meegemaakt dat het problemen gaf bij een hond - ja dus, en in een andere reactie schreef hij dat het bij die Beagles niet kon en ik vind dat je zoiets niet los kan zien van de omstandigheden waarin ze zijn opgevoed.
Waarmee ik alweer niet wil zeggen dat je alle Beagles zomaar goed luisterend krijgt.

Geef ik bazen de schuld? Sommige zeer zeker, maar alweer : geen forummers. Neemt niet weg dat óók bij sommige forumhonden waarbij het niet lukt in de huidige setting, het bij iemand anders wel anders had kunnen gaan, zoals met alles hoe een hond zich gedraagt.
Dat laatste is een waarheid als een koe. Ik schat mezelf heel hoog in voor wat betreft aan de voorwaarden van de hond voldoen. Wij lopen ondanks dat we 2 minihondjes hebben volwaardige wandelingen. Rustig 1.5 uur. We hebben er de tuin voor 1500 vierkante meter. We hebben andere dieren. Zijn veel thuis en we hebben meer dan 1 hond tegelijk. Allemaal voorwaarden die ik stel aan het door mij houden van honden. En dat ze zo lief en sociaal en probleemloos zijn wijt ik daar dus wel aan. De voorwaarden zijn voldaan dus de hondjes zijn stabiel en prettig.

Mijn voorwaarden voldoen overigens niet voor werkhonden want ik doe niet aan trainen en opvoeden. Dus ik kies wat in mijn plaatje past. Vandaar ook de husky omdat die van mij volledig zijn gang mag gaan op regels in huis en de omgang na. Buiten slapen. Binnen slapen. Lange wandelingen. Vers vlees. Roedel. De hele mikmak. Een bordercollie zou ik tot wanhoop drijven met mijn volledige desinteresse in trainen van honden anders dan komen als ik roep en respect voor de regels in huis en andere mensen. Veel te weinig voor zo'n hond.
Frootje
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Marc schreef: 17 mar 2022, 17:13En als je ergens woont waar geen omheinde veldjes zijn is dat wel een dingetje. En de gemiddelde grote podenco is binnen 2 minuten over een hek gesprongen en weg. Niet voor niets vragen die om hele hoog omheinde tuinen bij die herplaatssites.
Dat ook nog inderdaad. Het veld dat wij vaak huren is echt heel groot. Ruim groot genoeg voor een hond om echt te kunnen uitrazen en echt hard te kunnen rennen. Maar het hek is maar 1.20m hoog of zo. Een windhond die nog meer vrijheid wil, ziet dat en lacht zich een breuk. Dag, tot morgen. :LOL:
Diana
Posts in topic: 19
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Frootje schreef: 17 mar 2022, 17:29
Marc schreef: 17 mar 2022, 17:13En als je ergens woont waar geen omheinde veldjes zijn is dat wel een dingetje. En de gemiddelde grote podenco is binnen 2 minuten over een hek gesprongen en weg. Niet voor niets vragen die om hele hoog omheinde tuinen bij die herplaatssites.
Dat ook nog inderdaad. Het veld dat wij vaak huren is echt heel groot. Ruim groot genoeg voor een hond om echt te kunnen uitrazen en echt hard te kunnen rennen. Maar het hek is maar 1.20m hoog of zo. Een windhond die nog meer vrijheid wil, ziet dat en lacht zich een breuk. Dag, tot morgen. :LOL:
Haha, Amy (niet groot) heeft daar geen twee minuten voor nodig hoor, eerder twee seconden :engel:
Taartje ging nooit over hekken. Ze kon het makkelijk, want bij mij in huis sprong ze zonder enige moeite over het traphekje als er aan de andere kant kattenvoer stond. Maar in omheinde gebieden, ook met een hekje van maar 1 meter hoog, heeft ze dat nooit gedaan. Ze vond het ook niet nodig, want ze vermaakte zich overal prima, dus ze had helemaal geen interesse in wat er aan de andere kant van het hek was.
Afbeelding
Manuma

Bericht door Manuma »

Mijn honden sloffen ook naast de kinderwagen mee en ik kijk soms ook op mijn telefoon. En de andere wandeling hebben ze anderhalf uur keihard lopen racen of uitgebreid los kunnen snuffelen. :19:
Mensen in mijn wijk zien mij ook alleen maar kortere rondjes doen. Voor de grote stap ik in de auto.

Ik bof dat ik vlakbij het strand woon waardoor mijn poolhond los kan. Had ik alleen bos gehad had het niet gekund. Als je mijn forumverleden kent weet je wel dat ik keihard mijn best heb gedaan (en doe) met trainen op loslopen maar mijn hond maakt helaas alle beesten dood. Hij stopt niet voor hij ze dood heeft.
Ook hekken gaat hij over.
Hij heeft een grafhekel aan de opgewonden standjes op de losloopvelden, daar doe je hem echt geen plezier mee. Los naast de fiets ging vaak nog wel. Dan nam hij niet zoveel tijd om te ruiken waar wild was.
Inmiddels is het best een brave ziel en kan hij op steeds meer plekken los. Hij luistert wel, op zijn tempo, maar hij komt wel.

Uma doodde niet, die nam gewoon veel ruimte en luisterde voor geen meter. Ze volgde altijd, dat wel. Maar als er maar één weg in de buurt lag nam ik het risico niet. Met z’n tweeën durfden ze helemaal ver. Soms ook uit zicht.
Ze waren gelukkig wel slim en liepen niet in zeven sloten tegelijk.

Nu ik Meeko heb snap ik pas waarom mensen mij niet begrepen als ik zei dat weglopen niet werkt of waarom ze zeiden dat ‘hij gewoon moet luisteren’. Ik dacht altijd al: hoe kun je er nou zo makkelijk over denken?
Meeko let heel goed op mij en zou heel graag de hele tijd samen dingen doen. Zodra ik hem roep laat hij vrijwel meteen alles vallen waar hij mee bezig is en komt en hij gaat NOOIT ver weg. Ik vind het echt een verademing maar ik vind dat zelfstandige en zelfredzame van Manu ook heerlijk. Ik bewonder hem zo graag. Hij heeft vaak schijt aan wat ik wil :mrgreen: Hij is zo graag bezig met zijn eigen ding en juist daarom vind ik loslopen zo belangrijk voor hem.

Ik ben er altijd wel trots op dat ik een Podenco en husky samen los had en dat eigenlijk best heel goed ging. Maar ik deed naast het loslopen ook wel veel actiefs met ze. Als je Manu niet genoeg bezig hield ging hij echt wel klieren buiten.
En de truc was in zijn jonge jaren om drukke plaatsen uit te zoeken met veel honden, dan ging hij geen wild zoeken.

Ik heb trouwens aan Manu en Uma wel luie honden gehad geloof ik. Ik kan me heel goed voorstellen dat een stuiterbal er veel eerder vandoor gaat dan die twee van mij. Die gingen eigenlijk nooit hard rennen. Dat deden ze dan wel weer liever met mij samen.
Gonnie
Posts in topic: 8

Bericht door Gonnie »

Nou, soms op je telefoon kijken vind ik iets anders dan de hele wandeling aan het bellen zijn. Ik bel nooit tijdens het lopen met de honden maar maak weleens foto’s met mijn telefoon. En soms verstuur ik die ook gelijk, maar meestal doe ik dat thuis.
Afbeelding

Tanja en Anne
EchoMira
Posts in topic: 52
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Voegt niks toe.
Fysiek en mentaal totaal overbodig.

mijke
Posts in topic: 12

Bericht door mijke »

EchoMira schreef: 17 mar 2022, 18:25 Voegt niks toe.
beweerde exact niemand.
Ybbihs
Posts in topic: 4

Bericht door Ybbihs »

Noor schreef: 17 mar 2022, 16:09 Het gaat er ook niet om dat elke hond altijd overal los kan lopen, dat dat niet zo is is een feit, maar er zijn altijd wel mogelijkheden om een hond los te laten lopen, rennen even wat anders dan aan een lijntje.
Als dat niet met gewone wandelingen kan, dan dus een binnenbak, loods, sportveld oid. Uiteraard moet je dat zoeken en regelen maar onmogelijk is dat niet. En nee dat zal niet dagelijks zijn, maar af en toe is dat best te fixen. En ja rondjes rennen in een hal of veld kunnen sommige ook in eigen tuin, maar toch is dat een andere beleving voor een hond, andere geuren, andere omgeving.
Dat is wel waarom ik zo blij ben met de zuiderburen. We wonen op de grens en er is een rustig en degelijk omheind losloopgebied op 15 minuutjes rijden. Daar slenteren we dan een beetje rond en lopen daarna aangelijnd in het gebied eromheen.
Een kwartier de andere kant op zit ook een heel mooi groot losloopgebied bij het Leenderbos, maar dat is niet omheind en het stikt er van het wild. Ja, da's leuk voor de meeste honden, maar niet voor een jagende hond.
En dat valt me wel op in Belgie; bij nagenoeg alle grotere wandelgebieden is ook een mooi en goed omheind losloopgebied en vaak rustig wat weer fijn is met een niet heel sociale hond.
Afbeelding
Gudrun
Posts in topic: 3
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Over een hek of omheining... of er door.
Kan me nog een losloopweide herinneren omheind met schapendraad, best hoog, denk zeker anderhalve meter.
Liep ik met de toen 2 groten binnen, Pippa en de chi's aan de andere kant van die draad.
Gelukkig kwamen die wel altijd als ik hen riep.

Trouwens ontdekt dat Kika zowel door als over schapendraad kan :LOL:
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Inge O schreef: 17 mar 2022, 17:02 Neemt niet weg dat óók bij sommige forumhonden waarbij het niet lukt in de huidige setting, het bij iemand anders wel anders had kunnen gaan, zoals met alles hoe een hond zich gedraagt.
Ik denk dat ik met Dalí heel ver ben gekomen en heel veel bereikt heb. Meer dan misschien 95% van de hondenbazen gelukt was. Maar inderdaad, er zijn echt wel mensen die hem nog beter op de rit hadden gekregen. Juist ook op dit forum. Ik ben wel benieuwd hoe hij het bijvoorbeeld bij jou gedaan had. Ik denk dat jij nog veel duidelijker, handiger en consequenter bent dan ik en je had er misschien wel een haast normale hond van kunnen maken :LOL: maar ik ben heel blij dat hij bij mij zit, met al zijn kuren :vlinder:
Laatst gewijzigd door Lothian op 17 mar 2022, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 27
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Lothian schreef: 17 mar 2022, 19:10 en je had er misschien wel een haast normale hond van kunnen maken :LOL:
Ik hoef hem alleen maar zijn eigen hoofd terug te geven :LOL: .
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

:proest:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Bas en Guus stuiven ook graag rond al zijn het kleine k....likkertjes. Elke dag en wandeling moet er regelmatig een eind weg gesprint worden. Maar ik heb wel de enorme luxe dat ik in 3 minuten met de auto bij een grote polder ben, of een enorm bos waar honden los mogen en je geen kip tegenkomt en op 10 minuten rijden is er een grote zandafgraving met een meer waar je heerlijk een rondje van of een uur of anderhalf uur kan lopen. Weinig wegen en wat auto's, paarden en fietsen betreft zijn mijn honden los ook betrouwbaar. Ik zeg rechts of aan de kant en ze laten alles netjes passeren terwijl ze in de berm gaan staan.

Guus is minder betrouwbaar dan Bas los. Bas is alleen heel heeeeel erg geneigd op honden en mensen af te lopen. Ze wil niet eens kennis maken maar een koekje van hun baasjes. Super super irritant. Want precies zo loopt ze gevaar. Ze loopt zo tussen twee Duitse herders door om voor hun baas te gaan zitten. Hallo... supercute maar ze snauwt naar de andere honden als die nieuwsgierig worden. Pfffff.
Marc

Bericht door Marc »

Zoek mijn honden haha.
Afbeelding
Noor

Bericht door Noor »

EchoMira schreef: 17 mar 2022, 18:25 Voegt niks toe.

Wie zegt dat? Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid, ja kun je opzoeken, maar dan nog. Ook jij hebt niet altijd zo je honden kunnen houden, ook jij hebt honden meer aangelijnd dan gewenst moeten uitlaten, niet iedereen woont daar waar dit regelmatig kan.

Het is wel duidelijk dat het loslopen en kunnen rennen voor veel honden heerlijk is, nodig zelfs en ik denk ook dat iedereen in dit topic dat beaamt , maar altijd mogelijk? Nee dat dus niet.
Afbeelding
Vicky
Posts in topic: 6
Welke: BC Markiesje Wocker

Bericht door Vicky »

Zoo, ik ben bijgelezen geloof ik. Flinke discussie, mooi en interessant om te lezen! :mrgreen: Wat me opvalt is dat de meeste mensen die aangeven dat ze hun hond niet of moeilijk los kunnen laten lopen dat wel jammer vinden. Dus dat in aanvang wel de wens er is om de hond los te kunnen laten lopen.

Ik heb ook herplaatsers gehad. 1 reu van ruim een jaar. Bij de GG examens haalden we altijd de hoogste scores maar als hij los was dan ging hij zijn eigen gang. Meestal ging dat prima maar hij is ook een paar keer achter wild aangegaan. De eerste keer dat dat gebeurde ben ik hem dik 2 uur kwijt geweest. Toch heb ik er iedere keer voor gekozen om hem los te laten. Ik ben hem nooit meer zo lang kwijt geweest maar wel af en toe een paar minuten. Hij was ook wel streetwise (zoals de honden van Manuma). Hij is een keer bij iemand anders die hem uitliet weggelopen toen ik nog in Rotterdam woonde. Keurig over de stoep en zebrapaden, uitkijken voor de auto's op weg naar huis (zo'n 5 km). Hij liet zich niet pakken door mensen totdat iemand hem herkende en zijn naam zei. Toen is hij met haar mee gegaan.
Ik zeg niet dat ik perse de goede keuze heb gemaakt om hem los te blijven laten en wil ook niet oordelen over iemand anders zijn keuze. Ik denk in retrospectief wel dat het voor deze bewuste hond heeft bijgedragen aan zijn welbevinden.
Afbeelding
Bo en de honden
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Noor schreef: 17 mar 2022, 20:26Ook jij hebt niet altijd zo je honden kunnen houden, ook jij hebt honden meer aangelijnd dan gewenst moeten uitlaten.
Oh. Dat zal ik dan wel vergeten zijn. Over welke van mijn honden heb je het?
Want dat is precies waar ik het over heb. Moeilijke herplaatsers en minder dan ideale omstandigheden en ze liepen wel degelijk allemaal veel los. Behlave dapper..die heb ik een tijd aan de riem gehad. Daarna niet meer, en hij heeft het qua gedrag nooit beter gedaan dan toen hij veel mocht raggen en rauzen.

Daar gaat het trouwens niet om. Het gaat er om dat mensen hier zitten te nuanceren hoe belangrijk echte bewegingsvrijheid voor een hond is. Als ze niet in gezeik of probleemgedrag vervallen dan lezen we dat als tevredenheid en hoef je zelf niets meer. Vooral dat laatste.

Het gaat niet over jou, de baas. Het gaat over de hond. Soms moet je die gewoon geven wat hij nodig heeft. Ook als het voor jou lastig wordt. Regel het.

Ik snap dat vrijheid blijheid niet met elke hond haalbaar is maar je doet wel wat wel kan. Ik vind een beslissing om je hond gewoon nooit meer, onder geen enkele omstandigheid los te laten gewoon niet oke. Dat schurkt tegen grensoverschrijding aan. Zeker als je gewoon kunt regelen dat hij wel ergens die sprintjes kan trekken. Of een kuil graven, daar gaat het niet om.

Het hoeft niet elke dag. Liever wel natuurlijk. Maar als je een keer in de maand zoiets kunt dan doe je dat.
Maar dat is niet wat hier gezegd wordt. Ze zijn aan het onderbouwen dat het voor hun hond gewoon nooit hoeft en dat klopt niet.
Noor

Bericht door Noor »

EchoMira schreef: 17 mar 2022, 20:31
Noor schreef: 17 mar 2022, 20:26Ook jij hebt niet altijd zo je honden kunnen houden, ook jij hebt honden meer aangelijnd dan gewenst moeten uitlaten.
Want dat is precies waar ik het over heb. Moeilijke herplaatsers en minder dan ideale omstandigheden en ze liepen wel degelijk allemaal veel los. Behlave dapper..die heb ik een tijd aan de riem gehad. Daarna niet meer, en hij heeft het qua gedrag nooit beter gedaan dan toen hij veel mocht raggen en rauzen.

Daar gaat het trouwens niet om. Het gaat er om dat mensen hier zitten te nuanceren hoe belangrijk echte bewegingsvrijheid voor een hond is. Als ze niet in gezeik of probleemgedrag vervallen dan lezen we dat als tevredenheid en hoef je zelf niets meer. Vooral dat laatste.

Het gaat niet over jou, de baas. Het gaat over de hond. Soms moet je die gewoon geven wat hij nodig heeft. Ook als het voor jou lastig wordt. Regel het.

Ik snap dat vrijheid blijheid niet met elke hond haalbaar is maar je doet wel wat wel kan. Ik vind een beslissing om je hond gewoon nooit meer, onder geen enkele omstandigheid los te laten gewoon niet oke. Dat schurkt tegen grensoverschrijding aan. Zeker als je gewoon kunt regelen dat hij wel ergens die sprintjes kan trekken. Of een kuil graven, daar gaat het niet om.

Het hoeft niet elke dag. Liever wel natuurlijk. Maar als je een keer in de maand zoiets kunt dan doe je dat.
Maar dat is niet wat hier gezegd wordt. Ze zijn aan het onderbouwen dat het voor hun hond gewoon nooit hoeft en dat klopt niet.

Maar dat bedoel ik ook, dat het niet altijd vanzelfsprekend is, dat je niet een gebied naast de deur hebt, dat je er moeite voor moet doen als dat niet het geval is. Dat heb jij toch ook gehad?
Ik lees niet zozeer dat het voor hun hond nooit moet, maar wel dat het lastig is.
Ik had dus geen kritiek op jou, ik bedoelde ermee dat ook jij kent dat het niet vanzelfsprekend is, maar dat er wel opties zijn.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Noor schreef: 17 mar 2022, 20:58
EchoMira schreef: 17 mar 2022, 20:31

Maar dat bedoel ik ook, dat het niet altijd vanzelfsprekend is, dat je niet een gebied naast de deur hebt, dat je er moeite voor moet doen als dat niet het geval is. Dat heb jij toch ook gehad?
Ik lees niet zozeer dat het voor hun hond nooit moet, maar wel dat het lastig is.
Ik had dus geen kritiek op jou, ik bedoelde ermee dat ook jij kent dat het niet vanzelfsprekend is, maar dat er wel opties zijn.

Kunnen we ophouden over kritiek?
Ik voel me niet bekritiseert, ik bekritiseer anderen niet. Het is niet persoonlijk. We hebben het over de verzorging van honden. Op een hondenforum.
Lichaamsbeweging hoort daarbij. Ik vind het vermoeiend dat we aan het doen zijn alsof dat alleen met de uiterste takt benaderd mag worden.
Alleen maar omdat rebble daar een huilbui over had? Terwijl niemand iets heeft gezegd over wat ze met haar honden doet? Kom op.

Ik weet niet of ik veel moeite moet hebben doen. Ik moest met dingen rekening houden maar ook in Amsterdam had ik een prachtige fietsroute door de stadsparken en liepen de honden waar het kon gewoon los mee en speelden ze met elkaar of andere honden.
Isolement is nooit een kwestie geweest. Inperken in bewegingsvrijheid ook niet echt.
Ja, met dapper zoals ik al zei maar achteraf was dat eerder een fout dan een oplossing. Hij is daarna veel opener en socialer geworden omdat hij juist wel met andere honden mocht en wel aan zijn endorfinen toekwam.

Ik neem niemand kwalijk dat ze hun hond niet loslaten. Daar gaat het niet om. Ik betwijfel de logica achter de beslissing. Het maakt het niet veiliger of gezonder. Het is alleen maar meer ingreep. En juist bij honden is dat zelden de beste aanpak.
mijke
Posts in topic: 12

Bericht door mijke »

EchoMira schreef: 17 mar 2022, 20:31 Het gaat er om dat mensen hier zitten te nuanceren hoe belangrijk echte bewegingsvrijheid voor een hond is. Als ze niet in gezeik of probleemgedrag vervallen dan lezen we dat als tevredenheid en hoef je zelf niets meer. Vooral dat laatste.

Dit zeg je steeds maar ik lees dat nergens hoor. Waar zie jij mensen schrijven dat ze er geen moeite voor doen? Volgens mij doet iedereen juist zijn stinkende best om de hond los te laten lopen. En als dat echt niet kan, om zo goed mogelijke alternatieven daarvoor te zoeken. Iedereen erkent de waarde van loslopen.
Het enige verschil is dat jij het een soort van mishandeling (sorry, 'grensoverschreiding') vindt als het niet kan, en andere mensen vinden het heel erg, maar niet helemáál onoverkomelijk.

Ohja, en jij ziet eens per maand ofzo een veld afhuren als loslopen, andere mensen zien dat als alternatief voor loslopen. Ik heb het gevoel dat de discussie daar ook een beetje spaak gaat. Dan zeg je iets anders maar bedoel je eigenlijk hetzelfde ("ja mijn hond kan loslopen, ik heb de sleutel van een paardenbak waar ik af en toe heen mag" versus "nee mijn hond kan absoluut niet loslopen, gelukkig heb ik wel een paardenbak in de buurt waar hij af en toe kan rennen").
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Ik lees ook nergens dat iemand heel stellig beweert dat 'loslopen nooit kan'.
Vooral hier op het HL doet iedereen er alles aan om hun hond zoveel mogelijk te geven wat ze nodig zijn.

Deed iedereen dat maar. Gister voor de 1e keer een bulletje tegen gekomen die ik nog nooit buiten had gezien. Die woont vlak bij mij en zat altijd alleen maar in zijn tuin. En hij woont er al 2 jaar.
Of een trien die elke dag hetzelfde rondje om de vijver loopt en zij is ALTIJD aan/op de foon.
Daar vind ik wel wat van.
Lin-C
Posts in topic: 1

Bericht door Lin-C »

Helaas kan ik meepraten over het niet kunnen loslopen zoals ik dat graag zou zien. Ik heb hier Rolo (Russische toy x nogmeerterrier) die ik vanaf dat hij er was met 8 weken heb laten loslopen. Al snel merkte ik dat hij vooral heel erg veel interesse heeft in jagen en dan met name vogels in bosjes en katten.

Ik ben meerdere malen zelf de bosjes ingekropen om hem te vangen, zijn lijn los te knippen en heb rustig een uur staan wachten met een huilend kind (die het koud had) omdat hij ergens in de bosjes zat en niet meer kwam. Dit houdt dus in dat hij hier in het park aan een flex loopt. Dat we regelmatig naar de polder hier gaan waar een omheind veldje is waar hij dan los kan en dat we regelmatig naar het strand rijden want daar kan hij wél goed loslopen. Novi loopt eigenlijk altijd los en ik krijg vaak de vraag waarom Rolo dat niet kan. Snap best dat het voor sommige mensen lastig te begrijpen is maar ik neem het risico niet meer. Hij rent gewoon de weg over achter een kat aan en is onbereikbaar. Maar of ik zorg voor een alternatief? Ja. Dat doe wel.
Diana

Bericht door Diana »

Lin-C schreef: 18 mar 2022, 12:33 Novi loopt eigenlijk altijd los en ik krijg vaak de vraag waarom Rolo dat niet kan. Snap best dat het voor sommige mensen lastig te begrijpen is
Ja, gek is dat, ik kreeg die vraag ook best vaak als ik met Mila en Amoz los liep en dan Taar en/of Amy aangelijnd erbij. 'Ja maar, Mila luistert zo goed, dan kan Amy dat toch ook?' En: 'Hoezo jaagt Amy? Dan leer je haar dat toch af, Mila jaagt toch ook niet?' :?
Sommige mensen lijken te denken dat honden allemaal één pot nat zijn en dat alles maakbaar is; als je ene hond betrouwbaar los kan lopen, dan kun je de andere dat toch ook leren? :scratch:
Alsof je met een betrouwbaar luisterende loslopende collie een trainingswonder zou zijn :F: :LOL:
Ook grappig als je met een podenco wandelt: mensen met labradors die zeggen: 'Ik heb ook een jachthond hoor, en die van mij kan gewoon los' :oeps:
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Zinodo schreef: 18 mar 2022, 13:27
Diana schreef: 18 mar 2022, 13:19
Lin-C schreef: 18 mar 2022, 12:33 Novi loopt eigenlijk altijd los en ik krijg vaak de vraag waarom Rolo dat niet kan. Snap best dat het voor sommige mensen lastig te begrijpen is
Ja, gek is dat, ik kreeg die vraag ook best vaak als ik met Mila en Amoz los liep en dan Taar en/of Amy aangelijnd erbij. 'Ja maar, Mila luistert zo goed, dan kan Amy dat toch ook?' En: 'Hoezo jaagt Amy? Dan leer je haar dat toch af, Mila jaagt toch ook niet?' :?
Sommige mensen lijken te denken dat honden allemaal één pot nat zijn en dat alles maakbaar is; als je ene hond betrouwbaar los kan lopen, dan kun je de andere dat toch ook leren? :scratch:
Alsof je met een betrouwbaar luisterende loslopende collie een trainingswonder zou zijn :F: :LOL:
Ook grappig als je met een podenco wandelt: mensen met labradors die zeggen: 'Ik heb ook een jachthond hoor, en die van mij kan gewoon los' :oeps:
:LOL: 1 UP:
"ik heb ook een jachthond hoor en die mijne kan eeeecht niet los" - mensen met een labrador :LOL: die naar mijn loslopende podenco's kijken. Heeft me alles gekost om niet te glimlachen :lol:
Maar met een podenco kan je het toch nooit goed doen - de helft zegt "oh maar als ie niet los mag dan kan ie toch noooooit een fijn leven hebben" en de andere helft zegt "omfg je laat je podenco los, ze worden niet gered om vervolgens door jou kwijt geraakt en aangereden te worden!!"
Ja. Oke. Ik noem het maar kieskeurig. Ik laat ze kieskeurig los :F:
Ja, dat is echt zo. Ik liet Taartje graven en liep dan de rest van de wandeling met mijn andere honden om haar op de terugweg weer op te pikken. En ze mocht los op veldjes met een lage omheining, ze droeg geen anti-ontsnappingstuig en mijn tuin was ook al geen fort, met aan één kant een hekje van 1,20. Allemaal heel erg not done volgens die helft van de podenco-eigenaren die mij dus ook een waardeloze podenco-eigenaar vonden. Dan heb je namelijk niet genoeg voor je podenco over en speel je met zijn leven :oeps:
Afbeelding
Plaats reactie