Ik ben toch wel blij dat het "onze" honden zijn, en dat de honden niet een uitgesproken voorkeur hebben voor de een of de ander. Soms valt het wel op bij andere mensen dat wanneer de een of de ander er mee loopt de honden ineens ander gedrag vertonen.
Maar vind het dus ook fijn dat mijn vriend best vaak op mijn intuïtie vertrouwd, toen we Chara ook kregen hadden we in huis wel wat situaties en was ik wel blij dat ik vanuit eigen ervaring met eerdere volwassen overgenomen honden snel kon schakelen om op een milde manier toch onze zin te krijgen ipv verbieden of boos worden vanwege bepaald niet acceptabel gedrag.
Puur omdat ik dat zelf al eens had meegemaakt.
Hij is dan weer wat losser en kan meer vertrouwen geven op momenten waar ik dan twijfel, zoals bij het huisje wat niet omheind was.. Ik baalde dat we de lange lijn niet hadden meegenomen. Hij zei, we kijken het eerst even aan en anders hebben we nog touw in de auto
En het ging goed, en dat vertrouwen had ik moeten hebben want thuis aan de voorkant gaat het ook goed omdat ik dat in stapjes heb aangeleerd
Zomaar eten geven of van bord een restje geven gaat hier niet meer, heel soms doet mijn vriend het toch en dan merk je direct dat het een verkeerde zet is geweest. Bij Chara moeten we echt consequent zijn en blijven dat we niets wat van ons is geven als we gezellig zitten.
Of dingen op tafel leggen en dan zeggen "toe maar" pak dan?!
Dan grijp ik wel in, "schat, niet van tafel laten eten..doen ze later dan ook makkelijker als het níet mag
" Hele kleine dingetjes, waar ik dan wat meer over nadenk of heb gedacht, maar ook weer omdat ik dat van een vorige hond heb geleerd. Het is moeilijker om dingen áf te leren, dan aan te leren.
Maar goed, dat houd je toch. Mijn vriend vond het grappig om "grote vogel!" te zeggen bij een reiger en dan joeg Aki de vogel omhoog. Dat is nu nog steeds zo. "Poesjes" zeggen om op te fokken heb ik wel fel op gereageerd, dat gelazer wil ik niet. Jol was door schoonpa gek gemaakt daarmee, en die ging dan als een blinde en Aak leek dat over te nemen. Gewoon niet doen