Hartmedicatie
Hartmedicatie
Binnenkort moet Daan onder narcose ivm met het trekken van een kies en schoonmaken gebit.
Daan heeft een hartruis, welke in de afgelopen 2 jaar wat sterker geworden is. Nou is het advies, om, wanneer ze binnenkort toch onder narcose is, ook een röntgenfoto te laten maken van haar borstkas, om te zien of haar hart een normaal formaat heeft of wellicht vergroot is. Is dat laatste het geval, dan zou het volgens de da verstandig zijn om met hartmedicatie te beginnen.
Het gaat bij daan hoogstwaarschijnlijk om een issue met de kleppen.
Nou heb ik geen ervaring hier mee, of wat de kosten zijn van zulke medicatie. Iemand anders wel?
Daan heeft een hartruis, welke in de afgelopen 2 jaar wat sterker geworden is. Nou is het advies, om, wanneer ze binnenkort toch onder narcose is, ook een röntgenfoto te laten maken van haar borstkas, om te zien of haar hart een normaal formaat heeft of wellicht vergroot is. Is dat laatste het geval, dan zou het volgens de da verstandig zijn om met hartmedicatie te beginnen.
Het gaat bij daan hoogstwaarschijnlijk om een issue met de kleppen.
Nou heb ik geen ervaring hier mee, of wat de kosten zijn van zulke medicatie. Iemand anders wel?
Re: Hartmedicatie
Shib had een hartruis, hoewatwaar precies weet ik niet meer. Hij kreeg Vetmedin. Een goed middel, maar teringduur. Met zijn gewicht (20kilo) kwam ik op ruim 150 euro per maand uit en dan hebben we het over 7 jaar geleden dus geen idee wat de prijzen nu doen. Het was het geld absoluut waard hoor, want hij heeft door die medicatie nog ruim 1,5 jaar klachtenvrij en een klein half jaar met beheersbare klachten kunnen leven.
Ik weet dat er toen in die tijd net een nieuw onderzoek uit was gekomen dat bevestigde dat hoe eerder je begint met die medicatie hoe beter het werkt dus ik zou overleggen met de dierenarts en niet 'zomaar' wachten tot er daadwerkelijke klachten komen.
Ik weet dat er toen in die tijd net een nieuw onderzoek uit was gekomen dat bevestigde dat hoe eerder je begint met die medicatie hoe beter het werkt dus ik zou overleggen met de dierenarts en niet 'zomaar' wachten tot er daadwerkelijke klachten komen.
De cardioloog zei laatst bij de hart echo van mijn hondje dat een foto niet zoveel zegt (tenzij het echt al ernstig is)
Een echo is stap 1. Ik zou dat ook zeker doen voor een narcose.
Een echo is stap 1. Ik zou dat ook zeker doen voor een narcose.
Nou ja, mijn da haar advies was juist een rofo, zonder verder cardiologische onderzoeken, ook om de leeftijd van de hond, verder geen klachten hebben en dus bij een op de rofo zichtbaar vergroot hart starten met medicatie, kan zijn dat ze er verder nooit last van krijgt of dat we op die manier voorkomen dat dat gebeurt. Ze is 12,5 dus 10 jaar hebben we sowieso niet meer.
De narcose wordt uiteraard al aangepast op het ruisje, net zoals 2 jaar geleden
- Omega
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Balu had een vergroot hart, was op de rofo te zien, hij hield ook vocht vast en had daardoor een opgezette buik.
Ben met hartmedicatie gestart en plaspillen om zien of het hem zou helpen zonder verdere onderzoeken. Hij knapte er van op dus we zijn doorgegaan met die medicijnen. Hij was toen 13, hij heeft nog driekwart jaar geleefd en is ingeslapen een paar dagen voor hij 14 werd.
Ben met hartmedicatie gestart en plaspillen om zien of het hem zou helpen zonder verdere onderzoeken. Hij knapte er van op dus we zijn doorgegaan met die medicijnen. Hij was toen 13, hij heeft nog driekwart jaar geleefd en is ingeslapen een paar dagen voor hij 14 werd.
En welke medicatie kreeg hij?Omega schreef: ↑24 mei 2022, 19:36 Balu had een vergroot hart, was op de rofo te zien, hij hield ook vocht vast en had daardoor een opgezette buik.
- Omega
Cardisure (hart) en Benakor (plaspillen)Noor schreef: ↑24 mei 2022, 19:38En welke medicatie kreeg hij?Omega schreef: ↑24 mei 2022, 19:36 Balu had een vergroot hart, was op de rofo te zien, hij hield ook vocht vast en had daardoor een opgezette buik.
- annnie
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Als je het echt goed wil doen zou je bij een cardioloog een hartecho kunnen laten maken. Die kan gericht kijken wat de oorzaak van de ruis is en daar passende medicatie bij geven
Sowieso als hij vochtafdrijvers krijgt ook met enige regelmaat zijn bloed laten onderzoeken ivm nierfunctie. Bij de cardioloog waar ik in het verre verleden werkte kwamen met enige regelmaat overgedoseerde honden met kapotte nieren terwijl dat hartprobleem wel mee bleek te vallen
Sowieso als hij vochtafdrijvers krijgt ook met enige regelmaat zijn bloed laten onderzoeken ivm nierfunctie. Bij de cardioloog waar ik in het verre verleden werkte kwamen met enige regelmaat overgedoseerde honden met kapotte nieren terwijl dat hartprobleem wel mee bleek te vallen
- Omega
Bij ons was de afweging dat het de hond 13 was en z'n nieren waren al niet goed meer. Bij een hond van die leeftijd waren langetermijneffecten niet meer aan de orde. Uiteindelijk heeft zijn hart het opgegeven en waren de nieren niet het ding waar hij aan overleden is.annnie schreef: ↑24 mei 2022, 21:29 Als je het echt goed wil doen zou je bij een cardioloog een hartecho kunnen laten maken. Die kan gericht kijken wat de oorzaak van de ruis is en daar passende medicatie bij geven
- annnie
Dat is zeker een afweging die je kan maken als je weet dat de lange termijn sowieso geen optie meer is.Omega schreef: ↑24 mei 2022, 21:36Bij ons was de afweging dat het de hond 13 was en z'n nieren waren al niet goed meer. Bij een hond van die leeftijd waren langetermijneffecten niet meer aan de orde. Uiteindelijk heeft zijn hart het opgegeven en waren de nieren niet het ding waar hij aan overleden is.annnie schreef: ↑24 mei 2022, 21:29 Als je het echt goed wil doen zou je bij een cardioloog een hartecho kunnen laten maken. Die kan gericht kijken wat de oorzaak van de ruis is en daar passende medicatie bij geven
Het verschil met dierenarts en cardioloog is dat de ene vooral de symptomen kan behandelen (Wat enorm kan opluchten) en de ander gericht de aandoening simpelweg omdat die een betere diagnose kan stellen
Daan heeft totaal geen klachten, ruisje 2 jaar geleden ontdekt en is iets toegenomen.annnie schreef: ↑24 mei 2022, 21:29 Als je het echt goed wil doen zou je bij een cardioloog een hartecho kunnen laten maken. Die kan gericht kijken wat de oorzaak van de ruis is en daar passende medicatie bij geven
Ze gaat onder narcose ivm gebit, en de da gaf het advies om dan direct een rofo te maken, mocht ze daarop een vergroot hartje zien, dan verder kijken maar dus wellicht dan met medicatie starten.
Voor nu is naar een cardioloog gaan geen noodzaak.
Ik was gewoon benieuwd naar ervaringen en kosten van dat soort medicijnen.
- annnie
Ah zo. Nou ja, dit zijn mijn ervaringen met hartmedicatie bij honden en katten mocht je dierenarts reden zien voor verder onderzoek laat je doorverwijzen. Nog wat ervaringen...Dieren die echt zichtbaar ziek zijn zie je meestal vlug opknappen. Hoe lang dat duurt hangt af van de ernst. Er werd ook niet standaard medicatie voorgeschreven. Soms was het " gaat goed zo en kom over zoveel tijd maar terug voor controle" soms stonden dieren al op medicatie door hun eigen dierenarts en werd dit gestopt.Noor schreef: ↑24 mei 2022, 21:49Daan heeft totaal geen klachten, ruisje 2 jaar geleden ontdekt en is iets toegenomen.annnie schreef: ↑24 mei 2022, 21:29 Als je het echt goed wil doen zou je bij een cardioloog een hartecho kunnen laten maken. Die kan gericht kijken wat de oorzaak van de ruis is en daar passende medicatie bij geven
Ze gaat onder narcose ivm gebit, en de da gaf het advies om dan direct een rofo te maken, mocht ze daarop een vergroot hartje zien, dan verder kijken maar dus wellicht dan met medicatie starten.
Voor nu is naar een cardioloog gaan geen noodzaak.
Ik was gewoon benieuwd naar ervaringen en kosten van dat soort medicijnen.
Oke, dank je !
Ik maak me niet zo druk om haar hart nu, tuurlijk weet ik niet hoe het er van binnen uitziet en ja ze heeft een ruis(je) maar ze is verder echt gewoon fit, niks wat wijst naar hartproblemen. Alleen nu dus een beschadigt oog en een losse tand. Ze hoest niet, is niet kortademig, houdt geen vocht vast enz.
Ik denk dat de rofo straks juist wat meer duidelijkheid kan geven, kan ook maar zo dat er niks raars te zien is.
Ik was gewoon benieuwd naar de kosten voor hartmedicatie, mocht dit nodig zijn
Ik maak me niet zo druk om haar hart nu, tuurlijk weet ik niet hoe het er van binnen uitziet en ja ze heeft een ruis(je) maar ze is verder echt gewoon fit, niks wat wijst naar hartproblemen. Alleen nu dus een beschadigt oog en een losse tand. Ze hoest niet, is niet kortademig, houdt geen vocht vast enz.
Ik denk dat de rofo straks juist wat meer duidelijkheid kan geven, kan ook maar zo dat er niks raars te zien is.
Ik was gewoon benieuwd naar de kosten voor hartmedicatie, mocht dit nodig zijn
- Gudrun
- Posts in topic: 1
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Richaar krijgt vetmedin, kost net geen 80 cent per dag.
- Suzanne
- Honden: 2
- Welke: Havanezers
Jess onze jack heeft op het eind ook cardisure gekregen, was toen geloof ik 45 euro per 2/3 maanden
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Bij een compleet symptoomloze hond vind ik wat voor onderzoek ook niet nodig en medicatie zelfs tegenaangewezen.
Dus ook de rofo, puur om een indicatie te krijgen of haar ruisje invloed heeft?
Ik vind het wel een mooie gelegenheid, ze ligt er tenslotte dan toch en ze zal er niks van merken.
- Inge O
Dan moet je dat doen, zij merkt er niks van (alleen je portemonnee ) maar een hart dat zo sterk vergroot is dat je het zelfs duidelijk ziet op rx en waarvoor ze medicatie nodig zou hebben ga je ook merken, dan zijn er ook symptomen.
Oke, ja duidelijk... ik ga er eens over nadenken. Ik heb nog 2 wekenInge O schreef: ↑25 mei 2022, 13:06Dan moet je dat doen, zij merkt er niks van (alleen je portemonnee ) maar een hart dat zo sterk vergroot is dat je het zelfs duidelijk ziet op rx en waarvoor ze medicatie nodig zou hebben ga je ook merken, dan zijn er ook symptomen.
Dank je wel.
Ik heb indertijd ook geweigerd om van alles te gaan onderzoeken bij Ita omdat ze een ruisje had na haar rugoperatie.
Ze was veel te fit voor zorgen.
Gek genoeg was dat ruisje zomaar vanzelf weg een jaar later.............
- Inge O
Ruisjes los je ook niet op met medicatie, je kan er alleen het probleem dat ze veroorzaken gedeeltelijk mee compenseren.
En als er (nog) geen probleem is valt er dus niets te compenseren .
En als er (nog) geen probleem is valt er dus niets te compenseren .
- kayleigh*
- Honden: 2
- Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala
Bij Luna (hond van mijn moeder) is vorig jaar ook een hartruis geconstateerd. Daarop een echo laten maken en het hart was vergroot en werkt 1 klep niet meer naar behoren. Zij staat sindsdien op vetmedin 2.5 mg. Zij krijgt 1 pil per dag en het doosje (100 st) kost 68 euro. Ze doet er ongeveer 3 maanden mee.
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
RIP Minou 24-02-2016 - 16-07-2024
Ondertussen is er een röntgenfoto gemaakt en bleek daaruit dat haar hartje iets vergroot is, ik heb er geen ervaring mee, maar de da legde uit dat ze metingen doen, afstand tot de ruggengraat en luchtpijp geloof ik? Of iig dat ze kon zien dat de luchtpijp of slokdarm iets omhoog geduwd werd ( ik ben beetje slecht in onthouden momenteel)
Qua metingen moet het onder de 10 zijn, bij daan is het 11 , dus niet extreem, maar da raad toch aan met medicatie te beginnen.
Daan heeft verder geen klachten welke duiden op een hartprobleem, niet kortademig, niet hoesten oid.
Ik ga nog in overleg met de da hoor, maar zou het kunnen dat als we nu beginnen met medicatie, dat ze ook die klachten niet krijgt, of is het vroeg genoeg om medicatie te geven wanneer er klachten komen? Want het kan natuurlijk ook zijn dat ze nooit klachten gaat krijgen, ze is tenslotte ook al 12 geworden zonder problemen. Aan de ene kant denk ik, waarom iets geven voor iets waar ze geen last van heeft en aan de andere kant, zou ik dan klachten voor zijn?
Qua metingen moet het onder de 10 zijn, bij daan is het 11 , dus niet extreem, maar da raad toch aan met medicatie te beginnen.
Daan heeft verder geen klachten welke duiden op een hartprobleem, niet kortademig, niet hoesten oid.
Ik ga nog in overleg met de da hoor, maar zou het kunnen dat als we nu beginnen met medicatie, dat ze ook die klachten niet krijgt, of is het vroeg genoeg om medicatie te geven wanneer er klachten komen? Want het kan natuurlijk ook zijn dat ze nooit klachten gaat krijgen, ze is tenslotte ook al 12 geworden zonder problemen. Aan de ene kant denk ik, waarom iets geven voor iets waar ze geen last van heeft en aan de andere kant, zou ik dan klachten voor zijn?