Waak en huishond aanschaffen

Inge O
Posts in topic: 15
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Waak en huishond aanschaffen

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 01 jul 2022, 11:56 Ik viond zelf 3x per week wandelen met vrijwel elke hond heel weinig. Maar ik weet niet in hoeverre dat ook nog klopt als je echt een groot erf hebt met genoeg reuring. Toen Oor elke dag meeging naar de boerderij van Natuurmonumenten gingen we helemaal nooit meer wandelen op die dagen. Reken maar dat ze aan het eind van de dag moe was.
Naar mijn ervaring maakt het daarbij wel een verschil of de hond enigs hond is of niet, en/of de baasjes veel buiten zijn.

Vroeger had ik een erf waarop ik jaren voor mijn werk heel actief was, dag in, dag uit. Mijn honden gingen niet vaker dan één of twee keer per week ergens mee naartoe, voor de rest hadden ze méér dan hun bezigheid met elkaar, met mij en met alles op en rond het erf.

Nu heb ik een tuin en 5 honden en ga nog steeds niet vaak wandelen, toch niet volgens jullie normen. Waarom zou ik? Ze amuseren zich te pletter met spelen met elkaar, struinen door het riet langs de kreek, zwemmen in de huiskreek, waken en bezig zijn/spelen met mij.

Voor mij is dat continue verplichte gewandel nergens voor nodig als een hond maar genoeg aan zijn trekken komt op een andere manier.
Verplicht tig keer per dag wandelen is er pas sinds de tijd dat mensen zelf geen tuin meer hebben (die naam waardig), laat staan een groot erf.
kloesje
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Bericht door kloesje »

mijke schreef: 01 jul 2022, 11:19 of een kelpie (momenteel op het forum all the rage :P)
Ik ken de kelpie niet als rage op dit forum, er zijn wat kelpie mixen, maar ok dat terzijde

Een kelpie is zeker waaks, de meesten zijn erg vriendelijk naar mensen en zullen ze veelal warm onthalen.
Je hebt er ook lijnen bij welke juist wat meer teruggetrokken zijn, dus spreken over 'de kelpie' kan je dan ook niet echt.

We hebben zelf een duitse herder teef geplaatst welke het erf bewaakt (van een bedrijf), hele gezellige hond, loopt de hele dag met iets te apporteren in de bek en nodigt iedereen uit voor spel. Maar ze maakt wel indruk, puur omdat ze een Duitse herder is. Zij is dan wel opgevoed met iemand die kennis van zaken heeft, zodat je een open sociale hond houdt. Wel zou ik dan kiezen voor teef en niet voor een reu, reuen zijn vaak toch wat serieuzer.

Maar ja kan ook gewoon voor de Newfoundlander gaan, maakt indruk door zwarte of bruine uiterlijk, zijn vaak vriendelijke honden en je kan ze het hele jaar door op het erf laten liggen.
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
mijke
Posts in topic: 10

Bericht door mijke »

Zinodo schreef: 01 jul 2022, 13:02 Ja maar er is ook nog wezenlijk verschil tussen 5 honden die elkaar de hele dag kunnen amuseren of een hond helemaal zielsalleen. Die zoekt zijn eigen avontuur wel hoor, zeker als ie ook een beetje brein heeft. Dan kun je idd beter één grote luie vloerkleed nemen dan een kelpie.
Ook dat ligt er denk ik weer helemaal aan wat er op zo'n erf allemaal gebeurt, en wat de hond precies leuk vindt. Als er steeds mensen in en uit lopen en de hond dat leuk vindt kan dat net zo goed voldoende zijn, dat was de setting van onze boerderij iig destijds met Oor (denk infopunt, thee koffie verkoop, grote tuin, koeienstal achter erf etc.). Zij had toen geen andere honden nodig en zocht ook zelf geen vermaak buiten te kaders. Leuke interactie met bezoekers en op haar hoge boomstam liggen loeren en af en toe een ronde lopen over het erf waren voor haar voldoende. En geregeld een kind dat wel een bal of een tak wilde gooien. TS schrijft dat zij ook een bedrijf hebben en veel gewenst volk over de vloer, dus als daar genoeg reuring is en de hond vindt dat leuk zou hij er best genoeg aan kunnen hebben.
Zelfs zonder wel. Mijn oom en tante hadden een bordercollie op een boerderij die nooit ging wandelen. Wel 2x per week mee lesgeven op de hondenschool maar dat was dan alles. En op hun erf gebeurde buiten de zomer om niks. Ze werkten een beetje in de tuin, knutselden in de schuur, restaureerden bootjes, er waren andere dieren, maar verder kwam er geen kip en gingen ze nergens heen. Toch heb ik nooit bij die hond bespeurd dat ze niet voldoende invulling zou hebben in haar leven.
blondie
Posts in topic: 4

Bericht door blondie »

Mijn reactie had ik niet geplaatst zie ik nu..
Die VEO (oost europese herder die geopperd werd) weet ik niet hoe de karakters in Nederland gefokt worden, maar in basis zijn dat de combinaties van honden die bij grensbewaking DDR en in Rusland door het leger werden gebruikt waarbij ze in Rusland er een wat robuuster ras als outcross hebben gebruikt (geen idee welke) waardoor die honden nu vaak een tikkie groter zijn.
Tikkie groter dan de gemiddelde Duitse herder (werklijn), en die daar écht vandaan komen hebben wel een wat stugger karakter, maar ik weet natuurlijk niet op basis van welke karaktereigenschappen er binnen Europa nu mee wordt gefokt.

Ik vond dat van een paar typische DDR lijnen en Tsjechische trouwens ook, wat stugger en vaak echt gericht op 1 persoon.

Zelf zou ik wel bijvoorbeeld adviseren dat ze eens naar fokkers gaan kijken die gericht Oud Duitse herders fokken. Dus niet de toevallige langstokharen uit een DH, maar bewust al langer bezig zijn met een bepaald type herder uit die langhaar lijnen.
De "echte" die ik hier wel tref zijn voor mijn gevoel gemoedelijker dan de "gewone" Duitse Herder (werk- of Showlijn), de meesten zijn ook wat hoger en forser dan de gemiddelde DH die voor een reu eigenlijk max 65 cm en voor teef 60 cm schoft zou moeten hebben.

Met wat gemoedelijker bedoel ik dan buiten met wandelen in combi met andere vreemde honden. Ik zie daar zelf toch wel verschil in.

Qua felheid op vreemd volk denk ik dat ze ook wel ok zijn. Het is maar net hoe je ze begeleidt en wat je aanleert in combi met aanleg denk ik.

In verleden bij garages en maneges vaak genoeg honden (mechels, kruising hollanders, duitsers) meegemaakt en op de dag was er niets aan de hand alles en iedereen kon binnen lopen en komen. In de avond als de hekken werden gesloten en eigenaren vertrokken werden ze wel alert en waaks.

En met mijn eigen echte dh's zag en zie ik ook wel dat het waakse erin zit, maar dat ze ook prima vreemd volk accepteren en open tegemoet treden.
mops
Posts in topic: 8

Bericht door mops »

Dueros schreef: 30 jun 2022, 21:48 Onze buren hebben zoiets:

https://www.nieuwehond.nl/cao-da-serra-da-estrela/

Waakt als een malle maar zit geen kwaad in, al zou je dat niet verwachten als je langs de erfgrens loopt.
Wantrouwend naar vreemden als die op bezoek komen, maar als je het goed aanpakt heb je na een paar bezoekjes haar vertrouwen en dan zit je voor altijd in haar hart. :hartjes:

Wandelen gaat prima met haar en ze luistert ook gewoon goed.

Wel een grote zware hond, dus je hebt wel kans op HD.
Bedankt wat een prachtige hond. Dit is qua uiterlijk toch wat schoonzus heel mooi vindt. We gaan het is bekijken
mijke

Bericht door mijke »

Ja dat sowieso. Maar dat zei ts zelf ook al, dat ze geen waker willen die het meent.
Nanna

Bericht door Nanna »

“ De cão da Serra da Estrela is een kudde-beschermhond, die zijn territorium moedig tegen wolven, beren en veedieven verdedigt. Jegens vreemde mensen kan hij erg wantrouwig zijn.”

Doe maar niet. Berghonden zijn sowieso niet het geweldigste idee als het betrouwbaar met vreemden moet zijn. Daarmee overvraag je ze echt.
mops

Bericht door mops »

Bedankt voor alle reacties. Ik heb de topic doorgestuurd naar schoonzus en zij neigt meer richting leonberger en newfoundlander onwille van het uiterlijk en gemoedelijke karakter.
Schoonbroer is meer van de herders en dan meer de 'klassieke' herders dus mechelse, hollande duitse herders. Oud duitse en oost europse herder vond hij ook zeer aansprekend maar gaan ze verder moeten bekijken en opzoeken en qua herders gaan ze zich meer moeten verdiepen in de lijnen wat geschikt is als huishond zonder verder sportambities.
Hovawart gaan ze zich ook over inlezen want vinden ze ook allebei een aansprekende hond en past qua karakter beter bij schoonbroer en schoonzus kan het meer knuffelige uiterlijk ook waarderen.
Sint bernard is van het lijst geschrapt, ik ken die eigenlijk alleen maar als erg vriendelijk net als de newfoundlander?
Labrador is bij schoonbroer al een pertinente nee.
Kelpie gaan we bekijken en kennen ze ook niet zo goed maar vermoedelijk te actief?
Zwitserse sennenhond is dat een optie?
Wetterhoun vinden ze ook allebei mooi en deze zijn volgens mij gefokt als erfhond?
Bouvier lijkt ook wel passend en gaan ze verder bekijken als vinden ze de fluffy showlijnen geen optie.
Er komt redelijk wat volk op het erf denk aan klanten en leveranciers maar deze komen op afspraak en kunnen het erf niet zomaar op, het hek is altijd vast en bezoek kondigt zich aan via parlofoon dus de hond komt niet zelf in contact met bezoek zonder baas of bazin erbij maar eens de mensen binnen zijn is een vriendelijke tot neutrale reactie gewenst.

Qua wandelen is 3x doordeweeks een uurtje en in het weekend een langere uitstap naar zee bos of mee op paardenwedstrijd ongeveer wel een realistische inschatting. Schoonzus is elke dag meerdere uren per dag bezig met de paarden en op het erf en schoonbroer is ook veel aanwezig en bezig in de loods. De hond kan meelopen spelen, er is een grote vijver om te zwemmen maar 3x daags een blokje rond gaat niet gebeuren. Zelfs mijn hele actieve engelse cocker is bekaf als ze daar op vakantie is geweest en zij is heel druk bezig met rondrennen snuffelen met de bal spelen zwemmen en keffend bezoek aankondigen.
mops

Bericht door mops »

Oh ja en ze geven ook aan dat een tweede hond zeker een optie is maar ik vermoed dat tegelijk 2 pups geen al te best idee is?
De kinderen/ pubers zijn op het moment 14, 16 en 17 jaar oud dus geen kleine koters meer die aan staarten trekken maar hebben ook veel vrienden die op bezoek komen.
mops

Bericht door mops »

Zinodo schreef: 01 jul 2022, 14:19
mijke schreef: 01 jul 2022, 14:13 Ja dat sowieso. Maar dat zei ts zelf ook al, dat ze geen waker willen die het meent.
Nee, is zo, ik doelde meer op dat Cao da serra de trektjegezichteraf. :') gelukkig kwam het niet verder op het lijst haha.
Nee dat is niet de bedoeling. Het bezoek gewenst en ongewenst dient wel heel te blijven dus deze schrappen we ook :-). Wel een hele mooie hond om te zien.
Nanna

Bericht door Nanna »

Als de Newfoundlander in beeld is kan ik kennel vd Turfhoeve aanraden.
Zeer betrokken mensen met een mooi type hond.
http://www.rumaweb.nl/newfoundlander/index-index.htm
mijke

Bericht door mijke »

Een kelpie lijkt me qua energie vergelijkbaar of zelfs gematigder dan de herderrassen die verder op het lijstje staan, eigenlijk?
mijke

Bericht door mijke »

mops schreef: 01 jul 2022, 14:18 Oh ja en ze geven ook aan dat een tweede hond zeker een optie is maar ik vermoed dat tegelijk 2 pups geen al te best idee is?
De kinderen/ pubers zijn op het moment 14, 16 en 17 jaar oud dus geen kleine koters meer die aan staarten trekken maar hebben ook veel vrienden die op bezoek komen.
2 pups tegelijk, willen ze dood ofzo :LOL:
Marc

Bericht door Marc »

Ik heb zelf nooit goed begrepen waarom twee pups zo ontzettend zwaar zou zijn. Maar ik heb het ook nog nooit geprobeerd. Mij lijkt de newfoundlander prima maar dan wel altijd buiten. Want twee Newfoundlanders die overdag buiten lopen en bij paarden met een eigen zwemvijver wil je in de avond echt niet binnen hebben. Verder willen die honden dat waarschijnlijk zelf ook niet. Onze Berner kwam hooguit een uur binnen en liep dan hijgend weer naar buiten om verder 23 uur per dag buiten te leven. Ik merk voor wat betreft het wandelen niks aan mijn honden door onze zgn grote tuin. Wij hebben schapen, loslopende kippen, een grote vijver en een wilde bloemenveld. Het perceel is ongeveer 1500 vierkante meter en mijn hondjes zijn 5 kilo. Maar reken maar dat die twee keer per dag willen wandelen. Ze worden ook vervelend als ze dat niet krijgen. Ze willen andere honden ruiken en zien en de wereld in. Misschien omdat het hun karakter is of wij ze dat geleerd hebben. Ze hebben de hele dag de beschikking over onze tuin en hun verblijf is vele malen groter dan dat van dierentuin wolven om maar wat te noemen. Genoegen nemen ze er absoluut niet mee.
Marc

Bericht door Marc »

Ik durf zo twee pups tegelijk te nemen. Als je ruimte hebt en je laat je honden sowieso een beetje met rust dan zie ik daar geen enkel probleem. Ken ook genoeg mensen die dat wel gedaan hebben. Zelfs twee broertjes Mechelse herder wat geweldige sociale lieve honden zijn geworden. Zij vonden het allemaal juist makkelijk want de stoerste neemt het voortouw en ze zijn nooit alleen dus alles gaat veel gemakkelijker.
Gudrun
Posts in topic: 3
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Al aan Beauceron gedacht?

Vooral geen kelpie, die hebben echt veel meer actie nodig en zijn ook geen super wakers en daarbij vaak ook nog een pak kleiner dan de meeste herders.
Inge O

Bericht door Inge O »

blondie schreef: 01 jul 2022, 13:56
En met mijn eigen echte dh's zag en zie ik ook wel dat het waakse erin zit, maar dat ze ook prima vreemd volk accepteren en open tegemoet treden.
Maar net zo goed heb je hier ook al geschreven dat Aki plots heel wat serieuzer werd in zijn waakgedrag als jullie zelf niet in de onmiddellijke buurt waren.

Geen enkele waakhond moet je zelf alleen vreemden laten ontvangen, maar goed, Mops schrijft ook dat dat hier niet aan de orde zal zijn, zeer goed wat dat betreft :ok: .
blondie

Bericht door blondie »

Inge O schreef: 01 jul 2022, 19:12
blondie schreef: 01 jul 2022, 13:56
Maar net zo goed heb je hier ook al geschreven dat Aki plots heel wat serieuzer werd in zijn waakgedrag als jullie zelf niet in de onmiddellijke buurt waren.

Geen enkele waakhond moet je zelf alleen vreemden laten ontvangen, maar goed, Mops schrijft ook dat dat hier niet aan de orde zal zijn, zeer goed wat dat betreft :ok: .
Ja? Serieuzer als in anders aanslaan en anders voor mensen gaan staan en te stoppen om verder te lopen dan dat hij mensen begroet die wij verwelkomen.

Finn deed idem toen iemand ineens de haak van een voordeur wilde halen om pakket door de deur te gooien terwijl ik op een andere verdieping was. Ik hoorde hem al anders aanslaan en vloog naar boven, dan spoor je toch niet om als een hond al achter de deur gromt en aanslaat om toch nog even te pogen een haakje van de deur te willen doen als je geen baas erbij hoort :scratch:

Idem als dat ik hier tegen werkmensen zeg toch niet zomaar naar binnen te lopen omdat hij anders reageert als ik er niet bij ben. Hij zal er heus niet in hangen, maar een uur ervoor zit hij met de mensen te spelen bij wijze van. Maar komen ze ineens binnen en ik zie dat niet of zeg geen hallo dan is hij gewoon alert, en dat heb ik niet aangeleerd maar ik vind het een prima eigenschap eerlijk gezegd.
Inge O

Bericht door Inge O »

blondie schreef: 01 jul 2022, 20:12 ik vind het een prima eigenschap eerlijk gezegd.
Ik zeg toch nergens dat dat niet zo zou zijn :scratch: ? Ik benoem alleen feiten, omdat ts niet echt een idee heeft hoe een waakhond zich verschillend kan gedragen in verschillende situaties.
blondie

Bericht door blondie »

Inge O schreef: 01 jul 2022, 20:15
blondie schreef: 01 jul 2022, 20:12 ik vind het een prima eigenschap eerlijk gezegd.
Ik zeg toch nergens dat dat niet zo zou zijn :scratch: ? Ik benoem alleen feiten, omdat ts niet echt een idee heeft hoe een waakhond zich verschillend kan gedragen in verschillende situaties.
Dan begreep ik je opmerking verkeerd "Maar net zo goed heb je hier ook al geschreven dat Aki plots heel wat serieuzer werd in zijn waakgedrag als jullie zelf niet in de onmiddellijke buurt waren."

Dus benoemde ik wat ik er zelf serieuzer aan vind bij dat te zeggen. Ken ook mensen die liever niet hebben dat hun waakhond wordt geaaid omdat ze zelf denken dat hij ineens kan uithalen of buiten. Vandaar dat ik dat voor mijn hond even wilde ontkrachten.
Zamunda
Posts in topic: 5
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

mijke schreef: 01 jul 2022, 11:56
Zinodo schreef: 01 jul 2022, 11:31 Ja, 3 ker per week wandelen met een kelpie? :LOL: :LOL: supergoed plan joh.
Ik viond zelf 3x per week wandelen met vrijwel elke hond heel weinig. Maar ik weet niet in hoeverre dat ook nog klopt als je echt een groot erf hebt met genoeg reuring. Toen Oor elke dag meeging naar de boerderij van Natuurmonumenten gingen we helemaal nooit meer wandelen op die dagen. Reken maar dat ze aan het eind van de dag moe was. Ook als we met de bus ipv de fiets heengegaan waren. @Zamunda jij hebt een kelpiemix en een enorm erf, hoe vaak ga jij met ze wandelen?
Ik heb inderdaad een kelpiemix, en ondanks dat hij 3/4 kelpie is zou ik zelf geen volle kelpie aandurven en ik herken in Murf de rasomschrijving van de kelpie echt niet. Nou heb ik wel zo ongeveer de rustigste van het nest, dat maakt denk ik wel veel uit. Ik kan me voorstellen dat @Manuma Meeko wel voor een groot deel herkent in de rasomschrijving van de kelpie.

Murf gaat hier prima zonder wandelen als dagelijkse bezigheid (maar zonder roedelgenoten zou dat alweer heel anders zijn), of Meeko dat zou trekken zonder dat hij dan activiteiten gaat verzinnen waar ik niet blij mee zou zijn? Ik weet het niet. Ik denk wel dat als je een kelpie echt bij je bezigheden betrekt (en daar dus dagelijks echt de tijd voor neemt) en uren buiten bent samen het misschien kan maar ik zou er zelf niet voor kiezen, zeker niet als enig hond.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Zamunda
Posts in topic: 5
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Wat ik trouwens ook zie is dat honden die in een drukke/woonwijk-omgeving weinig waaks zijn, op een plek buitenaf (zoals bij mij) ineens wel flink waaks (en territoriaal) worden. Mede daarom zou ik in geval van de familie van Mops echt niet voor een waakras gaan maar gewoon een hond waarvan je verwacht dat die aanslaat en verder vriendelijk is. Dat was het idee al en gelukkig hoeft er nooit onbegeleid iemand het erf op bij hen dus dat scheelt veel.

Mijn Murf is bijvoorbeeld echt een flinke waker met een diepe blaf, dat zou hij in een woonwijk echt niet gedaan hebben.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Manuma

Bericht door Manuma »

Als enige hond zou Meeko (dus ook 3/4 kelpie) dat niet genoeg vinden denk ik. Opzich denk ik wel dat hij een erf waar mensen en honden/dieren bezig zijn, actief genoeg zou vinden. Ik zie in Meeko heel veel van de kelpie terug. Ik vind het een heerlijke hond, superloyaal, heel vriendelijk en toch ook serieus, en goed actief. Hij is overal voor in en geeft 200%. Maar bovenal is hij ook heel graag bezig en erg slim, ik denk dat je een kelpie toch goed bezig moet houden. Opzich kan dat op een erf natuurlijk ook.

Mensen vinden mijn Meeko trouwens vaak ook eng, dat komt vooral door de lichtere ogen en zijn strepen denk ik. Hij blaft als een grote herder :mrgreen:
mops

Bericht door mops »

Bedankt voor de extra antwoorden en verduidelijking over kelpies en kelpie kruisingen. Het zijn prachtige honden maar toch niet helemaal wat schoonbroer en zus zoeken dus die gaan we schrappen van het lijstje.
mijke

Bericht door mijke »

mops schreef: 02 jul 2022, 10:29 Bedankt voor de extra antwoorden en verduidelijking over kelpies en kelpie kruisingen. Het zijn prachtige honden maar toch niet helemaal wat schoonbroer en zus zoeken dus die gaan we schrappen van het lijstje.
Dan zou ik gelijk ook alle andere Hollandse/duitse/Belgische herders van het lijstje schrappen want die hebben minstens zo veel uitdaging nodig.
Plaats reactie