Boze hond

Marc

Re: Boze hond

Bericht door Marc »

Bij loslaten hoort controle. Als je honden samen niet onder controle staan laat je ze een voor een los. Ik liet Dapper en Cleo ook niet samen los waar er risico's waren. Want Cleo en Dapper waren echt partners in crime. Bas en Guus kunnen daarentegen prima samen los en komen samen als ik ze roep. Ik denk dat je de omstandigheden moet beïnvloeden. Verder heeft de TS zover in lees 1 heel trainbaar ras en mijn advies was voor haar. Als zij die CC kan motiveren luistert hij prima straks na actieve beloning in de training.
Nanna

Bericht door Nanna »

Niks mis met een electronische correctie. En dat hoeft echt niet op standje bak en braad.
Een minuscuul tikje volstaat. Het gaat erom dat de hond begrijpt dat jij ook op afstand hem nog kunt besturen. Als je het goed timed hoef je het overigens maar één of twee keer te doen.
We gooien rustig een bos sleutels tegen de hond aan maar een prikkel in de nek is dan opeens een halsmisdaad?
EchoMira
Posts in topic: 59
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Zinodo schreef: 21 jul 2022, 10:51
EchoMira schreef: 21 jul 2022, 10:29
Zinodo schreef: 21 jul 2022, 09:57 Het is natuurlijk verboden omdat al die afstandsbedieningeigenaren zo goed bezig waren, dat zou niet moeten mogen :E:
Nee, het is verboden omdat er een stel regentjes zit te bedenken wat er allemaal nog meer niet moet mogen. Ongetwijfeld goed bedoeld maar desalniettemin misplaatst.
Dat zeg ik, onwetendheid in combinatie met een gebrek aan benul van waar je je wel en niet mee moet bemoeien.

De TT is verboden, de aan en verkoop ervan niet en de hond die niet luistert en ellende veroorzaakt wordt van staatswege kapotgeschoten waar je bij staat en de baas die protest maakt wordt ter plekke een insult in gezappt.
Toppie. Super productief bezig zo.
Fijn dat we stappen zetten naar een betere wereld.
Omdat 1 ding fout is, is een andere nog niet goed en 2 minnetjes maken geen plusje. Noem het maar onwetendheid, ik vind het prima, maar je hoeft jezelf geen schouderklopje te geven omdat je op een afstandsbediening hebt kunnen drukken.

Dat wat jij omschrijft en nog heel wat meer stond mij niet aan dus ik ben weggegaan, vaker dan eens.
Wie vraagt er om schouderklopjes?

Waar je allemaal weg gaat en waarom lijkt me weinig relevant.
Je deed alsof het verbod bewijs is van het feit dat een TT een soort martelwerktuig is en dat is gewoon niet logisch.
Het kan natuurlijk wel zo gebruikt worden maar ik heb ook ook wel mensen hun hond met een roze flex in elkaar zien meppen dus dat vind ik niet zo heel relevant.
Bij het juiste gebruik is een TT een prima diervriendelijk middel.
Diana
Posts in topic: 5
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

mops schreef: 21 jul 2022, 10:46
Inge O schreef: 21 jul 2022, 09:48
Zinodo schreef: 21 jul 2022, 09:40 Dus wat doe jij dan? Een teletac om en zappen voor een verkeerde gedachte? Zodat ze dan als poppetjes met z'n allen los aan de voet lopen? Is dat de les wat we tussen de regels door moeten lezen?
Want dan heb ik liever alle riemen van de hele wereld. :E:
Kijk, en dit is nu waarom ik geen zin (meer) heb in zo'n hierkom-topic.

Jeses christ, zum kotzen, jouw reactie.
Zonder oordelen ben ik oprecht benieuwd hoe mensen meerdere honden tegelijk betrouwbaar los laten lopen? Ik vind het een interessante materie en zou graag bijleren. Zelf heb ik gelukkig 2 honden die zonder al teveel moeite dee focus op m'n houden. De spaniel werkt graag spoortjes uit en crosst soms een keer een konijn achterna maar draait direct terug bij fluiten. Onze mops loopt altijd aan ons hielen.
Wat Marc al schrijft: zo doe ik het grotendeels ook, plus heel verschillende honden nemen die niet allemaal jagen als hobby hebben :engel: en met elke hond het hierkomen eerst afzonderlijk goed trainen voordat je ze samen loslaat.
Mila, mijn collie, loopt overal super betrouwbaar los, heeft eigenlijk alleen mij als hobby en laat zich ook niet meeslepen door mijn andere honden. Mijn minder perfect luisterende of aan meer verleidingen blootstaande honden kan ik prima tegelijk met Mila loslaten, maar niet altijd met elkaar. Amy liet ik meestal niet samen los met Amoz, tenzij op terrein waar niemand was en ze echt hun gang konden gaan, want die luisterden allebei minder goed als ze samen los waren, terwijl Amoz heel redelijk luisterde als ik hem alleen of met Mila meenam en voor Amy geldt dat ook. Arlo laat ik ook niet tegelijk met Amy los, hij volgt Amy dan overal, maar hij kan wel tegelijk met mijn andere honden los.
Fayah neemt iets meer ruimte dan Mila, is iets avontuurlijker, maar laat zich ook niet te veel meeslepen door Amy of Arlo, dus zij kan tot nu toe ook gewoon overal los.
Het ligt heel erg aan de individuele honden, de combinatie en het effect dat ze op elkaar hebben. Had ik allemaal Mila's en Fayahs, dan liepen mijn honden nooit aangelijnd. En had ik allemaal Amy's, dan konden er nooit twee tegelijk los.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Tara schreef: 21 jul 2022, 11:02 Als er in de opstandige jonge jaren een keer een correctie nodig is om die kaders nog wat duidelijker te arceren, dan is dat maar zo.
Vrijheid is er nou eenmaal alleen binnen die kaders.
Anders staan ze dadelijk ongenood bij een ander thuis de kip van het aanrecht te vreten.
Mellow

Bericht door Mellow »

Zinodo schreef: 21 jul 2022, 09:40 Dus wat doe jij dan? Een teletac om en zappen voor een verkeerde gedachte? Zodat ze dan als poppetjes met z'n allen los aan de voet lopen? Is dat de les wat we tussen de regels door moeten lezen?

Zonder oordelen ben ik oprecht benieuwd hoe mensen meerdere honden tegelijk betrouwbaar los laten lopen? Ik vind het een interessante materie en zou graag bijleren. Zelf heb ik gelukkig 2 honden die zonder al teveel moeite dee focus op m'n houden. De spaniel werkt graag spoortjes uit en crosst soms een keer een konijn achterna maar draait direct terug bij fluiten. Onze mops loopt altijd aan ons hielen.
Zelfde hier.
Nou lopen Puck en Daisy super betrouwbaar los en zijn met een simpele fluit (of soms wel een strenge Hier!!) terug te roepen.
Semmy loopt redelijk betrouwbaar los, hij loopt nooit echt weg maar werkt zichzelf soms wel in de nesten door zichzelf vast te lopen of in een droge sloot te kukelen.
Nikki gaat daarom eigenlijk alleen los als Sem weer aangelijnd zit.
Omega
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

De gemiddelde hondeneigenaar is zo handig niet met de afstandsbediening, die heeft geen benul van timing en dat je toch je hond nog moet trainen. Die zien het alleen als wondermiddel en bakken en braden de hond wel waar je bij staat. In die zin vind ik het goed dat het verboden is en alleen door kundige trainers gebruikt mag worden.

Een aantal honden gezien die stroomstoot na stroomstoot kregen en gewoon doorgingen waar ze mee bezig waren omdat ze niet wisten wat ze wel moesten en geen idee hadden dat de stroomstoot een correctie was. Bij iedere tik trok ze met haar lijf een cm van de grond af, het interesseerde haar geen bal. Of iemand die zijn reu even een stoot geeft omdat de hond niet wil komen, op het moment dat er al hoge spanning is tussen twee reuen en die reu daardoor op de ander klapt, die gaat echt niet socialer worden op deze manier. Daarvoor vind ik goed dat ze afgeschaft zijn.

Zelf werk ik ook liever met lijnen en beloning, tot nu toe werkt het en kan ik groepen bij elkaar houden, zo nodig gaan ze wel even aan de lijn, krijgen ze niks van.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Omega schreef: 21 jul 2022, 11:11 De gemiddelde hondeneigenaar is zo handig niet met de afstandsbediening, die heeft geen benul van timing en dat je toch je hond nog moet trainen. Die zien het alleen als wondermiddel en bakken en braden de hond wel waar je bij staat. In die zin vind ik het goed dat het verboden is en alleen door kundige trainers gebruikt mag worden.
Volgens die logica kun je beter het houden van honden door oenen verbieden.
Ik zie zoveel vreselijk zielige dingen die gewoon binnen het zogenaamd normale kadertje vallen. Met stip op één een castratie en een dagelijkse bak scheurbuikbrok van de aldi. Loopt hij binnenkort ook niet meer weg. Geen fut voor.

Ik vind dierenwelzijn een prachtig streven. In principe ben ik daar altijd voor.
Maar niet als handig gekozen instrumentje om even vrijblijvend deugpunten te scoren om vervolgens het hele thema weer te vergeten. Over opportunisme gesproken.
En dan heb ik het dus over politici, voor de goede orde.
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 21 jul 2022, 11:06
Tara schreef: 21 jul 2022, 11:02 Als er in de opstandige jonge jaren een keer een correctie nodig is om die kaders nog wat duidelijker te arceren, dan is dat maar zo.
Vrijheid is er nou eenmaal alleen binnen die kaders.
Anders staan ze dadelijk ongenood bij een ander thuis de kip van het aanrecht te vreten.
😂
Inge O
Posts in topic: 49
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 21 jul 2022, 10:27

Onwetendheid.
Nou zijn onwetende mensen met een grote mond natuurlijk nog steeds best irritant maar gewoon niet weten waar je over praat is geen misdaad. Wel een reden om dan ook niet te praten, maar soit.
Oh jawel, voor mij voelt dit absoluut als een misdaad. Ik kan met niets harder geraakt worden dan met het verwijt dat mijn honden als slaafjes door het leven gaan, laat staan dat dat dmv. een tt zou gebeuren. Buiten het hf zou dat nog echte onwetendheid zijn, hier niet, hier zou je mogen aannemen dat mensen iets van elkaar en de omgang met hun honden weten, dus ja, ik til hier enorm zwaar aan, al helemaal door de spottende manier waarop.
De correctie die je daarvoor nodig hebt is doorgaans erg klein. Juist vanwege het voorliggende traject van wat wel goed is en de juiste timinig. Dan is het feit dat die correctie er is meestal gewoon genoeg om hem niet van dat pad te laten dwalen.
Dat dus. En dat traject duurt lang en stopt nooit.
En dan verweten worden op knopjes te duwen.
Laatst gewijzigd door Inge O op 21 jul 2022, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge O

Bericht door Inge O »

Door dat al van jongsaf aan in de opvoeding in te bouwen, waarbij elk kleinste detail erg van belang is en je net door de sterke band met je hond de onzichtbare lijn blijft behouden, ook op afstand. Juist omdát ze graag hun aandacht bij je houden, omdat ze ook heel goed weten wat kan en niet kan, en ze tijdens al hun activiteiten nog steeds een lijntje open hebben staan dat hen bereikbaar maakt.
Het enige zwakkere punt daarin is als én de afleiding te sterk is én de afstand te groot, dus de combinatie van die 2 vermijd ik waar nodig.
blondie
Posts in topic: 19

Bericht door blondie »

Zelf stimuleer ik contact houden en af en toe maken vanuit de honden zelf. Vanaf moment dat ze komen beloon ik dat eigen initiatief en dat maakt dat bij loslopen de aandacht er wel al is en als ze moeten komen ik dat vrij rap duidelijk kan maken.

Mijn ding nu alleen is dat de nieuwe dat ook wel al doet, veelal nog aangelijnd. Maar als ze alledrie loslopen, de twee dames zo opgaan in hun renspel met elkaar dat ze doof en blind worden voor ons en voor anderen :schrik:

Maar in mijn hart wist ik daar wel antwoord op en bovenstaande reacties van diverse mensen geeft dat ook wel aan. Toch wat meer oefenen op veilige plekken en toch maar niet samen loslaten op plekken waar het te gevaarlijk is als ze niet luisteren..
Misschien dat ik ook wel een fluitje ter hand ga nemen voor die situaties.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ben ook tijdens de wandeling met je hond bezig ipv met die eeuwige schijttelefoon.
Zorg ervoor dat je leuk bent. Soms een snoepje, stukje kaas. Een keer een spelletje. En gun die hond wat. Láát hem snuffelen en kijken ipv van continu HIERRR te krijsen.
Als ik met iemand oploop die ook een hond heeft kan ik echt doodmoe worden van dat constante geroep naar dat beest. Hou je muil gewoon.
ranetje
Posts in topic: 13

Bericht door ranetje »

Inge O schreef: 21 jul 2022, 11:31
De correctie die je daarvoor nodig hebt is doorgaans erg klein. Juist vanwege het voorliggende traject van wat wel goed is en de juiste timinig. Dan is het feit dat die correctie er is meestal gewoon genoeg om hem niet van dat pad te laten dwalen.
Misschien zit daar het misverstand (dat hoop ik eigenlijk, want zo dom is zinodo niet dacht ik)?

Wat jij @Inge O bedoelt met op knopjes duwen, is wat ik daar ook mee zou bedoelen (denk ik).
De "knopjes" die op het individuele "bedieningspaneel" van elke hond zitten.
En die je tijdens het lopen/opvoeden/trainen probeert te vinden om te zien hoe je je hond onder controle kunt houden
Figuurlijke knopjes dus, geen letterlijke :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 13

Bericht door ranetje »

Tara schreef: 21 jul 2022, 12:15 @ranetje , ik heb Zinodo al wel vaker vrij ongenuanceerd zien reageren. Mag hoor, maar ik vind het de credibility als gesprekspartner nogal ondermijnen.
Misschien heb je gelijk
Ik krijg vaak de indruk dat de taalnuance (kennis van de Nederlandse taal) daar meer mee te maken heeft dan bewust ongenuanceerd zijn.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

ranetje schreef: 21 jul 2022, 12:02
Inge O schreef: 21 jul 2022, 11:31
Misschien zit daar het misverstand (dat hoop ik eigenlijk, want zo dom is zinodo niet dacht ik)?

Wat jij @Inge O bedoelt met op knopjes duwen, is wat ik daar ook mee zou bedoelen (denk ik).
De "knopjes" die op het individuele "bedieningspaneel" van elke hond zitten.
En die je tijdens het lopen/opvoeden/trainen probeert te vinden om te zien hoe je je hond onder controle kunt houden
Figuurlijke knopjes dus, geen letterlijke :mrgreen:
Hoezo, misverstand? Ik had het niet over die knopjes, zíj verweet me een tt. Mijn laatste zin in jouw quote gaat dus over het feit dat zij mij verwijt op de knopjes van de tt te duwen.

In andere context heb ik het wel eens over 'als je de knopjes bij de hond weet staan', maar dat is hier totaal niet aan de orde geweest, dus misverstand, my ass.
Marc

Bericht door Marc »

Tara schreef: 21 jul 2022, 11:02 Bottom line is gewoon dat een hond moet leren dat een consequenties kunnen zitten aan keuzes maken die buiten de gestelde kaders vallen. Timing is daarbij alles en het hoeft ook echt niet per se hard, pijnlijk of weet ik veel wat te zijn. Het moet wel onaangenaam genoeg zijn om duidelijk over te komen. En dat is ook wat de essentie van een correctie is.

Als er in de opstandige jonge jaren een keer een correctie nodig is om die kaders nog wat duidelijker te arceren, dan is dat maar zo.
Niet om weer in discussie te raken maar ikzelf vind dat dus helemaal niet de conclusie. Ik corrigeer nooit en er staan geen consequenties op niet luisteren anders dan wat gemopper misschien. Als ze niet komen als ik roep dan ga ik iets anders proberen om ze te motiveren. Nooit staan er correcties op het menu omdat ik merk dat allebei mijn honden veel beter luisteren zonder daarbij correcties te krijgen. Als Guus niet meer komt neem ik hem alleen mee en gaan we er op een ander moment weer even mee aan de slag. Stokje gooien of snoepje gooien bij kom hier en dan wil het daarna wel weer. Mijn honden reageren zeer slecht op correcties en ik raak ze dan juist helemaal kwijt.

Dus ik zoek niet luisteren hoe dan ook in mijn gebrek aan onderhoud of duidelijkheid. Ik weet dat ze luisteren als ik ze goed benader.
Marc

Bericht door Marc »

Voor mij persoonlijk is een TT onacceptabel en ik laat ze wel uit aan een longeerlijn en los op afgesloten terrein als ik een niet luisterende hond heb ooit. Ik wil ooit een husky en dan zal ik toch moeten leren dat die misschien niet komt als ik roep. Dat lossen we dan wel op maar absoluut niet met een TT. Daar ben ik domweg tegen.
Inge O

Bericht door Inge O »

ranetje schreef: 21 jul 2022, 12:18 Ik krijg vaak de indruk dat de taalnuance (kennis van de Nederlandse taal) daar meer mee te maken heeft dan bewust ongenuanceerd zijn.
:80:
Ja, een taalprobleem, lijkt me duidelijk :19: .
Alfilillo
Posts in topic: 6
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Er zijn maar een paar plekken waar ik echt de controle over Lily kan kwijtraken als ik niet heel bewust met haar bezig ben. Ik kies dan meestal voor de makkelijkste weg: even aanlijnen. Ze weet inmiddels zelf welke plekken dat zijn, dus ze wacht dan op me om aangelijnd te worden voor de geweldige beloning van een brokje :mrgreen: . Verder laat ik de honden behoorlijk vrij. Zoals Nanna zegt, ze mogen meestal hun ding doen en redelijk wat ruimte nemen daarbij. Lekker snuffelen, achter een eekhoorn aanrennen en dan staan gillen onder de boom, spoortjes uitwerken. Dan ga ik ze niet de hele tijd bij me roepen. Af en toe spot Lily een konijn, maar ze is een vreselijke jager dus krijgt ze toch niet pakken ondanks dat ze best fanatiek doet. Daarbij is de begroeiing zodanig dat konijnen direct een hol in een bramenstruik induiken, dus gelukkig geen gevalletje van als een streep over een veld jakkeren.

Nou is het een hond die áls ze een paar minuten de benen neemt geen vlieg kwaad doet, dus ik begrijp dat dat een heel andere situatie is dan die van TS, waarbij het nog veel belangrijker is dat die recall er heel stevig inzit.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 21 jul 2022, 12:47
Tara schreef: 21 jul 2022, 11:02 Bottom line is gewoon dat een hond moet leren dat een consequenties kunnen zitten aan keuzes maken die buiten de gestelde kaders vallen. Timing is daarbij alles en het hoeft ook echt niet per se hard, pijnlijk of weet ik veel wat te zijn. Het moet wel onaangenaam genoeg zijn om duidelijk over te komen. En dat is ook wat de essentie van een correctie is.

Als er in de opstandige jonge jaren een keer een correctie nodig is om die kaders nog wat duidelijker te arceren, dan is dat maar zo.
Niet om weer in discussie te raken maar ikzelf vind dat dus helemaal niet de conclusie. Ik corrigeer nooit en er staan geen consequenties op niet luisteren anders dan wat gemopper misschien. Als ze niet komen als ik roep dan ga ik iets anders proberen om ze te motiveren. Nooit staan er correcties op het menu omdat ik merk dat allebei mijn honden veel beter luisteren zonder daarbij correcties te krijgen. Als Guus niet meer komt neem ik hem alleen mee en gaan we er op een ander moment weer even mee aan de slag. Stokje gooien of snoepje gooien bij kom hier en dan wil het daarna wel weer. Mijn honden reageren zeer slecht op correcties en ik raak ze dan juist helemaal kwijt.

Dus ik zoek niet luisteren hoe dan ook in mijn gebrek aan onderhoud of duidelijkheid. Ik weet dat ze luisteren als ik ze goed benader.
Maar waarom zou je correcties gebruiken als je ze niet nodig hebt? Er zegt toch niemand dat je dat wel moet doen?

Mijn huidige honden lopen ook niet weg dus dan hoef je niet te kaderen hoever ze mogen. De afstand die ze comfortabel nemen is niet zo enorm dat ik het contact kwijt raak. Ik kan ze dan gewoon roepen en ze willen dan ook terug.
Maar niet alle honden zijn zo. Er zijn er ook die gewoon echt weglopen als je ze niet actief belet dat te doen.

Overigens is een goed geplaatste correctie geen emotionele toestand. Als je daarmee het contact verliest doe je iets fout.
Het is een begrenzing, geen conflict.
Net zoals ik al tegen mellow zei, als je hond zichtbaar stress gaat lopen uitbeelden dan haal je waarschijnlijk het plaatsen van een corrigerende prikkel en "boos doen" door elkaar.

Maar natuurlijk, als je geen negatieve bekrachtiger nodig hebt...prachtig. Houden zo.
Inge O

Bericht door Inge O »

Marc schreef: 21 jul 2022, 12:47 Ik corrigeer nooit en er staan geen consequenties op niet luisteren anders dan wat gemopper misschien.
En wat is mopperen dan anders dan corrigeren? Waarom wordt hier op het forum bij het woord 'correctie' altijd meteen gedacht in termen van tt en pakken slaag?

Ik snap het al 20 jaar niet en zal het nooit snappen, maar vind het eigenlijk nogal een teken van slechte wil bij iedereen die er alleen maar dat wil van maken.

Correcties zijn veel genuanceerder, zijn er ook veel subtieler en mits met de juiste opbouw tijdens opvoeding en training gebruikt én met de juiste timing kom ik zelfs meestal nog niet eens zover als gemopper (wat ik dan weer een heel onduidelijke en slecht getimede correctie vind).
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 21 jul 2022, 12:50
ranetje schreef: 21 jul 2022, 12:18 Ik krijg vaak de indruk dat de taalnuance (kennis van de Nederlandse taal) daar meer mee te maken heeft dan bewust ongenuanceerd zijn.
:80:
Ja, een taalprobleem, lijkt me duidelijk :19: .
Ja. Maar toch weet ik ook zeker dat ze het niet bedoelde om jou een kutgevoel te geven, ofzo.
Ik snap waarom het je raakt en ik snap ook dat het je niet accepteert maar elkaar van alles persoonlijk kwalijk te gaan zitten nemen vind ik ook niet zo heel zinnig.
Zoals ik gisteren al zei, vrijblijvend geouwehoer over dingen waar je geen verstand van hebt is in de mode.
Al doe ik het zelf natuurlijk nooit. :F:

Mensen worden gewoon heel narrig van het idee dat je "een hond onder stroom zet".
Dat komt omdat ze de nuance in het gebruik niet zien en dat komt weer omdat ze zo'n apparaat nooit in de hand hebben gehad.
Als je er iets meer over weet snap je dat een TT net zo subtiel gebruikt kan worden als een dressuurzweepje. Je kunt er een hulp mee op de achterhand geven om je paard te laten wijken of je kunt er schreeuwend 10 keer dwars over het gezicht mee slaan.
Maar dat kan dus ook met een roze flex waar met strasssteentjes DIVA op geknutseld is.
Mensen die hun honden mishandelen mishandelen hun honden. Desnoods trekken ze er een schoen voor uit of rapen ze een steen op. Ik vind het walgelijk maar elke keer die menselijke lelijkheid uit de kast trekken als het je uitkomt en het in de hele verdere omgang met honden verzwijgen is...vermoeiend te noemen.
Inge O

Bericht door Inge O »

Zinodo schreef: 21 jul 2022, 13:02 Je had het steeds over dat alleen positief belonen niet werkte over je honden. Maar je vertelde niet wat dan wel voor je honden werkte. Daarom heb ik het ingevuld.
Als je nooit een tt hebt gebruikt, dan sorry.
Nou, 'steeds', ik heb het in dit topic hooguit een paar keer vernoemd, en gezien het er niet de plaats voor is om uitgebreid uit de doeken te doen hoe ik het dan wel aanpak ben ik daar niet verder op ingegaan. En ja, uitgebreid, want mijn hele opvoeding vanaf 8 weken tot 15 jaar is vooral daarrond opgebouwd, bijna elk detail richting mijn honden gaat om 'wij samen, maar denk erom, dat is geen meerkeuzeoptie', en dat draait voor 95% rond betrouwbaar aandacht geven en betrouwbaar hierkomen, juist óm ze massa's vrijheid te kunnen geven .

Wat ik dan weer niet snap is waarom er meteen tt moet ingevuld worden van zodra het gaat over iets 'niet postiefs'.

Maar goed, excuses aanvaard, zand erover.
Inge O

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 21 jul 2022, 13:04 Zoals ik gisteren al zei, vrijblijvend geouwehoer over dingen waar je geen verstand van hebt is in de mode.
Laten we het er wat mij betreft op houden dat voor mij de grens van 'vrijblijvend' én van 'geouwehoer' in deze ver overschreden was. Hier mag veel gezegd worden, maar mijn honden en mijn leven met hen samen, dat is mijn ziel waar je op trapt - ja, lekker melodramatisch maar nog waarder dan waarst.
Plaats reactie