Teletac

ranetje
Posts in topic: 18

Re: Teletac

Bericht door ranetje »

korthaar schreef: 23 jul 2022, 22:40
ranetje schreef: 23 jul 2022, 16:43
Alleen dat die enkele en eenmalige (?) stroomstoot op vol vermogen was.
Kijk eens aan, dat is wel een cum laude brevet van onvermogen waard.
Het zou wel eens zo kunnen zijn dat diverse onkundige mensen die band inderdaad gewoon op vol vermogen zetten en dat Hattinga die handeling als basis heeft genomen bij het onderzoek.
Alleen staat dat nergens in dat verhaal (in het clubblad van de Flatcoated).
Dus waarom alleen die handeling is gebruikt weet ik niet, dat kan ik alleen maar gokken.
Afbeelding
Lieske_1977

Bericht door Lieske_1977 »

https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00508/full

Ik vind dit wel een goed onderzoek. Geen excessen in het gebruik van de e-collar, maar de band ingezet door ervaren professionals die eerst per hond de gevoeligheid bepaalden en werkten met een waarschuwingssignaal dat voorafging aan de (eventuele) schok. Volgens dit onderzoek heeft de band geen meerwaarde t.o.v. trainen met positieve bekrachtiging als het gaat om hierkomen (met afleiding van schapen, kippen en andere honden) en zitten op bevel. De deelnemende honden vertoonden vóór de training bijna allemaal najaaggedrag.

‘In many ways, training with positive reinforcement was found to be more effective at addressing the target behavior as well as general obedience training. This method of training also poses fewer risks to dog welfare and quality of the human-dog relationship. Given these results we suggest that there is no evidence to indicate that E-collar training is necessary, even for its most widely cited indication.’
ranetje

Bericht door ranetje »

Die ga ik nog eens uitgebreid lezen Lieske, dank voor de link :ok:
Afbeelding
DomorVerbeuk
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Bericht door DomorVerbeuk »

Zeker een interessant artikel. Wat ook opvalt is dat blijkbaar de belonende groep 5x zoveel beloningen gaf dan de andere twee groepen (e-collar en dezelfde trainers zonder e-collar), terwijl het belonen bij alle groepen vrijelijk is toegestaan.

Ik heb zelf de stroomband bij Noa ingezet en het heeft ons veel gebracht. Van altijd gefocust/zoekende zijn op iets te jagen (ze joeg op zicht, gehoor en geheugen) naar los kunnen lopen in de meeste omheinde gebieden (terwijl ze geen stroomband droeg) zonder jaagdrang, zelfs als er eens een auto voorbij kwam, en ook buiten omheind gebied kon ik haar, voor de zekerheid met stroomband, regelmatig los laten lopen dankzij het eerdere ingrijpen met stroomband.

Ze heeft uiteindelijk, over haar hele leven, nog geen 20 correcties met de stroomband gehad, waarvan de helft in de eerst maand van trainen (7 in de eerste 5 trainingssessies). Dat was voldoende om haar weer bereikbaar te maken in de meeste situaties voor de beloningen waarmee we normaal gesproken trainen. De rest van de stroomcorrecties zijn altijd geweest als ze ondanks een relatief veilige omgeving (ik liet haar alleen los als ik voor minimaal 95% zeker was dat ze niet in het jaaggedrag zou vervallen) toch ging en ik haar niet teruggeroepen kreeg. Er is (na de eerste 5 sessies) nog 2x een situatie geweest waarbij ze 2 correcties nodig had om tot bereikbaarheid te komen.

Noa joeg niet op dieren (op al vliegende vogels na). De stroomband is ingezet voor voertuigjagen (en 1x voor schaduwjagen). Noa ging achter vrijwel alles wat gemotoriseerd was aan. Toen ze jong (±1 jaar) was ook nog wel eens achter fietsers en hardlopers, maar daar is ze snel overheen gegroeid, die gingen niet hard genoeg. Ze is wel eens achter een helikopter aangegaan en heeft ook wel eens een laagvliegend vliegtuig achtervolgt. Overvliegende ganzen waren ook een trigger, dus tijdens de ganzentrek kon ze nooit los. Maar auto's en motoren (en treinen) waren altijd een trigger, en daar is heel veel training in gaan zitten voordat dit enigszins beheersbaar was. Maar nog kon ze hele periodes niet los, want de 95% werd dan niet gehaald. Schaduwjagen en lichtflitsjagen waren ook een uitdaging, dus met scherp zonlicht ging ze ook niet los. Ze kon echter zo los naast een weiland met schapen mee

Voor Emma is de stroomband niet nodig. Ze is wel eens stout en dan loopt ze de (eigen) dieren te pesten, maar ze pakt niet om te doden (heeft al eens een kip en jong konijn te pakken gehad, die hield ze stil, maar verder niets en kon ik ongehavend terug in hun verblijf zetten). Maar ze is niet neurotisch in haar gedrag en het is goed te doorbreken. Dus is de stroomband niet nodig. Had Emma niet voldoende bereikbaar geweest toen ze ook even focus had op auto's, dan had er heel snel een stroomband omheen gegaan, liever vroeg en kort dan laatste redmiddel en lang. Bij Noa heeft het veel te lang kunnen groeien doordat er enkel beloond werd en niet tijdens de jacht gecorrigeerd kon worden, dat wilde ik bij Emma zo veel mogelijk voor zijn. Gelukkig dus niet nodig gehad en hoe ze nu ontwikkelt (8 maanden) lijkt het me uiterst onwaarschijnlijk dat dit gaat komen.
ranetje

Bericht door ranetje »

Dank je voor je verhaal @DomorVerbeuk :ok:
Bij een hond die zo ongelofelijk heftig reageert en die je op die manier weer bereikbaar hebt gekregen is de band (mits goed gebruikt en dat heb je zeker gedaan :ok: ) een goed hulpmiddel.
Ik denk dat dat ook gezegd mag worden.
Afbeelding
Gudrun
Posts in topic: 8
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

ranetje schreef: 24 jul 2022, 19:24 Dank je voor je verhaal @DomorVerbeuk :ok:
Bij een hond die zo ongelofelijk heftig reageert en die je op die manier weer bereikbaar hebt gekregen is de band (mits goed gebruikt en dat heb je zeker gedaan :ok: ) een goed hulpmiddel.
Hmmm.. ik wil hier toch even op ingaan.

Kika jaagt/jaagde extreem op auto's.
In die mate dat ze letterlijk onbereikbaar was.
Het hele verhaal ooit uitgeschreven op het HF maar ik heb het nog wel ergens...
Ik ben 100% zeker dat ik ook met een stroomband er niet doorheen gekomen zou zijn.
Echt niet, of ik had haar half dood moeten schokken gedurende langere tijd, plus de redirectie die er op volgde...

Oke, ik heb (nog) niet het zelfde resultaat, ze kan niet overal los, als ik vermoed dat er een kans is dat er in de verte een auto gezien kan worden blijft ze gewoon aan de lange lijn.
misschien vooral voor mijn gevoel of vanuit mijn angst... want op omheind terrein kan ik haar terug roepen of laten liggen wanneer ik wil, op agility wedstrijden ook, op schapendrijven over het algemeen ook (met wild rennende schapen is er nog ruimte voor verbetering, maar we blijven trainen)
Maar er zit nog steeds vooruitgang in, ze is nu bijna 2, dus het komt nog wel.

Ik ga straks eens rustig zitten voor de artikel, heb het nog niet gelezen.

Dochter heeft 1 keer TT geleend van iemand voor haar Hollandse Herder... die is 2 keer er voor weggeschoten om achter een ree aan te gaan en was niet terug te roepen. 3e keer stiekem lange lijn en meteen gecorrigeerd, hij was toen net 1 denk ik. Hij heeft een paar weken later nog 1 keer geprobeerd en er na nooit meer, hij kan nu overal los en is altijd terug te roepen.
Maar de basis van dit gedrag vind ik dus anders dan dat extreme auto jagen bij mijn Kika, ik heb nooit overwogen om daar voor een stroomband te gebruiken. (die ook in België verboden is)
Crutz
Posts in topic: 6

Bericht door Crutz »

Tara schreef: 25 jul 2022, 10:51 Ik vind het opmerkelijk om van te voren al in te schatten dat iets niet gaat werken. Het hyperfocus van een hond in jachtmodus maakt hem doof en blind voor alle andere prikkels die hij niet laat prevaleren boven het najagen. Toch ken ik geen enkele hond die op zo’n moment door een band heenloopt, tenzij hij te los zit.
Uitgangspunt voor het bepalen van een correctie is de sterkte opdraaien tot je ziet dat je doordringt/de focus even verstoord is. Op dat moment is de hond bereikbaar voor jou en kun je hem roepen. Heel vaak blijkt dat die sterkte helemaal niet zo enorm hoog hoeft te zijn.
hier dus helemaal mee eens
Bonnie F

Bericht door Bonnie F »

Ik kan me prima voorstellen dat ik/iemand een teletac gebruikt. Soms is 1 (of 2 keer) flink op je falie krijgen beter dan jaren gemodder (en gemopper/ergernis). Of het geeft de hond de vrijheid/ruimte die nodig is of erg fijn is.
Ik heb een herder gehad niet eigenlijk niet goed los kon terwijl ik heel lekker vrij woon, wilde katten doodmaken en kon in het bos niet los vanwege jagen. Ook onze eigen katten waren nauwelijks veilig. Een paar keer onder begeleiding getraind met de teletac en jaren plezier van gehad. De katten vroegen wel eens in de 2 jaar een herhalingslesje.
Bonnie F

Bericht door Bonnie F »

Tara schreef: 25 jul 2022, 10:51 Ik vind het opmerkelijk om van te voren al in te schatten dat iets niet gaat werken. Het hyperfocus van een hond in jachtmodus maakt hem doof en blind voor alle andere prikkels die hij niet laat prevaleren boven het najagen. Toch ken ik geen enkele hond die op zo’n moment door een band heenloopt, tenzij hij te los zit.
Uitgangspunt voor het bepalen van een correctie is de sterkte opdraaien tot je ziet dat je doordringt/de focus even verstoord is. Op dat moment is de hond bereikbaar voor jou en kun je hem roepen. Heel vaak blijkt dat die sterkte helemaal niet zo enorm hoog hoeft te zijn.
Dit dus, bij mijn herder was bijna de laagste stand voldoende om haar in het bos uit het jagen te halen. Hierkomen zat er goed in. Dat lijkt me wel een voorwaarde om met de teletac te werken. Uit de jaagmodus en dan luisteren naar hierkomen. Bij de katten had ik iets meer nodig. Maar dat was bij die hond ook gewoon een soort van rode zone. Jagen in het bos was gewoon heel erg leuk. Maar katten najagen ging dieper. Dat MOEST!
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik vind het gebruik van een stroomband prima maar alleen om de hond uit levensbedreigende situaties te houden. Zoals dat achter reeën aanhetzen richting snelweg. Dan kom je met je penssnoepje niet ver.
En denk erom dat een hond een best geheugen heeft. De volgende keer dat hij die reeën ziet weet hij gerust dat die hem fors lieten schrikken en daar heeft ie niet nog eens trek in. Dus vaak is één of twee keer gebruiken genoeg om hem van gedachten te laten veranderen.
Gebruik van de stroomband om er een betere ‘ZIT!’ in te krijgen vind ik idioot.

Honden reageren trouwens op de stroomband met SCHRIK en niet met PIJN. Of je moet dat ding op standje bak en braad hebben staan.
Iedereen die weleens tegen het schrikdraad aan heeft gestaan weet wat ik bedoel😎 Je verschiet je de tyfus. Maar pijn doet het niet.
Gudrun
Posts in topic: 8
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Tja, blijkbaar kan het gezien het verhaal.
Maar ik "geloof" het niet bij Kika.

Ze reageerde totaal niet op aanraken, geuren, aan haren trekken, iets bewegen voor haar, bal gooien, fluiten, disks tegen haar gooien,...
Maar aangezien ik 0 ervaring heb met jachthonden kan ik niet vergelijken.

Misschien heb ik ongelijk. Dat kan.
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Hmz. Er schoot mij het woord teletubbie te binnen dus of bovenstaand helemaal juist is waag ik te betwijfelen alleen stond dat op hf meen ik.
Crutz
Posts in topic: 6

Bericht door Crutz »

Tara schreef: 25 jul 2022, 11:46 Ik heb de band nooit gebruikt voor training, als in: het aanleren van iets, daar zijn echt betere en ook veel leukere manieren voor. Maar om echt iets af te leren, of in ieder geval te laten landen dat er nooit buiten de door mij gestelde kaders van veiligheid mag worden gegaan, zeker als dat in potentie levensbedreigend voor hond of omgeving kan zijn vind ik het een adequaat, en mits correct gebruikt geen dieronvriendelijk middel. Sommige dingen zijn gewoon niet onderhandelbaar en dat móet duidelijk zijn. En blijven.

dat inderdaad en ja, ik heb het wel ingezet voor trainingsonderdelen, maar dat doe ik niet meer, want zelfs waar het voor ingezet werd (terugroepen) leer ik het nu heel anders en veel leuker (en in die setting betrouwbaarder)

maar dus wel voor nood, zoals bv pas in de USA met aanwezige ratelslangen in het losloopgebied
ranetje

Bericht door ranetje »

BieneMaya schreef: 25 jul 2022, 11:56
Hmz. Er schoot mij het woord teletubbie te binnen dus of bovenstaand helemaal juist is waag ik te betwijfelen alleen stond dat op hf meen ik.
Wat je bedoelt met teletubbie snap ik niet.

Als je de uitleg van o.a.Tara leest hierboven ben je het daar dan ook niet mee eens?
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Tara schreef: 25 jul 2022, 11:46 Ik heb de band nooit gebruikt voor training, als in: het aanleren van iets, daar zijn echt betere en ook veel leukere manieren voor. Maar om echt iets af te leren, of in ieder geval te laten landen dat er nooit buiten de door mij gestelde kaders van veiligheid mag worden gegaan, zeker als dat in potentie levensbedreigend voor hond of omgeving kan zijn vind ik het een adequaat, en mits correct gebruikt geen dieronvriendelijk middel. Sommige dingen zijn gewoon niet onderhandelbaar en dat móet duidelijk zijn. En blijven.
Ik zou het ook niet voor training gebruiken, dan vind ik het gevoelsmatig een beetje een zwaktebod.
In de jachtpraktijk kan het de bescherming van mens en hond betekenen tegen grote narigheden.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

@Tara vat het voor mij prima samen. Voor het aanleren van kunstjes gebruik ik de band ook niet. Het gebruik is puur voor hun eigen veiligheid. Ik ben als de dood dat ze in hun drift een keer een drukke weg oprennen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

ranetje schreef: 25 jul 2022, 12:17

Als je de uitleg van o.a.Tara leest hierboven ben je het daar dan ook niet mee eens?
Jij quoote domor.

Met Tara ben ik het wel eens.
Alfilillo
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Nanna schreef: 25 jul 2022, 11:18
Iedereen die weleens tegen het schrikdraad aan heeft gestaan weet wat ik bedoel😎 Je verschiet je de tyfus. Maar pijn doet het niet.
God ja, wij deden dat vroeger. Mat een groepje elkaars hand vast houden en de eerste van de tijd hield dan een grasspriet tegen de stroomdraad. Dan ging die schok van hand tot hand :schrik:
Laatst gewijzigd door Alfilillo op 25 jul 2022, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

BieneMaya schreef: 25 jul 2022, 12:22
ranetje schreef: 25 jul 2022, 12:17

Jij quoote domor.

Met Tara ben ik het wel eens.
Ja ik quote Domor. :19:
Wat is er met die teletubbies?
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Als ik het me goed herinner een ijzerdraadje aan een halsband zodat als ze onder een grens(stroom)draad doorlopen ze een optater krijgen. Moet je ff op hf zoeken voor meer details.
Kells
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

BieneMaya schreef: 25 jul 2022, 12:38 Als ik het me goed herinner een ijzerdraadje aan een halsband zodat als ze onder een grens(stroom)draad doorlopen ze een optater krijgen. Moet je ff op hf zoeken voor meer details.
Zoiets was het, dat kan ik mij ook nog herinneren.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Kells schreef: 25 jul 2022, 12:49
BieneMaya schreef: 25 jul 2022, 12:38 Als ik het me goed herinner een ijzerdraadje aan een halsband zodat als ze onder een grens(stroom)draad doorlopen ze een optater krijgen. Moet je ff op hf zoeken voor meer details.
Zoiets was het, dat kan ik mij ook nog herinneren.
Dat is me bijgebleven omdat ik het zo,n shocker (no pun intended haha) vond omdat het zo,n klein hondje van een relatief makkelijk ras was.
ranetje

Bericht door ranetje »

Bedoel je misschien een draadloze hondenomheining?

Wat heeft dat te maken met mijn reactie op Domor? :scratch:
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Omdat ze het hele correctie op afstand gebeuren dus niet goed had gedaan.
mijke
Posts in topic: 1

Bericht door mijke »

BieneMaya schreef: 25 jul 2022, 13:01 Omdat ze het hele correctie op afstand gebeuren dus niet goed had gedaan.
Ik heb dit denk ik gemist op hf dus ik mis wat context. Kun je het wat uitgebreider uitleggen?

Voor mij geldt dat ik niet denk dat ik zelf ooit een TT zal gebruiken. Maar ik kan me wel voorstellen dat het in sommige uitzonderlijke situaties een goede oplossing kan zijn als andere dingen niet werken. Het vult een gat dat op geen enkele andere manier te bereiken is, namelijk het hond fysiek corrigeren als hij op grote afstand onbereikbaar is. In het aangehaalde onderzoek staat dat dat een TT geen meerwaarde heeft bij het aanleren van een betrouwbare recall, en in het algemeen geloof ik dat direct. Maar in gevallen zoals hier genoemde voorbeelden, geloof ik toch niet dat puur positief trainen altijd voldoende is. Of überhaupt veilig kan, want er is toch altijd een fase dat je ze losser moet laten vóórdat ze het echt kunnen, anders kun je niet leren. In die gevallen lijkt een TT me toch nuttig. Niet om aan te geven welk gedrag je wel wilt, want dat moet sowieso al duidelijk zijn. Maar wel om aan te geven welk gedrag écht absoluut onaanvaardbaar is.
Plaats reactie