Correctie eigen honden onderling

blondie
Posts in topic: 4

Correctie eigen honden onderling

Bericht door blondie »

Gisteren ontstond er een kort meningsverschil nadat iedereen was uitgegeten en ze elkaars bakken (zoals eigenlijk vrij rap door alle honden werd geaccepteerd en gedaan wordt) nog even een voor een af gingen. Alle bakken staan op ruime afstand van elkaar.
Bij de bak van Chara, werd Glory bezitterig. Chara stond daar ook nog, en Glory vond dat Aki er niet bij mocht.

Nu viel me wederom wat op en vraag me vaker af of dit nou typisch is voor veel honden.

Na redelijk heftig overkomende reactie vanuit Aki op een van de dames. Hij grauwt terug n.a.v. dit keer stevig grommen van de jongste (nu bijna een jaar oud) en bij niet indimmen zoals gisteren wordt hij feller, en werpt om of dwingt in ieder geval de ander op de rug en hangt er kort boven.
Bij een gil hetzij van ons (Hé!) maar uiteraard ook van een hond die gilde van schrik, stopt hij en is het klaar.

Paar minuten later (en in begin met conflicten met Chara deed hij dat dus ook) gaat hij rustig met een lage houding weer naar de bewuste hond toe die dan al weg is gegaan en nog wel onder de indruk lijkt van zijn uitval, en likt dan de bek en een oor en gaat dan weer rustig liggen.

Hoe is dit te vertalen? Soort van Sorry zeggen of zo?

------
Voor de volledigheid/complete plaatje het is zeker niet zo dat Aki en de dames onderling hier continue in de clinch liggen.

Vorige week was Aki onder narcose geweest en nog niet helemaal terug normaal.
Toen viel mij dus op dat die jongste hem de toegang tot de bak van Chara weigerde, met een niet mis te verstane houding.
Hij accepteerde dat en liep weg, kop afgewend.
Dat heb ik laten gaan, maar toen ze hem even later weer de pas af sneed gewoon omdat hij naar zijn plek bij de deur wilde lopen heb ik haar wel even terecht gewezen, puur omdat ze voor mijn gevoel wat te veel noten op de zang kreeg in combi dat Aki dus niet lekker was.

* Ik verwonder me dus over dat na een pittige correctie, dat vind ik namelijk zelf van het op de grond pinnnen en erboven hangen, hij na een aantal minuten zelf weer rustig contact maakt met de hond in kwestie en kalmerende signalen dan afgeeft.
* Voor de goede orde, dit is geen structureel gedrag vanuit Aki naar de dames. Het drietal gaat eigenlijk wel goed samen en we hebben nu een camera en dan zien we dan weer dat Glory aan het spelen is met Chara, dan weer ligt ze naast Aki op de grond etc.
* Glory heeft wel wat noten op de zang, en is klein maar veel hond ook en vrij puur in haar gedrag. Bij Chara kan ze veel flikken, poten bijten, hakken en oren trekken, dingen uit de bek jatten :roll: en bij Chara komt ze met veel weg, maar als die het zat is legt die simpelweg een poot op die kleine en blijft gewoon met haar hele lichaam op haar liggen :LOL: dat is haar manier van corrigeren, vele mate rustiger en gemoedelijker :mann:
Diana
Posts in topic: 6
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Correctie eigen honden onderling

Bericht door Diana »

Mila doet dat ook altijd nadat zij een andere hond heeft gecorrigeerd. Ze likt niet aan de bek of oortjes, maar gaat altijd na een correctie even op een vriendelijke manier (met een vriendelijke, ontspannen kwispel, geen lage houding) naar de andere hond toe om even te neuzen. Niet eens na een paar minuten, eerder na seconde of tien.
Ik interpreteer het niet als een sorry, maar meer als: we maken het weer goed, nu zijn we weer vriendjes, no hard feelings. Die zijn er dan ook echt niet meer, er is nooit naderhand nog spanning.

Amy en Arlo corrigeren eigenlijk alleen Fayah, maar hebben net als Chara een heel andere manier van corrigeren, die schieten niet zo uit hun slof, dat gaat veel beheerster en minder intens. Maar ook bij hen zie ik dat het contact vrijwel direct na een correctie en bij een gepaste reactie van Fayah weer heel vriendschappelijk verdergaat. Het is nooit zo dat ze na een correctie van elkaar weglopen en er dan geen interactie meer is voor een tijdje, er wordt meteen daarna juist weer vriendelijk contact gemaakt.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ik had net jouw reactie in het topic De Correctie ook zitten lezen inderdaad, en daar viel me ook op dat je de reactie van Mila beschreef zoals ik die ervaar van Aki, dus fijn dat je hier ook zo op reageert.

En inderdaad, er is ook hier verder geen spanning meer te merken. Wel dat ook Chara even onder de indruk lijkt te zijn ook al is de correctie niet aan haar gericht.
En buiten schromen ze dan weer niet om wat jolig op elkaar te reageren, of Glory die via Aki even contact wil maken met mij.. kan ze er beter bij als ze over zijn rug hangt, dat accepteerd hij dan weer wel :F:
Dagmar
Posts in topic: 1

Bericht door Dagmar »

blondie schreef: 03 aug 2022, 10:08 Bij een gil hetzij van ons (Hé!) maar uiteraard ook van een hond die gilde van schrik, stopt hij en is het klaar.
Ik zou me daar helemaal niet mee bemoeien. Hij doet het toch perfect?
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

blondie schreef: 03 aug 2022, 10:33 Ik had net jouw reactie in het topic De Correctie ook zitten lezen inderdaad, en daar viel me ook op dat je de reactie van Mila beschreef zoals ik die ervaar van Aki, dus fijn dat je hier ook zo op reageert.

En inderdaad, er is ook hier verder geen spanning meer te merken. Wel dat ook Chara even onder de indruk lijkt te zijn ook al is de correctie niet aan haar gericht.
En buiten schromen ze dan weer niet om wat jolig op elkaar te reageren, of Glory die via Aki even contact wil maken met mij.. kan ze er beter bij als ze over zijn rug hangt, dat accepteerd hij dan weer wel :F:
Dat is hier ook zo in het geval van Amy. Elke vorm van onenigheid of spanning, ook al duurt het maar een seconde en is zij er zelf totaal niet bij betrokken, vindt zij heel verontrustend en daar wordt ze acuut heel ongemakkelijk van. Amy is eigenlijk ook nooit ergens bij betrokken, ze kiest nooit voor de confrontatie en altijd voor sussen en pleasen. Alleen Fayah corrigeert ze dus wel eens, maar verder dan een gromblaf gaat dat ook niet.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Mijn honden corrigeren elkaar nooit. En als er al wat voorvalt als bv Guus op Bas gaat staan op de bank snauwt Bas en is het klaar. Ze zijn wel een keer of 3 gaan vechten in al die jaren. Altijd om een peer in de tuin. En nooit omdat ze die willen stelen van elkaar maar omdat ze er per ongeluk te dicht langs lopen. Guus dan. Dan vliegt Bas uit en dat begrijpt hij dan niet dus krijst hij terug. Dan staan ze keihard tegen elkaar te krijsen en een beetje met de bekken tegen elkaar te rammen. Stelt niks voor dus ik laat ze gewoon.
Diana

Bericht door Diana »

Marc schreef: 03 aug 2022, 11:49 Mijn honden corrigeren elkaar nooit. En als er al wat voorvalt als bv Guus op Bas gaat staan op de bank snauwt Bas en is het klaar. Ze zijn wel een keer of 3 gaan vechten in al die jaren. Altijd om een peer in de tuin. En nooit omdat ze die willen stelen van elkaar maar omdat ze er per ongeluk te dicht langs lopen. Guus dan. Dan vliegt Bas uit en dat begrijpt hij dan niet dus krijst hij terug. Dan staan ze keihard tegen elkaar te krijsen en een beetje met de bekken tegen elkaar te rammen. Stelt niks voor dus ik laat ze gewoon.
Ik zie een snauw ook als een correctie. In het geval van Mila is een correctie ook bijna altijd een snauw, meestal voorafgegaan door een strenge blik (die in de meeste gevallen afdoende is). Ze wordt nooit fysiek. Vind jij een snauw geen correctie?
Afbeelding
Alfilillo
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Alfil deed dat voorheen met Lily (lang geleden), maar ik wil het niet meer hebben. Hij breidde dag gedrag namelijk uit (naar zoon) en bouwde veel spanning op.
Als er gecorrigeerd moet worden, doe ik dat dus.

Ik begrijp dat jullie situatie anders is. Bovendien blijkt het Glory te zijn die de boel probeert te regelen.
Afbeelding
Pemba
Honden: 1
Welke: Tibetaanse terriër

Bericht door Pemba »

Hier klapte Misty vroeger wel eens op Senghe om het direct daarna goed te gaan maken met langs zijn bek/wang te likken.
Ik vond het altijd wel een beetje sorry zeggen want meestal was er nauwelijks een aanleiding om zo lelijk te doen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Diana schreef: 03 aug 2022, 11:59
Marc schreef: 03 aug 2022, 11:49 Mijn honden corrigeren elkaar nooit. En als er al wat voorvalt als bv Guus op Bas gaat staan op de bank snauwt Bas en is het klaar. Ze zijn wel een keer of 3 gaan vechten in al die jaren. Altijd om een peer in de tuin. En nooit omdat ze die willen stelen van elkaar maar omdat ze er per ongeluk te dicht langs lopen. Guus dan. Dan vliegt Bas uit en dat begrijpt hij dan niet dus krijst hij terug. Dan staan ze keihard tegen elkaar te krijsen en een beetje met de bekken tegen elkaar te rammen. Stelt niks voor dus ik laat ze gewoon.
Ik zie een snauw ook als een correctie. In het geval van Mila is een correctie ook bijna altijd een snauw, meestal voorafgegaan door een strenge blik (die in de meeste gevallen afdoende is). Ze wordt nooit fysiek. Vind jij een snauw geen correctie?
Nee meer een waarschuwing. Maar ik heb sowieso een verkeerd beeld van correcties. Ik zie een snauw van Bas meer als een grens aangeven. Als ze hem echt hapt en tegen hem aan springt zie ik dat wel als correctie.
Marc

Bericht door Marc »

Bas corrigeert hem overigens op de bank ook niet meer met een snauw. Als ik het dan een correctie moet noemen. Ze kan het nu hebben als hij over haar heen stapt.
Diana

Bericht door Diana »

Marc schreef: 03 aug 2022, 14:38
Diana schreef: 03 aug 2022, 11:59
Nee meer een waarschuwing. Maar ik heb sowieso een verkeerd beeld van correcties. Ik zie een snauw van Bas meer als een grens aangeven. Als ze hem echt hapt en tegen hem aan springt zie ik dat wel als correctie.
Hoe noem je dit dan bijvoorbeeld (even doorspoelen tot 0.40 sec.)? Vind je dit een snauw? En vind je het een correctie?

Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 2
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Volgens mij is dat beklikken een manier om spanning weg te nemen.
Ik heb geleerd dat je dat zelf bijvoorbeeld bij de dierenarts kan doen. Als je hond op de tafel staat, langs de bek aaien zodat hij wat ontspant.
Ik vermoed dat 'goed maken' iets te veel vermenselijken is. Ik denk dat er op dat moment zelf de jongste nog gespannen is en dat Aki die spanning op deze manier probeert op te heffen.

Ik ben het met Dagmar eens dat Aki niet gecorrigeerd hoeft te worden voor zijn correctie. Hij loste het immers goed op.
Ik zou wel proberen te voorkomen dat hij volgende keer hoeft te corrigeren, door zelf vroegtijdig op te treden (door Glory uit die situatie te halen en een opdracht te geven).

@ Diana. Ik zou dat gedrag (de snauw) van Mila zien als een heel milde correctie.
Marc

Bericht door Marc »

@Diana Ik zie het als een waarschuwing. Ik heb wel een filmpje waarin Cleo Eva wel echt corrigeert zonder haar pijn te doen. Ik zoek dat even op. Je ziet dat ze doorpakt na verschillende waarschuwingen dat Eva moet dimmen. Daarna maakt ze het ook weer meteen goed. Eva negeert hier Cleo die zegt zachtjes en rustiger. Eva was een zeer energieke drukke pup. Je ziet ook dat de correctie echt indruk maakt.

Eerst legt ze er een poot op. Domineert een aantal keren om haar rustig te krijgen en keert haar lichaam om om Eva te dimmen. Niks helpt dus dan corrigeert ze echt. Zet nog na om het respect echt te krijgen en dan meteen op de rug en weer dikke vriendinnen.

Ik blijf Cleo trouwens het grootste sociaal wonder en de mooiste hond ooit vinden 🥰

blondie

Bericht door blondie »

Oh, dat filmpje van Marc. Dat is Chara en Glory.
Glory doet dit bij Aki domweg niet omdat ze weet dat hij iets eerder een grens daarin aangeeft.

Snap nu ook wat je bedoelt met grens aangeven of een correctie. Ik zie dit bij Chara en Glory dus weer niet als echte correctie omdat ik het dan meer een grens aan zie geven als er te hardhandig door de jongste wordt gespeeld, maar dat het spel (hetzij door uitnodiging van de ander hetzij dat de ander toch weer door komt gaan)
Bij een correctie of terechtwijzing zag ik gisteren en ook in verleden met Finn en Bluf dat het echt niet in spelmoment gebeurde en dat beide honden toch even van elkaar af gingen na een wat heftigere terechtwijzing.

Bij filmpje van Diana merk ik dan weer dat ook zij Mila aangeeft dat de pup het vast wel doorheeft en dat nogmaals bekrachtiging of blijven hangen in de situatie niet nodig is. Dat is waar mijn "Hé" bij de actie van Aki op Glory eigenlijk ook vandaan kwam.
Punt duidelijk, dan klaar.
Diana

Bericht door Diana »

Marc schreef: 03 aug 2022, 15:15 @Diana Ik zie het als een waarschuwing.
Oké, dan zien wij dat anders :mrgreen: Puur naar de definitie beschouwd (een correctie is iets wat je toevoegt of wegneemt waardoor gedrag stopt of afneemt) is dit in mijn ogen wel een correctie. Fayah heeft echt nooit meer in Mila's staart gebeten, of waar dan ook in Mila :engel:
Marc schreef: 03 aug 2022, 15:15 Ik heb wel een filmpje waarin Cleo Eva wel echt corrigeert zonder haar pijn te doen. Ik zoek dat even op. Je ziet dat ze doorpakt na verschillende waarschuwingen dat Eva moet dimmen. Daarna maakt ze het ook weer meteen goed. Eva negeert hier Cleo die zegt zachtjes en rustiger. Eva was een zeer energieke drukke pup. Je ziet ook dat de correctie echt indruk maakt.

Eerst legt ze er een poot op. Domineert een aantal keren om haar rustig te krijgen en keert haar lichaam om om Eva te dimmen. Niks helpt dus dan corrigeert ze echt. Zet nog na om het respect echt te krijgen en dan meteen op de rug en weer dikke vriendinnen.

Ik blijf Cleo trouwens het grootste sociaal wonder en de mooiste hond ooit vinden 🥰

Ik zie in de correctie zelf eigenlijk niet zo ontzettend veel verschil met de correctie van Mila, alleen was de aanloop veel langer en anders, omdat daarin al milder gewaarschuwd werd. Zowel Mila als Cleo hebben opgetrokken lippen, een voorwaartse houding/beweging met de oren naar voren en maken een gromgeluid, zonder dat ze verder de andere hond echt aanraken of zo.
Afbeelding
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Ik zou het kort vertalen als: sorry, dit pik ik echt niet, doe dat nooit meer, meer ik houd nog wel van je hoor".

Gebeurt hier nu en dan ook wel op die manier en dat lost zich vanzelf wel op.
Meetal met minder waarschuwen en geduld dan in filmpje van Marc.

In geval van Kika gaat het verder omdat die te weinig zelfcontrole heeft, dan grijp ik in. In geval van (naar) Sherlock was het niet fair en "om niks" dan grijp ik ook in.

Maar de rest? Ze doen maar, komt goed. Al zijn Poppy en de shelties meestal eerder conflict vermijdend, afwenden, even ergens snuffelen, niet ingaan op, maar wel tegelijk op een zekere manier stil overwicht houden en niet opzij gaan. Werkt bij zowat alle honden. Ontwapenend. "maak je niet druk, ik doe niks, nergens voor nodig".
Marc

Bericht door Marc »

Diana schreef: 03 aug 2022, 15:45
Oké, dan zien wij dat anders :mrgreen: Puur naar de definitie beschouwd (een correctie is iets wat je toevoegt of wegneemt waardoor gedrag stopt of afneemt) is dit in mijn ogen wel een correctie. Fayah heeft echt nooit meer in Mila's staart gebeten, of waar dan ook in Mila :engel:
Marc schreef: 03 aug 2022, 15:15 Ik heb wel een filmpje waarin Cleo Eva wel echt corrigeert zonder haar pijn te doen. Ik zoek dat even op. Je ziet dat ze doorpakt na verschillende waarschuwingen dat Eva moet dimmen. Daarna maakt ze het ook weer meteen goed. Eva negeert hier Cleo die zegt zachtjes en rustiger. Eva was een zeer energieke drukke pup. Je ziet ook dat de correctie echt indruk maakt.

Ik zie in de correctie zelf eigenlijk niet zo ontzettend veel verschil met de correctie van Mila, alleen was de aanloop veel langer en anders, omdat daarin al milder gewaarschuwd werd. Zowel Mila als Cleo hebben opgetrokken lippen, een voorwaartse houding/beweging met de oren naar voren en maken een gromgeluid, zonder dat ze verder de andere hond echt aanraken of zo.
Misschien is dat ook wel zo maar ik ben altijd eigenwijs en vind de definitie van correctie soms raar. Immers is dan bv je hond tegenhouden aan de riem een constante correctie? Je verhinderd je hond weg te lopen. Ik vond het verschil tussen Mila en Cleo dat Cleo Eva liet gillen en daarna doorpakte. Dus echt fysiek het gedrag stopte. Mila gaf een waarschuwing waar onmiddellijk gehoor aan werd gegeven waardoor ze ook niet hoefde doorpakken. Maar je hebt kwa definitie vast en zeker helemaal gelijk. Ik zie Mila als een uh uh! En Cleo als een nu heb ik er genoeg van en als je nog even zo doorgaat zwaait er echt wat ..... Dus meer definitief. Eva gilt ook.

Maar nogmaals. Het is een persoonlijke visie. Ik zeg daarom ook altijd dat ik mijn honden niet corrigeer. Maar volgens de definitie doe ik dat de hele dag door. Ik verhinder zo vaak gedrag en til ze van de bank en meer. Dat zijn allemaal correcties volgens de definitie. Ik blokkeer ze ook door ze rechts te laten passeren bij honden en mezelf ertussen te plaatsen.
Sirene

Bericht door Sirene »

Marc schreef: 03 aug 2022, 16:37

Maar nogmaals. Het is een persoonlijke visie. Ik zeg daarom ook altijd dat ik mijn honden niet corrigeer. Maar volgens de definitie doe ik dat de hele dag door. Ik verhinder zo vaak gedrag en til ze van de bank en meer. Dat zijn allemaal correcties volgens de definitie. Ik blokkeer ze ook door ze rechts te laten passeren bij honden en mezelf ertussen te plaatsen.
Dat wat jij doet noem ik managen of voorkomen. Geen correctie. Een correctie is een handeling bedoelt om gedrag te stoppen of af te laten nemen, nu en in de toekomst. Als gedrag niet afneemt (omdat het niet als correctie ervaren wordt of omdat het gedrag zelf te belonend is bv) is het dus eigenlijk geen correctie (volgens de definitie). Van jezelf tussen honden plaatsen leren de honden niks (of je moet er nog van alles bij gaan doen, commando's en koekjes ofzo) je voorkomt een vervelende situatie. Dat noem ik iig geen correctie.
mijke

Bericht door mijke »

CatnDog schreef: 03 aug 2022, 14:56 Ik vermoed dat 'goed maken' iets te veel vermenselijken is. Ik denk dat er op dat moment zelf de jongste nog gespannen is en dat Aki die spanning op deze manier probeert op te heffen.
Misschien is 'goed maken' een vermenselijking, maar ik zie dit zeker wel als sociaal gedrag is dat bedoeld is om de onderlinge verhouding goed te houden, of weer te krijgen, nadat er onderling wat spanning is geweest. Dus in die zin vind ik goedmaken als omschrijving toch wel aardig in de buurt komen.
Marc

Bericht door Marc »

Sirene schreef: 03 aug 2022, 18:01

Dat wat jij doet noem ik managen of voorkomen. Geen correctie. Een correctie is een handeling bedoelt om gedrag te stoppen of af te laten nemen, nu en in de toekomst. Als gedrag niet afneemt (omdat het niet als correctie ervaren wordt of omdat het gedrag zelf te belonend is bv) is het dus eigenlijk geen correctie (volgens de definitie). Van jezelf tussen honden plaatsen leren de honden niks (of je moet er nog van alles bij gaan doen, commando's en koekjes ofzo) je voorkomt een vervelende situatie. Dat noem ik iig geen correctie.
Ja ik dus ook. Ik geef nooit een maatregel waardoor ze het later niet meer durven ofzo. Dus ik zeg altijd ik corrigeer niet ik stuur ze bij. Ik zeg ook dingen als hallo, doe eens niet zo onbeschoft en daar luisteren ze dan ook echt naar. Nooit op straffe van maar altijd vrijwillig. Lijkt wel alsof mijn honden graag meewerken en alleen willen weten wat ik van ze wil.

Als Guus zich totaal misdraagt in de bebouwde kom omdat hij domweg geen stoepen, passanten en meer kent dan noem ik hem hooguit idioot maar ik prijs hem wel als hij iets goed doet. En daarna doet hij steeds meer goed.

Dus ik blijf ook echt beweren dat ik niet corrigeer al zeg ik echt wel nee nee! Maar nooit staan er consequenties op dus het is puur managen of sturen in mijn ogen.

Hoe ga je een hondje van 14 jaar en 5 kilo überhaupt corrigeren anders dan een nee met je stem? Als dat dan een correctie is?
Marc

Bericht door Marc »

Sirene schreef: 03 aug 2022, 18:01

Ik plaats mezelf ook tussen de honden en passerende honden om ze te beschermen. Merk dat veel grote honden dan toch meer onder de indruk zijn dan wanneer ze direct toegang tot mijn honden krijgen. Ik hoef dat passeren en snuffelen niet voor ze en ze reageren vaak op drukke opgewonden honden met een snauw samen. Ik bescherm ze zo tegen de situatie inderdaad. Daarom vallen ze ook nooit meer uit bij mij.
Mellow

Bericht door Mellow »

Semmy krijgt hier wel eens op zijn lazer van Puck.
Want Sem is vreemd, doet raar, snapt niet alles en reageert niet zoals het hoort.
Dus als Puck en Nikki met een flostouw zitten te spelen dan gaat Sem als een of andere malloot rondjes er om heen rennen, soms al blaffende.
Wordt het spelen intenser, dat Puck en Nikki dus ook samen sjorren, dan gaat Sem in de hielen happen.
Nikki corrigeert eigenlijk nooit, of Sem moet al een velletje te pakken hebben, dan krijgt hij een snauw.
Zoals Mila doet
Puck is meer zoals Cleo, een waarschuwing hier en daar en bij niet ophouden pakt hij even flink door, met een best kabaal.
Nadeel is dat Sem niet alle waarschuwingen binnen krijgt en hij dus de grotere correctie niet snapt.
Hij grauwt en snept dan terug maar Puck zet door en gaat over hem heen staan tot Sem stopt en blijft liggen.
Dan loopt hij weg.
Ze maken het nooit 'goed' onderling.
Puck wil Sem sws al niet té dicht bij hem hebben liggen.
Dat mag Sem bij Daisy of Nikki doen🥰
Ik vertrouw Puck volledig en weet dat hij op tijd stopt mocht Sem ook niet stoppen.
Als Sem blokkeert dan blijft hij in de verdediging.
Puck stopt dan zelf en geeft een neutrale/kalmerende vibe af waardoor Sem rustig wordt en stopt.
Sem schud zich dan even uit en gaat een plekje zoeken om te slapen.
CatnDog
Posts in topic: 2
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

mijke schreef: 03 aug 2022, 18:36
CatnDog schreef: 03 aug 2022, 14:56 Ik vermoed dat 'goed maken' iets te veel vermenselijken is. Ik denk dat er op dat moment zelf de jongste nog gespannen is en dat Aki die spanning op deze manier probeert op te heffen.
Misschien is 'goed maken' een vermenselijking, maar ik zie dit zeker wel als sociaal gedrag is dat bedoeld is om de onderlinge verhouding goed te houden, of weer te krijgen, nadat er onderling wat spanning is geweest. Dus in die zin vind ik goedmaken als omschrijving toch wel aardig in de buurt komen.
Ja, dat ben ik met je eens hoor. Het zit er heel dicht tegen aan.
Diana

Bericht door Diana »

Diana schreef: 03 aug 2022, 15:45

Misschien is dat ook wel zo maar ik ben altijd eigenwijs en vind de definitie van correctie soms raar. Immers is dan bv je hond tegenhouden aan de riem een constante correctie? Je verhinderd je hond weg te lopen. Ik vond het verschil tussen Mila en Cleo dat Cleo Eva liet gillen en daarna doorpakte. Dus echt fysiek het gedrag stopte. Mila gaf een waarschuwing waar onmiddellijk gehoor aan werd gegeven waardoor ze ook niet hoefde doorpakken. Maar je hebt kwa definitie vast en zeker helemaal gelijk. Ik zie Mila als een uh uh! En Cleo als een nu heb ik er genoeg van en als je nog even zo doorgaat zwaait er echt wat ..... Dus meer definitief. Eva gilt ook.

Ik snap wat jij bedoelt, maar ik interpreteer zoiets zelf wel als een correctie. Fayah gilde niet, maar was wel duidelijk onder de indruk en draaide zich op haar zij. Je kunt het inderdaad ook zien als waarschuwing en dan wordt die blijkbaar zo serieus genomen dat Mila nooit door hoeft te pakken, want verder dan dit gaat zij niet als zij corrigeert en ik heb nog nooit meegemaakt dat een hond na een dergelijke reactie zoiets nog eens in z'n hoofd haalde. Ik zie de waarschuwingen bij haar als een strenge blik, wat verstarren en heel soms lippen optrekken (als het echt menens wordt), die er in dit filmpje uiteraard niet waren omdat de situatie daar niet naar was.
Marc schreef: 03 aug 2022, 15:15 Dus ik blijf ook echt beweren dat ik niet corrigeer al zeg ik echt wel nee nee! Maar nooit staan er consequenties op dus het is puur managen of sturen in mijn ogen.
Jouw 'nee' naar jouw honden toe is dan dus ook een waarschuwing (waarschijnlijk op een mildere manier gepresenteerd dan Mila's waarschuwing :engel: ). Ik noem zelf mijn 'nee' wel een correctie, wederom omdat deze het gedrag doet stoppen of afnemen, terwijl daar ook nooit een verdere consequentie op heeft hoeven staan (behalve snoep onthouden in de aanleerfase).
Afbeelding
Plaats reactie