Overprikkeld

blondie
Posts in topic: 7

Overprikkeld

Bericht door blondie »

Regelmatig zie ik bij mensen met pups, honden uit buitenland de term "overprikkeld" gebruikt worden. Niet hier (enkele topics waar het soms licht aangetikt wordt, maar niet zoals ik op FB of op een ander forum het soms lees).

Nu kan ik als ik het op mezelf betrek me wel voorstellen wat teveel prikkels als je er niet tegen kunt of geen raad mee weet met je kunnen doen. Door de jaren heen ben ik gaan beseffen dat ik domweg blijkbaar ook erg gevoelig ben, met name voor bepaalde geluiden, of stemmingen van anderen etc..
Het is niet continue aanwezig, en soms kan ik prima dingen negeren, maar soms dus ook niet en dan blijft het te veel aanwezig en in mijn systeem en omdat het zeker niet altijd eerlijk is dat ik geïrriteerd zou raken, moet ik dat zelf oplossen.

Maar bij honden de laatste tijd, heb ik het gevoel dat veel mensen alles onder "overprikkeld" scharen, en dus maar dingen ontwijken of nu ergens een topic een jonge hond die om het minste geringste gericht bazen bijt en ook omstanders en ook niet schroomt om kleinere honden uiterst vervelend te bejegenen.

En los of die hond nu wel of niet goed in de kop is, maar overprikkeling.. dat kan maar je moet als eigenaar toch wel ergens een grens gaan trekken lijkt me, en wil je normaal met een hond leven dan moeten ze toch op een bepaald moment wel bereikbaar zijn of ga je door met conflict vermijdend gedrag, wegsluiten, prikkelarme omgeving of tijdstippen zoeken om een hond uit te laten?

Hoe zien jullie dat, overprikkeling want dat het er is en bij honden ook een issue kan zijn dat geloof ik wel. Maar de manier waarop door veel mensen gezegd wordt om dan maar zo min mogelijk te doen, of te kalmeren ipv corrigeren als zo'n dier in je arm hangt of nog erger her en der hapt en niet stopt of te stoppen is, dat gaat mij persoonlijk iets te ver.
Loraine
Posts in topic: 8
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Overprikkeld

Bericht door Loraine »

Hier een hond die vlot over- en onderprikkeld is, zit een vrij fijne balans in.
Voor haar helpt het om om de dag wat 'groots' te doen (lees: alles meer dan normale uitlaatrondes en in&om huis rommelen) zodat ze de dag ertussenin even kan bijkomen en alles verwerken.
Na een weekend mee naar mijn moeder heeft ze vaak 2 dagen nodig maar daar lopen 3 andere honden, geregeld nog 3-4 kinderen (±2-13 jaar) erbij, andere omgeving, meestal heen en terug met het ov (herrie, drukte) etc.

Nu ze meer in balans raakt in haar koppie kan ze veel meer aan maar voorheen was een rondje Intratuin op een rustig tijdstip al zoveel voor haar dat ze daarna 2 dagen vnl rust nodig had.

Wat ik aan haar zie als het emmertje vol zit is dat ze ontzettend gaat hyperen, overal op aanslaat, haar rust niet meer zelf pakt en ook veel moeite ermee heeft als ik haar ertoe 'dwing' (op haar plaats sturen), ze heeft een korter lontje en lijkt een beetje te vergeten wat de regels zijn (past niet meer in haar koppie zegmaar).
Als ze zo overprikkeld is leg ik haar in haar bench met wat te kluiven en haar favoriete knuffel en vraag ik zo min mogelijk van haar.
Ik stuur haar bij waar nodig en zo nodig sluit ik haar op in de slaapkamer en zet ik de radio zachtjes aan op mijn tablet.

Bij onderprikkeling helpt het juist om even wat met haar te doen, rondje fietsen, drukker gebied opzoeken met de uitlaatronde, gehoorzaamheidsoefeningen moeilijker maken zodat ze meer moet nadenken etc.
Simpel hindernisje maken in de tuin en haar erover sturen, slalommetje met pionnen, snoepjes verstoppen etc of gewoon simpel wat opdrachtjes geven terwijl je zelf bezig bent werken hierbij prima.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Omega
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Mensen die niet in staat zijn om honden/paarden/weet ik wat op te voeden hebben verzinnen steeds een andere smoes. In de huidige tijd is dat overprikkeling.

Overprikkeling bestaat, dan heb je gewoonweg teveel gedaan met je hond, is niet erg, maar dan moet je het dus even rustig aan doen. Een levend wezen moet blootgesteld worden aan prikkels om weerbaar te worden, je moet het wel met beleid doen. Maar ja dat is niet meer van deze tijd, de wereld moet aangepast worden aan de kneusjes en je moet vooral niet je best doen om die wat vaardigheden bij te brengen.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 12
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Ben ik helemaal met je eens, @blondie - de term 'overprikkeld' lijkt tegenwoordig steeds meer een goed excuus om niet te moeten toegeven dat je aanpak qua opvoeding faalt. Alles op de hond afschuiven is dan veel makkelijker, en omdat dat dan ook weer zielig gevonden wordt voor de hond wordt het allemaal 'overprikkeld' genoemd, dan kan hij er ook niets aan doen.

Daarnet aan een strandje gaan zwemmen met de honden en ze waren uitermate stout. Overprikkeld? Het zal wel, alles wat meer is dan gemiddeld aan prikkels kan daaronder vallen, maar hier geen excuus om overal maar je voeten aan te vegen. Dat wordt even een paar dagen goed de puntjes op de i zetten, prikkels behoren tot het leven en daarmee omgaan ook.
Laatst gewijzigd door Inge O op 12 aug 2022, 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Nanna

Bericht door Nanna »

Overprikkeld wordt ook wel gebruikt als excuus om die hele kutjoekel willynilly in de bench te mikken.
Waar ie dan ‘heerlijk kan slapen’.🙄
En dan zelf uitgebreid de hort op gaan 😎
Dagmar
Posts in topic: 5

Bericht door Dagmar »

Ik ben 1000 x eerder overprikkeld dan m'n honden :mrgreen:

16+ uur per dag in een bench is in voor pups, want ze moeten 20 uur slapen en je mag er vooral geen last van hebben. De eerste nacht al niet.
Dan komen ze eruit, zijn "overprikkeld" en gaan bij de eerste hap naar de kleuter die kooi weer in.

Zo staan ze inderdaad altijd aan wanneer je een keer wat gaat doen :19:
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Nanna schreef: 12 aug 2022, 16:22 Overprikkeld wordt ook wel gebruikt als excuus om die hele kutjoekel willynilly in de bench te mikken.
Waar ie dan ‘heerlijk kan slapen’.🙄
En dan zelf uitgebreid de hort op gaan 😎
Anders raken de baasjes maar gefrustreerd. Even bijtanken. Hoor.

Wat er in godsnaam frustrerend moet zijn aan een pup weet ik niet.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Dagmar schreef: 12 aug 2022, 16:23

Nou dat hangt wel van de pup af. Geef me een haidraif mechelaar en ik lig na een halve dag zelf aan die bank te knagen.
Lothian
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Bij een pup vind ik het wel een ding maar bij een mentaal gezonde volwassen hond moet je in mijn beleving best gek doen om ze overprikkeld te krijgen.

Daarentegen is Dalí wel echt relaxter sinds we erg prikkelarm wonen. Althans, het soort prikkels waar hij stress van krijgt. Maar Dalí is ook niet mentaal gezond :P
Laatst gewijzigd door Lothian op 12 aug 2022, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 10

Bericht door Smoushond »

Overprikkeld is gewoon moe toch ?
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Inge O schreef: 12 aug 2022, 16:21 Ben ik helemaal met je eens, @blondie - de term 'overprikkeld' lijkt tegenwoordig steeds meer een goed excuus om niet te moeten toegeven dat je aanpak qua opvoeding faalt. Alles op de hond afschuiven is dan veel makkelijker, en omdat dat dan ook weer zielig gevonden wordt voor de hond wordt het allemaal 'overprikkeld' genoemd, dan kan hij er ook niets aan doen.

Daarnet aan een strandje gaan zwemmen met de honden en ze waren uitermate stout. Overprikkeld? Het zal wel, alles wat meer is dan gemiddeld aan prikkels kan daaronder vallen, maar hier geen excuus om overal maar je voeten aan te vegen. Dat wordt even een paar dagen goed de puntjes op de i zetten, prikkels behoren tot het leven en daarmee omgaan ook.
Mee eens. 'Overprikkeld' is voor mensen een soort diagnose die hen vrijwaart om verder iets te doen.
Ik vind het enigszins vergelijkbaar met mensen die zeggen 'mijn hond is in het verleden door een hond aangevallen, dus daarom valt hij uit aan de lijn'. Wat dacht je van iets ondernemen, zodat je hond zich weer op z'n gemak kan voelen aan de lijn en jullie allebei weer van een wandeling kunnen genieten.
Inge O

Bericht door Inge O »

Smoushond schreef: 12 aug 2022, 16:33 Overprikkeld is gewoon moe toch ?
Waarom? Volwassen honden zijn niet zomaar op elk uur van de dag moe, maar kunnen wel op elk uur van de dag als overprikkeld bestempeld worden.
De term wordt toch niet alleen voor pups gebruikt?
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Inge O schreef: 12 aug 2022, 16:36
Waarom? Volwassen honden zijn niet zomaar op elk uur van de dag moe, maar kunnen wel op elk uur van de dag als overprikkeld bestempeld worden.
De term wordt toch niet alleen voor pups gebruikt?

Een volwassen hond die gewend is om elke dag een lange wandeling te maken in de buurt en verder in en rond huis leeft kan in mijn ogen niet moe of overprikkeld zijn. Maar een volwassen hond die bijvoorbeeld een dagje mee naar de dierentuin gaat of op de camping staat en daardoor zijn dagelijkse rust momenten mist kan in mijn ogen best overprikkeld of moe zijn en dan misschien wat anders reageren dan normaal
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Niet persé, het hoofd loopt zegmaar over en je kunt er mentaal niets meer bij hebben, geen prikkels meer verwerken zegmaar tot er weer meer ruimte is.
Fysiek kun je gewoon goed zijn, batterij opgeladen of hoe je het ook wil noemen maar door de overprikkeling loopt je batterij wel sneller leeg.
Maar dat is vanuit mijn eigen ervaring bekeken, een ander kan uiteraard wel doodmoe zijn of andere dingen merken bij overprikkeling.

Als ik echt gigantisch overprikkeld ben kan ik niet meer fatsoenlijk lopen, dan moet ik me aan de muren etc vasthouden of kruipen naar de wc, badkamer etc en ik verteer mijn eten niet meer, krijg dikke migraine, hou niets meer binnen en krijg mezelf niet meer op temperatuur als ik teveel afkoel of opwarm.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Smoushond schreef: 12 aug 2022, 16:42 Maar een volwassen hond die bijvoorbeeld een dagje mee naar de dierentuin gaat of op de camping staat en daardoor zijn dagelijkse rust momenten mist kan in mijn ogen best overprikkeld of moe zijn en dan misschien wat anders reageren dan normaal
Ja, dat kan, net zoals ik hoger schreef dat mijn honden er daarnet in hun even niet normale setting niks van bakten.

Maar dan nog is dat voor mij hooguit een vaststelling en never nooit een excuus - behalve in onderstaand geval, en in het geval dat Lothian beschrijft (een mentaal niet stabiele hond).
Zinodo schreef: 12 aug 2022, 16:41 Bij een buitenlandse hond die misschien een jaar of wat in een asiel heeft gezeten en dan in een gezellige thuissituatie terecht komt met in- en uitloop, ja, ik kan me wel voorstellen dat overprikkeling gebeurt, tuurlijk.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Loraine schreef: 12 aug 2022, 16:43
Niet persé, het hoofd loopt zegmaar over en je kunt er mentaal niets meer bij hebben, geen prikkels meer verwerken zegmaar tot er weer meer ruimte is.
Fysiek kun je gewoon goed zijn, batterij opgeladen of hoe je het ook wil noemen maar door de overprikkeling loopt je batterij wel sneller leeg.
Maar dat is vanuit mijn eigen ervaring bekeken, een ander kan uiteraard wel doodmoe zijn of andere dingen merken bij overprikkeling.

Als ik echt gigantisch overprikkeld ben kan ik niet meer fatsoenlijk lopen, dan moet ik me aan de muren etc vasthouden of kruipen naar de wc, badkamer etc en ik verteer mijn eten niet meer, krijg dikke migraine, hou niets meer binnen en krijg mezelf niet meer op temperatuur als ik teveel afkoel of opwarm.
Geestelijk moe bedoelde ik ook hoor. 😉 normaal gesproken neemt een hond zelf zijn rust wel en pups kunnen dat nog moeten leren. Maar als een hond door omstandigheden die rust niet krijgt kan ik me heel goed voorstellen dat ze overprikkeld of moe worden . Ga maar eens een dag je allerliefste hond elke keer als hij zich opkrult en wil gaan liggen lopen wegduwen of opjagen . Daar wordt hij echt niet vrolijk van
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Om eerlijk te zijn is het wel een woord dat ik gebruik. Het is ook gewoon iets dat ik soms wel zie bij mijn honden. Froo had (tegenwoordig is het veel beter) altijd een hele kleine emmer die snel overliep. Ze werd niet vervelend, maar ging dan gewoon overal op reageren en pakte geen rust meer, terwijl ze dat juist wel nodig had. Maar Froo is net als Dali ook niet per se een mentaal gezonde hond, al wordt ze dat ondertussen gelukkig wel steeds meer. :F:

Aloy heeft best wel dagen gehad waarop het gewoon echt duidelijk was dat ze teveel had gedaan. Niet heel vaak want ik let er altijd op dat we haar tempo een beetje volgen, maar op sommige dagen moest ze gewoon even meedraaien en dan ontkwamen we er niet aan. En dan merkte je ook echt dat ze niet meer wist wat ze met zichzelf aanmoest. Een soort oververmoeide peuter die krijsend door het huis rent of zo. Even aan de riem leggen met een kluifje en dan viel ze meestal snel en zoet in slaap. Er zijn ook echt wel dagen geweest waarop ik er bewust voor heb gekozen om even niets noemenswaardigs met haar te doen omdat ik merkte dat ze gewoon nog wat te verwerken had. Ondertussen is ze vijf maanden en zie je wel echt dat ze meer kan hebben en ook echt meer nodig heeft, overprikkeling is niet zo snel meer aan de orde nu. Ik denk dat overprikkeling bij pups echt wel een dingetje kan zijn, ik vind het zelf ook totaal niet onlogisch klinken, alles is nieuw voor ze. Ik vind de gedachte dat dat af en toe even teveel is helemaal niet zo raar.

Overigens vind ik overprikkeling geen excuus voor lomp gedrag. Er wordt niet in mij gebeten, dat weten ze onder alle omstandigheden prima en dat doen ze ook niet als ze overprikkeld zijn. Zelfs pup Aloy had dat in no time door.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Nanna schreef: 12 aug 2022, 16:26
Dagmar schreef: 12 aug 2022, 16:23

Nou dat hangt wel van de pup af. Geef me een haidraif mechelaar en ik lig na een halve dag zelf aan die bank te knagen.
Leer je die pup snel een chocotoff in je snuit te stoppen, ben je zo een half uur verder :mrgreen:

Je moest toch zelf haaidraaif.
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Smoushond schreef: 12 aug 2022, 16:46
Loraine schreef: 12 aug 2022, 16:43

Geestelijk moe bedoelde ik ook hoor. 😉 normaal gesproken neemt een hond zelf zijn rust wel en pups kunnen dat nog moeten leren. Maar als een hond door omstandigheden die rust niet krijgt kan ik me heel goed voorstellen dat ze overprikkeld of moe worden . Ga maar eens een dag je allerliefste hond elke keer als hij zich opkrult en wil gaan liggen lopen wegduwen of opjagen . Daar wordt hij echt niet vrolijk van
Als ik dat bij superstabiele 'je maakt me de pis niet lauw' Mahdu doe bijt hij me uiteindelijk. :F:
Ga ik met Dívka gewoon niet eens proberen, die raakt kats overstuur vrees ik. :schrik:
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Alles valt binnen een context en bij honden die overprikkeld zouden zijn wordt bijna altijd rust gewenst. Rustig gedrag in huis of rustig genoeg om geconcentreerd te kunnen trainen.
En dan moet je inderdaad niet beginnen met heel erg veel input uit alle kanten.

Maar voor een hond die een stal met honderd ratten moet opruimen of die in een meute achter een vos aan moet of gewoon lekker op het strand achter de meeuwen aan mag bestaat het weer niet. Dan is meer prikkels alleen maar beter.

Er is een gepast niveau van "prikkeling" voor bepaalde situaties maar dat heeft veel minder met je hond dan met jouw stuurmanskunsten te maken.
En, we moeten streng zijn, met de stuurmanskunsten van de medelijdenfetisjistische wolventruien van de reddingsindustrie is het heel vaak bitter slecht gesteld. Dat blijft maar steunen en goed zo roepen teriwjl de hond allang verdwaald is en dat werkt inderdaad niet zo goed.

Als je die zelfde hond nou eens eerst twee uur weg legt en dan rustig en gestructureerd begint gaat het beter.

Daarnaast hebben sommige honden die een verwaarloosde start hebben gemaakt ook gewoon een intelligentieprobleem. Die kunnen daar dan in blijven hangen. Net zoals sommige jonge rashonden die er aanleg voor hebben.
mijke
Posts in topic: 9

Bericht door mijke »

Ik ben zelf met mijn ADD in een druk huishouden geregeld overprikkeld. Maar dat zijn korte momenten, dat mijn hoofd gewoon even overloopt, en er niks nieuws bij kan. Ik kan dat managen door even om rust te schreeuwen :mrgreen: en dan als het stil is, even diep adem te halen. Of even een ommetje te maken met de hond. Ik kan dat, omdat ik me er van bewust ben wat er aan de hand is, en de keuze kan maken om rust op te zoeken. Honden, met name pups, vinden dat moeilijker, ze moeten het nog leren. Ranja is ook wel eens overprikkeld. Bijvoorbeeld als er op wandeling een stapeling is van spannende situaties die niet goed te omzeilen waren (knallende uitlaatpijpen, ambulances, dat soort dingen). Als dat te vaak of te snel achter elkaar komt, dan zit het emmertje even vol, en kan er even niks meer bij in haar hoofd. Het gedrag wordt dan even all over the place - niet doelgericht. Aan het eind van de dag vindt ze het ook vaak moeilijk om haar rust te pakken, en dan gaat ze als een idioot om zich heen happen, en moet ik haar echt optillenom in de bench te doen, omdat ze zichzelf anders van de bank stort in dolle happerigheid. Dat vind ik overprikkeld. Maar, en daar zit em de crux denk ik, dat zijn momenten. Terwijl ik het vaak in voorbeelden als van blondie ook lees alsof het een permanente staat zou zijn. 'Ach zo sneu dat die hond altijd iedereen bijt, hij is vreselijk overprikkeld'. Alsof dat iets zou zijn dat de hele dag, en de dag erna, en voor altijd duurt. Dat bestaat volgens mij niet. Een hond kan denk ik niet constant overprikkeld zijn, tenzij je hem de hele dag vastbindt op een kermis, voorop een achterbaan ofzo 😅 Als Ranja overprikkeld is gaat ze in de bench 2 uurtjes slapen, en daarna is het weer over. En soms is gewoon 5 minuutjes verplicht in de bench op een bot kauwen ook gewoon genoeg om te ontspannen.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Tara schreef: 12 aug 2022, 18:50
Nou, nee.
Overprikkeld is letterlijk: teveel prikkels te verwerken. Het systeem raakt dan overbelast en uitvoering van taken en verwerking van impulsen die anders makkelijk zouden zijn gaan dan minder goed.

Ja en de oplossing is rust :LOL: dus tja
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

mijke schreef: 12 aug 2022, 20:16 Ik ben zelf met mijn ADD in een druk huishouden geregeld overprikkeld. Maar dat zijn korte momenten, dat mijn hoofd gewoon even overloopt, en er niks nieuws bij kan. Ik kan dat managen door even om rust te schreeuwen :mrgreen: en dan als het stil is, even diep adem te halen. Of even een ommetje te maken met de hond. Ik kan dat, omdat ik me er van bewust ben wat er aan de hand is, en de keuze kan maken om rust op te zoeken. Honden, met name pups, vinden dat moeilijker, ze moeten het nog leren. Ranja is ook wel eens overprikkeld. Bijvoorbeeld als er op wandeling een stapeling is van spannende situaties die niet goed te omzeilen waren (knallende uitlaatpijpen, ambulances, dat soort dingen). Als dat te vaak of te snel achter elkaar komt, dan zit het emmertje even vol, en kan er even niks meer bij in haar hoofd. Het gedrag wordt dan even all over the place - niet doelgericht. Aan het eind van de dag vindt ze het ook vaak moeilijk om haar rust te pakken, en dan gaat ze als een idioot om zich heen happen, en moet ik haar echt optillenom in de bench te doen, omdat ze zichzelf anders van de bank stort in dolle happerigheid. Dat vind ik overprikkeld. Maar, en daar zit em de crux denk ik, dat zijn momenten. Terwijl ik het vaak in voorbeelden als van blondie ook lees alsof het een permanente staat zou zijn. 'Ach zo sneu dat die hond altijd iedereen bijt, hij is vreselijk overprikkeld'. Alsof dat iets zou zijn dat de hele dag, en de dag erna, en voor altijd duurt. Dat bestaat volgens mij niet. Een hond kan denk ik niet constant overprikkeld zijn, tenzij je hem de hele dag vastbindt op een kermis, voorop een achterbaan ofzo 😅 Als Ranja overprikkeld is gaat ze in de bench 2 uurtjes slapen, en daarna is het weer over. En soms is gewoon 5 minuutjes verplicht in de bench op een bot kauwen ook gewoon genoeg om te ontspannen.
Ja bij pups en jonge honden is het normaal . Net als bij kleine kinderen. Maar een hond die na een nacht slapen mee mag gaan wandelen en buiten de deur stapt en het keffende hondje van de buren niet trekt en bijt als hij de kans krijgt is niet overprikkeld lijkt me
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik wil mezelf en ADD niet op deze manier definiëren maar ik heb wel een prikkelding als menselijke eigenschap en ik vind eigenlijk gewoon dat je er van leert wat er wel en niet toe doet en dat kan ik niet als beperking bestempelen.
Kortom, ik vind dat de DSM niet bepaalt wat de mensheid is. Oh.

Over vijftig jaar is dat naziliteratuur en is hoe we nu over honden praten ook totaal achterhaald.
Maar het gaat dan nog steeds over dezelfde thema's.
Wat betekent het uberhaupt om een hond te hebben? Hoe geef je dat vorm terwijl het dier zelf ook goed groeit. Hoeveel rust is daarbij belangrijk?

Natuurlijk zijn er dagen dat je jonge hond echt in de touwen hangt qua hoeveelheid nieuwe dingen. Maar ook dat hoort erbij. Een sociale hond weet hoe hij om moet gaan met onzekerheid. Of met stress.
Loraine

Bericht door Loraine »

Smoushond schreef: 12 aug 2022, 22:06
mijke schreef: 12 aug 2022, 20:16 Ik ben zelf met mijn ADD in een druk huishouden geregeld overprikkeld. Maar dat zijn korte momenten, dat mijn hoofd gewoon even overloopt, en er niks nieuws bij kan. Ik kan dat managen door even om rust te schreeuwen :mrgreen: en dan als het stil is, even diep adem te halen. Of even een ommetje te maken met de hond. Ik kan dat, omdat ik me er van bewust ben wat er aan de hand is, en de keuze kan maken om rust op te zoeken. Honden, met name pups, vinden dat moeilijker, ze moeten het nog leren. Ranja is ook wel eens overprikkeld. Bijvoorbeeld als er op wandeling een stapeling is van spannende situaties die niet goed te omzeilen waren (knallende uitlaatpijpen, ambulances, dat soort dingen). Als dat te vaak of te snel achter elkaar komt, dan zit het emmertje even vol, en kan er even niks meer bij in haar hoofd. Het gedrag wordt dan even all over the place - niet doelgericht. Aan het eind van de dag vindt ze het ook vaak moeilijk om haar rust te pakken, en dan gaat ze als een idioot om zich heen happen, en moet ik haar echt optillenom in de bench te doen, omdat ze zichzelf anders van de bank stort in dolle happerigheid. Dat vind ik overprikkeld. Maar, en daar zit em de crux denk ik, dat zijn momenten. Terwijl ik het vaak in voorbeelden als van blondie ook lees alsof het een permanente staat zou zijn. 'Ach zo sneu dat die hond altijd iedereen bijt, hij is vreselijk overprikkeld'. Alsof dat iets zou zijn dat de hele dag, en de dag erna, en voor altijd duurt. Dat bestaat volgens mij niet. Een hond kan denk ik niet constant overprikkeld zijn, tenzij je hem de hele dag vastbindt op een kermis, voorop een achterbaan ofzo 😅 Als Ranja overprikkeld is gaat ze in de bench 2 uurtjes slapen, en daarna is het weer over. En soms is gewoon 5 minuutjes verplicht in de bench op een bot kauwen ook gewoon genoeg om te ontspannen.
Ja bij pups en jonge honden is het normaal . Net als bij kleine kinderen. Maar een hond die na een nacht slapen mee mag gaan wandelen en buiten de deur stapt en het keffende hondje van de buren niet trekt en bijt als hij de kans krijgt is niet overprikkeld lijkt me
Wel als de prikkelverwerking niet helemaal normaal is. 😉
Al is het natuurlijk ook gewoon zaak om je bijterd dan kort te houden en om te lopen als je andere honden ziet. :P
Die van mij kan nog zo overprikkeld zijn en zo hysterisch doen, ik zorg dat ze niet in de situatie komt dat een andere hond haar bijt omdat ze normaal moet doen en ik zorg dat ze ook niet in de positie komt dat ze van zich af moet bijten.
Simpelweg door over te steken en als dat niet gaat haar schuin achter me te parkeren, kort te houden bij passeren én op smalle stukken til ik haar op.
Hierdoor weet ze dat ze helemaal niets hoeft met die enge vreemde honden en dat ik het voor haar oplos.
En dan kan 99% van de mensen die we passeren nog zo hard roepen dat hun honden niets doen, we gaan gewoon niet kennismaken met haar. :pffff:
Afbeelding
Plaats reactie