Pupprijs

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
ranetje
Posts in topic: 16

Re: Pupprijs

Bericht door ranetje »

Inge O schreef: 12 aug 2022, 12:34 Ik vraag niet de hoofdprijs voor mijn puppen - nooit gedaan ook - maar kan er dan weer met mijn verstand niet bij dat hier heel erg vaak gezeurd wordt over de zogezegd vreselijke aankoopbedragen van puppen, maar dat er ná de aankoop dan wel met een smile honderden euro's uitgegeven worden aan nutteloze hondentoestanden, vaak nog in 5- of 10-voud ook. Om van de exorbitant hoge voerprijzen nog maar te zwijgen.
Daar is dan plots wel geld voor, maar wee de fokker die een euro zou overhouden aan zijn pups : hél en verdoemenis!
Van mij mag een fokker prima wat verdienen op een pup.
Dat is volgens mij het "salaris" dat hij/zij krijgt voor het goed verzorgen van de pups.
Ook al vinden ze het leuk, helemaal gratis hoeft dat verzorgen toch niet te zijn?

Ik hoef ook geen hoofdprijs te betalen voor mijn pups, 1250 (voor Claire) vond ik best redelijk.
Als je het uitsmeert over de jaren dat je plezier hebt van je hond is het niet zo duur :P ;)
De kosten die ik zelf maak in die jaren zijn vele malen hoger zonder de extra lijntjes enz. te kopen.
De kosten voor lessen/trainingen en trainingsspullen zijn een veelvoud van het aankoopbedrag.
Over andere kosten (o.a. medische) heb ik het maar niet, ook een gezonde hond kan duur zijn in "onderhoud" :schrik:
Afbeelding
ellen en de birmanen
Posts in topic: 6

Bericht door ellen en de birmanen »

ik heb afgelopen maand weer 500 euro af kunnen tikken voor DNA gezondheidstesten voor 1 hond en dan heb ik nog niet de HD en ED mee geteld. daar begin je mee en dan de rest van de kosten nog, zoals de dekreu, dierenartskosten zoals progesteron prikken. dan de bevalling, daar heb je ook spullen in huis voor nodig zoals puur utero, druivensuiker, heel veel koffie :bakkie:
als de pups zijn geboren, afdracht Raad van Beheer (oke, niet als je kruisingen fokt) extra voer voor de teef, ontwormingen, voer voor de pups, entingen of titeren, heel veel koffie en thee voor de pupkopers die heel vaak mogen komen kijken, de wasmachine die gemiddeld 2 wassen per dag draait ipv 3 wassen per week.
hou ik er wat aan over? soms wel en soms niet. als ik over hou gaat dat geld weer op aan de honden zoals de testen voor de volgende hond.
word ik er rijk? financieel gezien niet, maar gevoelsmatig wel.
_Tiny_
Posts in topic: 24
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Inge O schreef: 12 aug 2022, 12:34 Ik vraag niet de hoofdprijs voor mijn puppen - nooit gedaan ook - maar kan er dan weer met mijn verstand niet bij dat hier heel erg vaak gezeurd wordt over de zogezegd vreselijke aankoopbedragen van puppen, maar dat er ná de aankoop dan wel met een smile honderden euro's uitgegeven worden aan nutteloze hondentoestanden, vaak nog in 5- of 10-voud ook. Om van de exorbitant hoge voerprijzen nog maar te zwijgen.
Daar is dan plots wel geld voor, maar wee de fokker die een euro zou overhouden aan zijn pups : hél en verdoemenis!
Iedereen mag aan de pups verdienen. De voerhandel, de dierenarts, de halsbandfröbelaar, Iedereen behalve de fokker zelf. Dat is immoreel! :LOL:
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 15

Bericht door Smoushond »

Erg goedkoop vergeleken met Corona tijd

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ze-website
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 23
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik denk ook dat de markt redelijk verzadigd is geraakt. Iedereen die een pupje 'wilde proberen' in coronatijd, heeft dat gedaan.
Het aanbod is nog altijd hoog, de vraag wordt nu lager, dus dan daalt de prijs mee.

Maar, nu een andere factor die meespeelt: inflatie.
Ik verwacht dat als meer mensen in financiele problemen komen, er nog meer aanbod komt. Dit zijn dan met name herplaatsers. Fokkers lopen tegen meer kosten aan, dus de pupprijzen zullen minder snel dalen. Als ze hun pups niet meer kwijt kunnen, moeten ze echter ook omlaag in de prijs.
Nanna

Bericht door Nanna »

Dat vrees ik ook. Dierenartskosten rijzen op idiote wijze de pan uit. Hondenvoer gaat zo’n beetje per dag omhoog. Dus de opfok van pups wordt alleen maar duurder.
Maar dat doorberekenen aan de koper wordt lastig want die heeft zelf ook veel minder te makken.
Ik denk dat veel mensen zullen stoppen met fokken.
EchoMira
Posts in topic: 55
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 12 aug 2022, 16:52 Ik denk ook dat de markt redelijk verzadigd is geraakt. Iedereen die een pupje 'wilde proberen' in coronatijd, heeft dat gedaan.
Dat is eigenlijk niet de doelgroep waar ik ze aan kwijt hoef.
Overigens zit de groep die ze wel wil trouwens ook niet met een derde of vierde hond. Ik geloof dus helemaal niet dat daar een marktwerking speelt.

De mensen die mijn pups nu hebben waren helemaal niet op zoek en hadden ook geen lege mand staan.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Zinodo schreef: 12 aug 2022, 17:17 Nou, als ik een hond erg graag wil en die specifieke hond kost 2000 euro, nou, dan koop ik die hond gewoon.
Ik ook. Maar op de een of andere manier is dat nooit zo.
Die fokkers met die dure pups zitten altijd in het productiesegment waar ik als echte liefhebber gewoon niet zoveel bij voel.
Vast prima pups, hoor. Daar niet van.
mijke
Posts in topic: 22

Bericht door mijke »

Toch hè, ik ben echt totaal onbekend met fokken. Maar knuppel in het hoenderhok: ik vind het moeilijk me voor te stellen dat 1500 per pup echt niet vreselijk veel meer dan kostprijs zou zijn. Stel het gaat gewoon goed en je hebt een nest van 5 pups. Keer 1500 is 7500. Dat kost het toch nooit om te fokken? En ook niet de helft toch? Dat is wat ik bedoel als ik een pup belachelijk duur vind. Wellicht zit ik er naast, en er is uiteraard verschil tussen fokkers die allerlei testen doen of niet, dat snap ik ook. Maar dan nog kan ik die 7500 euro niet goed verklaren. Dan zou je dat eerst op de plank moeten hebben liggen voor je überhaupt een nestje kunt fokken? En het kunnen ook 12 pups zijn. Kost het dan echt ineens 18.000 euro?
Ik vind echt niet dat het allemaal liefdeswerk moet zijn, er een beetje op verdienen is dikke prima. Er extreem veel op verdienen vind ik echter wel iets anders.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja, in theorie wel. Ik heb daar geen principes over, ofzo.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

mijke schreef: 12 aug 2022, 19:58 Toch hè, ik ben echt totaal onbekend met fokken. Maar knuppel in het hoenderhok: ik vind het moeilijk me voor te stellen dat 1500 per pup echt niet vreselijk veel meer dan kostprijs zou zijn. Stel het gaat gewoon goed en je hebt een nest van 5 pups. Keer 1500 is 7500. Dat kost het toch nooit om te fokken? En ook niet de helft toch?
Dat ligt er aan.
Ik heb het niet verrekend hoor maar met twee sets puppypanelen, dan nu toch maar een echte camera in plaats van een telefoon en nog een aantal van die dingetjes, de stoel die ze gesloopt hebben kom je echt wel aan die helft. 3 keer naar groningen is ook niet gratis.
Zeker bij een eerste nest, want bij de tweede heb je die spullen allemaal wel.
Ik heb het ook niet hoeven gebruiken maar je kopt wel; die flesjes, thermometers, melkpoeder en weet ik veel wat allemaal.
Puppypaketten vind ik dom gelul maar de meeste kopers verwachten het toch want het hoort.

Het is allemaal echt heel duur en 700-800 euro per pup ben je wel kwijt als fokker.

Je bent rustig 2000 euro verder voor je uberhaupt een echo van ze hebt.
En als je in meerdere generaties denkt ben je die 2000 gewoon kwijt als er niets in zit. Sommige afgeteste fokdieren leveren nooit iets op.
Geeft niet maar als je een "kennel" wil handhaven moet je natuurlijk hooi maken als de zon schijnt.
De tegenslag komt als je blijft fokken. Dan moet je dat geld al binnen hebben.
Ik vind echt niet dat het allemaal liefdeswerk moet zijn, er een beetje op verdienen is dikke prima. Er extreem veel op verdienen vind ik echter wel iets anders.
Ik wel. Ik vind dat het louter liefdewerk moet zijn. Wat is daar mis mee? Het is toch een hobby?
Verdienen doe je maar gewoon met een baantje.
Als je even veel werk in een ander klusje erbij stopt verdien je veel meer. Doe dat gewoon als je geen pups hebt liggen.

Het verschilt natuurlijk enorm per ras. Een pointer krijgt er rustig 4 keer 12 waar een mops meestal niet meer dan 2 keer 3 produceert.

Ik heb geen hekel aan geld ofzo maar niet alles hoeft over geld te gaan.
Ik zoek mijn verkering er ook niet op uit en met de overwaarde van mijn huis ben ik ook al niet bezig want ik ga het niet verkopen.
Niets mis met commercie maar het moet niet je privekeuzes voor je gaan bepalen. Dat is ordinair en met ordinaire mensen doe ik liever per definitie geen zaken. Op geen enkel vlak.

Pups uit een gewoon hondennest van boven de 1000 euro vind ik afzetterij.
Zoals zinodo zou ik het gewoon betalen als ik die hond per se wil maar zulke mensen hebben het soort hond dat ik wil meestal niet omdat ze er gewoon anders in staan anders zet je je pupkopers niet af. Dat sluit elkaar uit. ;)

Maar mazzeltov voor iedereen die een merle chocoprinsje van een franse bull wil en daar 4000 euro voor wil overmaken. Helemaal zelf weten. God Bless.
Inge O
Posts in topic: 38
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 12 aug 2022, 19:58
Ik vraag 1000 euro per pup (nu, was voorheen een stuk minder), en wartjes hebben er gemiddeld 8.

8000 euro, daarvan mag je aannemen dat - als alles probleemloos verloopt, wat het natuurlijk lang niet altijd doet - ruim meer dan de helft opgaat aan onvermijdelijke kosten (en daarmee bedoel ik dus géén puppypaketten want dat vind ik gewoon onzin). Goed, dan heb ik dus een paar duizend over over : waowww!

En 'over' heb ik het natuurlijk niet echt, want mijn honden zijn geen verdienmodel, het is inderdaad een hobby, eentje waar ik heel erg veel op 'verlies' zelfs.
EchoMira schreef: 12 aug 2022, 20:22 Ik vind dat het louter liefdewerk moet zijn. Wat is daar mis mee? Het is toch een hobby?
Ja, het is een hobby, eentje die ik het liefste levenslang blijf uitoefenen, en aan een beetje (héél klein beetje) hulp van hun kant vind ik niks verkeerds. Ik heb al eeuwen dagelijks 150kg (en meer) hond te voeden, én al decennia serieuze dierenartsenkosten, en, en, en.
En ja, omdat ik zelf graag een pup wil fok ik zo gemiddeld om de drie jaar een nest, en daar houd ik dan een dikke fooi aan over - dán, op dat moment, want, alweer, het is geen verdienmodel maar een verliesmodel, ook mét puppen.
blacky
Posts in topic: 9

Bericht door blacky »

_Tiny_ schreef: 12 aug 2022, 16:30
Iedereen mag aan de pups verdienen. De voerhandel, de dierenarts, de halsbandfröbelaar, Iedereen behalve de fokker zelf. Dat is immoreel! :LOL:
zo voelt het soms wel als je verteld dat je teefje pups krijgt en ze dan vragen wat zo'n pup dan moet kosten.
Sta ik met mijn domme kop weer uit te leggen dat ik alleen al aan de dekreu meer dan 1000 euro kwijt ben. Vorige dekking was dat incl. reis en verblijf 1750 euro.
En dan mag je hopen dat er meer dan 3 pups geboren worden zodat je de kosten van het dekken, onderzoeken, echo enz er uit hebt maar vooral dat alles goed gaat. Dat is, hoewel ik zelf er voor kies om met mijn teefje een nestje te fokken mijn grootste angst. Dat het mis gaat en je jou teefje kwijt raakt. Ik neem in die zin ook een risico zodat anderen een leuk pupje kunnen opnemen in hun gezin. En ja als er meer dan 3 geboren worden houd ik er wat aan over. Dat mag vind ik. Wat er over blijft is ook voor de honden. Daarbij neem ik tot de puppen 2 jaar oud zijn ze terug en krijgt het baasje de aanschaf prijs terug.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 12 aug 2022, 20:56 Ja, het is een hobby, eentje die ik het liefste levenslang blijf uitoefenen, en aan een beetje (héél klein beetje) hulp van hun kant vind ik niks verkeerds.
Ik ook niet. Zeg ik ook niet toch?
Overigens Ik heb al eeuwen dagelijks 150kg (en meer) hond te voeden, én al decennia serieuze dierenartsenkosten, en, en, en.
Maar dat is dus die kostprijs waar ik het over had.
Alles wat je doet is nodig om tot dat nest te komen. Correct.
Maar daarom hoef je nog niet alles aan te houden?
Waarom moet ik voor het feit dat jij je fokteef niet afspuit betalen?

Niet dat ik vind dat je dat moet doen, ofzo maar als je in thermen van kosten en baten gaat praten kan ik het ook.
Ik kan ook voor je uitrekenen dat de hovawart gewoon niet het juiste ras is om geld mee te verdienen.
En toch ben je dan wel weer de plek waar ik die onbetaalbare pup vandaan zou halen moest ik een hovawart kiezen.

Ik betaal met liefde die duizend euro. Prachtig. Maar het gaat er om dat ik haar dan van jou heb en niet over wat je allemaal als kosten op kunt voeren.
Er is toch hopelijk meer dan een zakelijke overeenkomst? Hoe wil je tegenover staan?

Twee bezoekjes voor ik Mira op gng halen heb ik met veel belang 800 euro in vijftigjes aan de fokker gegeven. Ik zag de waarde van de pup en heb die betaald.
Het met goed voelen en dan wil ik me niet laten betrappen op geschooi over een paar tientjes. Schunnig graaien doe ik heus wel maar niet op dat vlak.

Mijn pups gaan niet naar mensen met kinderen want ze zijn niet gefokt om tweede viool te spelen als enige hond gaan ze ook niet weg.
Ik heb de auto die ik heb voor de honden. Ik maak keuzes in mijn werkende leven voor de honden. Als we het zo gaan doen kost de volgende pups 4800 piek.

Als je het zakelijk maakt maak je het zakelijk en dan is je verdere gefantaseer dus niet meer leidend.
Dan gaat het over leveren en liefst begin oktober een nestje bichons om ze met de kerst te verkopen.

Ik wil dat hele nadenken over hoe ik er aan kan verdienen er niet bij.
Een nest pups fokken is een luxe die ik me kan veroorloven. Het maakt me blij, ik heb er interesse in en daarom hoef ik niet bij de bowlingclub en kan ik overbruggen dat ik geen kinderen heb.

Ik vind het gewoon geen fjne richting.
Echt, ik verdien die 3000 piek per jaar wel gewoon met een makkelijk factuurtje voor gedane dienst als het daar om gaat.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

blacky schreef: 12 aug 2022, 21:51
_Tiny_ schreef: 12 aug 2022, 16:30
zo voelt het soms wel als je verteld dat je teefje pups krijgt en ze dan vragen wat zo'n pup dan moet kosten.
Sta ik met mijn domme kop weer uit te leggen dat ik alleen al aan de dekreu meer dan 1000 euro kwijt ben. Vorige dekking was dat incl. reis en verblijf 1750 euro.
En dan mag je hopen dat er meer dan 3 pups geboren worden zodat je de kosten van het dekken, onderzoeken, echo enz er uit hebt maar vooral dat alles goed gaat. Dat is, hoewel ik zelf er voor kies om met mijn teefje een nestje te fokken mijn grootste angst. Dat het mis gaat en je jou teefje kwijt raakt. Ik neem in die zin ook een risico zodat anderen een leuk pupje kunnen opnemen in hun gezin. En ja als er meer dan 3 geboren worden houd ik er wat aan over. Dat mag vind ik. Wat er over blijft is ook voor de honden. Daarbij neem ik tot de puppen 2 jaar oud zijn ze terug en krijgt het baasje de aanschaf prijs terug.
Maar je hebt er ook een gratis nieuwe hond aan en je koopt er een sociaal leven voor.
Als ik tot mijn zestigste op paalhakken door de stad had willen trippelen had dat ook geld gekost. Net zoals een half jaar india om jezelf te vinden.
Er is een financieel aspect aan mijn [persoonlijke kinderboerderij. Het zal.
Maar dat is mijn zaak.
Ik weiger om een goed doel te worden.

Ik vind het 10.000 piek waard om het niet te hoeven doen. "Dit zijn de bonnetjes. Gedeeld door 5. Kijk maar wat je doet."
En dan hoop ik natuurlijk heus wel dat ze gul zijn maar of ze een pup krijgen is dan allang helder. Het is geen eis.
Als je dan al 3 keer uit belgië komt rijden om te kijken en je huidige hond voor te stellen. Dan hoef je niet ook nog de hoofdprijs te betalen.
En er zijn veel mensen met een heel smalle beurs die toch geweldige bazen zijn.

Ik wil vooral dat het neutraal blijft en dat is kostprijs. Hoe je dat dan ook berekent want dat doe je inderdaad zelf.
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Fokken doe ik zo ongeveer tegen kostprijs. Ik fok ook niet om de wereld van honden te voorzien, ik fok omdat ik zelf graag een nazaat wil van een bepaalde hond. Van Kells waren dat twee nesten. Met Aislinn heb ik niet gefokt omdat het geen toegevoegde waarde had. Met Kells en Aislinn had ik zes nesten kunnen doen, maar waarvoor? Alvast niet voor ons zelf.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Mo-yi
Posts in topic: 15
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik denk dat niemand hier het raar vindt dat er geld gevraagd wordt voor een pup. Ik vind het wel een leuke discussie, de prijzen zijn ook flink gestegen.
Wolf had ik destijds uit het asiel gehaald. En Mo-yi als pup bij een "af en toe "fokker, en ze kostte me toen ( ruim 11 jaargeleden ) 500,- euro geloof ik. En toen had ik een goede baan.
Nu niet meer, en zou ik ook geen 1500,- neer kunnen leggen, niet omdat ik het er niet voor over heb, want het is een maatje voor het leven dat is veel waard, maar soms veranderen omstandigheden en moet je ook roeien met de riemen die je hebt. Als ik zie wat er nu gevraagd wordt dan blijf ik na Mo wel een tijd hondloos, dat wil ik ook niet, maar het financiële plaatje moet er wel zijn, ook voor alles wat er voor jezelf nog bijkomt ( trainingen, d.a etc )
Afbeelding
blacky

Bericht door blacky »

Kells schreef: 12 aug 2022, 22:31 Fokken doe ik zo ongeveer tegen kostprijs. Ik fok ook niet om de wereld van honden te voorzien, ik fok omdat ik zelf graag een nazaat wil van een bepaalde hond. Van Kells waren dat twee nesten. Met Aislinn heb ik niet gefokt omdat het geen toegevoegde waarde had. Met Kells en Aislinn had ik zes nesten kunnen doen, maar waarvoor? Alvast niet voor ons zelf.
kost prijs wat is dat? Hoeveel pups kreeg Kells per nest? Leuk zeggen ik deed het voor de kostprijs maar als een stamboomfokker dat zegt geloof ik dat niet. Ook niet als ik dat zelf zou zeggen.
Als alles goed gaat zullen er bij ons rond december weer pups zijn bij ons. En die gaan niet tegen kostprijs. Want dat zou zomaar 2000 euro kunnen zijn per pup. Ik vraag 1250 euro voor een pup. Ik vind dat voor een havanezer een net bedrag.
Ik zou heel graag willen weten wat de fokkers, die zeggen dat ze de pups voor kostprijs verkopen, voor hun pups vragen.
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

blacky schreef: 12 aug 2022, 23:08
Kells schreef: 12 aug 2022, 22:31 Fokken doe ik zo ongeveer tegen kostprijs. Ik fok ook niet om de wereld van honden te voorzien, ik fok omdat ik zelf graag een nazaat wil van een bepaalde hond. Van Kells waren dat twee nesten. Met Aislinn heb ik niet gefokt omdat het geen toegevoegde waarde had. Met Kells en Aislinn had ik zes nesten kunnen doen, maar waarvoor? Alvast niet voor ons zelf.
kost prijs wat is dat? Hoeveel pups kreeg Kells per nest? Leuk zeggen ik deed het voor de kostprijs maar als een stamboomfokker dat zegt geloof ik dat niet. Ook niet als ik dat zelf zou zeggen.
Als alles goed gaat zullen er bij ons rond december weer pups zijn bij ons. En die gaan niet tegen kostprijs. Want dat zou zomaar 2000 euro kunnen zijn per pup. Ik vraag 1250 euro voor een pup. Ik vind dat voor een havanezer een net bedrag.
Ik zou heel graag willen weten wat de fokkers, die zeggen dat ze de pups voor kostprijs verkopen, voor hun pups vragen.
Wat ik voor mijn pups vroeg staat in mijn eerdere bericht. Voor de A-tjes vroeg ik bijna 9 jaar geleden 850 euro. Kells haar eerste nest gaf 4 pups en haar tweede 7. Van beide nesten heb ik een pup gehouden en ik hoop in de toekomst verder te fokken met Fin.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
mijke
Posts in topic: 22

Bericht door mijke »

Wat zijn dan ongeveer een beetje de kosten van gezond en verantwoord fokken? Wat valt daar precies onder en aan welke bedragen moet ik dan denken? Gewoon voor mijn beeld, ik heb er gewoon echt geen flauw idee van wat er eigenlijk bij komt kijken.
Bonnie F
Posts in topic: 1

Bericht door Bonnie F »

Het is een beetje een onzin discussie. De fokker van Zappa had wegens omstandigheden 2 nesten tegelijkertijd. 1 nest met uiteindelijk 1 pup. Veel ellende en een lange reis naar de reu. Even uit de losse pols, die pup zou een kostprijs van meer dan 10000 euro hebben gehad. 1 nest met 9 pups. Daar zou een pup waarschijnlijk rond de 500 hebben gekost.
Inge O

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 12 aug 2022, 21:52
Inge O schreef: 12 aug 2022, 20:56
Overigens Ik heb al eeuwen dagelijks 150kg (en meer) hond te voeden, én al decennia serieuze dierenartsenkosten, en, en, en.
Maar dat is dus die kostprijs waar ik het over had.
Alles wat je doet is nodig om tot dat nest te komen.
Nee, goed lezen, dat rekende ik niet bij de kostprijs, dat kwam als uitleg over waar die zogezegde winst daarna weer aan opgaat.
Natuurlijk ga ik niet alles wat ik uitgeef voor mijn honden in de pupprijs berekenen want, zoals je zei, dan kan ik er ook wel mijn auto instoppen, en zelfs mijn huis, want hoe ik nu woon is vóór de honden.

En dat is allemaal mijn keuze en mijn verantwoordelijkheid.

Maar me schuldig voelen omdat ik op 3 jaar misschien 3000 euro (misschién hè) terugkrijg om weer voor hen uit te geven? Geen sprake van.
Inge O

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 13 aug 2022, 00:18 Wat zijn dan ongeveer een beetje de kosten van gezond en verantwoord fokken? Wat valt daar precies onder en aan welke bedragen moet ik dan denken? Gewoon voor mijn beeld, ik heb er gewoon echt geen flauw idee van wat er eigenlijk bij komt kijken.
Even chronologisch :

- naar de dekreu rijden (+vaak logies, een paar nachten)
- echo
- spullen voor de geboorte (is niet bij elk nest even uitgebreid)
- massa's voer voor de teef
- massa's voer voor de pups
- de ene rekening na de andere voor de RvB
- de chipper
- de da om alle puppen te titeren/enten + gezondheidsboekje
- één volledige pup gaat sowieso al op aan de reu-eigenaar
- nog wat spullen hier en daar om puppen veilig te beperken als ze wat ouder worden

En dan vergeet ik vast nog één en ander.

Exacte bedragen kan ik niet invullen, sorry, daar werkt mijn kop niet meer aan mee en ga ik geen dag over opzoeken, maar wees maar zeker dat de RvB en de da serieus aantikken en met een paar puppen (aan mijn puppenprijs) gaan lopen.

En dan moet alles nog vlekkeloos verlopen hè - wat het uiteraard lang niet altijd doet.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Schuldig voelen vind ik weinig zinnig maar er zijn makkelijker manier om op drie jaar aan 3000 euro te komen en ik vind het te weinig om er andere pupkopers voor te selecteren.
Nee hoor. Laat mijn geklooi met die honden nou maar gewoon voor de hobby zijn. Dan kan er niemand aan mijn motieven tornen.
Inge O

Bericht door Inge O »

Zinodo schreef: 13 aug 2022, 09:22
Inge O schreef: 13 aug 2022, 08:54
mijke schreef: 13 aug 2022, 00:18 Wat zijn dan ongeveer een beetje de kosten van gezond en verantwoord fokken? Wat valt daar precies onder en aan welke bedragen moet ik dan denken? Gewoon voor mijn beeld, ik heb er gewoon echt geen flauw idee van wat er eigenlijk bij komt kijken.
Even chronologisch :

- naar de dekreu rijden (+vaak logies, een paar nachten)
- echo
- spullen voor de geboorte (is niet bij elk nest even uitgebreid)
- massa's voer voor de teef
- massa's voer voor de pups
- de ene rekening na de andere voor de RvB
- de chipper
- de da om alle puppen te titeren/enten + gezondheidsboekje
- één volledige pup gaat sowieso al op aan de reu-eigenaar
- nog wat spullen hier en daar om puppen veilig te beperken als ze wat ouder worden

En dan vergeet ik vast nog één en ander.

Exacte bedragen kan ik niet invullen, sorry, daar werkt mijn kop niet meer aan mee en ga ik geen dag over opzoeken, maar wees maar zeker dat de RvB en de da serieus aantikken en met een paar puppen (aan mijn puppenprijs) gaan lopen.

En dan moet alles nog vlekkeloos verlopen hè - wat het uiteraard lang niet altijd doet.
Testen en onderzoeken van tevoren. Embark, röntgenfoto's, iedere jaar ECVO, en vast nog wat.
Juist, ja. Ai, da's alweer minimaal een pup tot anderhalve pup weg.
Plaats reactie