Pupprijs

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Dagmar
Posts in topic: 34

Re: Pupprijs

Bericht door Dagmar »

Smoushond schreef: 14 aug 2022, 20:44
Je overdrijft zoals altijd . Een teefeigenaar kan kiezen en zelfs weigeren hoor en dat geldt ook voor een pupkoper
Zoals altijd? Ben ik wel benieuwd.

Het is zo exact terug te vinden. https://smoushond.nl/de-dekking/
Maar fijn dat je zelfs mag weigeren en alsnog een nest moet hebben. En als pupkoper, twaalf keer weigeren voor je per ongeluk een keer bij je fokker naar keuze uitkomt? Hoe lang zou dat duren?
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

EchoMira schreef: 14 aug 2022, 20:46 Nou, dan wil ik wel een dekking voor echo. Lijkt me enig.
Is streng verboden.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 55
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Dagmar schreef: 14 aug 2022, 20:52
EchoMira schreef: 14 aug 2022, 20:46 Nou, dan wil ik wel een dekking voor echo. Lijkt me enig.
Is streng verboden.
Ja joh. Het Bloed! Het Bloed!
Dat is de ziekte van de eeuw. Dat eeuwige gekrijs over controle.

Maar het zijn oprecht leuke hondjes en ze hebben het wel geregeld. Ik kan ze mijn kudo's niet onthouden.
Smoushond
Posts in topic: 15

Bericht door Smoushond »

Jezus wat zijn jullie flauw bezig zeg ,het is warm hè
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 14 aug 2022, 21:00 Jezus wat zijn jullie flauw bezig zeg ,het is warm hè
Ik ook? Dagmar natuurlijk wel. Altijd.

Even los van het geslaagde project..wat vind je er zelf van dat een niet eigenaar-zijnde stichting zeggenschap heeft in wat jij met je hond doet?
Vind je dat echt niet buitenissig? Of mag je daar geen antwoord op geven?
Dagmar

Bericht door Dagmar »

EchoMira schreef: 14 aug 2022, 20:56

Maar het zijn oprecht leuke hondjes en ze hebben het wel geregeld. Ik kan ze mijn kudo's niet onthouden.
Haha nou, toch vind ik het extra vreemd, want om dat bloed gaat het niet. Zelf wel lijkertjes vanaf de straat aankeuren, maar ze onder geen beding uit twee bekende, geteste, gezonde ouders mogen fokken. Je zou ook eens wat goed doen, ho ho, kan niet hoor mefrouwtje.
En een reu is meteen verpest als ie z'n penis in het verkeerde ras heeft gehangen.
Twee nesten binnen het ras is het gestelde maximum. Je zou toch denken dat dat ruimte zat laat om aan andere rassen of types bij te dragen.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Dagmar schreef: 14 aug 2022, 21:06
EchoMira schreef: 14 aug 2022, 20:56

Haha nou, toch vind ik het extra vreemd, want om dat bloed gaat het niet. Zelf wel lijkertjes vanaf de straat aankeuren, maar ze onder geen beding uit twee bekende, geteste, gezonde ouders mogen fokken. Je zou ook eens wat goed doen, ho ho, kan niet hoor mefrouwtje.
En een reu is meteen verpest als ie z'n penis in het verkeerde ras heeft gehangen.
Twee nesten binnen het ras is het gestelde maximum. Je zou toch denken dat dat ruimte zat laat om aan andere rassen of types bij te dragen.
Je hebt echt geen idee waar je over praat . Geloof jij alles wat je op internet leest ofzo?
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Smoushond schreef: 14 aug 2022, 21:08 Je hebt echt geen idee waar je over praat . Geloof jij alles wat je op internet leest ofzo?
Ik had de link van de rasvereniging met de volledige omschrijving van het terugfokprogramma gegeven. De enige plaats waar je een smous met stamboom kunt kopen. Maar dat is dus niet geloofwaardig? Wat vervelend.
Misschien kun jij ieder hoofdstuk even langs gaan en vertellen wat er niet klopt? En het dan ook even daar onder de aandacht brengen. Het gaat toch om je ras.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 14 aug 2022, 21:02
Smoushond schreef: 14 aug 2022, 21:00 Jezus wat zijn jullie flauw bezig zeg ,het is warm hè

Even los van het geslaagde project..wat vind je er zelf van dat een niet eigenaar-zijnde stichting zeggenschap heeft in wat jij met je hond doet?
Ik heb daar helemaal geen problemen mee . Degene die daar over gaat is een mevrouw die al aardig op leeftijd is ,maar voor 1 ding leeft en dat is de smoushond. Heel veel ervaring en duidelijk de beste bedoelingen
Afbeelding
blacky
Posts in topic: 9

Bericht door blacky »

EchoMira schreef: 14 aug 2022, 19:50
Smoushond schreef: 14 aug 2022, 19:48 Ik vond de fokster fijn de ouders fijn en de karaktertjes fijn en daar betaal ik dan graag voor
Want de karakters van goedkopere honden zijn natuurlijk ronduit kut.

Je doet steeds alsof er een logisch verband is maar dat is er gewoon niet.
wat jij zegt lees ik nergens. je leest wat je wilt lezen.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 14 aug 2022, 21:15
EchoMira schreef: 14 aug 2022, 21:02

Ik heb daar helemaal geen problemen mee . Degene die daar over gaat is een mevrouw die al aardig op leeftijd is ,maar voor 1 ding leeft en dat is de smoushond. Heel veel ervaring en duidelijk de beste bedoelingen

Oke, helder. Als jij het zegt klopt het.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Dagmar schreef: 14 aug 2022, 21:13
Smoushond schreef: 14 aug 2022, 21:08 Je hebt echt geen idee waar je over praat . Geloof jij alles wat je op internet leest ofzo?
Ik had de link van de rasvereniging met de volledige omschrijving van het terugfokprogramma gegeven. De enige plaats waar je een smous met stamboom kunt kopen. Maar dat is dus niet geloofwaardig? Wat vervelend.
Misschien kun jij ieder hoofdstuk even langs gaan en vertellen wat er niet klopt? En het dan ook even daar onder de aandacht brengen. Het gaat toch om je ras.
Nogmaals je weet niet waar je over praat maar dat geeft niet. Er zijn altijd mensen die alles beter weten en alles zelf beter kunnen en die moeten het dan ook maar gewoon zelf doen .
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

blacky schreef: 14 aug 2022, 21:20
EchoMira schreef: 14 aug 2022, 19:50
Smoushond schreef: 14 aug 2022, 19:48 Ik vond de fokster fijn de ouders fijn en de karaktertjes fijn en daar betaal ik dan graag voor
Want de karakters van goedkopere honden zijn natuurlijk ronduit kut.

Je doet steeds alsof er een logisch verband is maar dat is er gewoon niet.
wat jij zegt lees ik nergens. je leest wat je wilt lezen.
Ik zit er een beetje mee te spelen inderdaad.

Hoe bedoelde je het?
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 14 aug 2022, 21:25
Dagmar schreef: 14 aug 2022, 21:13
Nogmaals je weet niet waar je over praat maar dat geeft niet. Er zijn altijd mensen die alles beter weten en alles zelf beter kunnen en die moeten het dan ook maar gewoon zelf doen .

Dat treft. Ik vind inderdaad dat ik alles zelf moet doen. Omdat hondenvolk volgend volk is en we door een woud van borden over doodlopende wegen wandelen.
Maar ik ben me ook bewust van het feit dat je alleen kittig kijkend kunt kruisen als er al rassen zijn. Schouders. Niet van reuzen maar wel schouders om op te staan.

Ik vind niet dat de hond op dit moment een bedreigde diersoort vanwege genetische verarming is maar over 150 jaar is het dat wel.
Maakt mij niet uit want ik heb daar geen last van maar veredeling van een ras mag niet ten koste gaan van de genetische gezondheid. Dat is het snijvlak en daar zullen mensen altijd over van mening blijven verschillen.

Wat rashondenmensen het summum vinden vind ik allang afwijkend. Gewoon door naar mijn eigen echo en de tekkel van een kennis te kijken. Dezelfde hondjes. Slimme, leuke, gezonde dieren en dat is dankzij de fokkers.
Maar de DES-armpjes hebben we er op gelaten. Ik snap dat gewoon niet.
Ik snap niet waarom je dat leuk vindt. Ik snap niet waarom je dat in je bankboekje zet. Ik snap niet dat je een concept van hoe een hondje er uit moet zien zo serieus kunt nemen.
Waarom is het geen goede smous als hij een kort kinnetje heeft? Waarom is het alleen een goede border collie als hij fiept als het moeilijkste jongetje van de speciale school?
Dat het rastypisch is lijkt me duidelijk maar wat is daar verder nog voordelig aan? We gaan toch niet meer op de schapenboerderij wonen?

Ik heb geen hekel aan rashonden. Sterker nog, ik ben er stapeldol op.
Maar daarom ben ik niet ineens verplicht om het blaadje van de club voor te lezen als het over dat ras gaat.
Dat zijn gewoon mensen die zeggen dat het ras van hun is maar daarom is het nog niet zo.
Ja, ze hebben de database met het ledenbestand. Nou is die snel genoeg opnieuw gemaakt en zegt een rechter ook dat je hem moet delen dus dat maakt niet zoveel uit
Het vorige forum dacht ook dat ze daarom de baas waren. :F:

Wat wil ik eigenlijk zeggen met dit staaltje prolix?
Vooral dat ik vind dat een hondenras geen eigenaar heeft. Ook niet als je er gladde praatjes over ophangt.
De genen van de soort zijn gewoon van iedereen die van honden houdt.
De hondenliefhebberij gaat over veel dingen maar niet over hoe je elkaar als fokkers onder de duim houdt.
blondie
Posts in topic: 4

Bericht door blondie »

Wat me wel opvalt is dat de prijzen van pups (rashond of gewilde kruisingen zonder stambomen) ten tijde van Corona enorm gestegen waren, én dat nu her en der die prijzen dus weer naar beneden worden bijgesteld.

De verschillen in prijzen voor rashonden bij fokkers vandaan, blijf ik verrassend vinden. Los van voor of na Corona. Voor een Duitse herder moet je tegenwoordig toch veel meer geld neertellen dan voor een Mechel of xMechel bij fokkers vandaan die net zo goed alle gezondheidstesten en keuringen/examens hebben gelopen/doorlopen.

Als ik voor een ras ga, dan kijk ik op voorhand wat de gemiddelde prijzen zijn. Dan heb ik een idee en kan al beslissen of ik dat er voor over heb of niet. Wel ga ik dan ook op zoek naar een hond bij een fokker die fokt volgens de standaarden en gericht een reu voor een teef heeft uitgezocht ter verbetering van een ras, niet ter vermeerdering.

Dat het kopen van een rashond met stamboom bij fokkers die bewust fokken geen garantie geeft op een volkomen gezonde hond die fluitend 14 of 15 jaar wordt dat heb ik zelf met mijn eerste, en ook met de 2de hond meegemaakt.

En de 2de heeft zelf een nest gehad waarbij ondanks alle testen toch 1 pup met wat minder goede heupen werd geboren.
Volgens afspraak, als na röntgenen voor een jaar de heupen niet goed bleken dan zou de hond teruggenomen worden en volledig bedrag terug betaald, of men zou de hond houden en de helft van bedrag zou worden teruggestort. Dat is dan ook netjes gebeurd, en die pup is verder opgeleid tot therapiehond/hulphond. Niet alle fokkers houden zich niet aan de afspraken die in het koopcontract genoemd staan ;)
Nu ging de fokster van Bluf wel héél ver, want volgens mij betaalde ze ook nog een deel als de pupkopers de honden voor het jaar wilden laten röntgenen omdat ze zelf graag wilde weten hoe de heupen van door haar gefokte honden waren, stond ook in de koopovereenkomst vermeld.
Marc

Bericht door Marc »

Tineke schreef: 15 aug 2022, 05:45Smous maar ze laten wel degelijk zien dat je met een laag geprijsde hond de broodfok buiten de deur houd en op de één of andere manier toch ook andere eigenaars aantrekt.
Meer de serieuze liefhebbers die ,ondanks het lage bedrag ,wel beter hebben nagedacht.
Dat is ontzettend waar. En daarom vraag ik mij af waarom er bij andere rassen niks gezegd mag worden over de hoge pupprijs. Immers, dit ras wordt volledig gereguleerd. Er worden outcross kruisingen gemaakt etc etc en toch kan je deze pups voor 400 euro ophalen en toch trekt juist dit ras de meest toegewijde baasjes. Dus dan vallen toch alle eerder genoemde argumenten weg over hogere prijs om goede eigenaars te trekken en uit de kosten te komen etc? En de nazorg is bij de smous ook nog eens subliem. Dus dat is het ook al niet.

Ik blijf zeggen dat ik niet veel ga en wil betalen voor een hond. Een hond is namelijk geen ding waar je winst op maakt en dus steun ik die praktijk gewoon niet. Ik zou best ooit twee hondjes willen halen uit een land als India. Dat kost me dan vast en zeker 1500 euro voor twee straathondjes. Maar dat is niet over de rug van de hondjes voor een fokker. Dat is mijn keuze. Ik heb gelukkig wel de mazzel dat ik ook gewoon niet die smaak heb. En als ik al een golden Doodle zou willen neem ik er wel een over van mensen die hem zat zijn en die hem een goed fijn toegewijd baasje gunnen. Gaan ze 1500 euro vragen dan haak ik meteen af.

Ik geef mijn dure vogels ook gratis aan Nanna omdat ik ze een goed leven gun. En dat doet een ander dan maar mooi met zijn hond naar mij toe. Anders haal ik er wel een voor 300 euro ergens anders.

Mocht ik ooit een pup willen van een duur ras dan betaal ik gewoon maar met enorme tegenzin. Omdat het niet anders kan. De kans is echter klein dat ik dat wil. 😇
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik ben niet zo principieel dat ik afzie van een dure raspup. Als ik die pup wil, dan betaal ik zonder morren de gevraagde prijs. Ga er ook niet over zaniken want niemand staat met een pistool tegen mijn hoofd dat ik dat hondje móet kopen.
Ik zie het dan maar als een auto. Een Lelijke Eend brengt je net zo goed van A naar B als een Ferrari.
Het is maar net wat je waar voor over hebt.
Ik wil dus tzt een Whippet. En tulijk kan ik die van het zigeunerkamp betrekken en er zal niks mis zijn met het hondje. Maar ja. Ik hou van een bepaald type. Dus ga ik naar de fokker die dat fokt.
En betaal gewoon het gevraagde.
_Tiny_
Posts in topic: 24
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Ik wil nu eenmaal de hond die ik wil en ik ga niet tevreden zijn met iets anders omdat die toevallig gratis is. Dan betaal ik ook wat ze kosten en zeur er niet over. Ook al wil de fokker 3 keer per jaar op vakantie gaan van het pupgeld wens ik ze daar geluk mee. Zolang ze goed zijn voor de honden boeit het me niet.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Zoals ik zei betaal ik ook als ik iets perse wil maar dat betekent natuurlijk niet dat je het systeem niet mag bekritiseren. Klakkeloos overal akkoord op geven is precies wat maakt dat de prijzen zo achterlijk hoog kunnen worden. Want bij honden is het ook vraag en aanbod. Is de vraag hoog dan stijgen de prijzen. Niet voor niets dat een blauwe bulldog meer kost dan een bruine in hetzelfde nest. Als je daar zonder enige kritiek aan meewerkt vind ik dat ergens ook raar.

Het zijn dieren en blijkbaar mag je erin handelen alsof het dingen zijn.

Gelukkig is mijn ervaring dat gratis honden en goedkope honden minstens net zo leuk zijn. Dus dat scheelt in mijn wens een dure pup te willen aanschaffen.
Marc

Bericht door Marc »

En klakkeloos aannemen dat duur beter is. Er nazorg is door de hoge prijs en dat de honden beter verzorgd zijn is allemaal onzin. Dus die reden als verklaring voor een erg duur pupje zijn wat mij betreft niet valide.

We klagen allemaal steen en been over de prijzen van benzine, eten en gasprijzen maar bij hondjes moet je maar slikken dat je betaalt voor kwaliteit en om de fokker die zo onbaatzuchtig voor jou heeft gefokt uit de kosten te krijgen. Waarom mag er niet gewoon gezegd worden dat er geprobeerd wordt een slaatje uit de hond te slaan? Want dat is toch gewoon wat er gedaan wordt?
ranetje
Posts in topic: 16

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 14 aug 2022, 19:01
Die amerikanen doen het trouwens weer anders. Die beslissen met 6 weken wat pet quality is en die gaan dan voor weinig weg en de rest is dan al een nieuwe ster waar...u raadt het wellicht al...voor geschoven moet worden.

Hier zie ik trouwens ook dure honden waarvan de kwaliteit alsnog pet is. Meestal van die doodledingen.
Bij welk ras/welke rassen?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Of gaat het dan alleen om exterieur?
Afbeelding
Doyaquba
Posts in topic: 6
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

Marc schreef: 15 aug 2022, 14:45
Het zijn dieren en blijkbaar mag je erin handelen alsof het dingen zijn.

Gelukkig is mijn ervaring dat gratis honden en goedkope honden minstens net zo leuk zijn. Dus dat scheelt in mijn wens een dure pup te willen aanschaffen.
Natuurlijk zijn ze even leuk. Voor de wet zijn het trouwens dingen, handelswaar. En je hebt altijd mensen die daar geld uit slaan. De gemiddelde hobbyist zal daarvoor wel meer moeten fokken dan 1-2 nestjes per jaar hoor...je kan beter 1 dag per week bij de supermarkt werken dan die winst halen op een nest waar je vooral de laatste weken non stop mee bezig bent. Als je dan toch al voor het geld gaat he. Handelaren fokken dan ook geen honden maar kopen ze goedkoop in Oost-europa uit fokstallen.

Donner was qua kostprijs denk ik heel duur dus ik was blij dat ik dat niet heb betaald. Enige pup in het nest en dan ook nog tot 15 weken blijven en dus alle entingen al gehad plus een navelbreuk operatie. Had 1500 euro mee contant want wilde er niet meer voor betalen eigenlijk...Maar hij was 1600 dus heb die andere 100 nog overgemaakt want daarvoor kon ik dan ook niet weglopen.

Cato heb ik gratis dus dat compenseert :bloos: maakt haar niet minder leuk. Ze is wel een stuk gezonder :Q:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

_Tiny_ schreef: 15 aug 2022, 14:35 Ik wil nu eenmaal de hond die ik wil en ik ga niet tevreden zijn met iets anders omdat die toevallig gratis is. Dan betaal ik ook wat ze kosten en zeur er niet over. Ook al wil de fokker 3 keer per jaar op vakantie gaan van het pupgeld wens ik ze daar geluk mee. Zolang ze goed zijn voor de honden boeit het me niet.
Echt niet? Ik schrok me kapot toen mijn zus vertelde dat haar cockapoo 3000 euro heeft gekost. De eigen reu op de eigen teef. Ja ze werden goed verzorgd. Ma was een werkende cocker en pa een piepkleine toypoedel. Het is een leuke hond daar gaat het niet om. Maar het is gewoon een Boomer. De mode en de vraag bepalen de prijs en de klakkeloos betalende mensen ook.

Er is niks mis met vraagtekens hebben bij hondenhandel. Precies dit is wel waar broodfok op teert. Zij bieden ze gewoon iets goedkoper aan en voila....schuren vol hondjes in het Oostblok als gevolg. En wij vinden het prima om 2500 euro voor een goed gefokte pup te betalen.

Ik merk dat ik er iets van onrecht en laksheid in bespeur en daarom ook deze betichtingen en berichten.

De smoushond krijg je voor ,400 euro omdat zij perse willen dat het ras niet in handen komt van vermeerderaars. Uit liefde voor het ras. En warempel. Het werkt.
Nanna

Bericht door Nanna »

Het slaatje slaan op geldelijk gebied is denk ik voornamelijk voorbehouden aan de broodfok.
Ik denk dat bij echt betrokken fokkers de liefde voor het ras voorop staat.
En eigenlijk moet ik de eerste goede fokker nog tegenkomen die leeft van de honden. Die zijn er niet.
Allemaal hebben ze gewoon een baan.
blondie
Posts in topic: 4

Bericht door blondie »

ranetje schreef: 15 aug 2022, 14:52
EchoMira schreef: 14 aug 2022, 19:01
Die amerikanen doen het trouwens weer anders. Die beslissen met 6 weken wat pet quality is en die gaan dan voor weinig weg en de rest is dan al een nieuwe ster waar...u raadt het wellicht al...voor geschoven moet worden.

Hier zie ik trouwens ook dure honden waarvan de kwaliteit alsnog pet is. Meestal van die doodledingen.
Bij welk ras/welke rassen?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Of gaat het dan alleen om exterieur?
Gebeurd vaker hoor, ook in Nederland dat teven ineens goedkoper zijn dan reuen, of een langhaar vs korthaar in prijs verschilt. Persoonlijk houd ik daar niet zo van.
Plaats reactie