Pupprijs

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Marc

Re: Pupprijs

Bericht door Marc »

Hier in Duitsland haalt trouwens het gros van de asielen hun honden zelf uit het buitenland. Elke maand ladingen. Elke hond die ik ken hier uit het asiel komt oorspronkelijk uit het buitenland. Geen gelul. Nu herplaatsen Duitsers veel minder snel. Meer ruimte. Geen gezeik en meer plichtsgetrouw denk ik. Andere mentaliteit als Nederland.
EchoMira
Posts in topic: 55
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 16 aug 2022, 18:15
EchoMira schreef: 16 aug 2022, 17:25 Ik vind dat het de situatie zoals ik die met mijn pupkopers heb uitsluit ja.
Je hebt voor zover ik weet één nest gefokt, en het geluk gehad dat er voldoende interesse was vanuit je kring bekenden.
Inge, je moet een beetje opletten dat je niet zelf de hele tijd een toon aanslaat die je van anderen niet zou accepteren.

Ik heb al afgeleerd om je van details te voorzien door de vorige kutopmerking toen ik dat deed maar ik blijf niet bezig met slikken.
Het enige dat je bereikt met een ander klein maken is dat je te boek staat als iemand die anderen klein maakt.

Ik heb noch je goedkeuring noch je instructie nodig. Dankjewel.
Marc

Bericht door Marc »

Tara schreef: 16 aug 2022, 18:41
Marc schreef: 16 aug 2022, 18:27 Volgens mij kostte Eva trouwens maar 650 euro. Rashond uit twee kampioenen. En dan echt de crème de la crème van de showhonden. Crufts, winner, club match alles. Alleen niet zo populair en dus niet duur. Meer het kostprijs idee. Suzanne ging echt de tocht naar Engeland niet verrekenen etc dus het kan blijkbaar ook gewoon je eigen hobby zijn.
Dan hebben we het toch ook over ergens rond 2007?
Anno nu zou je het met dat bedrag ook niet meer mee redden denk ik.
Ze redde het er toen ook niet mee en dat was geen probleem blijkbaar. Ze fokte uit eigen hobby en de kosten hoefden dus niet verrekend te worden. Want Nozem had zo ongeveer elke show gelopen en de pa idem. Daar hoefden wij niet voor te betalen. Beter gezegd we mochten meerijden naar Crufts 😃
Rami
Posts in topic: 1
Welke: Ik ben een allesvreter

Bericht door Rami »

Marc schreef: 16 aug 2022, 18:20 Helemaal mee eens Martijn. Ik heb Nanna twee vogels van 150 euro per stuk gegeven. Ik neem aan dat ik die gewoon terugkrijg als ze ze zat is. Als ik haar 300 euro had laten betalen is de kans veel groter dat ze ze voor 300 euro op MP zet. Je wijzigt de insteek op moment 1 als je iets verkoopt met winst. Dan is het een handel. Geen overdracht van je geliefde pup. En kostprijs hoor je mij niet over. Beter gezegd die biedt ik je zelf aan als ik een hondje van je wil. No problem. Wil je betrokken blijven dan betaal ik je alleen geen 1000 euro extra. Dan bepaal ik alles zelf aangezien de aankoop al over meer dan de hond zelf moest gaan. Namelijk extra geld van mij krijgen. Ik snap totaal niet wat daar vreemd aan is. Mijn gevoel is mijn gevoel.

Ik geef al mijn dieren weg als ze jongen krijgen. Puur en alleen omdat ze uit hobby geboren worden en ik er niks meer dan een goed tehuis voor zoek. Geld verdien ik op mijn werk. En als ik een zwanger teefje wil is dat mijn hobby en mijn keuze. Ik hoef niet op 0 uit te komen want genieten is met geen geld te beschrijven.
En toch heb ik het wel eens gehad dat ik een van mijn gratis gegeven jonge Catharina parkieten terug zag op MP, met wél een vraagprijs. Vond ik niet leuk. :nocheer:
Dus nu vraag ik wel een normaal bedrag. De vogels gaan immers naar mensen die ik verder niet ken. Er iets voor vragen is dan een hele kleine zekerheid die ik inbouw (of probeer in te bouwen).
Ik heb ook wel eens gehad dat iemand ging onderhandelen over de prijs van een vogel ivm klein budget. Daar wil ik op zich niet moeilijk over doen, ik gun iedereen een huisdier. Maar als 25 euro al een probleem voor je is, vraag ik me wel af of je zo'n dier dan wel datgene kan geven wat nodig is.
Afbeelding
blacky
Posts in topic: 9

Bericht door blacky »

Tineke schreef: 16 aug 2022, 15:40
Inge O schreef: 16 aug 2022, 15:37
Tineke schreef: 16 aug 2022, 15:31 je hond uit het asiel zodra je weet dat die daar zit .
Maar dat is het nou net, als mensen dat niet vertellen weet je dat niet, en dat is totaal onafhankelijk van of een pup duur of gratis was.
Ja dan houd het op uiteraard.
Toch denk ik dat als mensen weten dat jouw nazorg prima is ze hem liever bij jou brengen dan het asiel in de meeste gevallen.
Nee dat is niet waar. Vaak hebben mensen een erg rooskleurig plaatje opgehangen bij de fokker hoe fantastisch ze zullen zijn voor de pup enz. Het eerste jaar hoor je leuke verhalen en komen er foto's Dan plots is het stil. Muis stil. Je stuurt berichtjes, mailtjes maar niets.
Dan lees je dat ze uit elkaar zijn. Van de hond is geen spoor meer. Als fokker sta ik machteloos en kan ik alleen maar hopen dat ze goed terecht is gekomen.
En ja ze hadden van mij het volledige pup geld terug gekregen.
Marc

Bericht door Marc »

Tara schreef: 16 aug 2022, 18:43
Marc schreef: 16 aug 2022, 18:40 Hier in Duitsland haalt trouwens het gros van de asielen hun honden zelf uit het buitenland. Elke maand ladingen. Elke hond die ik ken hier uit het asiel komt oorspronkelijk uit het buitenland. Geen gelul. Nu herplaatsen Duitsers veel minder snel. Meer ruimte. Geen gezeik en meer plichtsgetrouw denk ik. Andere mentaliteit als Nederland.
Ik vind de Duitse mentaliteit sowieso al een stuk zorgvuldiger dan de Nederlandse. Nu ik beter zie hoe ze met hun honden omgaan heb ik mijn beeld aardig bij moeten stellen. ;-)
Ik ook. Je bent niet sarcastisch neem ik aan? Want hier zijn de mensen keurig met hun honden. Elke keer als er gezeik is in het bos met vechtende of loslopende wilde honden die jagen en op ons af stuiven zijn ze van Nederlandse mensen. Het is hier gangbaar dat je aanlijnt bij passeren. En verder pikken ze hier weinig. Twee keer vechten en je moet op cursus om te bewijzen dat je verstand hebt van honden en je gaat verbeteren. Echt een hele kynologie en daarna gedrag en training met de hond. Verplicht en anders wordt hij afgepakt. Geen gelul want ik ken mensen die dat moesten omdat hun hond in 5 jaar twee honden had gebeten. Kun je nagaan. In Nederland wordt je er niet eens op aangesproken zolang er niemand gewond is. Honden die elkaar verwonden is doodnormaal in Nederland
blacky
Posts in topic: 9

Bericht door blacky »

blacky schreef: 16 aug 2022, 18:50
Tineke schreef: 16 aug 2022, 15:40
Inge O schreef: 16 aug 2022, 15:37

Maar dat is het nou net, als mensen dat niet vertellen weet je dat niet, en dat is totaal onafhankelijk van of een pup duur of gratis was.
Ja dan houd het op uiteraard.
Toch denk ik dat als mensen weten dat jouw nazorg prima is ze hem liever bij jou brengen dan het asiel in de meeste gevallen.
Nee dat is niet waar. Vaak hebben mensen een erg rooskleurig plaatje opgehangen bij de fokker hoe fantastisch ze zullen zijn voor de pup enz. Het eerste jaar hoor je leuke verhalen en komen er foto's Dan plots is het stil. Muis stil. Je stuurt berichtjes, mailtjes maar niets.
Dan lees je dat ze uit elkaar zijn. Van de hond is geen spoor meer. Als fokker sta ik machteloos en kan ik alleen maar hopen dat ze goed terecht is gekomen.
En ja ze zouden van mij het volledige pup geld terug gekregen hebben.
Marc

Bericht door Marc »

Rami schreef: 16 aug 2022, 18:49
Marc schreef: 16 aug 2022, 18:20 Helemaal mee eens Martijn. Ik heb Nanna twee vogels van 150 euro per stuk gegeven. Ik neem aan dat ik die gewoon terugkrijg als ze ze zat is. Als ik haar 300 euro had laten betalen is de kans veel groter dat ze ze voor 300 euro op MP zet. Je wijzigt de insteek op moment 1 als je iets verkoopt met winst. Dan is het een handel. Geen overdracht van je geliefde pup. En kostprijs hoor je mij niet over. Beter gezegd die biedt ik je zelf aan als ik een hondje van je wil. No problem. Wil je betrokken blijven dan betaal ik je alleen geen 1000 euro extra. Dan bepaal ik alles zelf aangezien de aankoop al over meer dan de hond zelf moest gaan. Namelijk extra geld van mij krijgen. Ik snap totaal niet wat daar vreemd aan is. Mijn gevoel is mijn gevoel.

Ik geef al mijn dieren weg als ze jongen krijgen. Puur en alleen omdat ze uit hobby geboren worden en ik er niks meer dan een goed tehuis voor zoek. Geld verdien ik op mijn werk. En als ik een zwanger teefje wil is dat mijn hobby en mijn keuze. Ik hoef niet op 0 uit te komen want genieten is met geen geld te beschrijven.
En toch heb ik het wel eens gehad dat ik een van mijn gratis gegeven jonge Catharina parkieten terug zag op MP, met wél een vraagprijs. Vond ik niet leuk. :nocheer:
Dus nu vraag ik wel een normaal bedrag. De vogels gaan immers naar mensen die ik verder niet ken. Er iets voor vragen is dan een hele kleine zekerheid die ik inbouw (of probeer in te bouwen).
Ik heb ook wel eens gehad dat iemand ging onderhandelen over de prijs van een vogel ivm klein budget. Daar wil ik op zich niet moeilijk over doen, ik gun iedereen een huisdier. Maar als 25 euro al een probleem voor je is, vraag ik me wel af of je zo'n dier dan wel datgene kan geven wat nodig is.
Oh maar als ik advertenties zet met jonge vogels zet ik altijd de gangbare prijs erbij. Dan vraag ik waar komen ze in en mag ik een foto etc en dan geef ik ze gratis. Ter plekke. Ze weten dat niet op voorhand. Tenzij ik ze ken.
Marc

Bericht door Marc »

En ik geef ook niet elke vogel gratis weg. Jonge Japanse nachtegalen kosten gewoon 100 euro. Maar wel met allerlei voorwaarden. Volière. Twee. Beplant. Etc etc. Dat is kostprijs voor mij want ik moet ze bakken met dure insecten voeren.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 16 aug 2022, 18:55 Jonge Japanse nachtegalen kosten gewoon 100 euro.
Heel vroeger zaten ze voor 7,50 (gulden) in de dierenwinkel.
Hoe ze dat toen bekostigden snap ik nog steeds niet.
Pauline
Posts in topic: 6
Contacteer:

Bericht door Pauline »

Dagmar schreef: 16 aug 2022, 18:23 Je had ruimte voor een heel nest, dan heb je ook ruimte voor een kind van je hond.
Waarom moet ie dan opeens op een landgoed in een kennel? Kan ie niet gewoon op de bank?
omdat een van tevoren gepland nest pups iets anders is dan een volwassen hond op ieder willekeurig moment.
Niet iedereen woont dusdanig dat het simpel is om honden gescheiden te houden. Twee honden die elkaar de tent uitvechten, of een reu als allebei je teven net loops zijn, is niet in ieder huis goed te doen.
Of je hebt vrij genomen voor het nest, bent nu weer aan het werk, en fokprodukt moet weg omdat-ie niet alleen kan zijn.
Of fokprodukt heeft een kind gebeten en je hebt zelf ook kleine kinderen.
Het moet maar net passen, en het is echt niet altijd raar of fout als het niet past.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 16 aug 2022, 18:59
Marc schreef: 16 aug 2022, 18:55 Jonge Japanse nachtegalen kosten gewoon 100 euro.
Heel vroeger zaten ze voor 7,50 (gulden) in de dierenwinkel.
Hoe ze dat toen bekostigden snap ik nog steeds niet.
Wildvang en dan met duizenden in dozen en wat dood ging ging dood. Ik moet er wel 20 bakken insecten a 15 euro ingooien om ze groot te krijgen en omdat ze nogal goed verkopen kan ik ze niet gratis wegdoen zonder handel te creëren voor een ander. Als het echt goed voelt krijg je ze gratis van me.
Marc

Bericht door Marc »

Tara schreef: 16 aug 2022, 19:01
Marc schreef: 16 aug 2022, 18:50
Tara schreef: 16 aug 2022, 18:43

Ik vind de Duitse mentaliteit sowieso al een stuk zorgvuldiger dan de Nederlandse. Nu ik beter zie hoe ze met hun honden omgaan heb ik mijn beeld aardig bij moeten stellen. ;-)
Ik ook. Je bent niet sarcastisch neem ik aan?
Nee, ik meen het.
Ik vind ze echt heel voorkomend in de omgang, met hun eigen honden, maar ook in de omgang met andere honden. En ik had het idee dat de trainingen erg hard zouden zijn, maar daar is in ieder geval bij ons echt helemaal geen sprake van. Ik ben het niet met alles eens wat ik daar zie, zou dingen soms anders doen, maar er wordt wel heel erg vanuit het welzijn van de hond gewerkt.
Absoluut. Hier trainen ze IPO achtig iets vlakbij zonder slipketting, zonder straffen en zonder enige vorm van corrigerend tuig of waar. Puur positieve training. Clickers de hele mikmak. Volgens mij mag hier ook niks.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Tineke schreef: 16 aug 2022, 19:02 Tenzij de fokker de hond voor het aankoopbedrag terug neemt ,dat kan dan nog wel het verschil maken.
Ik snap niet dat je dat niet doet.
Je kunt misschien inderdaad niet altijd zelf de hond in huis hebben maar dat is met twee dagen geregel ook wel rond en dan heb je er controle over. Ondertussen heb je denk ik wel een autobench of een badkamer.
Ik zou echt heel erg verdrietig zijn als mijn pups kwijt raken omdat ik zelf iets laat of juist doe om dat in de weg te staan.

Ik ga gewoon eerst die hond halen en dan zie ik daarna wel hoe ik het regel.
Ook voor de pupeigenaren die er natuurlijk ook het liefst een zo goed mogelijk eind aan breien als hij weg moet.
Dagmar
Posts in topic: 34

Bericht door Dagmar »

Pauline schreef: 16 aug 2022, 18:59
Dagmar schreef: 16 aug 2022, 18:23 Je had ruimte voor een heel nest, dan heb je ook ruimte voor een kind van je hond.
Waarom moet ie dan opeens op een landgoed in een kennel? Kan ie niet gewoon op de bank?
omdat een van tevoren gepland nest pups iets anders is dan een volwassen hond op ieder willekeurig moment.
Niet iedereen woont dusdanig dat het simpel is om honden gescheiden te houden. Twee honden die elkaar de tent uitvechten, of een reu als allebei je teven net loops zijn, is niet in ieder huis goed te doen.
Of je hebt vrij genomen voor het nest, bent nu weer aan het werk, en fokprodukt moet weg omdat-ie niet alleen kan zijn.
Of fokprodukt heeft een kind gebeten en je hebt zelf ook kleine kinderen.
Het moet maar net passen, en het is echt niet altijd raar of fout als het niet past.
Waar er drie eten, eten er ook vier, en als dat niet simpel is nog steeds. Ik hoef niet te fokken en ik hoef ook geen honden te fokken die niet even passen.
Er zijn altijd extreme uitzonderingen te verzinnen. Verreweg het meeste is maakbaar.
Afbeelding
Dagmar
Posts in topic: 34

Bericht door Dagmar »

Tara schreef: 16 aug 2022, 19:28 Ja, en het maakt niet op voorhand tot een slechte fokker als deze besluit dat bij hem of haar thuis opvangen niet de beste optie is voor die hond. Als het alleen maar over voeren ging was het wel zo simpel, maar daar ging het niet over.
Oh, echt? Ik had geen idee.
Afbeelding
mijke
Posts in topic: 22

Bericht door mijke »

Ik vind het zelf eigenlijk vrij bizar om van een fokker te verwachten dat die altijd op stel en sprong klaarstaat om een hond terug te nemen. Eenmaal verkocht (of weggegeven) is de hond niet meer van jou, dan ben je er niet meer verantwoordelijk voor. Zo simpel is het wel vind ik. Dat geldt voor fokkers net zo goed als voor stichtingen, maar bij stichtingen zijn we dan juist weer verontwaardigd als die in het contract zetten dat de hond verplicht naar hen terug moet of altijd van hen blijft. Het kan niet allebei. Of de hond is voor altijd van degene die hem verhandelt. Of de hond is van degene die hem koopt/krijgt, voor altijd. Dus ook als die hem niet meer wil of kan houden blijft hij verantwoordelijk voor wat hij er dan mee doet. Dat lijkt mij eerlijk gezegd logisch en wenselijk.

Ik begrijp natuurlijk wel dat je als fokker zo begaan bent dat je het wilt, en doet. En dat is natuurlijk dikke prima. Maar ik vind het wel erg ver gaan om anderen te gaan veroordelen als die dat niet willen, of kunnen. Je best doen voor een goede herplaatsing is toch ook goed. En ook dat vind ik sec gezien niet eens nodig. Aan te bevelen, dat wel, ook omdat je daar als fokker vaak meer kanalen voor hebt. Maar verplicht? Nee.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Wie veroordeelt hier iemand anders? Wie verplicht wie tot wat?
Je stookt.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Tara schreef: 16 aug 2022, 19:28 Ja, en het maakt niet op voorhand tot een slechte fokker als deze besluit dat bij hem of haar thuis opvangen niet de beste optie is voor die hond.
Als je het eigendomsrecht terug hebt kun je meer voor die hond doen.
Maar het moet inderdaad niet en je kunt op andere gebieden best heel goed fokken. Op het vlak van betrokkenheid win je alvast niet. Op het aandachtsgebied "goed plaatsen" kennelijk ook niet.
mijke

Bericht door mijke »

EchoMira schreef: 16 aug 2022, 21:17 Wie veroordeelt hier iemand anders? Wie verplicht wie tot wat?
Je stookt.
Nee jij praat lekker neutraal wou je zeggen. Kijk anders eerst eens in de spiegel voor je mensen ergens van beschuldigt. Gratis tipje van mij.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Tara schreef: 16 aug 2022, 18:43 Ik vind de Duitse mentaliteit sowieso al een stuk zorgvuldiger dan de Nederlandse. Nu ik beter zie hoe ze met hun honden omgaan heb ik mijn beeld aardig bij moeten stellen. ;-)
Ze zijn eigenlijk overal zorgvuldiger mee.
En ik weet niet of dat nou zozeer een eigenschap van de duitsers is of dat hollanders gewoon lakse asocialen zijn.
Ik voel me hier alvast meer thuis dan in nederland met dat eeuwige gerelativeer om de eigen gemakzucht te bedienen.

Het lijkt wel of het gehele volk chronisch depressief is, ofzo. Altijd dat nihilisme onder het mom van nuchter zijn. Nietsmaaktuiterij.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

mijke schreef: 16 aug 2022, 21:35
EchoMira schreef: 16 aug 2022, 21:17 Wie veroordeelt hier iemand anders? Wie verplicht wie tot wat?
Je stookt.
Nee jij praat lekker neutraal wou je zeggen. Kijk anders eerst eens in de spiegel voor je mensen ergens van beschuldigt. Gratis tipje van mij.
Ja wat je zegt ben je zelf enzo. Prima.
Maar wie veroordeelt wie nou? En waarvoor? En waar staat dat?

Ik kan alleen maar wat neerbuigende kwalificaties als actionvariant en hobbyfokkertjes die hun pups aan bekenden geven vinden.
Verder vertellen mensen vooral wat ze zelf doen. Als mensen het ongemakkelijk vinden dat ze dat zelf niet kunnen zeggen dan lijkt me dat tussen hen en hun dagboek.

Ik heb alvast geen oordeel gegeven. Ik heb zelfs letterlijk geschreven dat ik niet oordeel. Kijk maar terug.
Dus smeer die troep een ander maar aan.
Doe je ding, voel je thuis maar geen verhaaltjes over mij verzinnen en die dan als feit stellen.
mijke

Bericht door mijke »

Ja hoor, tis goed met je 😅
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja, super.
Inge O
Posts in topic: 38
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 16 aug 2022, 21:09 Ik vind het zelf eigenlijk vrij bizar om van een fokker te verwachten dat die altijd op stel en sprong klaarstaat om een hond terug te nemen. Eenmaal verkocht (of weggegeven) is de hond niet meer van jou, dan ben je er niet meer verantwoordelijk voor. Zo simpel is het wel vind ik. Dat geldt voor fokkers net zo goed als voor stichtingen, maar bij stichtingen zijn we dan juist weer verontwaardigd als die in het contract zetten dat de hond verplicht naar hen terug moet of altijd van hen blijft. Het kan niet allebei. Of de hond is voor altijd van degene die hem verhandelt. Of de hond is van degene die hem koopt/krijgt, voor altijd. Dus ook als die hem niet meer wil of kan houden blijft hij verantwoordelijk voor wat hij er dan mee doet. Dat lijkt mij eerlijk gezegd logisch en wenselijk.

Ik begrijp natuurlijk wel dat je als fokker zo begaan bent dat je het wilt, en doet. En dat is natuurlijk dikke prima. Maar ik vind het wel erg ver gaan om anderen te gaan veroordelen als die dat niet willen, of kunnen. Je best doen voor een goede herplaatsing is toch ook goed. En ook dat vind ik sec gezien niet eens nodig. Aan te bevelen, dat wel, ook omdat je daar als fokker vaak meer kanalen voor hebt. Maar verplicht? Nee.
Om die reden vertel ik het geïnteresseerden hier vaak als 'eigenlijk leen ik jullie de hond gewoon uit'. Dan zie je hen zo kijken van 'huhh, wat zegt die nou, we hebben er straks voor betaald, dus dan is hij gewoon van ons toch?'
'Ja, tot er iets foutgaat, met jullie, met de hond, met de combinatie, dan vindt iedereen plots dat de fokker er wél verantwoordelijk voor blijft. Natuurlijk wil ik dat hij dan terugkomt ipv. elders heen, maar nog veel meer wil ik dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen over keuzes, aanschaf, opvoeding, leven met enz. enz., en dat is iets wat de laatste decennia steeds maar lichter genomen wordt, lijkt wel : 'hij is van ons, tot we hem beu zijn'.
Plaats reactie