Hond doodt 8 coyotes

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna

Re: Hond doodt 8 coyotes

Bericht door Nanna »

Verreweg de meeste kuddebewakers ‘matten’ niet met roofdieren. Alleen al hun aanwezigheid schrikt af.
Denk je nou serieus dat boeren iedere twee weken een nieuwe hond kopen? Schei toch uit.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 06 dec 2022, 18:31 Ik vind het gewoon te gevaarlijk voor de hond zelf. Ik hou er niet van als dieren zulke risico's opgedrongen krijgen door ze eerst een bepaalde kant op te fokken en ze dan strategisch in te zetten.
Of dat nou mechelaars bij de ME, paarden in de military of waakhonden bij de kudde zijn.

Je wil toch ook niet dat je eigen hond snachts ergens met roofdieren aan het matten is dus wat is er dan zo ingewikkeld aan om het voor een andere hond niet oke te vinden?
Dus je neemt er niet slechts 1 maar gewoon 3 en je laat ze niet alleen snachts maar je sluit ze gewoon met de schapen op in een stal of andere veilige plek als je ergens woont waar enorme roedels coyotes of wolven het op je schapen gemunt hebben. Dat is trouwens ook gewoon hoe het hoort. Geen idee waarom kuddehonden ineens alleen snachts ergens moeten blijven. Een kuddehond hoort zover de traditie gaat gewoon met een herder te lopen en puur ter afschrikking te werken. Blijkbaar is het tegenwoordig hondje offeren zodat je helemaal niet meer naar je schapen hoeft om te kijken. In Turkije en veel andere landen gaan schapen snachts de kraal in of de herder blijft erbij slapen. Helaas jutten ze daar de honden dermate op dat ze er op uit zijn om wolven te doden omdat het een soort pikverlengend bijeffect is van herder zijn inmiddels.

Maar eens dus. Wie laat zijn hond nu alleen om tegen 16 coyotes vechten in de nacht? Goed baasje. Vast dol op die hond.
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 06 dec 2022, 18:52 Verreweg de meeste kuddebewakers ‘matten’ niet met roofdieren. Alleen al hun aanwezigheid schrikt af.
Denk je nou serieus dat boeren iedere twee weken een nieuwe hond kopen? Schei toch uit.
Niet elke twee weken. Maar als je er een hebt is het blijkbaar met 20 maanden oud al bijna einde verhaal. Hoe lang heeft de hond daar gelopen denk je? 5 maanden? Neem aan dat hij niet vanaf 8 weken alleen wordt gelaten met de schapen dus erg lang gaat deze in elk geval niet mee. 15000 dollar schade en de volgende aanval overleeft hij vast niet en het beest is krap volwassen. Dus deze had een werkend leven van 5 maanden als hij al zo lang bij de schapen liep. Ik denk eerder dat hij met anderhalf gekocht is en binnen 3 maanden al de lul was. Eigenlijk is een berghond van 20 maanden niet eens volwassen.
ranetje
Posts in topic: 5

Bericht door ranetje »

Marc schreef: 06 dec 2022, 19:03
Nanna schreef: 06 dec 2022, 18:52 Verreweg de meeste kuddebewakers ‘matten’ niet met roofdieren. Alleen al hun aanwezigheid schrikt af.
Niet elke twee weken. Maar als je er een hebt is het blijkbaar met 20 maanden oud al bijna einde verhaal. Hoe lang heeft de hond daar gelopen denk je? 5 maanden? Neem aan dat hij niet vanaf 8 weken alleen wordt gelaten met de schapen dus erg lang gaat deze in elk geval niet mee. 15000 dollar schade en de volgende aanval overleeft hij vast niet en het beest is krap volwassen. Dus deze had een werkend leven van 5 maanden als hij al zo lang bij de schapen liep. Ik denk eerder dat hij met anderhalf gekocht is en binnen 3 maanden al de lul was. Eigenlijk is een berghond van 20 maanden niet eens volwassen.
En dat kan misschien een reden zijn geweest voor die 12 coyotes om het te proberen (als jij zijn leeftijd goed hebt ingeschat).
Dat viel dus vies tegen.

Het is niet zo dat elke hond van dat type die bij de schapen werkt meteen schade heeft hé?
Zoals Nanna al schreef, hun aanwezigheid schrikt af.
Als het steeds raak zou zijn zouden daar geen honden meer voor worden gefokt, want dan wordt het doel niet bereikt.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

De aanwezigheid schrikt alleen maar af als de coyote nog iets te kiezen hebben.
Als er tussen Schermgoor en Lopperloo alleen nog maar een straf bevroren aalscholver te vinden is gaan ze gewoon pakken wat ze kunnen pakken omdat het alternatief is dat je morgen dood gaat.
Kun jij wel met je hond aan komen schijten maar die gaan geen troep wolfbavianen tegenhouden. Het is oneerlijk om ze in die positie te zetten.
Nanna

Bericht door Nanna »

Het was in Decatur, Georgia.
Vrij ‘rural’ gebied. Wie zegt dat die coyotes niks te kiezen hadden? Wolven kunnen hier ook achter reeën aan maar schapen schijnen makkelijker te pakken te zijn.
ranetje
Posts in topic: 5

Bericht door ranetje »

Niets te kiezen?
In Geogia? :mrgreen:
Afbeelding
Noor
Posts in topic: 3

Bericht door Noor »

Waar gaat het nou eigenlijk over?

Dit specifieke geval haalde de media, omdat het iets uitzonderlijks was. Niet het feit dat een hond een kudde bewaakt, maar dat hij meerdere roofdieren heeft gedood en zelf gewond is geraakt.
Dit gebeurt niet dagelijks, en dat deze boer om zijn hond geeft lijkt me duidelijk, hij heeft zijn vermissing kenbaar gemaakt en het dier naar een da gebracht zodra hij terug was.

Ik snap werkelijk niet waar de "discussie" nou over gaat.
Het gaat hier verdorie ook niet over een schubbekutteveense boer met zijn 3 huisschaapjes.
Afbeelding
Noor
Posts in topic: 3

Bericht door Noor »

EchoMira schreef: 06 dec 2022, 18:31 Ik vind het gewoon te gevaarlijk voor de hond zelf. Ik hou er niet van als dieren zulke risico's opgedrongen krijgen door ze eerst een bepaalde kant op te fokken en ze dan strategisch in te zetten.
Of dat nou mechelaars bij de ME, paarden in de military of waakhonden bij de kudde zijn.

Je wil toch ook niet dat je eigen hond snachts ergens met roofdieren aan het matten is dus wat is er dan zo ingewikkeld aan om het voor een andere hond niet oke te vinden?
Ik ben ook tegen honden of paarden inzetten bij rellen, wapen gevaarlijke situaties, bommen/mijnen opsporen enz.
Puur omdat dat een dier gebruiken is, in een door mensen gecreëerde situatie en een dier zijn getrainde gedrag zal volgen , zonder zelf een idee of instinct te kunnen gebruiken.

Een hond gefokt op een bepaalde eigenschap, dus bv bewaken van een kudde, zeker in landen waar dat nodig is, gebruikt zijn of haar eigen verstand en instinct.
Het is geen dagelijkse of gebruikelijke kost dat de hond het op moet nemen tegen 8 coyotes, dat is niet iets waar de boer hem op getraind heeft of wat er van hem verwacht werd, dat er nu een troep nogal stoere, vechtlustige coyotes de strijd aan gingen, dat had de boer ook niet voor ogen. In mijn ogen dus nogal iets anders dan je hond bewust op bommen laten lopen of een vuurgevaarlijk typetje te laten pakken.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Casper is inmiddels al weer terug bij zijn schapen.
Ik denk dat als we hem vragen wat hij liever wil, bij zijn schapen lopen of ‘lekker veilig’ in een betegeld tuintje in Almere-binnen, ik het antwoord wel weet..
Dat is natuurlijk nooit de gedroomde huishond. Hij is hiervoor gefokt en ik zou hem als schapendief niet graag tegenkomen. Het is geen poedeltje.
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 07 dec 2022, 10:50 Casper is inmiddels al weer terug bij zijn schapen.
Ik denk dat als we hem vragen wat hij liever wil, bij zijn schapen lopen of ‘lekker veilig’ in een betegeld tuintje in Almere-binnen, ik het antwoord wel weet..
Dat is natuurlijk nooit de gedroomde huishond. Hij is hiervoor gefokt en ik zou hem als schapendief niet graag tegenkomen. Het is geen poedeltje.
Gelukkig is er meer mogelijk dan alleen tegen roedels coyotes vechten of een postzegeltuin. Ik denk namelijk dat Casper liever bij @EchoMira of bij ons in de tuin ligt bij de schapen om vervolgens gezellig 2 uur mee te gaan wandelen met de roedel en in en uit te lopen en wat aandacht te krijgen. Want eerlijk gezegd vind ik het weer alleen daar achter laten nog triester nu hij zijn staart mist en opgekalefaterd is na zijn bijna dood ervaring. Hup jongen.....we hopen je levend terug te zien. Daar ga je weer. Doei....Doe je werk! Blijft voor mij een heel vreemd gebeuren. Koop er minstens een of twee bij of doe iets anders om die hond te beschermen.
Random
Posts in topic: 4

Bericht door Random »

Marc schreef: 07 dec 2022, 11:29
Nanna schreef: 07 dec 2022, 10:50 Casper is inmiddels al weer terug bij zijn schapen.
Gelukkig is er meer mogelijk dan alleen tegen roedels coyotes vechten of een postzegeltuin. Ik denk namelijk dat Casper liever bij @EchoMira of bij ons in de tuin ligt bij de schapen om vervolgens gezellig 2 uur mee te gaan wandelen met de roedel en in en uit te lopen en wat aandacht te krijgen. Want eerlijk gezegd vind ik het weer alleen daar achter laten nog triester nu hij zijn staart mist en opgekalefaterd is na zijn bijna dood ervaring. Hup jongen.....we hopen je levend terug te zien. Daar ga je weer. Doei....Doe je werk! Blijft voor mij een heel vreemd gebeuren. Koop er minstens een of twee bij of doe iets anders om die hond te beschermen.
Dat vind ik nou ook. Belle verdient een Sebastien.
Inmiddels is het een superdure waakhond geworden. :ugh:
Marc

Bericht door Marc »

En ik snap dat ze ervoor gefokt zijn en dat ze graag buiten zijn en waken. Maar als ze al een keer bijna opgegeten zijn is het terugsturen na de dierenarts iets dat er gevoelsmatig bij mij niet lekker in gaat. Het is niet prettig om meteen weer coyotes te horen en te zien nadat ze je bijna kapot getrokken hebben. Die hond is misschien wel doodsbang. Ik zou het nooit zo doen met mijn honden.
Marc

Bericht door Marc »

Random schreef: 07 dec 2022, 11:32
Marc schreef: 07 dec 2022, 11:29
Dat vind ik nou ook. Belle verdient een Sebastien.
Inmiddels is het een superdure waakhond geworden. :ugh:
Gelukkig is het gebracht als een heldendaad en mag de puber soldaat weer de oorlog in zonder dat de baasjes iets hoefden te betalen. Omdat hij als held aan het grote publiek is gepresenteerd waren er zoveel giften dat onze held gratis opgelapt is en snel weer de Warzone in kan. Heeft de baasjes niets gekost. Ik had er minimaal een of twee bijgekocht wetende waar die jonge hond mee moet dealen.

Want wat ik eerder ook al schreef. Die honden worden niet ingezet voor ze goed en wel 18 maanden zijn. Dus binnen twee maanden was hij al bijna gesneuveld. En nu mag hij weer. Ik denk dat het verhaal dat hij over twee weken wel doodgebeten is nooit bekend gemaakt gaat worden. Zoveel geven ze om hem. Het is zijn werk en hij is ervoor gefokt is voor mij geen reden om deze hond weer op te offeren voor geldelijk gewin van onbeheerde schapen.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik snap dat je het met je huishond nooit zo zou doen. Het is echter geen huishond.
Het is een berghond en die hebben toch een wat ander kaliber dan een spanieltje. Wie zegt dat ie nu doodsbang is. Voor hetzelfde geld staat ie ze weer godverend op te wachten😉
Ik zou er zelf na deze ervaring ook nog een hond bij zetten hoor. Een sfeervolle teef. En denk erom dat de pups van die twee zeer gewild zijn bij veeboeren.
Nanna

Bericht door Nanna »

In Amerika heb je ook een association voor de werkende Pyreneese Berghond.

“ The Great Pyrenees is a territorial guard by nature, which means that he works to keep his territory free from predatory danger. Because of this, there may be times when the shepherd does not see the dog for long periods of time. He knows that the job is being done because the losses decrease. If the dog is working effectively, the stockman may never see a predator, and the flock will never be disturbed.
There are basically two ways in which Pyrenees are utilized as protectors of stock. The first is what we call an all-purpose “Ranch or Farm Dog.” This is a dog that lives on a farm, usually in the proximity of the farmyard and ranch house. He is part pet, part guard dog. He takes care of the ranch, the family, and the stock that is usually pastured close to the house. The other Pyrenees is what we call a “Livestock Guardian Dog.” The Livestock Guardian dog is not a pet, and he is not allowed access to the farmyard or to the house. His sole duty is to protect the stock, in some cases on large isolated pastures or ranges. Both types are a working part of the stock operation and function as such. Pyrenees have been known to increase their territory and may also protect stock belonging to adjoining neighbors pastures. The breed performs admirably in either of these situations.“

We kunnen het er wel of niet mee eens zijn maar de andere optie is dat je schapen eraan gaan.
Zelf zou ik er geen moeite mee hebben zo’n hond in te zetten, ook niet als dat niet kort bij huis is. Ik zou ze wel af en toe een lekkere kluif brengen😂
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 07 dec 2022, 11:38 Ik snap dat je het met je huishond nooit zo zou doen. Het is echter geen huishond.
Het is een berghond en die hebben toch een wat ander kaliber dan een spanieltje. Wie zegt dat ie nu doodsbang is. Voor hetzelfde geld staat ie ze weer godverend op te wachten😉
Ik zou er zelf na deze ervaring ook nog een hond bij zetten hoor. Een sfeervolle teef. En denk erom dat de pups van die twee zeer gewild zijn bij veeboeren.
Ik snap je maar waarom is een huishond anders dan een werkhond? Ik weet dat het zo is maar ik vind het onzin. Een hond wordt geboren en vervolgens bepalen wij of hij moet vechten voor zijn leven of met buikpijn naar de dierenarts gaat? En als je je huishond zou laten vechten is dat zielig maar bij een werkhond is het onderdeel van zijn bestaansrecht?

Nogmaals, ik snap het prima en vind het ook mooi dat honden schapen bewaken. Maar wel een beetje binnen de marges van haalbaar dan aub. In Turkije hebben de herders meestal drie of meer van deze honden. Dat lijkt me wel handig als er zoveel roofdieren zitten. En het terugsturen naar wat al bijna zijn dood was zit me domweg dwars. Dat is willens en wetens de hond offeren.
Josefien
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Dit commentaar vond ik op FB in een LGD-groep, het gaat om dit of een vergelijkbaar incident. Ik ben het er helemaal mee eens :ok:

Afbeelding
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Josefien schreef: 09 dec 2022, 12:51 Dit commentaar vond ik op FB in een LGD-groep, het gaat om dit of een vergelijkbaar incident. Ik ben het er helemaal mee eens :ok:

Afbeelding
Prachtige opsomming van precies wat ik ook vind en zeg. Gelukkig zijn er meer mensen en is dit nog een bekende van deze mensen ook. De hond is geofferd. Gelukkig ziet deze persoon ook dat een hond van 20 maanden van dat kaliber helemaal niet opgewassen is tegen zoveel dieren. Maar wat ik je zeg....hond gaat een dezer dagen dood.

Verder kan het prima dat er in december niks meer te halen is voor coyotes daar zoals @EchoMira aangeeft. Hoeveel sneeuw ligt daar? Waar zijn de wilde dieren naartoe? Hoeveel coyotes leven daar? Sinds wanneer is het zo dat die dieren genoeg te jagen hebben? Misschien hebben de mensen daar massaal drijfjacht georganiseerd en is er domweg nauwelijks nog wild. Genoeg plaatsen waar mensen stropen, jagen en er echt geen massa reeën en herten meer rondlopen.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik heb zat berghonden gezien. Tatra's, st.bernhards, kangals, owcharka's.
Ik vind helemaal niet dat je die snachts alleen bij een stalletje kunt laten liggen.
Ik snap wel dat er dan doorgaans geen andere roofdieren komen. Maar dan redeneer je vanuit wat jij er aan hebt maar wat heeft de hond er aan?
Nee hoor, zet er maar gewoon menselijk personeel bij want dat was de oorspronkelijke functie. Samen doen.
Niet als hangslot op je dumpkudde.

Ik vind het mishandeling/verwaarlozing. De deal is altijd geweest dat de hond voor jou werkt en jij dan voor je hond zorgt. Dat is de samenwerking waar die hond voor gefokt is als je vroom wil gaan zitten kijken over rasgeschiedenis.

De coyote is er ook voor gefokt om te weten wanneer hij altijd nog Cesar zijn darmen kan komen opvreten. Jouw gekochte trainpup wordt niet beter in staat om in te schatten hoe de keutel eruit komt dan de lokale dieren. Maak je maar niets wijs.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 09 dec 2022, 21:01 Ik heb zat berghonden gezien. Tatra's, st.bernhards, kangals, owcharka's.
Ik vind helemaal niet dat je die snachts alleen bij een stalletje kunt laten liggen.
Ik snap wel dat er dan doorgaans geen andere roofdieren komen. Maar dan redeneer je vanuit wat jij er aan hebt maar wat heeft de hond er aan?
Nee hoor, zet er maar gewoon menselijk personeel bij want dat was de oorspronkelijke functie. Samen doen.
Niet als hangslot op je dumpkudde.

Ik vind het mishandeling/verwaarlozing. De deal is altijd geweest dat de hond voor jou werkt en jij dan voor je hond zorgt. Dat is de samenwerking waar die hond voor gefokt is als je vroom wil gaan zitten kijken over rasgeschiedenis.

De coyote is er ook voor gefokt om te weten wanneer hij altijd nog Cesar zijn darmen kan komen opvreten. Jouw gekochte trainpup wordt niet beter in staat om in te schatten hoe de keutel eruit komt dan de lokale dieren. Maak je maar niets wijs.
Zo is dat. Die coyotes en (geloof me die dingen zijn 15 kilo gemiddeld want ik heb ze gezien van dichtbij) hebben nu al zijn staart eraf gebeten. En zijn halve lichaam gestroopt. Morgen is hij van hun. Zij zijn reteslim en ik snap oprecht niet hoe hij er 8 kon pakken. Hij zou er hooguit een kunnen pakken dus ik blijf erbij dat hij pups gepakt heeft en de moeder en vader of de pups van vorig jaar erbij. Ze komen wel voor elkaar op. Maar ze zijn zoveel sneller en slimmer.

Ik snap de hond als erfhond of begeleider van een herder. Daar zijn ze voor. Wat wij erbij verzonnen hebben ineens als zijnde een zelfstandige beschermer die geen mens meer ziet en zichzelf moet rooien is er later bij verzonnen. Wie voert die honden dan?

Als je zo'n hond op je erf hebt en bij je stallen ren je naar buiten als je hem hoort. Zo hoort dat. Je gaat hem helpen. Hij waarschuwt en reageert primair. Je laat je schapen niet achter in de wildernis met een hond van 20 maanden tussen de wolven en coyotes. Het stuk wat hierboven gezet is is van de buren. Die spreken over een enorme roofdier populatie en dat de eigenaar daarvan op de hoogte was en de dieren ook gezien heeft. Willens en wetens zijn de schapen niet binnen gehaald en is de hond geofferd en nu tot geld held uitgeroepen. Inzamelen en niet eens zelf op de blaren zitten voor de held die je aan elkaar genaaid weer aan de wolven opvoert.....om te kotsen.
Marc

Bericht door Marc »

Zou me niks verbazen als dat hele heldenverhaal erbij verzonnen is in de crowdfunding. Want het is eigenlijk onmogelijk dat een logge berghond deze super snelle wendbare slimme dieren een voor een kan doodschudden. Een vos is al nauwelijks te vangen door een hele roedel hounds dus dit is vrij onverklaarbaar. Ze moeten dan of hondsdol of half dood zijn geweest dus de verklaring dat ze uitgehongerd waren zou zomaar kunnen kloppen.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Kan hij met zijn huský-oog voor 100000 dollar dekken.
Josefien
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Marc schreef: 09 dec 2022, 21:29

Ik snap de hond als erfhond of begeleider van een herder. Daar zijn ze voor. Wat wij erbij verzonnen hebben ineens als zijnde een zelfstandige beschermer die geen mens meer ziet en zichzelf moet rooien is er later bij verzonnen. Wie voert die honden dan?

Bij de hands-off methode ontstaan vaak juist de problemen van jagende kuddewakers, omdat ze niet (genoeg) gevoerd worden. Het gebeurt zelfs dat ze hun eigen kudde gaan aanvreten. Dus in de ogen van de veehouder niet goed functioneren en worden afgemaakt of als ze geluk hebben afgedankt. Gelukkig komt de hands-on manier wel wat meer in zwang, heb ik de indruk. Afgaande op wat ik lees in de LGD- en de werkende mastin groepen
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Hands off methode is je reinste beulerij en enorm onverantwoord. Stel dat die kudde ergens loopt waar honden wonen...? Dat loopt niet goed af voor de lokale honden als er 3 uitgehongerde verwaarloosde aso kangals bij lopen.

Of je wandelt ergens en je komt een stel uitgehongerde waakhonden tegen waar niemand bij is of op let. Lijkt me niet de manier om je schapen vet te mesten of de winter door te laten komen. Ik vind de hond op de foto trouwens ook mager. De aangevallen hond dus.

In elk geval heeft hij nauwelijks massa en ribomvang en is het maar een schriele hond onder het haar.

Maargoed, die staat kaal en net met de hechtingen eruit alweer ergens in de bossen te stressen omdat er coyotes rondhangen.

Afbeelding
Plaats reactie