Ja, ik zou het zelf nooit bedenken om een hond die ergens zonder baas ligt aan te halen, maar op dat soort dingen moet je inderdaad bedacht zijn. Er zijn altijd mensen die zoiets wel doen, of in het voorbijgaan opeens hun hand uitsteken naar je hond, of zelfs de kop van je hond vastpakken en er een kus op geven (dat is mij ooit gebeurd met Mila) Ook een leermomentje dus Met jonge kinderen let ik ook altijd heel erg op en neem ik ruimte, die kunnen soms ook opeens rare dingen doen. Ik anticipeer altijd wel veel en ik neem nooit risico als ik denk dat een situatie wel eens niet prettig of ongemakkelijk voor mijn hond zou kunnen worden.CatnDog schreef: ↑22 feb 2023, 17:02 Dan kunnen we toch wel concluderen dat de Fayahs onder ons makkelijker in het sociale verkeer zijn dan de Mila's en Zeno's onder ons.
Zeno past zich bij kinderen trouwens ook netjes aan. Meteen in 'standje voorzichtig'. Maar in de meeste gevallen reageert hij zoals Mila. Soms even snuffelen en enthousiast naar iemand kijken, want aandacht is wel leuk, maar zodra die hand eraan komt, reageert hij van 'daar vroeg ik niet om'. Ze kunnen veel beter gewoon vrolijk tegen hem praten. Dat vindt hij fijner. Dan kan hij alsnog kiezen om tegen ze aan te gaan staan leunen en hij geeft daarmee aan dat ze hem mogen aaien.
Tegen iemand opstaan en likken zou hij nooit doen. Handen likken soms wel. Dat is in zijn beleving denk ik de allergrootst denkbare beleefdheidsvorm. No way dat hij voor iemand op z'n rug zou gaan liggen. Bij hem betekent op zijn rug liggen 'ik geef me toch volledig over, laat me dan ook met rust'. Universeel signaal: nu zou me in principe niets meer mogen overkomen.
Ik probeer extreem drukke situaties (feestgangers, stadcentrum) te voormijden. Zeno heeft een keer een plotselinge aai in een massa gehad en hij schrok daar zo enorm van alsof er een vuurpijl afging. Hij ging in de vluchtmodus. (Dat had ik beschreven in het andere topic denk ik). Zeno is geen hond die van nature zal willen schuilen achter het baasje. Dat maakt het voor mijn gevoel ook best wel lastig om hem te beschermen. In drukke situaties zou het dus echt 'sturen op commando' worden. Maar toen had ik hem wel heel dicht bij me en was het alsnog niet te voorkomen.
Het tuincentrum-aaitje zie ik maar als een leermoment. Als een hond ergens rustig ligt, denken sommige mensen blijkbaar dat hij daar is om aangehaald te worden.
Ik vind zelf Mila - op een andere manier - net zo makkelijk in sociaal opzicht. Ze schrikt niet als iemand haar opeens onverwacht aait. Dat is ook wel eens gebeurd en dan stapt ze heel snel weg Die persoon heeft dan voor haar wel helemaal afgedaan, maar verder blijft ze er vrij stoïcijns onder, zolang ze maar wel weg kan. Met Mila hoef ik eigenlijk niets te sturen, ze gedraagt zich altijd neutraal en zorgt zelf wel dat ze niet in vervelende situaties komt. Ik kan met haar gewoon los door het dorpscentrum lopen, ze kijkt naar niets of niemand, snuffelt hier en daar en let verder alleen op mij. Dat kan met Fayah echt niet, die gaat naar het eerste het beste terras en springt dan bij mensen op schoot om ze te zoenen
Als je je hond graag meeneemt naar drukke en onoverzichtelijke plekken, is een hond als Mila soms inderdaad wel lastiger, ze heeft gewoon wat meer ruimte om zich heen nodig en dan is niets een probleem. Maar dat soort dingen doe ik eigenlijk nooit met honden, dus in mijn leven is een Mila juist ook heel makkelijk. Ik doe het nu dus wel eens met Fayah, speciaal omdat ik haar daar een plezier mee doe, even samen naar de markt bijvoorbeeld. Dan mag ze ook contact maken met mensen die haar graag willen aaien. Maar het zit eigenlijk totaal niet in mijn systeem om bij dat soort dingen mijn hond(en) mee te nemen.
Amoz heb ik ook echt moeten leren achter mij te gaan staan als hij iemand niet oké vond. Van nature was aanval de beste verdediging volgens hem. Maar het werkte uiteindelijk wel heel goed, hij wist dat ik mensen bij hem uit de buurt hield en leerde daar gaandeweg op vertrouwen. Op den duur wisselde hij zelf al van kant als we op een stoep iemand moesten passeren, zodat ik tussen hem en die andere persoon in liep. Maar met hem liep ik in die periode uiteraard ook niet over een drukke markt, later kon dat wel gewoon en reageerde hij net als Mila als hij onverwacht aangeraakt werd - wel met iets meer spanning, maar nooit meer met agressie.