malinois schreef: ↑10 mei 2023, 18:18Dat denk ik ook.Jackira schreef:Ik denk dat de mechelmensen best eens voor een deel gelijk zouden kunnen hebben. Hij is al gegroeid in dit gedrag en dat vraagt een andere aanpak dan wanneer je een hond langzamerhand spelenderwijs opvoedt.Beauce-je schreef: ↑10 mei 2023, 15:19 Allemaal heel interessant om te lezen, en het zorgt ervoor dat ik ook heel kritisch naar mezelf kijk als het om de opvoeding van mijn beauceron gaat. De mechelmensen zeiden tegen me dat ik het veel te lang heb laten gaan en dat hij daarom zich zo wild kan gedragen. Ik ben het daar niet mee eens, mijn hond moet gewoon anders benaderd dan een mechel. Daar ben ik na dit topic helemaal van overtuigd.
Ik ga hem dus ook niet fysiek corrigeren. Hij is in de puberteit en heeft een sterke wil. Wel loop ik tegen het volgende aan, en ik vind het interessant om het hier te posten. Het lukt me wel eromheen te werken, maar ik vind het wel leuk om te horen want anderen zouden doen in deze situaties:
1. hij wil niet aangeraakt worden, is ook heel wantrouwig. Zijn poten laat hij niet aanraken (soms weer wel, maar vaak gaat hij grommen). Op de patiëntenkaart van de dierenarts staat trouwens: 'echte beauceron, laat poten niet aanraken', haha. Je kan niet aan z'n bek zitten om z'n tanden te bekijken. Geen druppeltjes op z'n vacht doen tegen vlooien. Z'n hubertusklauwtjes niet knippen. En heeft ie eenmaal door dat je een trucje toepast (hem een pot uit laten likken of iets geven waar hij enige tijd mee doet om op te eten), dan loopt ie weg en laat ie zich enige tijd niet meer benaderen. Ik heb ooit zout water in zijn snotneus gespoten, heel snel, en toen vertrouwde hij me twee weken niet meer in zijn buurt.
2. hij wil buiten de weg bepalen. Kan vervelend worden als hij zijn zin niet krijgt. Hij mag best de weg bepalen soms, maar niet altijd (zeg ik).
3. hij wil de auto niet in als hij nog niet klaar is om terug te gaan. Gaat dan als een blok staan en trekt alles uit de kast om eruit te blijven. Is dan ook niet omkoopbaar met snoep, hoewel soms weer wel, afhankelijk van wat het is (en dat kan de volgende keer weer anders zijn). Lastig is het wel, want zin in een ellenlange trainingssessie om terug naar huis te kunnen rijden heb ik meestal niet echt...
Dat is voor nu wat ik kan bedenken. Er is vast nog wel meer
Dat betekent niet dat je perse nu zou moeten corrigeren, grote kans dat hij dat niet pikt. Maar je moet hem wel steeds een stap voor zijn. Mijn manier zou zijn om hem nooit die kans te hebben gegeven maar dat is al een gepasseerd station.
Slimmer zijn dan hij is, dat is denk ik de manier.
dat denk ik ook
enkele jaren terug heb ik tijdelijk een beauceron van 18 maanden bij huis gehad met vergelijkbaar probleemgedrag zoals jij omschrijft, inclusief bijten
hier met rust, reinheid, regelmaat was er totaal niks mis mee en bij zijn baas in de USA waar hij na een paar maanden heen is gegaan was (en is) er ook totaal geen probleem