Trekken aan de riem

Inge O
Posts in topic: 16
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Trekken aan de riem

Bericht door Inge O »

Zamunda schreef: 07 okt 2021, 19:51
Inge O schreef: 07 okt 2021, 19:22Wel bij de les blijven natuurlijk :P .
Ja dat zei ik :lees:
Zamunda schreef: 07 okt 2021, 19:14In een later stadium pas jij dus wel (zeer af en toe?) druk toe als boodschap.
Oftewel: ik snap je :D .
Maar wat je schreef over wat Rugaas dan doet is wat de verwarring brengt : ik pas dat toe (heeft zij van mij denk ik :engel: ) bij een zeer jonge pup die nog moet ontdekken wat de bedoeling is - de steviger correctie komt pas later als hij het én goed weet én vol adrenaline in de lijn hangt. Op zo'n moment kom je er echt niet meer met een tongklikje en een paar stappen achteruit, en dan beland je (je = zoals in 'men') heel vaak in de impasse van 'hij is niet meer bereikbaar'.

Nouou, 'niet meer bereikbaar', daar ga ik wel over, toevallig :pffff: .
Zamunda
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Inge O schreef: 07 okt 2021, 19:57Maar wat je schreef over wat Rugaas dan doet is wat de verwarring brengt : ik pas dat toe (heeft zij van mij denk ik :engel: ) bij een zeer jonge pup die nog moet ontdekken wat de bedoeling is - de steviger correctie komt pas later als hij het én goed weet én vol adrenaline in de lijn hangt. Op zo'n moment kom je er echt niet meer met een tongklikje en een paar stappen achteruit, en dan beland je (je = zoals in 'men') heel vaak in de impasse van 'hij is niet meer bereikbaar'.

Nouou, 'niet meer bereikbaar', daar ga ik wel over, toevallig :pffff: .
Ja ik schreef niet (chrono)logisch :mrgreen: . Uiteraard eerst aanleren en daar horen geen correcties bij, pas veel later een correctie om te voorkomen dat je in zo'n impasse van onbereikbaarheid komt (en het van daaruit vaak ook van kwaad tot erger gaat).
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
EchoMira
Posts in topic: 12
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik geloof best dat die mevrouw Rugaas heel goed weet hoe het moet maar ik vind de daadwerkelijke aanpak interessanter dan een merknaam.
Net als cesar millan wordt het dan al snel een heel pakket aan ingrepen. Het is moeilijk om dat aan je hond te verkopen als die al een andere situatie gewend is.

Ik stel voor dat je gewoon eens begint met 10 sessies in een bak (rijbaan voor paarden. Je weet wel.
Nergens heen lopen. Alleen maar samen lopen. Eerst rondjes, dan eens een keer oversteken of je hond achter je aan laten lopen terwijl je hem voert.

Iedereen denkt altijd dat de hond weet wat de bedoeling is maar heel veel mensen baseren dat nergens op.
Begin nou eens eerst met aanleren van wat je wil zien. Het hoeft niet meteen overal te kunnen en het hoef ook geen eindoplossing voor een of ander probleem te zijn.
Loop gerust ook een keer achter je hond aan.

Daarna ga je samen speuren in de stal. Bakje pens ergens verstoppen, trek een spoortje met een strotouwtje dat je er in gedoopt hebt.
En dan ga je er samen heen zonder te trekken.
Of iets anders.

Het zal je weinig moeite kosten om er in de loop van de sessies ook wat verbalen/lichaamstaal hulepn aan te geven.

En daarna ga je thuis eerst met alleen die hond wandelen. Kleine rondjes. Niet meteen naar Het Park of De Dijk.

Nou ja, je snapt het wel.
Ik snap dat je het niet doet omdat je geen tijd of domweg geen zin hebt en dat is prima. Maar het kan wel.

Na het hele aanleren mag je best een keer zeggen dat het niet mag maar dat recht moet je verdienen met een geïnvesteerde moeite.
Correcties die niet tot duidelijkheid leiden werken niet.
Tigris

Bericht door Tigris »

Ja. Ik heb een Ariégeois. Een dikke windhondenhalsband en een goed passend tuig dus, en om al te veel schade te voorkomen aan de nek loop ik met haar mee als ze geur heeft (hint, ze heeft overal geur). Ik schaam me er ook niet voor.

Tenenkrommend vind ik het "gebruik" van slip en halfchecks, showlijntjes om fors mee op te treden, of gewoonweg (te) dunne halsbanden. En ik zie dat elke week.
Johnny Jones
Posts in topic: 6
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Inge O schreef: 07 okt 2021, 09:27 Aandacht houden met snoepjes ( = lokken) werkt ook totaal anders dan belonen nadat iets goed is gegaan - dat al even als eerste. Doorsnee werkt het alleen goed om een beginnetje te maken met gedrag en wordt het best zo snel mogelijk vervangen door 'belonen ná goed uitgevoerd gedrag'.

Sowieso - maar dat is persoonlijk - ben ik er absoluut geen voorstander van om van het 'niet trekken' een oefening te maken : een oefening is gedrag dat de hond kortstondig uitvoert, met een beginpunt en eindpunt, en dat is nu juist niét wat je bij 'aan de losse lijn lopen' wil hebben, dat moet gewoon ingesleten dagdagelijks gedrag worden, en echte toegespitste aandacht voor jou is daarbij zelfs niet eens wenselijk.

Ik raad mensen met zo'n hardnekkig probleem altijd aan om langere aanleersessies te houden met optoming A terwijl je in het dagelijkse leven B gebruikt (waarmee de hond wel nog mag trekken).
Het allergemakkelijkste om een hond aangelijnd mee te nemen zonder dat hij zelfs maar kán trekken is in cirkels lopen (oefenen op een groot terrein dus) en verbaal belonen voor het goede gedrag dat je dan met zekerheid zal zien. Naarmate het beter gaat kan je er al eens een recht stukje inlassen en/of de cirkels groter maken. Bij hervallen in trekken meteen verbaal corrigeren (en dan bedoel ik niet lopen foeteren maar een korte indicatie dat dat niét is wat je wil zien) en de cirkel kleiner maken.

Het is natuurlijk een werk van lange adem om het goede gedrag te laten inslijten en vraagt veel consequentie en het langzaam toewerken naar de toepassing in de praktijk, niet een paar keer oefenen en dan denken dat je meteen *hup* de straat op kan.

Dit is overigens niet hoe ik het mijn puppen aanleer, maar wel een optie voor een hond met ingesleten fout trekgedrag.
Dit klink echt als een goede methode, daar ga ik mee aan de gang! Op 200 meter is een megagroot veld waar we dit kunnen gaan oefenen. Ben benieuwd! Ik denk dat ik dan met een halsband ga oefenen, dat zal hij zeker niet verwarren met zijn hardlooptuig of gewone tuig.
Dankjewel voor de tip!
EchoMira schreef: 07 okt 2021, 11:05 Nou. Dan kan het kennelijk allemaal niet. Van mij mag het hoor. :F:

Mijn honden kunnen ook gewoon achter mij aanlopen of samen met mij lopen. In achtjes of heen en weer. Ik weet niet waarom dat allemaal minder eenzijdig is bij maar ik ben er wel blij mee.

Ik ben nogal radicaal in mijn keuzes. Ik heb een hekel aan trekken dus er wordt niet getrokken. Ook niet naar de berm een meter verderop als je daar heel nodig moet plassen. Niet. Trek. Ken.
Spelen en aandacht en snoepjes is allemaal prachtig maar als je er een krachtmeting van gaat maken dan win ik.

Kun je wel met hem klikkeren?

Dat hij nog het een en ander kwijt moet als hij los mag terwijl dat verder nooit mag snap ik wel.
Dagelijks flink loslopen vind ik een basaal ingrediënt. Ik snap dat het niet kan maar het moet toch.
Is er geen plek te bedenken waar hij die jeuk veilig kan krabben?
Klikkeren heb ik nog nooit gedaan. Wel gebruik ik veel het 'Yes' als hij iets goed doet. Dat kent hij wel.

Hij loopt bij ons op het terrein los. We hebben aardig wat ruimte bij huis, goed omheind voor de honden. Bij de paarden mogen ze alleen alleen als wij erbij zijn, maar er is ook nog een grasveld van ongeveer duizend vierkante meter waar hij zijn ei kwijt kan. En dan lopen we ook nog drie keer in de week 5-7 km hard.
Gelukkig is er voor allemaal dagelijks loslopen, behalve voor oude Tutu.. Dat is net een hamster, die weet echt door spleetjes van een paar centimeter te kruipen. Die heeft nu een lichtgewicht biothane lijn van vijftien meter en dagelijks lopen en rennen we vrolijk door het bos, samen genietend van zijn oude dag!
Afbeelding
Johnny Jones

Ik waardeer het echt enorm dat jullie meedenken! Het zou echt een droom zijn als Manipi niet meer zo trekt en overprikkeld is buiten. Dan zouden we hem in de toekomst mee kunnen nemen op wandelvakanties. Dat lijkt me zo ontzettend leuk!
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Johnny Jones schreef: 09 okt 2021, 20:43 Dit klink echt als een goede methode, daar ga ik mee aan de gang! Op 200 meter is een megagroot veld waar we dit kunnen gaan oefenen. Ben benieuwd! Ik denk dat ik dan met een halsband ga oefenen, dat zal hij zeker niet verwarren met zijn hardlooptuig of gewone tuig.
Dankjewel voor de tip!
Ideaal dan, zo'n terrein in de buurt.

Niet vergeten dat je die 200m daar naartoe dan ook nog aan het tuig doet - ben benieuwd :ok: .
Johnny Jones

Inge O schreef: 09 okt 2021, 20:50
Johnny Jones schreef: 09 okt 2021, 20:43 Dit klink echt als een goede methode, daar ga ik mee aan de gang! Op 200 meter is een megagroot veld waar we dit kunnen gaan oefenen. Ben benieuwd! Ik denk dat ik dan met een halsband ga oefenen, dat zal hij zeker niet verwarren met zijn hardlooptuig of gewone tuig.
Dankjewel voor de tip!
Ideaal dan, zo'n terrein in de buurt.

Niet vergeten dat je die 200m daar naartoe dan ook nog aan het tuig doet - ben benieuwd :ok: .
Doe ik!
Hij gaat met tuig en halsband mee naar het veld. Eenmaal daar klik ik de lijn van het het tuig naar de halsband. En weer terug naar huis gaat de lijn weer aan zijn tuig.
En gebruik ik dan helemaal geen snoepjes?
Afbeelding
Manuma

Bericht door Manuma »

Halfchecks hier, gewoon omdat ik het makkelijk vind. Er zit niks strak, net als die dunne lijnen niet. Er zit namelijk gewoon een stop op. Ze trekken ook niet trouwens dus er hoeft geen druk op. Wacht maar tot je een hond hebt met zoveel haar, dan wil je geen halsband met een sluiting.

Ik denk misschien heel simpel, misschien heb ik wel gewoon heel makkelijke honden gehad. Maar ik beeld me als het moeilijk word gewoon in dat ik met een paard loop. Dan wacht ik ook niet af wat er gaat gebeuren want dan ben je al meegesleurd in een ellendig ongeluk. Bij het spitsen van een oor ben ik al bezig met de hond, ontspanning terug zoeken. Ontspannen is ook mijn beloning. Dat was het :engel:
Inge O

Bericht door Inge O »

Johnny Jones schreef: 09 okt 2021, 21:09
En gebruik ik dan helemaal geen snoepjes?
Zou ik niet doen, nee. Als hij weinig voergericht is voegt het weinig toe, en als hij érg voergericht is verdwijnt een beetje het hele opzet want dan gaat hij op je lopen letten wanneer dat snoepje komt terwijl het juist de bedoeling is dat hij - binnen de lengte van de lijn - gewoon een beetje honds mag rondkoekeloeren (wel vlot meelopen natuurlijk) ipv. aan je lippen te hangen. Je wil hem immers niet de oefening 'volg aan de voet' leren maar hem leren géén druk te zetten op de lijn.
Wél duidelijk verbaal belonen en daarbij juist de overgangen heel juist timen : is je kring wat te groot en gaat hij toch weer trekken dan een duidelijke afkeuring (zowel qua intonatie als qua woord (dat hij al zou moeten herkennen als 'niet doen')) en als jij dan een fractie later de cirkel meteen weer kleiner maakt waardoor de druk op de lijn weer wegvalt, metéén aangeven dat 'het dát is wat je wil :hartjes: !'.

En vergat ik nog : de lijn moet iets langer zijn dan een gewoon kort lijntje want anders riskeer je dat hij/jij toch ook druk voelt als je in de cirkel loopt, omdat hij wat moeite heeft om correct mee te komen.

En als het goed gaat ook niet te lang alleen op dat veld oefenen om te vermijden dat hij de link alleen legt met die plek.
Johnny Jones

Johnny Jones schreef: 09 okt 2021, 20:43
Inge O schreef: 07 okt 2021, 09:27 Aandacht houden met snoepjes ( = lokken) werkt ook totaal anders dan belonen nadat iets goed is gegaan - dat al even als eerste. Doorsnee werkt het alleen goed om een beginnetje te maken met gedrag en wordt het best zo snel mogelijk vervangen door 'belonen ná goed uitgevoerd gedrag'.

Sowieso - maar dat is persoonlijk - ben ik er absoluut geen voorstander van om van het 'niet trekken' een oefening te maken : een oefening is gedrag dat de hond kortstondig uitvoert, met een beginpunt en eindpunt, en dat is nu juist niét wat je bij 'aan de losse lijn lopen' wil hebben, dat moet gewoon ingesleten dagdagelijks gedrag worden, en echte toegespitste aandacht voor jou is daarbij zelfs niet eens wenselijk.

Ik raad mensen met zo'n hardnekkig probleem altijd aan om langere aanleersessies te houden met optoming A terwijl je in het dagelijkse leven B gebruikt (waarmee de hond wel nog mag trekken).
Het allergemakkelijkste om een hond aangelijnd mee te nemen zonder dat hij zelfs maar kán trekken is in cirkels lopen (oefenen op een groot terrein dus) en verbaal belonen voor het goede gedrag dat je dan met zekerheid zal zien. Naarmate het beter gaat kan je er al eens een recht stukje inlassen en/of de cirkels groter maken. Bij hervallen in trekken meteen verbaal corrigeren (en dan bedoel ik niet lopen foeteren maar een korte indicatie dat dat niét is wat je wil zien) en de cirkel kleiner maken.

Het is natuurlijk een werk van lange adem om het goede gedrag te laten inslijten en vraagt veel consequentie en het langzaam toewerken naar de toepassing in de praktijk, niet een paar keer oefenen en dan denken dat je meteen *hup* de straat op kan.

Dit is overigens niet hoe ik het mijn puppen aanleer, maar wel een optie voor een hond met ingesleten fout trekgedrag.
Dit klink echt als een goede methode, daar ga ik mee aan de gang! Op 200 meter is een megagroot veld waar we dit kunnen gaan oefenen. Ben benieuwd! Ik denk dat ik dan met een halsband ga oefenen, dat zal hij zeker niet verwarren met zijn hardlooptuig of gewone tuig.
Dankjewel voor de tip!
EchoMira schreef: 07 okt 2021, 11:05 Nou. Dan kan het kennelijk allemaal niet. Van mij mag het hoor. :F:

Mijn honden kunnen ook gewoon achter mij aanlopen of samen met mij lopen. In achtjes of heen en weer. Ik weet niet waarom dat allemaal minder eenzijdig is bij maar ik ben er wel blij mee.

Ik ben nogal radicaal in mijn keuzes. Ik heb een hekel aan trekken dus er wordt niet getrokken. Ook niet naar de berm een meter verderop als je daar heel nodig moet plassen. Niet. Trek. Ken.
Spelen en aandacht en snoepjes is allemaal prachtig maar als je er een krachtmeting van gaat maken dan win ik.

Kun je wel met hem klikkeren?

Dat hij nog het een en ander kwijt moet als hij los mag terwijl dat verder nooit mag snap ik wel.
Dagelijks flink loslopen vind ik een basaal ingrediënt. Ik snap dat het niet kan maar het moet toch.
Is er geen plek te bedenken waar hij die jeuk veilig kan krabben?
Klikkeren heb ik nog nooit gedaan. Wel gebruik ik veel het 'Yes' als hij iets goed doet. Dat kent hij wel.

Hij loopt bij ons op het terrein los. We hebben aardig wat ruimte bij huis, goed omheind voor de honden. Bij de paarden mogen ze alleen alleen als wij erbij zijn, maar er is ook nog een grasveld van ongeveer duizend vierkante meter waar hij zijn ei kwijt kan. En dan lopen we ook nog drie keer in de week 5-7 km hard.
Gelukkig is er voor allemaal dagelijks loslopen, behalve voor oude Tutu.. Dat is net een hamster, die weet echt door spleetjes van een paar centimeter te kruipen. Die heeft nu een lichtgewicht biothane lijn van vijftien meter en dagelijks lopen en rennen we vrolijk door het bos, samen genietend van zijn oude dag!
Even jullie allebei weer quoten..
Vandaag was het bij daglicht rustig genoeg op het veld en zijn we voor de eerste keer gaan oefenen. Manipi deed het volgens mij best goed, zeker voor een eerste keer. Nu ik de post van Inge weer teruglees moet ik denk ik wel meer met mijn stem doen. En wat doe ik als hij wil snuffelen? De stresskip snuffelt vaak weinig tijdens de wandeling (of hysterisch als hij één of ander spoor oppikt), dus dat zou ik wel willen stimuleren.

Zo liepen we naar het veld
https://www.youtube.com/watch?v=LvVKdVtNzY8

En hier tijdens het oefenen. Hij loopt hier flink met linksachter te huppelen, maar dat doet hij eigenlijk alleen bij stress. Hij is volledig nagekeken door dierenarts en fysio, inclusief foto's. Diagnose.. hij mankeert niks.
Maar hier het filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=ujoDu-5Pv-4

Feedback is welkom!
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Gaat super, en zoals je merkt krijg je op deze manier massa's kans om goed te belonen :ok: .

Mijn drie tips zijn :

- het positieve beloon je goed, dat zou ik mettertijd ietsje minderen qua tijdsduur en het meer gaan toespitsen op de momenten waarop hij zélf de druk van de lijn afhaalt (bv. als hij snuffelt en tóch meteen meekomt van zodra hij de lijn voelt). De (bijna niet aanwezige) mindere momentjes mag je inderdaad naar hem iets duidelijker aangeven, zoals op 1.18' bv. , daar leert hij ook juist uit wat niet de bedoeling is, maar dan wel binnen de milliseconde schakelen met je stem naar :cheer: als hij zijn foutje corrigeert :ok: .
- het is wel wat geklungel, maar ik zou tijdens het oefenen toch ook het tuig er afhalen, doordat er (gelukkig!) tijdens het lopen zo weinig druk op de lijn komt zou het wel kunnen dat hij weinig erg heeft in halsband of tuig, en dat verschil moet hij gaandeweg wel leren onthouden natuurlijk.
- het snuffelen zal je inderdaad iets moeten voor bedenken, ik zou in ieder geval niét gaan stilstaan op het moment dat hij zelf druk zet op de lijn, da's het totaal verkeerde signaal. Misschien een snuffelwoordje eraan verbinden ('snuffel maarrrrr :cheer: ') en dat zeggen als hij interesse toont voor iets maar vóór de lijn gespannen staat? En het hem niét laten doen als je niks had gezegd?

Als je merkt dat hij het duidelijk begint te snappen dat het gaat om vermijden van ook maar de kleinste druk kan je dan stilletjesaan af en toe een rechter stukje inlassen en daarbij heel erg bedacht zijn op het switchen met je stem tussen wat goed en fout is :ok: .
GoldenGizmo
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Johnny Jones schreef: 13 okt 2021, 12:13 <knip>

Vandaag was het bij daglicht rustig genoeg op het veld en zijn we voor de eerste keer gaan oefenen. Manipi deed het volgens mij best goed, zeker voor een eerste keer. Nu ik de post van Inge weer teruglees moet ik denk ik wel meer met mijn stem doen. En wat doe ik als hij wil snuffelen? De stresskip snuffelt vaak weinig tijdens de wandeling (of hysterisch als hij één of ander spoor oppikt), dus dat zou ik wel willen stimuleren.

<knip>
Is het misschien een idee om het snuffelen op cue te zetten? Monique Bladder heeft daar over een paar weken weer een gratis minitraining over: https://www.moniquebladder.nl/mini-trai ... wHopRC0rBY
Plaats reactie