Artrose en twijfel wat te doen...

hakunamatata
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Artrose en twijfel wat te doen...

Bericht door hakunamatata »

Zou je de pijnstilling niet voor je naar bed gaat kunnen geven? Dat vind ik altijd veel prettiger voor de oude honden. Dan slapen ze goed, beginnen ze 's ochtends de dag zonder pijn en tegen de tijd dat het wat uitgewerkt is zijn ze toch al voldaan van de dag en liggen ze tevreden in hun mand. Voor het slapen 's nachts is het hier enkel even een snelle plas en dan medicatie erin en slapen maar.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Aura
Posts in topic: 26

Bericht door Aura »

hakunamatata schreef: 19 jul 2023, 17:58 Zou je de pijnstilling niet voor je naar bed gaat kunnen geven? Dat vind ik altijd veel prettiger voor de oude honden. Dan slapen ze goed, beginnen ze 's ochtends de dag zonder pijn en tegen de tijd dat het wat uitgewerkt is zijn ze toch al voldaan van de dag en liggen ze tevreden in hun mand. Voor het slapen 's nachts is het hier enkel even een snelle plas en dan medicatie erin en slapen maar.
Ja, ik wil hem inderdaad verplaatsen van de ochtend naar de avond. Even bedenken hoe ik dat het beste doe. Misschien morgenochtend halve dosis, morgenavond halve dosis en dan voortaan steeds 's avonds een hele dosis. Komt mooi uit omdat ik de dosis sowieso vanaf morgen wilde gaan verhogen. Ik zat nu op 1,5 tablet van 2,5 gram in de ochtend, dus dan geef ik er morgenochtend 1 van 2,5 gram en morgenavond 1 van 2,5 gram en dan voortaan de hele dosis 's avonds.
Rosanne
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

Aura schreef: 19 jul 2023, 15:37
hakunamatata schreef: 19 jul 2023, 15:29 Dit wilde ik ook reageren. En inderdaad die mogelijke schade aan de nieren etc. Tja dat is dan maar zo als dat komt. Bij zo'n oude hond vind ik dat altijd een beetje een kulreden, want waarschijnlijk komt het helemaal niet zover. Genoeg dieren die jaren die medicatie krijgen zonder enige verslechtering van bv nieren en het is niet dat je verwacht dat je hond nog 5 jaar vrolijk doorgaat. Enige reden om toch die injecties te geven zou zijn als je over een maand als die uitgewerkt raakt je toch duidelijk verschil merkt ook al krijgt de hond nog rheumacam. In elk geval kwaliteit boven kwantiteit. Geniet nog maar lekker samen nu de medicatie in elk geval aanslaat.
Dankjewel! En inderdaad. Daarom snapte ik niet waarom hij dat zo belangrijk vond. Ik heb ook het idee dat de laatste fase nu is begonnen en de kans dat ze de 12 gaat halen, lijkt me erg klein.
Onze vorige hond had op zijn 8e al flinke artrose. Hij is toen op de Inflacam gezet. Zelfde idee als metacam, maar volgens mij iets goedkoper. En uiteindelijk hebben wij ook anabolen injecties gegeven. Hij is er ruim 14 op geworden. Tuurlijk heb je met alle medicatie kans op bijwerkingen ( in dit geval nieren ), maar dan inderdaad liever een korter leuk leven, dan langer en je ellendig voelen. En hij is dus gewoon overleden, omdat hij op was en niks geen nier problematiek.

En op de anabolen deed hij het super. Op die manier zat hij weer veel beter in zijn bespiering en daardoor minder belasting op zijn gewrichten.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
galga's
Posts in topic: 1
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Loba leeft al bijna een jaar in bonustijd door de librela. Geen bijwerkingen.

Ik ken meerdere mensen die hem zelf bij hun hond zetten.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 5

Bericht door blondie »

Anabolen kunnen echt alleen volgens mij effect hebben als de hond nog in staat is, en zin heeft om in beweging te blijven.
Mijn reu had er baat bij toen hij rond zijn vijfde een bepaalde diagnose kreeg, en later rond zijn elfde hebben we het als "pampermiddel" nog geprobeerd eigenlijk tegen beter weten in.. hij had er toen even baat bij, maar goed dat was een aandoening die niet vergelijkbaar is met artrose.

Zwemmen was/is uitermate geschikt omdat de hond dan spieren kan gebruiken maar geen tegendruk ervaart van de grond. Maar in geval van de hond van TS gaat dat niet echt op als ik haar reactie op beweeg patroon lees.

De middelen voor artrose ken ik niet, wel gaf ik op een bepaald moment pijnmedicatie continue, ik had of novacam of metacam in vloeibare vorm.
Ik gaf de hond toen 2x per dag eten en ik gaf dus bij avondmaaltijd en bij de ochtendmaaltijd de druppels in het voer.
Hij had niet wat jouw hond heeft, maar wel last van een vergroeiing van bepaalde wervels die hem pijn en ongemak gaven, vanaf zijn 9de of 10de jaar ben ik toen continue pijnstilling gaan geven en dat werkte voor hem wel goed.
In de zin dat ik merkte dat hij weer wat vrijer ging en kon bewegen.

Moest hem soms dan wel wat indammen omdat hij dacht weer overal op te kunnen springen, maar als ik de beschrijving van TS lees is de hond altijd al relatief rustig geweest
Barkley

Bericht door Barkley »

Fred heeft artrose in zn rug en staat op carporal (en nu door leverproblemen op rimadyl) en zijn lever en nierwaarden zijn tot nu toe gewoon goed. Ondanks deze pijnstillers geeft hij pijn aan als er iets anders aan de hand is dus daar zou ik me niet echt al te veel zorgen over maken.
Kipo

Bericht door Kipo »

Barkley schreef:Fred heeft artrose in zn rug en staat op carporal (en nu door leverproblemen op rimadyl) en zijn lever en nierwaarden zijn tot nu toe gewoon goed. Ondanks deze pijnstillers geeft hij pijn aan als er iets anders aan de hand is dus daar zou ik me niet echt al te veel zorgen over maken.
Hoezo nu rimadyl? Carporal en rimadyl hebben exact dezelfde werkzame stof en bij beiden staat in de bijsluiter "Niet gebruiken bij dieren die lijden aan hartaandoeningen,
lever-of nieraandoeningen".

Voor Aura (dit is eerste keer dat ik van nog een hond die Aura het hoor), librela werkt meestal binnen 5-7 dagen pas optimaal en de 2e injectie laat pas de volle potentie zien.
Reumacam werkt direct, maar laat de volle potentie pas na 3-4 weken zien.

Als kosten een overweging is, is er niks op tegen om reumacam te blijven geven. Als een hond het niet verdraagt zie je dat meestal vrij snel, alleen is er af en toe een hond die pas na langer gebruik toch maag- en/of darmzweertjes krijgt.

EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Nou, dat is nog eens inhoudelijk advies. Dankjewel.
Aura

Bericht door Aura »

@Rosanne Is jullie vorige hond de hond op de foto? Mooi beestje. Maar ik denk inderdaad dat hij een stuk actiever was dan mijn hond.

@blondie Nee, ik heb geen water in de buurt en omdat mijn hond ook niet in de auto durft, wandelen we altijd alleen maar vanaf huis (ik woon op het platteland, bos achter het huis). Aangezien ik nu in eerste instantie naar 2x 2,5 mg Rheumocam ga, zou ik dat heel makkelijk kunnen splitsen in 's ochtends een dosis en 's avonds een dosis als dat beter zou zijn. Ga ik morgen even aan de dierenarts vragen. En ja, mijn hond was inderdaad altijd al rustig. Dat past bij het ras, maar ze was ook al 8 toen ik haar adopteerde.

@Kipo Er is een Spaanse actrice die Aura heet, zo ben ik op haar naam gekomen. Ik twijfelde tussen Aura en Alma (wat ziel betekent in het Spaans). En achteraf is het dus misschien toch niet zo handig dat mijn hond meteen zowel Librela als Rheumocam heeft gekregen. Met beide nu 6 dagen geleden begonnen.
Aura

Bericht door Aura »

Ik moet morgen bij de dierenarts nieuwe Rheumocam ophalen. Ze hadden eerst een kuur voor 8 dagen meegegeven (naast de Librela) en nu krijg ik er nog eentje voor 10 dagen. Maar ik ga dan aan ze voorstellen om Aura voorlopig volledig op Rheumocam te zetten en geen nieuwe Librela-injecties meer te plannen. En dan even rustig een paar weken aankijken hoe ze het op een (licht verhoogde) dosis Rheumocam gaat doen.
Kipo

Bericht door Kipo »

Op zich is dat niet zo erg. Librela vind ik gemiddeld genomen wat sterker pijnstillend dus jouw Aura profiteert de komende weken van maximale pijnstilling en over 3 weken werkt de librela uit en zie je vanzelf of de reumacam alleen afdoende is of niet.

Op de foto zie je mijn Aura, ook een Spaanse schone van inmiddels 12,5.Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Aura schreef: 19 jul 2023, 15:19 Haal je wellicht een paar dingen door elkaar?
Nee. Ik geloof het niet.
- De dierenarts moet komen als ik haar elke maand Librela-injecties zou laten geven. En ja, dat zal in de buurt van de 150 euro per maand zijn. Volgens mij is Rheumocam een fractie van die kosten.
- Wat bedoel je met die 800 piek?

Een half jaar die 150 per maand natuurlijk...

Het verhaal over de bazen had ik even geskipt want het is een grote, zware hond van 10 met chronische pijn.
Ik bedoel ze wordt geen 12. Toch? Dat is helder.
Dus tussen deze herfstvakantie en de volgende gaat ze dood.
Maakt het dan uit of het met pinksteren, kerst of pasen is? Want dat heb je nog te kiezen. Ze gaat sowieso dood.

De hond is alles waard. Daar gaat het niet om.
Maar het blijft een zieke oude hond. Wat heb je te bieden behalve het beperken van de hoeveelheid pijn die ze moet voelen?
Beperk dat dan ook gewoon in tijd.
Aura

Bericht door Aura »

Kipo schreef: 19 jul 2023, 22:44 Op zich is dat niet zo erg. Librela vind ik gemiddeld genomen wat sterker pijnstillend dus jouw Aura profiteert de komende weken van maximale pijnstilling en over 3 weken werkt de librela uit en zie je vanzelf of de reumacam alleen afdoende is of niet.

Op de foto zie je mijn Aura, ook een Spaanse schone van inmiddels 12,5.Afbeelding
Aaahhh, jij hebt dus ook een Aura! Inderdaad een prachtige dame. :hartjes:
Rosanne
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

@Aura Nee de hond in mijn onderschrift is mijn huidige hond Brego, net pas 2 jaar. 😊 Onze vorige hond was een flinke middenmaat kruising. Het klopt dat je voor anabolen nog wel in beweging moet zijn om er baat bij te hebben. Hij was ook niet mega actief. Door de pijnstilling wel weer aan de wandel en dat verbeterde flink na de anabolen. Je merkte ook dat hij weer minder werd als het uitwerkte en hij weer nodig had.

Zelfde voor onze Golden retriever , dat zij bij ons kwam dat ze 10 jaar was stonden haar achterpoten echt zo krom als een hoepel. Tot kwijlen en niet normaal kunnen zitten aan toe. Ook inflacam gehad en dat ze weer wilde lopen, ook anabolen gehad. Want daar zat echt geen spier meer op. Ook goed 14 geworden en toen was ze echt op.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Aura

Bericht door Aura »

EchoMira schreef: 19 jul 2023, 22:45
Aura schreef: 19 jul 2023, 15:19 Haal je wellicht een paar dingen door elkaar?
Nee. Ik geloof het niet.
- De dierenarts moet komen als ik haar elke maand Librela-injecties zou laten geven. En ja, dat zal in de buurt van de 150 euro per maand zijn. Volgens mij is Rheumocam een fractie van die kosten.
- Wat bedoel je met die 800 piek?

Een half jaar die 150 per maand natuurlijk...

Het verhaal over de bazen had ik even geskipt want het is een grote, zware hond van 10 met chronische pijn.
Ik bedoel ze wordt geen 12. Toch? Dat is helder.
Dus tussen deze herfstvakantie en de volgende gaat ze dood.
Maakt het dan uit of het met pinksteren, kerst of pasen is? Want dat heb je nog te kiezen. Ze gaat sowieso dood.

De hond is alles waard. Daar gaat het niet om.
Maar het blijft een zieke oude hond. Wat heb je te bieden behalve het beperken van de hoeveelheid pijn die ze moet voelen?
Beperk dat dan ook gewoon in tijd.
Ik volg je nog steeds niet helemaal, maar laat maar. Ik snap je punt ook niet. Volgens mij wil elke baas het juiste moment kiezen om een hond te euthanaseren: niet te vroeg en niet te laat. Dat betekent dus dat je naar de kwaliteit van leven moet kijken. En ik weet nu nog niet of ik die bij Aura met kerst, pasen of pinksteren onvoldoende ga vinden. Of misschien zelfs al voor de herfstvakantie. Voorlopig zit ik nog in de fase dat ik aan het tweaken ben met medicijnen.
Aura

Bericht door Aura »

Rosanne schreef: 19 jul 2023, 23:09 @Aura Nee de hond in mijn onderschrift is mijn huidige hond Brego, net pas 2 jaar. 😊
Ah sorry, ik las in die datum een overlijdensdatum. Maar het is een geboortedatum.😊
blondie
Posts in topic: 5

Bericht door blondie »

TS vraagt iets en ze twijfelt over adviezen door DA in Spanje gegeven.

Mensen reageren, vragen en opperen alternatieven en ik lees eigenlijk dat TS juist vraagt om feedback en inderdaad niet onnodig dingen wil gaan proberen die ongemakkelijk voor de hond kunnen zijn, en dat ze kwaliteit van leven stelt boven onnodig dingen proberen voor uitstel.

Als medicatie niet aanslaat of opties niet gaan werken voor een hond, dan kan alleen een baasje snappen dat ze zelf ergens een beslissing over moeten nemen.
De ene baas is rapper dan een ander met zo'n definitieve beslissing.
Ik vind en blijf van mening dat als baas je je eigen hond goed genoeg zou moeten kennen om aan te voelen wanneer je als mens de beslissing moet nemen.
Tot die tijd bestaan er pijnstillers als een hond pijn ervaart en je merkt dat als baas.

Als dat aanslaat, dan knapt je hond gewoon weer op.. zo niet, dan zou je dat kunnen zien en aanvoelen als je een goede band met je hond hebt.

Van mijn eerste hond heb ik geleerd/ervaren om niet te rap een conclusie te trekken of beslissing te nemen die onomkeerbaar zou zijn geweest.
Aura

Bericht door Aura »

blondie schreef: 19 jul 2023, 23:18 TS vraagt iets en ze twijfelt over adviezen door DA in Spanje gegeven.

Mensen reageren, vragen en opperen alternatieven en ik lees eigenlijk dat TS juist vraagt om feedback en inderdaad niet onnodig dingen wil gaan proberen die ongemakkelijk voor de hond kunnen zijn, en dat ze kwaliteit van leven stelt boven onnodig dingen proberen voor uitstel.

Als medicatie niet aanslaat of opties niet gaan werken voor een hond, dan kan alleen een baasje snappen dat ze zelf ergens een beslissing over moeten nemen.
De ene baas is rapper dan een ander met zo'n definitieve beslissing.
Ik vind en blijf van mening dat als baas je je eigen hond goed genoeg zou moeten kennen om aan te voelen wanneer je als mens de beslissing moet nemen.
Tot die tijd bestaan er pijnstillers als een hond pijn ervaart en je merkt dat als baas.

Als dat aanslaat, dan knapt je hond gewoon weer op.. zo niet, dan zou je dat kunnen zien en aanvoelen als je een goede band met je hond hebt.

Van mijn eerste hond heb ik geleerd/ervaren om niet te rap een conclusie te trekken of beslissing te nemen die onomkeerbaar zou zijn geweest.
Dankjewel, precies dit ja. Wij beslissen als baasjes over leven en dood. Dat wil je zo goed mogelijk doen. Niet meteen de handdoek in de ring gooien, maar zeker ook niet te lang doormodderen. Voor mij zijn de criteria: geen pijn of grote ongemakken en levenslust. Ze moet nog plezier in dingen hebben. Maar ik wil haar niet in leven laten om voor mij het afscheid te rekken.
Barkley

Bericht door Barkley »

Kipo schreef: 19 jul 2023, 22:06
Barkley schreef:Fred heeft artrose in zn rug en staat op carporal (en nu door leverproblemen op rimadyl) en zijn lever en nierwaarden zijn tot nu toe gewoon goed. Ondanks deze pijnstillers geeft hij pijn aan als er iets anders aan de hand is dus daar zou ik me niet echt al te veel zorgen over maken.
Hoezo nu rimadyl? Carporal en rimadyl hebben exact dezelfde werkzame stof en bij beiden staat in de bijsluiter "Niet gebruiken bij dieren die lijden aan hartaandoeningen,
lever-of nieraandoeningen".

Voor Aura (dit is eerste keer dat ik van nog een hond die Aura het hoor), librela werkt meestal binnen 5-7 dagen pas optimaal en de 2e injectie laat pas de volle potentie zien.
Reumacam werkt direct, maar laat de volle potentie pas na 3-4 weken zien.

Als kosten een overweging is, is er niks op tegen om reumacam te blijven geven. Als een hond het niet verdraagt zie je dat meestal vrij snel, alleen is er af en toe een hond die pas na langer gebruik toch maag- en/of darmzweertjes krijgt.
lever als in niet meegekomen met de bestelling, niet met het orgaan
Kipo

Bericht door Kipo »

Barkley schreef: lever als in niet meegekomen met de bestelling, niet met het orgaan
Afbeeldingpfiew, ik dacht al iets gemist te hebben.
Sabine1
Posts in topic: 2
Welke: Havanezer

Bericht door Sabine1 »

Elmo krijgt de Librela injecties. Hij doet het er super goed op. Vraag je DA of je zelf mag spuiten (doe ik ook).
Aura

Bericht door Aura »

Ik ben vandaag weer langs de kliniek geweest omdat ik door mijn voorraad Rheumocam heen was. Dit keer een andere dierenarts gesproken en toen ik alles uitlegde, ging ze akkoord met voorlopig alleen Rheumocam en even aankijken hoe Aura het daarop doet. Librela wordt dan de tweede optie.

Er kwam nog een andere dierenarts binnenlopen. Die wierp één blik op het computerscherm en zei meteen: 'O ja, die hond met die verwoeste heupen,' en keek me toen met zo'n begrafenisblik aan. Terwijl de vorige dierenarts nauwelijks iets leek te willen weten van een naderend einde, kreeg ik van deze twee artsen een heel ander beeld. Dingen als 'ja, het is ook al een hond op leeftijd hè' en 'waarschijnlijk kan ze op een gegeven moment niet meer lopen'. Dus ik heb ook het onderwerp euthanasie maar vast besproken. Gelukkig kunnen ze daarvoor aan huis komen.

En ondertussen was Aura vanochtend op de wandeling bijzonder levendig en vrolijk. Ze lijkt zich vandaag de hele dag eigenlijk wel prima te voelen. Voorlopig is het aankijken dus. Ik ben de medicatie naar de avond aan het verschuiven en ga (op aanraden van de dierenarts van vandaag) toch nog even wachten met het verhogen van de dosis (want meer risico op bijwerkingen).
ranetje

Bericht door ranetje »

Wat mooi dat ze vrolijk en levendig is.
Positief bericht :ok:
Afbeelding
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Dit zijn altijd moeilijke vraagstukken. Je wil het beste voor je hond, maar wat is dat en hoe ver ga je....
Heeft Aura haar eerste Librela injectie gehad? Want als dat zo is, is de kans groot dat het sowieso nog niks doet. Over het algemeen werkt Librela pas na de tweede injectie.
Maar er zijn honden die zich na de eerste injectie al veel beter voelen.

Wij hebben het ook geprobeerd bij Bronco, de AmStaff in mijn onderschrift. En ik zette de injecties zelf.
Maar helaas deed het voor hem niks. Ook andere zware pijnstilling die we daarna probeerden had geen enkel effect. Hij had ook zware artrose op 10 jarige leeftijd.
We hebben hem moeten laten gaan. Hij kon geen Bronco waardig leven meer leiden.

Ik hoop dat je een middel kunt vinden waar ze het goed op doet. En als dat Rheumocam is, is dat toch helemaal prima.
Afbeelding
Aura

Bericht door Aura »

Oef, als zowel Librela als zware pijnstilling niks meer doet, dan sta je wel machteloos...

Aura is sowieso veel beter sinds ze medicatie krijgt. Alleen weet ik dus nog niet zo goed waar ze het nu goed op doet: de Rheumocam, de Librela, of een combinatie. Ik vermoed dat sowieso de Rheumocam aanslaat en ik ga er vanzelf achter komen als de eerste Librela-injectie begint uit te werken.
Plaats reactie