Die heb ik
Ik denk wel dat iemand bij mij binnen kan komen als ik er niet ben, onder luidkeels geblaf, dat wel. Maar echt grijpen, nee.
Wel als iemand mij echt lastig valt.
Dat zal bij een mastin anders zijn inderdaad.
Die heb ik
Voor mij is dat in ieder geval anders : ik woon al mijn hele zelfstandige leven alleen in (echt middle of nowhere) buitengebied en dat zou ik dus nooit gedurfd hebben zonder mijn honden - terecht of niet terecht doet daarbij niet eens terzake.
Ik werd daar knettergek van en verbood het dus ook - mijn andere honden waren dat finaal overigens ook kotsbeu, tot op het punt dat ze zelfs een hekel kregen aan het ras (als ze een andere rasgenoot zagen).
Heb ik ook vaker gezegd dat ik ze best alleen had kunnen hebben, maar in een roedel werd het een heel ander verhaal. Ik snap dus eerlijk ook niet hoe dat gaat in een roedel met pakweg 5 stalkers, lopen die dan allemaal in een rondje elkaar te stalken?Gelukkig is hij sinds hij alleen is wel een stuk rustiger en relaxter geworden. Dat speelt ook mee om er nu niks bij te nemen. Een Gosje is dus eens en nooit weer en derhalve pas ik ook voor vergelijkbare rassen uit groep 1.
_Tiny_ schreef: ↑15 okt 2021, 09:33 Ik vermoed dat mensen met een roedeltje stalkers zelf de grootste regelkonten zijn
Mijn vriendin heeft altijd border collie's en die legt er gewoon appel op. Alles bij haar in huis gaat superstrak georganiseerd. Drie borders netjes op een rij afliggen terwijl zei de riemen pakt, of het voer klaarmaakt bv. Of als ze met de 1 traint liggen de anderen af en blijf. Die honden krijgen gewoon nergens ruimte voor. Alles wat ze graag ziet wordt tot in de puntjes geconditioneerd.
Niks voor mij hoor, zo'n huishouden. Ik heb liever een stel jolige poedels.
Ja ik zie ook graag wat meer ruimte voor eigen initiatief hoor. Die honden hebben natuurlijk allang geleerd dat zij geen invloed hebben en dat het toch niks uitmaakt wat zij willen.Inge O schreef: ↑15 okt 2021, 09:40_Tiny_ schreef: ↑15 okt 2021, 09:33 Ik vermoed dat mensen met een roedeltje stalkers zelf de grootste regelkonten zijn
Mijn vriendin heeft altijd border collie's en die legt er gewoon appel op. Alles bij haar in huis gaat superstrak georganiseerd. Drie borders netjes op een rij afliggen terwijl zei de riemen pakt, of het voer klaarmaakt bv. Of als ze met de 1 traint liggen de anderen af en blijf. Die honden krijgen gewoon nergens ruimte voor. Alles wat ze graag ziet wordt tot in de puntjes geconditioneerd.
Niks voor mij hoor, zo'n huishouden. Ik heb liever een stel jolige poedels.
Appèl hier dient maar één doel : ze binnen de grenzen (en dáár ben ik ook streng op) zoveel mogelijk vrijheid geven.
Doe ik met mijn wartjes ook hoor, daar zit trouwens ook herder in (in de basis dan), dus gelukkig heb ik er net die herderse eigenschappen bijgekregen die ik wél leuk vind .Veertje schreef: ↑15 okt 2021, 10:38 Het klopt ook wel dat ik zelf graag dingen regel mbt de honden, dus dan is het fijn als de hond ook een beetje schikt in dat geregel Niet van het pad de bosjes in, niet te ver vooruit, wachten als ik het zeg (bij onoverzichtelijke punten), niet je neus achterna. Zulke dingen worden gewoonte en dan hoef je steeds minder te regelen, omdat de hond toch wel weet wat de bedoeling is en sommige dingen van nature al doet (of niet doet).
Finn is hier ook de grote snuffelaar. Meestal bemoeit Tess zich daar niet mee, maar wel als het anders is dan normaal. Van het pad af of iets aan zijn lichaamstaal dat verraad dat er iets leuks te ruiken is. Zelf heeft ze dat snuffelen ook echt moeten leren. Als pup deed ze het nooit. Dat heb ik bewust gedaan met koekjes strooien om haar wat meer te laten ontspannen buiten. Verder heeft ze dat van Finn geleerd, want we staan nogal vaak stil op wandelingen omdat hij moet snuffelen.Nanna schreef: ↑15 okt 2021, 11:35 Hier loopt juist de Deerhound te snuffelen als een meloet. Iedere vijf meter is het raak en dan liefst ook nog even pissen
De Puli’s snuffelen zo goed als nooit. Die zijn veel te druk met met elkaar spelen. Het herder-autisme komt daar dan wel weer tot uitdrukking door het feit dat ze nooit met andere honden willen spelen.
Nee, vertel es
Ik denk omdat ze er best leuk uitzien, maar als je een beetje kennis hebt van het ras, graag ver weg blijft bij hun bewerkelijke karakterPersistence schreef: ↑19 okt 2021, 09:00 Bedenk me nu dat volgens mij niemand een australische herder heeft genoemd, terwijl je ze toch veel ziet.
Ik lees dit vaak dus er zal zeker iets van aan zijn, maar ik ken eigenlijk geen enkele moeilijke Aussie .
Ik ken er helaas genoeg. Reactief, heel laat volwassen, niet sociaal naar andere honden en zelfs sommige niet sociaal naar mensen.