Zal (chemische) castratie kunnen helpen in dit geval?

CatnDog
Posts in topic: 13
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Zal (chemische) castratie kunnen helpen in dit geval?

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 01 nov 2023, 18:45 Mijn reuen zijn op 1 na nooit gecastreerd hoor, en op zich viel het reuengedrag ook heel erg mee bij mijn honden. Evengoed vind ik een teef toch fijner.
Al was het alleen maar vanwege alle honden die je tegenkomt. “Hedde ge daor een menneke bij” *angstig kijkend*. Nee ik heb alleen teven. En dan de opluchting bij de tegenliggerd😂
Dat is ook een hoofdreden waarom ik een teef wil: het sociale aspect. Je kan gewoon veel zorgelozer wandelen met een teef en dat lijkt me fijn.
Verder vind ik een reu op veel momenten heel erg lachwekkend. Dat simpele. Die blik in die ogen (de zeven hemelen) wanneer ik te laat ben om hem bij een plasje weg te halen. :LOL:
Nanna

Bericht door Nanna »

Reuen zijn zeker gelijkmatiger in karakter. Gelijkmatiger dan zo’n trutteef die in allerlei stadia van hormonale exercities zit.
Maar goed, dat is in mijn geval niet zo. Door sterilisatie zijn ze gelijkmatiger dan een uurwerk geworden😂
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Bij een teef vind ik de keuze voor castratie ook makkelijker.

Ik denk dat ik het ongelijkmatige van teven ook wel grappig zou vinden. Dat mieperige/aanstellerige af en toe. Soms ergens helemaal geen zin in hebben. Zeno heeft dat totaal niet. Die heeft altijd goede zin en die miept nooit.
Frootje
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

CatnDog schreef: 01 nov 2023, 19:04Ik denk dat ik het ongelijkmatige van teven ook wel grappig zou vinden. Dat mieperige/aanstellerige af en toe. Soms ergens helemaal geen zin in hebben. Zeno heeft dat totaal niet. Die heeft altijd goede zin en die miept nooit.
Volgens mij zit het bij veel teven ook gewoon in het karakter en niet in de hormonen. Allebei mijn teven zijn echt teven. Froo is zo ongelijkmatig als de neten en echt een behoorlijke bitch en Aloy heeft een enorm sterke eigen wil en als ze ergens geen zin in heeft of iets eigenlijk niet wil op de manier waarop ik het wil kan ik het schudden. :F: Ik vind dat inderdaad ook leuk, ik moet vaak een beetje creatief denken. :engel:
Diana
Posts in topic: 3
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Frootje schreef: 01 nov 2023, 19:13
CatnDog schreef: 01 nov 2023, 19:04Ik denk dat ik het ongelijkmatige van teven ook wel grappig zou vinden. Dat mieperige/aanstellerige af en toe. Soms ergens helemaal geen zin in hebben. Zeno heeft dat totaal niet. Die heeft altijd goede zin en die miept nooit.
Volgens mij zit het bij veel teven ook gewoon in het karakter en niet in de hormonen. Allebei mijn teven zijn echt teven. Froo is zo ongelijkmatig als de neten en echt een behoorlijke bitch en Aloy heeft een enorm sterke eigen wil en als ze ergens geen zin in heeft of iets eigenlijk niet wil op de manier waarop ik het wil kan ik het schudden. :F: Ik vind dat inderdaad ook leuk, ik moet vaak een beetje creatief denken. :engel:
Ik hou er ook van.
Fayah heeft ook altijd goede zin, dus een intacte teef staat zeker niet gelijk aan humeurigheid, dat komt in Fayahs woordenboek echt niet voor (bij Mila wel). Amy heeft dat ook helemaal niet, ook niet voor de castratie. Dat zijn gewoon allebei heel zachte, lievige hondjes die heel graag lief gevonden willen worden en daarvoor al alles zonder mokken doen. Maar van die doortrapte tevenstreekjes hebben ze wel, dat gaat Arlo allemaal volledig boven zijn pet :lol1: Die delft hier altijd het onderspit met die drie gewiekste teven.
Een heel sterke eigen mening en af en toe de kont flink tegen de krib gooien, is denk ik ook voor een heel groot deel ook karakter. Mila heeft dat heel duidelijk, Fayah en Amy niet zo, die zijn veel meegaander. Die hebben dat alleen met dingen die ze echt, echt niet leuk vinden of eng. Bij Mila is dat anders, die heeft gewoon overal een mening over. :engel:
Mila is pas een jaartje gecastreerd, ik denk niet dat dat typische tevengedrag en haar ongelijkmatige humeur nu op bijna 13-jarige leeftijd nog zullen verdwijnen :mrgreen:

Dat hitsige reuengedrag vind ik zelf ook niet zo leuk, dus dat is wel een van de redenen dat ik liever teven heb. En reuen die al gecastreerd waren voordat ze bij mij kwamen.
Amoz werd overigens ook gecastreerd nog steeds hitsig van loopse teven, die dekte dan ook. Maar niet-gecastreerd was dat waarschijnlijk véél heftiger geweest en daar zou ik in combinatie met intacte teven in huis echt geen zin in hebben.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Posts in topic: 6

Bericht door ellen en de birmanen »

Cooper schreef: 01 nov 2023, 15:27 Ik hoop gewoon dat het ons door een moeilijke periode heen helpt. Vandaar dat ik ook kies voor chemisch castreren; als het niks is werkt het weer uit en zitten zijn ballen er nog aan. Ik blijf echt wel tegelijkertijd trainen. Er valt voor ons beiden nog veel te leren ;) .
Hij is nu 14 maanden en dat is niet extreem jong in mijn ogen. Op veel websites van dierenartsen lees je dat castratie al vanaf 6 maanden kan.
14 maanden? hij is nog niet eens volwassen, kom op.
natuurlijk kan castraties al vroeg. sommige doodles worden met 7 weken al los ballos gemaakt, maar kijk eens wat voor gedrag die vertonen. die blijven hun leven lang pup, krijgen op hun klote van andere honden omdat ze zich als pup blijven gedragen ondanks dat ze volwassen zijn en wat doet het met de opbouw van de botten en de spieren?
wat jou hond doet, doet hij omdat hij de kans krijgt van jullie.
ik heb een dekreu die hetzelfde gedrag vertoonde en nee die kon ik niet corrigeren voor het rijden op andere honden omdat hij dat straks op mijn teven moet doen. ik kon het wel voorkomen door hem aan de lange lijn te laten en bij de minste op geringste poging hem weg te halen uit de situatie.
de reu is nu ruim 2 jaar en sinds een half jaar een heel stuk rustiger qua gedrag naar andere honden toe. zijn hormonenoorlog is uitgewoedt en dat had hij nodig om een goede stabiele reu te worden.
Crutz
Posts in topic: 4

Bericht door Crutz »

CatnDog schreef:Bij een teef vind ik de keuze voor castratie ook makkelijker.

Ik denk dat ik het ongelijkmatige van teven ook wel grappig zou vinden. Dat mieperige/aanstellerige af en toe. Soms ergens helemaal geen zin in hebben. Zeno heeft dat totaal niet. Die heeft altijd goede zin en die miept nooit.

Hier echt geen mieperige of onstabiele dames door hormonen.
Wel alles wat over Umi komt harder / ondeugender tijdens de loopsheid en schijndracht
Crutz
Posts in topic: 4

Bericht door Crutz »

ellen en de birmanen schreef:
Cooper schreef: 01 nov 2023, 15:27 Ik hoop gewoon dat het ons door een moeilijke periode heen helpt. Vandaar dat ik ook kies voor chemisch castreren; als het niks is werkt het weer uit en zitten zijn ballen er nog aan. Ik blijf echt wel tegelijkertijd trainen. Er valt voor ons beiden nog veel te leren ;) .
Hij is nu 14 maanden en dat is niet extreem jong in mijn ogen. Op veel websites van dierenartsen lees je dat castratie al vanaf 6 maanden kan.
natuurlijk kan castraties al vroeg. sommige doodles worden met 7 weken al los ballos gemaakt, maar kijk eens wat voor gedrag die vertonen. die blijven hun leven lang pup, krijgen op hun klote van andere honden omdat ze zich als pup blijven gedragen ondanks dat ze volwassen zijn en wat doet het met de opbouw van de botten en de spieren?
ik heb een dekreu die hetzelfde gedrag vertoonde en nee die kon ik niet corrigeren voor het rijden op andere honden omdat hij dat straks op mijn teven moet doen. ik kon het wel voorkomen door hem aan de lange lijn te laten en bij de minste op geringste poging hem weg te halen uit de situatie.
de reu is nu ruim 2 jaar en sinds een half jaar een heel stuk rustiger qua gedrag naar andere honden toe. zijn hormonenoorlog is uitgewoedt en dat had hij nodig om een goede stabiele reu te worden.
Ehhhh al mijn reuen hebben gedekt. En ook al m’n reuen heb ik gecorrigeerd voor onnodig rij gedrag.
Het een heeft in mijn ogen niks met het ander te maken
EchoMira
Posts in topic: 11
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Andere mensen castreren hun reu definitief op die leeftijd en daar vindt niemand iets van. Ik vind het al mooi dat je een tijdelijke maatregel overweegt.
Maar eigenlijk zie ik liever dat je de moeilijkheid gewoon aangaat en de voordelen er uit haalt. Aan je hond werken is altijd beter dan een snelle oplossing. Juist op die leeftijd.

Ik heb Dapper chemisch laten castreren en het was een half jaar kut. Gewoon een zieke hond zonder fut en vooral, je raadt het niet na een prik met pharmazut, heel erg uit balans.
Smoushond
Posts in topic: 18

Bericht door Smoushond »

Als je het doet om de redenen die jij opnoemt had je het ook beter op 6 maanden kunnen doen. Dan was je alles voor geweest. Dan had hij niet zoals nu al geleerd dat er een mogelijkheid is om het hele bos te berijden 😉 dan was die piek waarschijnlijk afgezwakt . Dierenartsen stellen dat voor om problemen te voorkomen en om de opvoeding gemakkelijker te laten verlopen

Maar dan heb je een eeuwige pup daar zit je ook niet op te wachten 😂
Ik heb Bertus ook regelmatig een paar dagen niet los gelaten op die leeftijd van Cooper. Als ik merkte dat hij te veel gefocust was op teefjes. Dan ging hij aan de lange lijn en kon hij zijn eten gaan verdienen

Ga lekker met hem lopen langs de weilanden . Elke dag los gooien tussen honden is op zijn leeftijd ook best veel. Misschien teveel
Hier woont een riesenshnautzer die een maand ouder is dan Bertus . Die blafte naar alles wat voorbij liep goh en hebben ze ook maar chemisch laten castreren in de hoop dat hij rustiger werd. Nou die bleef natuurlijk gewoon waken 😂 nu hebben ze de ramen bedekt
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ballen eraf is natuurlijk geen toverrecept voor allerhande problematiek.
Denk maar niet dat hij stopt met blaffen in die bench als er bezoek is. Dat is echt nul balgerelateerd.
Het enige dat stopt is zijn geiligheid.
ellen en de birmanen

Crutz schreef: 01 nov 2023, 20:19
ellen en de birmanen schreef:
Ehhhh al mijn reuen hebben gedekt. En ook al m’n reuen heb ik gecorrigeerd voor onnodig rij gedrag.
Het een heeft in mijn ogen niks met het ander te maken
met corrigeren bedoelde ik hem in zijn kippennek pakken en FOEI, ik haalde hem er wel af, liet hem niet zijn gang gaan.
ik was bang dat hij de link zou leggen tussen rijden en mij. als hij dan een dekking zou hebben en ik zou moeten helpen om de teef vast te houden dat hij zoiets had: help daar heb je haar weer, en dan van de teef af zou stappen. daarom was ik wat voorzichtiger, het is tenslotte een toller ;-)
Cooper
Posts in topic: 39
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Nanna schreef: 02 nov 2023, 09:00 Ballen eraf is natuurlijk geen toverrecept voor allerhande problematiek.
Denk maar niet dat hij stopt met blaffen in die bench als er bezoek is. Dat is echt nul balgerelateerd.
Dat realiseer ik me. Dat bench gebeuren ligt 100% aan ons. En andere gedragszaken ook. Die had ik eigenlijk in dit topic niet moeten benoemen. Heeft inderdaad niks met z'n ballen te maken.
Maar die geiligheid heeft de overhand genomen.
EchoMira schreef: 01 nov 2023, 20:29

Ik heb Dapper chemisch laten castreren en het was een half jaar kut. Gewoon een zieke hond zonder fut en vooral, je raadt het niet na een prik met pharmazut, heel erg uit balans.
Wat was bij jou in eerste instantie de reden om chemisch te castreren?
Wat naar zeg dat hij er zo rot op reageerde.
ranetje
Posts in topic: 12

Bericht door ranetje »

14 maanden is in ieder geval nog bij lange na niet volwassen. :smile:

Het is niet helemaal volledig geloof ik, maar in deze link zie je wat voor en nadelen genoemd betreffende castratie.
Het feit dat veel dierenartsen castratie nog aanbieden vanaf 6 maanden vind ik jammer.
Het lijkt net alsof alle kennis die over vroege castratie is opgedaan wordt verzwegen.

Ook castratie op latere leeftijd kan vooral bij reuen tot een paar onaangename gevolgen leiden.
Soms kan het niet anders (medisch gezien) maar als het niet nodig is zou ik de ballen er aan laten zitten.
Dat is heel persoonlijk, maar een hond die wordt belaagd en bereden door andere reuen omdat hij kennelijk "teverig" gaat ruiken is bepaald geen leuk feestje. En castreren kan niet worden omgekeerd.
Chemische castratie wel.
Afbeelding
ellen en de birmanen

Cooper schreef: 02 nov 2023, 10:14
Nanna schreef: 02 nov 2023, 09:00 Ballen eraf is natuurlijk geen toverrecept voor allerhande problematiek.
Dat realiseer ik me. Dat bench gebeuren ligt 100% aan ons. En andere gedragszaken ook. Die had ik eigenlijk in dit topic niet moeten benoemen. Heeft inderdaad niks met z'n ballen te maken.
Maar die geiligheid heeft de overhand genomen.
EchoMira schreef: 01 nov 2023, 20:29

Wat was bij jou in eerste instantie de reden om chemisch te castreren?
Wat naar zeg dat hij er zo rot op reageerde.
bij jou hond is het geen geiligheid, het is opwinding, uiting van stress. dat is namelijk het meest voorkomend bij jonge honden.
Smoushond
Posts in topic: 18

Bericht door Smoushond »

Dat denk ik ook hoor. Spanning en ik haat het woord maar overprikkeld
Snuffelen ,snuffelen ,snuffelen,brokjes zoeken daar worden ze ook moe van en in ieder geval geestelijk voldaan
Als hij nog geen eten heeft gehad en je loopt in het bos en hij is zo met andere honden bezig strooi dan eens wat brokjes
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Met die hormonen kan het toch ook (deels) geiligheid zijn? En ja, ook (deels) spanning.
Lekker geurtje - SPANNEND! - er bovenop.
Cooper

Bericht door Cooper »

Van de week in het bos had hij vooral een gecastreerde reu te pakken. Die was kennelijk ook teverig gaan ruiken ofzo, wat Ranetje zei. Volgens mij heeft hij op een intacte reu nog niet geprobeerd te rijden.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Herkenbaar. Zeno weet van intacte reuen dat hij daar helemaal niets mee hoeft, maar al het andere (intacte teven, gecastreerde teven/reuen) zijn allemaal interessant.
Diana
Posts in topic: 3
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 02 nov 2023, 14:30 Met die hormonen kan het toch ook (deels) geiligheid zijn? En ja, ook (deels) spanning.
Lekker geurtje - SPANNEND! - er bovenop.
Ja, lijkt me zeer zeker ook niet onwaarschijnlijk, ik vind dat er hier wel heel snel geconcludeerd wordt dat die hormonen niet zozeer het probleem zijn, zonder de hond ooit gezien te hebben. Maar dat gillen in de bench bij bezoek heeft inderdaad natuurlijk niets met zijn ballen te maken.
Bovendien hebben we hier te maken met een gezinssituatie, het is lastiger om in bepaalde opzichten heel consequent te zijn als niet het hele gezin daar echt achter staat en eraan meewerkt.

Het is ook best een lastige leeftijd. Bij Fayah ben ik al maanden bijna alleen maar bezig met zelfbeheersing en rust; de aan-uit knop. Ik gebruik bovendien voor bijna alles het Premack-principe en dan is de voorwaarde om iets te doen of te krijgen altijd rust. Zitten, liggen, stil zijn, het kan allerlei vormen aannemen, maar uiteindelijk wil ik beheersing zien en op deze leeftijd kun je op dat gebied ook echt wel meer gaan vragen.
Bij zowel Mila als Amy heb ik zo veel profijt gehad en zo veel makkelijkere honden gekregen door heel intensief op die zelfbeheersing te trainen. Een hond die zichzelf goed kan kalmeren - als het niet van nature al een heel 'zen' type is - en z'n impulsen goed kan beheersen is zo veel makkelijker in de omgang en dat is zeker te oefenen en te leren.
Ook op het gebied van hormonale prikkels kan dat zeker z'n vruchten afwerpen. Bij Amy heeft het bijvoorbeeld ook heel erg geholpen om haar jaaggedrag veel beter onder controle te krijgen: iets heel anders, maar tegelijk ook een heel sterke instinctieve reactie, die door een veel betere zelfbeheersing in het algemeen ook veel beter in goede banen is te leiden.
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

CatnDog schreef: 02 nov 2023, 15:05 Herkenbaar. Zeno weet van intacte reuen dat hij daar helemaal niets mee hoeft, maar al het andere (intacte teven, gecastreerde teven/reuen) zijn allemaal interessant.
Je schreef in een eerdere reactie dat je Zeno een keer chemisch heb laten castreren maar dat zijn vacht toen moeilijker werd. Was dat de reden om een chirurgische castratie niet door te zetten of had je nog andere redenen?
malinois
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Cooper schreef:Van de week in het bos had hij vooral een gecastreerde reu te pakken. Die was kennelijk ook teverig gaan ruiken ofzo, wat Ranetje zei. Volgens mij heeft hij op een intacte reu nog niet geprobeerd te rijden.
Ik denk dat ie daarvan ook een beste poeferd op zn neus krijgt als ie dat zou proberen. Mijn reuen zouden daar heel snel klaar mee zijn.
Reken erop dat hij dit dus ook kan gaan krijgen dat reuen op hem willen rijden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Cooper schreef: 02 nov 2023, 15:33
CatnDog schreef: 02 nov 2023, 15:05 Herkenbaar. Zeno weet van intacte reuen dat hij daar helemaal niets mee hoeft, maar al het andere (intacte teven, gecastreerde teven/reuen) zijn allemaal interessant.
Je schreef in een eerdere reactie dat je Zeno een keer chemisch heb laten castreren maar dat zijn vacht toen moeilijker werd. Was dat de reden om een chirurgische castratie niet door te zetten of had je nog andere redenen?
Nee, ook om andere redenen.
De hoofdreden was dat er totaal geen gedragsverandering was. Zeno (hij was toen 3 denk ik) werd helemaal niet rustiger of gemoedelijker zoals er vaak beweerd wordt; dat het harde randje er vanaf gaat of iets dergelijks. Zeno was gewoon Zeno. Andere honden vielen nog net zoveel naar hem uit als daarvoor. Hij is gelukkig overigens niet onzekerder geworden, hij begon niet ineens met terug uitvallen. Gewoon echt nul verschil.
Verder dus de slechte vacht en hij kwam aan in gewicht.
Het enige dat hij minder deed was zijn poot optillen.
Er waren bij hem totaal geen voordelen te bekennen. Dus de beslissing was nogal makkelijk: die ballen blijven er gewoon aan.
Hij reageerde trouwens niet slecht op de chip zoals de hond van EchoMira. Hij piepte niet eens toen de chip erin ging. Maar hij is ook wel een bikkel, hoor.
Cooper

Bericht door Cooper »

CatnDog schreef: 02 nov 2023, 15:43
Cooper schreef: 02 nov 2023, 15:33
Nee, ook om andere redenen.
De hoofdreden was dat er totaal geen gedragsverandering was. Zeno (hij was toen 3 denk ik) werd helemaal niet rustiger of gemoedelijker zoals er vaak beweerd wordt; dat het harde randje er vanaf gaat of iets dergelijks. Zeno was gewoon Zeno. Andere honden vielen nog net zoveel naar hem uit als daarvoor. Hij is gelukkig overigens niet onzekerder geworden, hij begon niet ineens met terug uitvallen. Gewoon echt nul verschil.
Verder dus de slechte vacht en hij kwam aan in gewicht.
Het enige dat hij minder deed was zijn poot optillen.
Er waren bij hem totaal geen voordelen te bekennen. Dus de beslissing was nogal makkelijk: die ballen blijven er gewoon aan.
Hij reageerde trouwens niet slecht op de chip zoals de hond van EchoMira. Hij piepte niet eens toen de chip erin ging. Maar hij is ook wel een bikkel, hoor.
Dat is de reden dat ik het wil proberen. Brengt het ja dan nee een gedragsverandering. Tijdens het doorspitten van het internet krijg je inderdaad heel diverse soorten ervaringen. Het is dus niet te voorspellen. Maar omdat het om chemisch castreren gaat durf ik de gok wel te wagen voor een half jaar.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Cooper schreef: 02 nov 2023, 15:51 Dat is de reden dat ik het wil proberen. Brengt het ja dan nee een gedragsverandering. Tijdens het doorspitten van het internet krijg je inderdaad heel diverse soorten ervaringen. Het is dus niet te voorspellen. Maar omdat het om chemisch castreren gaat durf ik de gok wel te wagen voor een half jaar.
Ik zou het ook gewoon proberen, dan weet je hoe Cooper reageert. Het is natuurlijk slechts een indicatie, chip vs ballen er daadwerkelijk af is niet helemaal hetzelfde, maar je hebt in ieder geval een idee wat de afwezigheid van testosteron bij hem teweeg brengt.
Je weet van tevoren nooit hoe je hond erop zal reageren. Misschien reageert Cooper ook slecht op de chip, net zoals de hond van EchoMira. Dan is het alleen ellende, zo'n chip. Het voordeel van zo'n chip is echt dat het tijdelijk is. Een 'echte' castratie is definitief.
Plaats reactie