Crematie.

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Teckeltoos
Posts in topic: 4
Honden: 1
Welke: Teckel

Crematie.

Bericht door Teckeltoos »

Hoe zeker kan je ervan zijn dat je echt de as van je eigen hond krijgt als je individueel laat cremeren.

Met Peer is het hoop ik nog lang niet zover maar ik wil al wel een spaarpotje daarvoor beginnen.

We hebben de lichamen van onze vorige teckels altijd bij de dierenarts achter gelaten.
Wil ik t.z.t.met Peer niet. Kan niet.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 3
Honden: 3
Contacteer:

Re: Crematie.

Bericht door Maart »

In west-vlaanderen vertrouw in er maar 1, daar gaan ze dan ook naar toe. Van de andere ken ik helaas feiten waarvan ik zeker weet dat ze het niet zo nauw nemen.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
malinois
Posts in topic: 5
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Als je hem.zelf in de oven schuift. Dat mag, maar ik kan en wil dat niet. Ik wordt gebeld/geappt wanneer hij in de oven gaat, letterlijk 1 min ervoor. En dan kan ik 2 uur later de as ophalen. Ik ga er maar vanuit dat ze al die moeite niet doen om me op te lichten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mo-yi
Posts in topic: 8
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

De enige manier is om dan inderdaad zelf erbij te zijn als hij erin gaat, denk ik.
Afbeelding
annnie
Posts in topic: 1
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Tja dat is een gedachte die me ook wel eens door het hoofd schiet. Ik herinner me nog vaag een rel uit de jaren 90 over een crematorium waar honden gevonden zijn die al gecremeerd hadden moeten zijn.

Ik heb nu een aantal keer een dier laten cremeren. De eerste keer liet ik mijn kat daar achter is hij een paar dagen later gecremeerd. Dat voelde naar. Met Nelson en mijn andere kat heb ik voor de optie direct cremeren gekozen. Dan bracht ik ze weg en kon ik een paar uur later een potje ophalen. Dat potje was dan nog gloeiend warm. Heel raar, maar dat is cremeren ook.

Ik ben dan ook zo'n iemand die graag wil weten hoe de as eruit ziet dus ik gluur dan ook even in dat potje. De as ziet er dan iedere keer een beetje anders uit. Dat schijnt te maken te hebben met de temperatuur van de oven.

Lees in iedergeval eens goed die websites door, met alle opties die ze bieden en wat jou fijn lijkt. Je kunt je dier evt zelf ook in de oven leggen. Maar dat kan geloof ik alleen in de vroege ochtend. Daarna was het te heet
Afbeelding
thom
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

malinois schreef: 21 jan 2024, 09:13 Als je hem.zelf in de oven schuift. Dat mag, maar ik kan en wil dat niet. Ik wordt gebeld/geappt wanneer hij in de oven gaat, letterlijk 1 min ervoor. En dan kan ik 2 uur later de as ophalen. Ik ga er maar vanuit dat ze al die moeite niet doen om me op te lichten.
Nou, dat dus.
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Kimmie
Posts in topic: 9
Honden: 6

Bericht door Kimmie »

Wij brengen al jaren onze dieren bij 1 bepaald crematorium, daar heb ik het weleens gevraagd, hoe ik zeker ben dat het de as is van mij eigen hond, en ze gaven daar zo'n eerlijk antwoordt op, dat ik niet twijfel dat het een andere hond is die in de asbus terug komt.

Naar de as kijken durf ik dan weer niet, gek he.. er moeten hier nog steeds honden in hun eigen beeld gedaan worden, maar ik kan dat gewoon niet... :ugh:
sabine
Site Admin
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Ik denk dat je daar gewoon op moet vertrouwen, als je een crematorium hebt waar je gewoon een goed gevoel bij hebt. Als je in een restaurant gaat eten vraag je je ook niet standaard af of de kok in je soep gespuugd heeft toch.
Hakkene
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Ik zat hier eens over na te denken. Stel ik zou niet de juiste as terugkrijgen, of een beetje extra as. Dan voelt dat altijd nog beter dan de hond bij de dierenarts achterlaten.

Heb er nog helemaal niet zo over nagedacht wat ik zou willen. En Jet is toch al 11,5 jaar. Het komt er ooit aan natuurlijk.
Cooper
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Ik vertrouw er ook op dat ik nu een urn heb staan met mij eigen hond erin.
Teckeltoos
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Bij de vorige teckels was mijn gedachte dat het lichaam maar een verpakking is en de "geest" me nooit verlaten zal. Met Peer is dat anders. Die wil ik "meenemen" als hij eerder gegaan is dan ik.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Wat zou de reden dan zijn ,behalve een vergissing, dat je andere as meekrijgt?
Lijkt me dat daar in de regel toch wel zorgvuldig mee omgegaan wordt.

En zoniet weet je dat niet dus hecht je nog steeds waarde aan de as die je hebt staan al is het Fikkie van de buren en staat jouw hond nu bij hen.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Hewi

Bericht door Hewi »

Ik vertrouw volledig op crematorium, als ik daar al niet meer op kan vertrouwen....ik ga ervanuit dat ze alle 3 in de askokers zitten. Oops heb ik vorig jaar uitgestrooid , donna en Leo zijn nog thuis.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Ik heb Shib zelf de oven in geduwd, 1,5uur gaan wandelen en toen de nog gloeiend hete as terug opgehaald.
En ondanks dat dat in de oven schuiven intens en traumatisch was, zou ik het een volgende keer zonder twijfel weer doen.
Afbeelding
blacky

Bericht door blacky »

thom schreef: 21 jan 2024, 09:52
malinois schreef: 21 jan 2024, 09:13 Als je hem.zelf in de oven schuift. Dat mag, maar ik kan en wil dat niet. Ik wordt gebeld/geappt wanneer hij in de oven gaat, letterlijk 1 min ervoor. En dan kan ik 2 uur later de as ophalen. Ik ga er maar vanuit dat ze al die moeite niet doen om me op te lichten.
Nou, dat dus.
kan dat het afkoelingsproces duurt meerdere uren. Het verbrandingsproces ook.
Desiree
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Bericht door Desiree »

Ik ga er wel vanuit dat ik de juiste hond weer terug krijg. bij Maylo was het heel duidelijk, die had door zijn tplo operatie een stalenplaat in zijn poot en wat schroeven. De plaat hebben ze er wel uitgehaald met zeven maar er zaten wel 2 kleine schroefjes in zijn as, die blijkbaar te klein waren om te zeven. Alle overige dieren zijn bij dit zelfde crematorium gecremeerd en ik wordt daar altijd heel netjes van op de hoogte gehouden.
Afbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

sabine schreef: 21 jan 2024, 10:02 Ik denk dat je daar gewoon op moet vertrouwen, als je een crematorium hebt waar je gewoon een goed gevoel bij hebt. Als je in een restaurant gaat eten vraag je je ook niet standaard af of de kok in je soep gespuugd heeft toch.
:LOL: :LOL: .
Zazoe

Bericht door Zazoe »

Ik kies wel voor individuele crematie. Ik vertrouw er maar op.
Bij mijn Peer zat de plaat die in zijn poot erbij en kwamen er ook nog wat kogeltjes tevoorschijn.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Ik vind het idee van crematie ook niet fijn, maar ik vind het wel een fijn idee ze nog bij me te hebben.
Als ik vertrek wil ik de assen bij elkaar gemixed :lol1:
Afbeelding
runninggirl

Bericht door runninggirl »

Wij kregen van Jura de knieimplantaten ook los mee in een zakje erna. Ik ga er vanuit dat de as gewoon haar as is, zou niet weten waarom niet (behalve als er echt een fout wordt gemaakt).
GoldenGizmo
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Tenzij je er echt de hele tijd bij blijft, denk ik dat dat toch een kwestie van vertrouwen is. Ik kan niet met zekerheid stellen dat de as in de askoker en in mijn ashangertje echt van Gizmo is, maar waarom zou het van een ander dier zijn? Wij konden ervoor kiezen om hem zelf in de oven te schuiven, maar dat kon ik niet aan. Ze vroegen ook of we een berichtje wilden ontvangen op het moment dat hij de oven in zou gaan, ook dat vond ik veel te confronterend. Op het certificaat dat we bij zijn as kregen, staan de datum en tijd waarop hij de oven in is gegaan, en ik vertrouw er gewoon op dat dat allemaal op waarheid berust. Ik hecht er trouwens ook veel meer waarde aan dat ze hem van te voren nog mooi opgebaard hadden zodat we nog een keer afscheid konden nemen.
kelly 1981

Bericht door kelly 1981 »

wij hebben voor morris voor een watercrematie gekozen bij novia
voelde voor ons heel erg goed hij was gek op water en zwemmen
hele lieve mensen en heel respectvol
ik ben nog steeds blij dat ik hier voor gekozen heb
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

kelly 1981 schreef: 21 jan 2024, 14:36 wij hebben voor morris voor een watercrematie gekozen bij novia
voelde voor ons heel erg goed hij was gek op water en zwemmen
hele lieve mensen en heel respectvol
ik ben nog steeds blij dat ik hier voor gekozen heb
Ik heb even opgezocht wat dat is, want ik kende het niet.
Een mooie manier en een fijne tip voor over (hopelijk) hele lange tijd. :ok:
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 5
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik denk zoals de meeste al zeiden, dat het inderdaad een kwestie van vertrouwen moet zijn en wellicht een kwestie van geloof: geloven dat het inderdaad de as is van jouw hond/huisdier.
Persoonlijk vind ik het geen nare gedachte om mijn hond tegelijkertijd met andere honden/huisdieren te laten cremeren ('gedeelde as'). Dus ik zou niet zo snel voor een individuele crematie kiezen. Ik heb overigens ook geen behoefte aan een urn in huis.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

"U kunt uw huisdier zelf mee begeleiden naar de oven vanaf € 85,00."

t is wat
wil je zelf op de knop drukken mag dat gelijk wat kosten
Afbeelding
Plaats reactie