Narcosemiddel: kans 1 op 20 op een epileptische aanval

CatnDog
Posts in topic: 15
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Narcosemiddel: kans 1 op 20 op een epileptische aanval

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 09 feb 2024, 19:06 Hè bah, wat naar om te zien lijkt me dat :ugh:
Is dat niet een bekende bijwerking van ketamine?

De reactie van collies op bepaalde geneesmiddelen staat daar overigens los van. In principe zou ketamine geen probleem moeten zijn met het gendefect, maar omdat collies toch vaak gevoeliger lijken te reageren op narcose dan andere rassen, wordt bij collies meestal propofol aanbevolen om de narcose in te leiden.

Hopelijk is Zeno ondertussen weer een beetje op aarde geland?
Wel heftig dat hij zolang suf is na een gebitssanering. Mila liep vorig jaar een halfuur na de operatie alweer huppelend mee naar huis en was totaal niet meer suf (wat mij wel wat verbaasde, want meestal zijn mijn honden nog wel wat suffig de eerste uren naderhand, en dan was Mila ook nog een oudje). Ik kon haar ook een uur nadat ik haar had gebracht alweer ophalen. Maar dat heeft dan misschien ook met de andere soort narcose te maken?
Na de castratie was Mila overigens wel de rest van de dag nog suf, maar ook toen mocht ik haar een uur na de operatie alweer meenemen.
Hij is nog heel erg suf. Hij was er maar half bij toen ik hem kwam ophalen (er kon ook geen kwispel vanaf en hij liep me al wankelend straal voorbij richting de deur, aankijken deed hij ook nog niet). (Overigens ook totaal niet slecht gehumeurd, helemaal niet brommerig of zo. Dat is hij ook eigenlijk nooit. Alleen heel erg suf.) Tot nu toe ligt hij alleen nog maar plat. Dat wordt maar een klein rondje vanavond, al denk ik dat wat frisse lucht hem wellicht wel goed zal doen.
Hij heeft ook aan AB-kuur meegekregen. Ik weet niet of dat normaal is?
nevache
Posts in topic: 3
Honden: 7

Bericht door nevache »

AB-kuur bij gebitsreiniging is m.i. niet standaard, zeker niet als er alleen schoongemaakt en niet getrokken is.
Ik ben in principe geen voorstander van al te vanzelfsprekend geven van antibiotica. Een gezond lijf kan kleine verstoringen prima zelf oplossen.
Daarnaast is bij veelvuldig antibioticagebruik resistentie een steeds reëler probleem.
Afbeelding
Susam
Posts in topic: 2
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

hoe gaat het vandaag met hem? Is hij wat meer wakker? Mijn hond Lilly had destijds ook enorme reacties op Ketamine, vocht met de planten, spuugde groen schuim en was compleet van het padje, bekende bijwerkingen maar als je dat niet weet schrik je je ellendig!
Wat gek van die antibiotica als er niks getrokken is? Kun je dat niet navragen even? Hoop dat hij wat fitter is vandaag!
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 09 feb 2024, 20:04
Diana schreef: 09 feb 2024, 19:06 Hè bah, wat naar om te zien lijkt me dat :ugh:
Is dat niet een bekende bijwerking van ketamine?

De reactie van collies op bepaalde geneesmiddelen staat daar overigens los van. In principe zou ketamine geen probleem moeten zijn met het gendefect, maar omdat collies toch vaak gevoeliger lijken te reageren op narcose dan andere rassen, wordt bij collies meestal propofol aanbevolen om de narcose in te leiden.

Hopelijk is Zeno ondertussen weer een beetje op aarde geland?
Wel heftig dat hij zolang suf is na een gebitssanering. Mila liep vorig jaar een halfuur na de operatie alweer huppelend mee naar huis en was totaal niet meer suf (wat mij wel wat verbaasde, want meestal zijn mijn honden nog wel wat suffig de eerste uren naderhand, en dan was Mila ook nog een oudje). Ik kon haar ook een uur nadat ik haar had gebracht alweer ophalen. Maar dat heeft dan misschien ook met de andere soort narcose te maken?
Na de castratie was Mila overigens wel de rest van de dag nog suf, maar ook toen mocht ik haar een uur na de operatie alweer meenemen.
Hij is nog heel erg suf. Hij was er maar half bij toen ik hem kwam ophalen (er kon ook geen kwispel vanaf en hij liep me al wankelend straal voorbij richting de deur, aankijken deed hij ook nog niet). (Overigens ook totaal niet slecht gehumeurd, helemaal niet brommerig of zo. Dat is hij ook eigenlijk nooit. Alleen heel erg suf.) Tot nu toe ligt hij alleen nog maar plat. Dat wordt maar een klein rondje vanavond, al denk ik dat wat frisse lucht hem wellicht wel goed zal doen.
Hij heeft ook aan AB-kuur meegekregen. Ik weet niet of dat normaal is?
Het zal wel niet voor niets gegeven zijn? Misschien is het tandvlees op sommige plekken wat ontstoken of zo?
Mila kreeg geen antibiotica na de gebitsreiniging in ieder geval.

Hopelijk is hij vandaag weer helemaal de oude!
Afbeelding
Pyrnoah
Posts in topic: 1

Bericht door Pyrnoah »

Wel super vervelend om dan je hond achter te moeten laten :ugh: Fijn dat je hem weer, met een fris gebitje, thuis hebt!
runninggirl
Honden: 3

Bericht door runninggirl »

Fijn dat hij weer thuis is inderdaad. Die zelfde combi heeft Jura inderdaad in het begin ook eens gehad met dus heel moeilijk bijkomen. Heftig wel dat sommige honden dus zo kunnen reageren. Gelukkig zijn er vaak wel alternatieven mogelijk dus dan zal het bij een eventueel volgende keer vast voorkomen kunnen worden? Of is dit bij bepaalde honden gewoon altijd een risico bij alle narcose?
Nu maar lekker thuis bijkomen, hopelijk is hij snel weer helemaal zichzelf.
ranetje
Posts in topic: 5

Bericht door ranetje »

"Hoe is het nu?
Als er ooit nog iets moet gebeuren geen ketamine meer.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

De AB-kuur zou inderdaad zijn voor de mogelijke ontstekingen bij de tanden. Al is er niets getrokken.

Het gaat alweer veel beter met hem. Gisteravond, tijdens de avondwandeling, leefde hij enorm op. Zijn oren gingen weer rechtop staan, zijn staart ging weer meedoen en hij maakte weer veel oogcontact.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 10 feb 2024, 16:36 De AB-kuur zou inderdaad zijn voor de mogelijke ontstekingen bij de tanden. Al is er niets getrokken.

Het gaat alweer veel beter met hem. Gisteravond, tijdens de avondwandeling, leefde hij enorm op. Zijn oren gingen weer rechtop staan, zijn staart ging weer meedoen en hij maakte weer veel oogcontact.
Fijn dat hij weer fitter is!
Ze zullen die AB wel niet voor niets hebben meegegeven :ok: Is het voor vijf dagen?
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 10 feb 2024, 16:38
CatnDog schreef: 10 feb 2024, 16:36 De AB-kuur zou inderdaad zijn voor de mogelijke ontstekingen bij de tanden. Al is er niets getrokken.

Fijn dat hij weer fitter is!
Ze zullen die AB wel niet voor niets hebben meegegeven :ok: Is het voor vijf dagen?
Ja, vijf dagen. Een korte kuur neem ik aan?
Kimmie
Honden: 6

Bericht door Kimmie »

Zo jeetje... 1 op 20 is toch ook nog best veel honden die erop reageren, ik hoop dat hij er verder niets aan overhoudt en dat het alleen van het narcose middel kwam...
Hoe gaat het nu met hem?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Kimmie schreef: 10 feb 2024, 16:41 Zo jeetje... 1 op 20 is toch ook nog best veel honden die erop reageren, ik hoop dat hij er verder niets aan overhoudt en dat het alleen van het narcose middel kwam...
Hoe gaat het nu met hem?
Het gaat goed met hem. Hij is zichzelf weer. :ok:
Kimmie
Honden: 6

Bericht door Kimmie »

Super fijn!
ranetje
Posts in topic: 5

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 10 feb 2024, 16:47
Kimmie schreef: 10 feb 2024, 16:41 Zo jeetje... 1 op 20 is toch ook nog best veel honden die erop reageren, ik hoop dat hij er verder niets aan overhoudt en dat het alleen van het narcose middel kwam...
Hoe gaat het nu met hem?
Fijn! :ok:
Afbeelding
Dirkje
Honden: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

CatnDog schreef: 09 feb 2024, 12:18
Dirkje schreef: 09 feb 2024, 12:15 Ja, Er moest een kies getrokken worden bij Dirkje. DA gaf een aangepaste narcose - Alfaxan en Iso - ivm een eventueel defect MDR1-gen. (Dirk was nog niet getest.)
Ze kreeg een epileptische aanval en moest wakker gespoten worden omdat de aanval niet ophield.
Ze is naderhand getest en bleek drager te zijn van het defecte gen. De veilige narcosemiddel en bieden lang niet altijd zekerheid.
Kreeg ze de aanval n.a.v. de aangepaste narcose? Of juist van de 'reguliere' narcose waarna ze pas behandeld kon worden met de aangepaste narcose?
Met Dirkje is het gelukkig helemaal goed gekomen.
Dierenartsen gebruiken voor collie-achtigen altijd een narcosemiddel dat geschikt is voor honden die drager of lijder zijn van een defect MDR-1 gen. Dat was bij Dirkje ook het geval. Alleen zij reageerde er slecht op en kreeg een epileptische aanval.
Afbeelding
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Dat is fijn!
Afbeelding
Susam
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

zo fijn dat hij weer zichzelf is!
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

CatnDog schreef: 10 feb 2024, 16:47
Hoe gaat het nu met hem?
Ahhh gelukkig, wat een opluchting :cheer:
Afbeelding
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

CatnDog schreef: 09 feb 2024, 11:26 Zeno heeft vandaag een gebitsreiniging bij de dierenarts. Hij kreeg een narcosemiddel toegediend (twee prikken in z'n billen). De dierenarts zei daarbij dat de kans 1 op 20 was op een epileptische aanval. Zodra hij dat zei, vreesde ik al hoe laat het was. En ja... Zeno kreeg dat dus. :ugh:
Nu maar hopen dat hij er goed uitkomt.

Hebben andere mensen dit ook meegemaakt?
Maak ik me zorgen om niets?
3 weken terug is ook één van de hondjes van m'n zusje overleden na epileptische aanval (en daarna een hartstilstand) bij de gebitsreiniging. Schijnt nog best vaak voor te komen.

Ik hoop dat Zeno weer helemaal goed komt.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Célie schreef: 11 feb 2024, 15:20 3 weken terug is ook één van de hondjes van m'n zusje overleden na epileptische aanval (en daarna een hartstilstand) bij de gebitsreiniging. Schijnt nog best vaak voor te komen.

Wat heftig. Wens haar maar sterkte. :roos: Achteraf redeneer je dan toch: dat was het (de gebitsreiniging) niet waard.

Ik vind de kans 1 op 20 enorm hoog. Dat wist ik van tevoren helemaal niet. Dat hoorde ik ter plekke.

Met Zeno komt het zeker goed. Ik durf hem alsnog bij de 19/20 te stoppen, omdat de aanval niet heeft doorgezet. Ik hoop dat hij in zijn leven niet meer onder narcose hoeft, want ik vind het toch wel een risicogeval.
Suzanne
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

Hier zijn ze pas geleden geweest voor hun gebitjes. Heb daar niets over gehoord... Wel dat ze altijd het laten slapen via het infuus doen, tenzij het echt geen optie is, omdat ze dan goed kunnen ingrijpen als er wat mis gaat
Even op de rekening gekeken, daar staat
dormazolam
meloxidolor
isofluraan gasnarcose
sedastop

en bij eef staat er ook nog anesketin bij

Wat zal je geschrokken zijn. En dat voor een gebitsreiniging
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

CatnDog schreef: 11 feb 2024, 16:31
Célie schreef: 11 feb 2024, 15:20 3 weken terug is ook één van de hondjes van m'n zusje overleden na epileptische aanval (en daarna een hartstilstand) bij de gebitsreiniging. Schijnt nog best vaak voor te komen.

Wat heftig. Wens haar maar sterkte. :roos: Achteraf redeneer je dan toch: dat was het (de gebitsreiniging) niet waard.

Ik vind de kans 1 op 20 enorm hoog. Dat wist ik van tevoren helemaal niet. Dat hoorde ik ter plekke.

Met Zeno komt het zeker goed. Ik durf hem alsnog bij de 19/20 te stoppen, omdat de aanval niet heeft doorgezet. Ik hoop dat hij in zijn leven niet meer onder narcose hoeft, want ik vind het toch wel een risicogeval.
Maar dat van de 1 op 20 is haar nooit verteld (zegt ze of ze heeft door de zenuwen niet geluisterd) ze laat heel die gebitten doen omdat nakerds slechte gebitten hebben zegt ze. Maar dan denk ik dan maar wat slechter gebit en bijhouden met de tandenborstel.

Gelukkig heeft Zeno verder geen last meer.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Suzanne schreef: 11 feb 2024, 21:29 Hier zijn ze pas geleden geweest voor hun gebitjes. Heb daar niets over gehoord... Wel dat ze altijd het laten slapen via het infuus doen, tenzij het echt geen optie is, omdat ze dan goed kunnen ingrijpen als er wat mis gaat
Even op de rekening gekeken, daar staat
dormazolam
meloxidolor
isofluraan gasnarcose
sedastop

en bij eef staat er ook nog anesketin bij

Wat zal je geschrokken zijn. En dat voor een gebitsreiniging
Ze hebben zo te zien andere middelen toegediend gekregen dan Zeno (hij kreeg ketamine en medetomidine). Ieder medicijn zal wel weer een andere bijwerkingen en risico's hebben.
Plaats reactie