Honden voer potentieel gevaarlijk.

Jasophoria.
Posts in topic: 12
Honden: 1
Welke: Aussi doodle

Re: Honden voer potentieel gevaarlijk.

Bericht door Jasophoria. »

Veertje schreef: 21 feb 2024, 11:43
Nanna schreef: 21 feb 2024, 11:38 Een ‘dokter Judy’ die het over ‘pet parents’ heeft.
Nee hoor.

Afbeelding
Pet Parent is een veel gebruikte term in Amerika. Wordt tegenwoordig vaker gebruikt dan dog owner.
Wat maakt het uit, het gaat om de boodschap, en die is heel duidelijk.
Dat die mensen die de commerciële merken runnen letterlijk over lijken gaan.
Ze hebben dat onderzoek over dat graanvrije voer opzettelijk gemanipuleerd en vervalst en gelogen.
En veel graanvrije merken zijn daardoor failliet gegaan, en dat was natuurlijk heel fijn voor hun, want dan kunnen hun ze uitkopen en over nemen, smerig tuig is het.
En dat doen ze dus ook.
Als het zo door gaat is er dadelijk echt totaal geen honden voer meer over dat te vertrouwen is.
Het word allemaal steeds erger, zo ook met al die dierenklinieken die worden overgenomen door grote corporaties.
Groetjes Els, Lola, Snoeske, Speedy Conzales, Sunshine, Calimero,Mevrouw Spaai, Punky en Jager.
Jasophoria.

Ybbihs schreef: 21 feb 2024, 11:14 Maar wat ga je nu voeren dan? Want 2 dagen terug vraag je nog advies hoeveel brok je moet voeren aan je hond
Dat heb ik al beantwoord in dat topic.
Het ging er niet om wat, het ging om hoe veel.
1 maart ga ik deze kopen.
https://www.medpets.nl/kivo-gedroogde-lam-graanvrij
Nu geef ik haar alleen vlees.
Groetjes Els, Lola, Snoeske, Speedy Conzales, Sunshine, Calimero,Mevrouw Spaai, Punky en Jager.
EchoMira
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Voer honden toch gewoon een lamspoot of een kip.

Ik ben als goois homojongetje opgegroeid. Ik snap echt wel het idee van "oh, dat vind ik een beetje te heftig voor het beeld dat ik zelf nastreef"

Maar gun het je hond gewoon een keer en stuur hem met een forel de tuin in. Of een ontdooid eendagskuiken (beetje jus er op smeren). Maakt niet uit.
Zelfs als je niet rauw wil voeren wil je toch wel dat je hond verkent wat er uberhaupt eetbaar is? Gewoon als verrijking?
Je hebt toch zelf ook bramen uit een struik gegeten? Appels van bomen? Waarom moet je hond dan tot zijn bak en brokken beperkt blijven?
Omega
Posts in topic: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Jasophoria. schreef: 21 feb 2024, 21:13
Veertje schreef: 21 feb 2024, 11:35 Nee die merken komen niet allemaal uit dezelfde fabrieken en de ingrediënten niet van dezelfde bronnen. Tenzij er ergens een brand uitbreekt in een van de fabrieken, dan zorgen ze er wel voor dat er producten vanuit andere fabrieken verscheept kunnen worden. Zodat honden en katten in een bepaalde regio gewoon hetzelfde merk kunnen blijven eten.

Het klinkt een beetje alsof je in de tunnel van 'brok is vergif' zit, dus alles wat je leest zal dat vast gaan bevestigen.
Al meer dan 200 honden dood. Weet je hoeveel honden deze wereld kent. Sorry, maar ik raak daar niet echt van in de stress. Ik ken de voedingsindustrie inmiddels redelijk en ik zal de laatste zijn die ontkent dat daar wel eens wat gerommeld wordt (mensenlijke voeding included), maar geloof me, brok is geen vergif. Er zijn duizend-en-één regeltjes, er wordt getest en mocht het ergens fout gaan worden er weldegelijk recalls gedaan.

Wat bedoel je precies met 'ik zou het zekere voor het onzekere nemen'? Wat zou je moeten doen dan?
Nee hoor, ik heb dat nooit geweten, totdat ik een hond had.
En de meeste commerciële merken zijn ook slecht, dat is een feit.
De enige brokken die nog (redelijk) goed zijn, zijn de koud geperste graanvrije brokken, zonder al die goedkope vullers die een hond niet nodig heeft, en zelfs moeilijk kan verteren.
Honden hebben helemaal geen koolhydraten nodig, en kunnen ze niet\slecht verteren.
Ben toch benieuwd wat de (wetenschappelijke) bronnen zijn van wat je zo stellig beweert?
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Honden hebben inderdaad geen koolhydraten nodig want die maken ze zelf aan.
Maar het is wel verstandig om ze gewoon een brede voeding te geven. Inclusief koolhydraten. Beetje fruit of wat rijst. Mag ook best een aardappel zijn.

Je hoeft ze niet meteen 80% oud brood te voeren he?
Het gaat om de orde van grote.
Kells
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Hoezo is Orijen failliet? Zo te zien is het overal te koop, maar het werd mij te duur met 3 honden. Orijen kopen? Klik.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Dr Judy is trouwens oprecht wel iemand die iets over honden mag zeggen.
Daar is geen woord gelogen bij.

Ik ben een tiktokmegol dus ik krijg dat mee en ik vind het goed. Die zou ik eerder een hond meegeven dan die hele cesar millan. Leeft ie eigenlijk nog?
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Die Cesar Millan vind ik echt een nogo.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nou, mijn honden gaat hij alvast niet aantitsen om tevreden tussen de pit bulls te lopen, zeg maar.

Superleuk dat je een totaal verwilderde hond in 11 minuten braaf kunt laten kijken en ik vind het oprecht ook knap. Maar voor mijn honden hoeft het niet dus het is voor mij ook niet zo interessant.

Ik zou Cesar weleens 11 minuten van mijn werk laten zien en dan praten we daarna verder. Oh.
ranetje
Posts in topic: 1

Bericht door ranetje »

Jasophoria. schreef: 21 feb 2024, 21:24
Ybbihs schreef: 21 feb 2024, 11:14 Maar wat ga je nu voeren dan? Want 2 dagen terug vraag je nog advies hoeveel brok je moet voeren aan je hond
Het klinkt heel leuk die Kivo, 20% lam, maar daarnaast bestaat 42% van het voer uit (gedeeltelijk zoete) aardappel.
Waarom is dat zo veel beter?
Afbeelding
Ybbihs
Posts in topic: 3

Bericht door Ybbihs »

Jasophoria. schreef: 21 feb 2024, 21:13 Honden hebben helemaal geen koolhydraten nodig, en kunnen ze niet\slecht verteren.
Dus daarom ga je vanaf 1 maart een brok voeren die voor zo'n 40% uit koolhydraten bestaat.
Het klinkt niet helemaal logisch.
Afbeelding
Jasophoria.

ranetje schreef: 21 feb 2024, 22:28
Het klinkt heel leuk die Kivo, 20% lam, maar daarnaast bestaat 42% van het voer uit (gedeeltelijk zoete) aardappel.
Ja klopt, zover had ik nog niet gekeken.
Want ik heb ook de zalm gehad, en in die is dat niet zo.
Dan is de lam misschien niet de beste keus.
De zalm is duurder helaas.
Dan ga ik denk ik toch naar Floris vlees, want daar hebben ze darf, die is beter en goedkoper.
Dan zit ik aleen met minder keus voor de kat.
En het is fijn als je alles op 1 webshop kunt krijgen.
En ik moet ook nog kippen voer hebben.
En ze hebben alles bij medpets.
Dan ga ik voor kivo eend bij medpets.
Medpets rekent ook maar 3,95 verzendkosten, en volgende dag in huis, echt super fijn.
Jasophoria.

Kells schreef: 21 feb 2024, 21:57 Hoezo is Orijen failliet? Zo te zien is het overal te koop, maar het werd mij te duur met 3 honden. Orijen kopen? Klik.
Omdat die overgenomen zijn door Mars.
Is niet meer de oorspronkelijke eigenaar.
Jasophoria.

Kells schreef: 21 feb 2024, 22:11 Die Cesar Millan vind ik echt een nogo.
Is zeker een no go.
Het enige wat die doet, is de hond breken.
Als die hond daar van herstelt is, is die de volgende keer alleen maar gevaarlijker, en valt aan zonder waarschuwing.
Die mensen maken de boel erger.
Meeste honden zijn agressief uit angst, dat ga je niet fixen door ze nog meer angst aan te jagen.
Daar is een hele lange discussie over geweest met Zak George op instagram, over dierenbeul the dog daddy, ook zo'n idioot.
Susam
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

EchoMira schreef: 21 feb 2024, 21:38 Voer honden toch gewoon een lamspoot of een kip.

Ik ben als goois homojongetje opgegroeid. Ik snap echt wel het idee van "oh, dat vind ik een beetje te heftig voor het beeld dat ik zelf nastreef"

Maar gun het je hond gewoon een keer en stuur hem met een forel de tuin in. Of een ontdooid eendagskuiken (beetje jus er op smeren). Maakt niet uit.
Zelfs als je niet rauw wil voeren wil je toch wel dat je hond verkent wat er uberhaupt eetbaar is? Gewoon als verrijking?
Je hebt toch zelf ook bramen uit een struik gegeten? Appels van bomen? Waarom moet je hond dan tot zijn bak en brokken beperkt blijven?
ik wil dat best proberen en heb dat ook gedaan, maar al bij een konijnenoor met vacht haakt hij af. Ei, eet ie niet. Rauw vlees, nee. Poot van kip, mondjesmaat. Het vreemde is dat hij wel dingen wil eten die niet eetbaar zijn, kerstballen, rare draadjes, kabels, en in het begin stenen. Verrijkingsrondjes met gedroogde kip en speurtochtjes doet hij wel, maar bijvoorbeeld die kleine hele visjes laat hij staan.
Maart
Posts in topic: 7
Contacteer:

Bericht door Maart »

Jasophoria. schreef: 21 feb 2024, 23:18
ranetje schreef: 21 feb 2024, 22:28

Ja klopt, zover had ik nog niet gekeken.
Want ik heb ook de zalm gehad, en in die is dat niet zo.
Dan is de lam misschien niet de beste keus.
De zalm is duurder helaas.
Dan ga ik denk ik toch naar Floris vlees, want daar hebben ze darf, die is beter en goedkoper.
Dan zit ik aleen met minder keus voor de kat.
En het is fijn als je alles op 1 webshop kunt krijgen.
En ik moet ook nog kippen voer hebben.
En ze hebben alles bij medpets.
Dan ga ik voor kivo eend bij medpets.
Medpets rekent ook maar 3,95 verzendkosten, en volgende dag in huis, echt super fijn.
Ook de Kivo eend brok bevat 40,1% koolhydraten. Het gehalte aan eend bedraagt nog geen 20%, dus als hoofdingrediënt voer je gewoon koolhydraten. Waar honden overigens gewoon baat bij hebben, maar dan wel in nuttige hoeveelheden en vormen.
Als je kwalitatieve brokken wil voeren, zou ik wegblijven van persbrokken, die bevatten sowieso al meer koolhydraten dan krokante brokken omdat de koolhydraten zorgen dat de brok, een brok blijft, soort 'lijm' zeg maar en er is meer van nodig bij persbrokken dan krokante brokken. Koudgeperst klinkt ook heel fancy, maar het blijft gewoon een diverse keren erg verhitte brok natuurlijk.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Jay

Bericht door Jay »

Het is wel raar, want een aantal jaar terug werd juist geschreven dat persbrokken beter zouden zijn, omdat het voedsel meer intact zou zijn, minder verhit.
Maar nu is krokanter beter omdat de samenstelling beter is ?

En als je wilt overstappen, moet je dat dan geleidelijk doen ? Of juist in 1 keer.
Afbeelding
S.V.

Bericht door S.V. »

als je het niet vertrouwd gewoon met de pot mee eten die honden worden negen van de tien keer heel erg oud, tenzij je zelf een vuilnis vreetstijl hebt natuurlijk
Afbeelding
Jay

Bericht door Jay »

S.V. schreef: 22 feb 2024, 10:13 als je het niet vertrouwd gewoon met de pot mee eten die honden worden negen van de tien keer heel erg oud, tenzij je zelf een vuilnis vreetstijl hebt natuurlijk
Maar als je gekruid eet, gaat dat toch niet ? Pippa had laatst nog last van haar maag omdat ze een stuk gebakken kipfilet met wat kruiden ( peper en zout) op had. Dat ging dus niet goed bij haar.

Voortaan kruiden eraf spoelen, dan gaat het misschien wel.
Afbeelding
Veertje

Bericht door Veertje »

Jay schreef: 22 feb 2024, 10:07 Het is wel raar, want een aantal jaar terug werd juist geschreven dat persbrokken beter zouden zijn, omdat het voedsel meer intact zou zijn, minder verhit.

En als je wilt overstappen, moet je dat dan geleidelijk doen ? Of juist in 1 keer.
Er is niks beter dan de ander. Het kan allebei goed zijn, maar het zal per hond wat verschillen. Krokant is kort op hoge temperatuur verhit, waardoor nutriënten meer ontsloten zijn wat de verteerbaarheid verhoogd. Vergelijkbaar met het verschil tussen mais en popcorn. Er zijn ook gewoon hitte stabiele enzymen, vitaminen, mineralen etc. Dus het 'doodkoken' wat vaak als argument gebruikt wordt van lagere kwaliteit van brok, is niet echt correct. Geperste brok wordt ook verhit, alleen de maximale temperatuur ligt iets lager, waardoor de ontsluiting van nutriënten iets lager is. Maar daar wordt dan vaak weer rekening gehouden met de grondstoffen die gebruikt worden. Geperste brokken zijn vaak ook meer geconcentreerd. Dus als je gewend bent krokante brok te voeren, moet je met krokante brok rekening houden met minder grammen, anders heb je binnen no time een te dikke hond.
En zo zijn er nog wel wat verschillen, waardoor voor de ene hond het een beter past dan het ander. En er zullen ook genoeg honden zijn die het op beide prima doen.

Er zullen altijd groepen mensen zijn die het één prefereren boven het ander en dat graag uitdragen met allerlei (soms discutabele) feiten, en dan heb je andere groepen die weer het tegendeel proberen te bewijzen. Zoals met zoveel dingen ligt de waarheid ergens in het midden. Dus als je twijfelt over wat je moet voeren, omdat je tussen al die beweringen, merken en voersoorten 'het bos' niet meer ziet, maak dan gewoon eens een lijstje met dingen die je zelf belangrijk vindt. Dat kan zijn kosten, afwisseling, verkrijgbaarheid van het voer, kwaliteit, manier van voeren (vers, brok), gezondheidsstatus van je hond etc etc. Daar kan je dan merken bij zoeken die bij jouw punten passen. Misschien voer je graag een duur merk vlees omdat de kwaliteit je erg aanstaat, maar is dat niet makkelijk te verkrijgen of te bewaren. En voor een volledige voeding wordt het ook wel erg prijzig. Kijk dan eens naar andere opties om het mee aan te vullen. Genoeg opties die lager in prijs zijn, om te compenseren voor dat dure voer. Of een brok bij het vlees, omdat het soms wel handig is op vakantie of bij de oppas.
Iedereen heeft een andere thuissituatie en ideeën over wat goed is. Vind voor jezelf daar een passende oplossing voor. En dat hoeft niet in één merk of voersoort te zitten.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Veertje

Bericht door Veertje »

Jay schreef: 22 feb 2024, 10:48
S.V. schreef: 22 feb 2024, 10:13 als je het niet vertrouwd gewoon met de pot mee eten die honden worden negen van de tien keer heel erg oud, tenzij je zelf een vuilnis vreetstijl hebt natuurlijk
Maar als je gekruid eet, gaat dat toch niet ? Pippa had laatst nog last van haar maag omdat ze een stuk gebakken kipfilet met wat kruiden ( peper en zout) op had. Dat ging dus niet goed bij haar.

Voortaan kruiden eraf spoelen, dan gaat het misschien wel.
Kruiden is niks mis mee, genoeg supplementen die eigenlijk gewoon kruiden zijn ;) Het zit hem er vooral in wat je hond gewend is. Eet ze elke dag hetzelfde? Dan kan een kleine verandering al een reactie veroorzaken.
Het probleem is vaak dat door die reacties, mensen steeds meer dingen gaan uitsluiten en het dieet steeds eentoniger wordt. Wat dan weer sneller reacties tot gevolg heeft.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Maart
Posts in topic: 7
Contacteer:

Bericht door Maart »

Jay schreef: 22 feb 2024, 10:07 Het is wel raar, want een aantal jaar terug werd juist geschreven dat persbrokken beter zouden zijn, omdat het voedsel meer intact zou zijn, minder verhit.

Tgoch, beter, wat is beter? Sommige honden doen het beter op het ene, dan op het andere dus wat beter is voor de ene, kan slechter zijn voor de ander.
Maar voor wie beweert tegen koolhydraten te zijn omdat ze onnodig zijn, vind ik een persbrok dan niet direct de meest logische keuze, gezien die altijd veel KHD bevatten. Mensen verwarren graanvrij ook vaak met koolhydraatvrij, maar dat zijn 2 verschillende zaken.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
S.V.

Bericht door S.V. »

ja precies, en zolang een hond geen last heeft van die koolhydraten, is er geen enkel probleem het is nu eenmaal maatwerk, de ene hond is de andere niet he. je moet nog wel eens uitkijken dat last hebben van iets na het eten van , niet gelijk hetzelfde is als last hebben door het eten van..het is en blijft een dingetje zeg maar...wat beter is hangt dus in de grootste mate van de hond af.
Afbeelding
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Er is in 2016 ook een documentaire gemaakt over dit onderwerp, genaamd Pet Fooled.
Ik kan er verder niets zinnigs over zeggen, want ik heb zelf de documentaire niet gezien.
Sirene

Bericht door Sirene »

Susam schreef: 22 feb 2024, 06:22
ik wil dat best proberen en heb dat ook gedaan, maar al bij een konijnenoor met vacht haakt hij af. Ei, eet ie niet. Rauw vlees, nee. Poot van kip, mondjesmaat. Het vreemde is dat hij wel dingen wil eten die niet eetbaar zijn, kerstballen, rare draadjes, kabels, en in het begin stenen. Verrijkingsrondjes met gedroogde kip en speurtochtjes doet hij wel, maar bijvoorbeeld die kleine hele visjes laat hij staan.
Dat eten van oneetbare voorwerpen zal komen vanuit zijn maagklachten. Als die echt verholpen zijn, zal hij dat waarschijnlijk ook niet meer doen.
Heb je al geprobeerd om het vlees een beetje aan te bakken of met warm water te overgieten?
En heeft hij wel trek? Krijgt hij niet gewoon teveel eten?
Plaats reactie