bijna escalatie

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Mo-yi
Posts in topic: 8
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

bijna escalatie

Bericht door Mo-yi »

Even van me afschrijven hier. Zojuist een bijna escalatie gehad met een herder en mn hart zit nog in mn keel.
Die herder woont sinds vorig jaar ook hier, en wanneer we elkaar tegenkomen staat ie aardig aan; springen; grommen, hangen etc. Mo-yi vindt dat best geweldig, zo'n stoere vent dus die kwispelt en zingt wat liedjes. so far, so good.
Tot we hem vanmorgen in het kleine bosje los tegenkwamen. In 1 streep en volle galop kwam ie op ons af, hij riep nog maar dat kwam niks binnen. Mo begon al te kwispelen want zou ze hem dan nu ein-de-lijk ontmoeten? Maar die hele blik van de herder, mn maag draaide om, die kwam heus niet spelen. Ik hoorde hem al grommen, ik stapte voor Mo en riep steeds; nee! nee!. Mo vond m ineens ook niet meer zo cool en begon terug te grommen, dus inderdaad; opzouten jij!. Hij peesde zo wat op en neer voor ons, bedacht zich wat, oortjes gingen wat platter en kwis[pelde wat om verderop dan maar te gaan pissen.
Komt meneer aan; ohhhh M ik zag je helemaal niet! goedemorgen!...ik zeg niks, ik was gewoon echt pissed. Zegt ie; nou, goed te zien dat het gewoon goed gaat he? Ik zeg; heb jij geen ogen in je kop ofzo..dat ging niks goed. Het is niet geëscaleerd maar ga jij je maar afvragen hoe dat kan en houdt voortaan gewoon je hond bij.

:boos:

Foutje kan gebeuren he, en ik ben de laatste die gelijk een hond afschrijft als ie maar wat lelijk doet, ik ga altijd voor iemand aan de kant, en wacht geduldig als je meer tijd nodig hebt. Maar ga niet als je hond zo chargeert, ik mn best sta te doen m weg te krijgen, en jij vrolijk zeggen dat het prima ging..tieft op.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 1
Honden: 3
Contacteer:

Re: bijna escalatie

Bericht door Maart »

Bah, wat naar en wat goed gehandeld van jou. Gelukkig zijn de meeste herders met wat stoer doen wel op afstand te houden ja, maar het zou niet mogen voorvallen he. Typische onwetende eigenaar ook weer :nocheer:
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Tineke

Bericht door Tineke »

Ik begrijp dat je geschrokken bent maar het is gelukkig goed afgelopen.
Het is reu en teef toch in dit geval .
Best een grote kans dat dit als op een rustige manier kunnen kennis maken het wel goed zou gaan 😉
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

We zijn elkaar vaker tegengekomen, en waar die hond dan heftig begint te doen, staat Mo te zingen :piew: :lol1: .
Het zijn oudere mensen die ermee lopen en het hele tafereel voelt gewoon niet goed, hij kan haar zo omvertrekken en hem ook trouwens. Sowieso is het wel handig dat Mo een teef is en de reagerende honden hier vaak reuen zijn.
Hij kwam niet in volle sjas aangerend om gelijk te gaan pakken, maar wel met een intentie om eens even zn punt te gaan maken. Viel wat tegen, en daarna was het aftaaien met een blik van; haha, schrok jij even he.
Ja inderdaad, schrok me een hoedje..maar wat me langer vasthoudt is de lakse reactie van meneer alsof ze vrolijk aan het spelen waren, totaal geen inzicht over de spanningsboog die hij daar heeft.
Er lopen meer mensen met reuen daar dus succes daarmee, want ik voorzie dat dat daar wel hoog gaat oplopen.
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 2

Bericht door Marc »

Ik denk dat je volgende keer ruimte moet geven. Dus jouw hond lange lijn en zeggen kijk eens wie daar is. Als je dit doet escaleren we als mens de situatie omdat je schrijft dat de hond kwispelde en ergens ging plassen. Als hij een omgecastreerde reu is en jouw hond eigenlijk best wel nieuwsgierig is denk ik dat het wel goed gaat.
Ik snap je hoor. Je reageert primair en in de meeste gevallen is dat ook juist. Maar in.dit geval denk ik dat je er op aan moet sturen dat het wel goed klikt tussen de honden. Je komt ze veel vaker tegen en juist gefrustreerde ontmoetingen maken dat er opgebouwde agressie kan gaan spelen. Als ze een keer goed besnuffeld hebben is het waarschijnlijk liefde. Jouw hond vind hem al leuk zeg je eigenlijk. Ja als jij gaat foeterend en blokkeren niet meer. Maar als je zegt hoooohooooooo rustigggg volgende keer en daarbij heel kalm ruimte voor een ontmoeting geeft heb je grote kans dat ze voortaan heel blij van elkaar worden en je van het gezeik af bent.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Marc schreef: 03 mar 2024, 10:11 Ik denk dat je volgende keer ruimte moet geven. Dus jouw hond lange lijn en zeggen kijk eens wie daar is. Als je dit doet escaleren we als mens de situatie omdat je schrijft dat de hond kwispelde en ergens ging plassen. Als hij een omgecastreerde reu is en jouw hond eigenlijk best wel nieuwsgierig is denk ik dat het wel goed gaat.
Ik snap je hoor. Je reageert primair en in de meeste gevallen is dat ook juist. Maar in.dit geval denk ik dat je er op aan moet sturen dat het wel goed klikt tussen de honden. Je komt ze veel vaker tegen en juist gefrustreerde ontmoetingen maken dat er opgebouwde agressie kan gaan spelen. Als ze een keer goed besnuffeld hebben is het waarschijnlijk liefde. Jouw hond vind hem al leuk zeg je eigenlijk. Ja als jij gaat foeterend en blokkeren niet meer. Maar als je zegt hoooohooooooo rustigggg volgende keer en daarbij heel kalm ruimte voor een ontmoeting geeft heb je grote kans dat ze voortaan heel blij van elkaar worden en je van het gezeik af bent.
Ik snap wat je zegt en zo kijk ik er ook wel naar. Maar in eerste instantie kwam hij in volle vaart al grommend op ons af, en de beelden schieten dan wel door mn hoofd hoe hij tekeer kan gaan, en zn snoet stond ook niet op standje kennismaken, eerder ik kom eens even een punt maken. Het ging gewoon te heftig. Ik stond ook niet te foeteren maar gevoelsmatig wilde ik ertussen gaan staan en ruimte hebben, ik wees met mn arm af en zei vooral steeds; Nee!, nog steeds grommend en openingen zoekend en Mo inmiddels ook grommen ( ja misschien omdat ik zo afwijzend stond te doen dat kan ). Hij was uiteindelijk wel wat te sturen en ging geen openingen meer zoeken, daarna ontdooide hij pas wat.
Ik denk dat ik een volgende keer net zo reageer, rustig en wat afstand graag. Tenzij de snoet op opener staat dan kan het goed gaan, maar op deze manier had ik daar geen vertrouwen in.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Daarom heb ik teven en geen reuen. Als Mo een reu was geweest was het ongetwijfeld matten geworden.
Die herder weet nu dat Mo een teef is dus ik denk dat ie dat niet nog eens doet. Of hij moet wel knap stom zijn.
Nou, een borrel en door.😉
Afbeelding
runninggirl

Bericht door runninggirl »

Marc schreef: 03 mar 2024, 10:11 Ik denk dat je volgende keer ruimte moet geven. Dus jouw hond lange lijn en zeggen kijk eens wie daar is. Als je dit doet escaleren we als mens de situatie omdat je schrijft dat de hond kwispelde en ergens ging plassen. Als hij een omgecastreerde reu is en jouw hond eigenlijk best wel nieuwsgierig is denk ik dat het wel goed gaat.
@Mo-yi dat is altijd schrikken he na zo een situatie. Zet het van je af en hopelijk geeft het jullie geen extra stress in de toekomst. Ik zou zelf bij zo een geval als je ze vaker tegenkomt misschien zelfs voorstellen om even samen op te lopen zodat de honden elkaar minder interessant gaan vinden wellicht. Dat even die heftigheid er uit gaat omdat je een stukje samen oploopt en ze elkaar op afstand kunnen observeren in rust. Want blijkbaar kan die hond wel prima normaal doen, maar waarschijnlijk ook zwaar gefrusteerd ofzo in hondencontact met wat je beschrijft.

Dat ruimte geven is vaak inderdaad wel beter dan bemoeien. Al spring ik zelf rustig voor een herder die grommend op mijn hond afkomt. Meestal willen ze prima naar mensen luisteren die duidelijk zijn en een grens aangeven waar je ze niet langs wil laten.

Dat liep laatst wel anders met een Berner Senner, die zijn groepje speciaal verliet om op Ravi te komen duiken. Bord voor de kop hond en ook de baas hat moeite hem weer mee te krijgen. En die keer gaf ik juist ruimte want Ravi doet geen vlieg kwaad dus ik verwachtte dat die hond ook wel zou dimmen als hij haar had geroken.

Het blijft inschatten en soms doe je niet het beste in een situatie. Ik heb Lazar ook wel eens op mn schouder getild, toen ik een hond (toevallig ook een DH) niet vertrowde die zijn tuin uit ontsnapte. Doe ik normaal nóóit, maar de agressie van die hond deed me geen moment twijfelen dat ie gewoon langs mij zou gaan. Gelukkig heb ik dat gedaan want hoorde van de buren daar dat die hond dus inderdaad alles grijpt rondom zijn tuin... En toch vind ik dus herders wat dat betreft makkelijker inschatten blijkbaar dan sommige andere rassen.
Alfilillo
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

:ok:
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Zo zou ik het ook doen maar ik heb de meest relaxte hond die zou hooguit denken, " ga je lekker "

Maar dat je er narig van wordt snap ik ook maar als je ze vaker tegenkomt is even laten kennis maken op Marc zijn manier wel handig
Groetjes Heidi

Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

runninggirl schreef: 03 mar 2024, 11:29
@Mo-yi dat is altijd schrikken he na zo een situatie. Zet het van je af en hopelijk geeft het jullie geen extra stress in de toekomst. Ik zou zelf bij zo een geval als je ze vaker tegenkomt misschien zelfs voorstellen om even samen op te lopen zodat de honden elkaar minder interessant gaan vinden wellicht. Dat even die heftigheid er uit gaat omdat je een stukje samen oploopt en ze elkaar op afstand kunnen observeren in rust. Want blijkbaar kan die hond wel prima normaal doen, maar waarschijnlijk ook zwaar gefrusteerd ofzo in hondencontact met wat je beschrijft.

Dat ruimte geven is vaak inderdaad wel beter dan bemoeien. Al spring ik zelf rustig voor een herder die grommend op mijn hond afkomt. Meestal willen ze prima naar mensen luisteren die duidelijk zijn en een grens aangeven waar je ze niet langs wil laten.

Dat liep laatst wel anders met een Berner Senner, die zijn groepje speciaal verliet om op Ravi te komen duiken. Bord voor de kop hond en ook de baas hat moeite hem weer mee te krijgen. En die keer gaf ik juist ruimte want Ravi doet geen vlieg kwaad dus ik verwachtte dat die hond ook wel zou dimmen als hij haar had geroken.

Het blijft inschatten en soms doe je niet het beste in een situatie. Ik heb Lazar ook wel eens op mn schouder getild, toen ik een hond (toevallig ook een DH) niet vertrowde die zijn tuin uit ontsnapte. Doe ik normaal nóóit, maar de agressie van die hond deed me geen moment twijfelen dat ie gewoon langs mij zou gaan. Gelukkig heb ik dat gedaan want hoorde van de buren daar dat die hond dus inderdaad alles grijpt rondom zijn tuin... En toch vind ik dus herders wat dat betreft makkelijker inschatten blijkbaar dan sommige andere rassen.
De eerste keer dat ik ze tegenkwam riep de mevrouw zelf al'ik weet niet wat ie doet, ik heb m net twee weken"
Dus ik was op een afstandje en zo stonden we wat te praten, mooie hond is ie ook. Aangezien Mo al stond te kwispelen vroeg ik of het toevallig een reu was, en dat het dan niet zo heel heftig zou zijn. Toen begon ie al op te springen en om zich heen te grommen. Maakt niet heel veel indruk zoalng ze hem vasthebben ga ik er verder niet moeilijk over doen. Als we zo af en toe even stilstaan en hallo kunnen zeggen zou wat helpend zijn misschien, maar dat werkt voor die reu niet. Tot ie vanmorgen in volle sjas even op zijn manier hallo kwam zeggen..fijoew..nee liever niet zo graag :lol1:
Ik ben nu (pas ) ergens wel wat opgelucht want hij was uiteindelijk af te remmen, en met mn gezwier van mn touw kon hij geen opening vinden, maar al grommend zo om je heen draaien ..nee dank u..u mag wieberen..en het viel me mee dat het zo liep. Mocht Mo een reu zijn geweest dan was het a different koekie geweest denk ik.
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Hewi schreef: 03 mar 2024, 11:39
Zo zou ik het ook doen maar ik heb de meest relaxte hond die zou hooguit denken, " ga je lekker "

Maar dat je er narig van wordt snap ik ook maar als je ze vaker tegenkomt is even laten kennis maken op Marc zijn manier wel handig
Daar sta ik wel open voor, wel liefst nog met een hek of een heg ertussen want hij is nogal ambivalent. Het is dat Mo hem zowat met open armen ontvangt. Ik kwam daarna gelijk een andere buurhond-witte herder tegen, die is ook zo ambivalent, weet zich geen raad met een zingende en speelachtige Mo. Die gromt, negeert, kwispelt en als ze dan wel bij elkaar komen en Mo maakt een speelboog wil hij over dr heen hangen. Mo is niks onderdanig dus die gaat ook rechtstaan en meneer gaat ook weer grommen.
Ik wil echt kansen geven en zou leuk zijn als het wel goed gaat, maar bij twijfel stop ik het wel.
Afbeelding
runninggirl

Bericht door runninggirl »

Mo-yi schreef: 03 mar 2024, 11:52
runninggirl schreef: 03 mar 2024, 11:29

De eerste keer dat ik ze tegenkwam riep de mevrouw zelf al'ik weet niet wat ie doet, ik heb m net twee weken"
Dus ik was op een afstandje en zo stonden we wat te praten, mooie hond is ie ook. Aangezien Mo al stond te kwispelen vroeg ik of het toevallig een reu was, en dat het dan niet zo heel heftig zou zijn. Toen begon ie al op te springen en om zich heen te grommen. Maakt niet heel veel indruk zoalng ze hem vasthebben ga ik er verder niet moeilijk over doen. Als we zo af en toe even stilstaan en hallo kunnen zeggen zou wat helpend zijn misschien, maar dat werkt voor die reu niet. Tot ie vanmorgen in volle sjas even op zijn manier hallo kwam zeggen..fijoew..nee liever niet zo graag :lol1:
Ik ben nu (pas ) ergens wel wat opgelucht want hij was uiteindelijk af te remmen, en met mn gezwier van mn touw kon hij geen opening vinden, maar al grommend zo om je heen draaien ..nee dank u..u mag wieberen..en het viel me mee dat het zo liep. Mocht Mo een reu zijn geweest dan was het a different koekie geweest denk ik.
Ja snap ik hoor. Hoe je het beschrijft is ook allesbehalve leuk kennismaken.
Maar voor zo een hond is stil staan juist vaak niet fijn, dan gaat ie focussen enzo en weet ie ook niet goed wat ie moet als de baas daar ook geen sturing in geeft. Stukje oplopen zou ik dan eerder doen met een paar meter er tussen uiteraard. Gewoon wennen aan elkaars geur en aanwezigheid, meer moet het ook niet zijn en hopen dat hij dan milder wordt naar Mo toe. Maar denk dat die baasjes dus ook niet goed weten hoe en wat en dan krijgt die hond ook niet te horen wat wel de bedoeling is. Wel lastig. Als het weer gebeurt weet je in ieder geval dat je hem zelf wel op afstand kan houden als je wil, dat geeft toch ook wel wat zekerheid denk ik voor jou.
Marc

Bericht door Marc »

Je had die verder waar je hem hebben wilde. Afstand .... Toen kwispelde hij ook en deed hij een plas. Die plas betekent eigenlijk ruik maar dan weet je dat ik een reu ben. En hoe oud. En of ik gecastreerd ben etc. Hij plaste om iets te vertellen. En hij kwispelde erbij zeg je. Dus mijn intuïtie zegt me dat je eigenlijk precies hebt gedaan wat je moet doen en volgende keer doorpakken. Als hij met veel poeha komt ga je hem eerst laten weten dat jullie daar even niet van gediend zijn. Blijkbaar pakt hij dat goed op. Dan plast hij vast en zeker overduidelijk in het zicht ergens en kalmeert. Dan loop je er ontspannen naartoe en laat je eigen hond de plas ruiken en evt ook kennis maken zolang de herder niet omhoog gaat in zijn energie maar die energie houdt. Dit soort honden kan juist vaak super goed samen. Herder is een echte reu en een met praatjes. Jouw teef laat zich de pis niet lauw maken en staat er open maar vol zelfvertrouwen in. Dat moet echt goed gaan. Beter gezegd ik denk dat ze dol op elkaar worden.
Wuilus was dol op dat soort reuen. Die gingen dan tekeer en kwamen al poten slaande en staart draaiend op ons af. Blikkerende tanden en een kam haar. Eigenlijk een klein beetje onzeker dus. Dan kregen ze de energie van Wuilus die geen poot verzette en geen seconde onder de indruk was. Dan bleven ze enorm borstelen maar roken wel onder de staart. Wuilus was dan helemaal in haar nopjes. Begon al staand voor haar zaak wat spel buigingen te maken en rook even terug. Reu ontdooit en dan is het ware liefde.

Ik geloof echt dat je het moet proberen. Puur omdat ik je verhaal van a tot z gelezen heb en er volledig vertrouwen in heb. Die honden maken ook geen gaten als ze wel doorpakken. Veel poeha en twee plukjes wol en je stuurt ze weg. Maar dat gaat niet gebeuren. Let maar op.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Marc schreef: 03 mar 2024, 14:16 Je had die verder waar je hem hebben wilde. Afstand .... Toen kwispelde hij ook en deed hij een plas. Die plas betekent eigenlijk ruik maar dan weet je dat ik een reu ben. En hoe oud. En of ik gecastreerd ben etc. Hij plaste om iets te vertellen. En hij kwispelde erbij zeg je. Dus mijn intuïtie zegt me dat je eigenlijk precies hebt gedaan wat je moet doen en volgende keer doorpakken. Als hij met veel poeha komt ga je hem eerst laten weten dat jullie daar even niet van gediend zijn. Blijkbaar pakt hij dat goed op. Dan plast hij vast en zeker overduidelijk in het zicht ergens en kalmeert. Dan loop je er ontspannen naartoe en laat je eigen hond de plas ruiken en evt ook kennis maken zolang de herder niet omhoog gaat in zijn energie maar die energie houdt. Dit soort honden kan juist vaak super goed samen. Herder is een echte reu en een met praatjes. Jouw teef laat zich de pis niet lauw maken en staat er open maar vol zelfvertrouwen in. Dat moet echt goed gaan. Beter gezegd ik denk dat ze dol op elkaar worden.
Wuilus was dol op dat soort reuen. Die gingen dan tekeer en kwamen al poten slaande en staart draaiend op ons af. Blikkerende tanden en een kam haar. Eigenlijk een klein beetje onzeker dus. Dan kregen ze de energie van Wuilus die geen poot verzette en geen seconde onder de indruk was. Dan bleven ze enorm borstelen maar roken wel onder de staart. Wuilus was dan helemaal in haar nopjes. Begon al staand voor haar zaak wat spel buigingen te maken en rook even terug. Reu ontdooit en dan is het ware liefde.

Ik geloof echt dat je het moet proberen. Puur omdat ik je verhaal van a tot z gelezen heb en er volledig vertrouwen in heb. Die honden maken ook geen gaten als ze wel doorpakken. Veel poeha en twee plukjes wol en je stuurt ze weg. Maar dat gaat niet gebeuren. Let maar op.
Ik heb dat vaker gedaan, en soms nog wel. Het is voornamelijk de combinatie met de mensen waarvan mn gutfeeling zegt; nope.Als ik er zelf een goed gevoel bij heb dan stel ik vaker voor; zullen we anders even oplopen, even met wat afstand en tijdens het lopen ontdooien ze wel. Bij deze combinatie voor nu gewoon, een nee :F:
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

@Mo-yi Als het voor jouw gevoel "nee" is gewoon zo doen als je nu ook deed :ok:
Ik kan niet zien wat er precies gebeurt, jij wel.

Kwispelen kan verschillende betekenissen hebben.
Kwispelen is niet altijd vriendelijk bedoeld.
Net als plassen door een reu zowel arrogantie kan betekenen als ontstressen.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Bij een gemiddelde (Duitse) herder die zo aan komt zetten ga ik ook geen risico nemen hoor. Die hier in de buurt lopen zijn niet zulke lekkertjes en reageren zonder te bedenken of ze nu op een teef of een reu klappen dus ik bedank er ook voor als het zo zou gebeuren.
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Gelukkig is er niets gebeurd. Ik vraag me af of hij ook was weggegaan als hij tegenover een andere reu had gestaan.
Flo

Bericht door Flo »

@Mo-yi, wat een schrik! Ik snap wel dat je de hond weg stuurt, vooral omdat Mo al zo op leeftijd is en niet meer helemaal in haar kracht staat. Als je de hond met rust, zekerheid en duidelijkheid (beeld dat met je hele houding uit) terug kunt sturen hoeft dat volgens mij ook niet voor meer spanning te zorgen, het kan ook gewoon duidelijk zijn voor de andere hond.
Ik loop regelmatig langs een huis waar dan een herder van het erf waaks op ons af komt stormen. Die stuur ik ook elke keer terug en de hond luistert daar goed naar. Het op ons afstormen veranderde met de tijd in een rustig drafje en nu blijft ze gewoon op het pad staan zo van ' he jammer, daar mag ik niet naar toe'. Deze herder is wel zacht / lief van karakter, met een pittiger exemplaar gaat het vast moeilijker. Ik heb bij een andere herder ook weleens 'zit!' gezegd en die ging heel braaf zitten :lol1: Soms komt het met heel veel bombarie aan maar stiekem zijn ze dan toch nog het braafste jongetje / meisje van de klas.
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Flo schreef: 03 mar 2024, 18:56 @Mo-yi, wat een schrik! Ik snap wel dat je de hond weg stuurt, vooral omdat Mo al zo op leeftijd is en niet meer helemaal in haar kracht staat. Als je de hond met rust, zekerheid en duidelijkheid (beeld dat met je hele houding uit) terug kunt sturen hoeft dat volgens mij ook niet voor meer spanning te zorgen, het kan ook gewoon duidelijk zijn voor de andere hond.
Ik loop regelmatig langs een huis waar dan een herder van het erf waaks op ons af komt stormen. Die stuur ik ook elke keer terug en de hond luistert daar goed naar. Het op ons afstormen veranderde met de tijd in een rustig drafje en nu blijft ze gewoon op het pad staan zo van ' he jammer, daar mag ik niet naar toe'. Deze herder is wel zacht / lief van karakter, met een pittiger exemplaar gaat het vast moeilijker. Ik heb bij een andere herder ook weleens 'zit!' gezegd en die ging heel braaf zitten :lol1: Soms komt het met heel veel bombarie aan maar stiekem zijn ze dan toch nog het braafste jongetje / meisje van de klas.
Haha, ja de herders zijn dan wel van commando's opvolgen dat heb je goed gedaan :ok:
Eigenlijk pas achteraf voelde ik een soort opluchting, dat de hond blijkbaar wel wat af te remmen is. Ik ken ergere charges en die had ik nu ook verwacht maar zover ging het gelukkig niet.
We zullen zien hoe de volgende ontmoeting is.
Die hond zal denk ik niet vaak gaan loslopen want op dat stukje loopt iedereen zn hond uit te laten en er zitten hier heel wat uitval-reuen, daar zal het wel misgaan.

En dat Mo ouder wordt en fragieler speelt zeker ook mee bij mij. Maar dan hoor ik haar eens flink grommen en dan denk ik; wow..okee dame :ok:
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik haat het om agressieve honden bij de mijne te hebben!
Het zou mijn dag ook verzieken.
Susam
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

ik snap je zo, ik ben tegenwoordig ook zero tolerance. Ik heb meestal iemand bij me van 2 meter die niet echt op de hoogte is van hondengedrag maar ik heb snel aangegeven dat dat een hond (reu is een probleem) komt met agressie en dan wordt hij een betonblok en dat schrikt al af, maar als ik alleen ben is het pepperspray haarlak en tieren. Ik vind het wel goed. Andere mensen zijn vaak onwetend en laten alles maar gebeuren, wegwezen. Jij en Moyi hadden nu een bak stress hormonen aan boord waar je zonder kunt door andere mensen. Weg ermee.
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Ik denk dat de herder onzeker is en vooral uitvalt aan de lijn. Als hij losloopt met veel kabaal op een andere hond maar dan toch niet doorzetten. Ik denk dat Mo-yi dat ook al aanvoelde en daarom geen agressie vertoonde naar de hond maar hem leuk leek te vinden.

Maar dat zeg ik naar aanleiding van jouw verhaal, zonder beeld erbij dus dan kan ik het zeker verkeerd inschatten.

Ik kan me wel voorstellen dat zoiets indruk maakt en dat je dat niet prettig vindt. Zeker een taak voor de baas om de hond goed te begeleiden in de contacten met andere honden en bij zich te houden en de leiding te nemen. Ik denk dat het aan leiding nemen ontbreekt waardoor de hond het zelf gaat oplossen maar daar eigenlijk te onzeker voor is.
Laatst gewijzigd door Jackira op 04 mar 2024, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Jackira schreef: 04 mar 2024, 11:17 Ik denk dat de herder oneker is en vooral uitvalt aan de lijn. Als hij losloopt met veel kabaal op een andere hond maar dan toch niet doorzetten. Ik denk dat Mo-yi dat ook al aanvoelde en daarom geen agressie vertoonde naar de hond maar hem leuk leek te vinden.

Maar dat zeg ik naar aanleiding van jouw verhaal, zonder beeld erbij dus dan kan ik het zeker verkeerd inschatten.

Ik kan me wel voorstellen dat zoiets indruk maakt en dat je dat niet prettig vindt. Zeker een taak voor de baas om de hond goed te begeleiden in de contacten met andere honden en bij zich te houden en de leiding te nemen. Ik denk dat het aan leiding nemen ontbreekt waardoor de hond het zelf gaat oplossen maar daar eigenlijk te onzeker voor is.
Dat denk ik ook wel, aangezien hij uiteindelijk wel wat te sturen was. Hij had iig geen rode vlag voor zn ogen.
Dan nog in zo'n ontmoeting niet fijn, daar is nog wel werk aan maar ik denk niet dat dat erin zit daar.
Hij hoeft dit maar een paar keer bij een reu te doen die er niet van gediend is en dan is het balletje weer rond en zijn ze terug bij af.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Mo-yi schreef: 04 mar 2024, 11:41
Jackira schreef: 04 mar 2024, 11:17 Ik denk dat de herder oneker is en vooral uitvalt aan de lijn. Als hij losloopt met veel kabaal op een andere hond maar dan toch niet doorzetten. Ik denk dat Mo-yi dat ook al aanvoelde en daarom geen agressie vertoonde naar de hond maar hem leuk leek te vinden.

Dat denk ik ook wel, aangezien hij uiteindelijk wel wat te sturen was. Hij had iig geen rode vlag voor zn ogen.
Dan nog in zo'n ontmoeting niet fijn, daar is nog wel werk aan maar ik denk niet dat dat erin zit daar.
Hij hoeft dit maar een paar keer bij een reu te doen die er niet van gediend is en dan is het balletje weer rond en zijn ze terug bij af.
Mo begon toch ook te grommen toen de herder in die staat aan kwam zetten. Was niet zo dat ze bleef kwispelen om de boel te de-escaleren.
Ik zie dat in dit geval ook overigens niet als agressie of iets negatiefs hoor, ze gaf gewoon wel aan dat ze er net als jij niet van gediend was hoe hij aan kwam zetten, waarop de herder in dit geval eieren voor zijn geld koos.

En als ik dan hier kijk bij 1 witte herder, die doet het ook wel uit onzekerheid/intentie eerste klap is een daalder waard, maar die dreigt op zo'n manier in combi met onzekere baas, dat alledrie onze honden daar niet meer conflictvermijdend op reageren als hij daadwerkelijk te dichtbij kan komen te staan. Loopt hij uit te vallen op wat grotere afstand zijn ze op hun hoede maar weten te negeren, maar de keren dat hij los dreigde te schieten moest ik zelf even alle zeilen bij zetten.

Vandaar dat ik ook eerder schreef dat ik bij bepaalde honden, en met name dus herders van een bepaald type echt geen lijn ga geven of af ga wachten of het de-escaleert of niet.

Als je elkaar vaker gaat treffen en/of wil dat de honden elkaar herkennen en wat milder op elkaar gaan reageren dan zou ik zeker gewoon eens gaan oplopen. Heb ik in verleden en heden ook nog wel gedaan als je echt wel merkte dat de felheid uit onzekerheid kwam, maar dan alleen als eigen honden neutraal bleven, wat dus negen van de tien keer zo is als het uitvallen puur uit onzekerheid komt.
Met de dog van verderop gaat dat niet goedkomen, die gaat in overkill bij het zien van andere honden.
En de witte, daar vertrouw ik de bazen domweg niet en als het dan verkeerd gaat, is het ook heibel dus dat ga ik gewoon niet voorstellen of proberen, zelfs niet met onze gemoedelijkste dame.
Plaats reactie