Huisdieren in ziekenhuis/verpleeghuis

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht
Plaats reactie
Teckeltoos
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Teckel

Huisdieren in ziekenhuis/verpleeghuis

Bericht door Teckeltoos »

Geen poll maar een discussiepunt.

Mensen die lang in het ziekenhuis moeten verblijven kunnen hun huisdieren vreselijk missen. Zo af en toe zie je plaatjes en berichten over hoeveel geluk het brengt als een patient hun eigen huisdier weer even mogen zien en aanraken.
In het verzorgingshuis waar ik vrijwilliger was hadden sommige mensen hun huisdier dat ze al hadden op hun kamer en op de gesloten afdeling hadden ze een afdelingskat.

Wat vinden jullie. Moet het mogelijk zijn om bij een ziekenhuisopname voor langere tijd je huisdier op bezoek te krijgen ?
Hoe staan jullie tegenover het mogen houden van je dier als je verhuist naar een verzorgingshuis.
Wat zouden voorwaarden moeten zijn ?
Afbeelding
Teckeltoos
Welke: Teckel

Re: Huisdieren in ziekenhuis/verpleeghuis

Bericht door Teckeltoos »

Ik vind dat een huisdier op bezoek in een ziekenhuis moet kunnen. Eventueel in een aparte kamer maar bij voorkeur gewoon op de zaal. Het dier moet er qua karakter wel geschikt voor zijn en schoon.
Aan een eigen dier in een tehuis zitten wat meer haken en ogen. Zolang men het dier nog zelf kan verzorgen is er geen probleem. Als men dat niet meer kan zouden er vrijwilligers ingeschakeld kunnen worden.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1

Bericht door ranetje »

Er staat me iets van bij dat er (al enige jaren geleden) een verzorgingshuis was waar het huisdier mee mocht met baasje en er waren vrijwilligers die hielpen bij de verzorging (ook hondje uitlaten).
Daar zullen wel voorwaarden aan gesteld zijn, maar hoe en wat heb ik toen niet zo op gelet.
Het is mooi als het kan.
Ik zou het vreselijk vinden mijn hond te moeten missen, maar een werkhond in een verzorgingshuis zie ik eigenlijk ook niet zitten.
Op bezoek met de hond kan dacht ik al vaker.
Ik kon mijn honden in ieder geval wel meenemen naar het revalidatiecentrum toen mijn man daar lag.
Afbeelding
ZorroMax

Bericht door ZorroMax »

In het verzorgingshuis waar mijn oma woonde, jaren ‘90 waren verschillende mensen met een hond en/of kat. Toen mijn moeder 10 jaar geleden naar het verpleeghuis ging is besproken of de kat mee kon. Het huis was niet enthousiast, maar ze konden het niet verbieden begreep ik. Omdat de kat erg angstig was hebben voor haar een andere oplossing gevonden. Mijn moeder heeft er door haar dementie nooit meer naar gevraagd. Ze vond het wel leuk als mijn honden meekwamen (dat werd ook door het huis aangemoedigd).
thom
Posts in topic: 4
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Het lijkt me erg zinvol, dus waarom niet. Moet natuurlijk wel een mogelijk zijn, als het om een hond gaat, wie laat deze dan uit ?
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Frootje
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

In het verzorgingshuis waar mijn oma zat mochten honden ook mee op visite. Froo ging regelmatig mee en Aloy later ook (al heeft mijn oma die nooit echt gekend dus dat was meer voor mij dan voor haar, maar van de bezoekjes van Froo genoot ze echt). Het personeel vond het altijd fijn omdat andere bewoners ook fijn op de hondjes reageerden en Froo het leuk vond om op schoot te zitten bij deze en gene dus het was altijd een win-win situatie voor iedereen. :F:

Maar als ik kijk naar de situatie in dat verzorgingshuis was het houden van huisdieren door mensen zelf gewoon echt niet mogelijk geweest. Lijkt me inderdaad vreselijk om van mijn dier gescheiden te worden omdat ik naar een verzorgingshuis moest. Ik kan me voorstellen dat dat echt heel naar is. :(
Sterre
Posts in topic: 3

Bericht door Sterre »

thom schreef: 11 jun 2024, 17:11 Het lijkt me erg zinvol, dus waarom niet. Moet natuurlijk wel een mogelijk zijn, als het om een hond gaat, wie laat deze dan uit ?
Mijn zus zit al jaren in een verzorgingshuis. Daar mag je alleen je huisdier (vogeltjes en katten) meenemen als je er helemaal zelf voor kan zorgen. Nou dat kon ze dus niet meer goed dus de vogeltjes heb ik toen meegenomen. Er woonde wel jaren een mevrouw met een kat. Die kat is toch in een onbewaakt ogenblik uit het huis ontsnapt. Zoekaktie van zelfs de brandweer heeft niet geholpen. Is niet gevonden helaas.
Sterre

Bericht door Sterre »

Teckeltoos schreef: 11 jun 2024, 14:41 Ik vind dat een huisdier op bezoek in een ziekenhuis moet kunnen. Eventueel in een aparte kamer maar bij voorkeur gewoon op de zaal. Het dier moet er qua karakter wel geschikt voor zijn en schoon.
Aan een eigen dier in een tehuis zitten wat meer haken en ogen. Zolang men het dier nog zelf kan verzorgen is er geen probleem. Als men dat niet meer kan zouden er vrijwilligers ingeschakeld kunnen worden.
Maar er zijn best veel mensen die honden vies vinden. Heb ik ook op mijn werk vroeger gemerkt als ik zei dat we op vakantie gingen met de hond en ook uit eten en hond onder tafel. Vonden de meesten toch echt vies. Dus de andere mensen in het ziekenhuis gaan daar waarschijnlijk toch moeilijk over doen.
thom

Bericht door thom »

Wij hebben sinds een jaar een spiksplinternieuw ziekenhuis met alleen maar 1-persoonskamers, dan zou bezoek van een huisdier eigenlijk geen probleem mogen zijn, want andere patiënten hebben er dan geen last van. Maar heb eigenlijk geen idee wat het beleid is van het ziekenhuis.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Bestaan verzorgingshuizen nog? Bij mijn weten niet. Alleen verpleeghuizen en dan ben je al zo slecht dat het meebrengen van een huisdier geen optie is. Op bezoek moet natuurlijk wel kunnen.
Afbeelding
thom

Bericht door thom »

Nanna schreef: 11 jun 2024, 18:40 Bestaan verzorgingshuizen nog? Bij mijn weten niet. Alleen verpleeghuizen en dan ben je al zo slecht dat het meebrengen van een huisdier geen optie is. Op bezoek moet natuurlijk wel kunnen.
Die bestaan inderdaad niet meer, was het maar zo, zou voor erg veel mensen een oplossing zijn.
Maar ja, die moesten wegens bezuinigingen verdwijnen net als heel erg veel zorgpersoneel toen. Zo ontzettend stom, je kon al weten dat het nooit en te nimmer goed zou gaan.
Maar ja, "regeren is vooruitzien" toch... :19:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

thom schreef: 11 jun 2024, 18:44
Nanna schreef: 11 jun 2024, 18:40 Bestaan verzorgingshuizen nog? Bij mijn weten niet. Alleen verpleeghuizen en dan ben je al zo slecht dat het meebrengen van een huisdier geen optie is. Op bezoek moet natuurlijk wel kunnen.
Die bestaan inderdaad niet meer, was het maar zo, zou voor erg veel mensen een oplossing zijn.
Maar ja, die moesten wegens bezuinigingen verdwijnen net als heel erg veel zorgpersoneel toen. Zo ontzettend stom, je kon al weten dat het nooit en te nimmer goed zou gaan.
Maar ja, "regeren is vooruitzien" toch... :19:
Ja, dat moest de buurt en de familie allemaal maar oplossen. Idioterie.
Afbeelding
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik ben een voorstander.
Ik moet meteen denken aan kinderen. Het is toch veel fijner wanneer je huisdier op bezoek komt, dan 1 of andere clini-clown?
Sterre

Bericht door Sterre »

Nog enkele. En mijn zus had 5 jaar geleden het geluk dat ze er terecht kon. Als je licht gaat dementeren mag je er blijven. Als je gaat dwalen of veel lichamelijke zorg nodig hebt zoals een tillift moet je naar een verpleeghuis.
thom

Bericht door thom »

Sterre schreef: 11 jun 2024, 18:58
Nog enkele. En mijn zus had 5 jaar geleden het geluk dat ze er terecht kon. Als je licht gaat dementeren mag je er blijven. Als je gaat dwalen of veel lichamelijke zorg nodig hebt zoals een tillift moet je naar een verpleeghuis.
Waar dus nauwelijks plek is.
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Verzorgingshuizen zijn WLZ geworden. Al een flink aantal jaar geleden.
De zorg is er wel maar niet "gratis omdat je 70 bent geworden".
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Bij mijn weten ook niet en dat vind ik geen goede ontwikkeling. Schoonmoeder van 88 woont nog steeds zelfstandig in een gezinswoning, denk dat ze katten heeft, maar die waren 30 jaar geleden al overleden. Het meebrengen van een huisdier naar een verpleeghuis is naar mijn mening ook geen optie.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Tineke

Bericht door Tineke »

Op bezoek zou moeten kunnen naar mijn idee , zeker in verpleeghuizen of bij langdurige opname in een ziekenhuis.

Een dier houden in dat soort zou voor mij ook van het welzijn voor het dier zelf moeten afhangen.
Van Jan weet ik dat het instituut waar hij werkte waar mensen met epilepsie gecombineerd met andere problemen, zowel geestelijk als fysiek, woonde het wel mogelijk was maar niet altijd ten goede aan het dier kwam.
Dat zou voor mij eigenlijk wel mogen meespelen dat welzijn.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Irma
Posts in topic: 5

Bericht door Irma »

Jaren geleden, eind 80er jaren in Rotterdam Feijenoord werd mijn man directeur van een verzorgingshuis, was toen een van de eersten waar honden en katten enz. toegestaan waren, wanneer men de dieren al had. Maar er zitten inderdaad haken en ogen aan, zoals uitlaten, kattenbak verschonen enz.
Later, na jaren werken in de psychiatrie, kwam ik weer in een verzorgingshuis werken. ook daar waren mensen met een kat en hondjes. Gelukkig waren wij altijd wel bereid om die dieren uit te laten en te verzorgen. Vaak ook oude dieren. Later werden die instellingen allemaal voor verpleegzorg.
Jackira
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Een paar jaar geleden was ik avond en nachthoofd in een verpleeghuis en daar waren ook verzorgingsflats bij. Sommige mensen daar hadden een hondje, maar ze konden er eigenlijk niet meer heel goed zelf voor zorgen. Met als resultaat dat ze echt wel gek waren op hun hondje maar dat ze eigenlijk toch wel wat verwaarloost werden. Als ik moest werken liet ik zo'n hondje wel uit, maar eigenlijk mochten we dat niet doen.

Meestal wilden familieleden ook niet voor de hond zorgen en op een gegeven moment als de bewoner te ver heen was om echt tegen te sputteren namen ze de hond mee om te herplaatsen. Onder het mom van ze merken het toch niet echt. Dan ging zo'n hond even logeren volgens familie maar kwam dan niet meer terug.

Ik ben zeker voor huisdieren in een verpleeghuis of verzorgingsflat maar dan moet er wel goede zorg voor zijn. En in een verpleeghuis voldoende toezicht. (Want we hebben ooit eens een vogeltje in de huiskamer gehad maar die kooi stond regelmatig op z'n kop want mensen zijn zich niet altijd meer bewust van hoe om te gaan met dieren. Dan is het natuurlijk niks.) En desnoods een uitlaatservice die 4 keer per dag langskomt. En dan zit je nog steeds met de momenten dat zo'n hond ineens diarree heeft en personeel de hond niet wil uitlaten omdat ze niet van honden houden. Of als het net heel druk is met spoedgevallen.

Het leukste is als personeel hun hond meeneemt denk ik. En er dan ook goed op let want ook dan kunnen er rare dingen gebeuren. Zoals een hond van een collega waarvan de vacht is geknipt in een onbewaakt moment of de halsband spoorloos verdwenen.

En het probleem is nou juist dat er te weinig personeel is dus die combinatie is niet altijd handig.Het klinkt heel leuk en kan ook heel leuk zijn maar dan moet het wel goed gedaan worden.

In een ziekenhuis vind ik het niks voor gewoon op bezoek. Afscheid nemen moet wel kunnen vind ik.

Dieren in de psychiatrie vind ik ook niet altijd een goed plan. Ik heb in de periode dat ik een konijnenopvang runde regelmatig konijnen binnen gekregen waarbij ze toch niet de zorg kregen die ze nodig hadden. Niet uit onwil maar niet iedereen kan die verantwoordelijkheid aan.
AfbeeldingAfbeelding
Irma

Bericht door Irma »

Irma schreef: 12 jun 2024, 17:25 Jaren geleden, eind 80er jaren werd mijn man directeur van een verzorgingshuis, was toen een van de eersten waar honden en katten enz. toegestaan waren, wanneer men de dieren al had. Maar er zitten inderdaad haken en ogen aan, zoals uitlaten, kattenbak verschonen enz.
Irma

Bericht door Irma »

Jaren geleden, eind 80er jaren werd mijn man directeur van een verzorgingshuis, was toen een van de eersten waar honden en katten enz. toegestaan waren, wanneer men de dieren al had. Maar er zitten inderdaad haken en ogen aan, zoals uitlaten, kattenbak verschonen enz.
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik vind eigenlijk van niet. Het is een doekje voor het bloeden.
Zorg maar gewoon dat die meneer met zijn zuurstof en rolstoel dagelijks naar het park kan om te kletsen met de andere hondenmensen.

Pak dan ook door in je welzijnsgedachte. "Think big" en zie de behoefte achter de vraag.

Als ik vannacht de hersenbloeding van mijn leven krijg en ik in een scootmobiel kom wil ik niet dat er af en toe een stagiaire een chihuahua mee brengt. Ik wil op dinsdag en vrijdag naar Lent want daar ga ik dan vis eten en echo en mira knuffelen. Gewoon bij de viskraam. Ik ga die mensen thuis niet lastig vallen. We hoeven elkaar alleen maar even te treffen en als het een keer niet lukt is het ook goed.
Vervoer is alles. Als ik niet meer weg kan wil ik gewoon dood. Niet nog twee jaar omgekeerd worden en met pasen en kerst naar de zaal gereden worden.

Maar goed, ik ga dat hele kuthuis niet in.
Kimmie
Honden: 6

Bericht door Kimmie »

In een ziekenhuis vind ik honden op een afdeling niet wenselijk, kan mij ook niet voorstellen dat dat voor personeel prettig werkt, maar verpleeghuizen daar zouden wel dieren toegelaten moeten worden, niet als extraatje om voor verpleging voor te gaan zorgen, die hebben het al druk zat, maar wel dat familie honden meenemen, maar ja, dan katten ook, en dan moet je ook zorgen dat er geen bloedbad ontstaat door een ongelukkige samenkomst van een hond en kat, waarbij de hond geen katten moet.
Dan is er nog iets met welke rassen je toe laat, en hopen dat en hond niet op een kamer piest of kakt wat dan voor de verzorging achter gelaten wordt.

Mijn moeder zat haar laatste maanden in een verpleeghuis, en daar waren 2x per maand dierendagen, een aparte zaal met de ene keer boerderij dieren, en een puppie dag.. Super leuk geregeld.
Nu was mijn moeder dement en heb ik haar en robotkat gegeven, daar was ze de hele dag blij mee... :hartjes:
Plaats reactie