Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Ja, hij moet direct worden geëuthanaseerd.
7
18%
Nee, hij moet eerst opnieuw onderzocht worden door een externe deskundige.
3
8%
Nee, hij mag terug naar zijn eigenaren mits die hem aanlijnen en muilkorven.
20
53%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, die pinscher liep los en kwam op Kaj af.
5
13%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, een ongeluk kan gebeuren.
0
Geen stemmen
Anders: ...
3
8%

Totaal aantal stemmen: 38

Diana
Posts in topic: 31
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Bericht door Diana »

Marc schreef: 11 sep 2024, 10:20 Toch is het lopen met een pittige hond en daarbij nog een volwassen hond en een pup ergens ook wel discutabel. Want dan kun je dus weinig doen als je benaderd wordt? Moet je hem dan niet muilkorven op straat?
Als ik met Eva en Dapper en Cleo liep muilkorfde ik Eva ook. Ik kon dan ook niks doen als er een situatie ontstaat. Dus wilde dat risico niet lopen en Eva had geen problemen met haar muilkorf.
Ja, helemaal waar. Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat ik met Mila, Amy, Amoz en Taartje (allemaal kort aangelijnd en Mila los) liep en er ineens een klein hondje midden in mijn roedel stond. Dat liep aan de flex iets verderop op een parallel pad, de eigenaar liet de remknop los en het hondje schoot zo mijn roedel in. Het had totaal niets verkeerds in de zin en kwam gewoon hallo zeggen. Maar ik kreeg wel de schrik van mijn leven. :x
Mijn honden snuffelden wat aan dat kleine ding en leken ook een beetje overdonderd door zo veel brutaliteit. Dat ging dus goed, maar daardoor realiseerde ik me wel dat ik weinig had kunnen doen als het niet goed was gegaan. :schrik:
Dus daarna deed ik in dat soort situaties (alle honden mee en op plekken waar de kans vrij groot was dat we andere honden zouden tegenkomen) Amy een muilkorf om. Zij zou uit een combinatie van opwinding, spanning en gesteund door de andere honden van de roedel in zo'n situatie namelijk best kunnen happen, en dat kan zomaar heel verkeerd aankomen bij een klein hondje.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 18

Bericht door blondie »

Er loopt nog een strafzaak over het gebeuren, incident was in mei, we zijn nu september en al die tijd zit die hond ergens in de opvang.
Dan kunnen ze nog wel wachten met inslapen tot de uitspraak van de strafzaak, en hopelijk die hond op een normale manier testen.
Een pop in een hok duwen van een in beslag genomen hond om te zien wat de reactie en op basis daarvan een oordeel vellen vind ik absurd.

Er zal ondertussen vast wel op de opvang door deze of gene op een normale manier met die hond om zijn gegaan, hij zal toch ook gewoon uitgelaten moeten worden lijkt me.

Verschrikkelijk dat die andere hond dood is, maar gezien inbeslagname en meenemen van geleider voor verhoor dat er sectie op het overleden hondje is verricht.
Is die hond op meerdere plekken gebeten met dood als gevolg, of is een verkeerde hap en een schud beweging de reden geweest van overlijden.

Ik kan me zo voorstellen dat als een (kleinere? hond zeer onverwachts aan komt zetten terwijl jij op de stoep loopt met je hond, een reactie vanuit je eigen hond al gebeurd is voor je het je beseft, zeker als je niet de eigenaar bent van in dit geval de herder.

Gewijzigd, ben er wel weer klaar mee zo.
Laatst gewijzigd door blondie op 11 sep 2024, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc
Posts in topic: 48

Bericht door Marc »

Ik zou met die mensen gaan praten en de risico's bespreken. Puur om je eigen gemoedsrust. En om ze te laten inzien dat ze het zelf ook anders moeten gaan regelen.

Want je kan vanalles vinden maar als je daar straks staat met drie honden die een hondje uit elkaar trekken is dat toch ineens heel andere koek. En hoe erop gereageerd gaat worden door de buurt en de politie zou ook nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Ondanks dat je misschien helemaal niks verkeerd gedaan hebt. Ik wil dat gewoon niet hebben. Mijn honden mogen dat niet en ik wil het niet. Dus ik heb wel altijd Dapper apart uitgelaten. Eva gemuilkorfd en bij Wuilus was ik er zeker van dat ik haar kon mannen. Zij was niet agressief maar reactief. En ze was geen killer maar een onderwerper dus ze lag uiteindelijk op honden die vastgepind lagen. Hooguit wat haar misten en als er bloed was had ze meestal op haar eigen tong gebeten. Dus dat was anders in mijn ogen. Eva beet mensen en Dapper greep reuen. Ik nam daar wiens schuld ook toch echt mijn eigen verantwoordelijkheid in. Ik wil de situatie gewoon niet meer meemaken. Genoeg gezien. Ook doodgebeten honden goddank niet door die van mij....
S.V.
Posts in topic: 3

Bericht door S.V. »

Mensen veranderen niet zo heel snel heb ik het idee, dit is weer net hoe en aan welke kant van de lijn je staat..is het jou kleine hond die stuk is mag die herder hemelen, is het jou herder dan hoe k ook je wilt graag kijken of het nog goed te doen in. Heel eerlijk als het alternatief is aangelijnd en met muilkorf dan is inslapen misschien nog niet eens zo erg, de hond heeft er nauwelijks erg in de eigenaren daarentegen ... weer alleen maar verliezers
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

S.V. schreef: 11 sep 2024, 12:45 - knip -Heel eerlijk als het alternatief is aangelijnd en met muilkorf dan is inslapen misschien nog niet eens zo erg - knip -
Maar als je de muilkorf gewoon goed aanleert, heeft de hond daar helemaal geen hinder van. Waarom zou inslapen dan 'niet zo erg' zijn?
Er zijn zo veel honden, bijvoorbeeld windhonden en vechthonden, die altijd aangelijnd en gemuilkorfd wandelen.
Hier in Spanje al helemaal, aangezien dat de regels zijn voor potentieel gevaarlijke honden. Daaronder vallen ook honden van elk willekeurig ras die al een bijtincident op hun naam hebben.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

S.V. schreef: 11 sep 2024, 12:45 Mensen veranderen niet zo heel snel heb ik het idee, dit is weer net hoe en aan welke kant van de lijn je staat..is het jou kleine hond die stuk is mag die herder hemelen, is het jou herder dan hoe k ook je wilt graag kijken of het nog goed te doen in. Heel eerlijk als het alternatief is aangelijnd en met muilkorf dan is inslapen misschien nog niet eens zo erg, de hond heeft er nauwelijks erg in de eigenaren daarentegen ... weer alleen maar verliezers
Eva zag de muilkorf als riem. Ze werd net zo vrolijk van het pakken van de muilkorf als van de riem. Neus erin en lekker naar buiten. Ik deed hem meestal om als we gingen fietsen. Omdat je dan toch hoeken om komt vliegen en stel er staat ineens een kinderklas. Verkeerd uitgestoken handje of erger....
Of als we naar hondentraining gingen. Ze was domweg niet aaibaar en ook niet aanspreekbaar door vreemden in haar jonge jaren.
Zelf zag ze de muilkorf zelfs positief denk ik want met muilkorf beet ze niet. Kon ze veel meer vrijheid krijgen in overleg uiteraard en was ze eigenlijk net een normale hond.

Dus een muilkorf hoeft echt niet zielig te zijn. Ik was zielig. Want ik stond constant onder spanning als ze geen muilkorf droeg. En echt, met muilkorf was ze best prima en veel socialer. Omdat ik haar veel meer vertrouwen kon geven. Dat laatste maakte dat verschil maar als je een paar keer vertrouwen hebt gegeven met een flinke beet tot gevolg bij anderen ben je daar snel van genezen...
Marc

Bericht door Marc »

Van mij hoeft geen enkele hond een spuitje trouwens. Ik haal daar geen genoegdoening uit. Zelfs niet als ze mijn hond doodgebeten hebben.

Wel moet er dan een kundige verantwoordelijke baas klaar staan die dit vanaf dan 100% voorkomt. En die moet de hond houden en levenslang begeleiden en een goed leven bieden.

Honden waarop niet zo'n baas wacht moeten wel een spuitje. Want Killah mag nooit meer alleen los op straat belanden. Dus als Killah terug naar Shannaya gaat en weer via de voordeur zichzelf mag uitlaten moet die hond absoluut ingeslapen na een heftig incident. Dan moet je de omgeving op die manier beschermen.

Als deze herder nooit eerder wat gedaan heeft en de mensen kunnen hem aan, houden en houden zich netjes aan de muilkorf en riem en een verplichte cursus prima. Lekker teruggeven. Kan zijn dat ze zelf verrast waren of dat het eenmalig een wisselwerking tussen die honden was. Nu klinkt onbenaderbaar niet als een hele lekkere hond en ik zou ook heel goed naar de baasjes kijken eer ik die hond terug zou geven.
Smoushond
Posts in topic: 23

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 11 sep 2024, 09:30
Smoushond schreef: 11 sep 2024, 07:40 Van mij mag die herder gewoon terug naar zijn baas. Valt onder de categorie ongelukken ,die pincher had ook onder een auto kunnen lopen . Als je je hond niet onder controle hebt moet je hem aanlijnen dat telt ook voor die pincher
Maar als je met een hond loopt aan de lijn en die krijgt het vervolgens voor elkaar een loslopende hond dood te bijten? Hoeveel controle is daar precies? Stel dat de voordeur of het tuinhekje door de kinderen is open gelaten? Hondje rent even naar buiten en keft en vervolgens wordt iemand achter zijn herder aangesleurd die dan aangelijnd dat hondje gaat staan doodbijten? Vindt je dit dan nog steeds? Want dat betekent dat elke hond die los komt dat risico loopt bij deze combinatie. Hond blijkt onbenaderbaar in de opvang. En een herder is sterk. Ga je die gewoon teruggeven? En de schuld bij het " kleine keffertje " leggen?

Stel dat er naast grote honden ook mensen met tijgers op straat lopen? En je herder rent de straat op en blaft tegen de tijger. En die sleurt zijn baas op je hond af en bijt zijn strot door. Dan is je herder het keffertje en dan zeg jij dus dat de man met de tijger zijn tijger terug moet krijgen en morgen lekker weer hetzelfde rondje moet wandelen?

Ik mis echt nuance bij veel mensen.
We waren er niet bij dus moeten het doen met dit bericht. Ik lees details zoals dwergpincher ( dus erg klein) en keffend vanuit een huis en voortuin komen rennen ( dus waakzaam en niet enthousiast)

Maar ik lees ook een oprolriem bij de herder en een baas die hem uitliet terwijl de vrouw de eigenaresse van de hond is . Waarschijnlijk en hopelijk was dit bij de vrouw niet gebeurd omdat ze de herder die ruimte niet had gegeven enz

Dan lees ik dat de herder het hondje greep en het hondje later is overleden . Dus ik lees niet dat de herder het hondje niet los wilde laten,stond te schudden en ik lees ook niet dat de herder al eerder agressief gedrag heeft vertoond

Aan de hand van wat ik lees maak ik er een ongeluk van .
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Marc schreef: 11 sep 2024, 13:09
S.V. schreef: 11 sep 2024, 12:45 Mensen veranderen niet zo heel snel heb ik het idee, dit is weer net hoe en aan welke kant van de lijn je staat..is het jou kleine hond die stuk is mag die herder hemelen, is het jou herder dan hoe k ook je wilt graag kijken of het nog goed te doen in. Heel eerlijk als het alternatief is aangelijnd en met muilkorf dan is inslapen misschien nog niet eens zo erg, de hond heeft er nauwelijks erg in de eigenaren daarentegen ... weer alleen maar verliezers
Eva zag de muilkorf als riem. Ze werd net zo vrolijk van het pakken van de muilkorf als van de riem. Neus erin en lekker naar buiten. Ik deed hem meestal om als we gingen fietsen. Omdat je dan toch hoeken om komt vliegen en stel er staat ineens een kinderklas. Verkeerd uitgestoken handje of erger....
Of als we naar hondentraining gingen. Ze was domweg niet aaibaar en ook niet aanspreekbaar door vreemden in haar jonge jaren.
Zelf zag ze de muilkorf zelfs positief denk ik want met muilkorf beet ze niet. Kon ze veel meer vrijheid krijgen in overleg uiteraard en was ze eigenlijk net een normale hond.

Dus een muilkorf hoeft echt niet zielig te zijn. Ik was zielig. Want ik stond constant onder spanning als ze geen muilkorf droeg. En echt, met muilkorf was ze best prima en veel socialer. Omdat ik haar veel meer vertrouwen kon geven. Dat laatste maakte dat verschil maar als je een paar keer vertrouwen hebt gegeven met een flinke beet tot gevolg bij anderen ben je daar snel van genezen...
Ja, precies, bij Amy net zo, die linkt de muilkorf alleen maar aan leuke dingen.
Ik leer overigens al mijn honden de muilkorf aan, voor het geval het eens nodig zou zijn, en ze verdringen elkaar als ik de muilkorf pak om wie er als eerste zijn/haar neus in mag steken :lol1:
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 18

Bericht door blondie »

Met andere woorden iedere grotere hond die een andere kleinere hond bij een confrontatie dood zou kunnen bijten moeten we maar gaan muilkorven?
Nanna
Posts in topic: 28

Bericht door Nanna »

blondie schreef: 11 sep 2024, 14:06 Met andere woorden iedere grotere hond die een andere kleinere hond bij een confrontatie dood zou kunnen bijten moeten we maar gaan muilkorven?
Ik neem aan dat je je eigen hond kent. Mijn reuzen zouden er nog niet over gepeinsd hebben een andere hond te bijten, laat staan doodbijten. Maar als je een reactief geval aan de lijn hebt, dan ja. Graag.
Afbeelding
Jay

Bericht door Jay »

Herder Kaj hoeft niet geeuthaniseerd te worden. Wel verplichting tot in ieder geval korte lijn, en in sommige situaties muilkorven. De eigenaar van de dwergpincher is ook gedeeltelijk verantwoordelijk voormat er mis ging. Al is het natuurlijk wel heel triest.
Mocht de herder meerdere situaties op zijn naam hebben, dan wordt het anders.
Afbeelding
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

blondie schreef: 11 sep 2024, 14:06 Met andere woorden iedere grotere hond die een andere kleinere hond bij een confrontatie dood zou kunnen bijten moeten we maar gaan muilkorven?
Je hoeft niet om je heen te gaan staan kijken over wat we doen. Het is jouw hond toch?
Dus jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van andere honden mbt tot jouw hond alsmede de veiligheid van je eigen hond.
Doodgemaakt vind je goed genoeg voor een andere hond dus dat is ook goed genoeg voor jouw pacman.

Laten we nou een keer ophouden met doen alsof het heel genuanceerd en ingewikkeld is. Dat is het niet. Jij hebt te zorgen dat er geen dooien vallen.
En dan natuurlijk niet jij/jouw...de eigenaar van de hond. Anders krijgen we die traantjes weer.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Jay schreef: 11 sep 2024, 14:36 Herder Kaj hoeft niet geeuthaniseerd te worden. Wel verplichting tot in ieder geval korte lijn, en in sommige situaties muilkorven. De eigenaar van de dwergpincher is ook gedeeltelijk verantwoordelijk voormat er mis ging.
De eigenaar van het keffertje is verantwoordelijk voor het feit dat hij de straat op liep. Dat zegt helemaal niets over doodgebeten mogen worden.
Ja er zijn twee mensen met verantwoordelijkheden die niet genomen werden maar er is er maar 1 verantwoordelijk voor de slachtpartij en dat is de eigenaar van de herder.
CatnDog
Posts in topic: 13
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik vind het wel een interessante discussie. Het gaat eigenlijk om de vraag in hoeverre een maatschappij
1) agressieve dieren toelaat
Door het verbieden van bepaalde rassen die bekend staan om hond-hond/hond-mens agressie.
Of een muilkorfplicht invoeren voor bepaalde rassen.
en 2) hoe tolerant/coulant je omgaat met incidenten.
Krijgt de eigenaar een tweede kans?
De schuldvraag is voor de wet volgens mij vrij duidelijk: de eigenaar van de bijtende hond draagt schuld, ook als de hond aangelijnd was.
Daarnaast zijn er allerlei verzachtende of verzwarende omstandigheden. Er loopt al een zaak tegen de eigenaar en de hond zakt voor een test met een pop.

Persoonlijk ben ik wel een fan van tweede kansen. Maar een verbod op/muilkorfplicht voor bepaalde rassen in het algemeen zou ik ook niet willen uitsluiten.
Ik ben het met Blondie eens dat een test in dergelijke omstandigheden niet echt een fair beeld geeft. Toch ga ik er ook vanuit dat dergelijke tests vaker met in beslag genomen honden worden gedaan en dat het gros er wat beter vanaf komt dan Kaj.
Nanna
Posts in topic: 28

Bericht door Nanna »

Eigenlijk moet je het als eigenaar al inbouwen als je een Duitse herderreu, of welk reactief ras dan ook, koopt. Kan natuurlijk prima gaan. Maar het balletje kan ook een andere kant op rollen en dan zit je met een bijter aan de lijn..
Dan niet huilie doen als je een muilkorfgebod krijgt voor de hond en kort aan moet lijnen. Het was altijd een optie.
Als je dat echt niet wilt had je voor iets anders moeten gaan. En jaaaaa, een Malthezer kan ook bijten. Maar we weten allemaal dat die geen muilkorfgeboden krijgen.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Al mijn honden zijn/waren fysiek in staat om een klein hondje dood te bijten, maar alleen Amy draagt wel eens een muilkorf op wandelingen. Zij heeft nooit een andere hond gebeten, is nooit in een gevecht beland en heeft ook nog nooit serieuze agressie vertoond, maar in het verleden zag ik bij haar wel soms signalen (zoals veel oplopende spanning bij het ontmoeten van andere honden) die snel zouden kunnen omslaan in agressie of te heftige correcties. Plus dat als ze losloopt en ze ziet iets in de verte snel bewegen, ze geen onderscheid maakt in diersoort (of op afstand bestuurbare auto, die heeft ze ook al eens te pakken gehad :mrgreen: ), dus ik er een beetje voor vreesde dat ze op die manier eens een klein hondje of een kat zou grijpen.

Het is natuurlijk mijn eigen inschatting dat het bij mijn andere honden niet nodig is. Ze zijn allemaal wel eens serieus belaagd door kleine hondjes en hebben nooit iets teruggedaan. Bovendien mogen ze niet naar kleine hondjes toe en loop ik niet op plekken waar ik veel andere honden tegenkom. Dus wat betreft mijn andere honden vind ik het risico dat ze een klein hondje serieus zouden verwonden zo goed als nihil. Maar het is natuurlijk nooit helemaal nul. Taartje heeft ook wel eens bijna een teacup chihuahuapup die niet groter was dan een flinke rat bijna in haar bek gehad. :ugh:
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Heavy is 13,5 ziet slecht en hoort nog slechter. We stoppen haar vol met prikjes en pilletjes om haar zoveel mogelijk pijnvrij te laten zijn. Toch merk je het aan haar als ze eens een beetje teveel heeft gedaan

Stel je voor dat ze op zo’n slechte dag die hyper spaniël teef tegenkomt die altijd los loopt en altijd op haar af komt rennen en die ze altijd negeert . Stel je voor dat ze dan net even hapt omdat ze een slechte dag heeft en dat loopt slecht af dan zou ik haar dus kwijt zijn ?

We denken allebei wel dat we dat soort situaties kunnen voorkomen en zijn erop bedacht maar toch ,een ongeluk zit in een klein hoekje

Helaas heeft die spaniël een aanrijding met auto paar weken geleden niet overleefd 😞
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik neem aan dat je weet dat die spaniel niet zomaar dood is van een correctie van een oude herder. Maar als je het vermoeden had dat je hond die spaniel zou grijpen en zou gaan schudden of willens en wetens flink zou gaan beschadigen is het inderdaad wel degelijk jouw verantwoordelijkheid. Dat vind ik tenminste.
En zoals iedereen die honden heeft prima weet kun je dat heel erg goed zelf inschatten van je hond. Een correctie is geen aanval en gaat vrijwel altijd goed. Zelfs bij kleine hondjes. Moederhond corrigeert haar pups ook. Je weet hoe je hond is en wat een correctie is.
Marc

Bericht door Marc »

Ik weet en wist bij mijn honden precies waar ik aan toe was. Wuilus zou nooit willens en wetens een onschuldig hondje verwonden. Die was super dominant maar zeker niet agressief. Eva ook niet. Cleo al helemaal niet en Guus en Bas ook zeker niet.

Dapper was wel link want daar zat Stafford in. En dat was te merken met gevechten. Hij liet niet los en dan zou dat bij de keel van een klein hondje gevaarlijk kunnen zijn. Loskrijgen was heel erg lastig. Tom kon ook wel echt bijten. Maar die was zelf klein dus niet eng.

Dus ik heb eigenlijk maar een hond gehad waarvan ik wist dat het link kon worden.

En ik zou nooit gedacht of gezegd hebben dan had je je hond maar bij je moeten houden. Hij was bij mij en ik heb daar altijd verantwoordelijkheid voor genomen. Alleen uitlaten waar er risico's waren. Niet los waar honden waren etc. en ik verwacht dat ook van anderen. Ook als Guus gaat buurten of keft accepteer ik geen aanval. Ook niet van een aangelijnde hond. En hij rent echt nergens op af en is prima terug te roepen. Maar als je midden in het bos loopt kan er gewoon een hond uit een pad komen of je botst op elkaar bij een hoek. Een deur gaat open. Whatever. Nooit een reden om hem te bijten wat mij betreft.

De keren dat mijn honden zijn gepakt is het overigens altijd tijdens los kennis maken met honden die zgn niks doen. Nooit omdat ze op een aangelijnde hond af gaan. Dat doen ze eigenlijk niet in principe. Al kan ik niks uitsluiten.
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 11 sep 2024, 15:42 Eigenlijk moet je het als eigenaar al inbouwen als je een Duitse herderreu, of welk reactief ras dan ook, koopt. Kan natuurlijk prima gaan. Maar het balletje kan ook een andere kant op rollen en dan zit je met een bijter aan de lijn..
Dan niet huilie doen als je een muilkorfgebod krijgt voor de hond en kort aan moet lijnen. Het was altijd een optie.
Als je dat echt niet wilt had je voor iets anders moeten gaan. En jaaaaa, een Malthezer kan ook bijten. Maar we weten allemaal dat die geen muilkorfgeboden krijgen.
Eens hoor. Als ik me ooit laat verleiden om een husky te nemen ga ik ook heel erg goed opletten hoe die is met kleine hondjes. En hoe diep het jagen zit als een hondje rent etc. Of een herder. Idem. Als die erg fel is en in vertrouw het niet helemaal regel ik dat er geen incidenten komen en niet de rest van de wereld om me heen want dan komen er zeker incidenten.

Ik calculeer bij een herder zeker een muilkorf in en dan kan het alleen maar meevallen toch? Ken er genoeg en heb er genoeg gehad om te weten dat die ook heel sociaal en betrouwbaar kunnen zijn. Of niet.
Gonnie
Posts in topic: 10

Bericht door Gonnie »

Nou, ik zie het hier ook nog eens misgaan, daarnet kwam het meisje weer met die Stafford naar buiten, die hond wilde niet naar buiten omdat het regende, ze probeerde hem toch naar buiten te trekken en toen pakte hij haar weer steeds bij haar arm. Twee vrouwen in de lift zeiden ook al dat het meisje heel die hond niet aan kan.

Ik hoop dat ik het fout heb, gelukkig ging ze niet mee de lift in. Die vrouwen vonden het ook al niks, die waren bang dat ze met die hond de lift in kwam.
Afbeelding

Tanja en Anne
S.V.

Bericht door S.V. »

Diana schreef: 11 sep 2024, 12:57
S.V. schreef: 11 sep 2024, 12:45 - knip -Heel eerlijk als het alternatief is aangelijnd en met muilkorf dan is inslapen misschien nog niet eens zo erg - knip -
Maar als je de muilkorf gewoon goed aanleert, heeft de hond daar helemaal geen hinder van. Waarom zou inslapen dan 'niet zo erg' zijn?
Er zijn zo veel honden, bijvoorbeeld windhonden en vechthonden, die altijd aangelijnd en gemuilkorfd wandelen.
Hier in Spanje al helemaal, aangezien dat de regels zijn voor potentieel gevaarlijke honden. Daaronder vallen ook honden van elk willekeurig ras die al een bijtincident op hun naam hebben.
tja de ene hond lijkt het niet erg te vinden, ( want we kunnen niet in hun hoofd kijken) de ander gaat er nooit lekker aan wennen . ( een beetje het mondkapje met covid, de een had er geen problemen mee de ander vond het de hel ( legitiem of niet dat is een andere discussie) dat kort aan de lijn is een ander dingetje de ene hond kan dat de ander moet echt even lekker zijn ding kunnen doen, snuffelen en even niet de signalen van de baas hebben om hond te kunnen zijn . Ik heb alle soorten gehad en gezien. na inslapen heeft een hond nergens geen erg meer in dan is het klaar, anders is het levenslang oppassen, vertrouw je hem nog spanning aan de lijn en ogen op steeltjes - wat komt er aan? want het is bewezen dat het fout kan gaan. Ik weet niet of eigenaren en hond daar nog blij van worden.
Afbeelding
Reza
Posts in topic: 1
Welke: Beagle - Duitse Herder

Bericht door Reza »

Die oprolriemen ook altijd bij flinke honden... liep hier een Rottweiler aan die het niet zo had op mijn Herder en dat kostte de eigenaar soms ook behoorlijk wat moeite. En gisteren kwam er ineens een Amerikaanse Akita de hoek om, met een eigenaar ergens 8 meter erachteraan. Chim zal als jonge reu heus wel eens op zijn flikker krijgen, maar liever niet van zo'n type hond...

Zelf liet ik mijn Herder en Beagle hier in de stad ook even apart uit. Ik ben zelf ook niet zo heel groot en voelde ik me prettiger bij. Los op overzichtelijke plekken en bij het zien van een hond aan de riem. Ze had wel een rolriem, maar die gebruikte ik alleen in gebieden waar ze los kon, maar officieel niet mag. (Bos) Maar op onoverzichtelijke plekken liep ze gewoon naast met de rem erop. Als er een hondje op haar afrende maakte ze altijd een spelbuiging, waarna de hondjes altijd rechtsomkeert renden tot haar teleurstelling. Ook toen de buurman een nieuwe Jack Russel had, die als begroeting direct boos in haar kraag hing, zat ze er geen moment mee. Ik had wel een muilkorf liggen, want je weet het van te voren gewoon niet en bij twijfel had ik die wel omgedaan. Ik heb gewoon geen zin in dat soort gezeik.

Ik hoop dat een eventueel toekomstig herderzusje voor Chim net zo lief gaat zijn, maar je kan het beste er maar gewoon ervanuit gaan dat het niet het geval is.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik vind het vooral een enorm voorbeeld van waarom je als beginner eigenaar met een pup moet beginnen. Zeker met grotere rassen die een zekere mate agressie kennen.
Een verstandige eigenaar met een hond die op tijd gezien wordt voor hoe hij in elkaar zit maakt dit soort dingen niet mee. Het zijn alijd mensen die denken dat niets uitmaakt en dat "alles proberen" goed genoeg is.

Mensen klooien maar wat aan met een tam roofdier en doen alsof ze niet hadden kunnen weten dat dit roofdier kan roven.
Dan krijg je dit gelul over tweede kansen. Omdat de eigenaar het zogenaamd goed bedoelde (maar niet goed deed) en de eigenaar van de dode hond het verder maar te vreten heeft.

Als het goed genoeg voor de buurman is om huilend met een dood hondje naar huis te lopen is het goed genoeg voor jou.
Plaats reactie