Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Ja, hij moet direct worden geëuthanaseerd.
7
18%
Nee, hij moet eerst opnieuw onderzocht worden door een externe deskundige.
3
8%
Nee, hij mag terug naar zijn eigenaren mits die hem aanlijnen en muilkorven.
20
53%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, die pinscher liep los en kwam op Kaj af.
5
13%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, een ongeluk kan gebeuren.
0
Geen stemmen
Anders: ...
3
8%

Totaal aantal stemmen: 38

Marc
Posts in topic: 48

Re: Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 11 sep 2024, 21:27 Ik vind het vooral een enorm voorbeeld van waarom je als beginner eigenaar met een pup moet beginnen. Zeker met grotere rassen die een zekere mate agressie kennen.
Een verstandige eigenaar met een hond die op tijd gezien wordt voor hoe hij in elkaar zit maakt dit soort dingen niet mee. Het zijn alijd mensen die denken dat niets uitmaakt en dat "alles proberen" goed genoeg is.

Mensen klooien maar wat aan met een tam roofdier en doen alsof ze niet hadden kunnen weten dat dit roofdier kan roven.
Dan krijg je dit gelul over tweede kansen. Omdat de eigenaar het zogenaamd goed bedoelde (maar niet goed deed) en de eigenaar van de dode hond het verder maar te vreten heeft.

Als het goed genoeg voor de buurman is om huilend met een dood hondje naar huis te lopen is het goed genoeg voor jou.
Ik vind ook dat daar met twee maten gemeten wordt. De dode hond heeft het aan zijn gedrag te danken, bv keffen jaja, en de doodbijter moet vervolgens tweede kansen krijgen en mag daarna nog 10 jaar bij dezelfde eigenaar de omgeving angst inboezemen. Van mij hoeft de doodbijter niet dood hoor. Maar ik wil wel zekerheid dat het niet weer kan gebeuren en dat is lastig als het de eerste keer al kon gebeuren.

Plus dan is de eindconclusie dat de ongevaarlijke honden dood gaan omdat ze los lopen, kennis komen maken, keffen of misschien uitvallen en de gevaarlijke honden moeten kost wat kost levend terug naar hun baasjes met alle risico's van dien. Beetje vreemd ergens.

Het weerhoud mensen zo ook niet echt om verkeerde honden te kopen. Je komt er mee weg. De enige die er niet mee weg komen zijn de honden die door de voordeur ontsnappen of die een keer niet luisteren in een park. Die gaan dood door dat soort honden.

Ik wil helemaal geen krachtige hond. Maar ik durf ook geen zwakke honden meer te nemen hierna omdat de rest van de wereld wel met krachtige honden loopt waar ik wandel. Ik kom zelden leuke kleine honden tegen waar ik loop. Alleen Ridgebacks, herders, grote jachthonden en ander wild gespuis. Dus ik moet wel een sterke hond nemen hierna als ik niet meer steeds bang wil zijn dat mijn honden sneuvelen in die contacten. Mijn honden willen ook zwemmen en naar het bos al zijn ze klein.
Ineke A
Posts in topic: 14

Bericht door Ineke A »

Ik vind dit vooral weer een voorbeeld van de ontzettende stompzinnigheid van flexilijnen. Mensen hebben de hond zogenaamd aangelijnd maar hebben totaal geen controle over de hond
EchoMira
Posts in topic: 23
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Nou ja, dat verschilt wel, hoor.
Ik heb mijn honden altijd perfect onder controle gehad met 8 meter flexen.
Tot met 2 honden door de stad fietsend aan toe
Marc

Bericht door Marc »

Ineke A schreef: 11 sep 2024, 22:35 Ik vind dit vooral weer een voorbeeld van de ontzettende stompzinnigheid van flexilijnen. Mensen hebben de hond zogenaamd aangelijnd maar hebben totaal geen controle over de hond
Alles wat je goed gebruikt is goed. Ik heb met al mijn honden flexlijnen gehad. Alleen ga ik die in de bebouwde kom niet op lange stand zetten. Wel waar het rustig is. En ik kan er prima mee omgaan. Er zijn ook mensen die de riem van hun hond niet kunnen gebruiken waardoor honden zich los rukken of mensen meesleuren. Een flexlijn kan een prima riem zijn en ik heb er nooit problemen mee gehad. Mijn herder liep ook aan de flex. Gewoon omdat ik het fijn vind om ze lange lijn te geven. Je hond moet wel op je gericht zijn en geen ongeleid projectiel.

Ik heb ook wel eens iemand met een super drukke husky gezien aan een fles. Die hond ging van links naar rechts en op de achterpoten. Draaien en allerlei rare sprongen. Dan is een flex alleen maar meer ruimte om idioot te doen. Mijn honden lopen los en aan de flex hetzelfde. Guus loopt voor me, ruikt iets, gaat markeren en dan loopt hij me weer voorbij. Door de flex kan ik gewoon doorlopen en ben ik duidelijk in de lead. Met een riem moet je wachten op je hond steeds. Ik wacht echt wel eens maar niet de hele tijd. En die hond wil nu eenmaal snuffelen en markeren dus dat gun ik hem ook.

Guus is aan de flex of los precies hetzelfde. Even ver bij me vandaan en gedraagt zich ook hetzelfde.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 11 sep 2024, 22:16
EchoMira schreef: 11 sep 2024, 21:27 Ik vind het vooral een enorm voorbeeld van waarom je als beginner eigenaar met een pup moet beginnen. Zeker met grotere rassen die een zekere mate agressie kennen.
Een verstandige eigenaar met een hond die op tijd gezien wordt voor hoe hij in elkaar zit maakt dit soort dingen niet mee. Het zijn alijd mensen die denken dat niets uitmaakt en dat "alles proberen" goed genoeg is.

Mensen klooien maar wat aan met een tam roofdier en doen alsof ze niet hadden kunnen weten dat dit roofdier kan roven.
Dan krijg je dit gelul over tweede kansen. Omdat de eigenaar het zogenaamd goed bedoelde (maar niet goed deed) en de eigenaar van de dode hond het verder maar te vreten heeft.

Als het goed genoeg voor de buurman is om huilend met een dood hondje naar huis te lopen is het goed genoeg voor jou.
Ik vind ook dat daar met twee maten gemeten wordt. De dode hond heeft het aan zijn gedrag te danken, bv keffen jaja, en de doodbijter moet vervolgens tweede kansen krijgen en mag daarna nog 10 jaar bij dezelfde eigenaar de omgeving angst inboezemen. Van mij hoeft de doodbijter niet dood hoor. Maar ik wil wel zekerheid dat het niet weer kan gebeuren en dat is lastig als het de eerste keer al kon gebeuren.

Plus dan is de eindconclusie dat de ongevaarlijke honden dood gaan omdat ze los lopen, kennis komen maken, keffen of misschien uitvallen en de gevaarlijke honden moeten kost wat kost levend terug naar hun baasjes met alle risico's van dien. Beetje vreemd ergens.

Het weerhoud mensen zo ook niet echt om verkeerde honden te kopen. Je komt er mee weg. De enige die er niet mee weg komen zijn de honden die door de voordeur ontsnappen of die een keer niet luisteren in een park. Die gaan dood door dat soort honden.

Ik wil helemaal geen krachtige hond. Maar ik durf ook geen zwakke honden meer te nemen hierna omdat de rest van de wereld wel met krachtige honden loopt waar ik wandel. Ik kom zelden leuke kleine honden tegen waar ik loop. Alleen Ridgebacks, herders, grote jachthonden en ander wild gespuis. Dus ik moet wel een sterke hond nemen hierna als ik niet meer steeds bang wil zijn dat mijn honden sneuvelen in die contacten. Mijn honden willen ook zwemmen en naar het bos al zijn ze klein.
Het verschil in formaat heeft er hier voor gezorgd dat er een hond dood is. Als die herder aan de lijn een andere herder had gebeten die blaffend op hem af kwam en die was niet overleden dan was er verder niks aan de hand . Behalve dan wie er voor de kosten opdraait.

Ik stond laatst met Bertus aan de flex rondjes te draaien tot ik er duizelig van werd omdat hij een labrador achter hem aan had waar hij bang voor was . Ik zag hem steeds feller worden . Het duurde veel te lang voor het baasje bij me was en weet je wat die zei ?

Ach dan had hij maar gebeten hoor dan was het zijn eigen schuld geweest ( van die labrador dus )
Als het andersom was geweest was het een heel ander verhaal
Ik loop al jaren met 1 grote hond en 1 kleine

Hoe vaak ik niet gehoord heb laat ze het maar uitzoeken met de kleine
En als ik dan dezelfde tegenkom met de herder is het ineens paniek en moet ik mijn hond bijhouden terwijl die helemaal niet fel is
Honden zien dat verschil in formaat niet

Natuurlijk moet je extra alert zijn met grote sterke honden maar ook met kleine hondjes
Die moet je ook niet op grote honden laten afrennen
Afbeelding
malinois
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Ineke A schreef:Ik vind dit vooral weer een voorbeeld van de ontzettende stompzinnigheid van flexilijnen. Mensen hebben de hond zogenaamd aangelijnd maar hebben totaal geen controle over de hond
Mijn honden lopen als ze aangelijnd zijn 95% aan een rollijn. Niks mis mee, ideale dingen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Omega
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

malinois schreef: 12 sep 2024, 08:35
Ineke A schreef:Ik vind dit vooral weer een voorbeeld van de ontzettende stompzinnigheid van flexilijnen. Mensen hebben de hond zogenaamd aangelijnd maar hebben totaal geen controle over de hond
Mijn honden lopen als ze aangelijnd zijn 95% aan een rollijn. Niks mis mee, ideale dingen
Maar gaat het om Miep van de hoek met haar hond aan de flex. De gemiddelde Nederlander heeft geen benul dat er een rem op zit of weten die niet te gebruiken, laat staan dat de hond luistert als ze roepen, meestal worden die honden binnen gehengeld als er wat is.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Omega schreef: 12 sep 2024, 09:22
malinois schreef: 12 sep 2024, 08:35
Maar gaat het om Miep van de hoek met haar hond aan de flex. De gemiddelde Nederlander heeft geen benul dat er een rem op zit of weten die niet te gebruiken, laat staan dat de hond luistert als ze roepen, meestal worden die honden binnen gehengeld als er wat is.
Als je dat doet met een lint en je hond raast dat lint door je hand heb je gruwelijke brandwonden. Heb ik zelf een keer gehad. Dat de flex ineens niet meer in kon rollen en ik dus mijn hond met de hand moest inhalen. Brandwonden waar je eng van wordt
Simone

Bericht door Simone »

Ik heb buren, twee huizen verderop. Met een pitbull en een andere hond, ook hoogrisico. Ze lopen altijd met die honden aan de flex. Tot voor een poosje liepen ze altijd aan de andere kant van de weg. Daar staan geen huizen, alleen een heg. De vrouw doet dat nog steeds maar die man loopt tegenwoordig op de stoep aan “mijn” kant. De tuin aan die kant van waar ze dan meestal vandaan komen heeft het nog al vol in de tuin, dus ik zie ze niet aankomen. Laatst had die pitbull zo bijna Pepper te pakken. Ik ga naar buiten, Pepper loopt aangelijnd in onze tuin richting het trottoir, en daar loopt die pitbull aan het eind van de acht meter flex. Ik had ze niet gezien, (vanwege de begroeiing) maar baas van de pitbull ons ook niet. Die hond haalde uit naar Pepper, het ging allemaal maar net goed. Aan het eind van de flex heb je als baas geen controle meer.

Die pitbull heeft al een paar keer eerder naar Pepper uitgehaald maar dan was de afstand groter en kon ik Pepper kort houden. Of een steeg inlopen.
Ze laten die honden ook vaak ieder apart uit, omdat ze anders bijna niet te houden zijn.
Afbeelding

Piekeren over morgen
Ontneemt je niet de zorgen
Maar wel de kracht voor vandaag.
Nanna
Posts in topic: 28

Bericht door Nanna »

Wat je maar zin hebt in dergelijke krokodillen. Zal wel weer met het kruis te maken hebben en links en rechts van alles te kort komen.
Laat mij maar lekker met mn non-agressieve hondjes wandelen, veel fijner.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik vind het wel verschil maken of een hond alles bijt wat gewoon maar rondloopt en aanwezig is of dat een hond bijt wanneer hij aangevallen of uitgedaagd wordt
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Smoushond schreef: 12 sep 2024, 14:57 Ik vind het wel verschil maken of een hond alles bijt wat gewoon maar rondloopt en aanwezig is of dat een hond bijt wanneer hij aangevallen of uitgedaagd wordt
Ik vind uitdagen wat anders dan aanvallen. Bij een aanval mag hij zichzelf natuurlijk verdedigen. Maar bij aanblaffen hou je verder je vervelende smoel maar. Doorlopen. Hoef je niks mee.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Bedoel je nu dat kleine hondjes mogen loslopen,uitvallen,keffen en kennismaken en grote honden niet?
Die moeten zich maar stil houden en met muilkorf om laten aanvallen door kleine keffers omdat het nu eenmaal kan gebeuren dat er iemand de deur open laat staan ?

Dat is toch ook met 2 maten meten ? Ik snap je gevoel hoor met 2 kleintjes maar ik weet zeker dat zodra jij met een grote hond loopt je je vreselijk gaat ergeren aan kleine keffende hondjes die los op jouw grote hond afkomen stormen 😉
Ik heb eens 2 boomertje aan de flex tussen Heavy haar poten uit moeten halen,ze zaten helemaal verstrikt om haar poten

Mensen zijn gek ,dat heb ik die vrouw toen ook verteld . Dat ze héél veel geluk heeft gehad dat Heavy niks deed
Maar ze snapte het niet ,wilde alleen maar spelen 😎
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Nanna schreef: 12 sep 2024, 15:04
Smoushond schreef: 12 sep 2024, 14:57 Ik vind het wel verschil maken of een hond alles bijt wat gewoon maar rondloopt en aanwezig is of dat een hond bijt wanneer hij aangevallen of uitgedaagd wordt
Ik vind uitdagen wat anders dan aanvallen. Bij een aanval mag hij zichzelf natuurlijk verdedigen. Maar bij aanblaffen hou je verder je vervelende smoel maar. Doorlopen. Hoef je niks mee.
Ja klopt ,het is niet duidelijk hoe het gegaan is . Maar een pincher kan best fel zijn en veel hoogmoed hebben
Maar we weten het niet ,ging die pincher in de aanval of bleef hij op gepaste afstand en kreeg die herder teveel ruimte
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik had het net nog in het bos. Een gillende Hussel.die was eigenlijk als de dood maar stond vanuit die angst mijn honden aan te blaffen. Daar hoeven ze niks mee. Laat staan ‘zich verdedigen’.
En ik heb zat zeer grote honden gehad en nog nooit dat ze aangeblaft werden door kleintjes. Maar goed, dat zal mijn perceptie wel zijn. Ze straalden ook nul agressie uit, dat zal meegeholpen hebben.
Afbeelding
S.V.
Posts in topic: 3

Bericht door S.V. »

Mijn honden hebben er ook niet zo`n probleem mee maar ik wel , gewoon opzouten ga ergens anders staan schreeuwen of zo vind het echt een irritante gewoonte als honden dat doen.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Bertus doet het ook bij grote reuen en ik heb er een bloedhekel aan
Afbeelding
pioenroos
Posts in topic: 7
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Ik hoor/lees vaker dat honden niet naar formaat kijken. Dat zal wellicht deels ook zijn maar ik merk bij mijn honden wel verschil.
Wijlen eurasier Diem was een rotzak naar andere honden. Met name reuen met praatjes. Echt voor de kill knokken zou hij denk ik niet gedaan hebben maar hij was in zoverre niet leuk (meteen patsen, overhangen, willen vastpinnen, etc) dat ik geen risico nam en hem niet met onbekende honden liet kennismaken.
Liep hij alsnog zichzelf oppompend aan de lijn uiteraard. Behalve ooit bij het passeren van een ierse wolfshond. Die liep rustig hoor maar de enige keer dat ik Diem nederig met knievallen een hond heb zien passeren was bij deze hond :mann:
En kleine hondjes waren hem de moeite niet. Ooit een chiblafblaf die grommend in zijn broek hing. Hij schudde die er gewoon af alsof er een takje in zijn vacht kriebelde :mrgreen:
Had ik gedacht dat hij wél reactief en/of meteen zou gaan knokken voor de kill dan had ik hem zeker gemuilkorfd. Hij was te groot en sterk voor mij om in geval van nood op te tillen.
Danu is een felle donder die snept als onbekende honden haar persoonlijke ruimte inkomen. Bij kleine honden zou ik haar optillen als ze doorkomen. Maar, ook Danu reageert veel milder naar keffende kleintjes dan opdringerige grote of lomperikken :19:

Ik vind dat geen enkele hond ernstig verwond of erger moet worden omdat hij ontsnapt, een idioot als eigenaar heeft of sociaal vreselijk onhandig is. Ik zie het volledig als mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat mijn hond geen ernstige schade maakt bij de 'tegenpartij'.
En dan bedoel ik niet dat ze zich niet mogen zelfverdedigen uiteraard. Maar bij groot verschil in formaat is dat simpelweg niet aan de orde. Als je als hond niet kunt doseren dan zorg ik dat je niks te doseren hebt.

Ooit belaagd door een border colli reu zonder eigenaar die duidelijk met Diem aan de knok wilde. Hij zou, vermoed ik, geen partij geweest zijn voor Diem. Dus een woedende Diem kort achter me en hond proberen weg te sturen maaf hij bleef komen. Flora probeerde ook te blokken maar heeft hem uiteindelijk hard in zijn bil gebeten (denk ik dan, de border jankte flink). Dat hielp gelukkig, hij rende meteen weg. Flora mag nog steeds ingrijpen als ze dat nodig vindt. Ze heeft geduld, inzicht én doseert. Dikke prima :ok:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Mensen vergeten dat honden die zich verdedigen vrijwel nooit schade maken. En waar verdedigen ze zich precies tegen? Tegen keffen of uitvallen? Honden die dan schade maken verdedigen zich niet maar zijn agressief en hebben zich laten provoceren.

Ik heb nog nooit een hond gehad die niet agressief was maar wel schade maakte als hij zich verdedigde. En de paar honden die ik heb gehad die agressief waren werden dat maar al te snel als er een hond kwam uitdagen of verkeerd gedrag liet zien..

Het is echt onzin dat niet agressieve honden ineens schade maken als ze zich verdedigen. Plus mijn grote honden deden kleine hondjes eigenlijk nooit wat. Zelfs niet als ze kwamen provoceren. Dus ze zien wel degelijk verschil tussen grote en kleine honden. Mijn eigen honden ook. Bas en Guus zijn bangig voor drukke grote honden want die doen ze pijn. Daarom gromt Bas ook als ze te dichtbij komen of te druk doen. Maar dat is provoceren voor agressieve honden en dan kan ik weer naar de dierenarts.
Marc

Bericht door Marc »

Smoushond schreef: 12 sep 2024, 15:05

Bedoel je nu dat kleine hondjes mogen loslopen,uitvallen,keffen en kennismaken en grote honden niet?
Die moeten zich maar stil houden en met muilkorf om laten aanvallen door kleine keffers omdat het nu eenmaal kan gebeuren dat er iemand de deur open laat staan ?

Dat is toch ook met 2 maten meten ? Ik snap je gevoel hoor met 2 kleintjes maar ik weet zeker dat zodra jij met een grote hond loopt je je vreselijk gaat ergeren aan kleine keffende hondjes die los op jouw grote hond afkomen stormen 😉
Ik heb eens 2 boomertje aan de flex tussen Heavy haar poten uit moeten halen,ze zaten helemaal verstrikt om haar poten

Mensen zijn gek ,dat heb ik die vrouw toen ook verteld . Dat ze héél veel geluk heeft gehad dat Heavy niks deed
Maar ze snapte het niet ,wilde alleen maar spelen 😎
Dat zeg ik allemaal helemaal niet. Ik zeg dat als je grote hond kleine hondjes aanvalt die keffen of kennis maken of uitvallen je toch echt moet beseffen dat je een agressieve hond hebt waar je wat mee moet. De meeste honden vallen geen keffende hondjes aan. Ook niet als die lopen klieren bij je hond.
Wuilus werd aangevallen door Yorkies maar ging die echt niet mollen. Zou een Duitse herder of andere grote hond haar aanvallen dan was het best heftig. Maar die hond was niet agressief. Dapper was wel agressief dus die greep rustig een klein klierend reutje.

Honden die zich verdedigen beschadigen normaal gesproken geen andere honden. Een klein hondje grijpen en doorbijten is geen verdedigen maar geprovoceerde agressie. En als je hond dat heeft moet je inderdaad zorgen dat daar geen slachtoffers door vallen. 90% van de honden doet niks als er keffende boomers omheen springen. Guus reageert ook totaal niet op uitvallen van andere honden. Piest een keer extra en kijkt ze dom aan.

Het probleem is gewoon dat honden elkaar ontmoeten. Klein en groot. En honden kunnen nu eenmaal ruzie maken. Als je grote hond zich gaat uitleven op een kleintje ongeacht wat die doet moet je dat stoppen. Immers jij loopt met het hoge risico. En waarom je dat kleine hondje ineens tegen komt doet er niet toe. Kan ook na 9 jaar door de kleinkinderen ontsnappen en een therapie hondje zijn dat waaks is bij de poort. Hoeft geen kuthondje met lakse bazen te zijn. Toen mijn honden gepakt zijn was het absoluut nooit hun schuld. Grote honden die een hondje van 15 gaan schudden dat ergens snuffelt en misschien een keer bromt? Of Guus die door een poolhond en later een Duitse herder over het strand geveegd werd met grote bloeduitstorting op zijn buik. Ja hij blafte en stond tot spel uit te dagen. De Duitse herder deed absoluut niks volgens de eigenaar anders had ik hem er ook nooit mee gelaten. Nee kon los want ze was super lief. Later kreeg ik te horen dat ze niet speels was en absoluut niet tegen blaffen kon....de hond was gewoon een agressief rotbeest.

Er is nooit een excuus om een grote hond een klein hondje te laten mollen want dat is niet geaccepteerd in onze samenleving.

De wereld verwijten dat het hun schuld is omdat ze kleine hondjes weg moeten houden bij grote heeft geen zin want het enige waar je grip over hebt en over gaat is je eigen hond.
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Je kan natuurlijk wel hebben dat je eigen hond geen lieverdje is maar je hem netjes aangelijnd heb. Dan kan het zijn dat hij wordt aangevallen maar alsnog schade maakt 'ter verdediging'. Dat hoeft geen grote schade te zijn maar helemaal eerlijk voelt dat vast niet: jíj bent netjes en krijgt toch schuld en beschuldiging dat je een vals loeder hebt.
Dat blijft een lastige situatie.

Maargoed, ik blijf vinden dat je uitgangspunt altijd moet zijn dat je maatregelen neemt (muilkorf bv) als je weet dat je eigen hond forse schade kan maken indien lastiggevallen. Whataboutism vind ik persoonlijk geen goed uitgangspunt.
Ongelukken blijven in kleine hoekjes zitten uiteraard.
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik voel mezelf ook niet verantwoordelijk voor Piiri. Als dierenliefhebber is dat uiteraard niet fijn en ik vind het helemaal geen straf om ze sindsdien een korf aan te doen.
Neemt niet weg dat als je je toypoedel er tegen aan gooit omdat hij klein en schattig is en Piiri dat dus ook maar zo moet zien, ze hem met korf ook gewoon zou kunnen pletten.

Je kleine hond bij een grote aangelijnde hond vandaan houden en niet de straat laten oprennen, geldt voor mij in alle geval ook dzt ik mijn grote honden niet op kleine honden maat afrennen en ze eveneens niet zomaar de straat kunnen oprennen.

Misschien is het wel gewoon een mentaliteit verschil. Op de b & b waar ik nu zit, mogen honden. Ze mogen ook gewoon los. De 1ste 2 dagen zat er naast mij een Nederlander, met hond. Een ‘resceuhond’ uiteraard, met vanzelfsprekend een kralenketting aan. Erg onzeker naar mensen. Maar goed, die man leuk, jullie ook een hond, fijn zeg, doen we even kennis maken?
Dus ik nee, we doen helemaal niets, mijn hond is niet ubersociaal naar honden en heeft er ook helemaal geen behoefte aan.
Hij toch aandringen dus ik heb Piiri gewoon binnengestoken en zat dus op het terras met zijn hond ondertussen op ons ‘privé gedeelte’ want gezellig he, dat ze lekker mogen.

Gisteren kwam die ineens af dat hij met zijn vrouw overlegd had en hij toch maar niet wou dat ik mijn hond bij zijn hond ga laten :Q: maar hoe dan? Waarom wil je doen alsof dat jouw idee is?
Gelukkig is ie al weg. Ondertussen zijn er belgen toegekomen, eveneens met hond. Hond loopt netjes aan de lijn op het terrein :dunno:
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Marc

Bericht door Marc »

Als je het hele verhaal uitkleed tot de feiten blijft er dit staan.

Een man loopt met een aangelijnde herder die een klein loslopend hondje dood beet. Is dat acceptabel? Mag dat? Of hangt dat van de omstandigheden af of dat mag en wanneer mag dat dan wel en wanneer mag dat dan niet?

Want daar gaat het om. Mogen aangelijnde honden loslopende honden doden? Dat zijn de enige zekere feiten. De rest is interpretatie, verzonnen of mijn woord tegen het jouwe in zulke gevallen.

Wat is aanvallen? Moet je hond dan zelf ook gewond zijn? Want wat rechtvaardigd anders die verdediging? Is aanblaffen genoeg reden om te mogen doden als de hond aangelijnd is? En twee loslopende honden? Mogen die elkaar dan vrij doden zonder consequenties?

Of gaan we af op de interpretatie van een eigenaar van de dodende hond? De boomer viel mijn rottweiler aan en die moest uit zelfverdediging grijpen en schudden? En de eigenaren van de boomer zeggen dat hij alleen wilde spelen? Is dan omdat de boomer los was de eigenaar van de rottweiler vrij van schuld? En wat als ze allebei vast zitten?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je moet zorgen dat je hond geen hond kan doden. En als je hond zich echt moet verdedigen vallen er ook geen doden. Verdedigen is een reactie op gevaar lopen. Je loopt pas gevaar als de tegenstander ook gevaarlijk is. Daarom bijten golden retrievers ook geen boomers dood. Meestal doen waak en verdedigings honden en vechthonden dat. En laten die zich nu net zelden aangevallen of bedreigd voelen maar vooral snel geprovoceerd zijn om zelf agressief te worden.

Want een gesprek vol aannames geeft sowieso geen duidelijkheid. De stelling is gewoon mag je aangelijnde hond andere honden doden omdat hij aangelijnd is. En mag dat overal of alleen in een aanlijngebied?

Want in de praktijk vallen veel aangelijnde honden buurtende honden aan. Ook in losloopgebieden. En altijd is het argument dat je je hond weg moet houden bij aangelijnde honden. Ook als hij pup is of een keer stout. Als je het mij vraagt mag een hond gewoon niet in staat gesteld worden andere honden te doden punt. Grootte en omstandigheden doen er niet toe. Als je het wel toe gaat staan heeft half honden land toch geen leven meer en loopt iemand met een aangelijnde agressieve boerboel als enige op straat rond. Loopt er een aso met een aangelijnde pitbull door je park te paraderen en lopen de hangjongeren met aangelijnde pitjes de hele buurt te terroriseren. Immers dat mag hebben we besloten. Zolang ze aangelijnd zijn mogen ze honden aanvallen en doden. De omstandigheden en oorzaken zijn toch nooit helder of bewezen.
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 12 sep 2024, 17:42 Ik voel mezelf ook niet verantwoordelijk voor Piiri. Als dierenliefhebber is dat uiteraard niet fijn en ik vind het helemaal geen straf om ze sindsdien een korf aan te doen.
Neemt niet weg dat als je je toypoedel er tegen aan gooit omdat hij klein en schattig is en Piiri dat dus ook maar zo moet zien, ze hem met korf ook gewoon zou kunnen pletten.

Je kleine hond bij een grote aangelijnde hond vandaan houden en niet de straat laten oprennen, geldt voor mij in alle geval ook dzt ik mijn grote honden niet op kleine honden maat afrennen en ze eveneens niet zomaar de straat kunnen oprennen.

Misschien is het wel gewoon een mentaliteit verschil. Op de b & b waar ik nu zit, mogen honden. Ze mogen ook gewoon los. De 1ste 2 dagen zat er naast mij een Nederlander, met hond. Een ‘resceuhond’ uiteraard, met vanzelfsprekend een kralenketting aan. Erg onzeker naar mensen. Maar goed, die man leuk, jullie ook een hond, fijn zeg, doen we even kennis maken?
Dus ik nee, we doen helemaal niets, mijn hond is niet ubersociaal naar honden en heeft er ook helemaal geen behoefte aan.
Hij toch aandringen dus ik heb Piiri gewoon binnengestoken en zat dus op het terras met zijn hond ondertussen op ons ‘privé gedeelte’ want gezellig he, dat ze lekker mogen.

Gisteren kwam die ineens af dat hij met zijn vrouw overlegd had en hij toch maar niet wou dat ik mijn hond bij zijn hond ga laten :Q: maar hoe dan? Waarom wil je doen alsof dat jouw idee is?
Gelukkig is ie al weg. Ondertussen zijn er belgen toegekomen, eveneens met hond. Hond loopt netjes aan de lijn op het terrein :dunno:
De meeste kleine honden worden gewoon gegrepen omdat iedereen juist zijn grote hond los laat en niet wenst aan te lijnen en zegt ze zoeken het zelf wel uit. Ik herken dus niet dat mensen kleine hondjes bij herders en pitbulls willen laten spelen en keffen. Maar het zal vast gebeuren.

Mijn ervaring is dat als je met een kleine hond loopt niemand zijn hond wil aanlijnen of wil roepen. Ook niet als je dat vraagt. Hondentaal en zo maak je ze vals en hij doet niks is meestal wat ik hoor. En hupla. Staat er weer een borstelende Ridgeback boven Guus. En dat had ik dus nooit met de grote honden. En nooit als ik met mensen met grote honden loop. Zodra de witte herder bij Guus is of de dog van mijn schoonzus of de Duitse herder van mijn vriendin is er niks meer aan de hand. Wilt U de hond aanlijnen. En ze weten niet hoe hard ze moeten rennen.

De meeste kleine hondjes worden gewoon aangevallen bij kennis maken en tijdens het spelen door vreemde grote honden is mijn ervaring. Ik kom overigens bij het bos, in de polder en bij het water helemaal geen kleine hondjes meer tegen. Alleen grote sterke honden. Mensen durven daar nauwelijks nog te komen sinds het sterft van de grote honden na corona. Ik ook niet in het weekend. Veel te druk en veel te gevaarlijk voor Guus.

Dat is de hele reden dat ik geen kleine hond meer wil. En ik ken nog veel meer mensen die dat ook hebben. Toch blijven mensen met grote honden altijd net doen alsof als er iets gebeurd het kleine hondje irritant was. Het uitlokte. Kefte. Aanviel. Niet los had mogen lopen etc. Hier lopen vooral grote honden los. En luisteren niet.
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik denk ook echt dat het een groot verschil is tussen nederland en belgie, hier is alles nu eenmaal gewoon voornamelijk aanlijn gebied. En elk bemoeit zich met zijn eigen hond. Uitzonderingen heb je natuurlijk overal.

Uiteraard vind ik ook helemaal dat grote honden niets bij kleine honden te zoeken hebben, een speelse poot slag kan al fataal zijn, ik zou dat ook oprecht niet bij elkaar willen, niets als grote honden eigenaar, ook niet als kleine honden eigenaar.
Aangelijnd wandelen vind ik ook geen straf, de dag van vandaag zijn er ruim voldoende opties om je hond veilig te laten rennen. Niet dat ik iets tegen betrouwbare loslopende honden heb, zoekt je hond 0 contact met een aangelijnde hond, dan is dat dik prima. En al keft je hond een uur in de wind, is dat uiteraard geen reden om je eigen hond niet meer onder controle te hebben en er op af te laten gaan (los of omdat je hem niet meer kan houden).

Runar zit nu wel op logement bij 2 lancashire heelers. Maar goed, hij is de braafheid zelve, 99,9999999% en bijna 14.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Plaats reactie