Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Ja, hij moet direct worden geëuthanaseerd.
7
18%
Nee, hij moet eerst opnieuw onderzocht worden door een externe deskundige.
3
8%
Nee, hij mag terug naar zijn eigenaren mits die hem aanlijnen en muilkorven.
20
53%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, die pinscher liep los en kwam op Kaj af.
5
13%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, een ongeluk kan gebeuren.
0
Geen stemmen
Anders: ...
3
8%

Totaal aantal stemmen: 38

Hewi
Posts in topic: 19

Re: Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Bericht door Hewi »

Hebben jullie dat filmpje allemaal gezien? De wonden op die meid haar armen?

Ik gooi mijn vooroordeel er tegen aan. Ik woon hier in assen en Dit is precies het volk wat hier loopt met dit soort honden. Dan wil ik nog niet eens zeggen dat ik op een dinsdag middag gewoon aan werk ben en meneer ook.
Wie weet hebben ze vakantie ploegen etc.

Had die kat ook schuld of de eigenaar van de kat? Jazeker..
Het feit blijft hij liet niet los.
Niet uit zichzelf . Niet toen de eigenaar het probeerde ( check die wonden op arm nogmaals)
Niet na taser. ( en de agenten hier in assen kunnen daar echt mee omgaan )

Hij liet niet los.
Ja had ze in naast kanaal gegooid maar dan verzuipt kat alsnog. Dat mag wel? En check nogmaals die armen hoe had je hem willen pakken?

T zal schat van hond zijn en ik geloof dr zelfs dat ie dit nooit deed.
Maar nu deed hij het wel
En als je zo krampachtig vasthoudt om het te willen doden en vooral niet los wilt laten.....heb je niks te zoeken hier in druk bevolkte stad met overschot aan zwerf katten.

Vind ik het dus terecht ? Ja. Schiet mijn kop er maar af maar als mijn hond zo door het lint gaat op een loslopend -al dan niet terecht - krijgt ie denk ik ook enkeltje dierenarts.

Jij wilt een pitbull
Jij wilt een pitbull in drukke stad.
Dit kunnen de gevolgen zijn.

Of hadden we gewoon toe moeten blijven kijken hoe die kat opgegeten werd?

Jullie slepen er van alles bij.
T feit is dat wij denk ik hier allemaal capabel genoeg zijn om te weten dat als onze hond iets vast heeft dat we dat los kunnen krijgen in deze situatie. In deze situatie

Niet in klein hondje hei niet in kat in tuin. Nee deze situatie. En kun je dat niet dan kan dit het gevolg zijn

En eerlijk zou die een schotwond in buik overleeft hebben?
Nee sorry ik vind heftig en super erg ook voor deze mensen maar dit kan nou eenmaal gevolg zijn.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Gonnie
Posts in topic: 10

Bericht door Gonnie »

blondie schreef: 19 sep 2024, 10:47 Een artikel van Hart van Nederland vanuit de baasjes verteld: https://www.hartvannederland.nl/het-bes ... schoot-dwa

Als dit echt de toedracht is, de kat dus al weg was en er een 2de schot door het hoofd van de hond is gegaan terwijl de hond door het schot in de buik al had losgelaten dan krijg ik het idee dat de politieagent toen de hond richting bazen kwam in paniek is geraakt en nogmaals heeft geschoten.

Persoonlijk, als dit dus écht de toedracht is,, vind ik het doodschieten van de hond niet in context staan voor het vergrijp.

Toevoeging, is mijn vermoeden ook dat vanwege de reputatie van dit ras menig persoon en dus ook politie bij twijfel zo'n hond uitschakelt of probeert te schakelen. En soms echt wel noodzakelijk als inderdaad ze in de rode vlag/zone komen te zitten.

Ik vind het toch best wel sneu voor die hond. Hij liep aangelijnd en die kat sprong vanuit de bosjes op zijn kop, hij schrok zich waarschijnlijk een ongeluk, ja, rot dat hij niet gelijk losliet maar die kattennagels in zijn huid zal ook geen fijn gevoel zijn geweest. Maar hij liet wel los toen hij in zijn buik geschoten werd had hem gelijk in zijn kop geschoten, nou heeft hij eerst nog geleden. Hij wilde naar zijn baasje toe kruipen toen hij in zijn buik geschoten werd, en toen werd hij in zijn kop geschoten.

Als die rot kat niet bovenop hem was gesprongen was er ook niks gebeurd. Zijn baasje konden er ook niks aan doen, ze hadden hem aangelijnd en die kat sprong vanuit die bosjes zo op zijn kop, nou dat kan je haast niet voor zijn.

Als een van mijn honden een andere hond aanvalt en die hond bijt haar dood, nou dan heeft ze pech had ze hem niet aan moeten vallen.
Afbeelding

Tanja en Anne
Tineke
Posts in topic: 12

Bericht door Tineke »

Voor mij ligt de grootste verantwoordelijkheid ten alle tijde bij de partij die de grootste schade kan maken en dat ook zal doen.
Toen ik nog geen100 % vertrouwen in Orson had droeg hij een muilkorf
Later niet meer en toen heeft er weleens een beagle in zijn hielen gehangen.
Schijtirritant maar nog steeds geen reden om zo'n beest te laten slopen.

Al zou ik zo'n eigenaar er wel graag eentje met de vlakke hand verkopen :mrgreen:

Sowieso is overlast van andermans dieren of koters hebben vervelend.
Abra was super lief en braaf en toen het slecht ging met haar gezondheid zochten we weleens een aanlijngebied op.
Dan is het gewoon irritant als er van alles op je af komt vliegen wat niet onder controle staat
Wetende dat er op 1 kilometer afstand een groot losloopgebied is vond ik het onbegrijpelijk.

Loslopende honden geen enkel probleem mee, ook niet in een aanlijngebied , maar ongeleide projectielen zijn dan wel irritant.

Veel van dit soort ongelukken gebeuren ook terwijl de hond(en) onbeheerd buiten lopen , iets wat ik echt onbegrijpelijk vind , zeker met bepaalde rassen
Trouwens ook met je vriendelijke cavalier getuigt het van onverantwoord houderschap imo.
Want je hondje kan tegen iemand aanlopen met een bijter met een slapjanus mentaliteit en anders is het wel lijn 7 die er een eind aan maakt.

En ja een hond kan weglopen , iets wat je je met een hond of mens agressieve hond eigenlijk ook niet kan laten gebeuren.
Ook dat is onverantwoord houderschap.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Frootje
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Diana schreef: 19 sep 2024, 13:17 Het is bij Amy nu helemaal over omdat Spaanse honden zo goed als niet op andere honden afstormen. Het is een opmerkelijk cultuurverschil, ze hebben bijna allemaal een meer afwachtende houding en tasten eerst rustig de signalen van de andere hond af. Als Amy dus al vanaf afstand subtiel aangeeft dat ze geen behoefte heeft aan contact, bijvoorbeeld door wat weg te draaien of te gaan snuffelen, naderen die honden helemaal niet. Nu heeft zij er zelf ook weer vertrouwen in dat andere honden haar signalen gewoon respecteren en is zij veel relaxter met vreemde honden op wandelingen.
Aloy wil de Spaanse honden. :F:

Sowieso lijken mensen in Nederland moeite te hebben met het begrip 'je hond onder controle hebben en een beetje opletten'. Ik liep vanochtend met Aloy in het bos en we passeerden een joekel van een Duitse Herder. Aloy mag dan altijd op de scootmobiel want ik vertrouw mensen met loslopende honden niet en dat is het makkelijkste (en dan krijg ik het minste 'wat doe je hier dan met je hond als hij niet mag spelen met de mijne!!!' opmerkingen :engel: ). We waren er ruim voorbij en die hond was met zijn baas mee, dus ik liet haar weer van de scoot af en Aloy bleef even ergens snuffelen terwijl ik langzaam doorreed. Ineens was er allerlei hondenpootjesgeroffel achter me en vloog Aloy met een " :gvd: :gvd: :gvd: :gvd: !!!" kop langs me, op de hielen gezeten door de Duitse Herder. :scratch:

Ze kreeg er verder niks van hoor, het was geen kwaaie, Aloy was trouwens wel kwaad maar kan dat soort dingen steeds beter achter zich neerleggen tegenwoordig. :F: Maar die vrouw was inmiddels al helemaal de hoek om, hond helemaal uit het oog verloren blijkbaar, boeide haar duidelijk ook totaal niks. Ik vind het echt heel bijzonder om te zien hoe mensen hier gewoon gaan lopen en dat de hond een of ander aanhangsel is waar ze totaal geen oog voor hebben. Het verbaast me dat ze er als ze terug bij de auto komen nog aan denken dat ze überhaupt een hond mee hadden. :D Bonuspunten als ze hun telefoon voor hun neus hebben en gewoon überhaupt nergens anders op letten. Ik vind dat trouwens bij zowel grote als kleine honden irritant, maar het verschil is inderdaad wel het dreigingsniveau. Als een Hussel een puntje komt maken steek ik daar zelf wel even een stokje voor. Als het een pitbull is begin ik weinig.
Ineke A
Posts in topic: 14

Bericht door Ineke A »

De wonden op haar armen kwamen van de kat, niet van de hond… de kat was ook niet los te krijgen, daardoor escaleerde de situatie want de hond had pijn. Dat de kat weggelopen is, is voor mij bewijs dat de hond uit paniek naar de kat greep, als het een gerichte aanval was was de kat nooit levend weggekomen. Maar toch schiet de politie de hond dood omdat dat zgn de agressor is terwijl de kat aanviel, de bazin opknapte en levend weg kwam.
En nee, ik ben geen stafford/pitbull liefhebber maar dit is een scenario waar de hond het onderspit delft door bange agenten
Jay
Posts in topic: 3

Bericht door Jay »

Het was wel heftig. De hond was aan de lijn, de kat sprong naar de kop van de hond, waarna de hond de kat vasthield in zijn bek. En het baasje kreeg de kat niet los, ze heeft krabsporen van de kat op haar armen.

De agent heeft meerdere keren geschoten, terwijl na het eerste schot de kat al los was, en wegliep. Het lijkt wel een overreactie van de agent. Verdrietig dit.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/168450 ... t-vergeten
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Ineke A schreef: 19 sep 2024, 18:55 De wonden op haar armen kwamen van de kat, niet van de hond… de kat was ook niet los te krijgen, daardoor escaleerde de situatie want de hond had pijn. Dat de kat weggelopen is, is voor mij bewijs dat de hond uit paniek naar de kat greep, als het een gerichte aanval was was de kat nooit levend weggekomen. Maar toch schiet de politie de hond dood omdat dat zgn de agressor is terwijl de kat aanviel, de bazin opknapte en levend weg kwam.
En nee, ik ben geen stafford/pitbull liefhebber maar dit is een scenario waar de hond het onderspit delft door bange agenten
Nou ik zat dit samen met buuf te kijken ( doktersassistente) maar die zegt dit zijn geen kat wonden.

En ff he ze stonden er al even , ze hadden het zelf al geprobeerd maar hij liet niet los.

En zoals de geruchten hier gaan heeft hij pas los gelaten toen hij daadwerkelijk pas in zijn kop werd geschoten.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Marc
Posts in topic: 48

Bericht door Marc »

Dat de kat wegliep zegt niet zoveel overigens want die lopen halfdood ook nog weg. Maar wel gek dat ze daarna door gaan met schieten op de hond. Ik vind het hele schieten apart maar dat is wat je krijgt. Sneu verhaal helaas.
Hewi

Bericht door Hewi »

Tuurlijk gaat dat baasje zeggen dat haar hond niks deed en de politie over reageerde. Er is geen pitbull eigenaar of nou laten we zo zeggen " de jeweetwel" pitbull eigenaar , die zal zeggen dat zijn hond daadwerkelijk uit zijn plaat is gegaan en hij deed wat ze doen
Waar ze eeuwen voor zijn gefokt
Vechten en vasthouden.

En ja ik vind ze super en ik ken er zelf een aantal met wie ik knuffel. Maar dat zijn eigenaren die weten wat ze hebben
Groetjes Heidi

Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 28

Bericht door Nanna »

Die pitbullfiguren lullen het hele verhaal natuurlijk ook zo zoals het hen het beste uitkomt.
Die hele kuthond liet die kat niet los. Niet op commando van de baas, niet na getaserd te zijn. Pas na voor de raap geschoten te zijn.
En daarna ‘kroop ze naar de baas voor hulp’. Jaja. Ik denk eerder dat ze die agent even tegemoet kwam.
Dat beest zat in de red zone. Die gaat tot het gaatje.
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Nanna schreef: 19 sep 2024, 20:27 Die pitbullfiguren lullen het hele verhaal natuurlijk ook zo zoals het hen het beste uitkomt.
Die hele kuthond liet die kat niet los. Niet op commando van de baas, niet na getaserd te zijn. Pas na voor de raap geschoten te zijn.
En daarna ‘kroop ze naar de baas voor hulp’. Jaja. Ik denk eerder dat ze die agent even tegemoet kwam.
Precies. Hij liet niet los. Die agenten rijden daar niet toevallig . Die zijn gebeld. Nadat ze al aantal minuten aan soebatten zijn om die hond los te laten. Die situatie is niet in 1 minuut bekeken ik geloof het niet.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Ineke A

Bericht door Ineke A »

Ja maar als die hond had willen killen was die kat doormidden geweest. Dat hij weg kon lopen geeft voor mij aan dat die hond geen kwaad wilde… Als die kat niet op zn kop gesprongen was had hij er gewoon langs gelopen
Hewi

Bericht door Hewi »

Had ie hem ook los kunnen laten na diverse commando en proberen natuurlijk
Groetjes Heidi

Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 23

Bericht door Smoushond »

Ik vond dat doodschieten heftig maar nu ik de baasjes zie en hoor vertellen snap ik het verhaal beter denk ik
Het staat ten eerste een beetje raar om te zeggen dat de hond “nooit iets doet “ als hij net een kat niet los wilde laten
Ten tweede is de hond niet meteen doodgeschoten maar eerst in de buik en toen liet hij de kat los

Daarna is hij op zijn baas afgegaan en die zag dat de hond naar hem kwam om hulp maar de agent zag wat anders
Die heeft geschoten omdat hij dacht dat die hond de baas aanviel
We zullen nooit weten of dat zo was
Afbeelding
Ineke A

Bericht door Ineke A »

Hewi schreef: 19 sep 2024, 20:44 Had ie hem ook los kunnen laten na diverse commando en proberen natuurlijk
Met een kat die met zn nagels in je kop hangt en met geen mogelijkheid los te krijgen is? Die bazin zit niet voor niks onder ee krabbels en bloeduitstortingen
Hewi

Bericht door Hewi »

Ineke A schreef: 19 sep 2024, 20:48
Hewi schreef: 19 sep 2024, 20:44 Had ie hem ook los kunnen laten na diverse commando en proberen natuurlijk
Met een kat die met zn nagels in je kop hangt en met geen mogelijkheid los te krijgen is? Die bazin zit niet voor niks onder ee krabbels en bloeduitstortingen
Wat ook van de hond kan zijn maar goed deze discussie kunnen we eeuwig voeren. Als als als als.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Frootje
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ineke A schreef: 19 sep 2024, 20:48Met een kat die met zn nagels in je kop hangt en met geen mogelijkheid los te krijgen is? Die bazin zit niet voor niks onder ee krabbels en bloeduitstortingen
Dat kan toch net zo goed gebeurd zijn toen ze probeerde te zorgen dat haar hond hem losliet. Bovendien zegt ze toch niet dat de kat helemaal niet meer losliet? In het artikel staat dat haar hond niet meer losliet en dat ze probeerde de kat los te krijgen uit de bek van de hond. Ik lees niks over dat die kat muurvast zat op de kop van die hond. Ja, dat hij muurvast zat in de bek van de hond, maar niet uit zichzelf. Heb ik nou iets gemist? :scratch:

We waren er allemaal niet bij natuurlijk, dus we kunnen er inderdaad over door blijven speculeren. Maar op basis van het artikel lees ik dat de hond de kat gewoon niet meer losliet en dat past natuurlijk sowieso wel bij het ras, dus ik vind het niet ongeloofwaardig.
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Hewi schreef: 19 sep 2024, 20:28
Nanna schreef: 19 sep 2024, 20:27 Die pitbullfiguren lullen het hele verhaal natuurlijk ook zo zoals het hen het beste uitkomt.
Precies. Hij liet niet los. Die agenten rijden daar niet toevallig . Die zijn gebeld. Nadat ze al aantal minuten aan soebatten zijn om die hond los te laten. Die situatie is niet in 1 minuut bekeken ik geloof het niet.
Ja. Dat denk ik ook ongeveer.

Die hond wist natuurlijk helemaal niet dat het gesoebat over het loslaten ging want er zit geen systeem in de opvoeding van honden met zulke bazen.
Kun je wel keihard "los" gaan schreeuwen maar als je die hond helemaal nooit iets over vast en los hebt geleerd vraag ik me eigenlijk af wat je zelf denkt dat je hond er mee kan.

Dat begint met een jonge merel die gewoon bij die struik mag zitten.
Of even een klein beetje loslaten bij de kinderboerderij.
Je hoeft niet gravend en bijtend op het caviahok te duiken zodra je het ziet staan.

En, voor de echte spirituwauzen onder ons..zie waar ik ga lachen en hij voelt dat ik niet meer alleen maar aan het ondersteunen ben, hij valt meteen terug naar brullen en breed lopen.

Dapper had wel last van een dichtklembekje zeg maar maar dan nog was het te trainen hoor.
Vooral via ontspanning gek genoeg.
Ineke A

Bericht door Ineke A »

Agenten waren onderweg naar een andere melding, toen omstanders hen op het gevecht tussen de dieren in de Prins Bernhardstraat wezen, vertelt een politiewoordvoerder aan NU.nl.
Dit stond er in het eerste bericht.. die agenten waren toevallig in de buurt.
Maar ik begrijp dat in jullie ogen de kat een onschuldig slachtoffer was en de hond de duivel zelf die het dik verdiende om doodgeschoten te worden stomweg omdat het een Stafford oid was
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik vind het hele idee van schuld niet bij dieren passen.
Frootje
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ineke A schreef: 19 sep 2024, 21:23Maar ik begrijp dat in jullie ogen de kat een onschuldig slachtoffer was en de hond de duivel zelf die het dik verdiende om doodgeschoten te worden stomweg omdat het een Stafford oid was
Honden zijn honden. :dunno: Honden doen helemaal niet aan goed of kwaad. Mensen hebben ooit honden willen fokken die bijten, vasthouden en doodmaken maar die honden denken daar helemaal niet op die manier over na. Ik ben absoluut geen fan van deze rassen maar die honden kunnen er weinig aan doen dat waar ze ooit zo lang voor gefokt zijn geen plaats meer heeft in de maatschappij van nu. Deze hond had gewoon pech dat ze een pitbull was en dat pitbulls in bepaalde situaties nu eenmaal kunnen doen wat ze kunnen doen. En helaas loopt zo'n situatie vaak wel naar af, als het niet voor het dier of de persoon tussen de kaken van de pitbull is dan wel voor de pitbull zelf. Soms voor allebei.
Laatst gewijzigd door Frootje op 20 sep 2024, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ineke A schreef: 19 sep 2024, 21:23 Agenten waren onderweg naar een andere melding, toen omstanders hen op het gevecht tussen de dieren in de Prins Bernhardstraat wezen, vertelt een politiewoordvoerder aan NU.nl.
Dit stond er in het eerste bericht.. die agenten waren toevallig in de buurt.
Maar ik begrijp dat in jullie ogen de kat een onschuldig slachtoffer was en de hond de duivel zelf die het dik verdiende om doodgeschoten te worden stomweg omdat het een Stafford oid was
Dat zal je mij niet horen zeggen. Er lopen zat etters van katten rond die zich niet schromen om een hond aan te vallen. Andersom kan een enkele beet dodelijk aflopen voor een kleiner dier. Kells en Aislinn hebben beiden weleens een vogel om zeep geholpen met 1 simpele beet. Beide keren ging het om kippen die gedumpt waren en dus niet reageerden zoals een wilde vogel zou reageren.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 19 sep 2024, 21:28 Ik vind het hele idee van schuld niet bij dieren passen.
Nee ik ook niet. Het is altijd het gebrek aan inzicht van mensen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna
Posts in topic: 28

Bericht door Nanna »

Het gaat er om dat je als maatschappelijk niet geslaagde vaak voor een hond kiest die het jou toekomende respek toch mot afdwingen. Terwijl ze er geen zak van afweten. Niet van de geschiedenis van het ras, niet hoe zo’n hond kan reageren. Die is er puur voor het image. Wijdbeens over straat.
En als ie dan doet waarvoor hij gefokt is, namelijk vasthouden tot de dood er op volgt, dan is het gillen.
De groeten voor je.
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 48

Bericht door Marc »

Dat de kat nog leeft zegt niks over de intentie van de hond. Een pitbull klemt vast. Als dat op een niet vitale plaats is dan leeft die kat nog al is de vraag of hij nu nog leeft. Een kat houdt nooit vast en veroorzaakt geen directe bloeduitstorting maar krassen en diepe gaten. Dus die bloeduitstortingen zijn van de hond waarschijnlijk. Plus als agenten gaan schieten op een hond met een kat in zijn bek zegt dat genoeg. Een kat met een pitbull in haar klauwen trek je er zo vanaf en daar komt geen schieten bij. Katten hebben ook geen handje van vast is vast. Katten gaan tekeer als een bal van gekte en vliegen ook meteen weer weg.

Dus ga nu niet het verhaal zo draaien dat er een pitbull is doodgeschoten die eigenlijk gered moest worden van die kat. Dat is domweg achterlijk en dat weet je zelf ook.
Plaats reactie