Van de fiets af
Van de fiets af
Bertus is een paar keer flink geschrokken in zijn leven van toevallig allebei bruine labradors
Die kwamen op hem afstormen en eentje liep zelfs los in de woonwijk waar je het niet verwacht en sprong vanuit de voortuin bovenop hem
Zonder écht kwade bedoelingen maar sindsdien is hij wel veranderd wat logisch is
Dus de bruine xl Rhodesian ridgeback die hier sinds een jaar in de buurt woont is vanaf pup zijnde ( want dan zijn ze al groot voor Bertus) een reden om tegen te blaffen,dat het een reu is zal ook niet meewerken
Ik ben ermee aan het trainen en dat gaat best goed ,als er maar genoeg afstand is dan is hij stil
Jammer dat het vrouwtje de hond ineens ook weer op Bertus af liet stormen dat maakt het er niet beter op
Maar sinds kort gaat de RR dus mee naast de fiets en gisteren liep ik langs de weg waar ze fietste
Ik zet Bertus aan de kant en die is stil en gaat zitten
De man twijfelt heel erg en dus duurt het lang en als de hond en man dan eindelijk voorbij komen blaft Bertus toch waardoor de RR de man bijna van de fiets aftrekt
Het ging maar net goed ,we bleven allemaal rustig en er gebeurde verder niks maar ik vraag me af
Als die man komt te vallen wie is er dan schuldig
Stel dat er schade is wie is verantwoordelijk
Hij omdat hij zijn hond niet onder controle heeft of ik omdat Bertus blaft ?
Die kwamen op hem afstormen en eentje liep zelfs los in de woonwijk waar je het niet verwacht en sprong vanuit de voortuin bovenop hem
Zonder écht kwade bedoelingen maar sindsdien is hij wel veranderd wat logisch is
Dus de bruine xl Rhodesian ridgeback die hier sinds een jaar in de buurt woont is vanaf pup zijnde ( want dan zijn ze al groot voor Bertus) een reden om tegen te blaffen,dat het een reu is zal ook niet meewerken
Ik ben ermee aan het trainen en dat gaat best goed ,als er maar genoeg afstand is dan is hij stil
Jammer dat het vrouwtje de hond ineens ook weer op Bertus af liet stormen dat maakt het er niet beter op
Maar sinds kort gaat de RR dus mee naast de fiets en gisteren liep ik langs de weg waar ze fietste
Ik zet Bertus aan de kant en die is stil en gaat zitten
De man twijfelt heel erg en dus duurt het lang en als de hond en man dan eindelijk voorbij komen blaft Bertus toch waardoor de RR de man bijna van de fiets aftrekt
Het ging maar net goed ,we bleven allemaal rustig en er gebeurde verder niks maar ik vraag me af
Als die man komt te vallen wie is er dan schuldig
Stel dat er schade is wie is verantwoordelijk
Hij omdat hij zijn hond niet onder controle heeft of ik omdat Bertus blaft ?
Re: Van de fiets af
Hij natuurlijk zelf. Tenzij jij Bertus los op hem af laat vliegen waardoor alles mis gaat en hij valt.
Dit is trouwens best een goed voorbeeld van waar we het laatst over hadden. Controle over je eigen hond. Waarbij je dus niet kan zeggen hij kefte of blafte dus mijn hond hoef ik verder niets mee want het is de schuld van de keffer.
Het is altijd je eigen verantwoordelijkheid hoe je hond zich gedraagt. Er zijn zat honden die niet eens op Bertus zouden reageren. Daarnaast kan je dat goed trainen. Als je met een reactieve hond gaat fietsen en je mist kracht en controle is het dus zaak hem goed te trainen. Gaan fietsen en dan door je eigen hond heen en weer gesleurd worden is altijd je eigen probleem. Stel dat hij een kat ziet? Of zoals nu een blaffend hondje? De wereld past zich niet aan aan je hond of fietstocht dus je zorgt dat je je hond kan mannen voor je ermee gaat fietsen lijkt mij.
Dit is trouwens best een goed voorbeeld van waar we het laatst over hadden. Controle over je eigen hond. Waarbij je dus niet kan zeggen hij kefte of blafte dus mijn hond hoef ik verder niets mee want het is de schuld van de keffer.
Het is altijd je eigen verantwoordelijkheid hoe je hond zich gedraagt. Er zijn zat honden die niet eens op Bertus zouden reageren. Daarnaast kan je dat goed trainen. Als je met een reactieve hond gaat fietsen en je mist kracht en controle is het dus zaak hem goed te trainen. Gaan fietsen en dan door je eigen hond heen en weer gesleurd worden is altijd je eigen probleem. Stel dat hij een kat ziet? Of zoals nu een blaffend hondje? De wereld past zich niet aan aan je hond of fietstocht dus je zorgt dat je je hond kan mannen voor je ermee gaat fietsen lijkt mij.
- Elian
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Russische tzarin en een westjeutapets
Dit inderdaad, niks meer aan toe te voegen.Marc schreef: ↑03 okt 2024, 08:41 Hij natuurlijk zelf. Tenzij jij Bertus los op hem af laat vliegen waardoor alles mis gaat en hij valt.
Ja zo denk ik ook maar eigenlijk waren allebei de honden fout toch? Ze waren allebei vast hoor maar Bertus kefte dus misdroeg zich en die andere hond reageerde daarop door naar Bertus toe te willen komen. Een stukje verderop liep een mevrouw met 2 hondjes aangelijnd en die waren stil en daar ging het dus goedMarc schreef: ↑03 okt 2024, 08:41 Hij natuurlijk zelf. Tenzij jij Bertus los op hem af laat vliegen waardoor alles mis gaat en hij valt.
Volgende keer draai ik me wel om als hij dat al niet zelf doet
Je bent veel te netjes. Als Bertus niet keft keft er wel een hondje achter een hek of een ander hondje ergens anders. Als je met een reactieve Ridgeback gaat fietsen dan moet je zorgen dat je geen last van keffende honden hebt. Als een aangelijnd hondje al niet mag keffen? Ik ben momenteel in Italië en alles keft en blaft hier dag en nacht. Het zou wat zijn als ik alle hondenbezitters in Italië de schuld ga geven als ik ga fietsen met een kalf van een hond die reactief is.
Het is leuk en fijn dat je Bertus probeert te stoppen. Dat is sociaal en lief. Maar als dat een keer niet lukt is het echt jouw schuld niet als meneer op zijn plaat gaat omdat zijn hond niet luistert. Leuk is anders en je kan hem helpen maar ga aub niet de schuld op je nemen. De meeste honden reageren op honden aan de fiets. Mijn honden vinden dat ook lastig en mijn vorige honden ook. Het nadert snel, rennend, en er is geen contact. Is gewoon raar en provocerend voor honden anders zouden niet zoveel van mijn honden daar op reageren en gereageerd hebben.
Het is leuk en fijn dat je Bertus probeert te stoppen. Dat is sociaal en lief. Maar als dat een keer niet lukt is het echt jouw schuld niet als meneer op zijn plaat gaat omdat zijn hond niet luistert. Leuk is anders en je kan hem helpen maar ga aub niet de schuld op je nemen. De meeste honden reageren op honden aan de fiets. Mijn honden vinden dat ook lastig en mijn vorige honden ook. Het nadert snel, rennend, en er is geen contact. Is gewoon raar en provocerend voor honden anders zouden niet zoveel van mijn honden daar op reageren en gereageerd hebben.
- Mo-yi
- Posts in topic: 2
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Wat Marc zegt. Hoe het verzekeringstechnisch zit weet ik niet, dat gaat mijn logica vaak te boven. Maar het lijkt mij ook dat de man zelf verantwoordelijk is, bovendien fietst hij en jij wandelt ( staat stil ) en hij kiest ervoor om voorbij te gaan. Zo komt hij honderden rode vlaggen tegen onderweg, is het niet langs het fietspad dan wel blaffende honden vanuit tuinen etc. Jij doet het prima, even aan de kant gaan en wat meer ruimte geven etc.
- sabine
- Site Admin
- Welke: Labrador Retriever
- Contacteer:
Ik heb niet per se reactieve honden maar als we net beginnen met fietse ben ik daar wel scherp op, aast de fiets lopen is blik op oneindig en draven, en ik spring gerust een keertje vloekend van de fiets voor een kleine overtreding. Anders is het gewoon te gevaarlijk, naast de fiets doe je normaal
- pioenroos
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
De meerderheid van de honden die ik gehad heb vinden honden naast de fiets enorm lastig. En ja, dan blaffen de vocale types dus
Het is ook logisch: een hond komt in een rechte lijn op hoog tempo op je af. Dat is in hondentaal géén goed nieuws.
Ik ga zelf altijd zo snel mogelijk zover mogelijk weg van de looproute van fiets en hond. Maarja, het gaat snel aks minder geen vaart minderen en vaak is er geen ruimte dus dan zullen ze reageren.
Als ik zelf een hond moet passeren als mijn hond naast fiets of scoot lopen ga ik als ik een reactie zie van de hond of als de hond mij uberhaupt niet opmerkt, langzamer én probeer wel met een bocht aan te komen zodat het minder confronterend is. Reageert de hond alsnog dan neem ik niemand iets kwalijk hoor, het is volstrekt logisch. Behalve dan als de eigenaar mij heeft gezien en ik zover mogelijk uitwijk maar ze alsnog zonder enig ingrijpen de hond lijn laten nemen zodat er contact mogelijk is
Het is ook logisch: een hond komt in een rechte lijn op hoog tempo op je af. Dat is in hondentaal géén goed nieuws.
Ik ga zelf altijd zo snel mogelijk zover mogelijk weg van de looproute van fiets en hond. Maarja, het gaat snel aks minder geen vaart minderen en vaak is er geen ruimte dus dan zullen ze reageren.
Als ik zelf een hond moet passeren als mijn hond naast fiets of scoot lopen ga ik als ik een reactie zie van de hond of als de hond mij uberhaupt niet opmerkt, langzamer én probeer wel met een bocht aan te komen zodat het minder confronterend is. Reageert de hond alsnog dan neem ik niemand iets kwalijk hoor, het is volstrekt logisch. Behalve dan als de eigenaar mij heeft gezien en ik zover mogelijk uitwijk maar ze alsnog zonder enig ingrijpen de hond lijn laten nemen zodat er contact mogelijk is
- CatnDog
- Welke: Groenendaeler
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen hond. Dus het is zijn eigen verantwoordelijkheid om zijn hond onder controle te houden, zodat hij niet van de fiets getrokken wordt. Dus als hij valt is het zijn eigen schuld.
Ik weet wel dat fietsers-met-hond het heel erg waarderen wanneer je je hond gewoon even rustig laat zitten als ze met een hond langs fietsen.
Heel veel honden reageren op honden die langs rennen (aan de fiets) en de hond langs de fiets kan daar weer op reageren. Dat wil je als fietser niet, daar moet je wel berekend op zijn en je moet je hond echt leren chill naast de fiets te kunnen blijven lopen.
Als je net begint met het fietsen, zoals deze man?, is het wel verstandig om op een plek te beginnen waar wat minder prikkels zijn. Eerst zelfverzekerd worden op de fiets met je hond ernaast. Daarna pas andere honden passeren.
Ik weet wel dat fietsers-met-hond het heel erg waarderen wanneer je je hond gewoon even rustig laat zitten als ze met een hond langs fietsen.
Heel veel honden reageren op honden die langs rennen (aan de fiets) en de hond langs de fiets kan daar weer op reageren. Dat wil je als fietser niet, daar moet je wel berekend op zijn en je moet je hond echt leren chill naast de fiets te kunnen blijven lopen.
Als je net begint met het fietsen, zoals deze man?, is het wel verstandig om op een plek te beginnen waar wat minder prikkels zijn. Eerst zelfverzekerd worden op de fiets met je hond ernaast. Daarna pas andere honden passeren.
Ik heb zelf ook met Heavy gefietst en met Jip . Met Bertus niet omdat die er niet geschikt voor is.
Maar ik kreeg een verwijtende blik en dat snap ik ook wel ,ik heb ook een hekel aan dat geblaf maarja ik doe mijn best
Bertus blaft ook naar die hond zonder fiets
Het gaat echt wel om de hond ( groot en bruin) want er fiets hier een man dagelijks met 2 herders en 2 Jack Russels en daar kijkt Bertus niet naar op
Maar ik kreeg een verwijtende blik en dat snap ik ook wel ,ik heb ook een hekel aan dat geblaf maarja ik doe mijn best
Bertus blaft ook naar die hond zonder fiets
Het gaat echt wel om de hond ( groot en bruin) want er fiets hier een man dagelijks met 2 herders en 2 Jack Russels en daar kijkt Bertus niet naar op
- malinois
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Xavi heeft een tijdje gehad dat hij altijd voorop wilde lopen naast de fiets. Kwam er dus een fietser voorbij die harder ging, blafte hij en wilde hij er weer voorbij. Had ik een bordje achterop moeten doen met verboden in te halen dan? Nee hoor dat was toch echt mijn probleem. Het mag duidelijk zijn dat alles daarna dit nooit gedaan heeft want ik vond t zelf vreselijk.
Xavi zat overigens ook aan de Springer, dan kon hij trekken wat hij wilde: katten, honden etc. Met een extra lijn aan de halsband om hem voor paaltjes en bij inhaken wat dichterbij te kunnen houden. De rest loopt en liep gewoon aan de halsband en lijn zonder Springer.
Xavi zat overigens ook aan de Springer, dan kon hij trekken wat hij wilde: katten, honden etc. Met een extra lijn aan de halsband om hem voor paaltjes en bij inhaken wat dichterbij te kunnen houden. De rest loopt en liep gewoon aan de halsband en lijn zonder Springer.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dapper en Cleo liepen aan de flex naast de fiets haha. Dat ging geweldig bij die twee. Zij aan zij voor de fiets. En in parken lekker los. Dan hadden ze ook geen oog voor andere honden en zelfs Dapper kon dan los. Heerlijk vonden ze dat. Nu was Cleo natuurlijk deels husky dus dan moest je bij wegfietsen wel echt even rekening houden met een kilometer of twee enorm gesleurd worden. Daarna was ze helemaal in de modus en draafde ze super netjes voor de fiets. Voordeel van flexen vond ik dat je rustig kon remmen als ze moesten poepen of plassen wat door dat rennen wel wat werd opgewekt. Uiteraard eerst laten plassen en poepen maar dat was niet altijd voldoende.
Ze waren zo netjes naast de fiets of beter gezegd voor in hun geval dat het in feite hetzelfde was als los. Dus vandaar dat de flexen zo goed werkte. Beetje extra veiligheid mocht er een konijn of kat de weg kruisen zeg maar.
Ik vond het heerlijk om met ze te fietsen. Eva was helemaal braaf. Effe rennen en dan in draf kilometers naast je. Kon ze ook met paardrijden en dan ook los.
Helaas zijn mijn honden nu ongeschikt. Maar zou best graag weer fietsen met de volgende hond. Goed voor ze en in mijn ogen worden ze er zen van. Endorfines zeg maar.
Nu woon ik zo lekker dat ze eigenlijk als ze luisteren zo los mee kunnen met fietsen.
Ze waren zo netjes naast de fiets of beter gezegd voor in hun geval dat het in feite hetzelfde was als los. Dus vandaar dat de flexen zo goed werkte. Beetje extra veiligheid mocht er een konijn of kat de weg kruisen zeg maar.
Ik vond het heerlijk om met ze te fietsen. Eva was helemaal braaf. Effe rennen en dan in draf kilometers naast je. Kon ze ook met paardrijden en dan ook los.
Helaas zijn mijn honden nu ongeschikt. Maar zou best graag weer fietsen met de volgende hond. Goed voor ze en in mijn ogen worden ze er zen van. Endorfines zeg maar.
Nu woon ik zo lekker dat ze eigenlijk als ze luisteren zo los mee kunnen met fietsen.
- Budkes
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Mijn honden zijn sterk dus ze negeren keffende honden, want dat heb ik ze geleerd, sterker nog dat is een harde eis. Ik zou niet met ze op pad kunnen als ze dat niet deden want we worden wat uitgekafferd onderweg.Smoushond schreef: ↑03 okt 2024, 13:09
Ja zo denk ik ook maar eigenlijk waren allebei de honden fout toch? Ze waren allebei vast hoor maar Bertus kefte dus misdroeg zich en die andere hond reageerde daarop door naar Bertus toe te willen komen. Een stukje verderop liep een mevrouw met 2 hondjes aangelijnd en die waren stil en daar ging het dus goed
Volgende keer draai ik me wel om als hij dat al niet zelf doet
Mijn verantwoordelijkheid, ik moet er voor zorgen dat ik ze onschadelijk houdt. Als me dat niet lukt is dat mijn fout. Keffen is niet schadelijk, hooguit irritant. Vanochtend ook weer. Cairn terriër, zie hem al van verre aankomen. Baas loopt met z'n handen in de zakken. Hond begint al te kafferen van verre. Baas reageert nergens op. Hondje verdwijnt al scheldend de houtwal in om vervolgens ons van achteren hysterisch blaffend te omcirkelen.
Ik heb het baasje wel even toegefluisterd dat dit wel heel irritant was. Maar meer was het ook niet. Ik kan er met de beste wil van de wereld geen schadelijke actie van maken. En wat Bertus deed was dat ook niet.
- Mo-yi
- Posts in topic: 2
- Welke: Malamute-husky
Herkenbaar...Mo wordt ook vaak uitgescholden door kleine black&dekkertjes . Mo kijkt altijd wat vrolijk en geinteresseerd en kwispelt er wat bij, ze vindt het zelf wel geinig geloof ik, reageert verder ook niet.Budkes schreef: ↑03 okt 2024, 22:05
Mijn honden zijn sterk dus ze negeren keffende honden, want dat heb ik ze geleerd, sterker nog dat is een harde eis. Ik zou niet met ze op pad kunnen als ze dat niet deden want we worden wat uitgekafferd onderweg.
Mijn verantwoordelijkheid, ik moet er voor zorgen dat ik ze onschadelijk houdt. Als me dat niet lukt is dat mijn fout. Keffen is niet schadelijk, hooguit irritant. Vanochtend ook weer. Cairn terriër, zie hem al van verre aankomen. Baas loopt met z'n handen in de zakken. Hond begint al te kafferen van verre. Baas reageert nergens op. Hondje verdwijnt al scheldend de houtwal in om vervolgens ons van achteren hysterisch blaffend te omcirkelen.
Ik heb het baasje wel even toegefluisterd dat dit wel heel irritant was. Maar meer was het ook niet. Ik kan er met de beste wil van de wereld geen schadelijke actie van maken. En wat Bertus deed was dat ook niet.
Een buurhondje gaat dagelijks tegen alles zo tekeer, hun hele wandeling bestaat uit alles uitschelden wat maar beweegt..en die buuf reageert er niks op. Die komt een keer de verkeerde tegen
Heavy wordt ook altijd uitgekafferd door 2 kleine hondjes hier in de straat en die reageert daar ook niet op inderdaad
Maar die blaffen gewoon ,Bertus is eerst stil en dan ineens uit het niets ( net als je denkt het gaat goed) begint hij
Dat hele afleiden met brokjes werkt echt matig
Ik ga toch maar eens proberen met een speeltje waar hij heel gek op is
Maar die blaffen gewoon ,Bertus is eerst stil en dan ineens uit het niets ( net als je denkt het gaat goed) begint hij
Dat hele afleiden met brokjes werkt echt matig
Ik ga toch maar eens proberen met een speeltje waar hij heel gek op is
Nu ik er over nadenk zou het ook zomaar kunnen dat die RR geschrokken is van Bertus zijn lawaai en op de rem is gegaan waardoor die man bijna viel
Ik heb het niet gezien want had mijn ogen op Bertus gericht maar heb die hele hond ook niet horen blaffen grommen of snauwen maar het is volgens mij nogal een sulletje
Ik heb het niet gezien want had mijn ogen op Bertus gericht maar heb die hele hond ook niet horen blaffen grommen of snauwen maar het is volgens mij nogal een sulletje