Anaalklieren verwijderen
-
- Posts in topic: 5
- Honden: 2
- Welke: Grieks
Anaalklieren verwijderen
De hond van mijn vriendin heeft veel last van haar anaalklieren. Ze moeten vaak worden uitgedrukt met de nodige pijn en stress..
Nu hoorde zij over het verwijderen van anaalklieren, kent iemand dit en wat zijn de voors en tegens?
Nu hoorde zij over het verwijderen van anaalklieren, kent iemand dit en wat zijn de voors en tegens?
Re: Anaalklieren verwijderen
bronAnaalklieren kunnen verwijderd worden en dit gebeurt met name bij honden die frequent volle anaalklieren hebben en om die reden vaak naar de dierenarts moeten. Het verwijderen van anaalklieren is niet zonder risico; in het gebied waar geopereerd worden lopen belangrijke zenuwen en bloedvaten. Een van de complicaties van de ingreep is het ontstaan van incontinentie. Gelukkig treedt deze complicatie zelden op, maar zal altijd in in de afweging wel of niet opereren moeten worden meegenomen
Kan ze niet eerst proberen om de ontlasting steviger te krijgen (als dat de oorzaak is)?
Er zijn eventueel ook nog middelen op de markt om dat te verbeteren.
Of ze werken weet ik niet, heb zelf bij de honden nooit problemen gehad op één klein incidentje na.
Jaren geleden kende ik een hond van een kennis die dat toen heeft laten doen.
Hond heeft heel veel napijn gehad en durfde helemaal niet meer te poepen enz. Als het moet dan moet het natuurlijk maar het was echt een akelige ingreep vond ik.
-
klopt, ze heeft al veel met voer en andere middelen geprobeerd, maar steeds komt het probleem weer terug...ranetje schreef: ↑09 jan 2025, 14:47bronAnaalklieren kunnen verwijderd worden en dit gebeurt met name bij honden die frequent volle anaalklieren hebben en om die reden vaak naar de dierenarts moeten. Het verwijderen van anaalklieren is niet zonder risico; in het gebied waar geopereerd worden lopen belangrijke zenuwen en bloedvaten. Een van de complicaties van de ingreep is het ontstaan van incontinentie. Gelukkig treedt deze complicatie zelden op, maar zal altijd in in de afweging wel of niet opereren moeten worden meegenomen
Kan ze niet eerst proberen om de ontlasting steviger te krijgen (als dat de oorzaak is)?
Er zijn eventueel ook nog middelen op de markt om dat te verbeteren.
Of ze werken weet ik niet, heb zelf bij de honden nooit problemen gehad op één klein incidentje na.
-
- Posts in topic: 3
- Honden: 4
- Contacteer:
Ik zou dit zo lang mogelijk uitstellen en eerst kijken of er nog iets te winnen valt met hetverbeteren van de ontlasting. Vezels toevoegen aan het voer zou een goed startpunt kunnen zijn. En mocht de ontlasting sterk wisselen of standaard aan de slappe kant zijn, eventueel een uitgebreid ontlastingsonderzoek om eventuele bacteriën uit te sluiten of te kunnen behandelen.
Wij hebben een poos terug anaalklieren verwijderd bij een hond en dat was geen fijne operatie, er kwamen complicaties bij kijken en het was een pijnlijk proces voor de hond in het natraject.
Wij hebben een poos terug anaalklieren verwijderd bij een hond en dat was geen fijne operatie, er kwamen complicaties bij kijken en het was een pijnlijk proces voor de hond in het natraject.
- Desiree
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet
Kan het geen allergie zijn? Bij Droef waren alle anaalklieren over toen hij van gangbare brok is overgestapt naar hypoallergene brok. Ik stapte overigens over vanwege zijn jeuk en oorklachten. Nu komt het misschien nog 1 a 2 x per jaar voor dat hij hulp nodig heeft met zijn anaalklieren. Hij vind het zelf gelukkig niet heel erg om ze in of uitwendig te laten uitknijpen.
-
- Posts in topic: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik juich het enorm toe om na te denken over of honden bepaalde behandelingen wel moeten ondergaan maar dit is wel echt een van de minste dilemma's.
Het is echt een ingreep van niets en honderd procent succes op het voorkomen van verdere klachten.
De anaalklieren van je hond horen helemaal geen item te zijn. Ook niet met zacht voer.
Ik vind een castratie duizend keer lastiger en daar lijkt echt niemand langer dan 20 minuten over na te denken.
Het is echt een ingreep van niets en honderd procent succes op het voorkomen van verdere klachten.
De anaalklieren van je hond horen helemaal geen item te zijn. Ook niet met zacht voer.
Ik vind een castratie duizend keer lastiger en daar lijkt echt niemand langer dan 20 minuten over na te denken.
- Kells
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Over die anaalklieren wil ik het verder niet hebben, maar over dat castreren?!?! Vanavond ben ik maar weer even op mijn handen gaan zitten. Dame heeft twee reuen en sinds kort er een teef bij. Een van de reuen was al chemisch gecastreerd en nu maar definitief omdat het teefje binnenkort loops wordt. Jeu, prima oplossing toch?EchoMira schreef: ↑09 jan 2025, 22:22 Ik juich het enorm toe om na te denken over of honden bepaalde behandelingen wel moeten ondergaan maar dit is wel echt een van de minste dilemma's.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Susam
- Welke: Podengo kruising
hey leuke pup! hoe oud? 6 maanden, aaaah lief! Ja he, hij wordt morgen gecastreerd. Waarom?! ja dat moet van de stichting of dan wordt ie rustiger of voor geen enkele reden. Om misselijk van te worden.Kells schreef: ↑09 jan 2025, 22:33Over die anaalklieren wil ik het verder niet hebben, maar over dat castreren?!?! Vanavond ben ik maar weer even op mijn handen gaan zitten. Dame heeft twee reuen en sinds kort er een teef bij. Een van de reuen was al chemisch gecastreerd en nu maar definitief omdat het teefje binnenkort loops wordt. Jeu, prima oplossing toch?EchoMira schreef: ↑09 jan 2025, 22:22 Ik juich het enorm toe om na te denken over of honden bepaalde behandelingen wel moeten ondergaan maar dit is wel echt een van de minste dilemma's.
geen ervaring met anaalklieren verwijderen of problemen ermee.
Jet heeft een periode steeds ontstoken anaalklieren gehad. De dierenarts drukte ze dan leeg en ze kreeg medicatie voor een week. Zeer pijnlijk voor haar. Dierenarts stelde uiteindelijk voor om ze te verwijderen als het nog een keer terugkwam. Toen signeer geval was, had ik een andere dierenarts. Zij dacht dat het steeds weer leeg drukken de boel alleen maar triggerde en gaf me voor een paar weken medicatie mee. Dat hielp en het heeft daarna nooit meer een ontsteking aan de anaalklier gehad. Wel is ze jaren bang geweest voor de dierenarts.
-
weet je nog wat voor medicatie?Hakkene schreef: ↑10 jan 2025, 09:45 Jet heeft een periode steeds ontstoken anaalklieren gehad. De dierenarts drukte ze dan leeg en ze kreeg medicatie voor een week. Zeer pijnlijk voor haar. Dierenarts stelde uiteindelijk voor om ze te verwijderen als het nog een keer terugkwam. Toen signeer geval was, had ik een andere dierenarts. Zij dacht dat het steeds weer leeg drukken de boel alleen maar triggerde en gaf me voor een paar weken medicatie mee. Dat hielp en het heeft daarna nooit meer een ontsteking aan de anaalklier gehad. Wel is ze jaren bang geweest voor de dierenarts.
James heeft toen bij ontstoken anaalklieren, 2 keer een ab kuur gehad.
Bij hem kwam er bloed en pus uit bij het uitknijpen.
Het was flink ontstoken.
Bij hem kwam er bloed en pus uit bij het uitknijpen.
Het was flink ontstoken.
Het is al even geleden, ik dacht iets van m….bactin en nog wat. Ik kan de dierenarts volgende week even vragen?ingrid48 schreef:weet je nog wat voor medicatie?Hakkene schreef: ↑10 jan 2025, 09:45 Jet heeft een periode steeds ontstoken anaalklieren gehad. De dierenarts drukte ze dan leeg en ze kreeg medicatie voor een week. Zeer pijnlijk voor haar. Dierenarts stelde uiteindelijk voor om ze te verwijderen als het nog een keer terugkwam. Toen signeer geval was, had ik een andere dierenarts. Zij dacht dat het steeds weer leeg drukken de boel alleen maar triggerde en gaf me voor een paar weken medicatie mee. Dat hielp en het heeft daarna nooit meer een ontsteking aan de anaalklier gehad. Wel is ze jaren bang geweest voor de dierenarts.
-
- Contacteer:
- CatnDog
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Volgens mij wordt het voorgeschreven bij giardia.
-
- Contacteer:
-
dank voor de reacties, ik geef het allemaal door
- CatnDog
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Kelperuaantjes schreef: ↑11 jan 2025, 15:59 Niet alleen daarvoor hoor:
"Behandeling van infecties van het urogenitale stelsel, de mondholte, keel en huid door obligaat anaerobe bacteriën (bijv. Clostridia spp.) die gevoelig zijn voor metronidazol."
Dat was ‘m, om de ontlasting wat zacht te houden.Kelperuaantjes schreef:Metrobactin, dat is een antibioticum.
- HillieS
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Hondje van een vriendin had dit ook, t bleef voor de operatie ook maar ontsteken, en het werd maar niet beter. Na de operatie ook veel napijn en klachten gehad.
Volgens mij gaat het inmiddels wel goed.
Zijn die anaalklieren al eens gespoeld?