Anaalklieren verwijderen

Plaats reactie
ingrid48
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Grieks

Anaalklieren verwijderen

Bericht door ingrid48 »

De hond van mijn vriendin heeft veel last van haar anaalklieren. Ze moeten vaak worden uitgedrukt met de nodige pijn en stress..

Nu hoorde zij over het verwijderen van anaalklieren, kent iemand dit en wat zijn de voors en tegens?
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1

Re: Anaalklieren verwijderen

Bericht door ranetje »

Anaalklieren kunnen verwijderd worden en dit gebeurt met name bij honden die frequent volle anaalklieren hebben en om die reden vaak naar de dierenarts moeten. Het verwijderen van anaalklieren is niet zonder risico; in het gebied waar geopereerd worden lopen belangrijke zenuwen en bloedvaten. Een van de complicaties van de ingreep is het ontstaan van incontinentie. Gelukkig treedt deze complicatie zelden op, maar zal altijd in in de afweging wel of niet opereren moeten worden meegenomen
bron

Kan ze niet eerst proberen om de ontlasting steviger te krijgen (als dat de oorzaak is)?
Er zijn eventueel ook nog middelen op de markt om dat te verbeteren.
Of ze werken weet ik niet, heb zelf bij de honden nooit problemen gehad op één klein incidentje na.
Afbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

ingrid48 schreef: 09 jan 2025, 14:32 De hond van mijn vriendin heeft veel last van haar anaalklieren. Ze moeten vaak worden uitgedrukt met de nodige pijn en stress..

Nu hoorde zij over het verwijderen van anaalklieren, kent iemand dit en wat zijn de voors en tegens?
Jaren geleden kende ik een hond van een kennis die dat toen heeft laten doen.
Hond heeft heel veel napijn gehad en durfde helemaal niet meer te poepen enz. Als het moet dan moet het natuurlijk maar het was echt een akelige ingreep vond ik.
ingrid48

Bericht door ingrid48 »

ranetje schreef: 09 jan 2025, 14:47
Anaalklieren kunnen verwijderd worden en dit gebeurt met name bij honden die frequent volle anaalklieren hebben en om die reden vaak naar de dierenarts moeten. Het verwijderen van anaalklieren is niet zonder risico; in het gebied waar geopereerd worden lopen belangrijke zenuwen en bloedvaten. Een van de complicaties van de ingreep is het ontstaan van incontinentie. Gelukkig treedt deze complicatie zelden op, maar zal altijd in in de afweging wel of niet opereren moeten worden meegenomen
bron

Kan ze niet eerst proberen om de ontlasting steviger te krijgen (als dat de oorzaak is)?
Er zijn eventueel ook nog middelen op de markt om dat te verbeteren.
Of ze werken weet ik niet, heb zelf bij de honden nooit problemen gehad op één klein incidentje na.
klopt, ze heeft al veel met voer en andere middelen geprobeerd, maar steeds komt het probleem weer terug...
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 3
Honden: 4
Contacteer:

Bericht door Kelperuaantjes »

Ik zou dit zo lang mogelijk uitstellen en eerst kijken of er nog iets te winnen valt met hetverbeteren van de ontlasting. Vezels toevoegen aan het voer zou een goed startpunt kunnen zijn. En mocht de ontlasting sterk wisselen of standaard aan de slappe kant zijn, eventueel een uitgebreid ontlastingsonderzoek om eventuele bacteriën uit te sluiten of te kunnen behandelen.
Wij hebben een poos terug anaalklieren verwijderd bij een hond en dat was geen fijne operatie, er kwamen complicaties bij kijken en het was een pijnlijk proces voor de hond in het natraject.
Desiree
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Bericht door Desiree »

Kan het geen allergie zijn? Bij Droef waren alle anaalklieren over toen hij van gangbare brok is overgestapt naar hypoallergene brok. Ik stapte overigens over vanwege zijn jeuk en oorklachten. Nu komt het misschien nog 1 a 2 x per jaar voor dat hij hulp nodig heeft met zijn anaalklieren. Hij vind het zelf gelukkig niet heel erg om ze in of uitwendig te laten uitknijpen.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik juich het enorm toe om na te denken over of honden bepaalde behandelingen wel moeten ondergaan maar dit is wel echt een van de minste dilemma's.
Het is echt een ingreep van niets en honderd procent succes op het voorkomen van verdere klachten.

De anaalklieren van je hond horen helemaal geen item te zijn. Ook niet met zacht voer.

Ik vind een castratie duizend keer lastiger en daar lijkt echt niemand langer dan 20 minuten over na te denken.
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Sterre schreef: 09 jan 2025, 16:54 durfde helemaal niet meer te poepen
Nou. Succes ermee. Poepen is niet echt iets dat je langdurig kunt weigeren te doen en een normale hond herstelt zich dan.
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 09 jan 2025, 22:22 Ik juich het enorm toe om na te denken over of honden bepaalde behandelingen wel moeten ondergaan maar dit is wel echt een van de minste dilemma's.
Het is echt een ingreep van niets en honderd procent succes op het voorkomen van verdere klachten.

De anaalklieren van je hond horen helemaal geen item te zijn. Ook niet met zacht voer.

Ik vind een castratie duizend keer lastiger en daar lijkt echt niemand langer dan 20 minuten over na te denken.
Over die anaalklieren wil ik het verder niet hebben, maar over dat castreren?!?! Vanavond ben ik maar weer even op mijn handen gaan zitten. Dame heeft twee reuen en sinds kort er een teef bij. Een van de reuen was al chemisch gecastreerd en nu maar definitief omdat het teefje binnenkort loops wordt. Jeu, prima oplossing toch? :piew:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Susam
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

Kells schreef: 09 jan 2025, 22:33
EchoMira schreef: 09 jan 2025, 22:22 Ik juich het enorm toe om na te denken over of honden bepaalde behandelingen wel moeten ondergaan maar dit is wel echt een van de minste dilemma's.

Over die anaalklieren wil ik het verder niet hebben, maar over dat castreren?!?! Vanavond ben ik maar weer even op mijn handen gaan zitten. Dame heeft twee reuen en sinds kort er een teef bij. Een van de reuen was al chemisch gecastreerd en nu maar definitief omdat het teefje binnenkort loops wordt. Jeu, prima oplossing toch? :piew:
hey leuke pup! hoe oud? 6 maanden, aaaah lief! Ja he, hij wordt morgen gecastreerd. Waarom?! ja dat moet van de stichting of dan wordt ie rustiger of voor geen enkele reden. Om misselijk van te worden.

geen ervaring met anaalklieren verwijderen of problemen ermee.
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Jet heeft een periode steeds ontstoken anaalklieren gehad. De dierenarts drukte ze dan leeg en ze kreeg medicatie voor een week. Zeer pijnlijk voor haar. Dierenarts stelde uiteindelijk voor om ze te verwijderen als het nog een keer terugkwam. Toen signeer geval was, had ik een andere dierenarts. Zij dacht dat het steeds weer leeg drukken de boel alleen maar triggerde en gaf me voor een paar weken medicatie mee. Dat hielp en het heeft daarna nooit meer een ontsteking aan de anaalklier gehad. Wel is ze jaren bang geweest voor de dierenarts.
ingrid48

Bericht door ingrid48 »

Hakkene schreef: 10 jan 2025, 09:45 Jet heeft een periode steeds ontstoken anaalklieren gehad. De dierenarts drukte ze dan leeg en ze kreeg medicatie voor een week. Zeer pijnlijk voor haar. Dierenarts stelde uiteindelijk voor om ze te verwijderen als het nog een keer terugkwam. Toen signeer geval was, had ik een andere dierenarts. Zij dacht dat het steeds weer leeg drukken de boel alleen maar triggerde en gaf me voor een paar weken medicatie mee. Dat hielp en het heeft daarna nooit meer een ontsteking aan de anaalklier gehad. Wel is ze jaren bang geweest voor de dierenarts.
weet je nog wat voor medicatie?
Afbeelding
Annets

Bericht door Annets »

James heeft toen bij ontstoken anaalklieren, 2 keer een ab kuur gehad.
Bij hem kwam er bloed en pus uit bij het uitknijpen.
Het was flink ontstoken.
groetjes van Annet en James Hond.
Afbeelding
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

ingrid48 schreef:
Hakkene schreef: 10 jan 2025, 09:45 Jet heeft een periode steeds ontstoken anaalklieren gehad. De dierenarts drukte ze dan leeg en ze kreeg medicatie voor een week. Zeer pijnlijk voor haar. Dierenarts stelde uiteindelijk voor om ze te verwijderen als het nog een keer terugkwam. Toen signeer geval was, had ik een andere dierenarts. Zij dacht dat het steeds weer leeg drukken de boel alleen maar triggerde en gaf me voor een paar weken medicatie mee. Dat hielp en het heeft daarna nooit meer een ontsteking aan de anaalklier gehad. Wel is ze jaren bang geweest voor de dierenarts.
weet je nog wat voor medicatie?
Het is al even geleden, ik dacht iets van m….bactin en nog wat. Ik kan de dierenarts volgende week even vragen?
Kelperuaantjes
Contacteer:

Metrobactin, dat is een antibioticum.
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Kelperuaantjes schreef: 11 jan 2025, 14:57 Metrobactin, dat is een antibioticum.
Volgens mij wordt het voorgeschreven bij giardia.
Kelperuaantjes
Contacteer:

CatnDog schreef: 11 jan 2025, 15:51
Kelperuaantjes schreef: 11 jan 2025, 14:57 Metrobactin, dat is een antibioticum.
Volgens mij wordt het voorgeschreven bij giardia.
Niet alleen daarvoor hoor:
"Behandeling van infecties van het urogenitale stelsel, de mondholte, keel en huid door obligaat anaerobe bacteriën (bijv. Clostridia spp.) die gevoelig zijn voor metronidazol."
ingrid48

Bericht door ingrid48 »

dank voor de reacties, ik geef het allemaal door :ok:
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Kelperuaantjes schreef: 11 jan 2025, 15:59 Niet alleen daarvoor hoor:
"Behandeling van infecties van het urogenitale stelsel, de mondholte, keel en huid door obligaat anaerobe bacteriën (bijv. Clostridia spp.) die gevoelig zijn voor metronidazol."
:ok:
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Kelperuaantjes schreef:Metrobactin, dat is een antibioticum.
Dat was ‘m, om de ontlasting wat zacht te houden.
HillieS
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Sterre schreef: 09 jan 2025, 16:54
ingrid48 schreef: 09 jan 2025, 14:32 De hond van mijn vriendin heeft veel last van haar anaalklieren. Ze moeten vaak worden uitgedrukt met de nodige pijn en stress..

Jaren geleden kende ik een hond van een kennis die dat toen heeft laten doen.
Hond heeft heel veel napijn gehad en durfde helemaal niet meer te poepen enz. Als het moet dan moet het natuurlijk maar het was echt een akelige ingreep vond ik.
Hondje van een vriendin had dit ook, t bleef voor de operatie ook maar ontsteken, en het werd maar niet beter. Na de operatie ook veel napijn en klachten gehad.
Volgens mij gaat het inmiddels wel goed.
Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Zijn die anaalklieren al eens gespoeld?
Afbeelding
ingrid48

Bericht door ingrid48 »

Ybbihs schreef: 11 jan 2025, 20:38 Zijn die anaalklieren al eens gespoeld?
geen idee, zal het navragen!
Afbeelding
Plaats reactie