brokken vraag

Plaats reactie
Mo-yi
Posts in topic: 7
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

brokken vraag

Bericht door Mo-yi »

Mo-yi eet de laatste twee dagen haar vlees nu vrij slecht, en als ik daarna brokken ernaast zet eet ze die wel.
Ik wilde net zelf even snel brokken gaan halen want bestellen komt dan na het weekend pas.
De Lukullus brok heeft ze vaak voor erbij, die hadden ze niet in de winkel dus ik heb voor nu even een kleine zak van de sams field mee genomen. Ik moet liefst een laag mogelijk in vet hebben ( ivm alvleesklier ), deze staat wel op 9%

iemand er verder bekend mee, is dit , voor nu even, een goede brok? ( ze lust het iig wel )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 1

Re: brokken vraag

Bericht door Nanna »

Als ze het graag eet is het toch goed?
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Nanna schreef: 13 mar 2025, 11:48 Als ze het graag eet is het toch goed?
ja, dat is ook het belangrijkste. maar misschien dat ik deze wel vaker ga halen mocht het verder oke zijn want dat bestellen is soms lastig qua tijden
Afbeelding
Ineke A
Posts in topic: 2

Bericht door Ineke A »

Op deze leeftijd zonder allergieën zou ik me niet druk maken om de samenstelling van de brok maar vooral op hoe graag ze het eet en of er ontlasting goed is...het gaat om kwaliteit van leven en al moet ze frolic eten om gelukkig te zijn boeit me dat niet 🤣
Maart
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Frolic & kwaliteit zou ik dan weer niet in 1 zin noemen & zou ik zeker niet scharen onder mijn hond een kwaliteitsvol leven geven.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
ranetje

Bericht door ranetje »

Er staat niet bij hoeveel procent lam (is dat vlees?) er in is verwerkt.
Dat vind ik altijd wat verdacht.
Maar het gaat er ook om of/dat ze het wil eten.

Bij oude honden lijkt me dat echt wel het belangrijkste.
Zo lang een hond het goed doet op het voer wat vertering betreft en de drollen er fatsoenlijk uit zien, ben je al een heel eind.
Je kunt zelf iets kwaliteit vinden, maar als de hond dat niet vindt vreet hij het gewoon niet :P
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

https://www.petsplace.nl/sams-field-lig ... LMEALw_wcB

43% lamsvlees zegt ie

ik had gelijk een zak voer voor mn paard gehaald, 15 kilo a 23,- en dan 3 kilo voor mn hond a 20,- :lol1:
ander voer natuurlijk maar groot merk, speciaal ook voor senioren etc..wat een prijzen he
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Mo-yi schreef: 13 mar 2025, 15:17 https://www.petsplace.nl/sams-field-lig ... LMEALw_wcB

43% lamsvlees zegt ie

ik had gelijk een zak voer voor mn paard gehaald, 15 kilo a 23,- en dan 3 kilo voor mn hond a 20,- :lol1:
ander voer natuurlijk maar groot merk, speciaal ook voor senioren etc..wat een prijzen he
Bedankt, dat is een mooi percentage voor brokken :ok:
Wat een geld voor 3 kilo! :80:
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

ranetje schreef: 13 mar 2025, 18:23
Mo-yi schreef: 13 mar 2025, 15:17 https://www.petsplace.nl/sams-field-lig ... LMEALw_wcB

43% lamsvlees zegt ie

2,5 kilo zelfs :80:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ineke A schreef: 13 mar 2025, 12:19 Op deze leeftijd zonder allergieën zou ik me niet druk maken om de samenstelling van de brok maar vooral op hoe graag ze het eet en of er ontlasting goed is...het gaat om kwaliteit van leven en al moet ze frolic eten om gelukkig te zijn boeit me dat niet 🤣
Dat dacht ik ook totdat mijn oude hond obstipatie kreeg. En nierproblemen plus een probleem met haar gewicht. Ze staat nu weer volledig op rauw van een zeer goed merk en eindelijk weer zindelijk, stevige poep en veel prettiger leven. Op goedkoper voer wat ze wel erg lekker vond ging ze zelf veel minder goed.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Mo-yi schreef: 13 mar 2025, 18:38
ranetje schreef: 13 mar 2025, 18:23

43% lamsvlees zegt ie

2,5 kilo zelfs :80:
Voor die prijs zou ik zelf gaan samenstellen. :80:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Mo-yi schreef: 13 mar 2025, 09:57 Ik moet liefst een laag mogelijk in vet hebben ( ivm alvleesklier ), deze staat wel op 9%
Dat is niet precies hoe dat werkt.

De alvleesklier heeft vooral last van een hoog gehalte aan triglyceriden in het bloed en de ontstekingswaarden die daar bij horen.
Die trygliceriden verlagen bij een oude hond bereik je niet zomaar door vetten te vermijden.
De kortste klap is korte koolhydraten/suikers vermijden door zo het gehele lichaam tot rust te brengen en dat is dan weer een reden om geen brok te voeren.

Maar het eerlijke verhaal is dat ze te oud en te ver hen is om het nu nog met een gezonde voeding te gaan doen. Als je wil dat haar alvleesklier zich gedraagt moet je daar medicatie voor geven en dan heb je het vooral over ontstekingsremmers. Prima het proberen waard als het met haar nieren mag.

Ik ben echt helemaal voor een goede gezondheid door (onder andere) gezonde voeding maar dat station ben je inmiddels een paar jaar voorbij.

Geef haar maar wat ze graag lust. Dat is geen perfecte graadmeter maar het is de beste die je nu hebt.
Bij hoogbejaarde huskies ben ik sowieso al blij als ze eten. Vaak gaan ze op een bepaald moment gewoon in hongerstaking.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

EchoMira schreef: 13 mar 2025, 20:10
Mo-yi schreef: 13 mar 2025, 09:57 Ik moet liefst een laag mogelijk in vet hebben ( ivm alvleesklier ), deze staat wel op 9%
Dat is niet precies hoe dat werkt.

De alvleesklier heeft vooral last van een hoog gehalte aan triglyceriden in het bloed en de ontstekingswaarden die daar bij horen.
Die trygliceriden verlagen bij een oude hond bereik je niet zomaar door vetten te vermijden.
De kortste klap is korte koolhydraten/suikers vermijden door zo het gehele lichaam tot rust te brengen en dat is dan weer een reden om geen brok te voeren.

Maar het eerlijke verhaal is dat ze te oud en te ver hen is om het nu nog met een gezonde voeding te gaan doen. Als je wil dat haar alvleesklier zich gedraagt moet je daar medicatie voor geven en dan heb je het vooral over ontstekingsremmers. Prima het proberen waard als het met haar nieren mag.

Ik ben echt helemaal voor een goede gezondheid door (onder andere) gezonde voeding maar dat station ben je inmiddels een paar jaar voorbij.

Geef haar maar wat ze graag lust. Dat is geen perfecte graadmeter maar het is de beste die je nu hebt.
Bij hoogbejaarde huskies ben ik sowieso al blij als ze eten. Vaak gaan ze op een bepaald moment gewoon in hongerstaking.
ah oke, ik dacht echt dat ik juist moest gaan letten op lage vetpercentage..het is soms wel een doolhof.
Ze heeft zo'n 13 jaar alles heel goed gedaan op kvv. Als ze nu haar vlees mondejsmaat eet maar brokken er wel in gaan dan mag ze wat mij betreft brokken. Vanmiddag de d.a ook even gemaild en morgen ligt en melaxodyl klaar, lijkt me wel veilig genoeg om zo eens wat van te gaan geven?
Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

En gekookte voeding? Butternut, pure instinct, fidelis, dogchef, etc. Of blikvoeding of gestoomde worst. Bijna alles laag in vet en veel of weinig koolhydraten heb je ook voldoende keuze in.

Oude Taart verdraagt de kvv niet meer goed en sinds ze op een combi van gekookt, blik en een beetje brok zit, doet ze het echt heel goed. Die combi is deels ook om het betaalbaar te houden, want gekookte en blikvoeding zijn wel een stuk prijziger. ;)

Maar bovenal, ze is hoog bejaard. Met dat in je achterhoofd ook gewoon kijken wat ze wil en wat werkt voor jullie allebei. ;)
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Don heeft haar laatse jaar op frikabdel pasta en met pot mee eten geleefd. Ze was oud. En ik snap dat je beste wil maar lieverd ze is stok oud. Geef dr wat ze wil ♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

En toch kun je met voeding ook op oude leeftijd nog verschil maken. Runar is nog ouder en met aanpassen van voer, plast die niet meer in huis, daar waar het anders dagelijks was.

Er zit nog heel veel tussen frolic of frikandel & michelin sterren maaltijd.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Ineke A

Bericht door Ineke A »

Marc schreef: 13 mar 2025, 19:57
Ineke A schreef: 13 mar 2025, 12:19 Op deze leeftijd zonder allergieën zou ik me niet druk maken om de samenstelling van de brok maar vooral op hoe graag ze het eet en of er ontlasting goed is...het gaat om kwaliteit van leven en al moet ze frolic eten om gelukkig te zijn boeit me dat niet 🤣
Dat dacht ik ook totdat mijn oude hond obstipatie kreeg. En nierproblemen plus een probleem met haar gewicht. Ze staat nu weer volledig op rauw van een zeer goed merk en eindelijk weer zindelijk, stevige poep en veel prettiger leven. Op goedkoper voer wat ze wel erg lekker vond ging ze zelf veel minder goed.
Daarom zeg ik ook of de ontlasting goed is. Ik heb trouwens niks gezegd over goedkope brok..
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Hewi schreef: 14 mar 2025, 08:33 Don heeft haar laatse jaar op frikabdel pasta en met pot mee eten geleefd. Ze was oud. En ik snap dat je beste wil maar lieverd ze is stok oud. Geef dr wat ze wil ♡
ja en nee, gezien haar pancreatitis ben ik echt voorzichtig ermee. Ze krijgt extra's en ook vaker daar ben ik wel soepeler in geworden maar ik moet er niet aan denken dat ze door haar eten straks enorme buikpijn krijgt bv
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Maart schreef: 14 mar 2025, 09:37 En toch kun je met voeding ook op oude leeftijd nog verschil maken. Runar is nog ouder en met aanpassen van voer, plast die niet meer in huis, daar waar het anders dagelijks was.

Er zit nog heel veel tussen frolic of frikandel & michelin sterren maaltijd.
Ohhh dat geloof ik best. Waar het mij om gaat is als ze maar lekker eten. Mijn oudje bliefte echt geen kvv meer terwijl ze dat dr hele leven at. Tja als je dan als oude koningin alleen maar frikandel etc wil. Is het mij prima. Ik en ik zeg ik mijn mening ga daar op oude sokken dag niet meer moeilijk over doen.
Dat het kan snap ik zeer zeker als je een hond hebt die sowieso wel eet . Pas als ze dat niet meer doen weet je pas hoezeer je met handen in haar komt te zitten en je van gekkigheid niet meer weet. En nogmaals das mijn mening.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Ik heb vanmorgen iig in overleg met d.a melaxodyl opgehaald, kijken of dat een randje eraf kan halen voor dr. Ze heeft vanavond, laat pas, maar wel haar hele bak nu leeggegeten en ligt rustig te slapen..nu heeft ze haar brokken gelaten voor wat het is en wilde ze wel haar vlees..hehe, nou ja, ik ben iig al wat opgelucht. Even komende week zien hoe het gaat. Ik snap allemaal ook dat het ergens een keer iets serieus gaat zijn, dat is de twijfel nu dan he, is het een dipje of is het serieus nu.
Afbeelding
Plaats reactie