Mo-yi schreef: ↑13 mar 2025, 09:57 Ik moet liefst een laag mogelijk in vet hebben ( ivm alvleesklier ), deze staat wel op 9%
Dat is niet precies hoe dat werkt.
De alvleesklier heeft vooral last van een hoog gehalte aan triglyceriden in het bloed en de ontstekingswaarden die daar bij horen.
Die trygliceriden verlagen bij een oude hond bereik je niet zomaar door vetten te vermijden.
De kortste klap is korte koolhydraten/suikers vermijden door zo het gehele lichaam tot rust te brengen en dat is dan weer een reden om geen brok te voeren.
Maar het eerlijke verhaal is dat ze te oud en te ver hen is om het nu nog met een gezonde voeding te gaan doen. Als je wil dat haar alvleesklier zich gedraagt moet je daar medicatie voor geven en dan heb je het vooral over ontstekingsremmers. Prima het proberen waard als het met haar nieren mag.
Ik ben echt helemaal voor een goede gezondheid door (onder andere) gezonde voeding maar dat station ben je inmiddels een paar jaar voorbij.
Geef haar maar wat ze graag lust. Dat is geen perfecte graadmeter maar het is de beste die je nu hebt.
Bij hoogbejaarde huskies ben ik sowieso al blij als ze eten. Vaak gaan ze op een bepaald moment gewoon in hongerstaking.