De duitse herder door de jaren heen
- Teckeltoos
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Teckel
Re: De duitse herder door de jaren heen
Onze toenmalige buren hadden het 1960 model (met een iets rechtere rug, beetje richting 1925)
Ik heb in de 50er jaren veel met die hond gelopen.
Hele fijne hond, behalve voor de postbode

Ik heb in de 50er jaren veel met die hond gelopen.
Hele fijne hond, behalve voor de postbode

Oh kijk, er zijn nog verschillen in de lijnen gelukkig.
Zelf eigenlijk alleen DH's gehad met niet zulke aflopende ruggen. Aki nu zit een beetje qua bouw tussen de Oost-duitse en West-duitse werklijn in.
Herder van mijn oom vroeger zat tussen de bouw van 1925 en 1960 in en @ranetje óók niet leuk voor de postbode.. ze moesten een buitenbrievenbus plaatsen omdat de postbode weigerde om nog post door de brievenbus te doen

Ik vind zelf bruin zwart nog steeds fantastische kleur, de kleuren van 2019.. maar tot nu toe alleen zelf wolfs grauwe Duitse herders gehad

blondie schreef: ↑15 apr 2025, 16:50
Oh kijk, er zijn nog verschillen in de lijnen gelukkig.
Zelf eigenlijk alleen DH's gehad met niet zulke aflopende ruggen. Aki nu zit een beetje qua bouw tussen de Oost-duitse en West-duitse werklijn in.
Herder van mijn oom vroeger zat tussen de bouw van 1925 en 1960 in en @ranetje óók niet leuk voor de postbode.. ze moesten een buitenbrievenbus plaatsen omdat de postbode weigerde om nog post door de brievenbus te doen![]()
Ik vind zelf bruin zwart nog steeds fantastische kleur, de kleuren van 2019.. maar tot nu toe alleen zelf wolfs grauwe Duitse herders gehad![]()

Buurman heeft twee keer een broek moeten vergoeden

Ik vond dat zo stom. Een hek tussen de garage en de keukendeur (3 meter) was genoeg om die hond achter het huis te houden.
Dan zet je dat hek toch neer?

- Budkes
- Posts in topic: 5
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Ik vind die kleur echt helemaal niks. Veel te bleek. En daarnaast zijn er gewoon mooi gebouwde Duitsers te vinden binnen de werkhondenlijnen. Daarvoor hoef je echt niet naar een VEO uit te wijken.

Ja maar ik mot geen werklijn. Geen sprake van. Wat ik op shows aan veo heb gezien, is dat ze sociaal en benaderbaar waren. Zaten rustig naast hun baas en je mocht ze gerust aaien. Ondertussen zaten de duitsers in hun benches achter kleden te krijsen.

Ik vind de kleur ook mooi. Dus zowel rood als bleek. Maar ik ken het karakter van een VEO niet en zie er al snel witte herder kruising in. Zodra je een witte herder kruist met een Duitse herder of van mijn part husky krijg je dat VEO type meteen. Witte herders halen het rood uit de hond waar je mee kruist gek genoeg.
Ik kwam laatst een zwart bleke herder tegen. Duits. Kaarsrechte rug en een zeer stabiel karakter. Leuke hond. Wel beetje druk en blafferig maar zat geen kwaad in.
Kwam laatst ook al een hele lieve mechel tegen. Reu. Erg vriendelijk alleen lichte lijn frustratie dus durfde Guus toch niet te laten snuffelen vanwege de wat opgefokte reactie op tegen gehouden worden door een lijn. Denk dat hij los makkelijker was. Maar erg groot en mooie hond.
Rusland wilde een herdershond maar dan naar eigen inzicht.
‘ De opdracht was om uit de Duitse herder een nieuw soort Herdershond te creëren, die beter geschikt zou zijn voor de Sovjet-Unie met zijn extreme klimaten en specifieke eisen van de belanghebbende overheidsinstellingen.
Hiervoor werd er gekruist met lokale honden van onbekende afkomst maar wel met het gewenste fenotype.’
Geen witte herder dus. Zou mijn keus ook niet zijn omdat daar veel bangebroekerij is.
‘ De opdracht was om uit de Duitse herder een nieuw soort Herdershond te creëren, die beter geschikt zou zijn voor de Sovjet-Unie met zijn extreme klimaten en specifieke eisen van de belanghebbende overheidsinstellingen.
Hiervoor werd er gekruist met lokale honden van onbekende afkomst maar wel met het gewenste fenotype.’
Geen witte herder dus. Zou mijn keus ook niet zijn omdat daar veel bangebroekerij is.

Maar waarschijnlijk wel honden met poolhond bloed zo te zien. Ook logisch als je je Duitser klimaatbestendig wil krijgen. Ik vind het erg mooie dieren overigens. Die VEONanna schreef: ↑16 apr 2025, 11:42 Rusland wilde een herdershond maar dan naar eigen inzicht.
- Budkes
Mot je wel een VEO dan om te hebben?Nanna schreef: ↑16 apr 2025, 10:56Ja maar ik mot geen werklijn. Geen sprake van. Wat ik op shows aan veo heb gezien, is dat ze sociaal en benaderbaar waren. Zaten rustig naast hun baas en je mocht ze gerust aaien. Ondertussen zaten de duitsers in hun benches achter kleden te krijsen.

Ik vind de Duitsers uit werklijn prima stabiele honden. Ben zelf alleen niet zo gecharmeerd van de Tsjechische lijnen,wel qua werk maar niet qua familiehond.

- Budkes
Ik ben echt verliefd op de rood/zwarte kleur, of echt dat diep gele/ zwart. Als ik een Duitser op kleur zou kiezen zou het ook nooit een wolfsgrauwe of een zwarte zijn. Maar ja ik val meestal voor karakter dus zit ik nu opgescheept met een mechelaar waarvan iedereen denkt dat het een wolfsgrauwe Duitser Herder teef is.Marc schreef: ↑16 apr 2025, 11:29Ik vind de kleur ook mooi. Dus zowel rood als bleek. Maar ik ken het karakter van een VEO niet en zie er al snel witte herder kruising in. Zodra je een witte herder kruist met een Duitse herder of van mijn part husky krijg je dat VEO type meteen. Witte herders halen het rood uit de hond waar je mee kruist gek genoeg.
Ik kwam laatst een zwart bleke herder tegen. Duits. Kaarsrechte rug en een zeer stabiel karakter. Leuke hond. Wel beetje druk en blafferig maar zat geen kwaad in.
Kwam laatst ook al een hele lieve mechel tegen. Reu. Erg vriendelijk alleen lichte lijn frustratie dus durfde Guus toch niet te laten snuffelen vanwege de wat opgefokte reactie op tegen gehouden worden door een lijn. Denk dat hij los makkelijker was. Maar erg groot en mooie hond.

Ik hoef helemaal geen hond meer maar ik zou, voor de keus gesteld, een veo prefereren boven een duitser.
En ja, ik ben ook wel een sucker voor die kleuren, naast de tienduzend keer aantrekkelijker rugbelijning.

En ja, ik ben ook wel een sucker voor die kleuren, naast de tienduzend keer aantrekkelijker rugbelijning.

Cento van jou @Budkes was wolfgrauw maar neigde toch ook net als Finn wat naar zwart geel toch?
De schrik van de de slechteriken in de samenleving als diensthond, maar buiten dienst toch zeer prettig in de omgang naar mens en dier volgens mij.
Die VEO komt volgens mij voort uit Oost Duitse lijnen, ingezet voor grensbewaking, politie, militairen en om en nabij de boerderij ter bescherming van erf en vee, werhond pur sang volgens mij.
Ik vind ze te grof, en houd niet van die lichte kleur bij dit type herder, maar smaken verschillen.
Ik heb wel weer charme voor de Tsjechische lijnen, ze zijn niet allemaal meer zo heftig als voorheen heb ik het idee, maar wel iets anders van karakter dan de gemiddelde werklijn zijn ze wel denk ik. En het ligt er maar net aan wat voor karakters de ouders hebben.
Qua uiterlijk vind ik ze echt wel eruit springen vaak in ieder geval.
Ook ik houd van zwart geel of zwart bruin, maar goed.. het werd wolf grauw ook onze huidige derde
De schrik van de de slechteriken in de samenleving als diensthond, maar buiten dienst toch zeer prettig in de omgang naar mens en dier volgens mij.
Die VEO komt volgens mij voort uit Oost Duitse lijnen, ingezet voor grensbewaking, politie, militairen en om en nabij de boerderij ter bescherming van erf en vee, werhond pur sang volgens mij.
Ik vind ze te grof, en houd niet van die lichte kleur bij dit type herder, maar smaken verschillen.
Ik heb wel weer charme voor de Tsjechische lijnen, ze zijn niet allemaal meer zo heftig als voorheen heb ik het idee, maar wel iets anders van karakter dan de gemiddelde werklijn zijn ze wel denk ik. En het ligt er maar net aan wat voor karakters de ouders hebben.
Ook ik houd van zwart geel of zwart bruin, maar goed.. het werd wolf grauw ook onze huidige derde

- Budkes
Nee hoor Cento was absoluut zwart/geel. En idd één van de meest stabiele honden die ik ooit heb gehad én vriendelijk voor mens en dier, betrouwbaar tot op het bot. Een fantastische hond om te hebben.blondie schreef: ↑16 apr 2025, 17:42 Cento van jou @Budkes was wolfgrauw maar neigde toch ook net als Finn wat naar zwart geel toch?
Ook ik houd van zwart geel of zwart bruin, maar goed.. het werd wolf grauw ook onze huidige derde![]()

Het was wel een "kruising" van een kynologische lijn met een werklijn.

- kloesje
- Honden: 3
- Welke: Australian kelpies
Mijn vriend fokt met werklijn duitse herder, de ene lijn is echt scherper/idioter dan de andere lijn. Ook binnen een nest zitten verschillen, maar je plukt ze er zo uit als pup. Zo'n pup zal je ook niet in een gezin plaatsen als gezellig huishondje, daar doe je de hond te kort mee en de eigenaren geen plezier.
Ik zie Benthe echt als een functionele, mooie duitser met een fijn karakter. Nuchter, geen idioot, voldoende werkdrift, maar ook relaxt.

Ik zie Benthe echt als een functionele, mooie duitser met een fijn karakter. Nuchter, geen idioot, voldoende werkdrift, maar ook relaxt.

- Budkes
Wat een prachtige teef.kloesje schreef: ↑16 apr 2025, 18:20 Mijn vriend fokt met werklijn duitse herder, de ene lijn is echt scherper/idioter dan de andere lijn. Ook binnen een nest zitten verschillen, maar je plukt ze er zo uit als pup. Zo'n pup zal je ook niet in een gezin plaatsen als gezellig huishondje, daar doe je de hond te kort mee en de eigenaren geen plezier.
![]()

Voor als ik met pensioen ga en de wereld rond met mijn camper, met 2 Jack Russells en één Duitse Herder.

-
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Wat een geinig koppie en prachtige bouw. Ik zou er zo een ook wel willen.kloesje schreef: ↑16 apr 2025, 18:20 Mijn vriend fokt met werklijn duitse herder, de ene lijn is echt scherper/idioter dan de andere lijn. Ook binnen een nest zitten verschillen, maar je plukt ze er zo uit als pup. Zo'n pup zal je ook niet in een gezin plaatsen als gezellig huishondje, daar doe je de hond te kort mee en de eigenaren geen plezier.
![]()
Ik vind dat een duitse herder best goed in een gezin kan maar als je hem ook wat ruimte geeft om een beest te zijn helpt dat heel erg.
Is vaak helemaal niet veel.
Een paar keer op een middag achter een schuttingdeur blaffen is al heel veel meer dan niks.
Als je hem dan ook nog 3 keer in de week naast de fiets meeneemt naar de winkel ben je klaar hoor.
Zaterdagmiddag een lesje op de hondenschool.
En natuurlijk gewoon de opvoeding thuis.
Maar dat snapt toch iedereen die een pup koopt?