Gisteren mocht ze voor het eerst bij de loopeenden en dat duurde een paar minuten voor het knopje omging en dan gaat het bijna allemaal vanzelf.
Ergens dit jaar ga ik eens kijken hoe ze het doet op een wedstrijd :-)

Ja absoluut eens, en ik moet zeggen dat het me ondanks haar genen verbaasde hoe snel en makkelijk ze schakelde en de juiste druk kan geven ook bij de eenden. Het zijn inderdaad allemaal Woerden en zijn van een vriendin van mij die heeft ze als volwassen al gekocht.
Ja heel fijn werken met haar
Ja die vond ik ook super schattig!
Ik weet dat het vanuit genen heel ‘natuurlijk’ is maar alsnog verbaas ik me over haar en hoe makkelijk het gaat
Wat bijzonder. Ik vind ze er helemaal niet extreem gestresst uitzien. Ze lopen 'plakkend' met de herder mee, zoals je ook schapen zou zien doen. En uitwijkend voor de herdershond. Als ze echt gestresst waren, zouden ze alle kanten op schieten en ook gaan fladderen.jenn90 schreef: ↑14 apr 2025, 18:48Ja absoluut eens, en ik moet zeggen dat het me ondanks haar genen verbaasde hoe snel en makkelijk ze schakelde en de juiste druk kan geven ook bij de eenden. Het zijn inderdaad allemaal Woerden en zijn van een vriendin van mij die heeft ze als volwassen al gekocht.
Ik heb even getwijfeld of ik op je bericht zou reageren, omdat de toon weinig ruimte lijkt te laten voor een andere visie. Toch wil ik graag een stukje context geven.Marc schreef: ↑14 apr 2025, 16:41 Voor de hond en baas enig maar voor de eenden natuurlijk behoorlijk sneu. Die kunnen niet vliegen en zijn feitelijk gewoon lopende oefenobjecten terwijl ze hartstikke bang zijn en proberen te vluchten.
Als ze konden vliegen waren ze weg geweest. Mijn buren hebben ook loopeenden. Die zijn echt super slim. Hun hond jaagt ze ook op en tegenwoordig zijn ze daardoor dus veel zenuwachtiger en best gestressed. Ik vind dat zielig. Gelukkig hebben ze grote vijvers en sprinten de eenden nu zenuwachtig van vijver naar vijver om de hond te ontlopen.
Maargoed. Ik vind hobby schapendrijven ook doodzielig. Van die zenuwachtige schapen die keer op keer andere honden voor hun kiezen.krijgen en van demonstratie naar demonstratie gesleept worden. Vinden ze echt niet leuk.
Ik hou van alle dieren en functionele angst of stress. Maar nogmaals. Hartstikke leuk voor baas en hond en misschien een keuze om daar eenden voor over de flos te jagen.
Het 12 uur lopen met deze eenden lukt me normaal gesproken niet ik zal eens even een filmpje sturen van Dakar bij deze loopeenden en daar lukt t 12 lopen bijna nietCatnDog schreef: ↑14 apr 2025, 19:01Wat bijzonder. Ik vind ze er helemaal niet extreem gestresst uitzien. Ze lopen 'plakkend' met de herder mee, zoals je ook schapen zou zien doen. En uitwijkend voor de herdershond. Als ze echt gestresst waren, zouden ze alle kanten op schieten en ook gaan fladderen.jenn90 schreef: ↑14 apr 2025, 18:48Ja absoluut eens, en ik moet zeggen dat het me ondanks haar genen verbaasde hoe snel en makkelijk ze schakelde en de juiste druk kan geven ook bij de eenden. Het zijn inderdaad allemaal Woerden en zijn van een vriendin van mij die heeft ze als volwassen al gekocht.
Geweldig! Filmpje?
Jouw hond houdt net voldoende afstand en dus raken ze net niet in volledige paniek. En als er twee kunnen vliegen en twee niet vliegt er bij loopeenden doorgaans niemand want ze laten elkaar niet in de steek.jenn90 schreef: ↑14 apr 2025, 19:05Ik heb even getwijfeld of ik op je bericht zou reageren, omdat de toon weinig ruimte lijkt te laten voor een andere visie. Toch wil ik graag een stukje context geven.Marc schreef: ↑14 apr 2025, 16:41 Voor de hond en baas enig maar voor de eenden natuurlijk behoorlijk sneu. Die kunnen niet vliegen en zijn feitelijk gewoon lopende oefenobjecten terwijl ze hartstikke bang zijn en proberen te vluchten.
Als ze konden vliegen waren ze weg geweest. Mijn buren hebben ook loopeenden. Die zijn echt super slim. Hun hond jaagt ze ook op en tegenwoordig zijn ze daardoor dus veel zenuwachtiger en best gestressed. Ik vind dat zielig. Gelukkig hebben ze grote vijvers en sprinten de eenden nu zenuwachtig van vijver naar vijver om de hond te ontlopen.
Maargoed. Ik vind hobby schapendrijven ook doodzielig. Van die zenuwachtige schapen die keer op keer andere honden voor hun kiezen.krijgen en van demonstratie naar demonstratie gesleept worden. Vinden ze echt niet leuk.
Ik hou van alle dieren en functionele angst of stress. Maar nogmaals. Hartstikke leuk voor baas en hond en misschien een keuze om daar eenden voor over de flos te jagen.
Ik snap je insteek helemaal, en ik deel ook zeker de zorg dat wij als mensen in veel situaties misbruik maken van dieren — niet alleen bij schapendrijven, maar ook in het algemeen bij het houden van (huis)dieren. Daar komt soms onnodige stress of zelfs lijden bij kijken. Ik ben daarin ook niet roomser dan de paus, maar ik kijk bij het werken met onze honden juist heel bewust naar het welzijn van onder andere schapen en eenden.
Dan over deze loopeenden: twee van hen kunnen wél vliegen, maar kiezen er toch voor om in hun vertrouwde stukje te blijven. In het filmpje zie je geen enkel moment gefladder, wat normaal gesproken juist een duidelijke uiting van stress is bij loopeenden. Dit heeft dus niets met opjagen te maken.
Kortom: ik begrijp je intentie, en het is niet mijn bedoeling om je van mening te laten veranderen. Maar ik wilde wel graag een ander perspectief laten zien, omdat ik geloof dat die nuance ertoe doet.
In je eerste bericht vond ik weinig nuance, en daarom reageerde ik daar op de manier zoals ik deed. Ik begrijp je mening, en ik probeer je daarin ook niet van iets anders te overtuigen. We denken er gewoon verschillend over — agree to disagree.Marc schreef: ↑15 apr 2025, 13:52Jouw hond houdt net voldoende afstand en dus raken ze net niet in volledige paniek. En als er twee kunnen vliegen en twee niet vliegt er bij loopeenden doorgaans niemand want ze laten elkaar niet in de steek.jenn90 schreef: ↑14 apr 2025, 19:05Ik heb even getwijfeld of ik op je bericht zou reageren, omdat de toon weinig ruimte lijkt te laten voor een andere visie. Toch wil ik graag een stukje context geven.Marc schreef: ↑14 apr 2025, 16:41 Voor de hond en baas enig maar voor de eenden natuurlijk behoorlijk sneu. Die kunnen niet vliegen en zijn feitelijk gewoon lopende oefenobjecten terwijl ze hartstikke bang zijn en proberen te vluchten.
Ik snap je insteek helemaal, en ik deel ook zeker de zorg dat wij als mensen in veel situaties misbruik maken van dieren — niet alleen bij schapendrijven, maar ook in het algemeen bij het houden van (huis)dieren. Daar komt soms onnodige stress of zelfs lijden bij kijken. Ik ben daarin ook niet roomser dan de paus, maar ik kijk bij het werken met onze honden juist heel bewust naar het welzijn van onder andere schapen en eenden.
Dan over deze loopeenden: twee van hen kunnen wél vliegen, maar kiezen er toch voor om in hun vertrouwde stukje te blijven. In het filmpje zie je geen enkel moment gefladder, wat normaal gesproken juist een duidelijke uiting van stress is bij loopeenden. Dit heeft dus niets met opjagen te maken.
Kortom: ik begrijp je intentie, en het is niet mijn bedoeling om je van mening te laten veranderen. Maar ik wilde wel graag een ander perspectief laten zien, omdat ik geloof dat die nuance ertoe doet.
Ik hoopte dat er al enige nuance in mijn stukje stond al sta ik er volledig achter. Ik probeer wel duidelijk te maken dat het mijn mening is en niet een feit. Dus ik zeg niet dit is dierenmishandeling. Ik zeg dat ik dit niks vind. En eerlijk is eerlijk. Het is voor de eenden ook domweg niks en dat vind je zelf denk ik ook wel. Zou je eenden als huisdier hebben dan zou je nooit een hond op ze laten oefenen. Alleen heb jij honden als huisdier en zijn de eenden er voor de nut en het vermaak. Ik benaderde het even vanuit de eenden.
Dus ik vind niks van jou en niks van wat je doet. Ik vind alleen voor mezelf dat het wel gezegd mag zijn. En dat vind jij denk ik ook wel.
Als iemand met een tijger hondjes zou drijven zou de wereld ook te klein zijn en zou je je honden daar nooit aan blootstellen. Dat heb ik een beetje met de eenden vanuit mijn perspectief![]()
De hond heb jij toch ook voor nut en vermaak en er moet wel eens wat voor ons vermaak, gemak of welzijn hond zelfof we zorgen er om wat voor reden niet helemaal perfect voor?