Monza 1 jaar en eerste keer eenden drijven

Subforum voor alle fototopics!
Plaats reactie
jenn90
Posts in topic: 6

Monza 1 jaar en eerste keer eenden drijven

Bericht door jenn90 »

De tijd is voorbij gevlogen maar de ‘kleine’ meid is alweer 1 jaar! Wat een heerlijk werkertje is het maar op de bank onder een dekentje is ook wel waar ze van houdt :-p.

Gisteren mocht ze voor het eerst bij de loopeenden en dat duurde een paar minuten voor het knopje omging en dan gaat het bijna allemaal vanzelf.

Ergens dit jaar ga ik eens kijken hoe ze het doet op een wedstrijd :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 1

Re: Monza 1 jaar en eerste keer eenden drijven

Bericht door Sterre »

Wat doet ze dat goed. Knapperd hoor.
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

wat leuk! en die foto slapend op de steen :hartjes:
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Dat doet ze goed. Leuk hoor!
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Wat goed! Ik denk dat het heel leerzaam is juist om met een andere diersoort ook te oefenen, omdat het gedrag/uiterlijk van een eend net iets anders is dan dat van een schaap.
Zijn het loopeenden? Allemaal woerden? Zijn ze van jongs af aan op jou ingeprent?
ranetje

Bericht door ranetje »

Mooi werk :ok:
Afbeelding
Jetski
Welke: Portugese waterhond

Bericht door Jetski »

Zo mooi!
Het op 12 uur lopen doet ze echt heel natuurlijk en direct! :hartjes:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Voor de hond en baas enig maar voor de eenden natuurlijk behoorlijk sneu. Die kunnen niet vliegen en zijn feitelijk gewoon lopende oefenobjecten terwijl ze hartstikke bang zijn en proberen te vluchten.

Als ze konden vliegen waren ze weg geweest. Mijn buren hebben ook loopeenden. Die zijn echt super slim. Hun hond jaagt ze ook op en tegenwoordig zijn ze daardoor dus veel zenuwachtiger en best gestressed. Ik vind dat zielig. Gelukkig hebben ze grote vijvers en sprinten de eenden nu zenuwachtig van vijver naar vijver om de hond te ontlopen.

Maargoed. Ik vind hobby schapendrijven ook doodzielig. Van die zenuwachtige schapen die keer op keer andere honden voor hun kiezen.krijgen en van demonstratie naar demonstratie gesleept worden. Vinden ze echt niet leuk.

Ik hou van alle dieren en functionele angst of stress. Maar nogmaals. Hartstikke leuk voor baas en hond en misschien een keuze om daar eenden voor over de flos te jagen.
jenn90

Bericht door jenn90 »

CatnDog schreef: 14 apr 2025, 14:52 Wat goed! Ik denk dat het heel leerzaam is juist om met een andere diersoort ook te oefenen, omdat het gedrag/uiterlijk van een eend net iets anders is dan dat van een schaap.
Zijn het loopeenden? Allemaal woerden? Zijn ze van jongs af aan op jou ingeprent?
Ja absoluut eens, en ik moet zeggen dat het me ondanks haar genen verbaasde hoe snel en makkelijk ze schakelde en de juiste druk kan geven ook bij de eenden. Het zijn inderdaad allemaal Woerden en zijn van een vriendin van mij die heeft ze als volwassen al gekocht.
Afbeelding
jenn90

Bericht door jenn90 »

Sterre schreef: 14 apr 2025, 14:04 Wat doet ze dat goed. Knapperd hoor.
Ja heel fijn werken met haar
Mo-yi schreef: 14 apr 2025, 14:10 wat leuk! en die foto slapend op de steen :hartjes:
Ja die vond ik ook super schattig!
Jetski schreef: 14 apr 2025, 16:36 Zo mooi!
Het op 12 uur lopen doet ze echt heel natuurlijk en direct! :hartjes:
Ik weet dat het vanuit genen heel ‘natuurlijk’ is maar alsnog verbaas ik me over haar en hoe makkelijk het gaat
Afbeelding
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

jenn90 schreef: 14 apr 2025, 18:48
CatnDog schreef: 14 apr 2025, 14:52 Wat goed! Ik denk dat het heel leerzaam is juist om met een andere diersoort ook te oefenen, omdat het gedrag/uiterlijk van een eend net iets anders is dan dat van een schaap.
Ja absoluut eens, en ik moet zeggen dat het me ondanks haar genen verbaasde hoe snel en makkelijk ze schakelde en de juiste druk kan geven ook bij de eenden. Het zijn inderdaad allemaal Woerden en zijn van een vriendin van mij die heeft ze als volwassen al gekocht.
Wat bijzonder. Ik vind ze er helemaal niet extreem gestresst uitzien. Ze lopen 'plakkend' met de herder mee, zoals je ook schapen zou zien doen. En uitwijkend voor de herdershond. Als ze echt gestresst waren, zouden ze alle kanten op schieten en ook gaan fladderen.
jenn90

Bericht door jenn90 »

Marc schreef: 14 apr 2025, 16:41 Voor de hond en baas enig maar voor de eenden natuurlijk behoorlijk sneu. Die kunnen niet vliegen en zijn feitelijk gewoon lopende oefenobjecten terwijl ze hartstikke bang zijn en proberen te vluchten.

Als ze konden vliegen waren ze weg geweest. Mijn buren hebben ook loopeenden. Die zijn echt super slim. Hun hond jaagt ze ook op en tegenwoordig zijn ze daardoor dus veel zenuwachtiger en best gestressed. Ik vind dat zielig. Gelukkig hebben ze grote vijvers en sprinten de eenden nu zenuwachtig van vijver naar vijver om de hond te ontlopen.

Maargoed. Ik vind hobby schapendrijven ook doodzielig. Van die zenuwachtige schapen die keer op keer andere honden voor hun kiezen.krijgen en van demonstratie naar demonstratie gesleept worden. Vinden ze echt niet leuk.

Ik hou van alle dieren en functionele angst of stress. Maar nogmaals. Hartstikke leuk voor baas en hond en misschien een keuze om daar eenden voor over de flos te jagen.
Ik heb even getwijfeld of ik op je bericht zou reageren, omdat de toon weinig ruimte lijkt te laten voor een andere visie. Toch wil ik graag een stukje context geven.

Ik snap je insteek helemaal, en ik deel ook zeker de zorg dat wij als mensen in veel situaties misbruik maken van dieren — niet alleen bij schapendrijven, maar ook in het algemeen bij het houden van (huis)dieren. Daar komt soms onnodige stress of zelfs lijden bij kijken. Ik ben daarin ook niet roomser dan de paus, maar ik kijk bij het werken met onze honden juist heel bewust naar het welzijn van onder andere schapen en eenden.

Dan over deze loopeenden: twee van hen kunnen wél vliegen, maar kiezen er toch voor om in hun vertrouwde stukje te blijven. In het filmpje zie je geen enkel moment gefladder, wat normaal gesproken juist een duidelijke uiting van stress is bij loopeenden. Dit heeft dus niets met opjagen te maken.

Kortom: ik begrijp je intentie, en het is niet mijn bedoeling om je van mening te laten veranderen. Maar ik wilde wel graag een ander perspectief laten zien, omdat ik geloof dat die nuance ertoe doet.
Afbeelding
jenn90

Bericht door jenn90 »

CatnDog schreef: 14 apr 2025, 19:01
jenn90 schreef: 14 apr 2025, 18:48
Wat bijzonder. Ik vind ze er helemaal niet extreem gestresst uitzien. Ze lopen 'plakkend' met de herder mee, zoals je ook schapen zou zien doen. En uitwijkend voor de herdershond. Als ze echt gestresst waren, zouden ze alle kanten op schieten en ook gaan fladderen.
Het 12 uur lopen met deze eenden lukt me normaal gesproken niet ik zal eens even een filmpje sturen van Dakar bij deze loopeenden en daar lukt t 12 lopen bijna niet
Afbeelding
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Een van mijn woerden jaagt echo in de rondte.
En dan draaien ze om en is zij weer aan de beurt.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 14 apr 2025, 21:13 Een van mijn woerden jaagt echo in de rondte.
En dan draaien ze om en is zij weer aan de beurt.
Geweldig! Filmpje? :LOL:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Marc

Bericht door Marc »

jenn90 schreef: 14 apr 2025, 19:05
Marc schreef: 14 apr 2025, 16:41 Voor de hond en baas enig maar voor de eenden natuurlijk behoorlijk sneu. Die kunnen niet vliegen en zijn feitelijk gewoon lopende oefenobjecten terwijl ze hartstikke bang zijn en proberen te vluchten.

Ik heb even getwijfeld of ik op je bericht zou reageren, omdat de toon weinig ruimte lijkt te laten voor een andere visie. Toch wil ik graag een stukje context geven.

Ik snap je insteek helemaal, en ik deel ook zeker de zorg dat wij als mensen in veel situaties misbruik maken van dieren — niet alleen bij schapendrijven, maar ook in het algemeen bij het houden van (huis)dieren. Daar komt soms onnodige stress of zelfs lijden bij kijken. Ik ben daarin ook niet roomser dan de paus, maar ik kijk bij het werken met onze honden juist heel bewust naar het welzijn van onder andere schapen en eenden.

Dan over deze loopeenden: twee van hen kunnen wél vliegen, maar kiezen er toch voor om in hun vertrouwde stukje te blijven. In het filmpje zie je geen enkel moment gefladder, wat normaal gesproken juist een duidelijke uiting van stress is bij loopeenden. Dit heeft dus niets met opjagen te maken.

Kortom: ik begrijp je intentie, en het is niet mijn bedoeling om je van mening te laten veranderen. Maar ik wilde wel graag een ander perspectief laten zien, omdat ik geloof dat die nuance ertoe doet.
Jouw hond houdt net voldoende afstand en dus raken ze net niet in volledige paniek. En als er twee kunnen vliegen en twee niet vliegt er bij loopeenden doorgaans niemand want ze laten elkaar niet in de steek.
Ik hoopte dat er al enige nuance in mijn stukje stond al sta ik er volledig achter. Ik probeer wel duidelijk te maken dat het mijn mening is en niet een feit. Dus ik zeg niet dit is dierenmishandeling. Ik zeg dat ik dit niks vind. En eerlijk is eerlijk. Het is voor de eenden ook domweg niks en dat vind je zelf denk ik ook wel. Zou je eenden als huisdier hebben dan zou je nooit een hond op ze laten oefenen. Alleen heb jij honden als huisdier en zijn de eenden er voor de nut en het vermaak. Ik benaderde het even vanuit de eenden.

Dus ik vind niks van jou en niks van wat je doet. Ik vind alleen voor mezelf dat het wel gezegd mag zijn. En dat vind jij denk ik ook wel.

Als iemand met een tijger hondjes zou drijven zou de wereld ook te klein zijn en zou je je honden daar nooit aan blootstellen. Dat heb ik een beetje met de eenden vanuit mijn perspectief ;)
jenn90

Bericht door jenn90 »

Marc schreef: 15 apr 2025, 13:52
jenn90 schreef: 14 apr 2025, 19:05

Jouw hond houdt net voldoende afstand en dus raken ze net niet in volledige paniek. En als er twee kunnen vliegen en twee niet vliegt er bij loopeenden doorgaans niemand want ze laten elkaar niet in de steek.
Ik hoopte dat er al enige nuance in mijn stukje stond al sta ik er volledig achter. Ik probeer wel duidelijk te maken dat het mijn mening is en niet een feit. Dus ik zeg niet dit is dierenmishandeling. Ik zeg dat ik dit niks vind. En eerlijk is eerlijk. Het is voor de eenden ook domweg niks en dat vind je zelf denk ik ook wel. Zou je eenden als huisdier hebben dan zou je nooit een hond op ze laten oefenen. Alleen heb jij honden als huisdier en zijn de eenden er voor de nut en het vermaak. Ik benaderde het even vanuit de eenden.

Dus ik vind niks van jou en niks van wat je doet. Ik vind alleen voor mezelf dat het wel gezegd mag zijn. En dat vind jij denk ik ook wel.

Als iemand met een tijger hondjes zou drijven zou de wereld ook te klein zijn en zou je je honden daar nooit aan blootstellen. Dat heb ik een beetje met de eenden vanuit mijn perspectief ;)
In je eerste bericht vond ik weinig nuance, en daarom reageerde ik daar op de manier zoals ik deed. Ik begrijp je mening, en ik probeer je daarin ook niet van iets anders te overtuigen. We denken er gewoon verschillend over — agree to disagree.

Wat me in je vervolgreactie irriteert, is de vergelijking die je maakt. Je deelt je mening, maar zegt daarbij dat ik die diep van binnen ook wel zal delen. Daarmee trek je een conclusie over mij die niet klopt, en dat wringt.

Ik zou juist heel graag de ruimte hebben om mijn eigen dieren te houden. En als ik mijn eigen koeien, geiten, schapen of eenden zou hebben, zou ik daar ook zeker mee trainen. Maar ik zou ze niet zomaar aan iedereen uitlenen — juist omdat ik het belangrijk vind hoe er met dieren wordt omgegaan.

De suggestie dat ik zorgvuldiger zou zijn met mijn eigen dieren dan met die van een ander, vind ik niet kloppend. Dan zou ik inderdaad behoorlijk hypocriet zijn, en dat ben ik niet.

Dus nee, ik heb er geen moeite mee dat jij of anderen er anders over denken dan ik. Dat mag. Wat ik wel lastig vind, is dat jouw mening wordt neergezet alsof het een vanzelfsprekende waarheid is.
Afbeelding
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Ik ben een keer naar een grote schapenhoedwedstrijd geweest en de schapen werden meer dan uitstekend behandeld vond ik.
Er zullen ongetwijfeld ook misstanden zijn maar hier werd het welzijn echt in de gaten gehouden. Elk groepje schapen was kort aan de beurt en ging dan terug naar eigen rustruimte waar ik ze gewoon ontspannen zag liggen en herkauwen.

Ja, natuurlijk worden ze 'gebruik voor ons plezier' maar dat is toch bij alle gedomesticeerde dieren?
Uiteraard is er op heel veel manieren van houden van dieren terecht wat aan te merken. Honden die uren in benches zitten, paarden 22 uur per dag op stal, schapen met rotte hoeven, varkens in bloedhitte op transport, 'uit liefde' veel te lang doorgaan met een dieren in leven houden of totaal ongeschikte dieren importeren voor een angstleven in Nederland, bewust gedrochten fokken, etcetc.
Maar om nu alles over 1 kam te scheren vind ik wel wat raar?
Marc schreef: 15 apr 2025, 13:52 Alleen heb jij honden als huisdier en zijn de eenden er voor de nut en het vermaak. Ik benaderde het even vanuit de eenden.
De hond heb jij toch ook voor nut en vermaak en er moet wel eens wat voor ons vermaak, gemak of welzijn hond zelfof we zorgen er om wat voor reden niet helemaal perfect voor?
Afbeelding
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

De eenden heb ik ook voor het vermaak.

Ik vind best dat je ze een beetje op mag jagen maar niet lang en de rest van de dag moeten ze echt lekker loungen.
Eenden hebben geen redirectie of uitgestelde reacties. Maar dat betekent niet dat ze niet aangetast worden door stress.

Mijn loopeenden zijn trouwens een jaar oud en hebben nog geen 10 cm gevlogen dus hoe andere loopeenden dat doen is me een raadsel.
Dat is gewoon niet waar. Loopeenden kunnen niet vliegen. Ook niet een heel klein beetje.
Plaats reactie