Knippen of niet .

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Tineke
Posts in topic: 5

Knippen of niet .

Bericht door Tineke »

Elsa heeft haar voor haar ogen ,is het fijner voor haar dat af te knippen qua zicht of gewoon laten zitten.

Dit bedoel ik.
Afbeelding
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Marc
Posts in topic: 6

Re: Knippen of niet .

Bericht door Marc »

Knippen. Bas krijgt op een gegeven moment traanoogjes van dat haar. Ik knip net voor de oogjes altijd alles weg. Ze vindt het ook duidelijk vervelend want gaat dan vaak met haar kopje wrijven
ranetje
Posts in topic: 1

Bericht door ranetje »

Heeft ze er last van of niet?
Is het een plukvacht of een knipvacht?
Bij plukvacht kan je de langste haren gewoon weg plukken.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Dat ene plukje zou ik inderdaad wegplukken. Desnoods haar voor haar.
Tineke

Bericht door Tineke »

Marc schreef: 04 mei 2025, 11:33 Knippen. Bas krijgt op een gegeven moment traanoogjes van dat haar. Ik knip net voor de oogjes altijd alles weg. Ze vindt het ook duidelijk vervelend want gaat dan vaak met haar kopje wrijven
Oke doen we dat :ok:
Afbeelding

Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Aloy heeft deze plukjes ook. Meestal kan ik ze laten zitten en heeft ze er geen last van, maar af en toe zie ik dat er een teveel richting het oog wijst en die knip ik dan weg. Ze heeft een paar keer een fikse oogontsteking gehad en ik weet niet of dat ermee te maken had, maar sinds ik ze soms wegknip is het in elk geval niet meer voorgekomen.
pioenroos
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Als ze een plukvacht heeft kan je dat ook makkelijk wegplukken.
Hier een plukvacht (Danu) waar ik het het wegpluk en een lange vacht (Flora) waar ik het knip.
Knippen doe ik met effileelschaar, dat staat wat natuurlijker.

Zonder plukken zou Danu ook zoveel haar hebben. Het zwarte stuk snuit is helemaal geplukt. Lichte deel laat ik lang. Wenkbrauwen zijn ook kleiner en korter geplukt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Ze heeft geen plukvacht dus het wordt die plukjes wegknippen lijkt mij het beste dan om te doen.
Bedankt voor jullie input.
Afbeelding

Marc

Bericht door Marc »

Tineke schreef: 04 mei 2025, 13:57 Ze heeft geen plukvacht dus het wordt die plukjes wegknippen lijkt mij het beste dan om te doen.
Vlak voor de ogen op de neusbrug zitten die haartjes. Dat deel knip ik altijd even kort. Zeg maar 2 of 3 cm richting neus vanaf ooghoek. Dan zie je er niks van en heeft ze nooit haartjes tegen de oogbol. Bij trimsalons doen ze dat ook maar wat extremer.

Zo zeg maar. Blijft de hele look gewoon intact.

Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Marc schreef: 04 mei 2025, 15:43
Tineke schreef: 04 mei 2025, 13:57 Ze heeft geen plukvacht dus het wordt die plukjes wegknippen lijkt mij het beste dan om te doen.
Vlak voor de ogen op de neusbrug zitten die haartjes. Dat deel knip ik altijd even kort. Zeg maar 2 of 3 cm richting neus vanaf ooghoek. Dan zie je er niks van en heeft ze nooit haartjes tegen de oogbol. Bij trimsalons doen ze dat ook maar wat extremer.

Zo zeg maar. Blijft de hele look gewoon intact.

Afbeelding
:ok: super bedankt 😊
Afbeelding

CatnDog
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 04 mei 2025, 12:19 Dat ene plukje zou ik inderdaad wegplukken. Desnoods haar voor haar.
Ik heb geen hond met plukvacht, maar haar voor haar? Hoe zou je dat doen? In verschillende sessies of wel in dezelfde sessie?
Ik moet hierbij denken aan en pleister, waarbij 1 x eraf waarschijnlijk minder pijnlijk is dan de langzame benadering.
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 04 mei 2025, 19:44
EchoMira schreef: 04 mei 2025, 12:19 Dat ene plukje zou ik inderdaad wegplukken. Desnoods haar voor haar.
Ik heb geen hond met plukvacht, maar haar voor haar? Hoe zou je dat doen? In verschillende sessies of wel in dezelfde sessie?
Ik moet hierbij denken aan en pleister, waarbij 1 x eraf waarschijnlijk minder pijnlijk is dan de langzame benadering.
Ligt er helemaal aan hoe het gaat.
Met een goede plukvacht (en dat is meer dan hoe het er uit ziet) zou je die hele pluk er in een keer uit kunnen trekken zonder centje pijn. Maar ja, dat is als het makkelijk gaat.
Als het pijn doet trek ik helemaal niets uit.
Maar met een matige plukvacht kun je het vaak wel even losmaken en dat met een paar haren tegelijk wegplukken.
Dan zou ik wel opletten dat je alleen de lange uiteinden pakt. Als je goed kijkt zit er ook een kortere lengte in en die zou nog vaster kunnen zitten.

Knippen zou ik liever niet doen want dan heb je zo'n afgeknipte stekel. Niet mooi maar ook niet lekker bij dat oog als die dan weer langer wordt.

Maar goed, het maakt allemaal niet heel veel uit, hooor. Maar hij moet wel weg. Haar in je oog/blikveld is vervelend.
CatnDog schreef: 04 mei 2025, 19:44 Ik moet hierbij denken aan en pleister, waarbij 1 x eraf waarschijnlijk minder pijnlijk is dan de langzame benadering.
Moet het wel een pleister zijn en geen rijtje hechtingen. Dan werkt het weer anders.
Marc

Bericht door Marc »

Het hoeft niet lelijk te zijn want ik knip alles weg. Ik maak een richeltje extreem kort voor de oogjes. En dan zie je er niets van in het totaalbeeld. Ik knip ook de traanstreep haren volledig af. Sindsdien heeft Bas geen traanoogjes meer. Die haartjes in de ogen zijn drama. Trimsalons scheren om die reden dat stukje neusrug voor de ogen. Je moet het niet half afknippen. Gewoon weg ermee. Veel fijner voor het hondje.
Kells
Posts in topic: 4
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Marc schreef: 04 mei 2025, 22:57 Het hoeft niet lelijk te zijn want ik knip alles weg. Ik maak een richeltje extreem kort voor de oogjes. En dan zie je er niets van in het totaalbeeld. Ik knip ook de traanstreep haren volledig af. Sindsdien heeft Bas geen traanoogjes meer. Die haartjes in de ogen zijn drama. Trimsalons scheren om die reden dat stukje neusrug voor de ogen. Je moet het niet half afknippen. Gewoon weg ermee. Veel fijner voor het hondje.
Ik heb dat in de tijd dat ik nog honden trimde nooit gedaan. Ik heb mij wel vaak geërgerd aan het doe het zelf werk van sommige klanten. Laat dat haar op die neusrug bij langharen alsjeblieft gewoon staan en kam het naar beneden. Het haar boven de ogen kun je prima wat inkorten met een effileerschaar.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Kells

Bericht door Kells »

CatnDog schreef: 04 mei 2025, 19:44
Een plukvacht is hard en komt om de zes of zeven maanden los. Dat is een beetje afhankelijk van het weer en als die vacht rijp is, dan is die makkelijk te plukken en dat is ook pijnloos voor de hond.
Marc

Bericht door Marc »

Kells schreef: 04 mei 2025, 23:06
Marc schreef: 04 mei 2025, 22:57 Het hoeft niet lelijk te zijn want ik knip alles weg. Ik maak een richeltje extreem kort voor de oogjes. En dan zie je er niets van in het totaalbeeld. Ik knip ook de traanstreep haren volledig af. Sindsdien heeft Bas geen traanoogjes meer. Die haartjes in de ogen zijn drama. Trimsalons scheren om die reden dat stukje neusrug voor de ogen. Je moet het niet half afknippen. Gewoon weg ermee. Veel fijner voor het hondje.
Ik heb dat in de tijd dat ik nog honden trimde nooit gedaan. Ik heb mij wel vaak geërgerd aan het doe het zelf werk van sommige klanten. Laat dat haar op die neusrug bij langharen alsjeblieft gewoon staan en kam het naar beneden. Het haar boven de ogen kun je prima wat inkorten met een effileerschaar.
Waarom zou je dat moeten laten staan? Bas doet haar ogen nauwelijks nog open als ik dat laat staan. Zeg nou zelf. Twee met lang haar en een waar ik het bijgewerkt heb. Ik weet wel wat ze het fijnste vindt. Geloof me maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Kells schreef: 04 mei 2025, 23:06 Laat dat haar op die neusrug bij langharen alsjeblieft gewoon staan en kam het naar beneden. Het haar boven de ogen kun je prima wat inkorten met een effileerschaar.
Yes, zo deed ik het altijd met mijn Briaardjes, en dat waren echte langharen
https://www.facebook.com/share/v/1DdzfAEZyz/

Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Josefien schreef: 04 mei 2025, 23:22
Kells schreef: 04 mei 2025, 23:06 Laat dat haar op die neusrug bij langharen alsjeblieft gewoon staan en kam het naar beneden. Het haar boven de ogen kun je prima wat inkorten met een effileerschaar.
Oh dat is voor echte langharen? Die hond van Tineke en ook Bas zijn dat niet. Bij hun gaat het springen voor de ogen. Bij een Bearded kan je het inderdaad kammen want dan hangt het haar. Dacht dat het een opmerking over Bas en het hondje van Tineke was. Daar is omlaag kammen nl geen optie.
Marc

Bericht door Marc »

Kells schreef: 04 mei 2025, 23:06
Ik heb het over Bas en de hond van Tineke. Dat zijn geen echte langharen. Bij doodles scheren ze het ook weg. Anders zien ze niks meer.
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Zo lelijk dat geschorene, maar dat is een kwestie van smaak. Bij Javier die draadharig is, springen ze ook voor zijn ogen. Naar beneden kammen heeft weinig zin bij zo'n springere vacht. Knippen is geen kijk gelijk, dus pluk ik het wanneer het rijp is
https://www.facebook.com/share/v/1DdzfAEZyz/

Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Is een Bobtail/Old English sheepdog ook een echte langhaar'?
Kells

Bericht door Kells »

CatnDog schreef: 05 mei 2025, 18:21
Ja.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Kells schreef: 05 mei 2025, 21:23
CatnDog schreef: 05 mei 2025, 18:21

Ja.
:ok:
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Bij Mahdutje knip ik de neusbrug en traanplukken tussen de trimbeurten weg.
Die krijgt er anders ook echt geïrriteerde traanstrepen enzo.
Wel laat ik nog ongeveer een vingerdikte staan, dan kan de trimmer er nog een beetje model in aanbrengen wanneer hij bezig is.
Ook knip ik standaard zijn anus vrij, zijn piemelpluk maak ik netjes enzovoort.
Dat scheelt ook een hoop aan kammen en schoonmaken.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

En weggehaald.

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie