overgeven en diarree

Plaats reactie
Pyrnoah
Posts in topic: 7

overgeven en diarree

Bericht door Pyrnoah »

Alma is ziek, zouden jullie eens met me mee willen denken?

Vorige week dinsdag begon ze uit het niets heel heftig over te geven. Een keer of 5, 6 binnen 2 uur tijd. Bruinachtig, slijmerig en al snel met bloedpuntjes erin.
Ik heb meteen de dierenarts gebeld en kon dezelfde ochtend nog terecht. Geen koorts, geen gevoelige buik, waarschijnlijk voedselvergiftiging was de conclusie. Injectie gekregen tegen het overgeven, die 24 uur zou werken. Lichtverteerbaar voedsel geven en even goed in de gaten houden.
Alma is een voormalig zwerfhond uit Roemenie en vreet allerlei smerige dingen op die ze buiten tegenkomt. Ze lijkt tot nu toe een maag van beton te hebben, het heeft nog nier eerder problemen gegegeven.
Maar ze kan natuurlijk nu echt iets heel ranzigs naar binnen gewerkt hebben. Ik ben helaas niet altijd op tijd om het weer uit haar bek te halen, dus dit klinkt niet onlogisch.

Ze knapte snel weer op en tegen het einde van de week was ze weer zichzelf. Al die tijd was haar ontlasting trouwens goed.

Vervolgens werd ze zondag aan het einde van de dag weer niet lekker, nu behoorlijk slappe ontlasting. Op maandag werd dit erger en begon ze ook weer veel gras te eten. Op dinsdag echt diarree met daarbij behoorlijk wat bloed. Meteen weer de dierenarts gebeld, kon aan het einde van de dag langskomen.
Weer niets aanwijsbaars gevonden, onduidelijk of het met het overgeven van vorige week te maken heeft of dat het 'iets nieuws' is. Geen koorts, geen gevoelige buik, keurige slijmvliezen. Pillen mee om de diarree te remmen en een zak brokken die licht verteerbaar zouden moeten zijn. Gedacht wordt aan een dikke darm ontsteking.

Vannacht rustig geslapen, vanmorgen weer wat vorm in de ontlasting en wat van haar nieuwe brokken gegeten (gisterenavond trouwens ook).
Halverwege de middag plotseling weer meerdere keren overgeven en ook weer ontlasting en een heel ziek hondje.
Morgenochtend terug naar de dierenarts voor verder onderzoek.

Iemand vroeg mij of de dierenarts een giardia-test had afgenomen. Ik dacht dat giardia alleen diarree gaf, zou je daar ook zo heftig van kunnen gaan overgeven?
Of hebben jullie misschien andere suggesties? Ik maak me zorgen :(
EchoMira
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: overgeven en diarree

Bericht door EchoMira »

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Klinkt als oorspronkelijke voedselvergifting en van daaruit wat secundaire klachten.
Supervervelend maar niet iets waar je van hoeft te denken dat het niet snel en goed afloopt.

Drinkt en plast ze goed?

Vervelend dat ze zo ziek is en volgens mij doe je het zo goed.

Overigens geldt het altijd bij honden die verder gezond zijn. Diarree of kotsen = Altijd vasten.
Hoe minder werk je er op zet hoe beter een slecht functionerend spijsverteringssysteem het doet.
Je wil niet toevoegen aan wat er toch weer uitkomt.
Pyrnoah

Bericht door Pyrnoah »

Ze is normaalgesproken niet zo'n grote drinker, maar nu zie ik haar meer drinken. Ze plast ook goed.

Je hebt waarschijnlijk gelijk, het zal best meevallen, maar ik maak me ineens zo'n zorgen om haar :euh:
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Wat zegt je intuitie?

Heeft ze koorts of is ze verder onrustig?
Wat ga je morgen doen?
Pyrnoah

Bericht door Pyrnoah »

Ze heeft geen koorts, maar ik vind haar veel te rustig en overduidelijk niet lekker.

Dinsdag had ik een invaller en die was wat vaag, ze zei eerst 'geen gevoelige buik en geen koorts' en daarna maakte ze zo'n vage opmerking over het maken van een echo.
Waarop ik zei dat ik dat dan niet direct nodig vond, omdat ze zelf eerder aangaf dat er geen aanleiding voor was.
Toen ik vanmiddag belde, beschuldigde de assistente me er min of meer van dat het mijn eigen schuld was, omdat ik Alma gisteren niet verder na wilde laten kijken. Dat zit me eigenlijk behoorlijk dwars. Daar ga ik het morgen eerst maar eens over hebben.
En verder kijken of ze ook nog iets zinnigs kunnen bedenken om te onderzoeken. Wat zou het allemaal kunnen zijn en hoe kunnen we een beetje snel duidelijk krijgen wat afvalt en waar we verder onderzoek naar moeten doen.
Bedankt voor de hulp! ik ga eerst maar eens slapen, dan ziet het er morgen hopelijk weer wat beter uit.
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1

Bericht door ellen en de birmanen »

giardia kan verschillende klachten geven waaronder ook braken en zelfs gedragsveranderingen doordat ze kramp hebben/krijgen.
er is een facebookgroep "giardia bij honden"
Susam
Posts in topic: 4
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

ik zou als allereerste inderdaad een Giardia test doen en dan ontlasting van drie dagen opvangen en laten testen.
Verder vind ik vasten niet altijd een goed idee, vooral niet bij maag en darm klachten, het KAN goed gaan maar het kan ook enorm averechts werken.
Sambal heeft chronische darm en maag infecties en vasten is bij hem dan uit den boze.
Ik zou als het aanhoudt zeker een echo doen, daar is gewoon veel op te zien en op uit te sluiten. Kost rond de 150/200.
Trouwens, geen gevoelige buik en geen koorts zegt niks, er zijn forse klachten en daar moet naar gekeken worden.
Bij Sambal is in acute fases ook vaak geen koorts of gevoelige buik.
Bloedprikken crp en wellicht toch spijsverteringsprofiel?
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik vind vooral het bloed erin geen goed teken. Zeno is ook wel eens misselijk of aan de diarree, maar bij bloed zouden bij mij wel alarmbellen gaan rinkelen.
Ik hoop echter dat EchoMira gewoon gelijk heeft en het een gevolg is van de voedselvergiftiging en het lichaam even moet herstellen.
Susam

Bericht door Susam »

@Pyrnoah hoe gaat het nu?
thom
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Ik weet niet of je Okugest in huis hebt ?
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Pyrnoah

Bericht door Pyrnoah »

Sorry, ik vergeet helemaal te vertellen hoe het gisteren gegaan is bij de dierenarts :oohja: Van slaapgebrek ga je niet beter functioneren.

Ze is gisteren weer helemaal nagekeken, geen koorts, soepele buik, keurig roze slijmvliezen. Verder heeft ze bloed afgenomen voor een compleet bloedbeeld met crp en alle scores waren prima. De verdenking blijft op een fikse darmontsteking hangen.

Gisteren was een slechte dag. Vandaag gaat het tot nu toe goed. Ik heb haar een paar keer een klein beetje eten gegeven, gekookte witvis en gekookte kip met wat bouillon.
Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar dat zit er nog in. Ze heeft vandaag veel geslapen, maar ik heb ook al 2 keer een klein rondje met haar gelopen. En dat gaat beter. Ze loopt niet meer naast me te sjokken, maar snuffelt volop zoals ze altijd doet en ze maakte net weer een vreugdedansje toen ze wat te eten kreeg.

Ik hoop dat het ook vannacht goed blijft gaan en dat we voorzichtig een stijgende lijn te pakken hebben.
Pyrnoah

Bericht door Pyrnoah »

thom schreef: 09 mei 2025, 12:58 Ik weet niet of je Okugest in huis hebt ?
Nee ik heb geen Okugest in huis, maar dat is wel een hele goed tip :E: Bedankt daarvoor, ik ga morgen meteen even naar de drogist. Altijd handig om in huis te hebben.
Pyrnoah

Bericht door Pyrnoah »

Ik vergeet nog wat!
We gaan ook de ontlasting onderzoeken op giardia. Ik moet van 3 dagen ontlasting verzamelen en inleveren bij de dierenarts.
Volgens mij ben ik nu niets meer vergeten. :Q:
Susam

Bericht door Susam »

ohhhh wat goed, ik duim dat het hierbij blijft en er nu inderdaad een stijgende lijn volgt!! wat goed!
Pyrnoah

Bericht door Pyrnoah »

We hebben vannacht goed geslapen, joehoe :cheer:

Gisteren niet overgegeven en niet gepoept. Ze wilde niet mee voor het laatste rondje. Het is hier feest in het dorp en daardoor heel onrustig op straat, dat vindt ze spannnend en ze wilde na een paar stappen terug naar huis. Ook prima, ik dacht ze maakt me vannacht wel wakker als ze nodig moet.
Dat vannacht viel nog mee, het was 05:15 uur. Rondje gelopen en gepoept, behoorlijk slap, maar geen diarree!

Daarna thuis enthousiast op haar eten staan wachten, een combi van gekookte kip en koolvis, en dat ging er met smaak in. Net lekker even in de tuin gescharreld en nu ligt ze te slapen :slaap: Ik denk dat we het ergste gehad hebben!
thom
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Pyrnoah schreef: 10 mei 2025, 10:41 We hebben vannacht goed geslapen, joehoe :cheer:

Gisteren niet overgegeven en niet gepoept. Ze wilde niet mee voor het laatste rondje. Het is hier feest in het dorp en daardoor heel onrustig op straat, dat vindt ze spannnend en ze wilde na een paar stappen terug naar huis. Ook prima, ik dacht ze maakt me vannacht wel wakker als ze nodig moet.
Dat vannacht viel nog mee, het was 05:15 uur. Rondje gelopen en gepoept, behoorlijk slap, maar geen diarree!

Daarna thuis enthousiast op haar eten staan wachten, een combi van gekookte kip en koolvis, en dat ging er met smaak in. Net lekker even in de tuin gescharreld en nu ligt ze te slapen :slaap: Ik denk dat we het ergste gehad hebben!
:cheer: :cheer:
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Susam

Bericht door Susam »

Pyrnoah schreef: 10 mei 2025, 10:41 We hebben vannacht goed geslapen, joehoe :cheer:

:E: :bounce:
ranetje

Bericht door ranetje »

Denk dat je inderdaad het ergste hebt gehad :ok:
Nu maar even bijspijkeren met slapen ;-)
Afbeelding
Plaats reactie