Vorige week dinsdag begon ze uit het niets heel heftig over te geven. Een keer of 5, 6 binnen 2 uur tijd. Bruinachtig, slijmerig en al snel met bloedpuntjes erin.
Ik heb meteen de dierenarts gebeld en kon dezelfde ochtend nog terecht. Geen koorts, geen gevoelige buik, waarschijnlijk voedselvergiftiging was de conclusie. Injectie gekregen tegen het overgeven, die 24 uur zou werken. Lichtverteerbaar voedsel geven en even goed in de gaten houden.
Alma is een voormalig zwerfhond uit Roemenie en vreet allerlei smerige dingen op die ze buiten tegenkomt. Ze lijkt tot nu toe een maag van beton te hebben, het heeft nog nier eerder problemen gegegeven.
Maar ze kan natuurlijk nu echt iets heel ranzigs naar binnen gewerkt hebben. Ik ben helaas niet altijd op tijd om het weer uit haar bek te halen, dus dit klinkt niet onlogisch.
Ze knapte snel weer op en tegen het einde van de week was ze weer zichzelf. Al die tijd was haar ontlasting trouwens goed.
Vervolgens werd ze zondag aan het einde van de dag weer niet lekker, nu behoorlijk slappe ontlasting. Op maandag werd dit erger en begon ze ook weer veel gras te eten. Op dinsdag echt diarree met daarbij behoorlijk wat bloed. Meteen weer de dierenarts gebeld, kon aan het einde van de dag langskomen.
Weer niets aanwijsbaars gevonden, onduidelijk of het met het overgeven van vorige week te maken heeft of dat het 'iets nieuws' is. Geen koorts, geen gevoelige buik, keurige slijmvliezen. Pillen mee om de diarree te remmen en een zak brokken die licht verteerbaar zouden moeten zijn. Gedacht wordt aan een dikke darm ontsteking.
Vannacht rustig geslapen, vanmorgen weer wat vorm in de ontlasting en wat van haar nieuwe brokken gegeten (gisterenavond trouwens ook).
Halverwege de middag plotseling weer meerdere keren overgeven en ook weer ontlasting en een heel ziek hondje.
Morgenochtend terug naar de dierenarts voor verder onderzoek.
Iemand vroeg mij of de dierenarts een giardia-test had afgenomen. Ik dacht dat giardia alleen diarree gaf, zou je daar ook zo heftig van kunnen gaan overgeven?
Of hebben jullie misschien andere suggesties? Ik maak me zorgen