*advies en ervaringen IBD gezocht*
- CatnDog
- Posts in topic: 36
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Re: *advies en ervaringen IBD gezocht*
Het is een hele transformatie. Je kan hem altijd nog herkennen aan de halsband. 

- Diana
- Posts in topic: 2
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik denk dat hij broken coated is, net als Taartje was.
Hoofdzakelijk korthaar, maar wel met wat ruwhaar hier en daar, vooral op de bovenkant van de rug, en inclusief borstelige wenkbrauwen en soort van baardje:

- Susam
- Posts in topic: 192
- Welke: Podengo kruising
maar kan dat na zijn derde jaar dan zo veranderen denk je? De interniste zegt dat het door prednison komt. Ik bedoel, kijk eens hoe ie was, toch wel echt groot verschil!

- Diana
- Posts in topic: 2
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ja, blijkbaar kan dat door prednison. Dat wist ik ook niet, maar dat geloof ik wel.Susam schreef: ↑26 mei 2025, 19:21maar kan dat na zijn derde jaar dan zo veranderen denk je? De interniste zegt dat het door prednison komt. Ik bedoel, kijk eens hoe ie was, toch wel echt groot verschil!
![]()
Hij is dan dus niet van korthaar naar ruwhaar gegaan, maar het ruwhaar is zijn broken coat is prominenter of langer geworden.
Als Taartje haar zomervacht had, zag je ook zo goed als geen ruwhaar, dan leek ze gewoon een korthaar. Maar in de winter zag je dat ruwhaar er wel goed doorheen.

Een van de bijverschijnselen van prednison is een slechte vacht tot kaalheid. Dunne huid. Pigmentvlekken, kalkophopingen in de huid
bron
Een verandering in vacht zoals bij Sambal wordt niet genoemd?
bron
Een verandering in vacht zoals bij Sambal wordt niet genoemd?

- Susam
toch kan het, de internist had het zelfs over een zwarte labrador die bruin geworden is na intens en lang gebruik van prednison
- Susam
heel apart inderdaad! Ik wist wel van vacht verslechtering door prednisolon maar dit vind ik wel next level. Het schijnt wel omkeerbaar te zijn, na lange tijd stoppen met prednison, maar ik twijfel of we er ooit helemaal vanaf komen.Diana schreef: ↑26 mei 2025, 19:25Ja, blijkbaar kan dat door prednison. Dat wist ik ook niet, maar dat geloof ik wel.
Hij is dan dus niet van korthaar naar ruwhaar gegaan, maar het ruwhaar is zijn broken coat is prominenter of langer geworden.
Als Taartje haar zomervacht had, zag je ook zo goed als geen ruwhaar, dan leek ze gewoon een korthaar. Maar in de winter zag je dat ruwhaar er wel goed doorheen.
Ahhhh Taartje!

-
- Posts in topic: 5
- Honden: 3
En toch was hij op de onderste foto ook al ruwharig, zijn baardje is miniem maar het zit er wel, en ook de vacht op zijn lichaam is niet kortharig maar ruw.Susam schreef: ↑26 mei 2025, 19:21maar kan dat na zijn derde jaar dan zo veranderen denk je? De interniste zegt dat het door prednison komt. Ik bedoel, kijk eens hoe ie was, toch wel echt groot verschil!
![]()
Wat zie je er leuk uit Susam.
- Susam
hij was super lief, er is daar een omheind speelveld op het terrein midden tussen de dieren en dan kan hij even stoom afblazen en lekker rauzen. Hij is echt gewend aan alle dieren, zelfs de hanen laat hij met rust.

Heel knap!

- Susam
en een rooster en water en niet ik die voorop loopt.
Ik ben echt trots op hem!
Ik ben echt trots op hem!
- Susam
een update.
Inmiddels is Sam's hele buik kaal maar zijn we beland in een stabiele fase en hebben we de activiteiten opgebouwd. Hij wil heel veel wandelen en ontdekken en gisteren hebben we zelfs 10 kilometer gelopen, wel tegen wil en dank want hij durfde de drijvende brug wel op en vond het ook helemaal top totdat we aan de terugweg wilden beginnen en de brug bewoog dankzij wat fietsers, toen was het een harde nee en moesten we helemaal om de plas terug. Evengoed in de avond alweer fit!
Ik ben blij!

Inmiddels is Sam's hele buik kaal maar zijn we beland in een stabiele fase en hebben we de activiteiten opgebouwd. Hij wil heel veel wandelen en ontdekken en gisteren hebben we zelfs 10 kilometer gelopen, wel tegen wil en dank want hij durfde de drijvende brug wel op en vond het ook helemaal top totdat we aan de terugweg wilden beginnen en de brug bewoog dankzij wat fietsers, toen was het een harde nee en moesten we helemaal om de plas terug. Evengoed in de avond alweer fit!
Ik ben blij!

- CatnDog
- Posts in topic: 36
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Je zou (volgende keer) kunnen proberen om in jogtempo de brug over te gaan. Hij gaat dan hopelijk in standje volg en denkt er niet meer (angstig) over na.