hoelang blijven die krengen rondlopen

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Suzanne
Posts in topic: 7
Honden: 2
Welke: Havanezers

hoelang blijven die krengen rondlopen

Bericht door Suzanne »

paar weken terug ging ik met de meiden naar het bos, enorm veel teken. veel kon ik er tijdens de wandeling afhalen maar als het er zoveel zijn mis je wel wat.
Daarna een weekend bij een vriendin met een boshuis. wederom allerlei teken eraf geplukt. in de auto op de weg terug naar huis zag ik ze nog steeds over saar lopen en zelfs over mij! brrr
Die avond lag ik in bed, voelde wat in mijn nek. liep er een teek.
Volgende ochtend op de bank, ineens een teek over mijn broek

Gisterochtend ben ik weer voor het eerst naar het bos geweest en direct weer raak. Meerdere teken van Saar afgehaald tijdens de wandeling.
Thuis direct het loopplankje bij mijn bed weggeschoven, ik wil ze nu niet in bed hebben.
Vanmorgen zag ik bij Saar een teek bij haar oog, die bleek nog te lopen. Toen Eefjes hoofd goed bekeken en gevoeld, eentje zat weer vast bovenop haar koppie. terwijl ik aan het prutsen was om hem te verwijderen kwam er nog een teek aanlopen. En net vond ik er nog een lopend, in saar d'r broek.
ik snap er niks van dat ze zolang blijven lopen en word er helemaal naar van. Ik vind het niet erg om een teek weg te halen, meisjes werken goed mee. maar bij elke kriebel denk ik dat ze over me heen lopen.

Afbeelding
Ze snapten er niks van dat de loopplank niet meer tegen het bed aan stond en ze in hun mandjes moesten slapen, de hele nacht!

De teekjes van vanmorgen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 5

Re: hoelang blijven die krengen rondlopen

Bericht door Nanna »

Ik heb de dames voor de verandering eens wèl behandeld. Hop, Advantix dr over. Geen teek meer gezien.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Vieze beesten! Hier valt het gelukkig nog mee. Tot nog toe een enkele teek weg moeten halen. Advantix heb ik dit jaar nog niet gebruikt.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Marc
Posts in topic: 15

Bericht door Marc »

Ik heb nu ook problemen met teken en een hond die helemaal niet tegen behandeling kan. Dat plus ik wil zelf geen gif in huis en op mijn dieren. Guus heeft teken onder zijn oksels die zeer lastig te verwijderen zijn en waar hij zelf hele gaten krabt. Dus we gaan niet meer naar het bos en nu is het polder en water. Daar zitten geen teken.

Bas komt niet meer mee dus die heeft nergens last van.

Wij lossen het dus op door het bos te mijden. En ik hoop hem in etappes te verlossen van de teken.
Kimmie
Posts in topic: 2
Honden: 8
Welke: Rottweilers Kretanen Roemenen en een Spanjaard

Bericht door Kimmie »

Oh hier ook, zoveel teken, niet normaal meer, vanmorgen 3 nog lopende bij Monty eraf gehaald, en 2 vastzittende, en 3 bij Dushi... echt zoveel hebben we er nog niet gehad in al die jaren dat we hier wonen, dan haalde ik zo af en toe eens een teek weg.

Ze maken ook echt bulten en kale plekken als je ze weghaalt, ik denk ook wel eens aan te druppelen met iets, maar ze zwemmen hier veel, en ze bijten nogal in elkaar met spelen en dan dat gif op ze.. ik weet het niet..pillen geven vind ik weer een eng idee, dat gif in een hond..
Afbeelding
Susam
Posts in topic: 14
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

ieewww jezus zeg! Ik gebruik sinds jaar en dag een Seresto band en bij mijn Berner had ik er af en toe nog een paar, maar die had een enorme dubbele vacht, maar bij Sam nooit eentje, en waarschijnlijk komt door aaien enz ook wat van dat spul op mij want ik heb er ook nooit.
Het is kiezen tussen kwaden en met alle ziektes die die ellendelingen aan boord hebben, wil ik er geen enkele. De fik erin.
Susam

Bericht door Susam »

Ik las vanochtend een stuk van Lotte Botter waar ik het wel mee eens ben, ik plak het hieronder:
ps het teken gedeelte, ontwormen doe ik ook niet standaard. Wel ontlastingonderzoek.

Lotte Botter
Ik ontworm wel! En ik behandel mijn honden ook tegen teken!
Het voelt bijna als een rebelse uitspraak als ik dit vertel tegen mensen in de hondenwereld.
Je doet het pas goed als je absoluut geen "chemische troep" in je hond stopt?
Oh? Dan zal ik de memo wel gemist hebben....
Giardia mag je alleen maar op "natuurlijke wijze" aanpakken, niet ontwormen en niks tegen teken gebruiken. Doe je dat wel, dan snap je er blijkbaar niks van.
Dit zwart witte denken en uiten zet de gezondheid van sommige honden op het spel... en zeker als professional moet je goed bedenken dat mensen je adviezen namelijk opvolgen, zonder zelf verder onderzoek te doen..
Ik adviseer bij een giardia infectie meestal de parasiet te bestrijden met medicatie geadviseerd door de dierenarts. Waarom? Omdat de infectie zo snel mogelijk de kop ingedrukt moet worden. Hoe langer de infectie duurt, hoe groter de mogelijke schade.... Het weken tot maanden natuurlijk behandelen kan hierdoor ook negatieve effecten hebben op de darmgezondheid.
Zeker kan natuurlijke behandeling ondersteunend werken, en voeding een grote rol spelen naast de behandeling door de dierenarts.
Vlooien ach...
Teken daarentegen kunnen naast de ziekte van Lyme ook andere ziektes overbrengen zoals Ehrlichiose, Anaplasmoe en Babesiose. Deze zijn misschien minder bekend maar je moet ze niet onderschatten. Met de verandering van het klimaat kruipen ziektes die eerder alleen rond het middellandse Zeegebied voorkwamen letterlijk naar het noorden. Een goede tekenbehandeling, zeker als je in het bos woont is dan geen overbodige luxe maar noodzaak.
En vergeet Leishmania niet!!
Niet ontwormen, dan sla je ook meteen hartworm, longworm maar over? Zeker mensen die reizen naar de warmere landen moeten zich heel erg bewust zijn van mogelijke gevaren van het niet willen gebruiken van chemische middelen.
Laatst gewijzigd door Susam op 10 jun 2025, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Rosanne
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

Hier is het ook weer raak. Gisteren ook weer 1 van Brego zijn kop gehaald. Wij gebruiken Credelio en werkt dikke prima. Met zijn vacht niet te doen als ze daar ergens tussen zitten.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Marc

Bericht door Marc »

Susam schreef: 10 jun 2025, 12:14 ieewww jezus zeg! Ik gebruik sinds jaar en dag een Seresto band en bij mijn Berner had ik er af en toe nog een paar, maar die had een enorme dubbele vacht, maar bij Sam nooit eentje, en waarschijnlijk komt door aaien enz ook wat van dat spul op mij want ik heb er ook nooit.
Het is kiezen tussen kwaden en met alle ziektes die die ellendelingen aan boord hebben, wil ik er geen enkele. De fik erin.
Helaas zit een seresto band vol met in de landbouw verboden insecticiden en zijn onze wateren enorm vervuild door oa dit gif uit vlooienbestrijding bij honden. Dus die keuze is niet zo vanzelfsprekend vind ik. Ook ons afvalwater en de natuur raken inmiddels zwaar aangetast.

Hier een artikel over bravecto bv

https://www.isbravectoveilig.nl/artikel ... rst-giftig

Ik vind het gebruik dus inmiddels eigenlijk niet meer kunnen en raar dat het nog steeds gewoon toegestaan is.
Kells
Posts in topic: 6
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Bravecto durf ik sowieso niet te geven en ontwormen? Alleen de pups worden standaard ontwormd, daarna nooit meer tenzij ze bewezen wormen hebben. (Mestonderzoek)
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Kimmie
Honden: 8
Welke: Rottweilers Kretanen Roemenen en een Spanjaard

Bericht door Kimmie »

Ik spuit ze nu af en toe in met Ultrashield , wat eigenlijk voor paarden is, maar dus ook tegen teken helpt of zou dan moeten helpen....maar goed als ze dan de sloot inspringen is het er weer af..

Wormenkuren doe ik niet standaard, alleen als ik wormen zie, zoals vorige week.. Dushi zit te poepen hangt er wat aan haar kont, dus ik dacht zal wel weer een grasspriet zijn, was het een hele lange dunne worm, ik trek eraan om het ding eruit te trekken, breekt ie halverwege af, dus weer aan het stuk getrokken wat er nog uithing en trok er zo weer een cm of 20 worm uit :O: :schrik: , gatver de gatver, dus mooi de hele roedel ontwormd de dag erna...
Afbeelding
Jetski
Welke: Portugese waterhond

Bericht door Jetski »

Bij ons ook af en toe rondwandelende teken in huis.
Ollie krijgt al jaren 1x per jaar in het voorjaar Bravecto.En elke dag een knoflook bonbon.
Of daarom de teken op zoek zijn naar iets/iemand anders vraag ik me ook altijd af.
Ik vind bijna nooit meer een volgezogen teek.
Vooral onze dochter vindt best vaak een rondwandelende teek op haar lijf.
Die jonge teken kunnen volgens mij best lang zonder gastheer maar hoelang ze echt blijven rondlopen weet ik niet omdat Ollie ze van diverse plekken meeneemt.
Het zijn echt zulke gore beesten :ugh:
Goed blijven checken bij jezelf en de dieren is sowieso belangrijk.
Verder ben ik ook geen voorstander van giffen die in ons milieu terechtkomen, maar maak heel duidelijk de keuze om het wel te gebruiken.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik hoop om die reden dat het snel verboden gaat worden om insecticiden op huisdieren te mogen gebruiken. Ik ken mensen met kinderen die lustig rond spuiten met sprays en dan hangen de kinderen om de nek van de hond met een band of druppels in de nek. De meeste mensen hebben geen flauw benul van waar ze mee bezig zijn dus dan moet het spul maar verboden worden om het milieu en de mensen tegen zichzelf te beschermen. Gaat gelukkig ook wel gebeuren verwacht ik na de onderzoeken van Wageningen oa.
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Hier krijgen ze dagelijks kokosolie door het eten, een theelepeltje per 10 kg lichaamsgewicht. Er zit een zuur in wat teken doet afschrikken.

Ik gaf het ze om andere gezondheidsredenen (spijsvertering, vacht etc), maar ik merk nu echt dat het ook tekenwerend is.
De honden van de buren die door dezelfde struiken en Gebusch lopen hebben wel teken, maar Javier, Merlijntje en Edison inmiddels niet meer.
https://www.facebook.com/share/v/1DdzfAEZyz/

Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Josefien schreef: 10 jun 2025, 14:40 Hier krijgen ze dagelijks kokosolie door het eten, een theelepeltje per 10 kg lichaamsgewicht. Er zit een zuur in wat teken doet afschrikken.

Ik gaf het ze om andere gezondheidsredenen (spijsvertering, vacht etc), maar ik merk nu echt dat het ook tekenwerend is.
De honden van de buren die door dezelfde struiken en Gebusch lopen hebben wel teken, maar Javier, Merlijntje en Edison inmiddels niet meer.
Komt dat zuur dan in het bloed :scratch: Ik dacht dat je kokosolie over de vacht moest smeren :Q:
Marc schreef: 10 jun 2025, 14:09 Ik hoop om die reden dat het snel verboden gaat worden om insecticiden op huisdieren te mogen gebruiken. Ik ken mensen met kinderen die lustig rond spuiten met sprays en dan hangen de kinderen om de nek van de hond met een band of druppels in de nek. De meeste mensen hebben geen flauw benul van waar ze mee bezig zijn dus dan moet het spul maar verboden worden om het milieu en de mensen tegen zichzelf te beschermen. Gaat gelukkig ook wel gebeuren verwacht ik na de onderzoeken van Wageningen oa.
Alle bestrijdingsmiddelen zomaar verbieden kan toch nooit :80: de vlooienplagen alleen al :schrik:
Ik probeer zo min mogelijk te gebruiken, echt niet standaard volgens aanbeveling. Maar teken kunnen vervelende ziektes meenemen, ik wil niet in een huis vol vlooien wonen en geen hond met een tikkende tijdbom hartwormbesmetting.
Ze krijgen hier knoflook en andere kruiden/specerijen, ik smeer begin seizoen met kokosolie maar er is bijna elk jaar een moment dat dat niet meer afdoende helpt :19:
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 3

Bericht door ranetje »

Ik geef mijn honden al jaren Activia naturel (yoghurt).
Dat was ooit op advies van een DA.
Karnemelk kan ook.
Sindsdien vrijwel nooit teken en ik controleer mijn hond(en) regelmatig.
Het idee is dat darmen met een stevige basis aan de goede bacteriën, invloed hebben op de conditie en geur van de hond, waardoor ze minder aantrekkelijk zouden zijn voor teken en vlooien.

Het lijkt een beetje op het effect van de kokosolie die Josefien noemt.

Of dat allemaal juist is weet ik niet, maar het lijkt wel goed te helpen.
Dus ik houd het maar zo.
Afbeelding
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Hier valt het nog mee. Slechts een enkele teek van Zeno afgehaald tijdens de borstelbeurt vorige week.
Ook eentje op zijn vacht zien lopen buiten. Die heb ik ping met m'n nagel terug de struiken in geschoten.
Ze zeggen dat het door de regen komt na de droge tijd. Dan komen ze weer tevoorschijn.
Cooper
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Ik mijd het bos want dat is momenteel verschrikkelijk wat teken betreft. Maar helemaal te voorkomen is het niet want Cooper pikt ze ook op in de hoge bermen, de tuin, de polder enzovoorts. Maar wel in minder grote aantallen dan vanuit het bos.
Marc

Bericht door Marc »

pioenroos schreef: 10 jun 2025, 14:52
Josefien schreef: 10 jun 2025, 14:40 Hier krijgen ze dagelijks kokosolie door het eten, een theelepeltje per 10 kg lichaamsgewicht. Er zit een zuur in wat teken doet afschrikken.

Komt dat zuur dan in het bloed :scratch: Ik dacht dat je kokosolie over de vacht moest smeren :Q:
Marc schreef: 10 jun 2025, 14:09 Ik hoop om die reden dat het snel verboden gaat worden om insecticiden op huisdieren te mogen gebruiken. Ik ken mensen met kinderen die lustig rond spuiten met sprays en dan hangen de kinderen om de nek van de hond met een band of druppels in de nek. De meeste mensen hebben geen flauw benul van waar ze mee bezig zijn dus dan moet het spul maar verboden worden om het milieu en de mensen tegen zichzelf te beschermen. Gaat gelukkig ook wel gebeuren verwacht ik na de onderzoeken van Wageningen oa.
Alle bestrijdingsmiddelen zomaar verbieden kan toch nooit :80: de vlooienplagen alleen al :schrik:
Ik probeer zo min mogelijk te gebruiken, echt niet standaard volgens aanbeveling. Maar teken kunnen vervelende ziektes meenemen, ik wil niet in een huis vol vlooien wonen en geen hond met een tikkende tijdbom hartwormbesmetting.
Ze krijgen hier knoflook en andere kruiden/specerijen, ik smeer begin seizoen met kokosolie maar er is bijna elk jaar een moment dat dat niet meer afdoende helpt :19:
Er is een verschil tussen alle bestrijdingsmiddelen en zeer omstreden insecticiden natuurlijk. Deze middelen zijn allemaal verboden behalve voor huisdieren. Met reden. Ze worden overal gevonden in Nederland. In het riool. Het grondwater. In vogelnesten. In natuurgebieden etc etc. ze doden alle bijen en heel veel onderwater leven...
Mensen gaan er volledig onverantwoord mee om. Hond druppelen en laten zwemmen etc etc. Zelfs de urine van je hond dood bijen als je hem met deze insecticiden behandeld hebt.

Ik vind het nogal wat. En dan lekker knuffelen met de hond op de bank.

Gemak dient de mens natuurlijk alleen is dat wel met hele grote gevolgen. De laatste tijd wordt steeds duidelijker wat deze middelen voor consequenties hebben.
Susam

Bericht door Susam »

Marc schreef: 10 jun 2025, 11:14 Ik heb nu ook problemen met teken en een hond die helemaal niet tegen behandeling kan. Dat plus ik wil zelf geen gif in huis en op mijn dieren. Guus heeft teken onder zijn oksels die zeer lastig te verwijderen zijn en waar hij zelf hele gaten krabt. Dus we gaan niet meer naar het bos en nu is het polder en water. Daar zitten geen teken.

Wij lossen het dus op door het bos te mijden. En ik hoop hem in etappes te verlossen van de teken.
jij liever dan ik. Het is mijns inziens kiezen tussen kwaden. Gaten in oksels en in etappes verlossen met alle gevolgen van dien? Daarnaast zitten teken overal. Met name in tuinen.
Marc

Bericht door Marc »

Susam schreef: 10 jun 2025, 16:39
Marc schreef: 10 jun 2025, 11:14 Ik heb nu ook problemen met teken en een hond die helemaal niet tegen behandeling kan. Dat plus ik wil zelf geen gif in huis en op mijn dieren. Guus heeft teken onder zijn oksels die zeer lastig te verwijderen zijn en waar hij zelf hele gaten krabt. Dus we gaan niet meer naar het bos en nu is het polder en water. Daar zitten geen teken.

jij liever dan ik. Het is mijns inziens kiezen tussen kwaden. Gaten in oksels en in etappes verlossen met alle gevolgen van dien? Daarnaast zitten teken overal. Met name in tuinen.
Dat kan je andersom ook zeggen. Jij gaat lekker in de verboden middelen wonen en je hond aaien die feitelijk bij het chemisch afval kan. Zo erg is het niet als je hond een keer een wondje heeft van een teek. Guus wordt gelukkig dood en doodziek van vlooienmiddelen. Dus dat betekent op zichzelf natuurlijk ook wel iets. Hij kreeg zware epileptische insulten van een scalibor band. En zijn huid loste op. Je kan dus gechargeerd op mij reageren maar als je echt wist wat je op je hond druppelt en daar verdiept niemand zich in vraag ik me af of dat nog lekker aait en op je bank ligt. Vogels zonder veren sterven bij aanraken van de vacht van je hond. Wij hebben ook een blote huid.
Marc

Bericht door Marc »

Ik zou zeggen lees je eens in op de middelen die in die producten zitten en wat ze doen. Vraag me af of je dan nog steeds zo praat. Kiezen tussen twee kwaden....mwah. En ik heb geen teken op de honden bij het huis, het water en de polder. Dus dan zitten ze er niet lijkt me. Buiten de verwoestende effecten op de natuur.

Mijn buren spuiten op onkruid met glyfosaat. Die houden er precies dezelfde redenatie op na.
Susam

Bericht door Susam »

wow, vrij agressieve reactie.
Fijn hoor, compleet niet nodig. Ik gebruik geen gif in mijn tuin, niet op planten, niet op mijn fruitbomen. Mijn fruit wordt opgegeten door vogels en andere dieren.
Ik kies inderdaad in het geval van teken voor een Seresto band. Zowel voor de bescherming van mijn hond als van mij.
Teken zitten overal. Echt overal.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Marc schreef: 10 jun 2025, 16:53 Ik zou zeggen lees je eens in op de middelen die in die producten zitten en wat ze doen. Vraag me af of je dan nog steeds zo praat. Kiezen tussen twee kwaden....mwah. En ik heb geen teken op de honden bij het huis, het water en de polder. Dus dan zitten ze er niet lijkt me. Buiten de verwoestende effecten op de natuur.

Mijn buren spuiten op onkruid met glyfosaat. Die houden er precies dezelfde redenatie op na.
Mijn hondentrainster zei jaren geleden al dat ik nooit gif op mijn honden moest spuiten of om hangen. Ze zei: wat teken dood doodt ook je hond op den duur.
Afbeelding

Tanja en Anne
Marc

Bericht door Marc »

Susam schreef: 10 jun 2025, 17:16 wow, vrij agressieve reactie.
Fijn hoor, compleet niet nodig. Ik gebruik geen gif in mijn tuin, niet op planten, niet op mijn fruitbomen. Mijn fruit wordt opgegeten door vogels en andere dieren.
Ik kies inderdaad in het geval van teken voor een Seresto band. Zowel voor de bescherming van mijn hond als van mij.
Teken zitten overal. Echt overal.
Ik vond jouw reactie nogal fel zelf. En wat is er precies fel aan de waarheid? Want waar maak ik het persoonlijk of fel. Ben wel benieuwd nu. Wat ik aan jouw reactie fel vond was het verwijtend toontje en de waarheden. Zoals ik schreef krijgen mijn honden nooit teken in de tuin, bij het water en in de polder. En ik schreef wat de middelen doen met het milieu.

Jij geeft aan dat het niet ok is dat ik ze in etappes van de hond verwijder etc. Dus dat vind ik nogal fel. Ik geef ook aan dat Guus geen teken en vlooienmiddelen kan verdragen. Al zou ik wel met insecticiden willen werken dan kan ik dat dus nog steeds niet.

Vraag me oprecht af of je je verdiept hebt in wat je op je hond doet. En ik durf te wedden van niet. Misschien dat dat agressief over komt? Maar ik ben er eigenlijk zeker van dat dat wel klopt. Waar of niet?

Ik bedoel mijn berichten in elk geval niet agressief. Waarom zou ik? Ik doe het op mijn manier waarop jij wat op te merken had. Ik heb wat op te merken als het gaat om ernstige vervuiling van het milieu. Dat lijkt me logisch als ecoloog toch?
Plaats reactie