Ja, dat stond ook in het rapport van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek, dat er vooral resten van everzwijnen (en ree) werden gevonden na analyse van de uitwerpselen. Dat zullen niet alleen kadavers zijn, maar ook jonge zwijnen/biggen. Die zijn dan ook best talrijk.Pemba schreef: ↑25 okt 2021, 16:24Ik hoorde van de week op tv van een bioloog dat hun hoofdmaaltijd bestaat uit zwijn. Gewoon hun poep onderzocht.Tara schreef: ↑25 okt 2021, 15:06 Ik maak me over die wolven zelf nog niet de grootste zorgen. Wel over het schrijnend gebrek aan kennis over in het wild levende dieren bij veel te veel Nederlanders. Die kunnen niet omgaan met de natuur en wilde dieren. De patatvossen in de AWD en de opdringerige varkens die op zondag gevoerd worden door gezinnen met kinderen zijn daar pijnlijke voorbeelden van.
Als mensen geen afstand willen houden, dan raken dieren teveel aan mensen gewend, met alle risico's van dien. De natuur lijkt niet op een Disneyfilm namelijk.
Ik zie anno 2021 echt geen succesvol samenleven met wolven meer voor me. Niet in Nederland tenminste.
Het argument dat de wolf de uit de kluiten gegroeide populatie wilde zwijnen wel gaat terugzetten kan ook van tafel, daar wagen ze zich niet aan. Eerst gaan de moeflons er aan, daarna de reeën en als het makkelijker kan, dan kiezen ze daar wel voor. De varkens zijn pas als laatste aan de beurt vrees ik. Die wolven zijn ook niet levensmoe namelijk en een wild zwijn is een geduchte tegenstander. Daar vliegt alleen een teckel vol in, een wolf niet.
Juichen om doodgeschoten wolf op de Veluwe: waar komt deze haat vandaan?
- Rami
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Ik ben een allesvreter
Re: Juichen om doodgeschoten wolf op de Veluwe: waar komt deze haat vandaan?
- Dirkje
- Posts in topic: 11
- Welke: Border Collies
Hee, wat leuk! Woon je op de Noord-Veluwe?Zazoe schreef: ↑15 okt 2021, 21:32 Ik vind het prachtig. Heb ze inmiddels ook 2x gezien en ze zitten hier wel in onze wandelgebieden.
Zorgwekkend vindt ik wel dat er bij ons afgelopen week dus om 9 uur in de ochtend een schaap van de schaapskudde is gepakt waar de herder gewoon zelf mee liep. 3 stuks en gewoon niet onder de indruk en even blijven eten.
- Dirkje
Nou, de herder heeft geen moment gevonden of benoemd dat hij de wolf wilde doodschieten.Random schreef: ↑17 okt 2021, 17:26 Ik koos voor afgeschermd gebied.
Ik vind het een prachtig dier, maar dat vind ik ook van tijgers.
Ik kom ze niet graag tegen. Ik geloof best dat die wolf mij niets doet, maar mijn hondje? Als die gegrepen wordt, hoeft niemand zich af te vragen waar die haat vandaan komt. Maar dat heb ik ook met HR-honden, sommige zijn echt prachtig, maar ze horen niet thuis op openbaar terrein. Als hongerige wolven in potentie een kind kunnen en ook soms zullen pakken, dan horen ze ook niet in veel gefrequenteerde wandelgebieden thuis.
Vreselijk dat wij zoveel soorten verdreven hebben. Vreselijk als ze worden opgejaagd en doodgeschoten. Van een afstand kies ik partij voor het dier, maar van dichtbij?
En je zou je schapen maar verscheurd zien worden en horen gillen. Is toch net een tikkeltje anders dan haram geslacht worden. Ik zou zo'n wolf ook haten en persoonlijk kunnen doodschieten als die zich niet liet verjagen.
Ik ben trouwens van mening dat een schaap in enkele seconden doodbijten eerlijker is dan het dier op transport naar het slachthuis zetten.
Eerst stond ze te grazen en een paar seconden later was ze dood. Het was ook geen jachtpartij. De wolven liepen doelbewust naar haar toe. Er was duidelijk besloten om haar te pakken.
De rest van de kudde had eerst niets door.
- Dirkje
Tot voor kort jaagden de wolven alleen in de nacht. Dit is een nieuwe ontwikkeling waar wij herders op moeten anticiperen.EchoMira schreef: ↑21 okt 2021, 13:05Jay schreef: ↑15 okt 2021, 21:24 Ik juich er niet om, maar ik vind de opkomst van de wolf wel wat schrikbarend. Ik heb bijv. een filmpje gezien van een wolf die een wandelaarster nadert met een kleine aangelijnde hond bij haar. De wolf blijft enige tijd in de buurt, en bekijkt de situatie.
Dit ging nog goed. Maar de wandelaarster was wel duidelijk bang geworden, het risico dat de wolf je hond pakt is er wel. Dit was in Duitsland, waar ook al meerdere paarden gedood zijn door de wolf.
Dus ja,de wolf is een prachtbeest, en tegelijkertijd kom ik hem liever niet tegen in het bos met mijn kleine hond.
Ook overdag pakt de wolf al schapen terwijl de herder er bij staat.
https://www.gld.nl/nieuws/7400649/wolve ... lichte-dag
De wolven zijn dus niet zo mensenschuw.
Dat is natuurlijk ook gewoon opvoeding.
De kuddebewakers zijn veilig voor de voorbijgangers maar een wolf moet kennelijk ruiken dat de schapen van de herder zijn en wat zijn "Ga weg, rotbeest" betekent.
Je kunt wolven natuurlijk prima verjagen. Zeker als je helder hebt waar ze lopen.
Daar hoef je ze echt niet voor kapot te schieten.
- Dirkje
Die herder heeft net zoveel ervaring met wolven in de kudde als jij en ik.
Hij heeft gedaan wat mogelijk was. Zijn honden beschermd en de wolf geprobeerd weg te jagen.
Hoe zou jij het doen dan?
- Dirkje
Wat een denigrerend betweterig stuk.EchoMira schreef: ↑25 okt 2021, 01:43De herder moet ze niet hoeven te verjagen.
Ik bedoelde meer een georganiseerde beheersmatige toestand. Twee keer per maand een klopjacht in de voor wolven relevante stukken gebied is genoeg om ze daar niet te hebben.
En ja dat kost moeite. Jammer dan.
Dat je niet altijd bij je schapen bent is een keuze.
Je schapen kunnen achterlaten zonder adequate omheining of bescherming vind ik wel heel erg beperkend voor de mogelijkheden.
Als je zo weinig interesse hebt dan fok je er maar gewoon meer om de schade te compenseren.
Hier in de buurt heb je ook van die dumpkuddes. De helft is zwaar kreupel vanwege gebrek aan voetverzorging en de rest loopt meer buiten het netje dan ertussen.
En zodra ze bijvoer nodig hebben gaan ze zo met de opkoper mee.
Niets mis mee, hoor, begrijp me goed. Maar dat vind ik niet het soort schapenhouder die we moeten willen bedienen.
Ik heb door je manier van schrijven geen zin meer zin om het er met je over te hebben.
Mijn buurkudde, fijne vent.
Met je dumpkudde.
- Dirkje
Dit klopt niet.Tara schreef: ↑25 okt 2021, 15:06 Ik maak me over die wolven zelf nog niet de grootste zorgen. Wel over het schrijnend gebrek aan kennis over in het wild levende dieren bij veel te veel Nederlanders. Die kunnen niet omgaan met de natuur en wilde dieren. De patatvossen in de AWD en de opdringerige varkens die op zondag gevoerd worden door gezinnen met kinderen zijn daar pijnlijke voorbeelden van.
Als mensen geen afstand willen houden, dan raken dieren teveel aan mensen gewend, met alle risico's van dien. De natuur lijkt niet op een Disneyfilm namelijk.
Ik zie anno 2021 echt geen succesvol samenleven met wolven meer voor me. Niet in Nederland tenminste.hier ben ik het mee eens.
Het argument dat de wolf de uit de kluiten gegroeide populatie wilde zwijnen wel gaat terugzetten kan ook van tafel, daar wagen ze zich niet aan. Eerst gaan de moeflons er aan, daarna de reeën en als het makkelijker kan, dan kiezen ze daar wel voor. De varkens zijn pas als laatste aan de beurt vrees ik. Die wolven zijn ook niet levensmoe namelijk en een wild zwijn is een geduchte tegenstander. Daar vliegt alleen een teckel vol in, een wolf niet.
De wolven op de Veluwe eten oa, ree, edelhert, moeflon en zwijn.
Het staat wel op het menu. Wellicht laten ze de keilers lopen maar er wordt regelmatig zwijn in de wolvendrollen gevonden.
- Dirkje
Onze schapen (buurkudde van de kudde waar de wolven vorige week een schaap hebben gepakt)Jay schreef: ↑24 okt 2021, 19:24 Ja, en hoe kan die herder dan de wolven verjagen ? Roepen helpt niets, iets gooien ook niet. Met een hooivork misschien, maar je bent er niet altijd bij.
En hekken onder stroom is een optie, die dus niet werkt bij het schapen herderen over de heide. In Nederland worden veel dijken en heide gebieden beheerd door kuddes schapen. Het is helaas niet eenvoudig om die voldoende te kunnen beschermen.
staan in de nacht in een wolfwerend raster. Dat werkt goed.
De vraag waar de wolvendeskundigen graag antwoord op willen hebben is welke wolven nu overdag jagen en de kudde opzoeken om een schaap te pakken.
Zijn het de wolven die op de Veluwe wonen? De puber jongens die wat uitproberen? Of zijn het wolven uit andere gebieden?
DNA zal duidelijkheid geven.
Voor nu hebben we veel zorgen.
Natuurlijk om de schapen die overdag -tijdens het grazen op de hei- vogelvrij zijn.
Maar ook onze honden. Die zijn ook een prooi voor wolven.
Ik durf m’n hond nog nauwelijks om de kudde heen te sturen en al helemaal niet aan de andere kant van de kudde neer te leggen om de grens te bewaken. Voor geen goud.
De lol is er momenteel wel af.
Mijn collega’s en ik hoeden onze schapen in hetzelfde gebied als waar de herder drie wolven bij de kudde had.
Nu moet er eerst gezorgd worden dat de wolven geen schapen meer kunnen pakken maar zonder KBH wordt dat moeilijk.
Hoe het verder gaat heeft ook te maken met geld. Er zal geld vrijgemaakt moeten worden om onze kudde’s overdag te beschermen.
Het is nu allemaal volop in ontwikkeling.
- Dirkje
Er worden momenteel heel veel zwijnen, edelherten en reeën geschoten in dat gebied.Tara schreef: ↑25 okt 2021, 18:56Ik zeg ook niet dat ze ze niet eten, maar als er makkelijker prooien te vinden zijn, dan kiezen ze daar wel voor. Het ritselt van de biggen, dus daar zullen ze er gerust wel van pakken. Maar om een volwassen varken te pakken zullen wolven al in een groepje moeten jagen. Hoe dan ook kunnen die paar wolven die we hier hebben niet de enorme overpopulatie aan varkens reguleren. Dat gaat gewoon niet gebeuren. Het is een leuk argument waar de PVdD en Faunabescherming graag mee schermen, maar het is helaas niet zo.Dirkje schreef: ↑25 okt 2021, 17:18Dit klopt niet.Tara schreef: ↑25 okt 2021, 15:06
De wolven op de Veluwe eten oa, ree, edelhert, moeflon en zwijn.
Het staat wel op het menu. Wellicht laten ze de keilers lopen maar er wordt regelmatig zwijn in de wolvendrollen gevonden.
Tegelijkertijd jagen de wolven nu opeens overdag en pakken een schaap en observeren de kudde.
De vraag is of het met elkaar te maken heeft. Ik ben geen wolvendeskundige maar het klinkt wel aannemelijk.
Het is sowieso eerlijker omdat de wolf het niet beseft en bovendien moet doden om zelf in leven te blijven. Ik weet niet hoeveel tijd het duurt voor een schaap dood is, dat hangt af van hoe ze haar te grazen nemen. Weet niet of er een filmpje was, maar ik hoef het niet te zien en iedere situatie kan anders zijn.Dirkje schreef: ↑25 okt 2021, 17:07Nou, de herder heeft geen moment gevonden of benoemd dat hij de wolf wilde doodschieten.Random schreef: ↑17 okt 2021, 17:26 Ik koos voor afgeschermd gebied.
Ik vind het een prachtig dier, maar dat vind ik ook van tijgers.
Ik kom ze niet graag tegen. Ik geloof best dat die wolf mij niets doet, maar mijn hondje? Als die gegrepen wordt, hoeft niemand zich af te vragen waar die haat vandaan komt. Maar dat heb ik ook met HR-honden, sommige zijn echt prachtig, maar ze horen niet thuis op openbaar terrein. Als hongerige wolven in potentie een kind kunnen en ook soms zullen pakken, dan horen ze ook niet in veel gefrequenteerde wandelgebieden thuis.
Vreselijk dat wij zoveel soorten verdreven hebben. Vreselijk als ze worden opgejaagd en doodgeschoten. Van een afstand kies ik partij voor het dier, maar van dichtbij?
En je zou je schapen maar verscheurd zien worden en horen gillen. Is toch net een tikkeltje anders dan haram geslacht worden. Ik zou zo'n wolf ook haten en persoonlijk kunnen doodschieten als die zich niet liet verjagen.
Ik ben trouwens van mening dat een schaap in enkele seconden doodbijten eerlijker is dan het dier op transport naar het slachthuis zetten.
Eerst stond ze te grazen en een paar seconden later was ze dood. Het was ook geen jachtpartij. De wolven liepen doelbewust naar haar toe. Er was duidelijk besloten om haar te pakken.
De rest van de kudde had eerst niets door.
Ik geloof ook dat het over haat jegens wolven in het algemeen gaat, niet per se deze doodgeschoten wolf in het bijzonder.
- Dirkje
Zazoe schreef: ↑25 okt 2021, 19:04 @Dirkje ja wij wonen in 't harde. We wandelen ook veel in de omgeving van de recente aanval.
Je woont hier dan ook in de omgeving denk ik? ik woon er (nog) niet. Ben wel groot geworden op de noord-veluwe. Ik werk er wel. Op dezelfde hei als waar de wolven een schaap uit de kudde hebben gehaald.
Zal niet meevallen om nu als herder aan het werk te zijn inderdaad.
Ze kunnen zo onzichtbaar zijn, dat blijkt maar weer vanuit dat geval.
Ze hebben hier genoeg voedsel, met de roedel vangen ze ook gewoon de edelherten, en daar zijn bewijzen van. Ik zou het 'logisch' vinden als het jongen van vorig jaar ongeveer zijn die het uittesten. Maar zorgelijk is het wel.
Ik zie veel roep om kuddebewakers op andere media, maar ook daar zitten kosten voor de hond en onderhoud aan. Daarbij moeten die honden opgeleid worden en ook nog het liefst sociaal, want er wordt veel gelopeb in wandelgebieden waar veel mensen komen. Dat valt ook niet mee om voor iedere herder maar even te regelen.
het is ook nog niet zeker of het mogelijk is. Er zitten inderdaad veel haken en ogen aan.
De herder hier heeft nu wel een samenwerking met iemand en haar honden, en ik vind het top dat ze het zo aanpakken. Er is met de herder uit dit verhaal ook al diverse keren een handler met een paar KBH mee geweest. Toen bleek ook dat de wolven weer in de buurt van de kudde waren.
Maar makkelijk kan het niet zijn voor herders.
- Dirkje
Mee eens.Tara schreef: ↑25 okt 2021, 19:05Compensatie indien er een schaap gepakt wordt, maar ook een tegemoetkoming in de bescherming van de kuddes zou een mooi begin zijn. En daarnaast beleid maken om probleemwolven die te dichtbij komen en/ of gevaar opleveren er uit te kunnen halen. Nu zijn ze nog beschermd, maar er zou in bepaalde gevallen een uitzondering voor gemaakt moeten kunnen worden.Dirkje schreef: ↑25 okt 2021, 17:31
Voor nu hebben we veel zorgen.
Natuurlijk om de schapen die overdag -tijdens het grazen op de hei- vogelvrij zijn.
Maar ook onze honden. Die zijn ook een prooi voor wolven.
Ik durf m’n hond nog nauwelijks om de kudde heen te sturen en al helemaal niet aan de andere kant van de kudde neer te leggen om de grens te bewaken. Voor geen goud.
De lol is er momenteel wel af.
Mijn collega’s en ik hoeden onze schapen in hetzelfde gebied als waar de herder drie wolven bij de kudde had.
Nu moet er eerst gezorgd worden dat de wolven geen schapen meer kunnen pakken maar zonder KBH wordt dat moeilijk.
Hoe het verder gaat heeft ook te maken met geld. Er zal geld vrijgemaakt moeten worden om onze kudde’s overdag te beschermen.
Het is nu allemaal volop in ontwikkeling.
-
- Posts in topic: 8
- Welke: Whippet en Lurcher
Dat zeg ik toch? Je moet wolven op een georganiseerde manier verjagen.
Overigens hoef je geen ervaring met wolven te hebben om te snappen dat je ze niet zomaar commando's kunt geven. Of dat ze een bebloede bek hebben als ze hun prooi opeten.
Maar goed, kennelijk heb je er van alles bijbedacht met loop je nu kotsend weg. Prima hoor. Ik wil alleen even opmerken dat je niet reageert op iets wat ik gezegd heb.
-
Precies. En anders pakken ze wel iets anders.
Ik geloof prima in zelfregulatie maar dat gaat niet voegen naar wat mensen willen.
Nederland is een enorm dichtbevolkt land. Niet alleen qua mensen maar ook qua prooidieren. En anders dan gedacht wordt is het ook een prima land om je te verstoppen.
Dassen en wilde zwijnen zie je ook niet als ze niet gezien wensen te worden. Waarom zouden wolven dan ineens moeite hebben hetzelfde te doen?
Wolven eten wat er voorhanden is. Dat kunnen de eendjes in het park zijn, de geitjes van de kinderboerderij maar rustig ook een zwijn.
En nee, dat is niet gevaarlijk voor ze want ze putten hun prooi gewoon dusdanig uit dat het geen risico inhoudt.
Ik vind schapen helemaal niet het hete hangijzer. Die worden nu ook ronduit ruk verzorgd. Elke hittegolf heeft de rendac het druk omdat je dieren van schaduw voorzien teveel gevraagd is.
Bij die dumpkudde stonden de ooien met gebroken poten twee weken nadat ik de eigenaar gebeld had er nog. Weer gebeld..."Ja, die zijn zo uit de wagen gekomen, we blijven niet bezig. We regelen alle veeartskwesties elk eind van de maand"
Nou, dan hebben je schapen meer van jou te duchten dan van die hele wolf.
Maar ook zonder schapenkwestie vind ik wolven niet bijzonder veel toevoegen. Leuk dat ze er zijn...als fenomeen. Maar hoe minder hoe beter.
- Lothian
- Posts in topic: 6
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Ik denk ook niet dat wolven wonderen gaan verrichten maar ik denk wel dat ze in het systeem thuishoren en daarom intrinsiek waardevol zijn.
Schapenhouders in wolvengebieden moeten gecompenseerd worden en er moeten regelingen komen om die dieren op lange termijn veilig te houden. Maar dat betekent nog niet dat de wolf maar weg moet.
Die wolven die nu overdag aanvielen zijn wel een probleem. Die zouden weer bang moeten worden voor mensen. Je zou ze een rubber kogel in hun pens willen schieten
In Yellowstone is het heel normaal dat je als wandelaar maatregelen treft: pepperspray mee, geluid maken, niet alleen wandelen. Dit is overigens tegen de beren, niet tegen de wolven.
Schapenhouders in wolvengebieden moeten gecompenseerd worden en er moeten regelingen komen om die dieren op lange termijn veilig te houden. Maar dat betekent nog niet dat de wolf maar weg moet.
Die wolven die nu overdag aanvielen zijn wel een probleem. Die zouden weer bang moeten worden voor mensen. Je zou ze een rubber kogel in hun pens willen schieten
In Yellowstone is het heel normaal dat je als wandelaar maatregelen treft: pepperspray mee, geluid maken, niet alleen wandelen. Dit is overigens tegen de beren, niet tegen de wolven.
- Lothian
- Contacteer:
Ja, mensen moeten wel echt eens goed opgevoed worden in de natuur, niet alleen rond wolven trouwens
- Lothian
- Contacteer:
Een wolf is trouwens niet alleen nuttig als hij zwijnen uitdunt (wat ik ook niet geloof dat gaat gebeuren) maar je ziet ook dat het hele systeem zich anders gaat gedragen.
Herten die weer meer in roedels gaan leven, zwijnen die schichtiger worden, aaseters die niet meer alleen zitten te wachten tot de faunabeheerder een verkeersslachtoffer in het rustgebied dumpt maar die actief de activiteiten van de wolven in de gaten houden. Opeens zijn er weer gieren boven de Veluwe die niet alleen op doortocht zijn maar weken of maanden blijven hangen. Raven die eindelijk weer hun scherpe intelligentie moeten inzetten. Volgens mij hangt dat allemaal samen.
Herten die weer meer in roedels gaan leven, zwijnen die schichtiger worden, aaseters die niet meer alleen zitten te wachten tot de faunabeheerder een verkeersslachtoffer in het rustgebied dumpt maar die actief de activiteiten van de wolven in de gaten houden. Opeens zijn er weer gieren boven de Veluwe die niet alleen op doortocht zijn maar weken of maanden blijven hangen. Raven die eindelijk weer hun scherpe intelligentie moeten inzetten. Volgens mij hangt dat allemaal samen.
- Zamunda
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Dat is inderdaad wel heel erg mooi zeg.Lothian schreef: ↑26 okt 2021, 09:30 Een wolf is trouwens niet alleen nuttig als hij zwijnen uitdunt (wat ik ook niet geloof dat gaat gebeuren) maar je ziet ook dat het hele systeem zich anders gaat gedragen.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
-
Daar gaan we weer.
"wolf loopt doodleuk op oprit van bejaard koppel"
https://www.hln.be/maaseik/beelden-tone ... ook.com%2F
Dat stompzinnige ge-sbs over bebloede bekken, niet willen luisteren en brutaal gedrag op opritten van zielige bejaarden. Zo krijg je de stemming wel om.
"wolf loopt doodleuk op oprit van bejaard koppel"
https://www.hln.be/maaseik/beelden-tone ... ook.com%2F
Dat stompzinnige ge-sbs over bebloede bekken, niet willen luisteren en brutaal gedrag op opritten van zielige bejaarden. Zo krijg je de stemming wel om.
- Lothian
- Contacteer:
Komt er toch nog wat goeds van.Ze hebben een hondje en dat zullen ze ‘s avonds voortaan altijd op tijd in huis nemen.
- Zamunda
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
OS met dank aan Hakunamatata