Clickertraining voor beginners

Gudrun
Posts in topic: 6
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Re: Clickertraining voor beginners

Bericht door Gudrun »

Ik clicker met alle hondjes hier en vroeger ook veel met de paarden toen ik die nog had.
Mechanische clicker of een klak met de tong.
Mijn arabiertje wat schrik had van hoofdstel, bit zadel... kwam op den duur afgegalopeerd! uit de weide om zijn hoofd in het hoofdstel te stoppen en kwam onder zijn zadel staan als ik het optilde.

Ook geduld en wachten en rust kan je met de clicker aanleren... Kika is daar een mooi voorbeeld van.
Ik begin daar van pupje af al mee zodra is ze thuis heb.

Alleen met Jinn was clickeren lastiger, denk voor een stuk omdat ik haar had overgenomen van mijn dochter die haar anders had opgeleid. Jinn was heel lastig te shapen, kreeg ze voor iets geen click dan ging ze alleen maar harder, sneller, obsessiever het zelfde proberen ipv iets anders. Maar die reageerde wel goed op in het begin wat lokken en belonen.

Ik leg het aan mijn leerlingen altijd uit als "een foto maken van het gedrag wat je wenst" en dat helpt wel vaak voor de timing. En dan is het aan mij als instructeur om alle stapjes naar het gewenste gedrag goed duidelijk te maken als de mensen er zelf nog de handigheid niet in hebben.
Mirri
Posts in topic: 2

Bericht door Mirri »

billy schreef:Leuk ga het volgen, heb veel geclickt maar dan met mijn papegaaien :F: en met Freek de Zwarte Russische terrier, met Truus en Dirk niet veel omdat ze er heel druk van worden en ik er geen zin meer in had, maar het blijft een leuk iets om te doen.
Ik zou wel eens foto's willen zien van jou papagaaien
FoxHenkie
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Foxterriër

Bericht door FoxHenkie »

Ooit lang geleden (zei oma..) kregen wij bij de clicker een introductie , de eerste les was zonder hond. We moesten dmv een spel elkaar gaan clickeren. Uit een mandje kreeg de een papiertje met een opdracht, de ander was de hond en moest er achter zien te komen wat die mens van hem wilde. Uitermate frusterend als je als “hond” iemand trof die steeds te laat was met zijn click en je er dus niet of nauwelijks achter kon komen wat de bedoeling was.. En heel verhelderend hoe belangrijk die timing was. Leuk om eens thuis te doen 🤪

Edit: typefout
Afbeelding
Mirri

Bericht door Mirri »

Prachtig Billy!
HillieS
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

FoxHenkie schreef: 10 okt 2021, 16:32 Ooit lang geleden (zei oma..) kregen wij bij de clicker een introductie , de eerste les was zonder hond. We moesten dmv een spel elkaar gaan clickeren. Uit een mandje kreeg de een papiertje met een opdracht, de ander was de hond en moest er achter zien te komen wat die mens van hem wilde. Uitermate frusterend als je als “hond” iemand trof die steeds te laat was met zijn click en je er dus niet of nauwelijks achter kon komen wat de bedoeling was.. En heel verhelderend hoe belangrijk die timing was. Leuk om eens thuis te doen 🤪

Edit: typefout
Dat klinkt leuk, en maakt ook meteen duidelijk hoe belangrijk timing is bij het klikkeren.

Ik heb een tijd regelmatig de klikker erbij gepakt, als ik nu dat ding pak gaat Yara al haar kunstjes achter elkaar doen om te kijken welke dit keer de bedoeling is :LOL: .
Dus wacht ik dan even tot ze weer d'r aandacht bij mij heeft voor ik iets ga doen of ga 'shapen'.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 9
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Ik gebruik al 'hondenlang' een clickerwoord bij training, niet bij opvoeding.

Ben er ooit mee begonnen om het apport aan te leren (betere timing van onderdeeltjes), waardoor hond in kwestie eraan gwend werd om voor voerbeloningen te werken - wat mijn ander honden dan ook weer zagen dus die wilden dat ook.
Daardoor zit ik eraan vast, maar als ik eerlijk ben kan ik niet zeggen dat de training vlotter/beter/enthousiaster gaat als vroeger toen ik alles nog aanleerde enkel op verbale beloning.
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Het aanleren van de klikker is klassieke conditionering.
Het vervolgens aanleren van gedrag met behulp van de klikker is operante conditionering.

Ik zweer erbij, begin al met de klikker aanleren in het nest. Het is zo makkelijk, niet alleen voor oefeningen maar ook voor bvb verzorgingshandelingen.
De klikker is een geluid wat zelfs als de hond hoog in drift zit nog goed aankomt bij mijn honden, tijdens pakwerk bijvoorbeeld werkt belonen door de klik veel beter dan door stem of lichaamscontact. Door die laatste twee raken ze juist meer opgewonden en gaan dan de fout in. De klik bevestigt en bijten is de beloning.

Wat ik wel lastig vond is dat de klik einde oefening betekend. In sommige oefeningen is dat onhandig, dus nu leer ik ook aan, 1 klik = snoepje en houd positie. Snel achter elkaar klikken = bal en einde oefening en je mag positie verlaten.
Hoe doen jullie dat?
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Mizzsylver schreef: 11 okt 2021, 13:56 Het aanleren van de klikker is klassieke conditionering.
Het vervolgens aanleren van gedrag met behulp van de klikker is operante conditionering.

Ik zweer erbij, begin al met de klikker aanleren in het nest. Het is zo makkelijk, niet alleen voor oefeningen maar ook voor bvb verzorgingshandelingen.
De klikker is een geluid wat zelfs als de hond hoog in drift zit nog goed aankomt bij mijn honden, tijdens pakwerk bijvoorbeeld werkt belonen door de klik veel beter dan door stem of lichaamscontact. Door die laatste twee raken ze juist meer opgewonden en gaan dan de fout in. De klik bevestigt en bijten is de beloning.

Wat ik wel lastig vond is dat de klik einde oefening betekend. In sommige oefeningen is dat onhandig, dus nu leer ik ook aan, 1 klik = snoepje en houd positie. Snel achter elkaar klikken = bal en einde oefening en je mag positie verlaten.
Hoe doen jullie dat?
Ik stel uit. In het begin direct de beloning om de clicker aan te leren.
Daarna doe ik een oefening dat ik met open hand met snoep zit en daar uit geef als ze rustig zijn. Dus IK breng snoep naar hen toe, ze mogen het niet komen halen. Doen ze dit wel dan gaat hand dicht. Afstand en zitten terug open en met andere hand voertjes uit nemen en geven. Beetje beleefdheid dus.
Als ze beiden kennen dan weten ze 1) dat er na een click snoep komt en 2) dat het snoep naar hen komt (of weggerold wordt) maar dat ze het niet bij me mogen komen halen.
Dan is het heel eenvoudig om beloning uit te stellen.
Dus vb aanleren slalom: click is belonen ingang, snoep (of bal) komt dan pas na het afwerken van alle palen.
Bij Pippa deed ik het nog niet zo dus als ik klikte voor de ingang kwam ze er telkens uit :LOL:
Eilfy

Bericht door Eilfy »

Leuk topic!

Ik clicker met beide honden, heb inmiddels een vingerclicker waardoor ik echt beide handen vrij heb (erg fijn!). Bij voorkeur shape ik gedrag (dus de hond echt zelf laten denken) maar bij Kenji werkt dat niet zo goed, die wordt daar erg onrustig van dus daar zit ik ergens tussen shapen en luren in. Djalu is een echt denkhondje en die vindt het heerlijk om het helemaal zelf uit te puzzelen.

Momenteel bezig met de "head down" (hoofd op commando plat op de grond) als trucje en voor de fitness het verfijnen van het ipsilateraal staan. Zo snel geen filmpjes maar zal kijken of ik wat kan plaatsen binnenkort :-)
Afbeelding
~Choose what helps your heart bloom~
Suzanne
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

Ik ben ook fan van de clicker. Vrijwel al Sara's kunsten heb ik ermee aangeleerd.
Haar zelf iets laten bedenken zonder sturing wordt ze onzeker van, maar sturen en in stapjes werken naar iets werkt bij haar ontzettend goed.
Ik kreeg op puppycursus het niet voor elkaar om haar flat te leren, het was enorm frustrerend voor haar want ze wilde het zo graag goed doen. de instructeur kreeg het ook niet voor elkaar.
Uiteindelijk thuis geoefend met een clicker, en toen had ze het zo door.

Een van de handigste dingen die ik haar ermee geleerd heb is drukken op de bel, en toen ze dat eenmaal doorhad dat gekoppeld aan de deur naar de tuin open. Daar maken ze veel gebruik van

En de favoriet van alle bezoekers is toch wel dat ze een pakje zakdoekjes haalt als er iemand niest
Floortje
Posts in topic: 4
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Bericht door Floortje »

Tamara schreef: 09 okt 2021, 13:00
Floortje schreef: 09 okt 2021, 12:57 Leuk topic, ik ga het ook volgen :ok:

Sirene heeft mij en Rakoes de clicker aangeleerd.
Omdat Rakoes onzeker werd als je haar trucje aan wil leren, gebruik ik het gewoon op wandeling en in het begin clickte ik voor alles wat goed was (wachten bij de stoep, rechtsaf, op een bankje springen enz.) Nu vindt ze het hartstikke leuk, dus ik denk dat ik binnenkort ook wel mee kan doen met zo'n topic waar naar een bepaald trucje wordt toegewerkt.
Wat een goed idee om dit zo buiten te doen. Ik ga het ook gebruiken. Maar hoe doe je dit dan met twee honden, als de een op een bankje springt dan hoort de ander de clicker ook. Of doe je dit alleen als je Rakoes individueel mee neemt?
Met twee honden waag ik me er niet aan, dus doe ik het alleen als ik met één hond op stap ben.
Afbeelding
Borderbende
Posts in topic: 5
Honden: 4
Welke: Border Collie

Bericht door Borderbende »

Vandaag even met alle drie de mannen geclickerd.Zo grappig de verschillende leerstijlen tussen de honden terug te zien. Doel was: pootje op.

Eerst Boghos, wordt twee jaar in januari: die is er mee opgegroeid, dus kent het principe. Braaf meedenken en braaf werken.

Afbeelding

Daarna Trigger erbij gehaald. Die is 8 jaar en doet het sinds een maand. Helemaal voertjes gek, hoog in energie, want hij wil ALLES doen voor het voertje :LOL: :LOL: :LOL: Als hij dan eindelijk door heeft wat er van hem gevraagd wordt, komt er weer iets van rust in hem terug. :cheer:

Afbeelding

En Merfyn doet het ook sinds een maand, is vier jaar. Die ziet het nut er niet zo van in. :19: Vindt het terug staren ook heeeeel leuk al. :scratch: Hihihi. Maar nu een paar keer gedaan te hebben, vindt hij het ook wel leuk om te merken, dat er een beloning volgt, wanneer hij iets gedaan heeft. En zo waar is het gelukt vandaag! :lol1:

Afbeelding
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn

Afbeelding
Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Haha, die serieuze blik van Merfyn!
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
EchoMira
Posts in topic: 3
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Off toppic maar wat een prachtig hondje is merfyn!!
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Die ogen van Merfyn. :I:
Afbeelding
Iirtu
Welke: Lapinporokoira - Groenendaeler werklijn

Bericht door Iirtu »

Ik werk graag met de clicker. Ik gebruik hem om oefeningen aan te leren en te verfijnen. Zodra ze de oefening goed kunnen gebruik ik hem niet meer.
Daarnaast houd ik ook enorm van shapen en daar gebruik ik hem ook voor. Zo leuk om te zien hoe de hond zelf probeert uit te vinden "wat de bedoeling is". Ik leer ze zo ook "onzinnige" dingen zoals speeltjes opruimen in een bakje, achteruit lopen, de handstand. Het gaat mij om de weg en naar toe en niet om het resultaat.

Daarbij vind ik een clicker onmisbaar in de training van reactief gedrag. Mijn ervaring is dat het met een clicker beter gaat. Uiteindelijk kan het natuurlijk prima zonder clicker.
Mizzsylver schreef: 11 okt 2021, 13:56 Wat ik wel lastig vond is dat de klik einde oefening betekend. In sommige oefeningen is dat onhandig, dus nu leer ik ook aan, 1 klik = snoepje en houd positie. Snel achter elkaar klikken = bal en einde oefening en je mag positie verlaten.
Hoe doen jullie dat?
Hier betekent de click niet einde oefening maar "goed gedaan, je krijgt een beloning". Ik gebruik een woord "break" of in sommige oefeningen het woord "vrij" als het voorbij is. Als voorbeeld: de click bij de blijf of bij het naast lopen betekent dus niet dat mijn honden mogen opstaan of hun eigen ding weer mogen doen. Ze blijven doorgaan met de oefening tot ze dat woordje horen.
Afbeelding
Borderbende

Zamunda schreef: 27 okt 2021, 19:51 Haha, die serieuze blik van Merfyn!
en het is zo'n pretletter. :lol1:
EchoMira schreef: 27 okt 2021, 20:07 Off toppic maar wat een prachtig hondje is merfyn!!
Dankjewel. :smile: Het is een hondje met uitstraling. Hij kijkt dwars door je ziel heen en spiegelt je als geen ander.
Dirkje schreef: 27 okt 2021, 20:09 Die ogen van Merfyn. :I:
:hartjes: het is een bijzonder hondje, waar ik veel van leer.

Afbeelding
Borderbende

Ik vind de clicker ook handig om te gebruiken als ik Boghos inzet als therapiehond. Dan kan ik zowel contact houden met de cliënt als met Boghos. Ik clicker dan ook voor bevestiging van wat hij doet op dat moment, terwijl ik gewoon kan blijven contact leggen met de mensen om me heen.

Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Borderbende schreef: 27 okt 2021, 20:39
Dirkje schreef: 27 okt 2021, 20:09 Die ogen van Merfyn. :I:
:hartjes: het is een bijzonder hondje, waar ik veel van leer.
Zijn ogen vielen me ook op, ik vind zijn blik niet de typische Borderblik, spreekt me erg aan :I: .
Iirtu schreef: 27 okt 2021, 20:37 Hier betekent de click niet einde oefening maar "goed gedaan, je krijgt een beloning". Ik gebruik een woord "break" of in sommige oefeningen het woord "vrij" als het voorbij is. Als voorbeeld: de click bij de blijf of bij het naast lopen betekent dus niet dat mijn honden mogen opstaan of hun eigen ding weer mogen doen. Ze blijven doorgaan met de oefening tot ze dat woordje horen.
Borderbende schreef: 27 okt 2021, 20:43 Ik vind de clicker ook handig om te gebruiken als ik Boghos inzet als therapiehond. Dan kan ik zowel contact houden met de cliënt als met Boghos. Ik clicker dan ook voor bevestiging van wat hij doet op dat moment, terwijl ik gewoon kan blijven contact leggen met de mensen om me heen.
Maar belonen jullie dan wel na de click?
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Inge O schreef: 28 okt 2021, 09:15
Ik ga hier even op in.
Na de click komt altijd een beloning.
Maar.
Dat hoeft bij een ervaren clickerhond echt niet altijd meer snoep te zijn.
En niet meer onmiddellijk.
Ik werk met waarde-overdracht, zeker bij agility.
Dus vb tunnel aanleren, tunnel, click, snoep. Op den duur zijn ze dol op de tunnel want daar krijgen ze snoep voor en dat is ook nog eens lekker rennen. Dus dan kan ik de tunnel als beloning gebruiken.
Dan is het sprong click -tunnel en soms er na snoep of bal. (sprong op zich shape ik ook wel met clicker).
Nu met aanleren running contacts is in het vlak click en de sprong of tunnel er na mogen nemen en dan staat de treat and train voor nog snoep extra (wegens aanleerfase)
Maar niet in het vlak is "oeps" of, als het opzettelijk springen is :neen" en dan neemt ze ook het toestel er na niet.
Slalom ben ik nu ook mee begonnen, click voor de ingang en als die goed is mag ze door rennen (straatje-methode deze keer, ik haat die wave aanleren) en komt de bal aan het einde, of mag ze een toestel nemen en dan de bal. Als click altijd einde oefening en direct snoep beloning zou zijn dan zou ze er na de ingang bij click direct uitkomen . Foutje wat ik bij Do gemaakt heb, bij haar te weinig tijd besteed aan die waarde-overdracht.

Dus ook bij een therapie hond of een andere situatie die de hond kent en fijn vindt: click betekent op dat moment "goed bezig" en de beloning is verder mogen doen met wat je doet, wetende dat er na nog wel een extra beloning komt, in welke vorm dan ook.
Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 28 okt 2021, 09:29
Ik ga hier even op in.
Maar.
Dus vb tunnel aanleren, tunnel, click, snoep. Op den duur zijn ze dol op de tunnel want daar krijgen ze snoep voor en dat is ook nog eens lekker rennen. Dus dan kan ik de tunnel als beloning gebruiken.
Dan is het sprong click -tunnel en soms er na snoep of bal. (sprong op zich shape ik ook wel met clicker).
Nu met aanleren running contacts is in het vlak click en de sprong of tunnel er na mogen nemen en dan staat de treat and train voor nog snoep extra (wegens aanleerfase)
Maar niet in het vlak is "oeps" of, als het opzettelijk springen is :neen" en dan neemt ze ook het toestel er na niet.
Slalom ben ik nu ook mee begonnen, click voor de ingang en als die goed is mag ze door rennen (straatje-methode deze keer, ik haat die wave aanleren) en komt de bal aan het einde, of mag ze een toestel nemen en dan de bal. Als click altijd einde oefening en direct snoep beloning zou zijn dan zou ze er na de ingang bij click direct uitkomen . Foutje wat ik bij Do gemaakt heb, bij haar te weinig tijd besteed aan die waarde-overdracht.

Dus ook bij een therapie hond of een andere situatie die de hond kent en fijn vindt: click betekent op dat moment "goed bezig" en de beloning is verder mogen doen met wat je doet, wetende dat er na nog wel een extra beloning komt, in welke vorm dan ook.
Ja, dat had ik bij jou al eerder gelezen (hoewel ik in deze tekst wat ik vet maakte niet begrijp :? ) en zal bij zeer gesterk gemotiveerde honden wel werken (niet die van mij dus), maar zowel uit wat Irtu als Borderbende schreef begreep ik een totaal andere situatie, dus vroeg ik me af hoe ze dat dan deden qua belonen.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Inge O schreef: 28 okt 2021, 09:37
Gudrun schreef: 28 okt 2021, 09:29
Ik ga hier even op in.
Maar.

Ja, dat had ik bij jou al eerder gelezen (hoewel ik in deze tekst wat ik vet maakte niet begrijp :? ) en zal bij zeer gesterk gemotiveerde honden wel werken (niet die van mij dus), maar zowel uit wat Irtu als Borderbende schreef begreep ik een totaal andere situatie, dus vroeg ik me af hoe ze dat dan deden qua belonen.
Treat and train is een snoepverdeelautomaat met afstandsbediening. Als ik op knopje duw een pieptoon en dan rollen er snoepjes uit. Een van de eerste dingen die ze leren kennen als pup dus van hoge waarde als beloning, zelfs voor Kika die als ze hoog in drive is geen snoep uit de hand wil. In een aanleerfase beloon ik extra. Dus vb in raakvlak, ipv clicker dus ik op de t&T knop, gaat ze door de tunnel en er na haar snoep.
Hier mee vermijd ik dat ze na het vlak stopt (fase er voor zet ik dat ding op 5 meter of zo na het vlak, maar eens op snelheid zou ze dan moeten afremmen en dat wil ik niet, vandaar later een tunnel of sprong er achter) en beloon ik dubbel, ze mag EN de tunnel EN het snoep.

Waardeoverdracht werkt ook bij lastigere honden.. Flora speelde als pup niet met een trekspeeltje, was niet met speelgoed te belonen. Door speeltje aan echt lekker voer (in haar geval gedroogde visjes) te koppelen lukte het uiteindelijk wel.

Beetje zoals honden die staan te trappelen als je de leiband neemt... daar heb je (meestal onbewust) de waarde van wandelen mee overgedragen.
Marielle
Honden: 1
Welke: Labrador

Bericht door Marielle »

Mizzsylver schreef: 11 okt 2021, 13:56 Wat ik wel lastig vond is dat de klik einde oefening betekend. In sommige oefeningen is dat onhandig, dus nu leer ik ook aan, 1 klik = snoepje en houd positie. Snel achter elkaar klikken = bal en einde oefening en je mag positie verlaten.
Hoe doen jullie dat?
De beloning volgt dan op locatie. Bijvoorbeeld met vooruit sturen op het paaltje of met een zit op afstand.

Paaltje aanraken = klik, beloning kom je daarna brengen. Als je hond opstaat samen teruglopen naar het paaltje en daar de beloning geven.
Afbeelding
Maple
Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 28 okt 2021, 10:03 Waardeoverdracht werkt ook bij lastigere honden.. Flora speelde als pup niet met een trekspeeltje, was niet met speelgoed te belonen. Door speeltje aan echt lekker voer (in haar geval gedroogde visjes) te koppelen lukte het uiteindelijk wel.
Waardeoverdracht zal op zich wel lukken, maar niet in de zin dat álles zomaar één, twee, drie daarna als beloning kan gebruikt worden.

Om met mijn honden te kunnen belonen in het parcours zoals jij beschrijft met Kika zou ik hen eerst élk toestel als een beloning moeten laten ervaren, en dat gaat sowieso nooit lukken, en ik denk niet dat onze agilitygroep het gaat zien zitten om na elk toestel dat ik oefen een kattenloop of een schans te plaatsen :engel: .
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Inge O schreef: 28 okt 2021, 12:22
Gudrun schreef: 28 okt 2021, 10:03 Waardeoverdracht werkt ook bij lastigere honden.. Flora speelde als pup niet met een trekspeeltje, was niet met speelgoed te belonen. Door speeltje aan echt lekker voer (in haar geval gedroogde visjes) te koppelen lukte het uiteindelijk wel.
Waardeoverdracht zal op zich wel lukken, maar niet in de zin dat álles zomaar één, twee, drie daarna als beloning kan gebruikt worden.

Om met mijn honden te kunnen belonen in het parcours zoals jij beschrijft met Kika zou ik hen eerst élk toestel als een beloning moeten laten ervaren, en dat gaat sowieso nooit lukken, en ik denk niet dat onze agilitygroep het gaat zien zitten om na elk toestel dat ik oefen een kattenloop of een schans te plaatsen :engel: .
LOL
Kan best hoor... sprong vooruit, brug, sprong kort draaien links, terug brug, sprong kort draaien rechts, terug brug, 3 sprongen in een molentje, brug en klaar.
Ik heb beeld.
Plaats reactie