Omgaan met grote schrik
Omgaan met grote schrik
Hoe doen jullie dat?
Gisteren een vervelende situatie gehad, zeker met Kodi die op straat nog steeds bang is voor andere honden.
Even de situatie schetsen. Ik liep gisteren met Kodi. Meneer Flamme was met de andere 2 naar het bos geweest.
We kwamen ongeveer tegelijk thuis. Terwijl de 2 oudjes uit de auto kwamen blafte Kodi blij naar ze.
Binnen 10 seconden kwam er een pracht van een mechelreu aanrennen (bleek later ontsnapt) die bovenop Kodi klapt. Die begint te krijsen. Ik heb ‘m losgelaten en hij rende naar huis. De mechel is vervolgens op Kian gedoken.
Karma was inmiddels uit haar halsband en heeft meneer Mechel zeer duidelijk verteld dat ‘ie op moest zouten.
Mechel rende de oprit op en daar kon de eigenaar ‘m pakken.
Ik heb de honden achter de poort gedaan en verder niet te veel aandacht aan geschonken. Uiteraard gecontroleerd of er wat loos was met ze. Kodi is daarmee meegeweest naar het tuincentrum.
Hij is wat alerter maar verder lijkt er niks loos. Kian en Karma zijn hun eigen zelf.
Nu is Kodi een angsthaas natuurlijk. Maar ik denk dat “gewoon” doen en meteen het normale ritme oppakken het beste werkt.
Wat zouden jullie gedaan hebben?
We zijn achteraf nog naar de man toegegaan. Hij woont sinds kort 100 meter verderop.
Gisteren een vervelende situatie gehad, zeker met Kodi die op straat nog steeds bang is voor andere honden.
Even de situatie schetsen. Ik liep gisteren met Kodi. Meneer Flamme was met de andere 2 naar het bos geweest.
We kwamen ongeveer tegelijk thuis. Terwijl de 2 oudjes uit de auto kwamen blafte Kodi blij naar ze.
Binnen 10 seconden kwam er een pracht van een mechelreu aanrennen (bleek later ontsnapt) die bovenop Kodi klapt. Die begint te krijsen. Ik heb ‘m losgelaten en hij rende naar huis. De mechel is vervolgens op Kian gedoken.
Karma was inmiddels uit haar halsband en heeft meneer Mechel zeer duidelijk verteld dat ‘ie op moest zouten.
Mechel rende de oprit op en daar kon de eigenaar ‘m pakken.
Ik heb de honden achter de poort gedaan en verder niet te veel aandacht aan geschonken. Uiteraard gecontroleerd of er wat loos was met ze. Kodi is daarmee meegeweest naar het tuincentrum.
Hij is wat alerter maar verder lijkt er niks loos. Kian en Karma zijn hun eigen zelf.
Nu is Kodi een angsthaas natuurlijk. Maar ik denk dat “gewoon” doen en meteen het normale ritme oppakken het beste werkt.
Wat zouden jullie gedaan hebben?
We zijn achteraf nog naar de man toegegaan. Hij woont sinds kort 100 meter verderop.

- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 1
Re: Omgaan met grote schrik
mijn pup is een paar weken geleden te pakken genomen door een engelse staff in het bos, ik ben gewoon verder gelopen toen het was gebeurt. nu had en heeft ze wel steun gehad van de andere honden waaronder haar moeder. ik zou dus gewoon doen en eventueel de andere honden mee nemen zodat Kodi daar steun van heeft.
Met huidige stel eigenlijk maar in begin iets gehad met Glory en loslopende vervelende hond, oh.. nu bedenk ik me ineens dat dat een bully was ..
kan de reactie verklaren op de afwijzende reactie op de franse bull van mijn neef recent
Ik kon haar uit de situatie halen, en de andere twee gaven haar toen steun weet ik nog, die sloten haar als het ware ineens in, waardoor ze weer een veiliger gevoel leek te krijgen.
Ik heb toen ook er verder niet al te veel aandacht aan besteed, meer ook omdat zij best een gevoelig hondje is en zeker in het begin toen we haar hadden ook wat angst had voor veel honden.
Bij de herders die in zo'n situatie kwamen, die vochten terug. De keren dat het mis ging kon ik wel vrij rap mijn hond weer bij zinnen krijgen, en was het losschudden (lichaam van eigen hond die spanning afschudde, geen andere hond) en door, omdat ik niet in zo'n gespannen situatie wilde blijven hangen, met risico dat dus de honden meer gespannen werden of bleven, en ik.. want mijn adrenaline was dan enorm hoog.
Pamperen van eigen hond(en) of discussies aangaan/boos worden op eigenaar met de honden erbij werkt averechts (weet ik omdat het ooit een eerste keer is dat je in zo'n situatie terecht komt en ik was echt bleu toen)
Maar @Flamme 100 meter afstand wonen ze. En je hebt baasje wel apart nog gesproken. Is de hond altijd zo reactief, of was dit domweg omdat hij ontsnapte en nieuw was in de omgeving?
kan de reactie verklaren op de afwijzende reactie op de franse bull van mijn neef recent
Ik kon haar uit de situatie halen, en de andere twee gaven haar toen steun weet ik nog, die sloten haar als het ware ineens in, waardoor ze weer een veiliger gevoel leek te krijgen.
Ik heb toen ook er verder niet al te veel aandacht aan besteed, meer ook omdat zij best een gevoelig hondje is en zeker in het begin toen we haar hadden ook wat angst had voor veel honden.
Bij de herders die in zo'n situatie kwamen, die vochten terug. De keren dat het mis ging kon ik wel vrij rap mijn hond weer bij zinnen krijgen, en was het losschudden (lichaam van eigen hond die spanning afschudde, geen andere hond) en door, omdat ik niet in zo'n gespannen situatie wilde blijven hangen, met risico dat dus de honden meer gespannen werden of bleven, en ik.. want mijn adrenaline was dan enorm hoog.
Pamperen van eigen hond(en) of discussies aangaan/boos worden op eigenaar met de honden erbij werkt averechts (weet ik omdat het ooit een eerste keer is dat je in zo'n situatie terecht komt en ik was echt bleu toen)
Maar @Flamme 100 meter afstand wonen ze. En je hebt baasje wel apart nog gesproken. Is de hond altijd zo reactief, of was dit domweg omdat hij ontsnapte en nieuw was in de omgeving?
Dat is ook wat ik altijd probeer. Ga je zelf mee in de emotie is dat alleen maar bevestigend. Voor een enorm slechte ervaring. Ik probeer ook meteen weer gewoon te doen. Maar soms is dat wel moeilijk. Ik moet naast gewoon doen namelijk ook nog eens de andere hond eraf krijgen. Aankijken met een hondje van 7 kilo is namelijk geen optie. Ik moet dus onmiddellijk ingrijpen wat helaas wel emotioneel is. Ik moet de andere hond een trap tegen zijn kop geven en als dat niet helpt moet ik hem aan zijn nekvel pakken en zijn bek open wrikken. Dus lastig om dat rustig en zonder emotie te doen.
Ik ben wel heel erg snel en fel dan. Want Guus doet niks. Loopt niet naar honden toe over het algemeen en lokt helemaal niks uit. Hij snuffelt alleen en kwispelt als hij een andere hond ontmoet. Om die reden pik ik geen correcties en begrijp door andere honden. Ik laat hem daarnaast alleen kennis maken als de andere eigenaar ok is of, en daar gaat het mis, ik geen keuze heb. Een andere hond komt gewoon kennis maken. Van dat soort honden pik ik niks. Ik ga er razendsnel tussen staan bij elke vorm van spanning en ben ook snel met wegsturen of ingrijpen.
Guus is een paar keer gepakt of bijna gepakt. Dat pik ik op geen enkele manier.
Ik ben wel heel erg snel en fel dan. Want Guus doet niks. Loopt niet naar honden toe over het algemeen en lokt helemaal niks uit. Hij snuffelt alleen en kwispelt als hij een andere hond ontmoet. Om die reden pik ik geen correcties en begrijp door andere honden. Ik laat hem daarnaast alleen kennis maken als de andere eigenaar ok is of, en daar gaat het mis, ik geen keuze heb. Een andere hond komt gewoon kennis maken. Van dat soort honden pik ik niks. Ik ga er razendsnel tussen staan bij elke vorm van spanning en ben ook snel met wegsturen of ingrijpen.
Guus is een paar keer gepakt of bijna gepakt. Dat pik ik op geen enkele manier.
- Frootje
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Ik bied meestal even steun en zeg dan iets van “wat stom hè? Kan gebeuren!” als Aloy heel erg schrikt (Froo schrikt nooit). Daar heeft zij het meest aan. Bij hele heftige situaties zou ik dan inderdaad gelijk nog even wat gaan doen. Ik heb ooit geleerd dat gelijk rusten niet de beste optie is bij een potentieel traumatische ervaring, maar dat je de hersens beter eerst nog even wat te doen kunt geven. Thuis geef ik na iets heftigs altijd een kluifje, kunnen ze het er nog even uit kauwen.

Het is een reactieve Mechelreu van 22 maanden.
Ze wonen er nu een maand of 3 denk ik.
Het betreft een oudere man (ik schat ‘m tussen 70 en 75) en hij kan de hond met moeite fysiek baas.
Dus ik ontloop hem standaard en dat gaat normaal bijna altijd goed. Maar de keren dat ik zonder honden loop of hij hier voorbij komt reageerde de hond altijd. Op achterpoten staan, blaffen zo gauw hij een andere hond ziet.
Hij is niet echt agressief trouwens. Want dan was er gisteren wel meer gebeurd. Gewoon een jonge reu vol hormonen. Maaaaar, afgelopen week dus gecastreerd. De baas is ervan overtuigd dat hij daarvan rustig wordt. “Hij kan niet met andere reuen” was de uitleg.
Omdat meneer Flamme uit z’n pan vloog EN omdat de kleinzoon van die man erbij stond zijn we nog even langs gegaan. Even kijken of met dat jochie alles oké was en even de situatie uitspreken.
Toen ook zagen we een hond met bakken energie, in een seniorenwoning zonder tuin, alleen maar blaffen. Hartstikke lief voor ons als “bezoek” maar totaal ongeremd. Sprong bijna over me heen van enthousiasme.

Ik heb gisteren in een seconde de overweging gemaakt tussen, geef ik die hond een schop of laat ik Kodi los.Marc schreef: ↑02 mar 2026, 10:05 Dat is ook wat ik altijd probeer. Ga je zelf mee in de emotie is dat alleen maar bevestigend. Voor een enorm slechte ervaring. Ik probeer ook meteen weer gewoon te doen. Maar soms is dat wel moeilijk. Ik moet naast gewoon doen namelijk ook nog eens de andere hond eraf krijgen. Aankijken met een hondje van 7 kilo is namelijk geen optie. Ik moet dus onmiddellijk ingrijpen wat helaas wel emotioneel is. Ik moet de andere hond een trap tegen zijn kop geven en als dat niet helpt moet ik hem aan zijn nekvel pakken en zijn bek open wrikken. Dus lastig om dat rustig en zonder emotie te doen.
Loslaten is bij nader inzien de juiste beslissing geweest denk ik.
Omdat hij toen weg kon uit de situatie en de andere 2 als “bliksemafleider” gewerkt hebben.
Ik loop normaal gewoon met alle 3. Maar om met Kodi 1 op 1 te oefenen lopen we een ronde per dag apart.
Kodi heeft veel steun aan de andere 2. Maar in zijn eentje doet hij het eigenlijk ook heel prima inmiddels. Gelukkig lijkt daar niet heel veel in veranderd.

Wat netjes dat je langs bent gegaan o.a. om die redenen genoemd.
Is ook niet zo gek dat jouw meneer reageerde. Mijn "meneer" zou ook in alle staten zijn als 1 of meerdere honden van ons belaagd worden.
Hoop dat e.e.a. niet nog weer gaat voorkomen dan, een hond die zelf deuren uit wil glippen en dan op die manier op honden reageert is niet zo prettig.
Knap van jullie kleine dame dat ze even haar op de tanden liet zien, en dat de mechel inbond.
Is ook niet zo gek dat jouw meneer reageerde. Mijn "meneer" zou ook in alle staten zijn als 1 of meerdere honden van ons belaagd worden.
Hoop dat e.e.a. niet nog weer gaat voorkomen dan, een hond die zelf deuren uit wil glippen en dan op die manier op honden reageert is niet zo prettig.
Knap van jullie kleine dame dat ze even haar op de tanden liet zien, en dat de mechel inbond.
Goed uitgepakte keus.Flamme schreef: ↑02 mar 2026, 11:04Ik heb gisteren in een seconde de overweging gemaakt tussen, geef ik die hond een schop of laat ik Kodi los.Marc schreef: ↑02 mar 2026, 10:05 Dat is ook wat ik altijd probeer. Ga je zelf mee in de emotie is dat alleen maar bevestigend. Voor een enorm slechte ervaring. Ik probeer ook meteen weer gewoon te doen. Maar soms is dat wel moeilijk. Ik moet naast gewoon doen namelijk ook nog eens de andere hond eraf krijgen. Aankijken met een hondje van 7 kilo is namelijk geen optie. Ik moet dus onmiddellijk ingrijpen wat helaas wel emotioneel is. Ik moet de andere hond een trap tegen zijn kop geven en als dat niet helpt moet ik hem aan zijn nekvel pakken en zijn bek open wrikken. Dus lastig om dat rustig en zonder emotie te doen.
Loslaten is bij nader inzien de juiste beslissing geweest denk ik.
Omdat hij toen weg kon uit de situatie en de andere 2 als “bliksemafleider” gewerkt hebben.
Ik loop normaal gewoon met alle 3. Maar om met Kodi 1 op 1 te oefenen lopen we een ronde per dag apart.
Kodi heeft veel steun aan de andere 2. Maar in zijn eentje doet hij het eigenlijk ook heel prima inmiddels. Gelukkig lijkt daar niet heel veel in veranderd.
Destijds met Glory dan die ene keer liet ik niet los, omdat ze te kort bij ons was en ik voorzag dat ze zou vluchten ipv steun zoeken. We waren ook niet vlak bij huis toen.
Je moet soms als mens zo snel schakelen als zoiets gebeurd.
Nou achteraf bezien bedacht ik me wel dat als Kodi niet gillend naar huis gerend was, maar de andere kant op we een dik vet probleem hadden gehad.
Dus jullie keuze voor Glory toen is ws haar grootste geluk geweest.
Dus jullie keuze voor Glory toen is ws haar grootste geluk geweest.

blondie schreef: ↑02 mar 2026, 11:18 Wat netjes dat je langs bent gegaan o.a. om die redenen genoemd.
Haha Karma’s a bitch.
Nou ja, in een klein dorp en ook nog in dezelfde straat wil ik gedoe voorkomen.
Heb nu in ieder geval uit kunnen leggen waarom ik per direct omdraai als ik hem tegenkom en dat dat niks te maken heeft met de meneer maar alles met wat ik met Kodi hoop te bereiken.
Nee de reactie van meneer Flamme was terecht. Het had wat subtieler gekund haha. Maar ja, dat lukte even niet.

- CatnDog
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Wat een vervelende ervaring. Ik heb helaas zelf regelmatig zulke situaties meegemaakt. Ik houd loslopende honden/honden die veel lijn krijgen daarom ook goed in de gaten.
Ik sluit me aan bij Blondie.
Zeno los laten bij een 'aanval' heb ik ook een paar keer gedaan. Ik weet dat hij dan wat afstand inbouwt. Hij rent niet in paniek weg.
Zeno is, gelukkig voor hem, niet het type dat een enorme mentale naklap krijgt van zulke ervaringen.
Ik sluit me aan bij Blondie.
De eerste keer dat er een hond op Zeno klapte was ik ook boos en emotioneel. Ik vind het nog steeds super vervelend als het gebeurt, maar ik denk dat emotioneel reageren averechts werkt/de boel eerder oplaait dan sust. Dus wat ik nu doe is zelf ingrijpen en door. Ik controleer wel op schade en dat is tot nu toe wonder boven wonder slechts 1 x gebeurd. Ik heb geeneens zin om een discussie aan te gaan. De baasjes van de aanvallende hond zijn meestal al geschrokken/verrast genoeg dat hun lieve viervoeter zoiets zou doen. (Toevoeging: die aanvallers zien echt rood en als honden rood zien heeft 'ze even weg proberen te sturen met de stem' ook nul zin.)
Zeno los laten bij een 'aanval' heb ik ook een paar keer gedaan. Ik weet dat hij dan wat afstand inbouwt. Hij rent niet in paniek weg.
Zeno is, gelukkig voor hem, niet het type dat een enorme mentale naklap krijgt van zulke ervaringen.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik heb het ook twee keer meegemaakt met Mila toen ze nog jong was, een keer met een stafford en met een Dobermann. Mila had beide keren gelukkig niets, omdat de betreffende honden haar in de hals grepen en alleen heel veel haar vast hadden
Ik ben zelf rustig gebleven en meteen daarna naar naar een groepje leuke honden toe gelopen, waar ze na het hele gebeuren gewoon leuk mee gespeeld heeft, dus alles was heel snel vergeten. En nadat ze door die grote Dobermannreu was gepakt, hadden we les op de hondenschool, waardoor ze ook niet te veel bij het hele gebeuren stil stond en waar ze de andere honden allemaal leuk vond. Mila was nogal een gevoelig type, en die aanvallen kwamen echt uit het niets, maar haar houding naar andere, vreemde honden veranderde niet na die incidenten.
Ik zou net als @Frootje schreef daarna iets lekkers geven of een snuffelmatje doen of zo, aangezien met Kodi andere vriendelijke honden opzoeken waarschijnlijk niet handig is als hij vreemde honden spannend vindt.
Ik zou net als @Frootje schreef daarna iets lekkers geven of een snuffelmatje doen of zo, aangezien met Kodi andere vriendelijke honden opzoeken waarschijnlijk niet handig is als hij vreemde honden spannend vindt.

Ach alsof de duvel ermee speelt.Flamme schreef: ↑02 mar 2026, 11:44blondie schreef: ↑02 mar 2026, 11:18 Wat netjes dat je langs bent gegaan o.a. om die redenen genoemd.
Haha Karma’s a bitch.
Nou ja, in een klein dorp en ook nog in dezelfde straat wil ik gedoe voorkomen.
Heb nu in ieder geval uit kunnen leggen waarom ik per direct omdraai als ik hem tegenkom en dat dat niks te maken heeft met de meneer maar alles met wat ik met Kodi hoop te bereiken.
Nee de reactie van meneer Flamme was terecht. Het had wat subtieler gekund haha. Maar ja, dat lukte even niet.
Ik loop uurtje geleden even naar een stuk waar honden hier los mogen. Ik loop vanaf een trap naar beneden en er was wat gedoe tussen 2 honden en eigenaren op open veld. Dus maar even die van mij aangelijnd gehouden, en vervolgens los toen 1 eigenaar met hond weg vervolgde.
Ik had alleen even verkeerd ingeschat wie amokmaker was bleek later.
Die hond bleef en bleek los en kwam vanaf voetpad even in een streep op Glory af die op losloopstukje gewoon haar ding aan het doen was, en daar zat behoorlijke afstand tussen en die meiden waren helemaal niet met die hond op de stoep verderop bezig.
Ze wilde krijsen maar verweerde zich en Chara was dus ook los en die was in een mum bij die hond die Glory niet al te leuk benaderde.
Het is echt dat ik weet dat Chara niet zomaar aan de knok gaat.. de hond wilde nog wel wat doen maar koos eieren voor zijn geld.
En ik floot eigenlijk pas terug toen dat dier terug bij baas was, met Chara langszij.
Ik had echt verkeerd gezien dus dat deze hond amok maakte bij veldje, ipv de ander.
Dus beet nu wel de man toe zijn hond tijdig aan te lijnen als hij of zij geen andere honden los kon velen.
1x gedoe kan gebeuren maar binnen vijf minuten gedoe met nog 2 andere honden, dan is het m.i. een patroon en hoor je dat beest aan de lijn te gooien als je andere honden los ziet lopen op plekken waar loslopen mag.
Was ook een dogachtige trouwens, geen klein hondje, en al had het dat wel geweest dan ook had ik van mening geweest dat zo'n hond tijdig aangelijnd dient te worden.
Ik denk dat sommige baasjes soms ook gewoon verbaasd zijn ,want misschien gaat het op andere momenten wél goed. Het is voorjaar en alle teven worden loops dus hormonen en de reuen zijn ook uit winterslaap 

De laatste keer toen die RR achter Bertus aankwam was ik boos echt heel erg boos. Na vele keren met andere honden altijd gedacht te hebben : kan een keer gebeuren gelukkig is het goed afgelopen
Normaal doe ik gewoon weer zo normaal mogelijk en loop weer dezelfde route maar met boosheid is dat niet zo verstandig
Normaal doe ik gewoon weer zo normaal mogelijk en loop weer dezelfde route maar met boosheid is dat niet zo verstandig

De voordeur van meneer was niet goed dicht dus de hond glipte naar buiten.
Toen hij bijna weer met hond bij zijn huis was hoorde de hond Kodi blaffen en rukte zich los.
Vandaag met wandelen zijn we geen honden tegengekomen. Dat was fijn. We hebben dus ons gewone patroon kunnen volgen verder.
Alleen met met het rondje alleen trok Kodi als een malle aan de riem. Waarschijnlijk omdat meneer Flamme dan 10 minuten eerder wegloopt en Kodi dus de andere 2 ruikt.
Blondie, zul je net zien hè. Heb je het erover en gebeurden zoiets. Wat goed van Chara dat ze zo duidelijk leiding neemt en zo verdere escalatie voorkomt!
Toen hij bijna weer met hond bij zijn huis was hoorde de hond Kodi blaffen en rukte zich los.
Vandaag met wandelen zijn we geen honden tegengekomen. Dat was fijn. We hebben dus ons gewone patroon kunnen volgen verder.
Alleen met met het rondje alleen trok Kodi als een malle aan de riem. Waarschijnlijk omdat meneer Flamme dan 10 minuten eerder wegloopt en Kodi dus de andere 2 ruikt.
Blondie, zul je net zien hè. Heb je het erover en gebeurden zoiets. Wat goed van Chara dat ze zo duidelijk leiding neemt en zo verdere escalatie voorkomt!

Mogelijk inderdaad.
Daarbij een baas die niet lijkt te weten wat hij aan de lijn heeft.
Ik heb hem al verschillende malen bij ons voorbij zien komen dat hij zelf op een sukkeldrafje meegesleept wordt.

-
EchoMira
- Posts in topic: 3
- Welke: Whippet en Lurcher
Hier doe ik niet aan.
Niet goed dicht en glippen.
Je hond loopt op straat en doet agressief.
Doe gewoon je deur wel goed dicht, asociale faalhaas.
Je wou een mechelaarreu. Nou moet je dingen goed doen.
Zo moeilijk is het ook weer niet om te zorgen dat je hond niet alleen buiten loopt.
Dat stompzinnige "oh ja, iedereen kan foutjes maken" dekt de lading gewoon niet. Maak foutjes met een parkiet als dat je leerfase is. Niet met een grote agressieve hond.
Dat gaat deze meneer niet lukken.EchoMira schreef: ↑02 mar 2026, 20:48Hier doe ik niet aan.
Niet goed dicht en glippen.
Je hond loopt op straat en doet agressief.
Doe gewoon je deur wel goed dicht, asociale faalhaas.
Je wou een mechelaarreu. Nou moet je dingen goed doen.
Zo moeilijk is het ook weer niet om te zorgen dat je hond niet alleen buiten loopt.
Dat stompzinnige "oh ja, iedereen kan foutjes maken" dekt de lading gewoon niet. Maak foutjes met een parkiet als dat je leerfase is. Niet met een grote agressieve hond.
Het is gedoemd te mislukken. Of voor de hond, of voor de buurt.
Het is een seniorenwoning zonder tuin. Met een stoepje van 2,5 bij 2,5 meter wat niet is afgezet. Een hond die 3x per dag een blokje om gaat.
Daar gaat een castratie niks aan afdoen.
Het is ook eeuwig zonde dat het gebeurd is trouwens. Prachtige grote mooi gebouwde reu. Die had fijn aan het werk gemoeten. In de basis is het volgens mij een hartstikke lief beest. Maar hopeloos misplaatste plek om te wonen. En nu dus voor het gemak maar castreren omdat dat dan de truc moet gaan doen.

Merk je nog wat aan de honden? Of aan je zelf als je naar buiten loopt?
Vind dat zelf namelijk vanuit vroeger wel een ding, dat ik zelf op een bepaald moment er bijna op leek te gaan lopen dat het ergens weer mis zou gaan.
Net wel even weer naar dat stukje gegaan overigens waar die hond op Glory af kwam zetten, en gewoon lekker luchtig gelopen. Even van pad af voor een andere hond omdat mevrouw even leek te schrikken met haar hond en duo van mij, maar hoefde niet eens ze echt bij me te roepen. Kort hoofdgebaar en zelf veranderen van richting en de dames liepen mee.
Ik hield wel de omgeving in de gaten, maar dat doe ik eigenlijk altijd wel al, dat gaat er toch niet uit bij me.
Vind dat zelf namelijk vanuit vroeger wel een ding, dat ik zelf op een bepaald moment er bijna op leek te gaan lopen dat het ergens weer mis zou gaan.
Net wel even weer naar dat stukje gegaan overigens waar die hond op Glory af kwam zetten, en gewoon lekker luchtig gelopen. Even van pad af voor een andere hond omdat mevrouw even leek te schrikken met haar hond en duo van mij, maar hoefde niet eens ze echt bij me te roepen. Kort hoofdgebaar en zelf veranderen van richting en de dames liepen mee.
Ik hield wel de omgeving in de gaten, maar dat doe ik eigenlijk altijd wel al, dat gaat er toch niet uit bij me.
Zowel aan Kodi als aan mezelf merk ik dat we wat alerter zijn.blondie schreef: ↑06 mar 2026, 15:09 Merk je nog wat aan de honden? Of aan je zelf als je naar buiten loopt?
Kodi is meer reactief. Dus meer blaffen/uitvallen. Ikzelf eigenlijk zoals jij ook bij jezelf beschrijft. Omgeving in de gaten houden. Maar dat deed ik vooraf ook. Gelukkig “ken” ik de meeste mensen dus ik tegenkom inmiddels en nemen zij ook afstand,
Een stap terug in de training werpt dan ook wel weer z’n vruchten af. De andere 2 honden merk ik niks aan trouwens.
Het zal wel snel verder zakken naarmate het weer vaker goed gaat. Zowel bij Kodi als bij mij.
Wat fijn dat de dames zich zo goed lieten sturen! En dat Glory verder ook geen reactie meer geeft op de plek verder.

-
EchoMira
- Posts in topic: 3
- Welke: Whippet en Lurcher
Dan kun je dat opwerken.
Haal het omhoog vanuit jullie respectievelijke onderbuiken en ga het aan.
"Waar gaan we op aan?"
"Waar zit de achterdocht?"
En dan geef je daar een heel bewuste vorm aan met een deescalerend vervolg.
Het kan bijvoorbeeld best zijn dat je samen besluit om om te lopen of zelfs om terug naar huis te gaan omdat het echt te eng is.
Maar daar geef je dan een positieve draai aan.
Angst in en van zichzelf is prima. Dat gaat over zelfbehoud en gezichtsverlies voorkomen. Honden hebben vaak een enorm ego.
Maar als je die aftocht kunt omzetten naar het begin van iets anders moois ben je ook thuis.
Snap je wat ik bedoel?
Het is misschien even schakelen maar het is niet zo dat het per se erg is dat je uitlaatstrookwandelingetje niet veilig voelt.
Lekker omkeren en naar huis gaan en daar bovenop de tuintafel slagroomtruffels voeren.
Ik ben zelf vrij duidelijk. Gisteren kwam er een mechel van 8 maanden die een dame meesleurde aan een longeerlijn. Hartstikke leuk maar ik wil zo'n reu niet bij Guus. Dus dan lijn ik hem aan en gaan we even een klein stukje omlopen. Hij merkt het verder niet. Vandaag waren we met zijn vriend de jachthond op pad en kwam er een stel honden. Denk pitbull mixen. Dan ga ik even met Guus spelen en lijn ik hem aan en gaan we padden kijken bij de poel. Leuk dat zijn vriend met die honden kan spelen maar ik vertrouw het niet. Ik laat hem heel vrij contact maken met veel honden maar ook met veel honden niet. Zolang ik het een beetje leuk breng merkt hij het niet eens. Hij is overigens zelf ook niet gefixeerd op andere honden. Rent er niet naartoe en vindt contact maken leuk maar als ik hem iets anders biedt is hij er net zo voor in. Zo probeer ik alles luchtig en positief te houden.