Zeer interessant. Sociale vervreemding van de eigenaars

Marc
Posts in topic: 10

Zeer interessant. Sociale vervreemding van de eigenaars

Bericht door Marc »

Deze mensen hebben twee herders. In de testen die helaas in het Duits zijn is te zien dat een van de twee herders volledig afstand van zijn baasjes heeft gedaan. Echt totaal. Er is geen enkele band anders dan vertrouwen. De hele wereld van die hond draait om de andere hond. Super leuk experiment voor mensen die twijfelen of hun hond ook zo is bij meerdere honden in een huishouden. Mijn honden hebben er een handje van al is er gelukkig ook een goede baas hond relatie. Deze man zegt dat je om deze reden honden in hetzelfde huishouden nooit permanent samen moet laten. Altijd vanaf het begin dingen apart doen. Super heftig om te zien dat de herder 0 band met zijn beiden baasjes heeft. Werkelijk 0.

Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 4

Re: Zeer interessant. Sociale vervreemding van de eigenaars

Bericht door Nanna »

Ik doe nooit dingen apart. Maar ze zijn altijd meer op mij gefocust dan op elkaar. Ze spelen wel met elkaar (Csikasz en Katus) maar ze spelen ook met mij. Ik herken hier niets van.
Is de jongste hond niet een hond die slecht op mensen ingeprent is toen ie pup was?
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Dus misschien maar goed dat Guus nu alleen wandelt want die had er ook een handje van. Zonder Bas liep hij de eerste paar keer nauwelijks mee. Nu spelen we en zwemt hij en haalt stokken. Dus het is nu over.
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 1

Bericht door Tineke »

Ik herken het niet , onze honden waren ook dol op elkaar , onafscheidelijk zelfs sommige, maar toch ook nog wel degelijk gefocust op ons.
Overigens doen wij wel dingen apart van elkaar , maar meer omdat het zo uitkomt en niet expliciet om dit soort uitkomsten te vermijden.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Marc

Bericht door Marc »

Tineke schreef: 08 apr 2026, 18:00 Ik herken het niet , onze honden waren ook dol op elkaar , onafscheidelijk zelfs sommige, maar toch ook nog wel degelijk gefocust op ons.
Overigens doen wij wel dingen apart van elkaar , maar meer omdat het zo uitkomt en niet expliciet om dit soort uitkomsten te vermijden.
Maar je ziet wel super goed aan deze zwarte herder uit het filmpje echt helemaal niets meer met de eigenaren heeft. Echt gek om te zien. Hij negeert ze gewoon en die andere hond krijgt een super leuke begroeting waarbij er een totaal andere hond ontstaat.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Whippet Lurcher Powder puff

Bericht door EchoMira »

Ik ben het niet met de conclusie eens.
Het gaat alleen maar om de sociale veiligheid van de hond en als die dat vindt bij een andere hond is dat prima.
Het zegt meer over de menselijke behoefte om dankboare ogies te zien dan over de hond om daar een probleem van te maken.

Echo heeft zulk gedrag naar anderen.
Ze is natuurlijk altijd bij haar moeder gebleven. En bij mij want ik ben debaas van de moeder maar andere mensen hoeven weinig van haar te verwachten.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat de hond niets laat zien. Ze laat wel degelijk sociale interactie zien het is alleen geen actief aangaan van contact maar daarom nog geen afwezigheid van sociaal gedrag. Afwijzing is ook sociaal gedrag.

De hond heeft niet niets met de eigenaren. Ze stelt de eigenaren alleen niet als hoogste in rang.
Dulden, de aanwezigheid bevestigen maar verder negeren is niet niks. Het is alleen niet "hoera baas!" Geen vreugdedanksje over oh wat ben jij toch de baasmaar waarom heb je dat nodig?
Je wordt toch geduld? Je mag de situatie toch bepalen? Waarom heb je als baas dan die uitgepantomimede deemoed nodig?

Ik vind het verkeerd om dan te stellen dat 24/7 contact tussen twee honden toe te staan slecht is.
Dit zijn werkhonden. Als je baasjefans wil hebben moet je het inderdaad niet zo doen maar deze honden kun je zo prima aansturen bij de kudde.

En laat ons onthouden dat er ook meutes van 38 harriers bestaan. Die zijn ook niet allemaal met de baas bezig maar ze doen precies wat ze moeten doen.
Marc

Bericht door Marc »

Maar de hond loopt gewoon bij ze weg zodra hij los is. Weg. Wil de ruimte uit. Dat lijkt me wel problemen geven.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 08 apr 2026, 19:35 Maar de hond loopt gewoon bij ze weg zodra hij los is. Weg. Wil de ruimte uit. Dat lijkt me wel problemen geven.
Wat voor problemen?
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Zeker een interessant filmpje. Met een Engelse voice over.

Ik vind niet dat de hond zich per se heel negatief gedraagt in aanwezigheid van de baasjes. Ze zijn inderdaad totaal niet boeiend, maar het is ook niet dat de hond lelijk doet of angstig is.
Als de baasjes heel erg hun best hebben zitten doen om een band op te bouwen, is het natuurlijk wel een beetje sneu.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 08 apr 2026, 19:58 Als de baasjes heel erg hun best hebben zitten doen om een band op te bouwen, is het natuurlijk wel een beetje sneu.
Of is het sneu als je denkt dat je geen band hebt omdat je dit niet ziet?

Afbeelding

Dit kan een perfect gehoorzame hond zijn. Of een hond die perfect waakt.
Waarom wil je dat geslijm dan per se zien?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 08 apr 2026, 20:07
CatnDog schreef: 08 apr 2026, 19:58 Als de baasjes heel erg hun best hebben zitten doen om een band op te bouwen, is het natuurlijk wel een beetje sneu.

Afbeelding

Ik denk dat dat de verwachtingen zijn die mensen hebben bij een hond. Man's best friend. Maar zeker ook bij een herder die bekend staan als baasgericht.
blondie

Bericht door blondie »

ik herken het wel toen we Glory net hadden. Kom er misschien morgen wel op terug.
Nanna

Bericht door Nanna »

Das gewoon een boerderijpup die de boer alleen zag met vretenstijd. Verder niet.
Die hield zich bezig met de nestgenoten.
Kent ie mensen? Ja. Dus geen kennelsyndroom.
Maar heeft ie wat met ze? Nee. Hij verwacht veel meer van die andere hond qua interactie.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 08 apr 2026, 20:21 Das gewoon een boerderijpup die de boer alleen zag met vretenstijd. Verder niet.
Die hield zich bezig met de nestgenoten.
Kent ie mensen? Ja. Dus geen kennelsyndroom.
Maar heeft ie wat met ze? Nee. Hij verwacht veel meer van die andere hond qua interactie.
Maar toch zal dit gedrag toch niet gelden voor iedere 'boerderijpup'?
EchoMira

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 08 apr 2026, 20:17
EchoMira schreef: 08 apr 2026, 20:07

Afbeelding

Ik denk dat dat de verwachtingen zijn die mensen hebben bij een hond. Man's best friend. Maar zeker ook bij een herder die bekend staan als baasgericht.
Dat is deze vast ook. Ze zijn alleen niet de baas.
Nanna

Bericht door Nanna »

Misschien is de oudere hond ook zeer duidelijk in wat ie wel en niet wil. En zijn die bazen een paar zachte totaal niet te respecteren eieren.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Mensgericht moet ik zeggen, niet baasgericht.
Zelfs als de mensen niet veel te zeggen hebben, zou een hond toch nog steeds interactie kunnen zoeken, willen regelen e.d. Dat doet deze hond dus niet.
Daarom kan ik me ook wel vinden in de woorden van EchoMira die zegt 'er is niet echt een probleem'. Het is niet dat de mensen er echt 'last' van hebben, van dit gedrag. Ze willen alleen wat anders zien.
Nanna

Bericht door Nanna »

Geef de hond aan iemand die er verstand van heeft en houd hem als enige hond. Dan zie je vast wat anders. De ene baas is de andere niet. En het moet ook maar net matchen.
Hier matchte Panni niet. Prima hondje hoor. Maar nu is ze enig hondje bij Jo en ze is geheel anders. Ze zit nu zelfs op speurles😂
Afbeelding
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Nou, ik zou er totaal geen moeite mee hebben als ik genegeerd zou worden door een van mijn honden of door beiden. Ik heb expres een zelfstandig ras genomen omdat ik niet de hele tijd dat gedraai om me heen wil hebben.
Nou is Tanja wel graag bij me en zoekt me vaak op. Anne komt ook weleens naast me liggen of zitten en dan kan ik af en toe wel een beetje aandacht krijgen, maar die is toch iets meer op zichzelf. Zij was de tweede hond. Maar ze wilt af en toe wel knuffelen. Als de kleinkinderen er zijn, dan vindt ze dat prima, maar knuffelen met ze zal ze niet snel doen. Ze laat het wel toe, maar als het haar teveel wordt gaat ze naar een andere kamer. Tanja is anders die vindt het allemaal even leuk.
Ze wilt zelfs weleens op schoot, dat vindt ik echt helemaal niet zo leuk. Ik zeg vaak tegen haar dat ik wel een gezelschapshondje had gekocht als ik veel aandacht wilde hebben.
Ik vond de vorige honden eigenlijk leuker wat dat betreft, die gingen lekker liggen slapen en lieten mij gewoon met rust. Maar met visite zijn deze twee leuker, ik hoef ze tenminste niet op te sluiten als er iemand komt.
Afbeelding

Tanja en Anne
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 08 apr 2026, 20:39 Geef de hond aan iemand die er verstand van heeft en houd hem als enige hond. Dan zie je vast wat anders. De ene baas is de andere niet. En het moet ook maar net matchen.
Hier matchte Panni niet. Prima hondje hoor. Maar nu is ze enig hondje bij Jo en ze is geheel anders. Ze zit nu zelfs op speurles😂
Scarlett is hier ook nog steeds aan het leren.

Ze was eigenlijk voor mijn moeder bedoeld maar moeder heeft hartelijk bedankt voor de eer en nou hoort ze bij mij en ik ben er dolblij mee.
Het soort Klik alsof je met een antieke brommerhelm onder de rontgen gaat.

Ik stond te janken bij het hek toen ze zeiden dat ik haar mocht hebben. Nog geen half uur na het hallo-zeggen.
Geobsedeerd. Mijn kleine haarkabouter.
Het is een soort tam parkietje.
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

EchoMira schreef: 08 apr 2026, 21:29 Het is een soort tam parkietje.
:I:
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Tamme parkietjes vind ik geweldig. Ik heb er nu drie, eerder vier. Onderling kunnen ze het prima met elkaar vinden, maar individueel ook met mij. De dames mogen weleens een beetje schouderduwen om de aandacht, maar herrie is er nooit en ´s ochtends word ik altijd wakker tussen drie tevreden snurkende setters in mijn bed.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Omega
Posts in topic: 2
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Ik herken het ook totaal niet.

Luna en Balu waren van pup af aan bij elkaar, ik heb weinig apart met ze ondernomen en toch waren ze beide baasgericht.

Quinta heb ik 3 jaar alleen gehad, sinds vorig jaar is Dieuwertje er bij. Ze zijn ook heel veel samen, 2,5 uur in de week ben ik een op een met ze bezig op de hondenschool en de jachttraining. Ze zijn ook beide baasgericht.

Ik denk dat er bij die hond meer mis is gegaan dan 24/7 bij de andere hond houden. Hebben die mensen bijvoorbeeld de honden wel in huis of zitten ze buiten in een kennel en wordt er verder niks mee gedaan.
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 3
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Omega schreef: 08 apr 2026, 23:02 Ik denk dat er bij die hond meer mis is gegaan dan 24/7 bij de andere hond houden. Hebben die mensen bijvoorbeeld de honden wel in huis of zitten ze buiten in een kennel en wordt er verder niks mee gedaan.
Dat denk ik ook. Ik heb het met meerdere honden ook nooit meegemaakt. Ik onderneem wel individueel dingen met elke hond, maar dat is ook ómdat mijn honden dat superleuk vinden, ze zien het als een enorm privilege. En die paar uurtjes per week zijn natuurlijk niets tegenover alle andere uren in de week dat mijn honden samen zijn. Ook al zijn ze heel dol op elkaar en hebben ze veel interactie, aandacht van mij en één op één leuke dingen samen doen staat toch wel duidelijk boven aan hun prioriteitenlijstje :lol1: Dat geldt ook voor de van nature minder baasgerichte types als Amy, Arlo en nu ook Ro.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 3

Bericht door Smoushond »

Ik vind het een raar filmpje ,het lijkt erop alsof de tweede hond wel in de buurt is maar uit het zicht van de eerste hond. En dat die eerste hond daar erg op gefocust is en blij is wanneer de tweede hond erbij komt maar meer zie ik er niet in. En als het etenstijd is en de baas pakt zijn voerbak dan ziet het er waarschijnlijk heel anders uit

Een hond die heel graag speelt omdat hij nog jong is zal altijd meer gefocust zijn op een speelmaatje
Afbeelding
Plaats reactie