Praktijkspeuren

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

Net voor het eerst een les gehad met Chara en Glory. In bosgebied.
Wat was dat leuk zeg.
Heel anders dan ik kende van het IPO speuren sowieso de manier nu van aanleren.
Ook ontzettend leuk om te zien hoe beide honden anders het oppakten, super interessant om te ervaren dat Chara op moment dat ze geur kwijt was dat in haar houding duidelijk was, ze de kop in de lucht gooide om een geur toch op te pakken, terug te komen en juiste pad in wilde slaan.
Kwam helaas net een hond dat pad uit, dus focus was even weg... vlak ervoor een ree :LOL: :mann:

Glory pakte het snel op, zij is wel wat onzeker en snel schrikkerig. Maar denk zomaar dat als zij het gaat snappen na een paar lessen dat die als een speer gaat.

Fijn ook dat ik met de 2 dames tegelijkertijd kon.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 10268
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Re: Praktijkspeuren

Bericht door Kells »

Leuk! Maak je een volgende keer foto’s?
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

Kijken of dat lukt.. instructrice loopt achter me en heeft 1 hond van mij aan de lijn, ik de hond waar ik mee bezig ben en de persoon die gezocht moet worden loopt verderop... en als ze haar vinden moet die belonen.
Foto's maken wordt dan lastig :engel:

Misschien als ze het beter kunnen dat ik t.z.t foto maak, nu was ik vooral aan het kijken en leren van hun lichaamstaal en luisteren naar aanwijzingen van instructrice :F:

Wil dit zeker meer gaan doen, dus over 2 of 3 weken weer.
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 8917
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Praktijkspeuren

Bericht door ranetje »

Lijkt me heel leuk om te doen :ok:
Richt je eerst maar op het leren van de lichaamstaal van je honden, dat is al moeilijk genoeg.
Ik vind dat ook heel erg moeilijk bij zweetwerk.
Als er ooit iemand foto's kan maken komen die vanzelf wel, later ;)
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

ranetje schreef: 20 mar 2026, 18:00 Lijkt me heel leuk om te doen :ok:
Richt je eerst maar op het leren van de lichaamstaal van je honden, dat is al moeilijk genoeg.
Ik vind dat ook heel erg moeilijk bij zweetwerk.
Als er ooit iemand foto's kan maken komen die vanzelf wel, later ;)
Ik vond het erg leuk dat ik weer dingen herkende, of nu bij allebei de dames verschil in hun manier en uiting ervan te zien.
Ook weer heel anders dan met speuren met Finn of met Bluf.
Sommige dingen in lichaamshouding, staartdracht, twijfel of even "spoor bijster" herkende ik wel maar toch mooi om dat te herkennen in die lichaamshoudingen.

Jaren geleden alweer dat ik met Finn en Bluf sporen uitwerkte voor trainingen en examens, en met Aki heb ik het af en toe eens gedaan en later detectie, ook bij deze dame.
Dat is inderdaad veel belangrijker om bewust mee bezig te zijn, dan dat ik foto's zelf ga maken.

Ik blijf speuren merk ik na vandaag ook weer, hoe breed ook echt wel een bijzondere vorm van samenwerken vinden. Vertrouwen kunnen geven, de hond ook kans geven om het zelf uit te vinden, en helemaal blij zijn of iemand anders blij laten zijn en kunnen laten belonen als ze het goed hebben gedaan.

Ben dus erg benieuwd naar de vervolglessen.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 2
Berichten: 3909
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Praktijkspeuren

Bericht door Diana »

Superleuk! Klinkt alsof jullie er een nieuwe hobby bij hebben :lol1:
Afbeelding
Shiloh
Posts in topic: 2
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 dec 2025, 09:34
Honden: 1
Welke: Welsh Springer Spaniël

Re: Praktijkspeuren

Bericht door Shiloh »

Leuk is het hè!

Ik vind het altijd zo bijzonder dat je de meeste honden helemaal niks hoeft uit te leggen. Natuurlijk klein beginnen, maar achter hun neus aanlopen is uiteraard de eerste natuur. Je biedt ze geur aan en ze gaan gewoon. Zo gaaf.

Toch zitten er zulke verschillen tussen!

Met Duke speurde ik ook de laatste jaren. Heel hobby matig. 1 keer in de maand. Ik vond hem ontzettend lastig te lezen. Hij was een wever. Hij liep met zijn kop in de lucht te zwalken van links naar rechts over het pad. Zie dan het eerste keuze moment (meestal een head snap de goede kant op) er maar eens uit te pikken. Die hond deed niks anders dan head snaps!

Nu met Tez ook 2 lessen gehad. Zij is echt totaal anders. Veel meer met haar neus aan de grond. Maar in haar puber wezen ook veel sneller afgeleid. En dan kan het lastig herkennen zijn of ze nog achter het juiste spoor aanloopt of inmiddels iets van wild heeft opgepikt.

En ja, allebei hebben/hadden ze een hele duidelijke “ik he een geur” houding, maar beide echt totaaaaal anders.

Veel plezier met de vervolg lessen, het is echt leuk om te doen!
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 1
Berichten: 5522
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Praktijkspeuren

Bericht door Tineke »

Ja speuren is ontzettend leuk om te doen , zeker als de honden er lol in hebben en het goed oppikken.
Luus was er een kei in , ook in detectie en ze vond het geweldig leuk om te doen.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Kelperuaantjes
Posts in topic: 2
Berichten: 1805
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:18
Honden: 3

Re: Praktijkspeuren

Bericht door Kelperuaantjes »

Leuk dat je dit met je honden doet! Wij zijn een poosje terug met Lima en Finny gestart met mantrailen en daar beleven zowel de honden als wij veel plezier aan.
blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

Tineke schreef: 25 mar 2026, 05:40 Ja speuren is ontzettend leuk om te doen , zeker als de honden er lol in hebben en het goed oppikken.
Luus was er een kei in , ook in detectie en ze vond het geweldig leuk om te doen.
Detectie was ik gaan doen met Aki, die was daar ook zo goed in.

Bij Chara vrees ik dat dat te lastig wordt met al dat vreten bij het aanleren, maar Glory zou daar denk ik ook wel veel lol in hebben.
Misschien dat vriend dat in de winter kan gaan doen. De dagen en tijden waarop het hier gegeven wordt zijn helaas niet zo gunstig als je fulltime werkt helaas..

Het is dat ik nu op vrijdagen en donderdagen wat meer tijd heb dat ik dus de stap heb genomen om te gaan starten :cheer:

@Kelperuaantjes wat is nu het verschil tussen mantrailing en spoor van mens volgen zoals ik u aanleer? Ik probeer het uit te vogelen maar kom er niet echt uit.
blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

Gisteren vroeg mijn collega er ook naar, terwijl het geen hondenman is. Die vroeg ook hoe je het dan aanleert.

Waarbij ik ook nog voor ogen had hoe je bij de ipo de sporen de grond in aan het trappen was, zodat ze die neuzen maar letterlijk op dat spoor zouden houden en geen voorwerp zouden gaan overlopen..
Verbaasde het mij dus hoe snel de beide dames eigenlijk snapten dat spoor van die dame te volgen, later ook met aanbieden van de geur van de persoon met lapje en dat het licht bewandelde spoor eigenlijk prima werd opgepakt door beide dames.

En inderdaad @Shiloh Chara wat hoger en wat meer "zwalkend", terwijl Glory toch wat meer de neus aan de grond deed en af en toe om geur beter op te nemen de neus wat hoger deed, en op kruispunten na overlopen, ze beiden duidelijk de lucht weer op pakten, en in llichaam weer de zekerheid zien van op het juiste spoor zitten.
Kelperuaantjes
Posts in topic: 2
Berichten: 1805
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:18
Honden: 3

Re: Praktijkspeuren

Bericht door Kelperuaantjes »

https://www.bk9.be/2023/12/26/is-er-een ... antrailen/
Hier staat het verschil wel duidelijk uitgelegd..
blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

Kelperuaantjes schreef: 25 mar 2026, 11:01 https://www.bk9.be/2023/12/26/is-er-een ... antrailen/
Hier staat het verschil wel duidelijk uitgelegd..
Dank je! Ah, tracking was dus wat ik met speuren voor IPO nu IGP deed.
En met Finn ook wel trailing gedaan, af en toe met mensen meegegaan die dat ook deden, maar hij was zo getraind natuurlijk in de vorm van tracking dat hij op die manier ook die trailing sporen uit werkte, en hij dus soms op zichzelf moest vertrouwen en leren dat een spoor ook over verharde weg ging en niet alleen op grasgronden én dat er geen objecten te verwijzen waren.

Wij doen nu trailing zojuist voor de 2e keer geweest, en wellicht als ze wat verder zijn dat we ook naar andere ondergronden gaan
blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

Vandaag begonnen met Chara, en nu alleen de instructrice die zelf haar spoor uitzette, eerst nog paar keer met targets en voer erop. Zij had Glory vast en die deed eigenlijk ook direct mee.
Dus konden we vrij snel over naar haar geurspoor volgen, zonder targets.
Voor mij rare gewaarwording om dat hoge speuren dus te ervaren, Chara snuift meer hoog lucht op, en bij twijfel doet ze even de neus aan de grond en vliegt ze er weer vandoor. Zonder twijfel bij een kruising juiste pad in :19:
En ook al denk ik dat ze op bepaald moment persoon + Glory zou zien, blijft ze doorspeuren tot daar en niet plots sjezen op zicht.. heel apart.
Ze verbaasde me oprecht.

Glory trouwens ook, die liep zonder moeite met de vrouw mee weg van ons :LOL:
Chara bleek daar later dus last van te hebben, die vond het maar niets zonder mij blijkbaar.

En na 2x met Glory poging gedaan te hebben zonder Chara.. wat dus op moment dat Glory bijna bij ze was resulteerde in de te zoeken persoon die omver werd getrokken door Chara.. omdat die naar mij wilde.. :') Besloten dat ik Chara dan zelf maar bij me zou houden met korte riem.

Dat ging prima, tot Glory ineens lucht leek op te pakken richting een achterlijk stijl stukje duin met boomstronken...
Ik kon bijna niet geloven dat Catherina zich daarboven had verstopt :scratch: maar de lichaamstaal van Glory op dat moment was vrij duidelijk dat ze haar lucht snoof..
Ik riep nog.. "je zit toch niet boven?!" maar goed... naar boven geklauterd dus.
En boven stopte de geur... dus whoppa ineens weer naar beneden met best wel een gangetje... en dat was best lastig met Chara kort en Glory aan die lange speurlijn.
Toen pakte ze wel weer lucht en even verderop stond dus de coach.

Bleek dat ze eerder die dag daar een target voor een hond had gelegd, en die hond had die niet gevonden dus is ze 2x over dat stukje gegaan om die target zelf te pakken, maar was "oud" spoor. Wel heel knap eigenlijk dat Glory dat had opgepikt.. voor mij alleen wat minder handig :nocheer:

Het was dus weer leuk en leerzaam. Ook nu was wel te merken dat bij Glory de concentratie op bepaald moment weg is. Zij is ook wel wat nerveus in aanleg, en daardoor best snel afgeleid bij het ontwaren van mensen al dan niet met honden. Maar dat zal denk met verloop van tijd wel gaan verbeteren, of niet, dan nog is het een hele leuke bezigheid zo in het bos met zijn drietjes :F:
blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

:engel:
Afbeelding

Afbeelding
blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

Zonder targets gisteren bij aanvang, en mijn vriend was mee we hadden een avond les.

Ik had nog een bijna ongebruikt leren juttuig van Bluf, had hem Chara omgedaan om te zien of hij paste en of ik hem als speurtuig zou kunnen gebruiken.
Ik heb dat ding nooit versteld en stond helemaal verbaasd.. Chara is blijkbaar net zo groot als Bluf :roll: en ik kon hem inderdaad gebruiken als speurtuig bleek na check van instructrice.
Ben ik blij dat dat ding nooit heb verkocht.

Een ander tuig die ik ooit had gekregen van bouvier dame en gebruikt had voor Finn heb ik aan de instructrice gegeven. Zij heeft ook vaak met molossers te maken, dus vond het een mooie gelegenheid om dat tuig door te geven ipv dat het al jaren aan het verfstoffen was in de schuur.

Chara had goede zin, en blijft echt prachtig om te zien hoe zij haar geurzintuig gebruikt. Vriend vond het fantastisch ook weer om te zien en te doen (hij met Glory), en leerde nu ook weer (net als ik) zoveel meer bij.
Ik heb dan wel lichte voorsprong als het gaat in signalen herkennen als hond twijfelt, of van spoor af is of domweg niet meer bezig is met zoeken :pffff:
Maar hij begon ook steeds meer te letten op de staarthoudingen, de wijze van gebruik van bek om meer lucht te kunnen pakken etc.

Geslaagd uurtje zo in het bos, wel ontiegelijk druk met groepen ruiters, trimmers, andere honden uit laters, Glory werd daardoor wat afgeleid en onzeker.
Maar als die hierin wat zekerder gaat worden, dan zal ze als een speer gaan denk ik.

Ja, dit blijf ik zeker doen met de dames!
blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 1
Berichten: 15177
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Praktijkspeuren

Bericht door Célie »

Leuke filmpjes, grappig om te zien hoe verschillend ze doen.
Shiloh
Posts in topic: 2
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 dec 2025, 09:34
Honden: 1
Welke: Welsh Springer Spaniël

Re: Praktijkspeuren

Bericht door Shiloh »

Hmmm. Vreemd. Ik wilde ze bekijken, maar kom steeds bij een random reel uit. Wellicht staan de rechten niet op publiek.

Maar super dat het zo lekker gaat! Ik heb zelf volgende week weer een les ook. 4de keer dan voor Tez.

Mijn zus is een keer mee geweest en die loopt dan het spoor. Super fijn is dat, want dan kan de instructrice achter me lopen en veel beter aanwijzingen geven. Doe het al een paar jaar (1 keer per maand dus), maar daar leer ik steeds zó veel van.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 1
Berichten: 6376
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door Smoushond »

Leuk ! Ik heb een keer met Bertus een workshop gedaan en hij was super enthousiast
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 8917
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Praktijkspeuren

Bericht door ranetje »

Klinkt goed :ok:
Leuke filmpjes :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 10268
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Re: Praktijkspeuren

Bericht door Kells »

Ik zie je updates nu pas. Leuk verslag, leuke foto en filmpjes.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
Jetski
Posts in topic: 3
Berichten: 1064
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:12
Welke: Portugese waterhond

Re: Praktijkspeuren

Bericht door Jetski »

Zo leuk om te doen voor baas en hond!
Mij valt op het filmpje de los ontspannen riem gelijk op.
Bij Ollie stond ie altijd strak, omdat ie vond dat ik best wat meer door kon lopen ofzo. :oohja:
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 14
Berichten: 4947
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Praktijkspeuren

Bericht door blondie »

Jetski schreef: 29 apr 2026, 10:58 Zo leuk om te doen voor baas en hond!
Mij valt op het filmpje de los ontspannen riem gelijk op.
Bij Ollie stond ie altijd strak, omdat ie vond dat ik best wat meer door kon lopen ofzo. :oohja:
Whaha, dit is maar paar seconden en we zijn net bezig he.
Bij Glory (de kleinste) nu vooral stimuleren om door te zoeken, en bij haar had ik vriend al aangegeven lijn te geven omdat zij best snel van slag is, dus bij weerstand op de lijn kan zij al denken dat ze iets niet goed doet, dus moet je voorkomen dat ze tegendruk krijgt.
Denk zomaar dat als zij wat lesjes verder is, ik in een streep achter haar aan kan met strakke lijn omdat ze weet wat ze aan het doen is ;)

Bij Chara liet ik lijn af en toe ook losser omdat zij echt op kruispunten gaat snuiven en geen strakke lijn omdat ik soms ook geen idee had waar de instructrice zich had verstopt.

Mijn vorig les dat Glory een oud spoor volgde stond lijntje wel strak hoor, en kon ik gaan klimmen maar zonder resultaat.. toen ze lucht weer had te pakken kon ik me net aan rechthouden omdat ze als een speer weer naar beneden vertrok... en ik met mijn twee benen niet zo rap was als zij :engel:
Plaats reactie