niet aan te lijnen
niet aan te lijnen
Een kennis heeft een hondje uit het buitenland.
Toen ze haar net had, heeft het een tijdje geduurd voor ze een tuigje bij haar kon om doen.
Een lijn er aan doen lukt nog steeds niet.
Zodra ze een lijn aan het tuig doet, laat de hond zich omvallen op haar zij en blijft liggen, zelfs uren lang.
Haar ogen staan dan heel angstig.
Ze heeft van alles geprobeerd.
Lijn aan klikken en laten zitten.
Lijnen overal neer leggen, op de grond, op de bank etc.
Voer geven en dan de lijn om doen.
Dan laat ze het voer staan en valt meteen op haar zij.
Overal lekkers neer leggen, ze blijft gewoon liggen.
Gedrags deskundige gebeld, maar die geeft dingen aan wat ze al geprobeerd heeft.
De hond doet haar behoefte in de tuin.
Ik denk dat ze nu zo'n 6 of 8 weken bij haar is.
Hebben jullie tips die ik aan haar kan door geven?
Toen ze haar net had, heeft het een tijdje geduurd voor ze een tuigje bij haar kon om doen.
Een lijn er aan doen lukt nog steeds niet.
Zodra ze een lijn aan het tuig doet, laat de hond zich omvallen op haar zij en blijft liggen, zelfs uren lang.
Haar ogen staan dan heel angstig.
Ze heeft van alles geprobeerd.
Lijn aan klikken en laten zitten.
Lijnen overal neer leggen, op de grond, op de bank etc.
Voer geven en dan de lijn om doen.
Dan laat ze het voer staan en valt meteen op haar zij.
Overal lekkers neer leggen, ze blijft gewoon liggen.
Gedrags deskundige gebeld, maar die geeft dingen aan wat ze al geprobeerd heeft.
De hond doet haar behoefte in de tuin.
Ik denk dat ze nu zo'n 6 of 8 weken bij haar is.
Hebben jullie tips die ik aan haar kan door geven?
- annnie
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Re: niet aan te lijnen
Ze wil te veel. Laat dat hondje eerst nog maar een paar maanden in de tuin poepen

-
EchoMira
- Honden: 3
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Dit is je probleem.
Proberen betekent alleen maar dat je steeds weer iets anders gaat doen en in combinatie met gedrag ben je dan aan het onderhandelen.
Laat dat tuig en die riem er gewoon een week aan zitten. Ik beloof dat er dan niets meer aan de hand is.
Aan de ene kant is het wennen maar het is vooral een kwestie van aanleren dat je de baas bent en dat niet afhankelijk is van of de hond dat oke vindt. Dat is niet hoe de baas zijn werkt.
En dan bedoel ik dus niet "je moet hem laten voelen wie de baas is" maar wel "het is voor jou het beste dat je een tuig aandoet met een riem er aan dus dat doe je. Jouw reactie is jouw reactie maar geen onderhandeling"
Laat die hond gewoon verwerken dat die riem er "nooit meer af gaat".
Persoonlijk zou ik hem ook nog aan die riem bij zijn mand vastbinden en dan mag hij aan gaan geven wanneer ik moet voeren en wandelen. Draai het om. Een hond moet zich naar jou voegen. Niet andersom.
Begrip is mooi maar begrip is zoals feestelijkheid. Genoeg is genoeg en meer maakt je gek. Dat wordt een eftelinghel.
Je vriendin is aan het pleasen. Dat is waar ze naar kijkt als die hond blijft liggen. Lekker laten liggen. Wat kan het je schelen? Die staat echt weer een keer op.
Ben bang dat ze het hondje alleen heeft en zoals zoveel hondjes uit het buitenland is dat een super slecht idee en de beste reden om geen enkele vooruitgang te zien.
Een hondje uit het buitenland komt vaak uit een roedel. Is opgegroeid met honden tot volwassen zijn en kent niks anders. Het is vaak tam naar mensen maar vaak niet heel erg ingeprent op mensen.
Het enige dat dat hondje nodig heeft is een hondje dat wel alles snapt en waar ze naar kan kijken. Ik vind dat essentieel en ben überhaupt tegen het plaatsen van dit soort honden als enige hond. Om meerdere redenen maar dit soort uitgewerkte eeuwig doorgetrokken trauma dingen die niks voorstellen feitelijk zijn een van de redenen. Als er een hond naast staat die vrolijk aangelijnd wordt is er waarschijnlijk binnen 3 dagen niks meer aan de hand. Samen lopen en klaar. Mensen kunnen nauwelijks iets doen voor deze honden anders dan extra veel trauma aanbrengen door alles te proberen.
Misschien heeft ze een tweede hond? Dan is het gewoon doorpakken. Ik heb nog nooit geen succes gehad met gewoon doen. Geen getut en geen gefriemel. Riem eraan en lopen. In de auto. Van mijn part gedragen. Auto open. Hoop andere honden of een nieuwe goede reden om te lopen en daar gaan we dan. Omring dat dier met 5 opdringerige golden retrievers op een nieuwe lokatie en dan kan ze vast ineens wel staan met de riem om. Creatief zijn en doorzetten.
Een hondje uit het buitenland komt vaak uit een roedel. Is opgegroeid met honden tot volwassen zijn en kent niks anders. Het is vaak tam naar mensen maar vaak niet heel erg ingeprent op mensen.
Het enige dat dat hondje nodig heeft is een hondje dat wel alles snapt en waar ze naar kan kijken. Ik vind dat essentieel en ben überhaupt tegen het plaatsen van dit soort honden als enige hond. Om meerdere redenen maar dit soort uitgewerkte eeuwig doorgetrokken trauma dingen die niks voorstellen feitelijk zijn een van de redenen. Als er een hond naast staat die vrolijk aangelijnd wordt is er waarschijnlijk binnen 3 dagen niks meer aan de hand. Samen lopen en klaar. Mensen kunnen nauwelijks iets doen voor deze honden anders dan extra veel trauma aanbrengen door alles te proberen.
Misschien heeft ze een tweede hond? Dan is het gewoon doorpakken. Ik heb nog nooit geen succes gehad met gewoon doen. Geen getut en geen gefriemel. Riem eraan en lopen. In de auto. Van mijn part gedragen. Auto open. Hoop andere honden of een nieuwe goede reden om te lopen en daar gaan we dan. Omring dat dier met 5 opdringerige golden retrievers op een nieuwe lokatie en dan kan ze vast ineens wel staan met de riem om. Creatief zijn en doorzetten.
Tom klampte zich vast aan de bekleding van de auto. Beet naar ons als we hem wilde aaien. Kon niet aangelijnd worden en was doods en doodsbang voor alles. Toen we hem bij Bas hadden gezet keek hij naar haar en kon hij alles in twee dagen. Sprong zo achter haar aan de auto in. Kwam aaien halen maar dan moest je wel rekening houden met wat hij aan kon. Anders beet hij alsnog als het hem teveel werd. Hij ging netjes achterin zitten op de achterbank naast Bas en binnen twee weken was hij een doodnormaal huishondje en lag hij elke avond bij ons op de bank. Bij Bas natuurlijk maar daardoor ook bij ons. En weer een maand later was dat alles normaal. Ook zonder Bas. Wij hebben niks getraind of gedaan en Bas heeft alle werk verzet door alleen alles goed voor te doen.
Gewoon geen buitenlandse hondjes nemen. Zijn toch vaak getraumatiseerd op de één of andere manier en de laatste keer dat ik keek neem je een hond voor je lol.
Vriendin van me nam een paar weken terug een hond uit Belarus die aangeprezen werd als supersociaal. Haar dwergpoedel liet zowat het leven door die hond en hij beet mensen. Teruggebracht.
Een pup zou ik nog wel aandurven maar een volwassen hond die je nooit eerder gezien hebt? Never.
Vriendin van me nam een paar weken terug een hond uit Belarus die aangeprezen werd als supersociaal. Haar dwergpoedel liet zowat het leven door die hond en hij beet mensen. Teruggebracht.
Een pup zou ik nog wel aandurven maar een volwassen hond die je nooit eerder gezien hebt? Never.

Ik zal nooit iets anders nemen en ik heb de meest makkelijke super sociale honden die er zijn. Cleo was dat overigens ook. Mijn buitenlandse honden waren stuk voor stuk makkelijker dan de met 8 weken in Nederland gekochte pup en de Nederlandse asielhonden bij elkaar. Dus het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van enige kennis van zaken. Ik kreeg ze niet kant en klaar maar er is werkelijk niks wat niet super makkelijk op te lossen was.Nanna schreef: 10 okt 2026, 09:22 Gewoon geen buitenlandse hondjes nemen. Zijn toch vaak getraumatiseerd op de één of andere manier en de laatste keer dat ik keek neem je een hond voor je lol.
Mijn honden zijn allebei makkelijker en dat was Cleo ook die absoluut geen klein hondje was ofzo dan 95 procent van de honden die ik tegen kom.
Het gekke is dat de mislukte buitenlandse honden bij een ander wel prima tot hun recht komen en het gros van de hier aangeschafte goed gefokte pups hangt nog steeds krijsend in de riem als ik ze passeer en de mensen weten zich daar evenmin raad mee.
Ik snap eigenlijk helemaal niet waarom je dit zo zegt wetende dat er op dit forum ontzettend veel super leuke lieve makkelijke buitenlandse honden zitten. Veel gemakkelijker dan sommige hier gefokte als pup gekochte honden zelfs. Ik durf te stellen dat Guus makkelijker is in de omgang en beter te hanteren en sociaal minder complex is dan jouw pulis. Dat bedoel ik absoluut niet verkeerd maar ik denk echt dat het zo is. Guus kan je zo tegen een kat aandrukken. Je kan er een baby opleggen. Je kan hem in een auto vol vreemde honden zetten. Je kan hem altijd gewoon aaien. Iedereen. Overal. Je kan hem in een kippenhok zetten. Los door elk park laten lopen tussen de eenden. Hij loopt onder paarden door. Kan met schapen etc etc. Ik stel dat hij makkelijker is omdat hij dat niet alleen kan maar allemaal ook echt leuk vindt. Hij vindt het leuk om een baby op zich te krijgen. In een auto vol honden te zitten etc. En Bas is hetzelfde. Maar die kan het en vindt het niet perse leuk. Cleo heeft nog nooit een hond gebeten en liep altijd los. Kon zich sociaal met alles en iedereen verhouden. Kijk naar de honden van Tineke en nog veel meer mensen. Dus hier adviseren nooit een buitenlandse hond te nemen vind ik raar met alles wat je weet. Dat die vriendin flopt zegt mij niks. Die nam gewoon een foute hond voor haar situatie en dat is haar keuze.
Laatst gewijzigd door Marc op 10 okt 2026, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijkbaar heeft die vriendin ook geen kaas gegeten van het inschatten van een hond. Plus een hond die net aankomt is niet zichzelf. Ik kijk niet eens naar wat een stichting zegt. Ik kijk gewoon zelf tenzij ik de mensen van een stichting ken. Als Tineke zegt dat de hond sociaal is prima. Als een wolventrui van Stichting Red een schoffie iets zegt luister ik niet eens laat staan dat ik de hond zonder zelf te kijken bij mijn honden zet die hij vervolgens kan grijpen. Kom op!Nanna schreef: 10 okt 2026, 09:22 Gewoon geen buitenlandse hondjes nemen. Zijn toch vaak getraumatiseerd op de één of andere manier en de laatste keer dat ik keek neem je een hond voor je lol.
Ik heb zelf ook wel honden met buitenlandse achtergrond gehad en ik durf het best aan MAAR IK WIL EERST DIE HOND GEZIEN HEBBEN. Niet bij een busje gaan staan wachten en maar zien wat er in je poten gedrukt wordt.

Bedoel je dat met geen buitenlandse hond nemen? Daar ben ik het helemaal mee eens. Tenzij je weet wat je doet en rekening wil houden met problemen. Ik zou nooit ongezien een hond nemen op basis van andermans inschatting. Die hele manier mag van mij afgeschaft worden want die honden nemen ze ook niet terug. Ze hebben zelden achtervang voor als het niet klikt en geen mogelijkheid tot inschatten eenmaal in Nederland dus eens.Nanna schreef: 10 okt 2026, 09:58 Ik heb zelf ook wel honden met buitenlandse achtergrond gehad en ik durf het best aan MAAR IK WIL EERST DIE HOND GEZIEN HEBBEN. Niet bij een busje gaan staan wachten en maar zien wat er in je poten gedrukt wordt.
Met de opvang van Elsa was goed contact, zo kon ik al best een beeld van haar vormen. En ik had ook expliciet aangegeven dat een angstige hond geen optie voor ons zou zijn en niet op zijn plaats zou zijn bij ons.
Overigens vind ik het zelf geen goed idee om die echt mega angstige honden naar ons drukke landje te halen.
En ik deel wel de mening van Marc wat een tweede hond betreft , juist bij wat angstige honden.
Elsa was niet angstig maar trok zich wel direct aan Roland op.
Sien , wel angstig, was Spok en Rio een enorm steunpunt voor.
Die hebben haar angst enorm verbeterd.
Maar dat was geen mega bange hond daar zit uiteraard wel verschil in.
Zelf heb ik wel positieve ervaringen met buitenlandse honden , Spok , Sien, Micron, Jimi , Woody , Simba, Roland, Elsa en nu weer Bizzy, stuk voor stuk super fijne honden
Overigens vind ik het zelf geen goed idee om die echt mega angstige honden naar ons drukke landje te halen.
En ik deel wel de mening van Marc wat een tweede hond betreft , juist bij wat angstige honden.
Elsa was niet angstig maar trok zich wel direct aan Roland op.
Sien , wel angstig, was Spok en Rio een enorm steunpunt voor.
Die hebben haar angst enorm verbeterd.
Maar dat was geen mega bange hond daar zit uiteraard wel verschil in.
Zelf heb ik wel positieve ervaringen met buitenlandse honden , Spok , Sien, Micron, Jimi , Woody , Simba, Roland, Elsa en nu weer Bizzy, stuk voor stuk super fijne honden

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Dat.annnie schreef: 09 okt 2026, 22:20 Ze wil te veel. Laat dat hondje eerst nog maar een paar maanden in de tuin poepen
En niet van alles proberen. Gewoon ophouden met alles nu. Rust erin. En dan over 2 maandjes proberen met kort houdertje eraan. Dan hele lange lijn zonder spanning en heeeeeel veel worst.
Maar eerst es helemaal niks terug naar rust
- ellen en de birmanen

dit kreeg ik van de stichting door waar mijn Ecco*, Pinkie* en Sjonnie vandaan komen. nu heb ik een roedel en dan is het heel anders. maar als enigst hond zou ik dit schema aanhouden. laat de hond eerst maar vertrouwen in je vriendin krijgen. wat de anderen ook zeggen, tuig aan houden en lijntje eraan. niet meer af doen. gewoon in de tuin laten naar buiten komt vanzelf.
geen druk op de hond zetten, geef de hond de tijd die ze nodig heeft.
ik merkte aan Ecco* dat die zelfs na 2 jaar bij ons te zijn nog dingen leerde, zoals alleen mee naar buiten. daarvoor altijd de steun van de andere honden.
Ik ga de tips aan haar door geven.
Ze heeft voor deze hond ook al een hond gehad uit het buitenland.
Als ik het goed heb, is deze hond vanaf half augustus bij haar.
De tip met de lijn eraan hangen lijkt me het meest zinvol. Ik heb zelf gewoon het geduld niet om weken te doen over een riem en dan staan. Dus ik pak door en dat gaat ook prima. Er is een Duitse man die een roedel buitenlandse onplaatsbare honden in een soort asiel heeft gezet. In groepen houding en elke onplaatsbare hond krijgt de passende training. Er was daar ook een hondje dat zich niet liet aanlijnen maanden lang. Hij heeft dat hondje overgenomen en binnen enkele dagen loopt het aan de riem. Ik stuur je een linkje. Hoop dat ze Duits kan. Deze man zegt overigens wel dat je juist moet doorpakken omdat je anders geen steek verder komt en de hond ook niet.Annets schreef: 10 okt 2026, 21:54 Ik ga de tips aan haar door geven.
Ik denk dat het echt per hond verschilt en de mate van angst wat je strategie moet zijn.
Doorpakken kan werken maar ook averechts uitpakken , dat moet je echt bekijken per hond en situatie.
Doorpakken kan werken maar ook averechts uitpakken , dat moet je echt bekijken per hond en situatie.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Hierbij de video die dit onderwerp bij een buitenlandse hond met exact dit gedrag behandeld. En tevens zo te zien wie die man is en wat hij nog meer post rondom deze roedel onplaatsbare buitenlandse honden. Deze man is trouwens al jaren een bekende Duitse hondentrainer. Dus niet een of andere recent zichzelf verklaarde hondenkenner ofzo.