Het Kempisch heideschaap met leuke herder

Subforum voor alle fototopics!
Nanna
Posts in topic: 9

Het Kempisch heideschaap met leuke herder

Bericht door Nanna »

En ook de hond was prima. Een leuke Kelpie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Re: Het Kempisch heideschaap met leuke herder

Bericht door Nanna »

Heel aardige jongeman. Kon honderduit vertellen. Leuke ontmoeting!
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1

Bericht door ranetje »

Leuk!
Ook leuk om een kelpie te zien helpen denk ik.

Hoe vond Justin de schapen?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

In den beginne groot en lichtelijk eng. Vooral toen ze met die voorpootjes stampten.maar na vijf minuten zat ie er al verveeld naast😂
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 10

Bericht door Marc »

Wat heeft dat lichte hondje ermee van doen? Huishond van de herder die mee mag? Leuke herder trouwens dus snap jou wel haha. Helpt zeker om een verhaal interessant te maken.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 10 okt 2026, 16:37 Wat heeft dat lichte hondje ermee van doen? Huishond van de herder die mee mag? Leuke herder trouwens dus snap jou wel haha. Helpt zeker om een verhaal interessant te maken.
Dat is een Basset Griffon Vendéen van een passant :LOL:
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 1

Bericht door blondie »

Beide herders zien er goed uit :E:
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 10 okt 2026, 16:51
Marc schreef: 10 okt 2026, 16:37 Wat heeft dat lichte hondje ermee van doen? Huishond van de herder die mee mag? Leuke herder trouwens dus snap jou wel haha. Helpt zeker om een verhaal interessant te maken.
Dan laat die baas hem wel lekker zijn gang gaan. Want op de eerste foto staat hij oog in oog met niemand erbij voor de schapen. Mijn schapen hadden hem een optater gegeven.

Kijk. Dat is niet netjes vind ik als de hond er niet bij hoort. Zo dicht erop laten zonder dat je hem wegroept of even aanlijnt. Daarom dacht ik dat hij van de herder was.

Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

De beide Bassets (ja het waren er twee) stonden een beetje zakkig naar die schapen te kijken en die schapen waren nul bang. De herder zei wel dat ze wel zouden optreden als ze lammetjes hadden.
Mijn Puli’s zaten er ook los bij. Niks aan de hand.
Alleen Justin zat vast😊
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 10 okt 2026, 17:48 De beide Bassets (ja het waren er twee) stonden een beetje zakkig naar die schapen te kijken en die schapen waren nul bang. De herder zei wel dat ze wel zouden optreden als ze lammetjes hadden.
Mijn Puli’s zaten er ook los bij. Niks aan de hand.
Alleen Justin zat vast😊
Toch vind ik het niet netjes. Om honden van passanten vrije omgang met schapen te geven. Een hond hoeft maar getriggerd te worden. En waarom wel twee bassets maar geen Mechelse herder? Maar als deze herder het prima vind dat vreemde honden interactie met zijn schapen hebben moet hij dat zelf weten.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

De Kelpie gaf er ook niks om.
Hij had vroeger wel maremmas bij de schapen maar nadat iemand ‘s nachts één van hun schapen slachtte in een weiland (waar de maremmas bij waren en niets deden) is ie daarmee opgehouden.
Ze hebben ook wel KBH’s gehad met iets van Silla in hun naam. Die ken ik niet.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Zie nu dat het Sila moet zijn. Evengoed, nvg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pastore_della_Sila
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Marc schreef: 10 okt 2026, 17:39
Nanna schreef: 10 okt 2026, 16:51
Dan laat die baas hem wel lekker zijn gang gaan. Want op de eerste foto staat hij oog in oog met niemand erbij voor de schapen. Mijn schapen hadden hem een optater gegeven.

Kijk. Dat is niet netjes vind ik als de hond er niet bij hoort. Zo dicht erop laten zonder dat je hem wegroept of even aanlijnt. Daarom dacht ik dat hij van de herder was.

Afbeelding
Ik zie het probleem niet. Die hond doet niks en die schapen gaan gewoon hun eigen gang. Hier stonden mijn honden vanmiddag bijna neus aan neus met twee Schotse hooglander kalveren (er zat wel een stroomdraadje tussen) maar meer dan elkaar bekijken deden ze niet.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Marc

Bericht door Marc »

Dus tegenwoordig moeten onze geliefde honden in schaapskuddes lopen en aan grote grazers snuffelen. Bordjes van de strekking hou 25 meter afstand en lijn je hond aan bij de schapen zijn alleen voor anderen? En als de honden ineens achter de schapen aan gaan doen ze het anders nooit? Ik heb er niet zoveel mee en heb liever dat mensen hun honden aanlijnen. Veel schaapsherders en terreinbeheerders overigens ook als je kijkt naar het aantal incidenten tussen honden en schapen.

Maar als mensen het nodig vinden om hun honden aan schapen en grote grazers te laten ruiken lekker doen hoor. Als er een keer een kangal bij loopt of een konik die een verkeerde geplaatste trap uitdeelt niet gaan jammeren zou ik zeggen. De wereld en de natuur met alles erop en eraan is niet de Efteling voor doodles.
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

Die hond liep niet in de schaapskudde, maar aan de rand. Er werden geen schapen opgejaagd dus ik zie het probleem dus echt niet.
Marc

Bericht door Marc »

Kells schreef: 10 okt 2026, 21:20 Die hond liep niet in de schaapskudde, maar aan de rand. Er werden geen schapen opgejaagd dus ik zie het probleem dus echt niet.
Waarom moeten honden overal bij? Waarom kan een baasje zijn of haar hond niet gewoon even bij zich houden als er schapen of grote grazers lopen in een natuurgebied? Het staat me gewoon enorm tegen op een of andere manier dat honden die niks doen tegenwoordig gewoon overal mogen zijn. Mijn hond doet niks dus ik laat hem gewoon op jou, je honden, je schaapskudde of wat dan ook aflopen want hij doet niks.

Ik vind het persoonlijk gewoon heel vervelend dat mensen hun honden volledig de ruimte geven al doen honden niks. Maar het is mijn irritatie. Ik vind het gewoon not done om je hond los een schaapskudde in te laten lopen of te laten snuffelen aan grote grazers in natuurgebieden omdat het moet kunnen omdat ze niks doen. Mijn honden doen ook niks. Toch roep ik ze bij me bij passanten en andere honden. Bij schapen en ik laat ze ook niet aan grote grazers in natuurgebieden snuffelen. Ik vind dat gewoon niet horen. Of ze nu wel of niet wat doen.

En ik erger me dus kapot aan honden die op mij af komen of mijn honden ongevraagd. En als ik er wat van zeg kan ik de woorden hij doet niks helemaal niet hebben. Dus denk dat mijn ergernis daar zit. Het zijn jouw schapen niet. Je koeien niet. Waarom moeten honden tegenwoordig net als kinderen ineens alles maar kunnen en mogen doen onder het mom hij doet niks. Het komt werkelijk niet in me op mijn honden los te laten bij een schaapskudde. Ik heb notabene zelf schapen en weet als enige absoluut zeker dat mijn honden er volledig safe mee zijn. En toch komt het niet in me op ze los te laten bij een schaapskudde.

Als je honden alles en iedereen en andere dieren negeren is het iets anders. Maar zodra ze er naar kijken en naartoe lopen doen ze in mijn ogen wel wat. Ook als ze er aan snuffelen. Dan moeten ze er wat mee. En dat is ongevraagd teveel in mijn optiek. Of los met een boog er omheen of aanlijnen. Geen gesnuffeld, er naartoe lopen of ander gedoe want dat is niet niks doen.
Laatst gewijzigd door Marc op 10 okt 2026, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

Euh, die grote grazers kwamen mijn honden bekijken en er zat een stroomdraad tussen die kalveren en mijn honden. Het is niet zo dat mijn honden in die weide liepen. Ik laat mijn honden niet hetzen/verstoren of wat dan ook. Die Bassets op de foto vormden ook geen enkele bedreiging dus ik vind dat je wel een beetje overtrokken reageert.
Marc

Bericht door Marc »

Kells schreef: 10 okt 2026, 21:46 Euh, die grote grazers kwamen mijn honden bekijken en er zat een stroomdraad tussen die kalveren en mijn honden. Het is niet zo dat mijn honden in die weide liepen. Ik laat mijn honden niet hetzen/verstoren of wat dan ook. Die Bassets op de foto vormden ook geen enkele bedreiging dus ik vind dat je wel een beetje overtrokken reageert.
Ik snap dat je dat vind want dat vinden heel veel mensen. Mensen vinden het ook werkelijk belachelijk dat ik er wat van vind als hun honden op mij af komen in het bos en zich met mij en mijn honden gaan bemoeien. Want ze doen niks dus ik mag er niks van vinden. Ondanks dat ik er wel mee moet dealen. Mensen vinden het ook heel snel heel raar dat ik het vervelend vind dat ze hun honden niet mee mogen nemen in mijn huis. Want ze doen niks. Behalve mijn kippen en schapen lastig vallen. En mijn honden.

Voor mij is het gewoon een principe kwestie. Als je een hond hebt dan hoe je die hoe lief ook tot je overleg hebt gehad even bij je.

Het is niks persoonlijks naar jou maar wel echt hoe ik er over denk. Mijn honden ruiken niet aan vreemde mensen en lopen ook niet naar andermans dieren. Zonder kort overleg. Dat zijn voor mij etiquette. En ja ik heb het zwaar op straat soms want ik vind mensen extreem onbeschoft met hun honden. Dus het ligt zeker aan mij.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

De herder had er geen probleem mee, zijn hond niet, de schapen niet en de bassets niet. Dus ik zie niet waarom jij dat wel zou moeten hebben😊
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ook al heeft de herder - en zijn hond - er in dit geval nul probleem mee. Ik ben het 100% met Marc eens: houd je hond gewoon even netjes bij je en laat de herder en zijn hond hun werk doen.
Kells

Bericht door Kells »

Nanna schreef: 10 okt 2026, 22:07 De herder had er geen probleem mee, zijn hond niet, de schapen niet en de bassets niet. Dus ik zie niet waarom jij dat wel zou moeten hebben😊
Ik ook niet.
Nanna

Bericht door Nanna »

CatnDog schreef: 10 okt 2026, 22:38 Ook al heeft de herder - en zijn hond - er in dit geval nul probleem mee. Ik ben het 100% met Marc eens: houd je hond gewoon even netjes bij je en laat de herder en zijn hond hun werk doen.
Die hele herder was verlegen om een praatje :LOL:
Anders sta je daar ook maar de godganse dag zakkig te kijken naar schapenkonten. We hebben superleuk gekout. Ik heb er trouwens wel naar gevraagd want hij staat daar toch ‘in the open’ waar ook mensen met honden lopen. Ooit een keer last gehad met een Chihuahua en verder nooit.
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 10 okt 2026, 22:46 Die hele herder was verlegen om een praatje :LOL:
Anders sta je daar ook maar de godganse dag zakkig te kijken naar schapenkonten. We hebben superleuk gekout. Ik heb er trouwens wel naar gevraagd want hij staat daar toch ‘in the open’ waar ook mensen met honden lopen. Ooit een keer last gehad met een Chihuahua en verder nooit.
Dat valt me dan weer reuze mee. Tenzij de desbetreffende Chihuahua onder een schaap terecht was gekomen en de eigenares van de Chihuahua de herder aanvloog en... zoiets. :F:
EchoMira
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Wat een leuke kudde en herdercombi.
EchoMira
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 10 okt 2026, 22:38 Ook al heeft de herder - en zijn hond - er in dit geval nul probleem mee. Ik ben het 100% met Marc eens: houd je hond gewoon even netjes bij je en laat de herder en zijn hond hun werk doen.
Als je honden overduidelijk niets verkeerds doen heeft niemand er een proibleem mee dus wat doet het er dan toe wat er door mensen die er niet waren "netjes" gevonden wordt?

Dit soort schapen vliegen echt niet op hol van een kalm hondje dat langs loopt en je weet ook van je eigen hond of het kan of niet en er zijn echt bakken, bákkenvol honden die je gewoon los kunt laten lopen en echt nooit gaan lopen klooien.
Plaats reactie